Klopt, maar waarom nog externe apparatuur gebruiken?
Stroomverbruik, ruimte, kosten etc.
Rooten en bijvoorbeeld xposed framework draaien biedt mij meer voordelen dan een rpi.
Wat ik begrepen heb zorgt een adblocker in de vorm van een pi-hole ervoor dat bijvoorbeeld bij YouTube je de periode van de reclame naar een zwart scherm zit te kijken.
En op zich maakt mij dat phone home gedrag niet zo heel veel uit, dat is op router niveau of idd via een pi wel te voorkomen.
Casten via YouTube is al royaal bekend bij Google en Sony boeit mij eigenlijk minder, wat er via de hdmi ingang live tv gekeken wordt ligt opgeslagen bij xs4all/kpn...
Wat mij gewoon stoort is dat wanneer ik van een adfree telefoon, tablet of pc iets cast naar de tv dat ik dan incidenteel een reclame zie die zich aan mij opdringt en de soepele afspeel ervaring bruut onderbreekt.
Wanneer ik die tijd dan naar een zwart scherm of naar reclame kijk blijft even irritant.
Ook heb ik de eigenwijze eigenschap dat ik graag zelf wil bepalen wat mijn apparatuur doet.
Sinds Microsoft vond dat ze voor mij van alles moesten gaan bepalen en je van klant naar product werd gedegradeerd ben ik een tevreden Linux gebruiker.
Android op mobiele devices gaf ook een bepaalde vrijheid.
Nou is een tv natuurlijk iets anders dan een grote smartfoon zonder touch screen die iedere 3 jaar vervangen wordt en daarom zou het prettig zijn wanneer je wat meer vrijheid zou hebben met Android TV om de levensduur van het "smart" gedeelte van je tv wat op te rekken.
Op deze manier vrees ik dat veel consumenten ipv een volgende smarttv een domme monitor kopen.
De geïntegreerde speakers in de huidige dunne tv's stellen al zo weinig voor dat je eigenlijk standaard een soundbar of receiver met externe speakers nodig hebt.
Het smart gedeelte kan een hdmi stickje voor een paar tientjes al beter dan de processor die ingebouwd zit en is makkelijk upgradable.
De externe tuner die de tv provider levert doet het overal even goed op via de hdmi.
Wanneer er dan na ongeveer een jaar pas functies te gebruiken zijn die bij de introductie als specs genoemd werden en men bewust onduidelijk is over eventuele updates vind ik dat hele Android tv een behoorlijk dun laagje chroom.
Het VA paneel geeft prachtig beeld en de minimalistische vormgeving ziet er gelikt uit maar of dat Android tv nou zoveel toevoegt en of dat de meerprijs ten opzichte van een domme monitor rechtvaardigt betwijfel ik.