Hann1BaL schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 15:15:
[...]
Dit wordt een lange discussie, maar een paar dingen:
1 dode pixel is niet gelijk een defect product en dat wordt een lang gevecht, ik verwacht tot aan de rechtbank. Het product moet naar behoren werken, maar betekent dat dat er geen pixel stuk mag zijn?
Ja, je mag inderdaad van een televisie verwachten dat geen enkele pixel stuk gaat binnen de economische levensduur. Een dode pixel is al voldoende om aanspraak te maken op de garantie. Het toestel voldoet immers niet meer aan de eigenschappen waaronder deze is verkocht.
Er is wel een uitzondering dat stelt dat als de verkopende partij vermeldt dat pixeldefecten kunnen ontstaan en de consument daarmee heeft gewezen op de risico's, de klant geen aanspraak kan maken op de garantie. Al is het zo internetaankopen nog via de wet Koop op Afstand binnen 14 dagen ontbonden kunnen worden. Al zou ik per definitie niets kopen bij een verkopende partij die een eigen pixel-risico hanteert. Dan weet je bij voorbaat al dat ze moeilijk doen.
PlatteTV.nl heeft overigens niets (duidelijk) vermeld staan over een eigen risico op defecte pixels. Dat betekent dat de garantie op 100% werkende pixels gewoon werkt.
Dat de garantie geldig is voor de economische levensduur is correct, maar dat houdt wel rekening met afschrijving. Pakken we dus even als voorbeeld de gestelde levensduur van 6 jaar, dan krijg je na 3 jaar je halve TV terug in waarde en moet je de reparatie voor de helft betalen.
Nee, ook als de televisie dan na 3 jaar defect raakt, ben je niet verplicht om de helft van de reparatie mee te betalen en moet de verkopende partij de televisie alsnog kosteloos repareren of vervangen.
Zie ook:
https://www.consuwijzer.nl/thema/garantieDaarnaast ligt de bewijslijst van deugdelijk gebruik bij de consument. Met andere woorden: jij moeten bewijzen dat je niets raars met de TV gedaan hebt, of deze continue aan hebt laten staan. Dat is vaak erg lastig.
Je koopt nu een hoop gedoe af wat vooral te maken heeft met het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Ik zou die 49 euro dus laten waar ze zijn en die 3 jaar in je zak steken waarin je zonder gedoe de TV bij PlatteTV aflever als er iets is. Dat is in ieder geval wel mijn keuze geweest
Just my 2 cents

Ik vraag mij af of het service pakket wel zo vrij van gedoe is, aangezien er nauwelijks informatie over te vinden is. Er wordt immers niets gezegd over de bewijslasten en het gelijk krijgen kan dus net zo veel moeite kosten. Al zou je het misschien kunnen leggen op een verzekering, aangezien je dit ook op zo'n manier kunt interpreteren.
Maar het gebrek aan informatie zou ik daar niet teveel op hopen. Ik zou het geld alsnog terugvragen, want vermoedelijk ga je het nooit gebruiken en als het dan toch gebruikt moet worden, dan zijn is de consumentengarantie voldoende.