Vorige week zaterdag heb ik de 50W755 bij Expert besteld, ter vervanging van mijn 40EX500 uit (ik dacht) 2010. Gisteren werd de tv bezorgd.
Ik heb de tv vooral gekocht om mooi blu-ray's te kijken. Al het overige is van secundair belang (hoewel gamen ook goed mogelijk moet zijn). 40 inch vond ik iets te klein worden en OLED is nog onbetaalbaar, dus ik zocht een goede, betaalbare tv totdat OLED prijstechnisch iets interessanter wordt.
Ik volg dit topic al enige tijd en het is duidelijk dat deze Sony's zo hun probleempjes hebben, maar over het beeld is vrijwel iedereen (zeer) positief.
In eerste instantie was ik erg tevreden. Het toestel ziet er strak uit, langzaam zappen viel me mee, geen rare dingen verder. Tot de zon onder ging en ik de tv in een iets donkerdere kamer zag...
De clouding is echt gigantisch aanwezig. Iets van de zijkant is het helemaal lachwekkend, maar helaas is het recht van voren ook heel goed zichtbaar, ook wanneer het scherm niet eens helemaal zwart is.
Naast relatief subtiele oneffenheden over het hele scherm, zit er een aantal vrij felle vlekken van zo ongeveer 10 cm doorsnee. Het valt constant op.
Het scherm masseren heb ik geprobeerd, dit leek niets uit te halen. Ik heb veel van de schroefjes net iets losser gedraaid, die hielp een heel klein beetje.
Verder is het zwart ook totaal niet zwart bij mij. In een half donkere kamer zou het ik het zelfs nauwelijks donker grijs durven noemen. Ik heb mijn oude 40EX500 er naast gezet, maar hier is het zwart echt heel veel zwarter... Een wereld van verschil zelfs.
Bij mijn EX500 was er ook totaal geen clouding zichtbaar.
Ik wilde een foto maken, maar mijn fototoestel krijg het niet erg goed vastgelegd.
Edit: toch nog even een matig fotootje van de 2 tv's bij elkaar. De ergste clouding is op deze foto niet te zien, daar staat mijn oude tv voor.
Mijn instellingen heb ik gebaseerd op
www.rtings.com/tv/reviews/by-brand/sony/w800c/settings
Beeldmodus: Standaard
Autom. beeldmodus: Uit
Helderheid: 19
Lichtsensor: Uit
Kleur: 50
Geavanceerd:
Helderheid: 19
Contrast: 90
Gamma: 0
Zwartniveau: 51
Zwart aanpassen: uit
Geav. contrastoptimalisatie: Uit
Kleur:
Kleur: 50
Kleurtint:0
Kleurtemperatuur: expert1
Live Colour: Uit
Scherpte:
Beeldscherpte: 50
Realistic Creation: Uit
Willekeure ruis verminderen: Uit
Digitaal ruis verminderen: Uit
Beweging:
Motionflow: Uit
Soepelheid: 3
Helderheid: 2
Filmmodus: Hoog
Heb ik een defect exemplaar?
Hoe goed horen de zwartwaardes en clouding te zijn? (de reviews waren allen redelijk positief)
Of ben ik te kritisch en moet ik echt wachten tot OLED?
Maar waarom is mijn 5 jaar oude LCD tv zoveel beter qua zwart en clouding?
Ik zag dat member W84 ook tot twee keer toe clouding had bij zijn W756. En dan vooral rechtsonder en in het midden aan de onderkant. Dit is precies waar bij mij ook de ergste clouding zit.
Dat dit exemplaar retour gaat, is duidelijk. Maar hierdoor begin ik toch te twijfelen om hem weer voor een nieuwe W755 ruilen.
[
Voor 3% gewijzigd door
xirow op 04-10-2015 11:37
]