Toen ik onze OC results op volume GPUs zag wist ik dat het niet juist zat met die live demo. Anyway de yields kunnen en zullen ongetwijfeld nog verbeteren.
Ik ga je onze marges niet vertellen. Kan je wel vertellen dat de GPU en memory (beiden als kit verkocht door NV) het grootste gedeelte van de product (dus niet marketing, logistiek) kost prijs voor zijn rekening nemen. Het grootste gedeelte van de kost die wij toevoegen is de koeler, en aangezien deze per product verschilt (gaming, reference, lightning) verschilt de kost hier dus ook van. Zodra wij onze producten lanceren kun je bij onze gaming versie wel zien dat elk onderdeel van de koeler geld kost. Hoe groter de PCB hoe hoger de kost, hiervbij moet je denken aan ongeveer een paar dollar, echter is het aantal layers ook van belang. Dan heb je nog het PWM / VRM. Hoe hoger de kwaliteit componenten en hoe meer phases des te hoger de prijs. En connectors en R&D cost Dit alles bepaalt zowat de kostprijs van de kaart.
Dan komt daar nog de packing bom (bill of materials) bij, dus de verpakking, wat kabeltjes, stickers, een manual, een driver cd, soms nog een (digitale) gamecode. Voor een entry level product wordt er simpel karton gebruikt en voor een high-end product zoals Lightning krijg je een erg mooie gift packing.
De eerste shipment gaat meestal via air, aangezien je daarmee snel de voorraad in de markt krijgt maar de transport kosten zijn natuurlijk wel hoger. Tegelijjkertijd worden er ook sea shipments geplanned, die kosten ongeveer 1/5 van air shipments maar duren ook 4 tot 5 keer zo lang.
Dan zijn er uiteraard nog vaste verkoop en marketing kosten (personeel, creditlines) en dan heb je nog de marketing en service (RMA), deze laatste zijn meestal op % basis. Dus er wordt x% voor marketing uitgetrokken en er wordt x% voor RMA kosten (deze zijn niet direct naar de kost prijs toe te rekenen aangezien RMA meestal jaren laten plaats gaat vinden).
Dan pakken wij onze marge en wordt het aan onze distributeur verkocht in USD. Die neemt het exchange rate voor zijn rekening (wat hij dus weer op zijn aankoop prijs zet) en die pakt ook marge (waar dus ook verkoop/service kosten in zitten) voordat hij het aan resellers doorverkoopt in euros. Bij d e reseller hetzelfde verhaal, die heeft zijn kosten + marge maar hij voegt er ook de BTW (21% in NL) aan toe. En dat is het eindelijke bedrag dat jij betaald.
Nu starten wij uiteraard niet zo maar in het wild om een product te maken, alles wordt vooraf naar de MSRP toegeplanned. Als wij een product van 200 euro end-user prijs (incl. BTW) willen maken dan zijn de product en marketing (%) daaraan gerelateerd. Als wij een product van 600 euro maken dito. Maar meestal maken we meerdere producten in een bepaald prijs range. Reference, Exhaust fan, Armor, Gaming, Lighning, etc. Elk heeft zijn eigen premium en de daaraan gerelateerde kostprijs.
Geen antwoord op je vraag maar ik hoop dat dit wel een beetje duidelijk is
BTW;