• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-03 17:52
Ik wil kijken of ik een ESP gebaseerd product kan programmeren, zonder het product te hebben, zodat ik weet of ik hem moet kopen of niet :+

Ik heb online de PCB foto's gevonden en daar zit een TYWE3S (ESP8266) op.
Daarnaast zit er een IO stukje op, met de pins:
- CK
- DAT
- GND
- 5V
- RST

Dit lijkt niet echt overeen te komen met wat ik lees over het programmeren ervan. Want het gaat sowieso om een 3v3 en niet om 5v en dan zou je nog tx en rx moeten hebben, dit ziet er meer uit als clock en data.

Dus als ik deze wil herprogrammeren zal er ik er zelf draadjes aan moeten solderen toch?
Dan is de werkwijze/pinout wel prima te vinden op internet.

Er zitten verder geen connectors op de PCB.

Ampera-e (60kWh)

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:20
@!null Mogelijk moet je 'm wel ff los solderen om 'm in flash mode te krijgen.
Houd er ook rekening mee dat Tuya inmiddels al een tijdje een andere chip gebruikt in veel van hun meuk (eentje waarbij mij fail-rate 100% is. :+).

- knip -

• !null
Raymond P schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:16:
@!null Mogelijk moet je 'm wel ff los solderen om 'm in flash mode te krijgen.
Houd er ook rekening mee dat Tuya inmiddels al een tijdje een andere chip gebruikt in veel van hun meuk (eentje waarbij mij fail-rate 100% is. :+).
Klinkt veel belovend :')

Misschien moet ik toch maar doorgaan op mijn originele plan.
Ik heb namelijk ook een Olimex EVB boardje liggen (ESP32) wat voldoet aan wat ik wil, hoef ik alleen nog 2 dingen aan te solderen.
Om hetzelfde aan te sturen.

Ampera-e (60kWh)

• Raymond P
@!null Zonder verdere info is het wat lastig gokken. Maar als het je om de relais gaat en je bent er al achter dat het een Tuya product is dan kan je imho inderdaad beter hard doorlopen. :)

- knip -

• !null
Raymond P schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:06:
@!null Zonder verdere info is het wat lastig gokken. Maar als het je om de relais gaat en je bent er al achter dat het een Tuya product is dan kan je imho inderdaad beter hard doorlopen. :)
Er zitten een hoop nadelen aan die ik inderdaad makkelijk op andere manier op kan lossen.

Het enige voordeel is dat het dan al mooi in de behuizing zit weg gewerkt.
Maar het is geen handige keuze.

Ik heb nu Olimex boardje plus touch display, waar ik dus veel meer mee kan.
Dan nog wat DS18B20 sensoren op de GPIO van het Olimex boardje solderen, en dan heb ik denk ik wat beter spul.

Ampera-e (60kWh)

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:01

Nhz

Deventer

septillion schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:50:
[...]

Mja, dan zou ik eens een echte voeding gaan proberen :)
Bedankt voor je reactie, maar zoals ik al eerder had aangegeven werken andere bordjes wel, ook gewoon via de USB kabel aan de PC. Een USB aansluiting op de PC kan ook meer dan genoeg peut leveren voor 6 van die sensoren.
Raymond P schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:52:
Ik vermoed kortsluiting, ook gezien de 'afkoelperiodes'.

Kan je wellicht een foto delen van je soldeerwerk op dat bordje?
Ik heb een nieuwe in elkaar gebakken en deze werkt wel direct. Het was dus waarschijnlijk gewoon een (soldeer)fout van mijzelf. Het zal ook wel helpen dat ik eindelik m'n nieuwe digitale soldeerstation ontvangen heb. Dat werkt toch wat prettiger dan een soldeerbout. O-)

Groetjes Bas

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:20

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nhz schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:43:
[...]

Bedankt voor je reactie, maar zoals ik al eerder had aangegeven werken andere bordjes wel, ook gewoon via de USB kabel aan de PC. Een USB aansluiting op de PC kan ook meer dan genoeg peut leveren voor 6 van die sensoren.
Maar aan die andere bordjes hangt niet hetzelfde ;) En op zich wel maar power van de USB van een PC hoeft niet heel stabiel te zijn. En bijvoorbeeld een slechte USB kabel kan ook zorgen voor dit soort verschijnselen.

• septillion

septillion

@pentode Echt nog nooit gehad dat een applicatie die Windows settings niet gewoon overruled. Volgens mij alleen van toepassing op oude applicaties / Windows onderdelen.

• pentode
  • Laatst online: 23:20
Misschien een rare vraag. Maar hoe kom ik aan smallere ESP8266's NodeMCU v3.
Met 30 pin's(2 x 15) en 9 in plaats van 11 breed op een breadboard. Standaard raster of 0.1" (2.54mm)

De 'kleintjes' ESP8266 de D mini's zijn 9 gaatjes breed. De aansluit pinnetjes.
Maar hoe bepaal je bij de bestelling de pitch breedte. Is dat dan V2. In plaats van V3. En klopt de pin layout dan nog.

Ik heb namelijk een paar print boards gekocht. Female headers geplaatst en gesoldeerd. De beschrijving zegt ESP8266 NodeMCU v3. Deze besteld en ze zijn eindelijk bezorgd met de slow boat achter de Chinese muur vandaan. Maar die passen niet. Ze zijn te breed.

Bij een rij nullen staat één vooraan.

• Raymond P
@pentode Kort antwoord: niet. De standaard bordjes komen vrijwel allemaal met 2.54mm pitch.

Wat bedoel je exact met te breed?

- knip -

• pentode
Bedoel 11 x 2.54mm 1/10" In plaats van 9 x 2.54mm 1/10" breed. Niet een andere pitch/raster maat.

Dus het bordje de pinnetjes vallen aan een kant naast de header. Zie plaatje.

Normaal heb ik daar geen last van. Prik de esp's op een mini breadboard. En zijn ze iets breder
dan maakt dat niet uit. Nu bepaald het bestelde printbordje de breedte.

Oranje jumper draadje is de aansluitbreedte van een esp8266 D mini.
Gele jumper draadje is de aansluitbreedte van de esp8266's NodeMCU v3.

[Voor 5% gewijzigd door pentode op 10-11-2022 09:22. Reden: aanvulling]

• Raymond P
@pentode staan die female headers haaks op het bordje?

Als dat het geval is dan zul je contact op moeten nemen met de verkoper op Tindie. Maar het lijkt er zo op dat het aan je montage ligt.

Edit, aanvullend:
Nodemcu is een open source project en hebben een reference design voor meedere devkits om hun software op te gebruiken.

[Voor 35% gewijzigd door Raymond P op 10-11-2022 09:53]

- knip -

• pentode
Raymond P schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:35:
@pentode staan die female headers haaks op het bordje?

Als dat het geval is dan zul je contact op moeten nemen met de verkoper op Tindie. Maar het lijkt er zo op dat het aan je montage ligt.
Bedankt, een esp wemos d mini past er precies in. Qua breedte. Maar dat is niet de goede esp.
Heb al een mail gestuurd. Een v2 lijkt de juiste breedte te zijn. Die heeft ook een andere seriële chip. Ach, als de data maar erop ge-flashed kan worden. En oppassen met 5 of 3.3 Volt. Memory lane. Kopje V3 "Watch out though for the difference in size! This LoLin board is significantly larger than the Amica and DOIT V2 boards. Because of its size I would never use it. There are clearly better alternatives."

[Voor 56% gewijzigd door pentode op 10-11-2022 10:26. Reden: aanvulling]

• Raymond P
@pentode Ah bedankt, heb ik ook wat geleerd. Ik heb er eentje uit 2015 en geen meer in het wild gespot sinds pakweg hetzelfde jaar. :)

- knip -

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-03 11:14
Raymond P schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:22:
Een beetje ja... De Gosund's heb ik toen gekocht voor 24 euro per stuk.

Dan soldeer ik er zelf wel een chip naar keuze in, geeft ook een beetje voldoening: https://www.amazon.nl/usm...iksbewaking/dp/B09J8C9SCG

--

Nu kom ik ook dit leuke schermpje tegen: T-Display-S3.
Wellicht de slaapkamer klok van m'n vriendin eens vervangen, dat hobbyproject staat ook alweer een tijdje open. :+
Hallo Raymond,

Ik heb dat leuke schermpje al gekocht.
Ik krijg hem met geen mogelijkheid aan de gang met ESPHome. (Ik ben dan ook een beginner...)

Heb jij een idee hoe ik hem moet noemen in ESPHome?

Ik krijg steeds de melding unknown board...
Error: Unknown board ID 'ESP32S3'

• Raymond P
@Obelixxx Ik heb 'm nog niet. Ik weet ook niet of de S3 (al) supported is onder esphome.

Wellicht dat iemand met meer esphome kennis je een duwtje kan geven.
@hapklaar heb jij 'm werkend gekregen?

[Voor 11% gewijzigd door Raymond P op 10-11-2022 18:41]

- knip -

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-03 11:48
Ik heb onlangs een CO2 meter gemaakt met een Wemos D1 mini en een oled schermpje dat draait op ESPeasy. Nu zou ik de helderheid van dat schermpje willen aanpassen. Ik vind in de documentatie terug dat het zou moeten lukken maar ik snap niet waar die commando's juist moeten ingegeven worden? Iemand een idee? want google brengt mij niet verder dan die wiki pagina... Ik veronderstel dat het geen rule is want hij moet niet getriggerd worden maar het gewoon uitvoeren?

[Voor 10% gewijzigd door Horla op 10-11-2022 18:43]

• pentode
Horla schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:41:
Ik heb onlangs een CO2 meter gemaakt met een Wemos D1 mini en een oled schermpje dat draait op ESPeasy. Nu zou ik de helderheid van dat schermpje willen aanpassen. Ik vind in de documentatie terug dat het zou moeten lukken maar ik snap niet waar die commando's juist moeten ingegeven worden? Iemand een idee? want google brengt mij niet verder dan die wiki pagina... Ik veronderstel dat het geen rule is want hij moet niet getriggerd worden maar het gewoon uitvoeren?
Kan je helaas niet helpen. Ik heb wel dezelfde display's en ook pseudo CO₂ meters(bme680). Maar via ESPHome geflashed. En de brightness, contrast ingesteld.
Had wel van ESPeasy gehoord. En net even gekeken. Je moet een command geven of iets dergelijks.

Misschien al gedaan ook eventueel de vraag stellen in het ESP easy forum. En de nodige youtube video's bekijken.

Wat is het voordeel om ESPEasy te gebruiken in plaats van bijvoorbeeld ESPHome. Dat ook stand alone zonder Home Assistant gebruikt kan worden.

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-03 11:48
pentode schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:32:
Wat is het voordeel om ESPEasy te gebruiken in plaats van bijvoorbeeld ESPHome. Dat ook stand alone zonder Home Assistant gebruikt kan worden.
Ik heb beide geprobeerd maar bij espeasy had ik op 30 seconden beeld op mijn schermpje en bij esphome na een uur nog niet.

edit: met een fris hoofd er naar kijken helpt. Je kan via de browser commands sturen zoals deze om de helderheid naar medium te brengen:
code:
1
http://192.168.0.252/control?cmd=oledframedcmd,display,med

[Voor 21% gewijzigd door Horla op 11-11-2022 09:16]

• hapklaar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-02 12:11
Raymond P schreef op donderdag 10 november 2022 @ 17:22:
@Obelixxx Ik heb 'm nog niet. Ik weet ook niet of de S3 (al) supported is onder esphome.

Wellicht dat iemand met meer esphome kennis je een duwtje kan geven.
@hapklaar heb jij 'm werkend gekregen?
Het flashen is me wel gelukt, maar scherm aansturen niet, dat schijnt allemaal anders te werken op deze module. Voor het flashen heb ik de module initieel bedraad op m'n Home Assistant bakje met ESPHome aangesloten en deze config gebruikt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
esp32:
  board: esp32-s3-devkitc-1
  variant: esp32s3
  framework:
    type: arduino
    version: 2.0.3
    platform_version: 5.0.0

Deze schijnt ook te werken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
esp32:
  framework:
    version: 2.0.5
    platform_version: 5.2.0

Zie voor meer info draadjes op github: https://github.com/esphome/feature-requests/issues/1902 en op HA community: https://community.home-as...ilygo-t-display-s3/467669

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood ?

• Nhz

Nhz

Deventer

septillion schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:02:
[...]

Maar aan die andere bordjes hangt niet hetzelfde ;) En op zich wel maar power van de USB van een PC hoeft niet heel stabiel te zijn. En bijvoorbeeld een slechte USB kabel kan ook zorgen voor dit soort verschijnselen.
Jawel, aan die andere bordjes hangt exact hetzelfde. Ik heb hier 4x dezelfde setup in elkaar gesoldeerd, waarvan er 1 het dus niet doet om 1 of andere reden.

Groetjes Bas

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04:50

hneel

denkt er het zijne van

Wie heeft er tips voor ESP32 stroomverbruik?

Ik heb nu een paar Voltcraft CO2 sensoren waar ik een Wemos S2 Mini bordje aan heb gekoppeld. (link voor de details)

Probleem is alleen dat het bordje toch een betje warm wordt, en als ik het bordje achterop de Voltcraft plak stijgt de gemeten temperatuur een beetje.

Hier heb ik 3 van die Voltcrafts plus een aantal Cresta modules bij elkaar gezet. Gisteravond laat heb ik de ESP32 bordjes los gemaakt van de Voltcrafts (hangen nu te bungelen aan een kabeltje). Het effect is duidelijk te zien...

ESP32 bordje werkt via wifi/mqtt naar Home Assistant. Dus liefst hou ik wifi in de lucht. De data van de voltcraft komt binnen via gpio pinnen. Die worden via pollen ingelezen. Op deze manier heb ik denk ik niet veel mogelijkheden om het stroomverbruik drastisch te beperken. Zijn er nog peripherals zoals bv bluetooth uit te schakelen? Haal ik daar nog veel winst mee?

Alternatief is toch een soort deep sleep, en dan wekken via een timer na een paar minuten. HA krijgt dan wat minder vaak data binnen, maar hoe erg is dat? Die Voltcraft loopt wel erg veel data te spugen.
Verbinding maken met Wifi en MQTT duurt meestal ook niet echt lang. Wordt Home Assistant niet 'boos' als ik voortdurend loop te connecten en disconnecten?

Wat is wijsheid?

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:14

Toppe

Oké ✅

hneel schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:57:

Ik heb nu een paar Voltcraft CO2 sensoren waar ik een Wemos S2 Mini bordje aan heb gekoppeld. (link voor de details)

Probleem is alleen dat het bordje toch een betje warm wordt, en als ik het bordje achterop de Voltcraft plak stijgt de gemeten temperatuur een beetje.

[Afbeelding]
Hier heb ik 3 van die Voltcrafts plus een aantal Cresta modules bij elkaar gezet. Gisteravond laat heb ik de ESP32 bordjes los gemaakt van de Voltcrafts (hangen nu te bungelen aan een kabeltje). Het effect is duidelijk te zien...

ESP32 bordje werkt via wifi/mqtt naar Home Assistant. Dus liefst hou ik wifi in de lucht. De data van de voltcraft komt binnen via gpio pinnen. Die worden via pollen ingelezen. Op deze manier heb ik denk ik niet veel mogelijkheden om het stroomverbruik drastisch te beperken. Zijn er nog peripherals zoals bv bluetooth uit te schakelen? Haal ik daar nog veel winst mee?

Alternatief is toch een soort deep sleep, en dan wekken via een timer na een paar minuten. HA krijgt dan wat minder vaak data binnen, maar hoe erg is dat? Die Voltcraft loopt wel erg veel data te spugen.
Verbinding maken met Wifi en MQTT duurt meestal ook niet echt lang. Wordt Home Assistant niet 'boos' als ik voortdurend loop te connecten en disconnecten?

Wat is wijsheid?
Hoeveel ruimte heb je vrij aan de achterkant? Je kan ook de ESP voorzien van wat lagen dubbelzijdig tape en hem er dan opplakken?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Raymond P
@hneel Uit je link maak ik op dat het helemaal niet uit hoeft te maken wanneer je gaat luisteren naar de output van dat ding. Je kan berichten skippen totdat je een keer zin hebt om er eentje te lezen.

Is het wel de bedoeling dat je continue blijft uitlezen? Of mag dat ook x keer per minuut?
Er zit namelijk nul delay in dat stukje code, een ESP zal dan gewoon heet worden.

- knip -

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

In mijn eigen code heb ik inmiddels een (interupt) timer ingebouwd die eens in de zoveel tijd een vlaggetje zet. Zodra in de main loop dat vlaggetje wordt gezien wordt de laatste waarde via wifi verzonden. Maar intussen loopt de main loop wel continue die data in te lezen. Dat kan inderdaad ook een stuk slimmer.
Ik ga het eens proberen.

[Voor 3% gewijzigd door hneel op 11-11-2022 16:13]

• Raymond P
@hneel Dat 'ie wat te doen heeft is niet direct een ramp. :)

Maar om je een idee te geven: een esptje met een lege loop zonder delay verbruikt ongeveer twee keer zoveel energie als eentje met een loop waar enkel delay(1) in staat.
Dat verbruik wordt omgezet in warmte...

- knip -

• hapklaar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-02 12:11
hneel schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:57:

...

Wat is wijsheid?
Deepsleep is inderdaad heel effectief als je geen superhoge resolutie zoekt. Een esp32+18650 met simpele aht21/25 sensor gaat zo maanden mee, als deze bijv. iedere 5 mins via wifi z'n waardes doorgeeft.

Zie ook https://lastminuteenginee...-modes-power-consumption/

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood ?

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Ik heb e.e.a. nu aangepast. Om te kijken hoe warm het bordje wordt heb ik een DS18B20 sensor op het bordje gemonteerd en tegen de chip aan gebogen. Werkt prima. (De ESP32 schijnt ook een interne sensor aan boord te hebben, maar dat kreeg ik niet aan de praat)

Temp die gemeten werd lag in de oorspronkelijke versie ruim boven de 30 graden. Nu schommelt het tussen de pakweg 21 en 25.

Alleerseerst kon ik de cpu snelheid terug brengen van 240 naar 80. Wifi kon wat zuiniger ingesteld worden. En uiteindelijk toch voor een deep sleep gekozen waar pas na 5 minuten uit ontwaakt wordt. Het duurde wel even vooor ik snapte dat bij het ontwaken de esp weer helemaal reboot. Dat werd in geen van de tutorials die ik gevonden had met zoveel woorden verteld. En met andere microcontrollers had ik ervaring dat die na ontwaken gewoon door gingen waar ze gebleven waren.
Ik meet de temp van de chip nu aan het begin en aan het eind van de procedure. En dan zie je dat die in die paar seconden toch steeds alweer een paar graden stijgt.

Als ik het bordje nu weer tegen de Voltcraft monteer lijkt het de metingen niet meer te beinvloeden.

• septillion

septillion

Nhz schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:41:
[...]

Jawel, aan die andere bordjes hangt exact hetzelfde. Ik heb hier 4x dezelfde setup in elkaar gesoldeerd, waarvan er 1 het dus niet doet om 1 of andere reden.
Dan eens naar het soldeerwerk kijken. En een andere kabel proberen kan dus ook nooit kwaad.

• Nhz

Nhz

Deventer

septillion schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:01:
[...]

Dan eens naar het soldeerwerk kijken. En een andere kabel proberen kan dus ook nooit kwaad.
Die conclusie was inderdaad al getrokken (en gepost), een nieuw printje gesoldeerd en die werkt wel. :)

Groetjes Bas

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-03 12:52

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Heeft er iemand al eens iets gedaan met dit bordje, een ESP32 met Ethernet en PoE?

https://www.olimex.com/Pr...-ISO/open-source-hardware

Het lijkt me wel wat om bepaalde IoT projecten betrouwbaar bedraad aan te sluiten en gelijk met PoE zodat er maar 1 kabel in hoeft.

Deze video gaat er ook over. YouTube: #365 Is Power over Ethernet (POE) on the ESP32 any good? (New TTGO a...

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Jeroen schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:49:
Heeft er iemand al eens iets gedaan met dit bordje, een ESP32 met Ethernet en PoE?

https://www.olimex.com/Pr...-ISO/open-source-hardware

Het lijkt me wel wat om bepaalde IoT projecten betrouwbaar bedraad aan te sluiten en gelijk met PoE zodat er maar 1 kabel in hoeft.

Deze video gaat er ook over. YouTube: #365 Is Power over Ethernet (POE) on the ESP32 any good? (New TTGO a...
Klinkt wel interessant! Moet je natuurlijk wel een netwerk aansluiting op die plek hebben.
Ik denk dat het wel fijn is om op die manier een stabiele verbinding te creëren.

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
septillion schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:02:
[...]

Mijn voorkeur zou voor dit soort dingen gewoon solderen zijn. Dus schaar in de kabel en aan de ledstrip bakken (immers zit je daar beetje dikke draad) + aftakking naar de ESP. Dupond naar de ESP is wel prima. Zolang het eerste ledje maar beetje in de buurt van de ESP zit is de 3v3 eigenlijk geen probleem. 1m / 60led/m is wel zo'n beetje max wat ik zonder power injectie aan de andere kant zou doen.
Ik heb nog wat zitten prutsen maar het werkt nog niet echt lekker.
* USB-C voeding vanaf Mac / losse power adapter naar ESP32 -> werkt
* Dupont wires voor VCC, data, ground vanaf ESP32 naar LED-strip -> werkt
WLED werkt maar 45 v/d 60 LEDs doen het maar want - ik denk - te weinig power.

Dus 5V 20A power brick er tussen van Leicke. Aangesloten op zwarte en rode kabelpaar van LED strip voor power injection.
Power brick lampje brandt netjes groen maar LED-strip doet niks als ik vervolgens VCC van ESP32 naar led-strip los haal. Doe ik iets compleet fout of is het kwestie van opnieuw alle draadjes na lopen voor contact?

• !null
Wat zijn nou eigenlijk digitale pins van een ESP32?
Gewoon alle pins zonder de ADC functie toch? Dus alle rechtsboven in het plaatje hieronder.

Ik heb een Olimex EVB boardje met ESP-WROOM-32, en ik probeer een pin voor mijn 1 wire (DS18B20) te vinden die niet ingebruik is voor iets anders, want er zit al heel veel op de GPIO.

[Voor 29% gewijzigd door !null op 23-11-2022 14:14]

Ampera-e (60kWh)

• Raymond P
@!null Je kan alle GPIO gebruiken, sommige pins hebben enkel extra functionaliteit.
Er zijn een aantal pins die bepaald gedrag vertonen of wensen tijdens boot: https://randomnerdtutoria...2-pinout-reference-gpios/

Welke pins exact in gebruik zijn voor de EVB weet ik niet, maar het is Olimex dus is ongetwijfeld goed gedocumenteerd. Heb je werkelijk alles op EXT1 gevuld?

- knip -

• !null
Raymond P schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:36:
@!null Je kan alle GPIO gebruiken, sommige pins hebben enkel extra functionaliteit.
Er zijn een aantal pins die bepaald gedrag vertonen of wensen tijdens boot: https://randomnerdtutoria...2-pinout-reference-gpios/

Welke pins exact in gebruik zijn voor de EVB weet ik niet, maar het is Olimex dus is ongetwijfeld goed gedocumenteerd. Heb je werkelijk alles op EXT1 gevuld?
Ja de PCB layout is gewoon in PDF gedocumenteerd. Dus ik kan zien welke GPIO allemaal in gebruik zijn.

Ik heb de sensoren inmiddels werkend op GPIO17 die verder niet verbonden is aan componenten op het board. Wel zit die op de EXT1, waar ik een display mee wil gebruiken, de MOD-LCD2.8RTP.
Daarvan begrijp ik de layout niet helemaal maar volgens mij is GPIO17 daar in gebruik als CS: https://github.com/OLIMEX...CS/MOD-LCD2.8RTP_RevB.pdf

Dus ik denk nu dat ik beter GPIO5 kan gebruiken, die zit op het board aan de CAN bus, maar die ga ik niet gebruiken.

Als ik alle pins kan gebruiken, kan ik er vermoedelijk wel eentje vinden die niet op EXT1 zit en niet op board aan componenten zit. Bedankt.

Ampera-e (60kWh)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:58
Ik heb een Sparkfun IR blaster. Dat is een kant en klaar bordje met een ESP12E, waar je alleen nog de bijgeleverde IR zender en ontvanger op hoeft te solderen. Het bordje heeft een eigen 3,3 Volt spanningregelaar voor de ESP.
Ik heb deze geflasht met tasmota-ir.bin en bij het testen in de console van de webinterface werkte het allemaal zoals verwacht.
Daarna in gebruik genomen met als voeding 3 AA batterijen in serie om mijn airco aan te sturen via Homeassistant. Dat heeft ook een paar dagen gewerkt en toen was het afgelopen.
In eerste instantie bleek dat de batterijen leeg waren. Nieuwe batterijen aangesloten en omdat ik het vreemd vond dat de batterijen zo snel leeg waren ook de stroom gemeten. Die is 70 mA in idle en dat is wel erg veel dus ik vermoed dat het bordje kapot is.

Dan nu de vraag waar ik mee zit.

De ESP is nog goed, want ik kan hem nog steeds benaderen via de console en ook opnieuw flashen en aanmelden bij mijn WiFi netwerk, maar bij testen krijg ik het volgende:
code:
1
2
10:02:19.880 CMD: IRsend {"Protocol":"NEC","Bits":32,"Data":"0xFF48B7","DataLSB":"0xFF12ED","Repeat":0}
10:02:19.887 MQT: stat/innova_wp/RESULT = {"Command":"Unknown"}

Ook ontvangen van IR codes werkt niet meer.

Waarom werkt het programma nog wel, maar door een defect aan het bordje kan de opdracht IRsend niet meer worden verwerkt.
Zit er in het programma een soort controle ingebouwd, die test of de IR led nog werkt?

Volledigheidshalve nog wat achtergrond info:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
Program Version 12.2.0(tasmota)
Build Date & Time   2022-10-17T08:39:23
Core/SDK Version    2_7_4_9/2.2.2-dev(38a443e)
Uptime  0T00:23:47
Flash write Count   34 at 0xF5000
Boot Count  17
Restart Reason  Power On
Friendly Name 1 irblaster

AP1 SSId (RSSI) FRITZ!Box 4040 2.4 (88%, -56 dBm) 11n
Hostname    innova-wp-4254
MAC Address xx:xx:xx:xx:xx:xx
IP Address (wifi)   xxx.xxx.x.100
Gateway xxx.xxx.x.1
Subnet Mask 255.255.255.0
DNS Server1 xxx.xxx.x.1
DNS Server2 xxx.xxx.x.1

HTTP API    Enabled

MQTT Host   xxx.xxx.x.201
MQTT Port   1883
MQTT User   willem
MQTT Client DVES_C0509E
MQTT Topic  innova_wp
MQTT Group Topic 1  cmnd/tasmotas/
MQTT Full Topic cmnd/innova_wp/
MQTT Fallback Topic cmnd/DVES_C0509E_fb/
MQTT No Retain  Disabled

Emulation   None

ESP Chip Id 12603550 (ESP8266EX)
Flash Chip Id   0x16301C (DOUT)
Flash Size  4096 KB
Program Flash Size  1024 KB
Program Size    626 KB
Free Program Space  376 KB
Free Memory 26.1 KB

Soms ben ik bijna gelukkig

• Raymond P
@JukeboxBill Als je meer dan 3.3v hebt aangeboden op de 3.3v pin dan is nu je IR diode kaduuk, gok ik.

- knip -

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:08

ThinkPad

IR is voor een mens niet zichtbaar, maar voor een smartphone camera vaak wel (probeer voor de zekerheid even met twee verschillende toestellen als je met de ene niks ziet) of bijv. een webcam. Dan kun je zien of de diodes nog uitstralen.

[Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 30-11-2022 10:48]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• JukeboxBill
Raymond P schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:44:
@JukeboxBill Als je meer dan 3.3v hebt aangeboden op de 3.3v pin dan is nu je IR diode kaduuk, gok ik.
Dat lijkt mij stug. Zoals ik al aangaf: het is een kant en klaar bordje met eigen spanningregelaar voor de ESP en de ingangsspanning van het bordje mag 5 Volt zijn.

Maar dan nog blijft de vraag waarom het flashen en het programma wel blijft werken als de IR stuk is.

• Raymond P
@JukeboxBill Ah excuses, ik had enkel snel even naar de sparkfun website omschrijving/hookup guide gekeken en de schematics erbij gepakt.

Als er ergens staat dat de 3.3v input 5v tolerant is dan heb ik eroverheen gelezen.
Er hangt iig een IR diode aan +3.3v en eea is dus afhankelijk van waar je die batterij op hebt aangesloten.

Waarom zou het esptje stuk gaan als de diode niet meer werkt?

- knip -

• JukeboxBill
@Raymond P De batterij is aangesloten op de V-in (max. 5 Volt). Dat voedt de ESP via de spanningregelaar en de rest van de schakeling direct.

@ThinkPad Ik heb alleen een iPad en daarmee kan ik niets waarnemen. Ook niet, als ik het donker maak en met zwarte achtergrond.

Ik ga de IR er wel even afhalen en afzonderlijk testen.

• septillion

septillion

@JukeboxBill Wat het probleem met ontvangen ook gaat zijn, dit ga je nooit lekker op batterijen kunnen laten werken. Daar is een ESP (die altijd moet kunnen ontvangen via Wifi) gewoon niet geschikt voor. 70mA is misschien iets wat hoog maar ik verwacht echt niet onder de 50mA idle ofzo als de wifi aan blijft.

[Voor 20% gewijzigd door septillion op 30-11-2022 13:25]

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:46

Rouwette

Rouwette.com

JukeboxBill schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:17:
@Raymond P De batterij is aangesloten op de V-in (max. 5 Volt). Dat voedt de ESP via de spanningregelaar en de rest van de schakeling direct.

@ThinkPad Ik heb alleen een iPad en daarmee kan ik niets waarnemen. Ook niet, als ik het donker maak en met zwarte achtergrond.

Ik ga de IR er wel even afhalen en afzonderlijk testen.
Als de iPad nieuw is (nieuwer dan IOS 8 geloof ik) ziet hij de IR niet inderdaad, dat zien de oudere modellen wel.

https://www.rouwette.com/

• JukeboxBill
De IR diode doet het nog als deze los wordt getest. Ik heb (gelukkig ;) ) een iPad Air uit 2018.

@septillion Ik had het stroomverbruik opgezocht, maar kennelijk iets over het hoofd gezien. Maar ook aan de labvoeding doet hij het niet.

Maar zelfs als de achterliggende hardware kapot is, dan zou het Tasmota programma toch de opdracht IRSend moeten begrijpen, wanneer ik deze via de console doet?

En wat betekent "command unknown" precies? Kent het IRsend niet of kent het de string erachter niet?

Ik flash hem vanavond nog eens met de bin, die ik rechtstreeks van Github heb gehaald. Ik moet nu even weg.

• septillion

septillion

@JukeboxBill Wifi is gewoon geen zuinig protocol, zo ook niet bedacht. Enige waarmee het nog aardig lang mee kan gaan is puur als sensor. Dan kan namelijk de ESP gewoon echt in slaap gaan en heel sporadisch de waarde doorsturen. Kan 99% van de tijd de wifi uit. Maar voor een device waarmee je ook wilt kunnen ontvangen (om IR te versturen) moet de wifi wel aan blijven.

Maar heb je ook ook gewoon via de webinterface geprobeerd? Want command unknown klinkt alsof hij IRSend niet snapt. Niet toevallig een non-IR bin of de minimal bin (update afgebroken ofzo) er nu op staan?

• JukeboxBill
@septillion In de documentatie, die ik over de ESP12s heb gevonden staat 80mA, maar op de e.o.a. manier heb ik dat gelezen als uA, met in mijn achterhoofd de Zigbee sensors die allemaal op een knoopcel werken. Maar dat is geen WiFi.
In principe is het ontvangen alleen nodig in de leerfunctie. Dat is in principe eenmalig. Daar zou ik ook een een apart bordje voor kunnen maken.
Ik heb ook al gemerkt dat de IR diode op het Sparkfun bordje vrij zwak is en ik las ergens dat die bordjes problemen kunnen geven. Ik denk dat ik zelf maar iets ga maken op basis van een ESP01s. Daar heb ik er nog een paar van liggen en ik vond ook nog een handje vol IR diodes, die veel krachtiger zijn. De rest zit ook wel ergens in mijn laatjes.

In de webinterface, die ik console noem (voluit is het eigenlijk de console van de webinterface), krijg ik juist die foutmelding. Zie de code in mijn eerste post om 10:33.
Bij het flashen heb ik niets gemerkt over foutmeldingen. De koppeling met Homeassistant via MQTT loopt ook goed. I.i.g. kan ik het bordje in- en uitschakelen vanuit HA.
En andersom werkt dat ook.

Volgens de informatiepagina in de webinterface staat de goede bin er op:
Program Version 12.2.0(ir)

• septillion

septillion

@JukeboxBill mA vs uA, klein verschil :D

En het gaat niet om het ontvangen van IR maar om het ontvangen van Wifi dat veel stroom kost. Immers mag dan de Wifi radio niet uit om bereikbaar te blijven voor als je een commando wilt versturen vanuit HA.

En op zich krijg je ook geen foutmelding als je de niet-IR versie flasht. Alleen missen de IR zaken :+ Maar als er IR achter staat is dat in ieder geval goed.

Of hij het commando echt niet kent weet ik niet zeker. Want zie het resultaat als MQTT ding. Zou ik vanavond eens moeten kijken wat die van mij doet.

Zelf voor IR een Blitzwolf BW-RC1 gekocht. Geen idee of ze nog te krijgen zijn. En belangrijker, of er nog een ESP in zit :/

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03:50
Ik ben van plan nu het wat kouder wordt mijn vloerverwarmingverdelers waterzijdig in te regelen.

Nu ben ik op zoek naar een esp welke geen problemen heeft met 13 onewire temperatuur sensors. Iemand hier ervaring mee? Ik ben wel wat voorbeelden tegen gekomen, maar ook een aantal waarmee het aantal onewire sensors problemen gaf.

Ik wil per verdeler een esp plaatsen en dan 1 sensor op de hoofdaanvoer plaatsen en dan op alle retouren per groep een temperatuur sensor plaatsen.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-03 13:20
@iCrOn

ik heb er 9 op een esp12-e zitten om mijn vloerverwarming te meten en volgens mij kan ik er nog wel meer aan hangen.

• xtr3me
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ik heb er 22 op een esp8266 zitten in combinatie met esphome dit draait inmiddels een paar weken zonder problemen

• Toppe
  • Laatst online: 22:14

Toppe

Oké ✅

iCrOn schreef op zondag 4 december 2022 @ 23:09:
Ik ben van plan nu het wat kouder wordt mijn vloerverwarmingverdelers waterzijdig in te regelen.

Nu ben ik op zoek naar een esp welke geen problemen heeft met 13 onewire temperatuur sensors. Iemand hier ervaring mee? Ik ben wel wat voorbeelden tegen gekomen, maar ook een aantal waarmee het aantal onewire sensors problemen gaf.

Ik wil per verdeler een esp plaatsen en dan 1 sensor op de hoofdaanvoer plaatsen en dan op alle retouren per groep een temperatuur sensor plaatsen.
Geen inregelschema gekregen met het leggen van de vloer?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Gizz
  • Laatst online: 20:39

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

iCrOn schreef op zondag 4 december 2022 @ 23:09:
De meeste problemen worden veroorzaakt door te lange dunne kabels. Maar als jij direct bij je verdeler meet en de kabels niet tientallen meters lang zijn verwacht ik niet dat je problemen zult hebben.

Zie ook de tips op deze pagina van ESPEasy:
Precautions
The sensor needs a pull up resistor. If you use the breakout board type the resistor usually is already on the board. This gets you into problems if using several DS18B20 breakout boards- As there should be only one resistor on the whole line you might have to remove resistors leaving just one at one end of the line.

Cabling: Do not use very thin cabling! Tested with a 3*0,14mm² cable the length with 5 Sensors was 10 meters, longer cabling did not work. Use a phone cable (2*2*0.6mm²) instead if you need long distances up to 50..100 meters. remember: One (!) pull-up resistor for the whole line!

The preferred structure is a straight line. If possible avoid "stubs". If necessary it can be cabled in a "star" infrastructure. But be aware that stubs and star form reduce the possible cable length.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:17
Hierbij wil ik mijn open source project voorstellen : Een ESP-GPS logger met e-paper, specifiek ontwikkeld voor het "speedsurfen". Het doel is om hierbij zo hoog mogelijke snelheden te behalen met een windsurfplank. De logs worden dan naar de site https://www.gps-speedsurfing.com geupload.
Meer informatie vindt je hier :
https://docs.google.com/d...X6KGlAB0/edit?usp=sharing https://docs.google.com/d...LajsDfB4/edit?usp=sharing
https://github.com/RP6conrad/ESP-GPS-Logger

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03:50
Oké dat moet dan lukken met een esp en korte bedrading.
@Toppe Nee helaas geen inregelschema gehad, heb het zelf gelegd, lengtes per groep en plattegrond heb ik wel.

• Obelixxx
Hallo Allemaal,

Ik ben enige tijd geleden gestart met ESP32 en ESPHome.
Helaas heb ik geen programmeer ervaring, dus komen mijn projectjes tot nu toe tot stand mbh Google.

Ik probeer nu al enkele dagen lang mijn CO2 niveau weer te geven op mijn EPS32 met TFT schermp.
Ik heb een ESPHome draaien met een CO2 sensor. De sensor informatie kan ik ook gebruiken om weer te geven op de ESP32 met TFT.

Ik wil nu graag, afhankelijk van de waarde van de sensor de CO2 waarde laten zien op TFT.
> 2000 in rood,
> 1000 in oranje
< 1000 in groen.

Kan iemand me daarmee helpen?

Enkele kleine stukjes uit de YAML code van de ESPHome:

text_sensor:
- platform: homeassistant
id: co2sensor
entity_id: sensor.mh_z19_co2_value

Weergave op TFT:
displayControllerComponent->tft.setTextColor(TFT_RED);
displayControllerComponent->tft.drawString(id(co2sensor).state.c_str(),140,85);

Wie kan me een beetje op gang helpen?

• pentode
Obelixxx schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:05:
Hallo Allemaal,

Ik ben enige tijd geleden gestart met ESP32 en ESPHome.
Helaas heb ik geen programmeer ervaring, dus komen mijn projectjes tot nu toe tot stand mbh Google.

Ik probeer nu al enkele dagen lang mijn CO2 niveau weer te geven op mijn EPS32 met TFT schermp.
Ik heb een ESPHome draaien met een CO2 sensor. De sensor informatie kan ik ook gebruiken om weer te geven op de ESP32 met TFT.

Ik wil nu graag, afhankelijk van de waarde van de sensor de CO2 waarde laten zien op TFT.
> 2000 in rood,
> 1000 in oranje
< 1000 in groen.

Kan iemand me daarmee helpen?

Enkele kleine stukjes uit de YAML code van de ESPHome:

text_sensor:

Weergave op TFT:

Wie kan me een beetje op gang helpen?
Gewone tekst heb je dus al. Kun je ook de yaml code hier plaatsen.

• Obelixxx
pentode schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 08:37:
[...]

Gewone tekst heb je dus al. Kun je ook de yaml code hier plaatsen.
@pentode

Ik heb er even al mijn probeersels uitgehaald.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
esphome:
  name: s3
  includes:
    - tdisplays3/tft_espi_display.h
    - tdisplays3/Free_Fonts.h
  libraries:
    - SPI
    - FS
    - SPIFFS
    - tdisplays3=https://github.com/landonr/lilygo-tdisplays3-esphome.git

esp32:
  framework:

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:
  encryption:
    key: "3jvOm+huxLHnldOwqeCtVL/+GKC5lEnkWBrIvawwtAU="

ota:
  password: "6ada29f6f41ce1685d29d406efd25fa4"

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "S3 Fallback Hotspot"
    password: "zQ9tuPKIfFMu"

sensor:
    id: co2_sensor
    internal: true

text_sensor:

interval:
  - interval: 10s
    then:
    - lambda: |-
        displayControllerComponent->clear();
        displayControllerComponent->tft.setFreeFont(FSSB9);
        displayControllerComponent->tft.drawString("Statussen",10,10);
        displayControllerComponent->tft.drawString("CO2:",10,85);

switch:
  - platform: gpio
    pin: 14
    name: "Backlight"
    id: backlight
    restore_mode: RESTORE_DEFAULT_ON

custom_component:
    lambda: |-
        App.register_component(displayControllerComponent);
        return {displayControllerComponent};
    id: displayComponent

• pentode
Obelixxx schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:08:
[...]

@pentode

Ik heb er even al mijn probeersels uitgehaald.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
esphome:
  name: s3
  includes:
    - tdisplays3/tft_espi_display.h
    - tdisplays3/Free_Fonts.h
  libraries:
    - SPI
    - FS
    - SPIFFS
    - tdisplays3=https://github.com/landonr/lilygo-tdisplays3-esphome.git

esp32:
  framework:

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:
  encryption:
    key: "3jvOm+huxLHnldOwqeCtVL/+GKC5lEnkWBrIvawwtAU="

ota:
  password: "6ada29f6f41ce1685d29d406efd25fa4"

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "S3 Fallback Hotspot"
    password: "zQ9tuPKIfFMu"

sensor:
    id: co2_sensor

text_sensor:

interval:
  - interval: 10s
    then:
    - lambda: |-
        displayControllerComponent->clear();
        displayControllerComponent->tft.setFreeFont(FSSB9);
        displayControllerComponent->tft.drawString("Statussen",10,10);
        displayControllerComponent->tft.drawString("CO2:",10,85);

switch:
    pin: 14
    name: "Backlight"
    id: backlight
    restore_mode: RESTORE_DEFAULT_ON

custom_component:
        App.register_component(displayControllerComponent);
        return {displayControllerComponent};
    id: displayComponent
Eigenlijk had ik de display component verwacht.
Dat was/is voor een eerste keer programmeren een stuk makkelijker imho.

Ik heb zelf ook allerlei esp display's in gebruik maar die zitten 'native' in ESPHome.
En dan is een hoop voorwerk al gedaan. Nu ben je dat zelf aan het uitvlooien.
Het display staat zo te zien (helaas) nog niet in de feature list.
Mooi display trouwens.

[Voor 0% gewijzigd door pentode op 06-12-2022 10:18. Reden: aanvulling]

• Obelixxx
@pentode

Dus eigenlijk is het beste wat ik kan doen is een verzoek indienen om het display toe te voegen?
is inderdaad een leuk display. middels deze post kreeg ik hem werkend:
https://github.com/landonr/lilygo-tdisplays3-esphome

BTW, volgens mij is er reeds een verzoek gedaan:
https://github.com/esphome/feature-requests/issues/1902

[Voor 18% gewijzigd door Obelixxx op 06-12-2022 10:34]

• pentode
Obelixxx schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:28:
@pentode

Dus eigenlijk is het beste wat ik kan doen is een verzoek indienen om het display toe te voegen?
Ja, ik heb dat bijvoorbeeld ook voor onder andere de bme680 (IAQ) en de Lilygo T5 4.7 inch e-paper gedaan.
Maar de rij met feature requests is lang... ESPHome is, mocht je het nog niet weten, onderdeel geworden van Nabu Casa Hopelijk krijgt het daardoor wat meer momentum.
Het displayControllerComponent of custom_component: maakt gebruik van de C++ (Arduino) API. Dus bij ArduinoIDE github posts is mogelijk ook info te vinden.
In de regels heb je om iemand te helpen een zelfde display nodig. Als het nog niet geïmplementeerd is Dat was ook het geval bij de feature requests verzoeken.

[Voor 0% gewijzigd door pentode op 06-12-2022 11:12. Reden: aanvulling]

• pentode
Obelixxx schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:28:
@pentode

BTW, volgens mij is er reeds een verzoek gedaan:
https://github.com/esphome/feature-requests/issues/1902
Nice, ik had ff snel gezocht, waarschijnlijk niet goed gequeried...

• Obelixxx
Ik probeer een C02 sensor te creëren mbv een TTGO ESP32 met TFT schermpje.

Ik heb issues met weergave van de tekst op het display.
Ik heb al enkele fonts gebruikt, maar blijf steeds de logmeldingen houden dat niet de juiste karakters gevonden heefr.

[09:40:25][W][display:176]: Encountered character without representation in font: 'S'
[09:40:25][W][display:176]: Encountered character without representation in font: 't'
[09:40:25][W][display:176]: Encountered character without representation in font: 'a'
[09:40:25][W][display:176]: Encountered character without representation in font: 'r'
[09:40:25][W][display:176]: Encountered character without representation in font: 't'
[09:40:25][W][display:176]: Encountered character without representation in font: 'i'
[09:40:25][W][display:176]: Encountered character without representation in font: 'n'
[09:40:25][W][display:176]: Encountered character without representation in font: 'g'
[09:40:25][W][display:176]: Encountered character without representation in font: '.'

Ik heb alsvolgt het font gedeclareerd, het font file is aanwezig, en wordt gevonden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
font:
  - file: "open sans light.ttf"
    id: font_72
    size: 72
    glyphs: 0123456789 # Only used for CO2 level

- file: "open sans light.ttf"
    id: font_24
    size: 24

Een voorbeeld van hoe ik het font gebruik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
          if(!id(co2_sensor).has_state() ){
            it.print(
              it.get_width()/2,
              it.get_height()/2,
              id(font_72),
              color_white,
              TextAlign::CENTER,
              "Starting..."
            );
            return;
          }

Kan iemand me vertellen wat ik verkeerd doe?

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:27
@Obelixxx de regel glyphs weghalen. Of uitbreiden met gewenste karakters.

• Obelixxx
@I-King

Dank je,
Nu zie ik inderdaad tekst.
Raar dat het project op deze manier geplaatst was...

Maar ik kan weer verder

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:35
Na wat prutsen met ESPhome om verbinding met een MQTT broker over ssl werkend te krijgen op een Wemos d1 mini, liep ik steeds tegen een SSH.d fout aan bij het compileren. GitHub heeft me geleerd dat dit een bekend issue is, maar een oplossing kan ik niet vinden.

Er is nog een ESP32 onderweg, die schijnt van een andere library gebruik te maken om het daar mee te testen. Heeft iemand daar hier al succes mee gehad?

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:32

Eindelijk begonnen met mijn home assistant, icm met shelly en in elk geval 1 esp32 bordje.
Nu nog in een testfase, maar uiteindelijk moet de temperatuur gegevens van de esp32 een Shelly schakelen met de pompen. Nu 3 ds sensoren. Misschien komt er nog 1 bij

Veel uitzoeken werk, maar erg leuk om te doen.
Morgen eens kijken of ik de sensoren op een 10meter utp kabel krijg.

Ben echt wel verbaast over de bordjes. Snel, gemakkelijk, nauwelijks boottijd.
Kan zeker zien dat ik er meer voor andere functies ga gebruiken

Missie geslaagd

Werkt foutloos. 10 meter utp
Afwerking gaat tijdens de installatie nog aangepast worden.
Voor nu is het proof of concept

[Voor 44% gewijzigd door jack zomer op 11-12-2022 16:10]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-03 13:54
Newbie alert hier, zoekende naar bevestiging en evt. advies:

Onlangs heb ik p1mon thuis geinstalleerd om het energieverbruik te monitoren. Nu zou ik ook graag de temperatuur van de woonkamer willen monitoren.

Daarvoor hebben ze op die p1mon website een voorbeeld gegeven (ESP32DELTATEMP) - zo iets wil ik dus, maar dan net anders: hoef geen delta-T te meten en hoef er ook geen display bij. Wat ik wil moet dus verbinden met wifi en om de 10 seconden een temperatuur meten en via UDP broadcasten. Voeding gewoon via micro-USB.

Daarnaast nog wat eisen: ik wil bij voorkeur niet via AliExpress ofzo bestellen, liever bij een NL winkel die binnen redelijke tijd kan leveren. En daarnaast zoek ik iets waar ook een behuizing bij te vinden is - heb geen 3D-printer en ook niet de handigheid om zelf iets van een behuizing te ontwerpen.

Wat denk ik nodig te hebben:
  • microprocessor-bordje. Iets van Arduino, maar ik vermoed dat een ESP module ook moet kunnen(?)
  • microprocessor-bordje moet dus wifi hebben, of een uitbreidingsmogelijkheid daarvoor
  • Dallas DS18B20 temperatuursensor of vergelijkbaar
  • en een behuizing dus.
Waar ik op dit moment op uit kom:
NodeMCU Lolin V3 Module ESP8266 inclusief behuizing
En dan bijvoorbeeld deze sensor nog.

Mijn vraag: heb ik het voldoende doorgedacht en gaat bovenstaande werken als ik er goede software in stop?

En qua debuggen... wat is handig daarvoor? Zijn er schermpjes die je er makkelijk op kan aansluiten zolang het nog niet in een behuizing zit voor debug-output?

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:33
@vanaalten

Wat voor software gebruik je om het uit telezen

De esp en sensor combo is goed

En ga je esphome. Espeasy of arduino gebruiken

• Anoniem: 30722
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
@vanaalten De NodeMCU en de DS18B20 gaan inderdaad genoeg zijn, mocht je ook luchtvochtigheid willen is een DHT21 eventueel een optie. Aan elkaar knopen, behuizing er omheen (printen) en klaar ben je.
Natuurlijk even een usb voeding er aan...

Qua software hangt het er een beetje vanaf waar je de data in wilt lezen, zelf doe ik het meestal met ESPHome en dan over de HA api of MQTT.

Debugging kun je gewoon de logs voor uitlezen, zet de webserver aan en je ziet ze gewoon in je browser.

Persoonlijk heb ik het liefst de NodeMCU/Wemos D1 waar nog geen headers op zitten, dan kun je de draden van de sensor er direct aan zetten en is het geheel platter.

[Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 30722 op 13-12-2022 09:13]

• vanaalten
@vonkkie @Anoniem: 30722 dank voor de reacties!
Qua software wil ik het vooralsnog gewoon in p1mon zichtbaar hebben - en dat kan ook gewoon, als ik de documentatie op de website zo lees: het voorbeeld wat ze daar gebruiken doet om de 10 seconden een broadcast naar UDP poort 30721 - en blijkbaar pikt de p1mon software (die ik al draaiend heb) dat automatisch op.

Binnenkort maar eens bestellen dan. :)

• EWS99
  • Laatst online: 22:07
vanaalten schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:55:
Wat denk ik nodig te hebben:
  • microprocessor-bordje. Iets van Arduino, maar ik vermoed dat een ESP module ook moet kunnen(?)
  • microprocessor-bordje moet dus wifi hebben, of een uitbreidingsmogelijkheid daarvoor
  • Dallas DS18B20 temperatuursensor of vergelijkbaar
  • en een behuizing dus.
Waar ik op dit moment op uit kom:
NodeMCU Lolin V3 Module ESP8266 inclusief behuizing
En dan bijvoorbeeld deze sensor nog.
Ik vind dat deze altijd net wat mooier weg te werken zijn:
https://www.hobbyelectronica.nl/product/ds18b20-waterdicht/

Oh en kijk eens naar https://www.home-assistant.io/. Die kan erg goed met ESPHome overweg en doet standaard al hele mooie grafieken tekenen.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@vanaalten een DS18B20 kan (en wordt bijvoorbeeld veel gebruikt om de temperatuur van leidingen te meten). Hij is lekker goedkoop, maar meer dan de temperatuur doorgeven doet hij niet. Luchtvochtigheid is vaak ook relevant om te meten.

Als je wat meer zou willen meten (en je toch al bezig bent om iets in elkaar te klussen) zou je ook de BME680 kunnen overwegen. Dan heb je temperatuur, luchtvochtigheid, luchtdruk, VOC/luchtkwaliteit.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• vanaalten
Ondertussen die ESP8266 met behuizing besteld - en ook zowel een DS18B20 als een DHT22 AM2302 - kan ik t.z.t. kijken welke het handigste is weg te werken met die behuizing.

Eerst even dit aan de praat krijgen, beetje ervaring op doen. Dan kan ik daarna nog kijken of het automatiseringsvirus aanslaat en experimenteren met meer meters, andere software enzo. Stap voor stap en 1 stap tegelijk. :)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@vanaalten begrijpelijk, al is een BME680 op een ESP aansluiten niet echt lastiger dan een DS18B20 (waarmee ik bedoel dat een DS18B20 niet specifiek iets voor een beginner is en een BME680 voor een gevorderde tweaker of zo :) ). Ook vind ik de route van ZTATZ niet heel gebruiksvriendelijk, met direct in de Arduino IDE alles maken en compilen. Dan is ESPHome/ESPEasy/Tasmota een stuk makkelijker voor een beginner. Maar goed, met direct in de Arduino IDE spelen leer je wel veel.

Qua makkelijk aansluiten van een BME680 vs een DS18B20 kan het tegenovergestelde zelfs het geval zijn: als je een DS18B20 zonder ingebouwde weerstand hebt moet je die weerstand zelf nog los toevoegen. Heb je dat gecheckt en eventueel de benodigde losse weerstand in huis? Anders heb je straks alle spullen binnen en kun je nog niet beginnen, dat is zuur :)
Bij een BME680 heb je geen losse weerstand nodig.

[Voor 25% gewijzigd door Gizz op 13-12-2022 11:48]

• Raymond P
Een BME680 is imho niet een goede kandidaat om klimaat/temperatuur te meten maar meer de veranderingen daarin snel op te pakken. Een DS18B20 daarbij plakken doe je dan goed aan.

Een SHT4x is een stuk beter in het meten van temperatuur en luchtvochtigheid:
https://www.tinytronics.n...n-luchtvochtigheidssensor

@Gizz Je vergelijkt een losse sensor met een sensor op een breakout bordje. Dat is niet helemaal eerlijk heh.
Een losse BME680 heb je (ik) een microscoop bij nodig. :9

[Voor 27% gewijzigd door Raymond P op 13-12-2022 11:59]

- knip -

• vanaalten
Gizz schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:43:
@vanaalten begrijpelijk, al is een BME680 op een ESP aansluiten niet echt lastiger dan een DS18B20 (waarmee ik bedoel dat een DS18B20 niet specifiek iets voor een beginner is en een BME680 voor een gevorderde tweaker of zo :) ).
@Gizz
Zo had ik het ook niet geinterpreteerd. :)
Het is meer dat ik denk dat ik t.z.t. een gaatje in de behuizing ga maken en daar de sensor in probeer te lijmen of zo - en dan is misschien een enigzins ronde DS18B20 makkelijker dan zo'n vierkante BME680. Maar goed, ik heb ze beide besteld dus ga dan eens kijken welke er daarvoor het meest praktische is.
Ook vind ik de route van ZTATZ niet heel gebruiksvriendelijk, met direct in de Arduino IDE alles maken en compilen. Dan is ESPHome/ESPEasy/Tasmota een stuk makkelijker voor een beginner. Maar goed, met direct in de Arduino IDE spelen leer je wel veel.
Ik heb ooit in een grijs verleden al eens iets met een Arduino gedaan (iets met een S0 puls-naar-USB gemaakt) en dat was volgens mij direct in Arduino IDE. En ja, dat was onhandig met debuggen, zo zonder display. Komende dagen dan eens kijken of dat met een van jouw suggesties (dank!) makkelijker kan.
Qua makkelijk aansluiten van een BME680 vs een DS18B20 kan het tegenovergestelde zelfs het geval zijn: als je een DS18B20 zonder ingebouwde weerstand hebt moet je die weerstand zelf nog los toevoegen. Heb je dat gecheckt en eventueel de benodigde losse weerstand in huis? Anders heb je straks alle spullen binnen en kun je nog niet beginnen, dat is zuur :)
Bij een BME680 heb je geen losse weerstand nodig.
Losse weerstanden heb ik wel, maar wel goed dat je mij er op wijst: ik dacht, ten onrechte, dat die weerstand alleen nodig was als je de DS vanuit de datalijn ging voeden. Datasheet bekeken en nee: de datapin is een open-drain, dus inderdaad een weerstand nodig. Maar, dat gaat wel goed komen.

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:35
Mijn laatste afgeronde ESP-projectje:

Ik was de karaoke-cdspeler van mijn dochter helemaal beu en had alles hiervoor nog op voorraad liggen. Dus een RC552, een esp8266 en een witte LED aan elkaar geknutseld zodat mijn dochter op door ons goedgekeurde tijden zelf muziek kan afspelen via RFID kaartjes met een simpele sticker erop.

Volgende project is overigens ook praktisch af, maar neemt wat langer in beslag. Een PWM controller via een ESP32 om 2 24v LEDstrips aan te sturen. Moet gaan gebeuren via 2 IRLZ34 MOSFETs en een TSR 1-2450 om 5v voor de ESP te voorzien.

Snel concept bordje op basis van een esp8266 (ik heb geen esp32 meer op voorraad) voordat ik de PCB bestel:

[Voor 11% gewijzigd door lolgast op 13-12-2022 16:37]

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 29-03 07:13
Nice - waar haal jij je project cases - ik zit eigenlijk altijd te knoeien

• lolgast
@sailor_dg
Deze kwam van AliExpress. 92x58x23mm in dit specifieke geval. Bíjna perfect voor de RC552

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-03 13:20
@sailor_dg

Ik gebruik zoveel mogelijk standaard lasdozen. Bijvoorbeeld de Spelsberg 2K-16-L. Kost niet veel meer dan een doosje op ali, IP55, brandveilig en van een hoge kwaliteit kunststof.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:50
Ik hoop dat jullie zien wat ik fout doe of misschien wel een bug in ESPHome? Ben al uren hiermee bezig en ik word langzamerhand gek heb alles al geprobeerd en blijf een NaN krijgen.

Ik zoek nog steeds naar de reden waarom ik in ESPHome een NaN krijg terwijl ik een sensor heb overgenomen vanuit HA.

code:
1
2
3
4
5
sensor:
    entity_id: luxtronik.temperatuur_tapwater
    id: tapwater_temp

code:
1
2
3
4
5
6
7
19:39:31    [D] [homeassistant.sensor:024]  

'luxtronik.temperatuur_tapwater': Got state 41.60

19:39:31    [D] [sensor:127]    

'tapwater_temp': Sending state 41.60000  with 1 decimals of accuracy

maar als ik deze laat printen krijg ik een NaN?

code:
1
it.printf(0, 0, id(roboto16), "Tapwater: %.1f", id(tapwater_temp).state);

Heeft deze id soms geen state? Ook de raw_state is correct, maar ook als deze gebruik krijg ik een NaN

[Voor 4% gewijzigd door Vaevictis_ op 18-12-2022 09:20]

• JBS
  • Niet online
Geïnspireerd door de vele zelfbouw DBE oplossingen uit LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen heb ik ook een aantal Arctic F9 PWM PST fans besteld en op basis van dit aansluitschema de boel aangesloten op een IRF520 mosfet en een ESP32 (ESP32-WROOM-32) voorzien van ESPHome. Een aparte 5V adapter voor de ESP en een aparte 12V adapter voor de fans.

De IRF520 mosfet specifiek om de fans tot stilstand te laten komen wanneer 'DBE Woonkamer' (op basis van onderstaande ESPHome YAML) wordt uitgeschakeld.

Twee dingen waar ik tegenaan loop, waarbij het niet helemaal tot stilstand komen van de fans me het meest stoort, aangezien ik daarvoor juist de IRF520 mosfet heb toegevoegd. Ik stond op het punt te accepteren dat de fans altijd langzaam draaien of een slimme stekker toe te voegen om de 12V adapter tegelijk uit te schakelen. Toch wil ik hier, hoewel ik zie dat er wat overlap zit in actieve volgers, nog even proberen of iemand ziet wat ik fout doe en/of over het hoofd zie.
  • Wanneer ik 'DBE Woonkamer' inschakel, gaat het lampje op de mosfet aan. Wanneer ik 'DBE Woonkamer' uitschakel, gaat het lampje op de mosfet uit. Desodanks blijven de fans langzaam draaien.
  • Om PWM te laten werken, heb ik het aansluitschema aan moet vullen met een verbinding tussen ESP GND en 12V min op mosfet riching fans. Zonder die verbinding werkt PWM niet, en zelfs soort van andersom. 10% laat de fans ietsje harder draaien dan 90%, maar het verschil is minimaal en komt niet in de buurt van minimale en maximale rotatie.
Is er een verband, als in, mis ik nog meer verbindingen die op het genoemde aansluitschema ontbreken omdat ze voor de kenner logisch zijn?

Voor de volledigheid het relevante deel uit mijn ESPHome config:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
output:
  - platform: ledc
    power_supply: power_supply_12v
    pin: GPIO23
    id: pwm_signal
    channel: 0

fan:
  - platform: speed
    output: pwm_signal
    name: "DBE Woonkamer"

power_supply:
  - id: power_supply_12v
    keep_on_time: 1s
    pin:
      number: GPIO15
      inverted: false

[Voor 3% gewijzigd door JBS op 18-12-2022 15:49]

• septillion

septillion

@JBS De IRF520 is een foute keuze, dit is geen logic level mosfet. Zeker de 3v3 is te weinig om de gate goed aan te sturen.

Daarnaast heb je met je verbinding tussen ESP-GND en 12V- juist het schakelen om zeep geholpen. Immers is de IRF520 een N-channel en schakelt de V-. Die overbrug je nu. Als de mosfet aan staat ligt Fan-GND al netjes aan ESP-GND, dus die verbinding is niet nodig.

Wel kan het zijn dat de fan niet blij is met 3v3 op de PWM pin en 12V op zijn voeding zonder een GND te hebben (mosfet uit).

Makkelijkste oplossing, pak een relais en schakel de 12V+.

Moeilijkere oplossing, gebruik voor het PWM signaal ook een transistor (NPN) en hang de emittor daarvan aan de drain van de power mosfet aka de fan-GND. Met een pull up geef je het als nog 5V ofzo. Dit inverteert wel de snelheidsregeling.

Semi makkelijke oplossing, pak fans zonder PWM pin en PWM gewoon direct de fan power.

• JBS
  • Niet online
@septillion Dank voor je input. Een relais om de 12V naar de fans te schakelen is inderdaad de makkelijkste oplossing. Maar, hebben al die andere die het op basis van het genoemde aansluitschema met een IRF520 werkend hebben dan geluk, of zou het toch ook normaal gesproken wel moeten/kunnen werken?

• septillion

septillion

@JBS Een IRF520 heeft een gate threshold spanning tussen de 2,0V en 4,0V. De 3,3V van een ESP is dus geen garantie. En al was het hoger dan de threshold hoeft deze nog steeds niet de transistor volledig open te sturen, dan worden de fans als nog geknepen. Dus ja, soort van geluk ja. Beter om dus een logic leven mosfet te pakken, de tegenhanger voor de IRF is dan de IRL serie.

• lolgast
Dat is inderdaad de reden dat ik voor mijn ledstrip projectje de IRLZ34 heb gekozen. 2v-4v líjkt goed te klinken omdat 3.3v daar mooi tussenin zit, maar je hebt die 4v echt nodig. En die kan een ESP32 niet leveren over zijn datapins

Overigens zou je net als ik ook een TSR 1-2450 DC/DC converter kunnen gebruiken. Scheelt toch weer een adapter in een stopcontact

• Obelixxx
Ik heb momenteel een projectje waar ik 12v knijp naar 3.2 volt.
Deze gebruik ik om een CAN Tranceiver en de ESP32 Wroom-32 te voeden.

Echter sinds enige dagen komt mijn esp32 niet meer verbinden met wifi.
De rode led blijft ook onregelmatig knipperen.

Koppel ik dan nog een usb voeding bij op de wroom, dan stopt het knipperen, en komt de esp32 wel online.
Iemand een idee wat er mis zou kunnen zijn?

• lolgast
Komt er echt 3.3v uit? En hoeveel mA kun je leveren? Je noemt zelf 3.2v, is dat een typfout? Want dat is sowieso op het randje van wat geaccepteert wordt.

• Obelixxx
Het is echt 3.2v.
Ik nam aan dat dat nodig was.
Dus minimaal 3.3v?

Die knipperde led, geeft dat aan dat spanning te laag is?

[Voor 30% gewijzigd door Obelixxx op 20-12-2022 15:06]

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:50
Als je in de datasheet kijkt staat daar het volgende:

Spanning: 3,0-3,6V
Stroom: minimaal 0,5A

Ik vind je probleem klinken als een voedingsprobleem, meestal is dat óf een voeding die de benodigde stroom niet kan leveren, óf een voeding die die stroom misschien wel net kan leveren, maar waarbij de spanning dan inzakt onder de 3,0V.

Dus: check je voeding. Zet er een weerstand op waardoor 500mA (of zelfs 600mA voor meer marge) loopt, en check dan de spanning die je voeding nog geeft. Ik denk dat je daar het probleem zult vinden.

-edit-

Als je een oscilloscoop hebt, check of het wel een nette DC is, niet één of andere gekke rimpel erop.

[Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 20-12-2022 15:21]

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter, Sessy 5kWh thuisbatterij in bestelling

• Obelixxx
Ga ik doen,
dank jullie voor de hulp.

Helaas geen oscilloscoop...
Ik heb nog niet eens een regelbare voeding. Daarvoor was ik net op marktplaats aan het kijken. ;)

[Voor 64% gewijzigd door Obelixxx op 20-12-2022 15:22]

• lolgast
@Obelixxx Dat knipperen van het LEDje klinkt alsof hij steeds opnieuw power blijft krijgen

• JBS
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:12:
[...]

Een losse ESP heeft inderdaad geen 5V en draait op 3,3V. Maar bv een Wemos of NodeMCU kun je wel via USB voeden waarbij er een step down converter op het bordje zit die 3,3V er van maakt voor de ESP zelf, maar tegelijkertijd heb je dus ook een 5V aansluiting op het bordje die rechtstreeks de stroom vanaf de USB aansluiting krijgt (los van de ESP dus)

Oftewel: zo'n relais bordje gebruikt 5V om de schakeling om te zetten. Of die aan of uit moet staan wordt daarbij bepaald door een aparte pin, en die pin kun je perfect aansturen met de 3,3V GPIO pin van de ESP.
Het relais bordje moet je dus aansluiten op 5V, waarbij het niet uit maakt waar dat vandaan komt (vanaf een Wemos / NodeMCU, rechtstreeks uit een 5V adapter, een serie batterijen, ...) en daarnaast heb je een pin om te schakelen*, en die sluit je op GPIO van de ESP aan.

* Het bordje heeft waarschijnlijk twee pinnen om te schakelen, NO en NC, Normally Open en Normally Closed. Als je de ESP aansluit op de NO pin dan betekent dat dat bij een lage / 0 / 0V waarde van uit de ESP het circuit "open" is en bij een hoge / 1 / 3,3V waarde vanuit de ESP is het relais gesloten. Gebruik je de NC pin is dit dus omgedraaid, lage waarde => relais gesloten, hoge waarde => circuit open.
Mede op basis van bovenstaande dacht ik dat een 5V relais bordje in combinatie met een Wemos D1 Mini of ESP32 zou moeten werken. Relais schakelt echter niet, zie ik iets over het hoofd?

Een relais bordje schakelen: 5V op de VCC van de relais, maar schakelen met 3.3V wil niet, meerdere pinnen geprobeerd, zowel met een Wemos D1 Mini als ESP32. Relais wordt ingeschakeld wanneer ik IN aansluit op de in ESPHome gedefinieerde pin op de ESP en gaat uit wanneer ik die verbinding verbreek. Groene lampje gaat ook aan/uit en ik hoor een klik. Schakelen doet echter niets, groene lampje blijft aan.

Ik meet 3.3V uit de ESP pin als ik 'm inschakel.

Betreft een hier vaker genoemde bordje.

• lolgast
@JBS Hoe ziet je ESPhome code eruit? Ik heb in de meterkast ook zo'n Wemos relay module. 5V op de 5V van de Wemos, GND op GND van de Wemos en IN zit bij mij op D1 van de Wemos.

Mijn relevante code voor ESPhome
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
output:
    pin: D1
    id: relay

switch:
  - platform: output
    name: "${device_name}_relay"
    id: relay_sw
    output: relay
    on_turn_on:
      - delay: 300ms
      - switch.turn_off: relay_sw

Ik gebruik het voor de deurbel, zodat men niet oneindig op mijn knop kan blijven rammen maar hij automatisch uitgaat.

• JBS
  • Niet online
@lolgast Het het even op dezelfde manier aangesloten en in ESPHome opgenomen, maar de relais wil nog steeds niet schakelen (en is ingeschakeld met groen lampje, by default).

Ik zie overigens wel een minimaal verschil in helderheid van het groene lampje op het releis bordje wanneer ik 'm via ESPHome in of uitschakel. Bij uitschakelen een tikje minder fel dan bij inschakelen, maar na toevoegen 'interted: true' is het lampje minimaal feller bij inschakelen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
output:
    id: relay

switch:
  - platform: output
    name: relay_sw
    output: relay

Ook een versie als onderstaande doet niets.

YAML:
1
2
3
4
switch:
    name: "Relay"

Dubbelcheck: De relais zal toch ook gewoon schakelen wanneer er niets is aangesloten op NO/NC en COM?

[Voor 86% gewijzigd door JBS op 23-12-2022 09:19]

• lolgast
Geen idee dan zo, ik heb geen ervaring met specifiek dit bordje, ik gebruik deze:
https://www.reichelt.nl/n...s-d1z-relais-p266083.html

Vwb je controle vraag: Ja deze relays schakelen ook als er niets is aangesloten.

• Raymond P
@JBS De relais functioneert wel als je +5V aan IN voert?

- knip -

• septillion

septillion

@JBS Hoe heb je hem aangesloten? 5V op Vcc, IN op een GPIO en GND aan GND?

Wat is overigens de voeding van de ESP?

En is het echt DAT bordje of een variant (met bijvoorbeeld een opto)?

• EWS99
  • Laatst online: 22:07
Lijkt heel erg op deze: https://nl.aliexpress.com/item/1624699191.html en die moet het gewoon doen. Heb die hier ook meerdere op een Wemos D1 mini zitten.

Klinkt een beetje alsof de voeding die op Vcc zit niet sterk genoeg is om het relais te schakelen.

Wat voor voeding gebruik je voor je Wemos D1 Mini?
- Werkt het wel als je Vcc kortsluit met IN?

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Pagina: 1 ... 70 71 72 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee