• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:10
Als we voor het gemak even de S2 pakken als uitgangspunt (omdat je imho eigenlijk geen esp8266 meer zou moeten kopen):

Via die link voor bestaande klanten: 2.90 euro per stuk.
Bij de officiële store van Lolin (wemos) op Aliexpress kost die momenteel 5.60 euro per stuk.
Bij Tinytronics kost deze 6.50 euro per stuk.

Als het goedkoop moet en je niet al te veel I/O nodig hebt is de supermini C3 van Tenstar (deze store op ali), meestal onder de 3 euro per stuk.

Ik heb voldoende issues gehad met (goedkope) namaak D1, S2, S3, C3 bordjes. Maar, je hoeft niet noodzakelijk tegen die issues aan te lopen. :)

- knip -

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-12 18:33
Ik ben opzoek naar een AC dimmer die ik aan kan sluiten op een ESP32. Zowel de input als de output moet AC zijn (dus geen DC). De input is een AC bron van ongeveer 14V. De output moet dan 0-100% dimbaar zijn, dus 0-14V AC.
Het internet staat vol met 230V AC input en dan bijv 0-10V DC, maar dat is uiteraard niet wat ik zoek.

Iemand een goed idee hiervoor?

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-12 23:05
Raymond P schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:01:
Als we voor het gemak even de S2 pakken als uitgangspunt (omdat je imho eigenlijk geen esp8266 meer zou moeten kopen):

Via die link voor bestaande klanten: 2.90 euro per stuk.
Bij de officiële store van Lolin (wemos) op Aliexpress kost die momenteel 5.60 euro per stuk.
Bij Tinytronics kost deze 6.50 euro per stuk.

Als het goedkoop moet en je niet al te veel I/O nodig hebt is de supermini C3 van Tenstar (deze store op ali), meestal onder de 3 euro per stuk.

Ik heb voldoende issues gehad met (goedkope) namaak D1, S2, S3, C3 bordjes. Maar, je hoeft niet noodzakelijk tegen die issues aan te lopen. :)
Ik koop al 10jaar de goedkoopste ESP's die ik op Ali kan vinden en nog nooit problemen gehad. 1x dat de silkscreen rx en tx omgedraaid waren, maar daar kom je ook wel overheen.

Deze week mijzelf (voor sint) nog 10x een ESPC3 supermini gekocht voor 12 euro. Dat is 1,20 per bordje. Werken prima.

Uiteraard ooit begonnen met een originele Arduino maar daar was ik snel van genezen. ;)

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Raymond P
@chaoscontrol Dit jaar nog een batch c3 superminis gehad met een foutje in pcb design (lees: brakke goedkopere clone) waardoor wifi ontvangst niet optimaal was, energieverbruik omhoog ging en ik mede daardoor onvoorspelbare brownouts had doordat de voltage converter niet meer dan +/- 350ma kon leveren.
Wel m'n centen terug gekregen, mja.

En dat is écht niet de enige keer dat ik mis heb gegrepen. :)
Maar zoals eerder geschreven: je hoeft het niet noodzakelijk te merken.

Edit: ter verduidelijking een plaatje
Links eentje van tenstar met voldoende ruimte tussen de (keramische) antenne en de rest van het bordje.
Rechts een goedkope versie waar het pcb design niet voldoet aan de eisen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7a8Styb1B0srmE98pS6gSKuAJO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7qqY1oZtEQAEyVkIQXJOJCH8.jpg?f=fotoalbum_large

De rechter bordjes doen soms helemaal geen wifi. En helaas worden soms de linker getoond maar ontvang je de goedkope clones met (vaak) een inferieure voltage converter.
N.b. de C3 op de keramische antenne zegt niets. :)

[ Voor 45% gewijzigd door Raymond P op 02-12-2025 14:45 ]

- knip -

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:28
EWS99 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:13:
Ik ben opzoek naar een AC dimmer die ik aan kan sluiten op een ESP32. Zowel de input als de output moet AC zijn (dus geen DC). De input is een AC bron van ongeveer 14V. De output moet dan 0-100% dimbaar zijn, dus 0-14V AC.
Het internet staat vol met 230V AC input en dan bijv 0-10V DC, maar dat is uiteraard niet wat ik zoek.

Iemand een goed idee hiervoor?
Welke methode zoek je: fasesnijding of amplitudedimming?

Eitherway: Ik weet van geen out-of-the-box component die doet wat je wilt, misschien een lab-voeding maar die zijn €€€€

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-12 18:33
bokkie72 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:42:
[...]

Welke methode zoek je: fasesnijding of amplitudedimming?

Eitherway: Ik weet van geen out-of-the-box component die doet wat je wilt, misschien een lab-voeding maar die zijn €€€€
Eigenlijk amplitudedimming, maar wil nu eerst proberen of ik wat met pwm kan doen. Zit dan te denken aan deze: https://www.otronic.nl/nl/mos-fet-driver-module-irf520.html.
Zou deze ook AC kunnen accepteren als IN?

edit:
Hmm, bedenk me net dat AC niet echt zal werken met PWM, want dan moet je de sinus wel heel goed afstemmen met het PWM signaal, anders weet je nooit op welk punt de AC sinus is wanneer je een pulse stuurt met PWM.

[ Voor 17% gewijzigd door EWS99 op 02-12-2025 16:05 ]

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• Raymond P
@EWS99 Een standaard mosfet zal polair zijn. Wellicht kan je iets met een solid state relay? Zal afhangen van je (type) load...

Als het enkel voor aansturen dient kan je wellich een dc>ac IC gebruiken.

- knip -

Pagina: 1 ... 80 81 Laatste