Nieuwe speakers van ouders: klinken voor geen meter?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 23.687 views

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:51

inhico

pw

JvS vat het prima samen. Grote kans dat het vooral een kwestie van wennen is. Zelf heb ik dat ooit gehad toen ik overstapte van Bose-speakers naar B&W. Nogal een upgrade, maar in eerste instantie vond ik het nogal tegenvallen. Vooral de bassen klonken anders, minder duidelijk. Na enige tijd viel het niet meer op en toen ik die oude speakers er weer eens aan hing klonk het voor geen meter; verschrikkelijk lompe bas....
Nu wil ik nooit meer andere speakers.
Bij mij is het vaak vooral de bas waar ik steeds aan moet wennen (en waardoor ik andere speakers in eerste instantie moeilijk objectief kan beoordelen).

...

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:58
Als je in de buurt van Laren bent, mag je ze wel komen testen bij mij hoor ;)
Heb een 2x200W eindbak van Classé, kan je gelijk op audiofiel niveau luisteren :P

Zeg het maar ;)

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-01 15:26
MikeyMan schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 22:02:
moet overigens toch inhaken op bovenstaande versterkerdiscussie. Mijn oude Klasse A/B Harman Kardon AVR7000 klonk toch wel danig anders dan mijn Klasse D Pioneer SC-LX76. Stuk warmte mis ik nu.
En weet je wat dat (volgens mij) is die "warmte" ? Vervorming ! Veel liefhebbers van buizenversterkers
missen ook de "warmte" t.o.v. transistor versterkers. En buizenversterkers vervormen meer dan transistorversterkers (dat is te meten met professionele apparatuur en het gevolg van minder tegenkoppeling in de buizenversterker maar dat is een technisch verhaal).
Dus eigenlijk is je nieuwe versterker (technisch gezien) beter maar je mist wat je oude versterker toevoegde.
Ik wacht nog op de versterker met een DSP erin zodat je zelf kan kiezen hoe je versterker klinkt :9

• mxhans196
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-01 13:33
Zelfde probleem ooit eens bij een vriend gehad. Nieuwe speakers gekocht en het klonk voor geen meter. Hier was het probleem dat hij de draden met een groot lengteverschil had afgeknipt. Links 1.5m en rechts 4m. (!) Dat gaf dus al een fase-verschuiving wat vooral in het laag te horen is en geluid nooit 'uit het midden' kwam.
Na toepassen van 2 speakerdraden met gelijke lengte en voldoende dikte was het probleem opgelost. Bij aansluiten wel goed op de fase-gelijkheid letten natuurlijk (al eerder genoemd).

Deze tekst niet lezen !

• MikeyMan
  • Laatst online: 00:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

peterpv schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 08:26:
[...]

En weet je wat dat (volgens mij) is die "warmte" ? Vervorming ! Veel liefhebbers van buizenversterkers
missen ook de "warmte" t.o.v. transistor versterkers. En buizenversterkers vervormen meer dan transistorversterkers (dat is te meten met professionele apparatuur en het gevolg van minder tegenkoppeling in de buizenversterker maar dat is een technisch verhaal).
Dus eigenlijk is je nieuwe versterker (technisch gezien) beter maar je mist wat je oude versterker toevoegde.
Ik wacht nog op de versterker met een DSP erin zodat je zelf kan kiezen hoe je versterker klinkt :9
Stukje voorkeur zal allicht meespelen. Heb wel altijd met de harman kardon zonder dsp gespeeld. Toonaanpassingen kon je omzeilen.
met de Pioneer heb ik dat ook een week of wat geprobeerd, maar dat schoot niet op. Onlangs zelfs de lage tonen een streepje bij gegeven.

Vraag is natuurlijk wel wat het eerlijkste geluid oplevert. Dat weet je pas als je naast de producer gaat zitten. Het verschil tussen verschillende lp's is wat dat betreft al levensgroot.

• peterpv
MikeyMan schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 08:52:
[...]
Vraag is natuurlijk wel wat het eerlijkste geluid oplevert. Dat weet je pas als je naast de producer gaat zitten. Het verschil tussen verschillende lp's is wat dat betreft al levensgroot.
Mee eens, en dat verschil hoor ik ook bij CD's. De keuze voor de plek waar de microfoons staan is bv al van grote invloed. En welke microfoon wordt gebruikt (idem welke luidspreker wordt gebruikt) en hoeveel microfoons (2 voor een heel orkest of een heel oerwoud aan mics wat je vaak ziet).
En het eerlijkste geluid hoeft niet altijd het mooiste te zijn ! :)
Je luistert muziek omdat je dat mooi vind, dan vind ik ook dat je dat mag reproduceren zoals JIJ dat mooi vind of dat nou eerlijk of natuurgetrouw is of niet.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:05

FeaR

In GoT we trust

mxhans196 schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 08:46:
Hier was het probleem dat hij de draden met een groot lengteverschil had afgeknipt. Links 1.5m en rechts 4m. (!)
Je moet heel wat meer lengteverschil hebben dan een paar meter wil je verschil gaan horen. De snelheid waarmee de data door de kabel gaat is zo gigantisch dat het simpelweg niet hoorbaar is. De enige reden om gelijke lengtes te nemen is mijn inziens voor als je kabels door wilt verkopen, niet omdat je anders vertraging in het geluid krijgt op een speaker.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

peterpv schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 09:05:
[...]

Mee eens, en dat verschil hoor ik ook bij CD's. De keuze voor de plek waar de microfoons staan is bv al van grote invloed. En welke microfoon wordt gebruikt (idem welke luidspreker wordt gebruikt) en hoeveel microfoons (2 voor een heel orkest of een heel oerwoud aan mics wat je vaak ziet).
En het eerlijkste geluid hoeft niet altijd het mooiste te zijn ! :)
Je luistert muziek omdat je dat mooi vind, dan vind ik ook dat je dat mag reproduceren zoals JIJ dat mooi vind of dat nou eerlijk of natuurgetrouw is of niet.
Exact!
Ik was heel ijzerenheinig zonder toonaanpassing aan het spelen op de pioneer. Heb me dus maanden (stiekem ruim een jaar) zitten opvreten omdat ik het eigenlijk minder mooi vond dan eerst.
Toch maar even met de finger-iq gaan spelen, en nu helemaal happy ;)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:18

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Om te voorkomen dat dit topic "alle kanten" op blijft gaan en er allerhande problemen worden bij gehaald die niets met de ts te maken hebben, stel ik voor dat we vanaf nu ontopic reageren of wachten op input van de ts.

Wise enough to play the fool

• peterpv
snip, zie hierboven

[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 16-01-2015 10:03 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verder wat teacher zegt, dus deze discussie stopt bij deze.

[ Voor 85% gewijzigd door teacher op 16-01-2015 10:05 . Reden: :) ]

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-01 20:54
Ik denk dat we kunnen concluderen dat het niet aan de vesterker, kabels of iets dergelijks ligt maar gewoon dat de TS en zijn ouders de speakers niet "mooi" vinden klinken, daar valt weinig aan te doen.

• mxhans196
  • Laatst online: 26-01 13:33
Zie teacher in "Nieuwe speakers van ouders: klinken voor geen meter?"

[ Voor 87% gewijzigd door FeaR op 16-01-2015 10:39 ]

Deze tekst niet lezen !

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 16:59
Ik draai de BX2 (boekenplank versie) met een marantz 6008. En er is echt geen tekort aan laag.
Monitor audio's zijn vrij neutrale speakers die wel een wat warmere versterker (denon/marantz) kunnen gebruiken.

Verwijderd

knip

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 16-01-2015 15:01 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-01 23:55
mijn vraag is eigenlijk, hebben de TS ouders deze speakers op hun eigen versterker gehoord,of op een versterker in de winkel.

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-10-2025

Jean Paul

Reservebelg

De bron is een DVD-speler, vooral goedkopere kunnen totaal niet klinken bij het afspelen van normale CD's (hol, als een zinken teil), terwijl DVD's verder prima klinken. Dit wordt o.a. veroorzaakt door de DAC, eventueel gebruikte OPAMPs en overige goedkope componenten in de DVD-speler.

De TS heeft goede ervaringen met dezelfde set-up en oude speakers, wellicht waren deze speakers niet zo gedetailleerd en valt het met deze (betere) set speakers nu wel op. Zoals eerder geopperd, met een degelijkere CD-speler (bijvoorbeeld Denon DCD-520AE of de betere DCD-720AE) zul je al verschil horen.

De plaatsing is aangepast, maar hoe en wat staat nergens beschreven, en foto's zoals eerder gevraagd zijn (nog) niet geplaatst. Al met al wordt het meer speculeren. Er zijn legio manieren om speakers te plaatsen, maar uiteindelijk gaat het om wat jij goed vindt klinken. De methodieken wil ik wel een essentiëel handvat noemen. Momenteel ben ik erg tevreden met een near field positionering, waar ik de speakers wel volledig richting de zogenoemde sweet spot gedraaid heb, zodat op de ideale luisterpositie de zijden van de speakers niet te zien zijn. Ik wil de TS vragen om de positionering toe te lichten, al dan niet met foto's, en uitnodigen om soortgelijke set-ups te testen.

Het gebrek aan bas kan gecompenseerd worden door de speakers dichter bij de muur te plaatsen, bij gebrek aan detail wat verder weg. Bij gebrek aan demping (dus akoestiek) in de luisterkamer zal de ene speaker ook holler klinken dan de andere, door andere karakteristieken. Probeer de speakers eens in een andere ruimte waar o.a. gordijnen en vloerbedekking aanwezig zijn, hoe klinkt het dan?

En uiteraard kan je een uitnodiging als die van Speakerfreak 95 aannemen, en er wellicht een leuke dag van maken als de afstand wat groter is ;)

Misschien moet de TS even per PM gepord worden om weer actief deel te nemen...

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-01 16:58
freaky35 schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 11:51:
mijn vraag is eigenlijk, hebben de TS ouders deze speakers op hun eigen versterker gehoord,of op een versterker in de winkel.
Ik denk dat hier wel wat in zit. Stel dat in de winkel een "warme" versterker is gebruikt waarbij is ingesteld dat vol op de lage tonen werd versterkt en de bijbehorende akoestiek. Dan kan het bij thuiskomst heel wat anders klinken lijkt me?

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34

almightyarjen

When does the hurting stop?

Topicstarter
Hierbij even een input van TS. Ik heb me er even buiten gelaten om te zien waar dit topic heen ging :P

Het is namelijk audiofiel A vs. audiofiel B, wat imho compleet de plank mis slaat hier.

Ik ben geen audiofiel, mijn ouders al helemaal niet. Geef mij twee verschillende goede luidsprekers en ik zal het verschil nauwelijks horen. Ik hoor al helemaal het verschil niet tussen een CD of een DVD. Daarnaast ben ik van mening, zoals ook hierboven ook wel eens is genoemd, dat een versterker voornamelijk versterkt en weinig tot geen extra klank meegeeft (indien de equalizer niet gebruikt wordt). Het valt me ook op dat meerdere malen dezelfde dingen worden herhaald die al 3x eerder dan al niet in de OP zijn genoemd. Dat gezegd te hebben waardeer ik het zeer zeker wel dat jullie proberen mee te denken :Y

Samenvatting
1. aan het invoer apparaat ligt het niet, dat weet ik zeker.
2. aan het kabeltje tussen het invoerapparaat en de versterker ligt het ook niet (de oude speakers gaven immers wel goed geluid met hetzelfde kabeltje)
3. aan de versterker lijkt het niet te liggen: 2 andere (analoge) versterkers geprobeerd waarvan er eentje met 2x100W wat meer dan voldoende moet zijn om de speakers te kunnen aansturen.
4. aan de kabels tussen de versterker en de speaker ligt het ook niet: dit is getest met dikkere kabels.

Dan hebben we nog de akoestiek van de ruimte. Ik heb zo even geen foto beschikbaar. De ruimte is vrij groot, plavuizen, gordijnen, bankstellen e.d. Je kan het als een normale woonkamer met plavuizen beschouwen. De speakers staan in twee hoeken, 20cm van de muur of. Ik heb een speaker midden in het van de kamer gezet maar ook dan hoor ik dezelfde vervorming.

EN: als ik het volume erg zacht zet en hoor ik nog steeds dezelfde vervorming, ook als ik recht voor de speaker ga staan. Bij de muur, maar ook midden in de kamer. Ik vraag me dan echt af, vooral vanwege het lage volume, of de akoestiek het probleem is. De oude speakers deden het immers in dezelfde setup wel goed, geen rare klanken te horen. Beide speakers geven ook dezelfde vervorming. Het zou een productiefout kunnen zijn, maar dat dat dan bij beide speakers voorkomt: daarvan lijkt me de kans een stuk kleiner.

Het enige wat ik nu nog kan testen is dat ik die speakers mee neem naar mijn eigen woning en ze daar test. Ik weet hoe mij geluidsinstallatie klinkt en kan de vervorming dan makkelijk herkennen. "in de winkel" gaven de speakers volgens mijn ouders wel goed geluid. Het kan zijn dat er een sub meedeed op dat moment maar ik mag toch aannemen dat voor normaal muziekvolume die speakers genoeg bas produceren? :?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Verwijderd

Wat versta je onder vervorming. zoals al eerder gevraagd, maak er een opname van en plaats hem hier. Dat verduidelijkt een hoop.

Het zou uiteraard ook zomaar kunnen dat ze stuk zijn.

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Ik heb een opname met mijn telefoon gemaakt. Dat heb ik nog niet genoemd,. ik vraag me namelijk af wat de cheap ass microfoon in de telefoon ermee doet. Ik zal het vanavond even op de computer zetten :)

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-01 14:26
Zonder dat ik het hele topic heb doorgeworsteld...

Bij mijn Mission speakers is de weergave heel verschillend tussen een Bi-wiring en een enkelvoudige aansluiting.

Mogelijk heeft de winkel de speakers wel op die wijze aangesloten gehad. Is dat ook uit te proberen?

• freaky35
almightyarjen schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 15:53:
Ik heb een opname met mijn telefoon gemaakt. Dat heb ik nog niet genoemd,. ik vraag me namelijk af wat de cheap ass microfoon in de telefoon ermee doet. Ik zal het vanavond even op de computer zetten :)
plavuizen :X ,dat is zeker niet bevordelijk voor de akoestiek.
Zijn de speakers eigenlijk al in een andere ruimte geprobeerd. Die wat minder hard is, dus meer stof(gordijnen, vloerkleed,ect)
Probeer dat maar eens.

Het is me trouwens niet duidelijk wat je met vervorming bedoelt,kraken de speakers b.v?
Zo ja dan is er wat aan de hand sowieso.

[ Voor 5% gewijzigd door freaky35 op 16-01-2015 17:02 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Rob-T6 schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 16:39:
Bij mijn Mission speakers is de weergave heel verschillend tussen een Bi-wiring en een enkelvoudige aansluiting.
Het plaatje tussen de beide terminal sets is gewoon gemonteerd bij TS. Dan is er geen verschil in weergave tussen bi-wiring en enkelvoudig behalve voor de doorgewinterde kabelneuzelaars onder de audiofielen.

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:45
Ik zal het toch nog even proberen met een andere bron, een smartphone,tablet,enz via een verloopkabeltje van stereojeack 3,5mm --> 2 x tulp. Ook is het een handige kabel om te hebben, kan je van alles mee aansluiten 8)7 . Dan een bestand van hoge kwaliteit (>256 mp3) afspelen, slechte YouTube filmpjes kunnen namelijk echt een kut geluid geven op echte speakers. Het is eigenlijk best wel waarschijnlijk dat het aan de DVD speler ligt.

Kortgeleden was hier op tweakers ook een topic waarbij het geluid eerst helemaal niet klonk. Dit bleek aan de oude DVD speler te liggen die analoog was aangesloten, toen deze digitaal werd aangesloten (DAC versterker) was het geluid weer goed.

Zou ook kunnen verklaren waarom je op zacht volume nog steeds vervorming hebt, dit komt door de bron, versterker, wisselfilters van de speakers. Akoestiek en tweaks is dan minder waarschijnlijk

[ Voor 49% gewijzigd door Roderiktweaker op 16-01-2015 18:26 ]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Roderiktweaker schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 18:13:
Ik zal het toch nog even proberen met een andere bron, een smartphone,tablet,enz via een verloopkabeltje van stereojeack 3,5mm --> 2 x tulp. Ook is het een handige kabel om te hebben, kan je van alles mee aansluiten 8)7 . Dan een bestand van hoge kwaliteit (>256 mp3) afspelen, slechte YouTube filmpjes kunnen namelijk echt een kut geluid geven op echte speakers. Het is eigenlijk best wel waarschijnlijk dat het aan de DVD speler ligt.

Kortgeleden was hier op tweakers ook een topic waarbij het geluid eerst helemaal niet klonk. Dit bleek aan de oude DVD speler te liggen die analoog was aangesloten, toen deze digitaal werd aangesloten (DAC versterker) was het geluid weer goed.

Zou ook kunnen verklaren waarom je op zacht volume nog steeds vervorming hebt, dit komt door de bron, versterker, wisselfilters van de speakers. Akoestiek en tweaks is dan minder waarschijnlijk
Eensch. TS heeft zo te lezen last van een behoorlijk duidelijk probleem. Niet iets subtiels wat met verschillen in bekabeling of versterkers ofzo te maken heeft. Verschillen door versterkers en kabels zijn op z'n best subtiel, als ze er uberhaupt zijn, en niet horen voor de meeste normale consumenten. Akoestiek kan wel flinke problemen opleveren maar dan zou het verplaatsen van de speakers het geluid ook veranderen.

In mijn ogen zijn problemen met de bron (bv DVD-speler in 5.1 modus op stereo spullen aansluiten), verkeerd aangesloten bekabeling of een defecte speaker veruit de meest waarschijnlijke opties. Maar twee defecte speakers zou wel heel vreemd zijn.

Ik geloof niet dat het komt doordat de speakers geen goeie bas afleveren. Weliswaar hebben veel (relatief) goedkope vloerstaande speakers last van boemerig laag maar dat zullen de meeste mensen wel van vervorming weten te onderscheiden.

• Jag
  • Laatst online: 00:44

Jag

Verschillen tussen DACs zijn van een nog kleinere orde dan tussen versterkers. Verder worden de opmerkingen van de TS niet goed gelezen en beklimt iedereen zijn eigen stokpaardje. Ik denk dat iedereeen die post van JvS nog eens goed moet lezen en tot zich door laten dringen :) !

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

almightyarjen schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 15:10:

Dan hebben we nog de akoestiek van de ruimte. Ik heb zo even geen foto beschikbaar. De ruimte is vrij groot, plavuizen, gordijnen, bankstellen e.d. Je kan het als een normale woonkamer met plavuizen beschouwen. De speakers staan in twee hoeken, 20cm van de muur of. Ik heb een speaker midden in het van de kamer gezet maar ook dan hoor ik dezelfde vervorming.
Allemaal dodelijk voor een goede weergave. Helemaal met een ported ontwerp wat vermoedelijk ook nog eens een dubbel ported ontwerp is voor één driver. Het zou zomaar kunnen dat de andere driver zelfs breedbandig speelt, nog veel dodelijker met 20cm afstand. Niet mwah moet allemaal wel kunnen, nee dodelijk voor het geluid. Wat is de afstand tussen de speakers? Ik krijg de indruk dat ze in een badkamer staan met 15m ertussen naar het midden gedraaid.
EN: als ik het volume erg zacht zet en hoor ik nog steeds dezelfde vervorming, ook als ik recht voor de speaker ga staan. Bij de muur, maar ook midden in de kamer. Ik vraag me dan echt af, vooral vanwege het lage volume, of de akoestiek het probleem is. De oude speakers deden het immers in dezelfde setup wel goed, geen rare klanken te horen. Beide speakers geven ook dezelfde vervorming. Het zou een productiefout kunnen zijn, maar dat dat dan bij beide speakers voorkomt: daarvan lijkt me de kans een stuk kleiner.
En wat voor speakers waren dat? De speakers die bij die karige (in vergelijk met) Sony toren zaten?
Het enige wat ik nu nog kan testen is dat ik die speakers mee neem naar mijn eigen woning en ze daar test. Ik weet hoe mij geluidsinstallatie klinkt en kan de vervorming dan makkelijk herkennen. "in de winkel" gaven de speakers volgens mijn ouders wel goed geluid. Het kan zijn dat er een sub meedeed op dat moment maar ik mag toch aannemen dat voor normaal muziekvolume die speakers genoeg bas produceren? :?
Het is al vaker gevraagd, maar wat versta je nu precies onder vervorming? Kraken, echo, traagheid, uit balans? Leuk allemaal dat je het topic aan wilt kijken, maar er worden wel heel erg veel woorden besteed aan een ongedefinieerd en warrig probleem dat zomaar eens heel erg makkelijk op te lossen kan zijn.

• Jag

Jag

Nou wij blaten er allemaal maar een eind op los, kan de TS niet zoveel aan doen lijkt me :P. Maar idd zou een filmpje met daarin de vervorming wel verhelderen.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jag schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 19:12:
Verschillen tussen DACs zijn van een nog kleinere orde dan tussen versterkers. Verder worden de opmerkingen van de TS niet goed gelezen en beklimt iedereen zijn eigen stokpaardje. Ik denk dat iedereeen die post van JvS nog eens goed moet lezen en tot zich door laten dringen :) !
Als je doelde op de opmerking van Roderiktweaker, ik neem aan dat hij op het verschil tussen een (defecte?) analoge uitgang en een digitale uitgang doelde, niet het verschil tussen DAC's aangezien die in dezelfde categorie vallen als verschillen tussen kabels en versterkers: Onhoorbaar voor de modale consument.

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
1e vraag, staan de speakers ook echt op de pootjes die op dit plaatje staan, of staan ze vlak op de vloer ?
http://www.monitoraudio.co.uk/products/bronze-bx/bx5

2de, zit er een sok in het basreflexgat ? (of iets anders ter transport bescherming)

btw Aangezien je hem kan biwiren, misschien handig om een monotrack te vinden en het linker kanaal op 1 speaker op de hoge tonen (tweeter) te zetten en het rechter kanaal dan op de lage tonen te zetten van dezelfde speaker.
(Dus totaal maar 1 speaker hebben aangesloten)

Zo weet je meteen of het aan het output wattage ligt van de versterker en kan je met de balans ook horen of hoog en laag evenveel versterkt worden.

[ Voor 45% gewijzigd door enchion op 16-01-2015 20:06 ]

How do you save a random generator ?

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 18:54
Heel het topic gelezen en een hele kort door de bocht reactie van mij.

Er zijn imo slechts 2 opties. Niet meer. En niet minder.

1) Je versterker en/of je bron zijn compleet en utterly ruk. Met een hoofdletter R.
Die speakers klinken op zeker vele malen beter dan die ouwe meuk flutspeakers wat je eraan had hangen toen het wel "goed" klonk.

2) je speakers zijn DOA.

Meer opties zijn er echt niet. Mensen zoals de ouders van TS horen echt no way verschil tussen wel of niet ingespeeld of meer van zulks.

Je versterker is ruk en kan die speakers niet handelen (eventueel in combi met die gare cdspeler van je) of je speakers zijn stuk.

Ik zet mn geld op die versterker. En ja ook die andere is bagger en maar net aan. Hang er eens wat sap aan man; die speakers verdienen beter dan zo een gaar torentje uit 1993 of weet ik welk aftands jaar het prul is.

:)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mja, eigenlijk kon je daar wel eens gewoon gelijk in hebben :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07-2025
Faxe schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 07:31:
Is al geprobeerd hoe ze klinken als je ze aansluit op de bovenste (HF) connectoren?
Heb je dit nog geprobeerd? Je zou ook nog kunnen controleren hoe het klinkt met andere brug connectoren. Stukje speaker kabel kun je hiervoor denk ik ook wel proberen.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:53

JvS

Ik heb hem zelf ook

Er is al een hele andere versterker geprobeerd...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• MariusV
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-01 16:47
De klacht die hij beschijft kan maar 2/3 oorzaken hebben;

- DOA: de kans is echter niet groot dat beide speakers met defecte filters of tweeters mid of hoog units wordt geleverd.

Punt 2 is aannemelijker

- ze (ts en ouders)hebben beide speakers onbedoeld gesloopt door het clippen van een te lichte versterker. Dit kan gebeuren als de versterker per ongeluk te hard stond bij het aansluiten. Je tweeters gaan als eerste en dan klinkt het vervormd/ vlak/brak bij alle volumes.

Evt een derde mogelijheid; er is sluiting ontstaan bij het aansluiten van de speakers/bekabeling op een ingeschakelde versterker. Maar ook hier is de kans kleiner dat je 2 speakers in een keer nekt.

Sluit ze 1 voor 1 aan en kijk of de ene speaker normaal klinkt en de ander niet. Klinken ze beide bagger dan..

.. Laat ze maar eens doormeten; dan weet je het zo ;) (dit kan bij hobo of bij bv speakerland.

Succes

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Hierbij een video van het geluid. De vervorming die je hoort is duidelijk hetgene wat je ook "live" hoort en is geen vervorming van de telefoon oid. Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen :)

[YouTube: http://youtu.be/5O6j05bjSgw]

Verwijderd

4x geluisterd maar ik hoor niets aan vervorming? :?

Hoor jij de vervorming continue of is het bij een bepaalde seconde in het filmpje?

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:46
ASW1 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 14:31:
probeer eens om 1 speaker aan te sluiten en de andere niet, hoe klinkt die speaker dan?

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 10:31:
4x geluisterd maar ik hoor niets aan vervorming? :?

Hoor jij de vervorming continue of is het bij een bepaalde seconde in het filmpje?
Het is een continue vervorming, een erg holle klank...
Beide speakers geven hetzelfde probleem, ook als ik er maar eentje heb aangesloten.

• Lumics
Je zegt de hele tijd dat er vervorming is, en dat het lijkt als er iets kapot is.
Wellicht kan je beter proberen te omschrijving wat jij bedoeld met de vervorming en wat er volgens jou niet goed klinkt.

Ik krijg namelijk meer en meer het gevoel dat het probleem schuilt in het feit dat er een hele andere klank uit de speakers komt dan wat je gewend bent/mooi vindt.

Beoordelen op een telefoonfilmpje is nooit makkelijk. Maar de holle klank wordt denk ik versterkt door het feit dat je speelt is een kale/vlakke ruimte, gecombineerd met het feit dat monitor audio veelal wat helderder / aanweziger zijn in de hoge tonen.

Edit: Holle klank is natuurlijk geen vervorming. Bij vervorming denk ik daadwerkelijk aan het oversturen van de speakers (Vandaar dat je hier ook veel technische tips krijgt). Komt erop denk ik op neer dat de combi speaker/versterker/luisterruimte/luisteraar simpelweg geen goede is.

--> Wat is de titel van het nummer? Wil wel eens luisteren hoe ik dat nummer hier ervaar op mijn marantz/monitor audio. Shazam verwijst naar "Sei Solo Tu", echter jij hebt hier de nederlandse cover.

Hoewel het niets zegt, je er weinig mee kan vergelijken, en het natuurtlijk totaal niet klinkt zoals in de werkelijkheid (gelukkig :-) ). Hier een opname van het origineel op mijn set:

* Pure direct modus
* Ik zit tussen de fronts in (1,5 vewijderd aan weerszijden)
* Telefoon op speakerhoogt (galaxy s5)
* Ruimte rechthoekig met veel vlakke oppervlakten
* Marantz op -35db
* bron spotify premium

Directe link: https://www.youtube.com/w...keDZob7g&feature=youtu.be

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Hm-keDZob7g&feature=youtu.be]

Mijn conclusie is dat dit nummer sowieso erg veel in het hoge tonen gebied begeeft. Er is weinig midden, minder laag. Probeer eens iets te luisteren als "Dotan - 7 layers" , mag ik graag horen hier.

[ Voor 53% gewijzigd door Lumics op 17-01-2015 11:36 ]

Verwijderd

Er is volgens mij niets met de speakers aan de hand. Je bent inderdaad gewoon niet gewend aan het geluid.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Idd, probeer eens wat andere muziek, brothers in arms of so far away from me van the dire straits ofzo.

Ik hoor ook geen vervorming, wel idd een wat hol geluid.
Gooi voor de gein eens wat dekens/dekbedden op de vloer.

Zijn de poorten wel vrij? daar heb je nog geen antwoord op gegeven.

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Als het een gevalletje wennen aan het geluid is zak ik door de grond. Wennen aan hoe een installatie klinkt kan ik me iets bij voorstellen, maar het klinkt echt bagger imo :D

@MCsluis:
Ik hoor wel een enorm verschil tussen jouw set en die van mijn ouders: bij jou zit er echt veel meer diepte in: die vind ik wel mooi klinken.

Ik weet niet of de poorten vrij zijn: de speakers staan bij mijn ouders waar ik de komende tijd niet ga komen. Ik zal ze eens een berichtje sturen. Maar volgens mij zijn ze vrij: het is me niet opgevallen iig.

• bramsat
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-11-2022
Aan de klank is niets mis gezien de afm van deze magere hi end zuiltjes,ik wen er nooit aan,heb een paar

zuiltjes gehad en die gaan uiteindelijk geweldig iriteren,ook al stel je ze vrij op.

Zien er voor de dames schattig uit maar dan hebben we het ook wel gehad.

en al gooi je er een versterker achter van 500 watt,ze blijven klinken als magere hein.

koop een paar phillipsen op marktplaats voor 25 euro en je ouders zijn weer happy!

En het liefst uit de jr 70 of begin 80,en dan z.g.a.n op mrktplts of speurders.nl.

En laat de hi enders maar op weg gaan naar het end,daar komen ze toch nooit aan.

• Lumics
bramsat schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 13:28:
Aan de klank is niets mis gezien de afm van deze magere hi end zuiltjes,ik wen er nooit aan,heb een paar

zuiltjes gehad en die gaan uiteindelijk geweldig iriteren,ook al stel je ze vrij op.

Zien er voor de dames schattig uit maar dan hebben we het ook wel gehad.

en al gooi je er een versterker achter van 500 watt,ze blijven klinken als magere hein.

koop een paar phillipsen op marktplaats voor 25 euro en je ouders zijn weer happy!

En het liefst uit de jr 70 of begin 80,en dan z.g.a.n op mrktplts of speurders.nl.

En laat de hi enders maar op weg gaan naar het end,daar komen ze toch nooit aan.
Kant nog wal..

• Eddie001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09-2025
Ik zou ook gewoon eens een andere speler proberen waar van je weet dat die goed is. Bv je eigen cd speler.
Het kan zijn dat deze speakers de tekortkomingen van de dvd-speler genadeloos bloot legt, waarbij dit bij de oude speakers verborgen bleef.

Zo heb ik eens bij een vriend 1 op 1 een aantal mp3's gekopieerd die bij hem allen redelijk goed klonken op zijn eenvoudige set. Maar eenmaal thuis vielen er toch een aantal nummers behoorlijk door de mand qua geluidskwaliteit op een wat betere set.

Niet geheel het zelfde natuurlijk, maar wat ik ermee duidelijk wil maken is dat op de ene combinatie de tekortkomingen van een bron nauwelijks hoorbaar zijn terwijl het in een andere combinatie keihard naar voren komt.

• The Eagle

The Eagle

Dat idd. Zijn andere post op het forum (dit is post 2 van 2 :P) is ook alleen op eigen ervaringen gebaseerd. En dan nog cnet aan durven halen als bron ook ;(

Anyways, ik ben er vrij heilig van overtuigd dat er bij TS ouders een combi van factoren aan de hand is. fatsoenlijke versterking is 1, en akoestiek ws nummer 2. Maar aangezien TS daar voorlopig niet meer gaat komen ben ik bang dat we er voorlopig niks meer over gaan horen.

Wil TS nog wel 1 tip meegeven: bestel via internet een goede amp. Ik denk dan zelf altijd richting Denon, maar ook andere merken zijn prima mogelijk. Bij voorkeur het merk waar je de speakers in de winkel op gehoord hebt (indien binnen budget). Probeer het daar mee, weet je zeker dat ie goed is. Is ie niet goed, stuur je de versterker terug. Is ie wel goed, kan dat oude Sony torentje ook eindelijk met pensioen :)

[ Voor 24% gewijzigd door The Eagle op 17-01-2015 14:42 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dit is een setje speakers van pakweg 650 a 700 euro per paar. Voor vloerstaande speakers is dat verre van high end maar nauwelijks meer dan een instapmodel.
Daarnaast verschillen smaken nu eenmaal en aangezien de meeste mensen niet weten hoe goede speakers horen te klinken is het vaak even wennen.

Misschien zou TS gewoon eens een audiozaak binnen moet stappen en daar eens naar dit type speakers luisteren. Dan krijgt ie een beter idee hoe ze horen te klinken.

Verwijderd

almightyarjen schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 12:37:
Als het een gevalletje wennen aan het geluid is zak ik door de grond. Wennen aan hoe een installatie klinkt kan ik me iets bij voorstellen, maar het klinkt echt bagger imo :D

@MCsluis:
Ik hoor wel een enorm verschil tussen jouw set en die van mijn ouders: bij jou zit er echt veel meer diepte in: die vind ik wel mooi klinken.

Ik weet niet of de poorten vrij zijn: de speakers staan bij mijn ouders waar ik de komende tijd niet ga komen. Ik zal ze eens een berichtje sturen. Maar volgens mij zijn ze vrij: het is me niet opgevallen iig.
Das niet zo gek dat je verschil hoort. Dat is nu eenmaal het verschil met plavuizen bij jou en dik vloerbedekking bij hem.
Dat schijnt alleen niet to je door te dringen dat dat zo'n verschil kan maken. Na dit gezien en gehoord te hebben blijf ik bij mijn allereerste reactie in dit topic.
Verwijderd schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 15:21:
Dit heeft volgens mij niets met de apparatuur te maken. Ik schat dat er bij je ouders teveel gladde oppervlakken zijn.

Een luisterruimte bij de winkel waar ze zijn gekocht is voorzien van een hele hoop demping. Die situatie is optimaal. Hebben jullie thuis gordijnen, vloerbedekking, vloerkleed, etc of een harde vloer en luxaflex bijvoorbeeld.

• freaky35
almightyarjen schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 10:43:
[...]

Het is een continue vervorming, een erg holle klank...

[...]

Beide speakers geven hetzelfde probleem, ook als ik er maar eentje heb aangesloten.
holle klank, ja dan denk ik echt aan de akoestiek, zekers de plavuizen zorgen voor galm, hol geluid.
Leg er maar eens een vloerkleed neer en eventueel ander dempend materiaal.

Dan zal je zeker verschil gaan horen.
Een kamer met gladde muren en vloer kan gewoon niet goed klinken, ook niet met een dure set :X .

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

The Eagle schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 14:40:
[...]

Dat idd. Zijn andere post op het forum (dit is post 2 van 2 :P) is ook alleen op eigen ervaringen gebaseerd. En dan nog cnet aan durven halen als bron ook ;(

Anyways, ik ben er vrij heilig van overtuigd dat er bij TS ouders een combi van factoren aan de hand is. fatsoenlijke versterking is 1, en akoestiek ws nummer 2. Maar aangezien TS daar voorlopig niet meer gaat komen ben ik bang dat we er voorlopig niks meer over gaan horen.

Wil TS nog wel 1 tip meegeven: bestel via internet een goede amp. Ik denk dan zelf altijd richting Denon, maar ook andere merken zijn prima mogelijk. Bij voorkeur het merk waar je de speakers in de winkel op gehoord hebt (indien binnen budget). Probeer het daar mee, weet je zeker dat ie goed is. Is ie niet goed, stuur je de versterker terug. Is ie wel goed, kan dat oude Sony torentje ook eindelijk met pensioen :)
Het is grappig om te zien dat je eerst iemand beticht van vanuit zichzelf redeneren en vervolgens een non-oplossing aanraadt ook volledig vanuit je eigen ervaring geredeneeerd.

• Lumics
Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 15:57:
Dat is nu eenmaal het verschil met plavuizen bij jou en dik vloerbedekking bij hem.
Lees Laminaat + Vloerkleed in zithoek.

Echter uit een filmpje valt geen enkele conclusie te trekken. Misschien klinkt het bij TS vergelijkbaar als bij mij. Geluid beoordelen via een telefoonfilmpje of youtube is per definitie natuurlijk zinloos, en ik had het filmpje net zo goed niet kunnen plaatsen. :-)

Denk dat de TS er goed aan doet om ouders de tijd te laten nemen om de boel te testen. En kijken hoe verschillende muziekstukken klinken. Bevalt het niet, dan naar een zaak waar je een testperiode in eigen huis hebt waarbij ouders goed worden voorgelicht. Wellicht is inruil huidige set ook mogelijk.

Ik ga zelf graag naar hificorner.

[ Voor 25% gewijzigd door Lumics op 17-01-2015 17:55 ]

• yGiDoRp
  • Laatst online: 16-01 15:24

yGiDoRp

Sawasdee

almightyarjen schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 10:28:
Hierbij een video van het geluid. De vervorming die je hoort is duidelijk hetgene wat je ook "live" hoort en is geen vervorming van de telefoon oid. Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen :)

[video]
Ik hoor wat clipping, maar het is niet duidelijk of dat door je telefoon of door de compressie van het filmpje komt.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Lumics schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 10:44:

Mijn conclusie is dat dit nummer sowieso erg veel in het hoge tonen gebied begeeft. Er is weinig midden, minder laag.
Ik waag me veelal niet aan opnames beluisteren via YouTube filmpjes aangezien er veel te veel factoren zijn waardoor de uitkomst kan verschillen. Maar hetzelfde nummer via Spotify Premium op mijn set klinkt ook niet echt werelds. Inderdaad veel hoog, maar verder behoorlijk terughoudend en zonder emotie waarbij ik termen als "vlak" zeker kan plaatsen. Kan aan Spotify liggen natuurlijk en één nummer is ook wat weinig om conclusies te trekken. Maar ik ben het wel met je eens dat het niet echt een lekker nummer is.

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-01 20:54
Welk nummer is het precies? Heb hier tientallen Sei Solo Tu nummers staan in Tidal...

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-01 15:14
Die stereotoren heb ik lang geleden ook gehad. Ik had daar vrij grote 3 weg speakers van Kenwood of Pioneer op aangesloten (niet een topmerk voor speakers, maar zeker ook geen bagger).

In elk geval kwam er, voor zover ik me kan herinneren, meer dan voldoende bas uit en het geluid klonk zeker niet hol of iets dergelijks.

• rosje77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-01 19:41
Als je nu eens van 1 speaker de draden omwisselt?
Misschien zitten de woofers intern wel uit fase.. Gaan ze wel tegelijk naar voor of achteren?

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:22

DjVe

Hatsaflats!

Weet je overigens ook zeker dat er op die DVD speler niets aan staat qua "virtual surround" of dergelijke?

• motil
  • Laatst online: 07-12-2025
Goeiemiddag,

Mijn zwager heeft een setje BR5's staan en ikzelf de Silver RX6. Uiteraard hoor je behoorlijk verschil in bass, maar de BR5's hebben zeker ook bass in zich.

NIeuwe speakers moeten altijd zo'n 100 uur inspelen voor ze een beetje "los" zijn. Dat is misschien een factor. De bruggen zou ik er altijd vantussen halen en vervangen door een stukje 2.5 kabel. Het gebeurt niet snel, maar gewoon om oxidatie van het plaatje te voorkomen (voorkomen is beter dan genezen zeg maar).
Bi-ampen schhelt enorm veel. Je stelt 2 extra kanalen beschikbaar om de speaker aan te sturen. DIt scheelde bij mijzelf enorm. Later heb ik een zwaardere receiver gekocht (ik ging van 70 naar 100 watt per kanaal). Dit scheelde ook enorm veel. Vooral voor de bass
Verder doet plaatsing enorm veel. er zit aan de achterzijde ook nog een basspoort. Zet ze niet te dicht op de muur (minimaal 30 cm er vandaan). Dit maakt best veel uit.

Uiteindelijk was ik behoorlijk tevreden, maar bij toeval liep ik tegen een 2dehands bronze series sub tegen. Dat maakt echt alles af. Die "vult" de kamer echt zonder storend aanwezig te zijn.
Hopelijk heb je er iets aan. Succes!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-01 15:14
Mijn zwager heeft een setje BR5's staan en ikzelf de Silver RX6. Uiteraard hoor je behoorlijk verschil in bass, maar de BR5's hebben zeker ook bass in zich.
In exact dezelfde ruimte met exact dezelfde apparatuur, bronmateriaal etc. getest? Anders valt daar geen zinnig woord over te zeggen.
NIeuwe speakers moeten altijd zo'n 100 uur inspelen voor ze een beetje "los" zijn.
Of misschien duurt het zolang om jezelf te laten wennen aan het nieuwe geluid?
De bruggen zou ik er altijd vantussen halen en vervangen door een stukje 2.5 kabel. Het gebeurt niet snel, maar gewoon om oxidatie van het plaatje te voorkomen (voorkomen is beter dan genezen zeg maar).
In al die jaren dat ik me met audio bezig hou, heb ik echt nog nooit zo'n plaatje zien oxideren.
Bi-ampen schhelt enorm veel. Je stelt 2 extra kanalen beschikbaar om de speaker aan te sturen
Ik denk dat de betreffende stereotoren niet in staat is 2 eindversterkers aan te sturen. Let wel, bij bi-ampen zet je op elke speakerterminal een aparte einversterker. Dat is nogal een diepteinvestering voor speakers waarvan niet zeker is of ze 100% goed zijn.

Het kan zijn dat je het over Bi-wiring hebt, echter is dat ook weer een discussie of dat nou wel of niet een verbetering geeft. In elk geval omzeil je daarmee wel het probleem van eventueel oxiderende verbindingsplaatjes :P

[ Voor 101% gewijzigd door ruftman op 19-01-2015 13:14 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

motil schreef op maandag 19 januari 2015 @ 12:55:

Bi-ampen schhelt enorm veel. Je stelt 2 extra kanalen beschikbaar om de speaker aan te sturen. DIt scheelde bij mijzelf enorm.
Twee kanalen die door dezelfde voeding aan worden gestuurd waardoor de totale capaciteit ook weer afneemt. Passief Bi-ampen zit mijn inziens meer tussen de oren, over actief is meer zinnigs te zeggen maar dan zit je in een heel ander segment.
Later heb ik een zwaardere receiver gekocht (ik ging van 70 naar 100 watt per kanaal). Dit scheelde ook enorm veel. Vooral voor de bass
Je weet dat het verschil tussen 70 en 100 Watt kleiner is dan het verschil tussen 1 en 2 Watt? Dat vermogen zou ook echt niet uit mogen maken. Wellicht dat de andere versterker een zwaardere voeding en meer reserves had waardoor een dip net wat beter op werd gevangen. Waarmee je dus komt dat de versterker wellicht buiten zijn werkbare gebied kwam, wat al vaker langs is gekomen.

Maar goed, dit zit weer op hetzelfde niveau als zeggen dat TS eigenlijk gewoon Audioquest kabels moet gebruiken omdat die minder vlak klinken dan standaard kabel... /sarcasm

[ Voor 13% gewijzigd door FeaR op 19-01-2015 19:44 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Duidelijk een typisch niet technisch onderbouwd "ik heb het zelf gehoord en mijn vriendin ook" advies.

Ongeveer 90% van de adviezen in dit topic zijn van dat kaliber....

• SED
  • Laatst online: 23-12-2025

SED

Ik zou zeggen neem eens contact op met de fabrikant voor advies of eventueel een luistertest.
NETHERLANDS

MONITOR AUDIO NEDERLAND B.V.

Singel 17F, Blaricum, 1261 XP

+31(0)35-6295491
info@monitoraudionederland.nl
http://www.monitoraudionederland.nl

Copyright and left by SED...

• motil
ruftman schreef op maandag 19 januari 2015 @ 13:02:
[...]

In exact dezelfde ruimte met exact dezelfde apparatuur, bronmateriaal etc. getest? Anders valt daar geen zinnig woord over te zeggen.

Oke mee eens. Maar vergelijkbare versteker destijds (1 jaar nieuwer type van dezelfde amp), maar idd akoestisch is het altijd anders.

[...]

Of misschien duurt het zolang om jezelf te laten wennen aan het nieuwe geluid?

Ook, maar inspelen is ook gewoon een wezelijk iets. De conussen enz moeten gewoon "inslijten"

[...]

In al die jaren dat ik me met audio bezig hou, heb ik echt nog nooit zo'n plaatje zien oxideren.

Dit werd me in een audiozaak aangeraden destijds en ik heb het gewoon opgevolgd. Better safe dan sorry.

[...]

Ik denk dat de betreffende stereotoren niet in staat is 2 eindversterkers aan te sturen. Let wel, bij bi-ampen zet je op elke speakerterminal een aparte einversterker. Dat is nogal een diepteinvestering voor speakers waarvan niet zeker is of ze 100% goed zijn.

Het kan zijn dat je het over Bi-wiring hebt, echter is dat ook weer een discussie of dat nou wel of niet een verbetering geeft. In elk geval omzeil je daarmee wel het probleem van eventueel oxiderende verbindingsplaatjes :P
Nee het verschil tussen bi-wiring en bi-ampen is me volledig duidelijk. Ik heb bijvoorbeeld mijn speakers beide dubbel aangesloten op een ander kanaal van de versterker (Marantz SR5008).

Ik vind het wel een beetje jammer dat je een TS wilt helpen en dat de meeste reacties van mensen behoorlijk in belachelijke worden getrokken als er geen volledig wetenschappelijke onderbouwing/bronvermelding zit. Iedereen doet zijn best.
Als iedereen alle antwoorden had was dit topic niet zo lang ;)

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-01 20:02
motil schreef op maandag 19 januari 2015 @ 18:28:
Ik vind het wel een beetje jammer dat je een TS wilt helpen en dat de meeste reacties van mensen behoorlijk in belachelijke worden getrokken als er geen volledig wetenschappelijke onderbouwing/bronvermelding zit.
Dat komt omdat je advies geeft dat gewoon niet waar is.
Als iedereen alle antwoorden had was dit topic niet zo lang ;)
Dit topic is alleen maar zo lang vanwege alle zinloze "oplossingen". Het overgrote merendeel is gewoon gebaseerd op niets/onderbuikgevoelens/van horen zeggen.

Nickname does not reflect reality

• lutkeveld
  • Laatst online: 25-01 15:01
^wat hij zegt

Je mag je mening geven maar je mening kan fout zijn. Als je nou een ABX test hebt gedaan om je mening aan te tonen is dat prima en daar zal niemand mee in discussie gaan. Biwiren gaat echt geen hoorbaar verschil opleveren, biampen daarentegen is heel iets anders.

druk en typefouten voorbehouden

• motil
...

[ Voor 98% gewijzigd door motil op 19-01-2015 18:50 . Reden: done ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het is geen wellus nietussen, het is een onderscheid maken tussen (1) wat iedereen denkt te horen en (2) wat echt zoden aan de dijk zet en daadwerkelijk het probleem oplost.

In de audiowereld meent iedereen vanalles te horen. Dat horen mensen ook als het verschil er helemaal niet meetbaar is (observers bias, alleen wordt iedereen altijd heel beledigd als je dat zegt).

Totdat je het eens echt gecontroleerd gaat testen (diubbelblind dus). Dan vallen niet ineens alle kabels en alle gekke esotherische audiofiele onzinzaken af, maar (tegen verwachting van velen in) het hele volgende rijtje waartussen men eigenlijk geen verschil kan maken tussen twee verschillende exemplaren:

- Versterkers (zolang binnen specs gebruikt)
- Bronnen / DA converters
- Kabels
- Analoog / digitaal aangesloten
- Kabels (duh)
- Bi wiring
- Bi amping

etc.... Gek of toevallig genoeg precies al die dingen die ook meetbaar geen significant verschil maken in het weergegeven audiosignaal.

Dat je op hifi forums esotherische oplossingen probeert te bieden aan echte problemen ok, maar hier zit je op tweakers. Daar mag er wat mij betreft wel wat tegengas op gegeven worden.

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 19-01-2015 18:52 ]

• Speakerfreak95
TS, op aanraden van vele andere Tweakers hier, zal ik maar eens beginnen dat oude plastic prulletje de deur uit te doen en eens een goede versterker aan te gaan schaffen.

Dit soort setjes zijn ontworpen op de bijgeleverde speakers, en niet op dit segment qua audio.
Als je voor Sony gaat, ga dan op zijn minst voor de Qs of de ES lijn, dat is ten minste mooi spul maar dit slaat echt de plank mis.

Zie het als een BMW M5 met een 1.0 Peugeot 107 motor er in, het rijdt, en daar is alles mee gezegd.

Maar back on topic, ik heb zelf in mijn jongere jaren (10-12) deze versterker gebruikt:

http://tinyurl.com/ph8tqwt, kon prima overweg met de Nautilus 804's die ik toen in gebruik had, ging lekker hard maar het geluid bleef ook goed.
Verwacht natuurlijk niet dat je hiermee een disco kan hebben, maar ik vermoed ook niet dat je ouders dat van plan zullen zijn.

En dan de CD speler, http://tinyurl.com/mx5gggr

Ook een prima ding, en je kan er meteen DVD's mee af spelen.

En zeker gezien de koude tijden, kan je de oude Sony met de hele mikmak als een kacheltje gebruiken en heb je een prima klinkend setje staan die nog jaren mee kan.

En als je dan toch bezig bent, koop een set goede speaker kabels ;)

Succes!!

• Brad Pitt
<nvm ook>

[ Voor 95% gewijzigd door Brad Pitt op 19-01-2015 19:14 ]

• Speakerfreak95
Om je even uit je droom te helpen, het maakt wel uit ;)

Vergelijk maar goedkope kabels met Siltech kabels en je weet niet wat je hoort.

Dus oftewel, doe je huiswerk voor je iets neerklapt.

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:18
Je ouders hebben niet toevallig die foam stoppers welke Monitor Audio meelevert om de basweergave te dempen in de bass reflex poort gestopt?

[ Voor 3% gewijzigd door Flozem op 19-01-2015 19:22 ]

• Brad Pitt
Speakerfreak95 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 19:20:
Om je even uit je droom te helpen, het maakt wel uit ;)

Dus oftewel, doe je huiswerk voor je iets neerklapt.
Zegt genoeg dit. Siltech :X

Voor de mensen met enige kijk op zaken meteen duidelijk of jij rationeel dan wel een "believer" bent.

Waarmee ook meteen je hele relaas hierboven direct naar dev/null kan eigenlijk. Maar goed, da's voor ieder zelf te bepalen verder.

• lutkeveld
  • Laatst online: 25-01 15:01
Speakerfreak95 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 19:20:
Leuk hè, dat placebo effect :+

druk en typefouten voorbehouden

• Speakerfreak95
Nou nee, het is gewoon zo dat kwaliteits kabels over het algemeen veel meer detail in het geluid bieden dan kabeltjes van 50 cent per meter.

Misschien moeten jullie maar eens verder kijken dan de Media Markt, en luister maar eens een SA-CD op een complete set met goede kabels en 50 cent kabels, als je dat niet hoort, dan heb je gewoon geen verstand van audio.

Zie: http://tinyurl.com/oh6wbas

[ Voor 4% gewijzigd door Speakerfreak95 op 19-01-2015 19:41 ]

• The_12oach
  • Laatst online: 11-02-2019

The_12oach

Teveel in te weinig ruimte

Maar testresultaten zijn er niet bij te zien in de vorm van grafieken... Totdat ze een keer met echte goeie onafhankelijke testresultaten komen heeft het 0,0 onderbouwing behalve dat stukje tekst.

Flozem maakt trouwens een wel heel erg goeie. Dit zou natuurlijk ook nog kunnen al lijkt mij dat die er wel uit zullen zijn.

AMD FX-8350 4.6 GHz | Gigabyte GA990FXA-UD3 | Crucial Ballistix Tactical 8GB 1866MHz | Samsung Evo SSD 250 Gb | Corsair AX760M | Noctua NH-U9B SE2 | MSI R9 280x OC Crossfire | iiyama Prolite GB2773HS | Gepropt in een Fractal Design Node 605 |

• The Eagle

The Eagle

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-01 16:35

sjaool

Every life should have 9 cats

Dat hele stuk is doorspekt met het woord kans en dat zegt dus al genoeg. ;)

Voor de rest. Ik hoor bij de speakers van de TS geen vervorming alleen een geluid dat behoorlijk hol klinkt. Dit zou kunnen komen door de manier waarop het opgenomen is (wat waarschijnlijk ook zo is.). Mijn ervaring is dat speakers een bepaalde gewenningsperiode hebben. De ene "klinkt" nou eenmaal anders dan de andere. Ook speel de akoestiek van de ruimte hier een rol in.

De speakers die origineel bij de Sony geleverd zijn, zijn waarschijnlijk ook een stuk kleiner en hebben volgens mij ook een hele andere frequentiekarakteristiek met misschien wel een "bult" in het laag dat de twee nieuwe speakers niet hebben. Er zijn zoveel verschillende factoren die meespelen dat het zo op een afstand niet te zeggen waar de oorzaak in zit. Het is dus een kwestie van verschillende dingen proberen om zo tot een geluid te komen dat meer in de smaak valt. Er zijn al meer dan genoeg tips in deze thread genoemd die zouden kunnen helpen.

Het setje op de foto is in ieder geval wel op zo'n leeftijd dat er wel eens naar een vervanging gekeken mag worden die misschien beter aansluit op deze speakers. Tenzij de ouders van TS er natuurlijk heel erg aan gehecht zijn. ;)

"When you grow up your heart dies"

• Brad Pitt
Speakerfreak95 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 19:33:
Nou nee, het is gewoon zo dat kwaliteits kabels over het algemeen veel meer detail in het geluid bieden dan kabeltjes van 50 cent per meter.
Dan zijn er uiteraard ook legio (DBX) tests uitgevoerd waarin dit ontegenzeggelijk wordt aangetoond, waarvan jij vast een paar mooie tinyurl linkjes hebt :)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
JvS schreef op maandag 19 januari 2015 @ 18:50:
Het is geen wellus nietussen, het is een onderscheid maken tussen (1) wat iedereen denkt te horen en (2) wat echt zoden aan de dijk zet en daadwerkelijk het probleem oplost.

In de audiowereld meent iedereen vanalles te horen. Dat horen mensen ook als het verschil er helemaal niet meetbaar is (observers bias, alleen wordt iedereen altijd heel beledigd als je dat zegt).

Totdat je het eens echt gecontroleerd gaat testen (diubbelblind dus). Dan vallen niet ineens alle kabels en alle gekke esotherische audiofiele onzinzaken af, maar (tegen verwachting van velen in) het hele volgende rijtje waartussen men eigenlijk geen verschil kan maken tussen twee verschillende exemplaren:

- Versterkers (zolang binnen specs gebruikt)
- Bronnen / DA converters
- Kabels
- Analoog / digitaal aangesloten
- Kabels (duh)
- Bi wiring
- Bi amping

etc.... Gek of toevallig genoeg precies al die dingen die ook meetbaar geen significant verschil maken in het weergegeven audiosignaal.

Dat je op hifi forums esotherische oplossingen probeert te bieden aan echte problemen ok, maar hier zit je op tweakers. Daar mag er wat mij betreft wel wat tegengas op gegeven worden.
En om maar toe te voegen wat wel verschil maakt:

DSPs (bijvoorbeeld in je versterker), oftewel bewust het geluid veranderen.
Speakers
Akoestiek

Ik durf zelf versterkers verder nog niet helemaal af te schrijven, maar sowieso wel heel ver onder die andere. Luidspreker kabels kunnen uitmaken, als je simpelweg te dunne danwel aluminium kabels hebt. Maar verder is het een kwestie van voldoende diameter en koper, en je zit goed.

• Jag

Jag

Versterkers, dacs en al helemaal kabels, zijn allemaal volledig uitgekristalliseerde techniek. Speakers, en dan met name de luidspreker-ruimte interactie is dat minder. En bovendien ook zeer situatie afhankelijk. Zou ook in dit geval wel eens debet kunnen zijn aan de tegenvallende resultaten :). Dan kan je al die zaken ervoor gaan veranderen maar dat heeft dan niet zoveel zin :P.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anywho... Het lijkt erop dat we voorlopig niks meer van TS gaan horen. En zonder referentie (/second opinion) gaan we hier niet uit komen. Kon weleens een lang topic worden.

• Speakerfreak95
Dat klopt, maar even serieus, sorry hoor maar wie gaat nou in hemels naam een setje (naar mijn mening) prachtige zuipspeakers aansluiten aan dat rommelmarkt / kringloop artikel van Sony?

Vroeger was het al een basic ding, voldeed prima voor een studentenkamer of een niet veeleisende consument.

Maar ik snap ook niet helemaal waarom je ouders meteen voor deze speakers zijn gegaan? Ze klinken mooi, maar ik denk toch dat ze het hebben gehoord op een Cyrus of een Marantz systeem.

Zoals ik al eerder aangaf, ga voor een modernere reciever / versterker, dan boek je sowieso al winst, ook met betrekking op vermogen.

Aan TS: Vraag je ouders of check zelf of de foam pluggen in de bas poorten zitten, dit kan misschien ook het minder volle geluid veroorzaken.

Probeer de speakers bijvoorbeeld in de eetkamer te zetten in hoeken, op deze manier kan je in ieder geval checken of het aan de speakers ligt.

Tevens raad ik ook aan, maar he, wie ben ik? :S Een set degelijke speaker kabels te kopen.

En geloof mij maar, op een setje Dynaudio Excites van 1000 euro per stuk op een Classé Ca-101 eindbak ga je het verschil echt wel horen, zeker met oudere muziek, maar ook met detail, vooral in het hoog merk je het en in het lagere segment ;)

Een goede CD is de Sa-CD van Dire Straits - Brothers In Arms.
Of de nieuwe CD van Pink Floyd, Endless River,
En niet te vergeten, Genesis We Can't Dance Sa-CD.

• Brad Pitt
Speakerfreak95 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 23:56:
En geloof mij maar, op een setje Dynaudio Excites van 1000 euro per stuk op een Classé Ca-101 eindbak ga je het verschil echt wel horen, zeker met oudere muziek, maar ook met detail, vooral in het hoog merk je het en in het lagere segment ;)
Zo dan, absurd stoere set man. Dát zal klinken, wow!
Een goede CD is de Sa-CD van Dire Straits - Brothers In Arms.
Of de nieuwe CD van Pink Floyd, Endless River,
En niet te vergeten, Genesis We Can't Dance Sa-CD.
Goed advies, hoeven ze alleen maar even een SA-CD speler erbij kopen. Die trouwens weinig verschil zal maken tov de normale (goed gemasterde) CD's maar da's weer een andere discussie.

• Speakerfreak95
Brad Pitt schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 00:09:
[...]

Zo dan, absurd stoere set man. Dát zal klinken, wow!

[...]

Goed advies, hoeven ze alleen maar even een SA-CD speler erbij kopen. Die trouwens weinig verschil zal maken tov de normale (goed gemasterde) CD's maar da's weer een andere discussie.
Was dat nou serieus of sarcasme?

Goed punt, niet zo er over gedacht, echter heb ik nog een oude Sony ES Sa-CD speler liggen in de schuur :)

[ Voor 6% gewijzigd door Speakerfreak95 op 20-01-2015 00:18 ]

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-01 08:19

BaRF

bijna kerst

Speakerfreak95 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 23:56:
-heel bla verhaal en zelfs de cliché Brothers in Arms aangehaald-
Waarom ben je nu zo geïrriteerd? Kan je het niet hebben dat iemand je 'superadvies' niet zo maar aanneemt? Een klein beetje nederigheid zou je niet misstaan (en dan kun je meteen aan de slag in je tweakers bio...)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Speakerfreak95
BaRF schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 00:18:
[...]

Waarom ben je nu zo geïrriteerd? Kan je het niet hebben dat iemand je 'superadvies' niet zo maar aanneemt? Een klein beetje nederigheid zou je niet misstaan (en dan kun je meteen aan de slag in je tweakers bio...)
Ik ben niet geïrriteerd hoor, alleen snap ik gewoon niet waarom de ouders in kwestie niet goed genoeg voorgelicht zijn.

En nog wat, op mijn werk, doe ik ook regelmatig audio installaties bij klanten, iedereen blij, dus ik weet wel wat ik zeg ;)

• Brad Pitt
Speakerfreak95 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 00:22:
[...]
En nog wat, op mijn werk, doe ik ook regelmatig audio installaties bij klanten, iedereen blij, dus ik weet wel wat ik zeg ;)
Diep meelij heeft met die mensen. Weten blijkbaar helaas even weinig als de ouders van de TS, qua goede apparatuur c.q. installateurs.

• Speakerfreak95
Brad Pitt schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 00:27:
[...]

Diep meelij heeft met die mensen. Weten blijkbaar helaas even weinig als de ouders van de TS, qua goede apparatuur c.q. installateurs.
Nee dat klopt niet, als mensen komen voor iets nieuws ga ik of een collega eerst kijken wat er nu staat, en wat er verbeterd zou moeten worden, waaraan het moet voldoen en uiteindelijk wat de klant in kwestie het meest bevalt.

Bij ons kan je ook niet luisteren, wij komen met de spullen naar je toe, om zo te kunnen bepalen of het goed past in de ruimte of niet, past het niet, dan proberen we een andere speaker.

''Sarcasm mode on''

TS: Waarom kopen je ouders niet gewoon Bose 8)7 dan is het meteen klaar en heb je lekker veel ''bas''

''Sarcasm mode off''

• Brad Pitt
Speakerfreak95 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 00:40:
[...]
''Sarcasm mode on''

<elke post so far>

''Sarcasm mode off''
FTFY!

• Speakerfreak95
Wat wil je nou precies? Ben je nou werkelijk een Tweaker of gewoon een lapzwans die werkelijk niets beters te doen heeft en gewoon maar lekker gaat zitten azijnpissen hier? Mag hoor, maar dan trek ik mij lekker terug en kan TS het met jullie verder uitzoeken.

Elke tip neemt men niet serieus en wauw, wat een niveau komt hier soms voorbij.

Gaan jullie maar lekker 320KBPS MP3 bestandjes luisteren op jullie Philips surround setjes, dan ga ik nog even lekker genieten van een LP ;)

Cheers!

• Speakerfreak95
Oh, en vergeten, mijn aanbod om de speakers bij mij te testen, is dan ook bij deze definitief ingetrokken.

• sjaool

sjaool

Het zal allemaal wel heel leuk zijn al die dure spullen. Het zal ook best wel goed klinken maar om van muziek te kunnen genieten hoef je echt niet veel geld uit te geven. Een setje van rond de 500 à 750 Euro kan net zoveel voldoening geven en even goed klinken voor de meeste mensen als een zogenaamde highend set.

Ik heb toen ik een jaar of zeventien was ook honderden/duizenden guldens (ja guldens ;) ) uitgegeven aan dure apparatuur en kabels etc. maar dat zou ik nu nooit meer doen. Mijn set die ik nu heb kost een fractie van die dure spullen en geeft mij minstens zoveel voldoening en klinkt net zo goed. Als ik muziek wil luisteren zonder mij druk te maken om akoestiek etc. dan zet ik mijn Sennheiser HD580 Jubilee wel op mijn hoofd. ;)

Btw LP dat is zo lekker hip om nu helemaal geweldig te vinden. Ik heb ook nog een hele verzameling LP's maar mijn digitale versies klinken net zo goed. Tenzij we de vergelijking op gaan voeren LP vs CD die naar mijn mening exact dezelfde is als de vergelijking tussen buizenversterker en normale versterker. Sommige vervormingen en toevoegingen klinken nu eenmaal lekkerder dan puur schoon geluid. O ja, meteen maar HFR vs normaal beeld toevoegen. Normaal beeld heeft bijna altijd een blur die wegvalt bij HFR en dat wordt als nep en niet natuurlijk ervaren. Genoeg vergelijkingen te bedenken, maar ieder heeft zijn eigen voorkeur en die is altijd subjectief.

• Speakerfreak95
sjaool schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 01:06:
Het zal allemaal wel heel leuk zijn al die dure spullen. Het zal ook best wel goed klinken maar om van muziek te kunnen genieten hoef je echt niet veel geld uit te geven. Een setje van rond de 500 à 750 Euro kan net zoveel voldoening geven en even goed klinken voor de meeste mensen als een zogenaamde highend set.

Ik heb toen ik een jaar of zeventien was ook honderden/duizenden guldens (ja guldens ;) ) uitgegeven aan dure apparatuur en kabels etc. maar dat zou ik nu nooit meer doen. Mijn set die ik nu heb kost een fractie van die dure spullen en geeft mij minstens zoveel voldoening en klinkt net zo goed. Als ik muziek wil luisteren zonder mij druk te maken om akoestiek etc. dan zet ik mijn Sennheiser HD580 Jubilee wel op mijn hoofd. ;)

Btw LP dat is zo lekker hip om nu helemaal geweldig te vinden. Ik heb ook nog een hele verzameling LP's maar mijn digitale versies klinken net zo goed. Tenzij we de vergelijking op gaan voeren LP vs CD die naar mijn mening exact dezelfde is als de vergelijking tussen buizenversterker en normale versterker. Sommige vervormingen en toevoegingen klinken nu eenmaal lekkerder dan puur schoon geluid. O ja, meteen maar HFR vs normaal beeld toevoegen. Normaal beeld heeft bijna altijd een blur die wegvalt bij HFR en dat wordt als nep en niet natuurlijk ervaren. Genoeg vergelijkingen te bedenken, maar ieder heeft zijn eigen voorkeur en die is altijd subjectief.
Lp's kan ik al sinds mijn jeugd waarderen, dat geknetter op de Thorens platenspeler, mooie tijden en nog steeds hoor!

Buizen geluid heb ik helaas maar kort van mogen genieten, had destijds volgens mij een Fatman met een setje open baffle Fostex breedbanders er in, helaas is eentje voorover gevallen en was de spreekspoel uit balans geraakt.
Toen maar het hele zooitje verkocht aan een liefhebber, speelt nog steeds op de speakers na :P

Ik kan mij vinden in wat je zegt over dat een setje van 500 - 750 euro ook prima kan klinken, ken ze zat.

Alleen toch blijft het leuk om van die dikke 500W per stuk vretende eindversterkers (kachels) in je meubel te hebben staan _/-\o_

En ook dat het licht een beetje dimt bij het inschakelen van de here set ;)

Schakelbox is handig, ooit eens zelf gemaakt via een guide hier op Tweakers, gewoon dat kastje op de voorversterker puls uitgang aansluiten en via dat kastje gaat de hele andere meuk ook aan, best handig, maar een remote gebruiken Philips Pronto FTW!

• Brad Pitt
Speakerfreak95 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 01:17:
<knip offtopic kijk mij eens stoere spullen hebben onzin dat niemand ook maar iéts interesseert>
Zo. Back on track please.

• sjaool

sjaool

Speakerfreak95 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 01:17:
[...]
Lp's kan ik al sinds mijn jeugd waarderen, dat geknetter op de Thorens platenspeler, mooie tijden en nog steeds hoor!
Klopt die datum in jouw profiel? Als dat zo is zit je nog steeds midden in jouw jeugd. ;)

btw mijn Thoren TD160 doet het nog steeds goed. Ik heb helaas geen RIAA versterker en een ingang op mijn receiver dus LP's luisteren zit er niet in. Of ik moet mijn Marantz 2335 (geloof) tijdelijk weer aansluiten. Jaja, ik heb ook vintage spul. ;)

• Speakerfreak95
sjaool schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 01:30:
[...]

Klopt die datum in jouw profiel? Als dat zo is zit je nog steeds midden in jouw jeugd. ;)

btw mijn Thoren TD160 doet het nog steeds goed. Ik heb helaas geen RIAA versterker en een ingang op mijn receiver dus LP's luisteren zit er niet in. Of ik moet mijn Marantz 2335 (geloof) tijdelijk weer aansluiten. ;)
Si, ben 17, en vanaf mijn 6e heeft mijn vader mij al kennis laten maken met Minidisks (helaas geflopt) Sa-CD's, LP's, Cassettes.

En wat boeit het, genieten van dingen zolang het kan hé ;)

Sinds mijn 10e heb ik al een Thorens TD321 Draaitafel met SME3009 Pickup Arm, gekocht bij de kringloop! Maar dan zonder de SME arm natuurlijk ;)

• Speakerfreak95
Is je relatie beëindigd vandaag? Man man man wat een attitude heb je bro...

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

MikeyMan schreef op maandag 19 januari 2015 @ 22:50:
Anywho... Het lijkt erop dat we voorlopig niks meer van TS gaan horen. En zonder referentie (/second opinion) gaan we hier niet uit komen. Kon weleens een lang topic worden.
Neuh, ik heb het ook een beetje gehad met dit topic en het niet meer reageren van TS.

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.