Nieuwe speakers van ouders: klinken voor geen meter?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 23.687 views

• The_12oach
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-02-2019

The_12oach

Teveel in te weinig ruimte

Maar testresultaten zijn er niet bij te zien in de vorm van grafieken... Totdat ze een keer met echte goeie onafhankelijke testresultaten komen heeft het 0,0 onderbouwing behalve dat stukje tekst.

Flozem maakt trouwens een wel heel erg goeie. Dit zou natuurlijk ook nog kunnen al lijkt mij dat die er wel uit zullen zijn.

AMD FX-8350 4.6 GHz | Gigabyte GA990FXA-UD3 | Crucial Ballistix Tactical 8GB 1866MHz | Samsung Evo SSD 250 Gb | Corsair AX760M | Noctua NH-U9B SE2 | MSI R9 280x OC Crossfire | iiyama Prolite GB2773HS | Gepropt in een Fractal Design Node 605 |

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:35

sjaool

Every life should have 9 cats

Dat hele stuk is doorspekt met het woord kans en dat zegt dus al genoeg. ;)

Voor de rest. Ik hoor bij de speakers van de TS geen vervorming alleen een geluid dat behoorlijk hol klinkt. Dit zou kunnen komen door de manier waarop het opgenomen is (wat waarschijnlijk ook zo is.). Mijn ervaring is dat speakers een bepaalde gewenningsperiode hebben. De ene "klinkt" nou eenmaal anders dan de andere. Ook speel de akoestiek van de ruimte hier een rol in.

De speakers die origineel bij de Sony geleverd zijn, zijn waarschijnlijk ook een stuk kleiner en hebben volgens mij ook een hele andere frequentiekarakteristiek met misschien wel een "bult" in het laag dat de twee nieuwe speakers niet hebben. Er zijn zoveel verschillende factoren die meespelen dat het zo op een afstand niet te zeggen waar de oorzaak in zit. Het is dus een kwestie van verschillende dingen proberen om zo tot een geluid te komen dat meer in de smaak valt. Er zijn al meer dan genoeg tips in deze thread genoemd die zouden kunnen helpen.

Het setje op de foto is in ieder geval wel op zo'n leeftijd dat er wel eens naar een vervanging gekeken mag worden die misschien beter aansluit op deze speakers. Tenzij de ouders van TS er natuurlijk heel erg aan gehecht zijn. ;)

"When you grow up your heart dies"

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-01 20:02
Speakerfreak95 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 19:33:
Nou nee, het is gewoon zo dat kwaliteits kabels over het algemeen veel meer detail in het geluid bieden dan kabeltjes van 50 cent per meter.
Dan zijn er uiteraard ook legio (DBX) tests uitgevoerd waarin dit ontegenzeggelijk wordt aangetoond, waarvan jij vast een paar mooie tinyurl linkjes hebt :)

Nickname does not reflect reality

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
JvS schreef op maandag 19 januari 2015 @ 18:50:
Het is geen wellus nietussen, het is een onderscheid maken tussen (1) wat iedereen denkt te horen en (2) wat echt zoden aan de dijk zet en daadwerkelijk het probleem oplost.

In de audiowereld meent iedereen vanalles te horen. Dat horen mensen ook als het verschil er helemaal niet meetbaar is (observers bias, alleen wordt iedereen altijd heel beledigd als je dat zegt).

Totdat je het eens echt gecontroleerd gaat testen (diubbelblind dus). Dan vallen niet ineens alle kabels en alle gekke esotherische audiofiele onzinzaken af, maar (tegen verwachting van velen in) het hele volgende rijtje waartussen men eigenlijk geen verschil kan maken tussen twee verschillende exemplaren:

- Versterkers (zolang binnen specs gebruikt)
- Bronnen / DA converters
- Kabels
- Analoog / digitaal aangesloten
- Kabels (duh)
- Bi wiring
- Bi amping

etc.... Gek of toevallig genoeg precies al die dingen die ook meetbaar geen significant verschil maken in het weergegeven audiosignaal.

Dat je op hifi forums esotherische oplossingen probeert te bieden aan echte problemen ok, maar hier zit je op tweakers. Daar mag er wat mij betreft wel wat tegengas op gegeven worden.
En om maar toe te voegen wat wel verschil maakt:

DSPs (bijvoorbeeld in je versterker), oftewel bewust het geluid veranderen.
Speakers
Akoestiek

Ik durf zelf versterkers verder nog niet helemaal af te schrijven, maar sowieso wel heel ver onder die andere. Luidspreker kabels kunnen uitmaken, als je simpelweg te dunne danwel aluminium kabels hebt. Maar verder is het een kwestie van voldoende diameter en koper, en je zit goed.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:44

Jag

Versterkers, dacs en al helemaal kabels, zijn allemaal volledig uitgekristalliseerde techniek. Speakers, en dan met name de luidspreker-ruimte interactie is dat minder. En bovendien ook zeer situatie afhankelijk. Zou ook in dit geval wel eens debet kunnen zijn aan de tegenvallende resultaten :). Dan kan je al die zaken ervoor gaan veranderen maar dat heeft dan niet zoveel zin :P.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anywho... Het lijkt erop dat we voorlopig niks meer van TS gaan horen. En zonder referentie (/second opinion) gaan we hier niet uit komen. Kon weleens een lang topic worden.

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:58
Dat klopt, maar even serieus, sorry hoor maar wie gaat nou in hemels naam een setje (naar mijn mening) prachtige zuipspeakers aansluiten aan dat rommelmarkt / kringloop artikel van Sony?

Vroeger was het al een basic ding, voldeed prima voor een studentenkamer of een niet veeleisende consument.

Maar ik snap ook niet helemaal waarom je ouders meteen voor deze speakers zijn gegaan? Ze klinken mooi, maar ik denk toch dat ze het hebben gehoord op een Cyrus of een Marantz systeem.

Zoals ik al eerder aangaf, ga voor een modernere reciever / versterker, dan boek je sowieso al winst, ook met betrekking op vermogen.

Aan TS: Vraag je ouders of check zelf of de foam pluggen in de bas poorten zitten, dit kan misschien ook het minder volle geluid veroorzaken.

Probeer de speakers bijvoorbeeld in de eetkamer te zetten in hoeken, op deze manier kan je in ieder geval checken of het aan de speakers ligt.

Tevens raad ik ook aan, maar he, wie ben ik? :S Een set degelijke speaker kabels te kopen.

En geloof mij maar, op een setje Dynaudio Excites van 1000 euro per stuk op een Classé Ca-101 eindbak ga je het verschil echt wel horen, zeker met oudere muziek, maar ook met detail, vooral in het hoog merk je het en in het lagere segment ;)

Een goede CD is de Sa-CD van Dire Straits - Brothers In Arms.
Of de nieuwe CD van Pink Floyd, Endless River,
En niet te vergeten, Genesis We Can't Dance Sa-CD.

• Brad Pitt
Speakerfreak95 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 23:56:
En geloof mij maar, op een setje Dynaudio Excites van 1000 euro per stuk op een Classé Ca-101 eindbak ga je het verschil echt wel horen, zeker met oudere muziek, maar ook met detail, vooral in het hoog merk je het en in het lagere segment ;)
Zo dan, absurd stoere set man. Dát zal klinken, wow!
Een goede CD is de Sa-CD van Dire Straits - Brothers In Arms.
Of de nieuwe CD van Pink Floyd, Endless River,
En niet te vergeten, Genesis We Can't Dance Sa-CD.
Goed advies, hoeven ze alleen maar even een SA-CD speler erbij kopen. Die trouwens weinig verschil zal maken tov de normale (goed gemasterde) CD's maar da's weer een andere discussie.

• Speakerfreak95
Brad Pitt schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 00:09:
[...]

Zo dan, absurd stoere set man. Dát zal klinken, wow!

[...]

Goed advies, hoeven ze alleen maar even een SA-CD speler erbij kopen. Die trouwens weinig verschil zal maken tov de normale (goed gemasterde) CD's maar da's weer een andere discussie.
Was dat nou serieus of sarcasme?

Goed punt, niet zo er over gedacht, echter heb ik nog een oude Sony ES Sa-CD speler liggen in de schuur :)

[ Voor 6% gewijzigd door Speakerfreak95 op 20-01-2015 00:18 ]

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-01 08:19

BaRF

bijna kerst

Speakerfreak95 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 23:56:
-heel bla verhaal en zelfs de cliché Brothers in Arms aangehaald-
Waarom ben je nu zo geïrriteerd? Kan je het niet hebben dat iemand je 'superadvies' niet zo maar aanneemt? Een klein beetje nederigheid zou je niet misstaan (en dan kun je meteen aan de slag in je tweakers bio...)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Speakerfreak95
BaRF schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 00:18:
[...]

Waarom ben je nu zo geïrriteerd? Kan je het niet hebben dat iemand je 'superadvies' niet zo maar aanneemt? Een klein beetje nederigheid zou je niet misstaan (en dan kun je meteen aan de slag in je tweakers bio...)
Ik ben niet geïrriteerd hoor, alleen snap ik gewoon niet waarom de ouders in kwestie niet goed genoeg voorgelicht zijn.

En nog wat, op mijn werk, doe ik ook regelmatig audio installaties bij klanten, iedereen blij, dus ik weet wel wat ik zeg ;)

• Brad Pitt
Speakerfreak95 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 00:22:
[...]
En nog wat, op mijn werk, doe ik ook regelmatig audio installaties bij klanten, iedereen blij, dus ik weet wel wat ik zeg ;)
Diep meelij heeft met die mensen. Weten blijkbaar helaas even weinig als de ouders van de TS, qua goede apparatuur c.q. installateurs.

• Speakerfreak95
Brad Pitt schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 00:27:
[...]

Diep meelij heeft met die mensen. Weten blijkbaar helaas even weinig als de ouders van de TS, qua goede apparatuur c.q. installateurs.
Nee dat klopt niet, als mensen komen voor iets nieuws ga ik of een collega eerst kijken wat er nu staat, en wat er verbeterd zou moeten worden, waaraan het moet voldoen en uiteindelijk wat de klant in kwestie het meest bevalt.

Bij ons kan je ook niet luisteren, wij komen met de spullen naar je toe, om zo te kunnen bepalen of het goed past in de ruimte of niet, past het niet, dan proberen we een andere speaker.

''Sarcasm mode on''

TS: Waarom kopen je ouders niet gewoon Bose 8)7 dan is het meteen klaar en heb je lekker veel ''bas''

''Sarcasm mode off''

• Brad Pitt
Speakerfreak95 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 00:40:
[...]
''Sarcasm mode on''

<elke post so far>

''Sarcasm mode off''
FTFY!

• Speakerfreak95
Wat wil je nou precies? Ben je nou werkelijk een Tweaker of gewoon een lapzwans die werkelijk niets beters te doen heeft en gewoon maar lekker gaat zitten azijnpissen hier? Mag hoor, maar dan trek ik mij lekker terug en kan TS het met jullie verder uitzoeken.

Elke tip neemt men niet serieus en wauw, wat een niveau komt hier soms voorbij.

Gaan jullie maar lekker 320KBPS MP3 bestandjes luisteren op jullie Philips surround setjes, dan ga ik nog even lekker genieten van een LP ;)

Cheers!

• Speakerfreak95
Oh, en vergeten, mijn aanbod om de speakers bij mij te testen, is dan ook bij deze definitief ingetrokken.

• sjaool

sjaool

Het zal allemaal wel heel leuk zijn al die dure spullen. Het zal ook best wel goed klinken maar om van muziek te kunnen genieten hoef je echt niet veel geld uit te geven. Een setje van rond de 500 à 750 Euro kan net zoveel voldoening geven en even goed klinken voor de meeste mensen als een zogenaamde highend set.

Ik heb toen ik een jaar of zeventien was ook honderden/duizenden guldens (ja guldens ;) ) uitgegeven aan dure apparatuur en kabels etc. maar dat zou ik nu nooit meer doen. Mijn set die ik nu heb kost een fractie van die dure spullen en geeft mij minstens zoveel voldoening en klinkt net zo goed. Als ik muziek wil luisteren zonder mij druk te maken om akoestiek etc. dan zet ik mijn Sennheiser HD580 Jubilee wel op mijn hoofd. ;)

Btw LP dat is zo lekker hip om nu helemaal geweldig te vinden. Ik heb ook nog een hele verzameling LP's maar mijn digitale versies klinken net zo goed. Tenzij we de vergelijking op gaan voeren LP vs CD die naar mijn mening exact dezelfde is als de vergelijking tussen buizenversterker en normale versterker. Sommige vervormingen en toevoegingen klinken nu eenmaal lekkerder dan puur schoon geluid. O ja, meteen maar HFR vs normaal beeld toevoegen. Normaal beeld heeft bijna altijd een blur die wegvalt bij HFR en dat wordt als nep en niet natuurlijk ervaren. Genoeg vergelijkingen te bedenken, maar ieder heeft zijn eigen voorkeur en die is altijd subjectief.

• Speakerfreak95
sjaool schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 01:06:
Het zal allemaal wel heel leuk zijn al die dure spullen. Het zal ook best wel goed klinken maar om van muziek te kunnen genieten hoef je echt niet veel geld uit te geven. Een setje van rond de 500 à 750 Euro kan net zoveel voldoening geven en even goed klinken voor de meeste mensen als een zogenaamde highend set.

Ik heb toen ik een jaar of zeventien was ook honderden/duizenden guldens (ja guldens ;) ) uitgegeven aan dure apparatuur en kabels etc. maar dat zou ik nu nooit meer doen. Mijn set die ik nu heb kost een fractie van die dure spullen en geeft mij minstens zoveel voldoening en klinkt net zo goed. Als ik muziek wil luisteren zonder mij druk te maken om akoestiek etc. dan zet ik mijn Sennheiser HD580 Jubilee wel op mijn hoofd. ;)

Btw LP dat is zo lekker hip om nu helemaal geweldig te vinden. Ik heb ook nog een hele verzameling LP's maar mijn digitale versies klinken net zo goed. Tenzij we de vergelijking op gaan voeren LP vs CD die naar mijn mening exact dezelfde is als de vergelijking tussen buizenversterker en normale versterker. Sommige vervormingen en toevoegingen klinken nu eenmaal lekkerder dan puur schoon geluid. O ja, meteen maar HFR vs normaal beeld toevoegen. Normaal beeld heeft bijna altijd een blur die wegvalt bij HFR en dat wordt als nep en niet natuurlijk ervaren. Genoeg vergelijkingen te bedenken, maar ieder heeft zijn eigen voorkeur en die is altijd subjectief.
Lp's kan ik al sinds mijn jeugd waarderen, dat geknetter op de Thorens platenspeler, mooie tijden en nog steeds hoor!

Buizen geluid heb ik helaas maar kort van mogen genieten, had destijds volgens mij een Fatman met een setje open baffle Fostex breedbanders er in, helaas is eentje voorover gevallen en was de spreekspoel uit balans geraakt.
Toen maar het hele zooitje verkocht aan een liefhebber, speelt nog steeds op de speakers na :P

Ik kan mij vinden in wat je zegt over dat een setje van 500 - 750 euro ook prima kan klinken, ken ze zat.

Alleen toch blijft het leuk om van die dikke 500W per stuk vretende eindversterkers (kachels) in je meubel te hebben staan _/-\o_

En ook dat het licht een beetje dimt bij het inschakelen van de here set ;)

Schakelbox is handig, ooit eens zelf gemaakt via een guide hier op Tweakers, gewoon dat kastje op de voorversterker puls uitgang aansluiten en via dat kastje gaat de hele andere meuk ook aan, best handig, maar een remote gebruiken Philips Pronto FTW!

• Brad Pitt
Speakerfreak95 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 01:17:
<knip offtopic kijk mij eens stoere spullen hebben onzin dat niemand ook maar iéts interesseert>
Zo. Back on track please.

• sjaool

sjaool

Speakerfreak95 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 01:17:
[...]
Lp's kan ik al sinds mijn jeugd waarderen, dat geknetter op de Thorens platenspeler, mooie tijden en nog steeds hoor!
Klopt die datum in jouw profiel? Als dat zo is zit je nog steeds midden in jouw jeugd. ;)

btw mijn Thoren TD160 doet het nog steeds goed. Ik heb helaas geen RIAA versterker en een ingang op mijn receiver dus LP's luisteren zit er niet in. Of ik moet mijn Marantz 2335 (geloof) tijdelijk weer aansluiten. Jaja, ik heb ook vintage spul. ;)

• Speakerfreak95
sjaool schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 01:30:
[...]

Klopt die datum in jouw profiel? Als dat zo is zit je nog steeds midden in jouw jeugd. ;)

btw mijn Thoren TD160 doet het nog steeds goed. Ik heb helaas geen RIAA versterker en een ingang op mijn receiver dus LP's luisteren zit er niet in. Of ik moet mijn Marantz 2335 (geloof) tijdelijk weer aansluiten. ;)
Si, ben 17, en vanaf mijn 6e heeft mijn vader mij al kennis laten maken met Minidisks (helaas geflopt) Sa-CD's, LP's, Cassettes.

En wat boeit het, genieten van dingen zolang het kan hé ;)

Sinds mijn 10e heb ik al een Thorens TD321 Draaitafel met SME3009 Pickup Arm, gekocht bij de kringloop! Maar dan zonder de SME arm natuurlijk ;)

• Speakerfreak95
Is je relatie beëindigd vandaag? Man man man wat een attitude heb je bro...

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:05

FeaR

In GoT we trust

MikeyMan schreef op maandag 19 januari 2015 @ 22:50:
Anywho... Het lijkt erop dat we voorlopig niks meer van TS gaan horen. En zonder referentie (/second opinion) gaan we hier niet uit komen. Kon weleens een lang topic worden.
Neuh, ik heb het ook een beetje gehad met dit topic en het niet meer reageren van TS.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.