Nieuwe speakers van ouders: klinken voor geen meter?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 23.687 views

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34

almightyarjen

When does the hurting stop?

Topicstarter
Mijn ouders hebben een paar speakers gekocht aangezien de vorige versleten waren. Het betreft een setje van 2 speakers van het type Monitor Audio Bronze BX5. Het probleem echter is dat het geluid voor geen meter klinkt: de bas is nauwelijks aanwezig, terwijl het in de winkel volgens mijn ouders wel goed klonk.

Ze hebben de speakers aangesloten op een oude "stereotoren", ergens uit de jaren '90. Ik heb de speakers ook getest met een Sony TA-FE330R, hierbij was het resultaat hetzelfde.

Voor een totale leek op audio gebied: is er iets veranderd in de afgelopen 10 jaar waardoor je "nieuwe speakers" niet meer kan aansluiten op oude versterkers? De nieuwe speakers zijn gewoon 8 ohm. De speakers hebben wel twee kanalen: waarschijnlijk voor aparte hoog- en laag aansturing. Echter zijn deze doorverbonden dus dat zou, volgens mij, dan niet het probleem kunnen zijn.

Heeft iemand een idee waarom de speakers zo'n slechte weergave van het geluid geven? :? Terug gaan naar de winkel want die is een paar dagen na aanschaf failliet gegaan :(

Plaatjes:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/uHJppB5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/emCEN27.jpg
Ja, de draadjes zitten verkeerd om: idee van mijn ouders :P (geen verbetering uiteraard)

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Om te beginnen, is de kabel op beide speakers omgedraaid? De kabel omdraaien kan in principe niet veel kwaad. Maar dan moet je wel beide speakers omdraaien. Anders kan het faseverschil voor een verminderde respons zorgen.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24

Bommes

Capo del formaggio

Oyster schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 12:31:
Om te beginnen, is de kabel op beide speakers omgedraaid? De kabel omdraaien kan in principe niet veel kwaad. Maar dan moet je wel beide speakers omdraaien. Anders kan het faseverschil voor een verminderde respons zorgen.
En dan met name in het laag gebied, dus ja kabels checken en goed om aansluiten.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Draadjes verkeerd om is nooit slim, dus die kun je weer terug zetten zoals ze horen. Die bruggen zijn idd voor het bi amping, maar daar is geen sprake van dus ook die kun je laten zitten.

Verder de vraag: wat klinkt er dan exact voor geen meter? Wat mis je?
Die oude stereotorens uit de jaren 90 waren soms best ok, maar er was ook veel junk. Dus welk merk/type is dat dan? Kan zijn dat dat ding gewoon te zwak is voor de speakers, al zou die sony er toch wel iets van moeten kunnen maken. Maar ook daar geldt: wat was de bron en was die aansluiting goed?
En op wat voor versterker heb je ze in de winkel beluisterd?

Last: het zijn een beetje dropkabels die er tussen zitten. Niet dat je high end kabels zou moeten gebruiken, maar met 2,5mm doorsnee krijgen ze net wat meer aansturing. En die kabels zijn zo te zien ook uit het jaar kruik, dus vervangen kan sowieso geen kwaad. Neemt niet weg dat daar geen grote verbetering uit zou moeten vloeien, hooguit een iets makkelijkere aansturing.

Weet je trouwens zeker dat de rest van de apparatuur wel goed aangesloten is?

[ Voor 42% gewijzigd door The Eagle op 13-01-2015 12:35 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02-2025
Wat the eagle al zegt, 2.5 mm draad gebruiken !
Bij mij hoorde ik direct een behoorlijk verschil.
En dan gelijk de 2 blikken bruggen weghalen en ook verbinden met 2.5 mm kabel.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24

Bommes

Capo del formaggio

Zelfs met dropveters zouden ze gewoon "normaal" moeten klinken en niet zwaar tegenvallen.
Dat het beter kan met andere kabels en betere aansturing/zwaardere amp kan best wel maar dat neemt niet weg dat het ook in de basis met een simpel setje aardig zou moeten kunnen klinken.
Mits goed aangesloten en niet defect.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-01 14:10

heuveltje

KoelkastFilosoof

Als je muziek speelt, zie je dan wel alle speakers bewegen ?
Bij mijn phillips bleek 1 van de bruggen geen goed contact te maken, waardoor je alleen de middentoner hoorde.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Frunz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:00
Hoe lang hebben de speakers al gespeeld. De foam/rubber randen moeten misschien nog soepel worden, waardoor de basweergave op dit moment nog verre van optimaal is. De periode dat ze moeten inspelen verschilt per speaker, ik zou zeker een weekje aanhoren en flink veel spelen (aan laten staan).

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

• jakob
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-01 16:30
Ik heb ook bx5's, en zeker niet ontevreden van de basweergave. Houd er wel rekening dat dit de kleinste zuil uit het gamma is. Bij een Silver serie klinkt de bas al een stuk krachtiger. En luister nog eens binnen een weekje, dat zal al helemaal anders zijn.

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Mijn ouders hadden de draadjes omgewisseld, dat heb ik gelijk aangepast ;) Ik ga iig de kabels vervangen, maar ik denk niet dat dat het probleem oplost, aangezien de oude kabels wel goed geluid produceerden bij de oude speakers.

Het geluid miste behoorlijk de bas, als ik de bastonen op de equalizer omhoog zette, begon je het wel een beetje te horen. Alle conussen bewegen volgens mij wel (zal het vanavond nog ff testen), maar ik heb het idee dat die van de bas te weinig bewegen. De bron was een DVD speler met een CD erin, verbonden met de AUX ingang van de versterker. Dit zou normaliter gewoon moeten werken lijkt mij. Ook de rest van de apparatuur is niet gewijzigd t.o.v. de oude speakers.

De Sony versterker moet die speakers makkelijk aankunnen, maar dus ook dezelfde vervorming. Ik heb geen idee welke versterker er in de winkel stond, ik was er niet bij.

Ik denk dat mijn ouders die speakers inmiddels al wel een maand hebben dus je mag verwachten dat het zaakje inmiddels wel wat soepeler zal zijn.

• Mordante
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-05-2021
Misschien heb je verkeerde verwachting? Als je de speakers voor films of dance/trance etc gebruikt zal het nooit heel indrukwekkend klinken zonder actieve subwoofer. Voor de meeste muziek zijn deze speakers prima.

• The Eagle

The Eagle

Mwah, uit twee flinke vloerstaanders moet ook zonder een sub een flinke bas komen, zeker als je naar de specs kijkt. Ik vermoed eerder dat de versterking van beiden gewoon niet voldoende naar de speakers kan. Of de versterking van beiden is gewoon niet goed meer. Kan natuurlijk ook zomaar dat die Sony stiekem ook niet helemaal lekker is...maar dat kun je alleen met nog een andere amp uitsluiten.
Grandisimo schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 12:46:
Wat the eagle al zegt, 2.5 mm draad gebruiken !
Bij mij hoorde ik direct een behoorlijk verschil.
En dan gelijk de 2 blikken bruggen weghalen en ook verbinden met 2.5 mm kabel.
Die bruggen lekker laten zitten. Bedenk even wat een kabel aan stroom door kan laten en geleidt en wat een plated brug kan. Bij een MA Bronze is dat echt geen blik wat er tussen zit ;)

Dat gezegd hebbend: pak voor de grap ook eens een echte CD speler ipv een DVD. Dikke kans dat die al beter klinkt. Eigenlijk zo je gewoon een goede versterker, al dan niet met DAC, moeten hebben en die DVD speler digitaal aansluiten. En dan nog eens luisteren :)

Maar welk merk/type zei je dat je ouders gebruikten (stereo en DVD)? :)

[ Voor 19% gewijzigd door The Eagle op 13-01-2015 13:18 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-01 18:46

Tazzios

..

Maakt het draad wel goed contact? op de laatste foto ziet het er naar uit dat het draad met mantel is geklemd i.p.v. alleen de kern. Hoever de mantel is gestript is niet te zien op de foto

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Ik snap alleen niet dat dezelfde setup met die oude speakers wel goed (redelijk) geluid produceerde. Nu is er zeker iets mis. En het maakt niet uit welke bron je gebruikt: ook de radio geeft hetzelfde euvel. Het is dusdanig vervormd dat het irritant is om naar te luisteren.

Volgens mij hebben mijn ouders een Philips DVD-R 720. Maar nogmaals: tot en met de versterker + kabels is er niets veranderd. Het probleem lijkt mij in de speakers te zitten. Het enige wat nog kan is dat, zoals hierboven genoemd, die brug niet goed contact maakt. Maar het lijkt me sterk dat dat bij beide speakers het geval is.

Ik zal ook het draad nog even checken idd, maar het is er meerdere malen in en uit gehaald daarna dus ik neem aan dat dat ook goed zit.

Samenvatting
- bruggen checken
- aansluiting kabels checken / andere kabels proberen

Als iemand nog een ander helder idee heeft hoor ik het graag :)

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:46

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Test ook eens een andere versterker/reciever, kan natuurlijk dat die oude en nieuwe speakers een groot verschil zijn, zeker rond bass geluid.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Je Sony geeft 70W per kanaal met 4 Ohm weerstand. Wat is dat met 8 Ohm? 35W? Terwijl voor de speakers 30-120W met 8 Ohm wordt gevraagd. Volgens mij mogen die speakers dan wel wat "jus" hebben. Al hebben ze een redelijke gevoeligheid van 90 dB. :)

Ik zou een test doen met een zwaardere versterker als het kan. Met een nummer met stevige bas. Bye Bye Blackbird van het album Nightclub van Patricia Barber is een hele goede.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-01 11:20
35 watt op 8 ohm zou genoeg moeten zijn om op normaal luisterniveau een goed geluid te krijgen. Het zou met inspelen te maken kunnen hebben, laat ze eens een dag spelen.

De wijzen komen uit het Oosten!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-01 13:22

JT

VETAK y0

Probeer andere, verse kabel. Als er erg veel is geoxideerd op/tussen de gestripte aderen zit dan kan dat het probleem zijn.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-01 15:01
Probeer eerst de versterker eens met andere speakers waarvan je weet dat ze goed werken. Of sluit de speakers aan op een versterker waarvan je weet dat hij goed werkt.

[ Voor 30% gewijzigd door lutkeveld op 13-01-2015 14:03 ]

druk en typefouten voorbehouden

• mentalmadnizz
  • Laatst online: 23-01 16:49

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

NoepZor schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 13:56:
35 watt op 8 ohm zou genoeg moeten zijn om op normaal luisterniveau een goed geluid te krijgen. Het zou met inspelen te maken kunnen hebben, laat ze eens een dag spelen.
Qua volume wel, maar je hebt ook met dempingsfactor e.d. te maken. Als die versterker gewoon te weinig por levert om die speakers aan te sturen (onderbemeten voeding bijvoorbeeld) ga je dat echt wel merken in het laag.

Probeer een zwaardere versterker ergens te lenen of schaf er eentje tweedehands aan op marktplaats :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Verwijderd

Dit heeft volgens mij niets met de apparatuur te maken. Ik schat dat er bij je ouders teveel gladde oppervlakken zijn.

Een luisterruimte bij de winkel waar ze zijn gekocht is voorzien van een hele hoop demping. Die situatie is optimaal. Hebben jullie thuis gordijnen, vloerbedekking, vloerkleed, etc of een harde vloer en luxaflex bijvoorbeeld.

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 15:21:
Dit heeft volgens mij niets met de apparatuur te maken. Ik schat dat er bij je ouders teveel gladde oppervlakken zijn.

Een luisterruimte bij de winkel waar ze zijn gekocht is voorzien van een hele hoop demping. Die situatie is optimaal. Hebben jullie thuis gordijnen, vloerbedekking, vloerkleed, etc of een harde vloer en luxaflex bijvoorbeeld.
Ook al bij een zacht volume is de vervorming duidelijk waarneembaar. Daarnaast klonken de oude speakers ook gewoon goed. De vervorming is te groot om het interieur te schuld te geven ;)

Ik heb hier ook nog een 100W Sony staan, net iets meer pit, misschien dat die het wel beter doet. Ik zal het vanavond even proberen.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-01 23:55
Vervorming kan juist wel met de amp te maken hebben.
Zekers omdat de speakers verkeerd aangesloten zijn geweest, kan de versterker misschien een klap gehad hebben. Het word er niet beter van in elk geval.

En slechte akoestiek wat al gezegd word kan ook zeer veel doen met het geluid in negatieve.

Verder is een mismatch qua versterker ook zeker mogelijk.
Elk merkt geeft toch een eigen kleur qua geluid aan de versterker en daardoor is er toch echt verschil in geluid waarneembaar.
En als dat net niet bij elkaar past, dan kan het slecht klinken

[ Voor 46% gewijzigd door freaky35 op 13-01-2015 16:29 ]

• NoepZor
Wat je ook kunt proberen is 1 luidspreker aansluiten. Je sluit dan zeker uit dat de speakers uit fase staan (dus elkaars lage tonen opheffen).

• The Eagle

The Eagle

De genoemde Philips is slechts een DVD/HDD recorder. Ik ben nog steeds benieuwd om welke stereoset het nu gaat.
Nofi, maar dikke kans dat het een soort van alles in 1 setje is met een versterker die altijd een stel speakers van spaanplaat met kartonnen drivers en een flinke bassreflextpoort aangestuurd heeft. Zo werden ze in die tijd namelijk bij bosjes uitgeleverd. New class D noemden ze dat volgens mij. Voldoet prima voor wat simpele muziek, maar als je er zware speakers aan hangt trekken ze het niet. Van die Sony verbaast het me een beetje dat ie het niet trekt, maar dat kun je met kabels en nog een andere versterker ook uitsluiten.

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

De kans lopend een open deur in te trappen, maar de speakerdraden zijn toch wel behoorlijk gestript aan het eind he?

Klinkt namelijk als een heel slecht/minimaal contact ergens, dus of achter op de versterker zorgen dat je genoeg gestript hebt en goed aandraaien, of achter op de speakeraansluitingen of de bovenste 2 knoppen (bi-amp) die niet goed zijn aangedraaid.

Uit fase zal niet het probleem zijn, dan verdwijnt laag hoogstens, gaat niet vervormen. Maar is makkelijk te testen door de speakers tegenover elkaar te zetten met de woofers naar elkaar toe (30 cm van elkaar af ofzo) als je dan geen enkel laag meer hoort staan ze uit fase. Hoe dan ook is dat nu niet het probleem me dunkt.

[edit] en zorg dat je niet de mantel tussen de aansluitingen hebt zitten.

[ Voor 87% gewijzigd door Flagg op 13-01-2015 20:20 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• lutkeveld
freaky35 schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 16:26:
Vervorming kan juist wel met de amp te maken hebben.
Zekers omdat de speakers verkeerd aangesloten zijn geweest, kan de versterker misschien een klap gehad hebben. Het word er niet beter van in elk geval.
Maakt helemaal niks uit. Als je ze ´verkeerd´ om aansluit gaat de ene speaker naar voor terwijl de ander naar achter gaat. Dan heffen ze elkaar op en heb je bijna geen bas, zoals NoepZor ook aangeeft. In principe kan je beide speakers zelfs ´verkeerd´ aansluiten, het geluid word er niet anders op.

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

De versterker krijgt sowieso geen "klap" nee whatever that means.

Maar ook al geeft de versterker maar 10 watt dan nog moet je op een verstaanbaar volume kunnen draaien zonder vervorming.

[ Voor 49% gewijzigd door Flagg op 13-01-2015 20:22 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• rodebest
  • Laatst online: 26-01 13:20
Zou het kunnen zijn dat de bas mist omdat het monitor speakers zijn en eigenlijk gebruikt horen te worden vokr het luisteren van een nummer via een dvd speler?

Welke speakers waren daarnaast hiervoor aangesloten?

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Ik heb even het een en ander getest bij mijn ouders maar zonder succes. De bruggen achterop maken goed verbinding. Ook met het aansluiten van een stuk 2,5mm2 kabel werd het niet beter. Zelfs de Sony 2x100W versterker gaf geen beter geluid.

Ik heb nog eens kritisch naar het geluid geluisterd: het is niet dat de bas mist, maar het klinkt heel "hol" en "vaal". Termen waar jullie waarschijnlijk weinig mee kunnen ;) Ik denk dat er niets anders op zit dan dat ik even een mailtje stuur naar de fabrikant en vraag welke versterkers zij adviseren. Het ding van mijn ouders is namelijk echt wel aan vervanging toe, hier hebben we het namelijk over:

Afbeeldingslocatie: http://p2.vatera.hu/photos/44/56/4b67_1_big.jpg

:P

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-01 20:02
Zijn het niet gewoon niet de meest geweldige luidsprekers ter wereld?

Wie zegt dat er geen subwoofer meespeelde in de winkel bijvoorbeeld.

Nickname does not reflect reality

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-01 13:22

JT

VETAK y0

Dan zou het toch wel eens de akoestiek kunnen zijn...

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:44

Jag

Mijn diifferentiaal diagnose zou als volgt zijn ;) :

- ongunstige luisterpositie wat betreft staande golven
- uit fase aangesloten
- instelling die niet klopt op minisetje

Heb je al eens op andere positie geluisterd? Laagweergave is nog meer afhankelijk van de luisterruimte dan van de speakers. Pieken en dalen van 15dB zijn niet ongewoon, als je op de verkeerde plek zit kan dat een belangrijk deel van het laag wegnemen.

Edit: dat klinkt als akoestiek probleem idd. Dat ga je niet oplossen met een andere versterker/DAC/kabel enz. Nagalm tijd beperken (en het liefst de vroege reflecties) is heel belangrijk voor rust, warme klank en imaging. Het liefst breedbandig (dus met dikke materialen).

[ Voor 23% gewijzigd door Jag op 13-01-2015 22:57 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:05

FeaR

In GoT we trust

Ik vind het maar een vaag verhaal om eerlijk te zijn. Dat de versterker niet helemaal honderd is omdat deze oud is kan, maar dat verklaart niet wat je mist in het geluid. Ik denk eerder dat je het moet zoeken dat de speakers toch niet zijn wat je ouders er van verwachten. Akoestiek kan ook, dan zijn termen als "hol" wel te plaatsen. Akoestiek en vlak is wat minder plaatsen.

Edit:
Wat de heren boven me dus ook denken.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 13-01-2015 22:59 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• The Eagle

The Eagle

Ik neig nu ook naar de akoestiek idd. Al ben ik er ook vrij zeker van dat die toren die afgebeeld is niet heel veel aan kan sturen. Is wat ik al dacht zo'n typisch jaren 90 setje.

Maar als de oude set wel ok klonk: waar stonden die speakers dan, en waar staan de MA's nu?
Of je ouders hebben het geluk gehad dat het vroeger wel ok was, omdat slechte speakers icm een slechte akoestiek alsnog enigszins klonk. Iets van min maal min is plus en een flinke dosis mazzel :P

• Jag

Jag

Ja of het klonk al slecht en dat werd aan de vorige speakers geweten. Dat kan ook nog.

[ Voor 4% gewijzigd door Jag op 13-01-2015 23:18 ]

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Die oude set hadden mijn ouders vroeger ook in de jaren '90.

Dat ding was al niet in staat om enigzins lage tonen te produceren aan de meegeleverde Sony SS-A30 prulspeakers, laat staan aan echte speakers. Doe jezelf een lol, trek een mooie stereoversterker van marktplaats en laat dit ding voor wat het is. Geloof me, het is echt puin.

Haal dan zoiets bijvoorbeeld: http://link.marktplaats.nl/m888779051 en kijk nooit meer terug. ;)

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
De speakers die ze hiervoor hadden waren vrij grote philips 2-weg speakers, geen geweldige dingen.. En ik ook neig naar akoestiek, ik kan het alleen niet plaatsen. Ik heb de speakers op verschillende plekken neergezet maar overal klinkt het even bagger. En als ik een andere 2-weg speaker eraan hang, dan klinkt het wel goed, veel "dieper"...

• Brad Pitt
Dan zijn die luidsprekers toch gewoon "niet super"?

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:45
Hoe zijn de speakers in de ruimte geplaatst, zou je eventueel een foto kunnen toevoegen ?

Speel met de plaatsing van de speakers, dit kan echt enorm uitmaken in geluidskwaliteit. Dicht bij de muur geeft meestal meer bas maar minder definitie/meer vervorming. Als je een sterke bas wilt, zet ze gewoon tegen de muur. Speel ook met de afstand, locatie,enz,enz

Zie ook dat de speakers behoorlijk ingedraaid staan, probeer ze eens recht te zetten. Sommige speakers klinken beter ingedraaid, andere weer net. (kan echt enorm veel uitmaken). Meestal vind ik gewoon recht beter klinken.

Er zijn betere speakers te vinden, alleen dit zou zeker wel beter moeten klinken dan de vorige speakers. De versterker is matig en eigenlijk niet goed gematched met zulke speakers, alleen het zou wel ''redelijk'' moeten werken.

[ Voor 16% gewijzigd door Roderiktweaker op 13-01-2015 23:39 ]

• Brad Pitt
Roderiktweaker schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 23:27:
Hoe zijn de speakers in de ruimte geplaatst, zou je eventueel een foto kunnen toevoegen ?

Speel met de plaatsing van de speakers dit kan echt enorm uitmaken in geluidskwaliteit. Dicht bij de muur geeft meestal meer bas, maar minder definitie/meer vervorming. Als je een sterke bas wilt, zet ze gewoon tegen de muur. Speel ook met de afstand, locatie,enz,enz

Zie ook dat de speakers behoorlijk ingedraaid staan, probeer ze eens recht te zetten. Sommige speakers klinken beter ingedraaid, andere weer net. (kan echt enorm veel uitmaken). Meestal vind ik gewoon recht beter klinken.
Verschillende locaties reeds geprobeerd.
Andere versterker reeds geprobeerd.

Geluid blijft matig.

Luidsprekers zijn matig zeg ik dan.

Verwijderd

Wederom, apparatuur is niets mis mee. Zeker die speakers niet. Het is de ruimte en hoe die ruimte is aangekleed.
Verplaatsten van speakers helpt niet gezien de ruimte waarschijnlijk veel harde materialen heeft.

• Roderiktweaker
De luidsprekers zijn gekocht na een luistersessie waarbij de speakers wel goed klonken, tenminste dat mag je verwachten. De akoestiek in de winkel is uiteraard anders waardoor het thuis geheel anders kan klinken. Kennelijk presteren de speakers bij die akoestiek niet goed, wat zijn de afmetingen van de ruimte ? allicht een ''boekenplank/monitor'' speaker zoals eerst. Probeer ze eens recht te zetten.

Om nou te zeggen dat het matige speakers zijn terwijl ze in de winkel wel goed klonken. (350 euro per stuk, geen toppers uiteraard, maar toch).m Ik denk dat ruilen wel lastig word na een paar weken.

[ Voor 5% gewijzigd door Roderiktweaker op 13-01-2015 23:38 ]

• Martensupport
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:04
Het valt mij op dat niemand nog iets heeft gezegd over de versterker. Allereerst, het wattage van een versterker zegt NIETS over de kwaliteit.

Het is bij het kopen van luidsprekers altijd verstandig om ze te beluisteren met je eigen versterker.
Misschien was de set in de winkel wel voorzien van een versterker a €2000,- of een Yamaha A-S1000
Iedere versterker heeft zijn eigen klank en dit maakt echt heel veel uit.

De versterker die je in het plaatje hebt gepost is nou niet echt een kwaliteit versterker en zal dus niet het beste uit je speakers halen en misschien de luidsprekers niet eens fatsoenlijk aan kunnen sturen.

• Brad Pitt
Roderiktweaker schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 23:36:
Om nou te zeggen dat het matige speakers zijn terwijl ze in de winkel wel goed klonken. (350 euro per stuk, geen toppers uiteraard, maar toch).m Ik denk dat ruilen wel lastig word na een paar weken.I
Luistersessie zegt niets, kan gewoon een sub mee hebben gedraaid.

De winkel is failliet zoals gezegd en ruilen dus onmogelijk.
Martensupport schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 23:38:
Het valt mij op dat niemand nog iets heeft gezegd over de versterker. Allereerst, het wattage van een versterker zegt NIETS over de kwaliteit.

Het is bij het kopen van luidsprekers altijd verstandig om ze te beluisteren met je eigen versterker.
Misschien was de set in de winkel wel voorzien van een versterker a €2000,- of een Yamaha A-S1000
Iedere versterker heeft zijn eigen klank en dit maakt echt heel veel uit.

De versterker die je in het plaatje hebt gepost is nou niet echt een kwaliteit versterker en zal dus niet het beste uit je speakers halen en misschien de luidsprekers niet eens fatsoenlijk aan kunnen sturen.
Er is ook reeds een andere versterker op aangesloten.

Versterkers, draaiende binnen hun werkzame gebied, klinken trouwens allemaal hetzelfde, tenzij dsp achtige dingen in het spel zijn.

[ Voor 52% gewijzigd door Brad Pitt op 13-01-2015 23:43 ]

• The_12oach
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-02-2019

The_12oach

Teveel in te weinig ruimte

Ja en de geteste versterker kan ze eigenlijk ook maar net aan aansturen. MA speakers zijn niet de moeilijkste maar denk dat ook die wat moeite heeft ermee. Probeer echt eens met een wat nieuwere versterker die op 8 ohm het gemakkelijk moet kunnen aansturen. En als dat het niet is dan ga ik echt voor de akoestiek.

AMD FX-8350 4.6 GHz | Gigabyte GA990FXA-UD3 | Crucial Ballistix Tactical 8GB 1866MHz | Samsung Evo SSD 250 Gb | Corsair AX760M | Noctua NH-U9B SE2 | MSI R9 280x OC Crossfire | iiyama Prolite GB2773HS | Gepropt in een Fractal Design Node 605 |

• Roderiktweaker
@ Brad pitt
Luistersessies zeggen niets ?

Waarschijnlijk hebben de ouders van de ts geen enorme kennis hiervan maar je merkt meteen als er een sub loopt mee te spelen, zeker als deze slecht afgesteld is.(wat in dat soort winkels te verwachten valt). Natuurlijk zou dit wel eens het geval zijn, alleen je kan er niet van uitgaan dat de Hifi winkel je standaard zo oplicht. Volgens mij is dit echt een gevalletje akoestiek en investeer 100 a 200 euro in een betere versterker, die heb je zo-wie-zo nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door Roderiktweaker op 13-01-2015 23:54 ]

• Brad Pitt
Niet als je niet zeker weet dat wat er speelt ook daadwerkelijk (alleen) de beoogde luidsprekers zijn nee.
Waarschijnlijk hebben de ouders hiervan geen enorme kennis
Hebben ze ook niet, getuige de luidsprekerdraad omwisseltruc.
maar je merkt meteen als er een sub loopt mee te spelen
Doubt that.
Natuurlijk zou dit wel eens het geval zijn, alleen je kan er niet van uitgaan dat de Hifi winkel je standaard zo oplicht.
Zal mij weinig verbazen. Smeren toch ook met strakgestreken gezichten belachelijke kabels aan? Gaat alleen om de centjes, verder helemaal niets.

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-01 20:54
Deze staanders worden in China nagemaakt, zag ze onlangs (paar weken terug) nog op Taobao staan. Ik ga er morgen even naar kijken.

Edit: zie dat de tweeter bronskleurig is, die van Taobao niet. Zijn dus waarschijnlijk echte.

[ Voor 27% gewijzigd door D-TECH op 13-01-2015 23:55 ]

Verwijderd

Kwestie van alle onderdelen apart in een keten testen waarvan je zeker weet dat die wel werkt.
Dus een speler/versterker/kabel/speaker en daar dan alle componenten stuk voor stuk uitwisselen.
Als je aan de akoustiek twijfelt dan zet je alles in een slaapkamer en test je het daar.

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Maakt de akoestiek van de ruimte zoveel uit dan? Een crappy speaker van 10 jaar oud geeft een beter geluid dan een nieuwe goede speaker van 350 Euro. En dat ligt aan de akoestiek van de ruimte? Ook als ik het geluid zacht zette was de vervorming waarneembaar, het lijkt me dat akoestiek dan toch minder mee speelt?

Ik zal het eens een keer in de slaapkamer moeten testen, als ik er weer een keertje ben...

• The_12oach

The_12oach

Probeer bij de winkel waar ze ze gekocht hebben voor een "leen" versterker eventueel met borg dat je iig dat ECHT kan uitsluiten.

AMD FX-8350 4.6 GHz | Gigabyte GA990FXA-UD3 | Crucial Ballistix Tactical 8GB 1866MHz | Samsung Evo SSD 250 Gb | Corsair AX760M | Noctua NH-U9B SE2 | MSI R9 280x OC Crossfire | iiyama Prolite GB2773HS | Gepropt in een Fractal Design Node 605 |

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Martensupport schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 23:38:
Ik heb toch al meerdere keren aangegeven dat de speakers met bepaald niet hoogstaande apparatuur werd gebruikt ;)
Brad Pitt schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 23:39:

Versterkers, draaiende binnen hun werkzame gebied, klinken trouwens allemaal hetzelfde, tenzij dsp achtige dingen in het spel zijn.
Juist, dit is volledige onzin. Iedere schakeling is anders, en dus ook anders qua klank. Leuk dat ze qua frequentiebereik gelijk meten maar in principe zou een versterker met een ruim onderbemeten voeding en componenten die nauwelijks binnen hun tolerantie draaien prima moeten meten, maar dat zegt niks over hoe ze in de "real world" luidsprekers aansturen. Een luidspreker is geen dummyload.

Net als met luidsprekerfilters. Je kunt tig verschillende filters ontwerpen die allemaal dezelfde frequentiecurve tonen, maar toch compleet anders klinken.

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:49
The_12oach schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 00:09:
Probeer bij de winkel waar ze ze gekocht hebben voor een "leen" versterker eventueel met borg dat je iig dat ECHT kan uitsluiten.
Dat kan niet, helaas:
almightyarjen schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 12:27:
Terug gaan naar de winkel want die is een paar dagen na aanschaf failliet gegaan :(

[ Voor 8% gewijzigd door Logico op 14-01-2015 00:18 ]

• murphylee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

Zijn het compleet nieuwe speakers? Uit de verpakking gehaald met of zover folie. Of demo modellen die reeds ingespeeld zijn?

Is al een paar keer naar voren gekomen dat de speakers ingespeeld moeten worden.

Wat versta je onder vervorming?

Wat foto's van de opstelling zou ook wel fijn zijn. Als dat natuurlijk van je ouders mag :) (privacy etc)

[ Voor 9% gewijzigd door murphylee op 14-01-2015 00:32 ]

I bad beat my meat by busting my nuts!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

almightyarjen schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 22:51:
Ik heb even het een en ander getest bij mijn ouders maar zonder succes. De bruggen achterop maken goed verbinding. Ook met het aansluiten van een stuk 2,5mm2 kabel werd het niet beter. Zelfs de Sony 2x100W versterker gaf geen beter geluid.

Ik heb nog eens kritisch naar het geluid geluisterd: het is niet dat de bas mist, maar het klinkt heel "hol" en "vaal". Termen waar jullie waarschijnlijk weinig mee kunnen ;) Ik denk dat er niets anders op zit dan dat ik even een mailtje stuur naar de fabrikant en vraag welke versterkers zij adviseren. Het ding van mijn ouders is namelijk echt wel aan vervanging toe, hier hebben we het namelijk over:

[afbeelding]

:P
Ik denk dat de gemiddelde moderne mp3 speler een betere vermogensschakeling heeft op de uitgang. Deze "toren" is vertaald naar moderne prestaties van het kaliber wereldradio. Heb er zelf ook nog een op zolder staan. Ook met de CD speler die er destijds bijgekocht kon worden.

De andere Sony versterker zou het toch wel moeten kunnen behappen. Alhoewel ik laatst bij een breedbander zelfbouw speaker ook tegen de filterlimieten van mijn 6 jaar oude Sony receiver aanliep.

Ik vermoed een kwestie niet geschikte versterker, verkeerde plaatsing speakers en ruimte akoestiek. Verplaats de speakers even in de kamer. Van de muur af, niet in een hoek en minimaal de luisterafstand ertussen. Probeer van een ander even een modernere versterker te lenen. Niet dat versterkers vroeger niet goed konden zijn, maar tegenwoordig is een moderne goedkope versterker al snel wat beter dan een ouderwetse goedkope versterker. Destijds waren de verschillen tussen goed en slecht enorm.

• The_12oach

The_12oach

Het is dat je in Breda woont maar ik had hier anders wel een versterker voor je staan die je kon gebruiken om te testen.

En had ik misschien wat meer moeten lezen het ging op gegeven moment alleen beetje snel met alle reacties haha

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
mentalmadnizz schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 00:11:
[...]

Ik heb toch al meerdere keren aangegeven dat de speakers met bepaald niet hoogstaande apparatuur werd gebruikt ;)

[...]

Juist, dit is volledige onzin. Iedere schakeling is anders, en dus ook anders qua klank. Leuk dat ze qua frequentiebereik gelijk meten maar in principe zou een versterker met een ruim onderbemeten voeding en componenten die nauwelijks binnen hun tolerantie draaien prima moeten meten, maar dat zegt niks over hoe ze in de "real world" luidsprekers aansturen. Een luidspreker is geen dummyload.

Net als met luidsprekerfilters. Je kunt tig verschillende filters ontwerpen die allemaal dezelfde frequentiecurve tonen, maar toch compleet anders klinken.
Als ik jou was zou ik voortaan toch m'n huiswerk beter doen voor je dergelijke claims maakt.

Alle 'normale' versterkers klinken nagenoeg gelijk. Uitzonderingen daargelaten, maar dat is niet relevant aan TS zijn probleem.

Daarnaast is een goede dummyload ook onderhevig aan impedantiedippen, dus zal de versterker zich hetzelfde gedragen als bij een luidspreker.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

murphylee schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 00:30:
Zijn het compleet nieuwe speakers? Uit de verpakking gehaald met of zover folie. Of demo modellen die reeds ingespeeld zijn?

Is al een paar keer naar voren gekomen dat de speakers ingespeeld moeten worden.

Wat versta je onder vervorming?

Wat foto's van de opstelling zou ook wel fijn zijn. Als dat natuurlijk van je ouders mag :) (privacy etc)
Dit soort speakers hoeven echt niet ingespeeld te worden.

TS, wat versta je onder vervorming? Kan je ons een stukje geluid laten horen?

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
Mijn vermoeden is niet dat de versterker an sich niet geschikt is.
Opzich is het namelijk best een degelijk ding, zal de wereld niet harder doen draaien maar dat wordt ook niet verwacht.

Het gebrek aan bass kan komen door ouderdom, de bufferelco's die nodig zijn om de vermogensschakeling van voldoende sap te voorzien bij pieken (Kracht in het laag) kunnen wel eens verlopen zijn, daarnaast is het zeer gebruikelijk met apparatuur van dat tijdperk (ook de apparatuur uit hogere segmenten) dat tinverbindingen slechter worden en zelfs los kunnen raken.

De Bronze serie van MA is verre van slecht. Voor de prijsklasse zelfs ontzettend goed. dus daar ligt het niet aan.
Interactie van de ruimte met speaker 1 (Philips) t.o.v. speaker 2 (MA) kan wel degelijk een heel groot verschil maken.

Het advies om te testen met een knappe versterker zoals het eerder gegeven is, is je eerste stap.
Vervolgens wanneer akoestische problemen door juiste plaatsing zijn verholpen en het geluid klinkt nog vaal/hol moet je gaan denken aan de bron. De dvd speler is nu eenmaal geen knappe cd speler en de resolutie van je luidsprekers laat dit genadeloos horen.

• Brad Pitt
SmauG schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 09:26:
Het advies om te testen met een knappe versterker zoals het eerder gegeven is, is je eerste stap.
Er is reeds een andere versterker getest.

• NoepZor
Heb je de EQ ook helemaal recht staan? De foto van de geposte Sony set heeft een gigantisch krom ingestelde EQ.

• Brad Pitt
NoepZor schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 09:38:
Heb je de EQ ook helemaal recht staan? De foto van de geposte Sony set heeft een gigantisch krom ingestelde EQ.
Op de foto van de Sony is juist veel bass ingesteld, plus er is reeds een andere versterker getest.

• SmauG
Post aangepast.

Akoestiek 1
Bron 2

• Brad Pitt
SmauG schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 09:41:
Post aangepast.

Akoestiek 1
Bron 2
Er zijn reeds meerdere plekken geprobeerd. Dan waren die dus allemaal brak. Wat een lastige luidspreker is het dan wel niet als 'ie vrijwel overal vreselijk kil klinkt op de ideale plek thuis na. Lijkt mij vreselijk stug.

• SmauG
Brad Pitt schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 09:44:
[...]

Er zijn reeds meerdere plekken geprobeerd. Dan waren die dus allemaal brak. Wat een lastige luidspreker is het dan wel niet als 'ie vrijwel overal vreselijk kil klinkt op de ideale plek thuis na. Lijkt mij vreselijk stug.
Het ligt niet aan de luidsprekers, tenzij die werkelijk defect/beschadigd zijn.

Misschien is de ruimte gewoon te groot voor de 4x5,25" drivers of is het karakter van de MA's + Sony niet naar wens. Maar de luidsprekers afschrijven als "bout" is in dit geval niet op z'n plaats.

[ Voor 18% gewijzigd door SmauG op 14-01-2015 09:48 ]

• NoepZor
Brad Pitt schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 09:39:
[...]

Op de foto van de Sony is juist veel bass ingesteld, plus er is reeds een andere versterker getest.
Maar de klacht was dat het "hol" klonk ipv weinig bass. EQ gewoon recht sluit dat in ieder geval uit.

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-01 13:53
Als de TS in Breda woont, mag hij best bij mij langsrijden (met z'n speakers) om uit te sluiten dat het gaat om zowel de versterker als de akoestiek...

Persoonlijk neig ik toch ook naar of de versterker in dit verhaal, de akoestiek of een combinatie van de twee...

Wat misschien nog een idee is, is om een andere bron te gebruiken als die DVD speler. Zou het niet kunnen zijn dat die Philips bak er een "prologic / dolby" signaal van maakt waardoor je een soort DSP probleem veroorzaakt?

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-12-2025

SLeddert

SLeddert

Als het de versterker niet is, dan zou ik de kabels toch maar eens vervangen.

Het omschreven 'slechte geluid' heeft echt niets te maken met inspelen van speakers of de plaatsing ervan in de kamer. Dat hoort allemaal bij het finetunen.

[ Voor 6% gewijzigd door SLeddert op 14-01-2015 09:52 ]

Karsten

Verwijderd

Brad Pitt schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 09:44:
[...]

Als dat hele huis bestaat uit tegels en laminaat maakt het geen zak uit waar je ze neerzet. Dat blijft altijd slecht klinken.
De luidspreker is niet lastig.

• Brad Pitt
Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 09:52:
Als dat hele huis bestaat uit tegels en laminaat maakt het geen zak uit waar je ze neerzet. Dat blijft altijd slecht klinken.
De luidspreker is niet lastig.
Wel kicken dan dat ze luidsprekers die ze ervoor hadden prima klonken. Zat zeker antitiletechnology in of zo :)
NoepZor schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 09:49:
Maar de klacht was dat het "hol" klonk ipv weinig bass. EQ gewoon recht sluit dat in ieder geval uit.
"de bas is nauwelijks aanwezig" :?

[ Voor 25% gewijzigd door Brad Pitt op 14-01-2015 09:59 ]

Verwijderd

Brad Pitt schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 09:58:
[...]

Wel kicken dan dat ze luidsprekers die ze ervoor hadden prima klonken. Zat zeker antitiletechnology in of zo :)

[...]

"de bas is nauwelijks aanwezig" :?
Ja, dat krijg je met andere speakers. De een is de andere niet. Als alle speakers in elke situatie hetzelfde zou klinken zou er maar 1 soort speaker zijn. 8)7

• Brad Pitt
Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 10:04:
Ja, dat krijg je met andere speakers. De een is de andere niet. Als alle speakers in elke situatie hetzelfde zou klinken zou er maar 1 soort speaker zijn. 8)7
Ja ik heb mijn nieuwe luidsprekers ook anders moeten neerzetten. Eentje op het toilet en de andere op zolder. Als ik nu op trede 12/13 van de trap ga staan heb ik okay bass. Op álle andere plekken van het huis klinkt het kil.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-01 23:55
[...]

Luistersessie zegt niets, kan gewoon een sub mee hebben gedraaid.

De winkel is failliet zoals gezegd en ruilen dus onmogelijk.

[...]

Er is ook reeds een andere versterker op aangesloten.

Dat is niet waar, elke vesterker klinkt anders :X Sluit maar eens een versterker aan van een ander merk, zonder DSP en je zal merken dat er wel degelijk verschil in zit.

Verwijderd

Je doet er lacherig over mij bij mij is het inderdaad zo dat mijn sub zijn geluid beter voelbaar en hoorbaar is in de hal en in het toilet dan in de woonkamer. :>

Nadeel van een huis met veel gipsplaten, laminaatvloer en een rare indeling. Verplaats ik dat ding dan heb ik er geen last van maar dan staat de sub midden in de woonkamer. Tja...

• murphylee

murphylee

MurphyLee#2626

freaky35 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 10:10:
[...]
Dat is niet waar, elke vesterker klinkt anders :X Sluit maar eens een versterker aan van een ander merk, zonder DSP en je zal merken dat er wel degelijk verschil in zit.
Beter laten we dit buiten beschouwing of het wel of geen invloed heeft! Zelfde als het wel of niet inspelen van speakers!

Gaat weer een welles/nietes discussie worden waar de meningen over verdeeld zijn en totaal geen meerwaarde heeft voor de TS.

@ Ciris: dat is toch normaal. Weerkaatsen van geluidsgolven dat in een krappe ruimte gigantisch na dreunen.

Edit:
Even een reactie op post van hieronder:

Hahah 8)7 bedoelde ook niet de sub fysiek daar neer zetten. Maar ik heb een XXLS 400 DF in de woonkamer staan. Zodra ik door de hal loop richting woonkamer dan hoor ik de sub ook nadrukkelijk aanwezig. Tegen het irritante aan zelfs. Ook wel logisch.

Maar juist op de luisterplek is de bas juist erg strak en zoals het eigenlijk hoort (niet te plaatsen, waar de bas vandaan komt)

Wellicht dat je sub dan op de verkeerde plek staat, maar dit heb jij al gecontroleerd las ik ergens.

Back on Topic :9

[ Voor 30% gewijzigd door murphylee op 14-01-2015 11:49 ]

Verwijderd

Voor de duidelijkheid, dit gebeurt dus als de sub gewoon op zijn normale plekje in de woonkamer staat. Als ik dan dus naar de hal en/of toilet loop dan is de bas duidelijker dan wanneer ik gewoon in de woonkamer zit.
Ik zet niet de sub fysiek in de hal neer. :P

• Bor
  • Laatst online: 23:09

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

[...]

Niet mee eens. Dit is gewoon niet waar.
Een andere versterker heeft bv een andere karakteristiek en ook de aanwezigheid van andere componenten zoals video processing etc kunnen van invloed zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Bor op 14-01-2015 10:34 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-01 10:02
1. Sluit de kabels correct aan (+ en - op beide luidsprekers op dezelfde manier aansluiten alsook op de versterker)
2. Controleer of de kabel goed is aangesloten (vast genoeg, zonder het te overdoen)
3. Begin met alle bass/treble/equaliser instellingen uit te schakelen of op 0 te zetten.

Aantal vragen

1. Zijn de luidsprekers die je nu thuis hebt staan, diegene die je in de winkel hebt gehoord? Kan het zijn dat er een paar defect zijn geleverd?
2. Staan de luidsprekers op dezelfde plaats als de oude? - Misschien is een andere plaatsing nodig?
3. Misschien even wachten en de luidsprekers laten inspelen?
4. Kan het een kwestie van gewenning zijn? Jarenlang naar een 'warme en rommelige' speaker luisteren en plots geconfronteerd worden met een veel neutralere luidspreker kan leiden tot de illusie dat de nieuwe speakers slecht klinken.

• jakob
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-01 16:30
Ik zou toch de luidsprekers nog wat laten inspelen. Bij mijn B&W M-1 centerspeaker heeft het zelfs meerdere weken(!) geduurd tegen die zijn optimale klank bereikt had.

• Fustje
  • Laatst online: 22-01 16:17

Fustje

Koel bewaren

Opsomming wat ik zo'n beetje heb begrepen van TS...:
- Speakers zijn verplaatst: Slecht
- Kabels zijn vervangen: Slecht
- Andere versterker geprobeerd: Slecht
- Oude speakers terug eraan: Goed

Terugbrengen gaat niet, want winkel is failliet.

Misschien een maandagochtendmodel of reeds door andere klant teruggebracht exemplaar gekregen, omdat ze wisten dat de toko dicht ging?

Ik vermoed dat je deze speakers kunt afschrijven.

Na openen beperkt houdbaar

• Brad Pitt
Bor de Wollef schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 10:33:
Niet mee eens. Dit is gewoon niet waar.
Dat mag. Gaarne wat resultaten van dubbelblinde tests waaruit dat blijkt :)
Een andere versterker heeft bv een andere karakteristiek en ook de aanwezigheid van andere componenten zoals video processing etc kunnen van invloed zijn.
Lol wut. Video processing? Daardoor een ander geluid?. Okay d:)b

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-01 13:23
Als je in de buurt van Leiden woont, kom er mee langs als je wil. Kunnen we het op een Hypex klasse D(2xUCD400) versterker testen. Ik heb zelf de MonitorAudio RS8 speakers en daar zit echt wel een stoot bassen in. Mn BX2tjes staan ook op n klasse D versterker en die geven ook voldoende bassen. Maar ja wat voor de 1 voldoende is is voor de ander te weinig. Misschien ben je wel aan een heel wollig geluid gewend. Monitor Audio's geven altijd hele droge bassen.

[ Voor 41% gewijzigd door bgttje op 14-01-2015 11:26 ]

• Bor
  • Laatst online: 23:09

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Brad Pitt schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 11:05:
[...]

Dat mag. Gaarne wat resultaten van dubbelblinde tests waaruit dat blijkt :)
Vergelijk maar een paar karakteristieken van versterkers zou ik zeggen.
Lol wut. Video processing? Daardoor een ander geluid?. Okay d:)b
Ja inderdaad. Het is niet voor niets dat je in sommige AV receivers het video deel kunt uitzetten omdat dit nadelige invloed heeft op het geluid inderdaad.

We gaan offtopic hier en dat lijkt me niet de bedoeling.

Hoe gaat het inmiddels met de speakers? Hoe ziet de kamer er uit wat betreft dempende (of juist weerkaatsende) materialen?

[ Voor 15% gewijzigd door Bor op 14-01-2015 11:20 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Brad Pitt
Bor de Wollef schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 11:17:
Ja inderdaad. Het is niet voor niets dat je in sommige AV receivers het video deel kunt uitzetten omdat dit nadelige invloed heeft op het geluid inderdaad.
Ja en dat merk je aan het loskomen van de stemmen en het natrillen van de gitaarlijnen natuurlijk.

Bijzonder knappe jongen die het kan horen of dat aan of uit staat. Indien volumes gecalibreerd zijn en beide apparaten in Pure Direct/whatever draaien hoor jij nul komma nul verschil tussen merk X of Y.

Tenzij een van beide apparaten het geluid verkleurt, in dat geval is het uiteraard gewoon een brakke "versterker".

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Brad Pitt schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 11:27:
[...]

Ja en dat merk je aan het loskomen van de stemmen en het natrillen van de gitaarlijnen natuurlijk.

Bijzonder knappe jongen die het kan horen of dat aan of uit staat. Indien volumes gecalibreerd zijn en beide apparaten in Pure Direct/whatever draaien hoor jij nul komma nul verschil tussen merk X of Y.

Tenzij een van beide apparaten het geluid verkleurt, in dat geval is het uiteraard gewoon een brakke "versterker".
Waar luister je zelf naar thuis? Een spectrum analyzer?

Het gaat wel erg offtopic inmiddels, maar je roept hier dingen wel heel erg stellig.

Ik hoop dat de TS inmiddels nog iets heeft aan de opmerkingen die hier gemaakt worden. Denk dat het een heel ongelukkige combinatie van bronnen en versterking is.

[ Voor 4% gewijzigd door mentalmadnizz op 14-01-2015 11:34 ]

• Brad Pitt
mentalmadnizz schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 11:34:
[...]
Waar luister je zelf naar thuis? Een spectrum analyzer?
Nee een Onkyo. Die drastisch anders klinkt dan de vorige. Vanwege Audyssey. In Pure Direct klinkt ie echter eender aan de vorige Onkyo. En die weer aan de vorige Pioneer. Gewoon zoals het hoort. Het zijn versterkers.

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-01 20:54
Er zit natuurlijk geen Audyssey op die Sony versterker van hem. Nu lees ik op What-Hifi (ja ik weet het, veel onzin blabla), het volgende:

"They have a rather analytical approach, however, and there’s almost too much emphasis on polish; refinement is prioritised over excitement, which can make these speakers seem a little aloof."

http://www.whathifi.com/m...eview#5LXP5rFHTO1EXBz4.99

• lutkeveld
Brad Pitt schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 11:38:
[...]

Nee een Onkyo. Die drastisch anders klinkt dan de vorige. Vanwege Audyssey. In Pure Direct klinkt ie echter eender aan de vorige Onkyo. En die weer aan de vorige Pioneer. Gewoon zoals het hoort. Het zijn versterkers.
Inderdaad. Een versterker versterkt 20-20k Hertz met zo weinig mogelijk distortion. Niks meer, niks minder. Minder dan dat is niet goed, meer dan dat ook niet. Er zijn bepaalde uitzonderingen, maar goed: maak anders een apart topic aan. Interessante discussie, maar hier niet op z'n plaats.

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-07-2025
Quote: "De bron was een DVD speler met een CD erin, verbonden met de AUX ingang van de versterker."

Misschien een andere ingang proberen en versterker instellingen te veranderen, in de trent van:
Pure direct, Stereo of iets dergelijks?
Andere kabel gebruiken om de dvd speler aan te sluiten? Als dat niet helpt dvd speler uitwisselen met een ander apparaat.

Systematisch te werk gaan is essentiël bij dit soort problemen, anders blijf je met willekeur van alles proberen.

Het hol en vaag klinkt mij als een signaal wat niet goed door de verf komt. Zoals bijvoorbeeld een 5.1 instelling op een 2.0 opstelling.

• murphylee

murphylee

MurphyLee#2626

almightyarjen schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 13:23: En het maakt niet uit welke bron je gebruikt: ook de radio geeft hetzelfde euvel. Het is dusdanig vervormd dat het irritant is om naar te luisteren.

Volgens mij hebben mijn ouders een Philips DVD-R 720. Maar nogmaals: tot en met de versterker + kabels is er niets veranderd. Het probleem lijkt mij in de speakers te zitten.
;)

Bron kan je ook al uitsluiten. Reeds getest door TS.

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
radium6969 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 12:19:
Quote: "De bron was een DVD speler met een CD erin, verbonden met de AUX ingang van de versterker."

Misschien een andere ingang proberen en versterker instellingen te veranderen, in de trent van:
Pure direct, Stereo of iets dergelijks?
Andere kabel gebruiken om de dvd speler aan te sluiten? Als dat niet helpt dvd speler uitwisselen met een ander apparaat.

Systematisch te werk gaan is essentiël bij dit soort problemen, anders blijf je met willekeur van alles proberen.

Het hol en vaag klinkt mij als een signaal wat niet goed door de verf komt. Zoals bijvoorbeeld een 5.1 instelling op een 2.0 opstelling.
Inderdaad, ik zou ook eens naar die DVD speler kijken. Misschien kun je iets anders als bron gebruiken? Desnoods een MP3 speler of telefoon oid? En als dat het niet is zou mijn gok toch zijn dat de plaatsing niet optimaal is.

Wellicht kan het uit om er iemand naar te laten luisteren die niet gewend is aan de oude set.

Overigens stuurt die zelfde Sony versterker bij mij een setje B&W DM2's prim aan. Ik heb wel extra buffer elco's in de voeding gezet, maar zonder deed hij het ook prima.

Edit: blijkbaar niet de bron dus :s. Als je alle andere dingen geprobeerd hebt zijn ze misschien 'gewoon' kapot, zoals al eerde gesuggereerd werd.

[ Voor 5% gewijzigd door Blubber op 14-01-2015 14:09 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:46
SLeddert schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 09:51:
Het omschreven 'slechte geluid' heeft echt niets te maken met inspelen van speakers of de plaatsing ervan in de kamer. Dat hoort allemaal bij het finetunen.
Dat dus.
Als het zelfs voor een complete audioleek niet in de verste verte enigszins normaal klinkt dan zit het echt niet in akoestiek of andere "tweakbare" zaken, dan zit er iets echt fout of is er iets kapot.

Iets dat ik al ergens anders had gelezen maar geloof ik nog geen antwoord op was gekomen; probeer eens om 1 speaker aan te sluiten en de andere niet, hoe klinkt die speaker dan?

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-12-2025
pa1fw schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 11:00:
Opsomming wat ik zo'n beetje heb begrepen van TS...:
- Speakers zijn verplaatst: Slecht
- Kabels zijn vervangen: Slecht
- Andere versterker geprobeerd: Slecht
- Oude speakers terug eraan: Goed

Terugbrengen gaat niet, want winkel is failliet.

Misschien een maandagochtendmodel of reeds door andere klant teruggebracht exemplaar gekregen, omdat ze wisten dat de toko dicht ging?

Ik vermoed dat je deze speakers kunt afschrijven.
Ik zou eens een berichtje sturen naar:
http://www.monitoraudionederland.nl/page/415AA/dealers.html
Dat is blijkbaar de importeur.

• jgsr
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:37
Toevallig bij HOBO Hifi aangeschaft? aangezien die toko failliet is.

Reactie aangepast... lijkt mij niks mis met deze speakers, zie nu net de foto van de hifi set
en ehhh.. tja dat is eerlijk gezegd ouwe rommel. Sluit deze speakers eens aan op een knappe denon versterker (denon en monitor audio gaan goed samen)

[ Voor 57% gewijzigd door jgsr op 14-01-2015 17:26 ]

• Roderiktweaker
5 Hobo winkels maken een doorstart met dezelfde naam en ook de aftersales lopen bij deze filialen door. Je zou contact met ze op kunnen nemen om te kijken of er coulance mogelijk is, versterker lenen,speakers ruilen (allicht voor een demo exemplaar)
http://www.hobo.nl/75-winkels

Heb in het verleden monitor audio speakers in die prijsklasse beluisterd en was er erg over te spreken. (heb zelf geen monitor audio for the record)Speakers met veel details zonder dat er luistervermoeidheid optreed, je kan er lang en met elke muzieksoort naar luisteren. Al kan ik het doffe geluid wel een beetje plaatsen, de midden tonen leken wat geknepen maar niet zo erg dat het storend is. (vond ik dan).

Je ouders zouden kunnen kijken naar een wat fellere speaker als Klipsch (ook veel laag) en focal (als ze die nog te dof vinden is het tijd voor een gehoorapparaat ). Kan natuurlijk uiteraard zijn dat de toonbalans van deze speakers niet in de smaak vallen, maar minder dan een budget 90's setje 8)7

En wat is nu exact het probleem ? Weinig bass of een dof geluid ? Een dof geluid komt namelijk niet door de bas tonen maar meer door de midden tonen (spraak). Alles is nu al wel in dit topic gezegd maar speel wat met de EQ instellingen, 50 a 200 Hz heeft niets te maken met een '' dof'' geluid, daarvoor moet je de midden tonen opdraaien. (Het verband tussen die toondereiken is ook belangrijk, daarom voorzichtig met de EQ)

Ook andere versterker zien te lenen, er is al een aanbod gedaan in dit topic.

[ Voor 23% gewijzigd door Roderiktweaker op 14-01-2015 17:31 ]

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-01 10:37
Ik zet ook in op de versterker.

De versterker stamt uit een tijd waarin het aantal watts een commercieel getal was. Mijn allereerste Sony hifi-set had volgens de doos een whopping 300W terwijl de daadwerkelijke uitvoer misschien 20W RMS @ 4ohm was, ofwel 10W RMS @ 40hm.

Jouw eigen versterker doet 35W @8ohm, waardoor je tegen de ondergrens aan loopt te hikken. Ik denk dat dit verklaart waarom de basweergave niet fantastisch is.

Mijn suggestie als een zware versterker lenen niet lukt. Bestel via een webshop een stereoversterker, momenteel vind je voor een +/- € 250 een Yamaha R-S500 ( erg goede versterker voor het geld, of neem een R-N 500 voor netwerkfuncties ) en probeer het nog eens. Is de bass nog steeds slecht, dan zijn de speakers gewoon niet goed en stuur je de versterker terug op basis van 'koop op afstand'.

• Brad Pitt
jgsr schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 17:00:
Sluit deze speakers eens aan op een knappe denon versterker (denon en monitor audio gaan goed samen)
Onzin, een ander merk zal eender/even goed klinken.

• lutkeveld
@merauder Meer vermogen gebruiken doet niks met de basrespons. Tenzij de speakers echt behoorlijk zacht gaan haalt het niks uit. Hoe harder het geluid staat, hoe beter de bas naar voren komt. Dan alsnog haal je alsnog weinig uit met meer vermogen als je al op 35W zit. Je hebt minimaal 4x zoveel vermogen nodig om dubbel zo hard te klinken, tegen die tijd zit je waarschijnlijk al tegen de limieten van de speaker aan.

@Bradd Inderdaad, en dat bepaalde merken beter bij elkaar passen is al helemaal onzin.

• Jag

Jag

Ja maar dit krijg je er nooit uit. Het gemiddelde technische begrip van audio is over het algemeen laag en iedereen neemt het maar voor zoete koek aan van elkaar.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.