Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

WiFi router (meerdere clients)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb jullie hulp nodig bij het kiezen van een goeie WiFi router.

Zelf zit ik in de bestuur van de jongeren centrum. Wij maken gebruik van een KPN (ADSL) lijn. Aan de KPN Modem hebben wij een jaartje terug een TP-Link draadloze router aangesloten. Dit omdat er geen voldoende bereik was.

Zodra er meer dan ongeveer +/- 30 man binnen is kan de 31ste geen verbinding maken met zijn tablet/laptop en/of smartphone. Je krijg de melding dat er geen verbinding gemaakt kan worden. Ik neem aan dat dit te maken heb met de max. clients die al verbinding zijn met de router.Daardoor is het niet mogelijk om met een ander apparaat te verbinden.

Als de bovenstaande klopt ben ik op zoek naar een draadloze router. Die wat krachtiger zodat er meerdere apparaten verbinding kan maken.

Kunnen jullie mij hierbij helpen?

Alvast bedankt!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54

lier

MikroTik nerd

Welkom mustii1905!

GoT is geen helpdesk maar een forum...enig vorm van inzet wordt dus wel op prijs gesteld!

Ik denk dat je een beetje tegen de beperkingen aan loopt van WiFi in het algemeen, een oplossing kan zijn door met meerdere accesspoints te gaan werken. Als je dat goedkoop en betrouwbaar wil doen zou een merk als Ubiquiti erg mooi kunnen zijn: http://tweakers.net/produ...0211-b-g-n-24-ghz-20-dbm/

Lees eens in de volgende topics:

\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur
Uitdaging: 200 wifi verbindingen op Wifi netwerk in 1 ruimte
Goede acces points

Eerst het probleem, dan de oplossing

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-11 09:48

OgWok

U.N.C.L.E.

@mustii1905: je wilt dus meer dan 30 clients bedienen? Hoe snel is jullie ADSL/VDSL aansluiting? Als je een thuis-abo hebt en je wilt veel clients (>30) gaan bedienen, dan komt de volgende bottleneck er snel aan.

Mocht de ADSL/VDSL verbinding snel genoeg zijn dan heb je serieuze spullen nodig; dus professioneel.

[ Voor 19% gewijzigd door OgWok op 07-01-2015 09:42 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Verwijderd

Topicstarter
Beste Lier & OgWok,

Bedankt voor jullie reactie.

Het is een normale ADSL lijn van KPN ik dacht iets van 30MB.

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Da's waarschijnlijk 30Mb down en 5Mb up. Tsja, stel dat er 50 of 60 clients zijn, dan snap je ook wel dat je geen blije gezichten gaat zien; daar hoef je geen professor voor te zijn. Nog afgezien van de WiFi apparatuur die je in huis gaat halen. Met het duurste abo van een kabelaar of glasvezel gaat het beter uitkomen.

Ben je nog wijzer geworden van de bovenstaande topics?

Verwijderd

Topicstarter
Niet echt.. Een goeie draytak router aanschaffen is een goeie oplossing denk ik. Maar ik weet niet of er überhaupt meer dan 30/40 gebruikers dan kan verbinding. Wellicht dat het zelfde probleem nog steeds voorkomt.

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:57
Nog even een zijspoor, kijk eens in je router of het niet zo is dat je DHCP adres scope maar max 30 clients groot is, dan krijgt de 31 geen IP en geen verbinding.

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Verwijderd schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 14:05:
Niet echt.. Een goeie draytak router aanschaffen is een goeie oplossing denk ik. Maar ik weet niet of er überhaupt meer dan 30/40 gebruikers dan kan verbinding. Wellicht dat het zelfde probleem nog steeds voorkomt.
Dan zul je nog steeds tegen de limitaties van WiFi aanlopen.
Je hebt op WiFi ook een limitatie aan de bandbreedte die een enkel AP kan uitzenden, dus met 30 clients gaan mensen al een trage verbinding hebben.
Zoals hierboven al aangeraden is kun je beter met meerdere access points werken. En ja, het is even een investering, maar die kan wel jaren mee.

En met een abbo van 30Mbit/s en meer dan 30 Clients heb je als iemand een beetje internet gebruikt minder dan 1 Mbit/s per client (1Mbit/s = 125KB/s).

En stel de vereniging groeit, dan groeit het aantal clients ook, en dan gaat je ADSL lijn écht niet meer voldoen.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-11 02:15
Zoals aangehaald eerst naar je DHCP server kijken. De DHCP range bepaald het aantal clients.

Voor het wifi verhaal 30 users op 1 wifi AP is bijzonder veel. Met consumenten AP's is het wenselijk om rond de 20 te blijven. Hang er dus een paar AP's bij met dezelfde instellingen, voordeel het bereik van je clients is gelijk beter.

Maak best voor je @random begint met aankopen even een toekomst schets. Wat zijn je eisen? Hoeveel man moet erop? Hoe snel moet dat gaan? Ga je uitbreiden?

Zoals men hier eerder aangaf kan je tekort komen met die 30/5 verbinding. Maar gebruikt iedereen die verbinding continue of is het meer een extra voor op de smartphone terwijl iedereen staat te praten?

Verwijderd

Topicstarter
Allen,

Gisteren was ik nog bezig met de ZTE H220N. In een tabblad (dacht de WiFi of netwerk) kon ik invullen hoeveel clients er verbinding kon maken. Als standaard stond er 32. Deze kon niet hoger want aan de zijkant stond er dat deze aangepast kan worden tussen de 1~32 clients.

Ook stond de DHCP aan. Deze kon ik niet aanzetten.

Tijdje geleden is er een TP-Link TL-WR1043N aangeschaft. Maar deze kon niet gebruikt worden. Gisteren heb ik geprobeerd om de TP Link aan de praat te krijgen maar dit is mij helaas niet gelukt. Er is een WAN aansluiting achter de TP Link (tevens ook op de ZTE KPN Modem). In de Quick Setup kon ik selecteren ''Auto-Detect'' maar kreeg de melding dat ik een een kabel moest aansluiten in de WAN poort terwijl deze wel aangesloten was (lichtje brand niet).

In de TP-Link heb je de functie Access Point niet. Anders zou dit wel beter zijn vond ik. Zelfde SSID gebruiker en password. Nu kan i kdeze TP Link misschien wel verkopen op MP maar stel als ik een TPLink met de AccessPoint functie aanschaft kan er wel meerdere clients op?

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

De TP-Link moet aan één van de "gewone" netwerkpoorten van het KPN modem, niet aan de wanpoort.
Op de TP-Link wel de wanpoort. Dus KPN modem netwerkpoort naar TP-Link wanpoort.

"Ook stond de DHCP aan. Deze kon ik niet aanzetten." ?? Hij staat toch aan; of wil je hem uitzetten?

Verwijderd

Topicstarter
:) sorry inderdaad uitzetten.. tik foutje.

Maar dit is wel logisch de ADSL modem moet de DHCP uitdelen? Op de TP Link kan ik de DHCP wel aan/uit zetten. Moet deze ook aanblijven of kan deze uitgeschakeld worden?

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Zou als, het werkt, de DHCP op de TP-Link uitzetten. Dan regelt het KPN-modem de DHCP.
Neem aan dat de TP-Link dan als Access-Point gaat werken.

Dubbele DHCP servers, kost alleen maar tijd om te routeren. Andere optie is: KPN-modem in bridge-mode en DHCP en Firewall laten regelen door de TP-Link. Zo hou je het overzichtelijk.

Overigens dank ik niet dat je een ADSL verbinding hebt maar een VDSL (+).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord!

Helaas is er geen Access Point optie beschikbaar in de TP Link.

In de Quick Setup kon ik maar 4 opties kiezen; Auto Detect, Dynamic IP, Static IP en nog een optie maar heb de naam kwijt..

Welke zal ik kiezen? Als Auto Detect? En dan zoals je het zei in je vorige bericht de WAN poorten gebruiken. Of zal ik de static IP kiezen?

Ik wil namelijk de TP link configureren en vervolgens testen of er meerdere mobiele devices verbinding kan maken met het netwerk.

Maar zoals ik het zei als er een Access point functie beschikbaar was in de TP Link zou het geweldig zijn. Ik heb namleijk thuis ook een TP Link Router met access point functie. Heb de zelfde SSID, Password en de zelfde channel ingesteld. Thuis zie je maar 1 SSID ipv 2...

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:25
Ze bedoelen dat je die TP-Link als access-point moet gebruiken. Die optie zit niet in TP-Link menu.
Op TP Link DHCP uitzetten. Sluit de kabel van de KPN modem aan een LAN poort ipv WAN poort. De rest heb je deels uitgevonden behalve dat je die TP Link op ander channel moet zetten. Anders storen ze elkaar. Dus KPN modem op channel 1 en TP Link op channel 6 of 11.

Verwijderd

Topicstarter
Oh dat wist ik niet :) Ik zal het uittesten! Bedankt!!

Maar zal er dan 1 SSID zichtbaar zijn of twee? tevens de IP adres / gateway moet ook ingesteld worden onder de kop 'netwerk' Of is dit niet van toepassing aangezien dat de DHCP aanstaat in de KPN modem

Verwijderd

Topicstarter
Allen,

Het is inderdaad gelukt om de TP link aan de praat te krijgen.

Een utp kabel heb ik in de kpn modem in een poort aangesloten en de andere zijde in de poort van tp link (dus geen wan poort.)

Zoals hierboven genoemd heb ik de dhcp uitgezet in de tp link modem. maar heb een kleine probleem.

Het internet is af en toe langzaam.. Het lijkt wel dat die geen internet krijgt van de kpn modem. De kpn modem zit in channel 13 en de tp link 12. Weten jullie misschien wat het kan zijn?
Op mijn iphone zie ik dat de (tp link) een dns adres krijgt; 195.121.1.34, 195.121.1.66

Ik hoop dat jullie een oplossing hebben voor de bovenstaande probleem.

Alvast bedankt !

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:07

Tazzios

..

het helpt niet voor je probleem maar; de kanalen 1,6 en 11 gebruiken als je 13 en 12 gebruikt heb je overlap. Verder vinden niet alle apparaten kanaal 13 leuk.

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Als je "langzaam" internet hebt dan zegt dat niet hoe snel/langzaam dat is. Kom eens met getallen, dan kan er gericht geholpen worden.

Om te beginnen ping tijden naar de router/KPN modem en vervolgens ping tijden naar websites die "langzaam" zijn. Daar kan je iets mee. Daarna bij bv. Speedtest.net een snelheidstest uit voeren en hier posten. Ook Traceroute is een behoorlijk hulpmiddel, die meer vertelt over de hops die gemaakt worden en de tijd die het kost.

Welke provider hebben jullie?

[ Voor 14% gewijzigd door OgWok op 25-01-2015 08:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reactie.

Ik zal de channel iid wijzigen. Tevens zal ik een speedtest uitvoeren en de resultaat hier posten.
Het is een ADSL lijn van KPN.

Verwijderd

Topicstarter
Allen,

Hierbij twee screenshots.Tevens wil ik ook doorgeven dat de TP-Link router af en toe weg is. Als ik controleer welke verbinding er aanwezig zijn zie ik dat de TP link niet zichtbaar is. De TP Link staat gewoon aan en de WLAN lampje knippert ook.. Na een herstart van de TP Link is hij weer zichtbaar. Vind het wel apart..

Speedtest KPN Modem:

Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/3699fd5fa09ab0796692ba4b42d506f4.jpg

Speedtest TP-Link:
Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/f2719c946f6f2eb1b28f9c8612b0668a.jpg

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Speedtest KPN modem :? Waarom zie ik dan overal T-Mobile staan? Kruip eens achter een pc of net book met WiFi en probeer het daar eens.....

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sowieso, doe eens testen met een volwaardige PC (laptop), bij mobile devices is de device zelf vaak de beperkende factor...

Als ik dit verhaal lees probeer je met low-end consumentenspul aan eisen te voldoen waar het nooit voor ontworpen is.

Wat ik zou aanraden bij 30-40 gelijktijdig aangesloten devices:
- bridging modem (dus modem routeert niets en regelt ook niet je WiFi)
- eigen router met stabiele, robuuste DHCP server (iets met DD-WRT of vergelijkbaar voldoet)
- QoS op de router om te voorkomen dat een enkele device alle beschikbare bandbreedte opslurpt
- minimaal twee AP's zodanig geplaatst dat ongeveer de helft van devices per AP bediend wordt. Als het een kleinere ruimte is doe je er goed aan om de zendsterkte van de AP's te verlagen om overlap te verminderen. Hang de AP's bij voorkeur aan het plafond, maar in ieder geval hoog en met line-of-sight naar je gebruikers.
- de router mag een van de AP's zijn, maar doe geen compromissen mbt plaatsing. Als de router ergens moet staan wat WiFi-technisch minder handig is (meterkast ofzo), dan maar geen WiFi van de router en alsnog tweede losse AP nemen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1