Goede acces points

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-10 11:44
Hallo,

We hebben voor ons werk op al onze vestigingen wifi gaan aanbieden. Sommige hebben dit al, andere nog niet.

Hebben jullie een suggestie voor hele goede acces points.

Enkele eisen (hoewel dit vrij standaard is misschien)

- 2.4 ghz én 5 ghz

- Meerdere acces points die 1 netwerk vormen (dus je ziet maar 1 wifi netwerk, en terwijl je door het gebouw loopt, nemen de accespoints je signaal over) zodat je nooit zonder goed en sterk wifi signaal zit.

- Goed te managen vanaf een andere locatie.

Bedankt vast!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Het Mikrotik/Unifi/Meraki-topic

@beneden
:>

[ Voor 13% gewijzigd door Fish op 24-01-2014 15:22 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-10 21:02
Het Ubiquiti-topic

EDIT: was iemand me net voor!!

[ Voor 29% gewijzigd door chickpoint op 24-01-2014 15:21 ]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Het zijn heel veel verschillende locaties. Het gaat om kinderopvang-locaties. Dus soms is dat een oude school, soms is het een nieuwbouw locatie.
Het gebruik is voor het personeel die met tables gaat werken. De lijnen die er liggen zijn heel divers. Op sommige locaties ligt glas, op andere adsl. Er zal vooral veel geupload gaan worden. Er is met de tablets een verbinding met een systeem waar ze kinderen aan en af melden en foto's uploaden.

Het budget is wel vastgesteld, maar vooral belangrijk is dat de dekking goed is. Voor het te gebruiken systeem is de dekking van de wifi belangrijker dan de snelheid van de lijn.

Hoeveel 2.4 ghz er al in de buurt zit is dus niet te zeggen. Het gaat in totaal om zo'n 50 vestigingen. Allemaal in andere soorten gebouwen, en verschillende soorten grootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat kan prima met Meraki, dat kan prima met Aerohyves, kan waarschijnlijk ook goed met Ubiquity of Open-Mesh.

Maareh, wat je daar noemt klinkt als iets waar je een professional/professioneel bedrijf voor wilt inhuren. 50 vestigingen met meerdere AP's per vestiging is nogal een project (alleen al aan hardware heb je het al gauw over EUR 5k, nog los van installatie en onderhoud/support), waarbij support na installatie allicht nog belangrijker is dan de installatie zelf. Ik snap dat budgetten vast beperkt zijn, maar je verwacht hoop ik niet dat peuterleidsters dit naast het verwisselen van luiers gaan doen, en als jij deze vraag hier moet stellen ga jij ook niet het onderhoud/support kunnen gok ik zo...

Ik zou eens offertes aanvragen voor het hele project bij meerdere leveranciers met nadruk op TCO.

Oh, en als je toch bezig bent, pas op met foto's uploaden. Dat is een privacy-mijnenveld. IMHO zwaar overdreven, maar als ook maar een ouder het niet eens is met een groepsfoto (of gewoon een 'actiefoto' op locatie waar ergens op achtergrond hun koter kruipt) kunnen ze eisen de boel neer te halen, sterker nog, je moet eigenlijk op voorhand om toestemming vragen. Zorg iig dat je pas de techniek voor uploaden foto's naar een CMS/DMS gaat bepalen op moment dat de juridische kaders/eisen helder zijn en ook verwerkt zijn in het technisch design.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een professional/professioneel bedrijf zal een wireless site survey uitvoeren om te bepalen hoeveel AP's nodig zijn. Op basis van plattegronden kan je dit ook wel schatten, maar dan moet je een laag aantal aanhouden en in het budget rekening houden dat extra AP's bij geplaatst moeten worden om optimale dekking te krijgen.

Daarnaast moet men inventariseren wat er nog meer nodig is, zoals bekabeling voor de AP's, firewall's voor de internetlijnen, etc. Op een instap Meraki firewall kan je max. 4 AP's aansluiten met losse voedingen. Daarboven moet je naar een PoE switch kijken die de AP's voedt.

Met Meraki kan je ook Mobile Device Management doen. Bijvoorbeeld ook geofencing. Komt een tablet buiten het gebied wat je hebt aangegeven, (omdat het bijvoorbeeld gestolen is) dan kan je daar een bericht van krijgen en kan je eventueel een remote wipe doen. Verder kan je remote apps uitrollen en zaken dicht zetten, zoals gebruik van camera's, weren van apps, etc. Dit soort policies is ook iets waar je over na moet denken. Apple apparaten zijn makkelijker dicht te zetten dan Android apparaten, omdat Android opensource is en er veel meer smaken hardware en software zijn.

Ik weet niet precies wanneer Meraki bij Cisco op de prijslijst komt, maar dan wordt het mogelijk om het netwerk in een lease constructie te gieten. Je betaalt dan een fixed bedrag per maand.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Ik zit te denken aan deze: http://www.wlanshop.nl/pr...o-access-point_unifi.html

Ik ga 'm niet bestellen bij de wlan-shop :') maar dan hebben jullie de specs even. Wat vinden jullie hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mister9 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 09:14:
Ik zit te denken aan deze: http://www.wlanshop.nl/pr...o-access-point_unifi.html

Ik ga 'm niet bestellen bij de wlan-shop :') maar dan hebben jullie de specs even. Wat vinden jullie hiervan?
Wat we ervan vinden.. nou ik zou de links eens bekijken die in het begin 6 dagen geleden zijn gepost !

Verder de pricewatch
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP
of pricewatch: Ubiquiti UniFi AP (ook al is 1 beoordeling mager maar die topics geven je ook een boel info)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:54

Grvy

Bot

Waar wil je em anders bestellen? dat is de enige shop die die AP's enigszins op voorraad heeft. :?

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ihre
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-02 09:36
http://www.interprojekt.c...rmax-unifi-c-108_182.html (let op, prijzen zijn excl. BTW) :)

[ Voor 19% gewijzigd door ihre op 30-01-2014 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je zit weer alleen naar de hardware te kijken. Zie mijn post hierboven en die van Bl@ckbird - veel belangrijker dan keuze voor accesspoint is de plaatsing, ondersteuning en onderhoud ervan - en het feit dat jij dat niet inziet/(voorzover we hier lezen) negeert maakt overduidelijk dat jij daar niet de juiste voor bent :o

Sowieso kan de keuze voor exacte hardware afhangen van de resultaat van een site-survey, op voorhand hardware kiezen en dat proberen goedschiks of kwaadschiks in te passen op locaties is alsof je tien goede banden koopt - en dan een auto gaat uitkiezen op de banden die je gekocht hebt 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door dion_b op 30-01-2014 10:58 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
dion_b schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 10:56:
[...]

Je zit weer alleen naar de hardware te kijken. Zie mijn post hierboven en die van Bl@ckbird - veel belangrijker dan keuze voor accesspoint is de plaatsing, ondersteuning en onderhoud ervan - en het feit dat jij dat niet inziet/(voorzover we hier lezen) negeert maakt overduidelijk dat jij daar niet de juiste voor bent :o

Sowieso kan de keuze voor exacte hardware afhangen van de resultaat van een site-survey, op voorhand hardware kiezen en dat proberen goedschiks of kwaadschiks in te passen op locaties is alsof je tien goede banden koopt - en dan een auto gaat uitkiezen op de banden die je gekocht hebt 8)7
Het gaat om 50 vestigingen. Ik kan toch niet 21 verschillende merk en types ap gaan kiezen, afgestemd per vestiging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:01

lier

MikroTik nerd

mister9 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 11:30:
Het gaat om 50 vestigingen. Ik kan toch niet 21 verschillende merk en types ap gaan kiezen, afgestemd per vestiging...
Probeer eerst de behoefte en wensen in kaart te brengen waarna je voor de oplossing gaat. Het lijkt er nu op dat je de volgorde omdraait...

Wat is jouw precieze rol in dit verhaal?
Wat is het budget?
Waarom lijken jullie deze opdracht niet uit te besteden?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
lier schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 12:13:
[...]

Probeer eerst de behoefte en wensen in kaart te brengen waarna je voor de oplossing gaat. Het lijkt er nu op dat je de volgorde omdraait...

Wat is jouw precieze rol in dit verhaal? Ik ben serverbeherder. Leidinggevende wil dat ik aangeef wat een goed type ap is voor ons doel. Wifi op onze vestigingen en stabiele dekking.
Wat is het budget? 70 - 100 per ap ex btw.
Waarom lijken jullie deze opdracht niet uit te besteden? De plaatsing (plaatsing ap, kabeltrekken, etc) wordt uitbesteedt aan een partij. Maar de aanlevering van het (type) ap komt van ons, en die worden dan door de 3e partij geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:54

Grvy

Bot

Verschilt gewoon 50% met de prijzen bij andere aanbieders? is dat wel "echt" :?

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

lier schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 12:13:
[...]

Ik ben serverbeherder. Leidinggevende wil dat ik aangeef wat een goed type ap is voor ons doel. Wifi op onze vestigingen en stabiele dekking.

laat mij even een stuk van mijn commentaar in je paralelvraag aanhalen aangezien je hier wel reargeert
En heeft deze versie ook 5 ghz?
Je hebt 2 links met specs en zelfs dat kun je niet uitzoeken. serieus ?
specs -> 802.11b, 802.11g, 802.11n
Het gaat hier om een zakelijke oplossing.
Als je zelfs niet weet of kan opzoeken of raden of deze aps 5ghz hebben zou ik eens in de spiegel kijken en mezelf afvragen of ik wel de juiste persoon voor dit project ben (50 locaties hadden we het ongeveer over toch? )

edit want ik moest gauw de kleine wegbrengen

Je hebt het over een budget. x per ap. Maar je weet nog geeneens hoeveel ap's je op moet hangen,
dat is toch een geen goede definitie van je budget.
Als die echt zo is (en nu ga ik overdrijven om een punt te maken) zou ik 100 apps op elke lokatie hangen en dan weet je zeker dat je dekking hebt en je blijft binnen je budget.

[ Voor 18% gewijzigd door Fish op 30-01-2014 13:12 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ihre
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-02 09:36
Grvy schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 12:42:
[...]

Interprojekt is een prima leverancier van dergelijke producten. Die site werd mij hier op Tweakers zelfs aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk13139
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-10 13:03
ihre schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 13:21:
[...]

Interprojekt is een prima leverancier van dergelijke producten. Die site werd mij hier op Tweakers zelfs aanbevolen!
Heb mijn Mikrotik hier ook vandaan, gewoon netjes bezorgd gekregen en redelijk snel ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:01

lier

MikroTik nerd

Grvy schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 12:42:
Hier ook prima ervaring, let wel op (maar dat was al gezegd) dat de prijzen ex BTW zijn!

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mister9 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 11:30:
[...]

Nee, maar het zou wel eens erop uit kunnen draaien dat je twee of drie verschillende nodig hebt, bijvoorbeeld een high-density ontwerp voor de drukste punten, een low-density long-range geval voor locaties waar weinig verbindingen op grote oppervlak nodig zijn, en een goedkope alleskunner voor overige plekken waar mogelijk.

Ik blijf erbij:
- je kunt pas goed kiezen wat je nodig hebt na een site survey.
- als je dit niet zelf doorhad ben jij niet degene om dit in goede banen te leiden, en doe je er goed aan een professional in te schakelen, niet alleen voor montage maar bovenal voor ontwerp van je netwerk.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 12:26
Meestal wil je plaatsen, bekabeling en levering juist bij 1 partij laten liggen, leg je stukje risico weg bij een partij met een stapel kennis.... aan je posts te zien zou dat misschien niet een heel slecht idee zijn..
Niemand gaat natuurlijk verantwoording nemen voor je eigen oplossingen op jou aangeven, je bent er dan compleet zelf voor verantwoordelijk natuurlijk.

40 tot 100 euro per AP is nogal laag, 5ghz kan je in een zakelijke oplossing dan wel vergeten, een Unifi Pro gaat dan al over je budget heen.

met Uap-pro's kom je vermoedelijk wel een heel eind, Mits je ze goed plaatst en goed inricht, maargoed, pas gewoon goed op, ik zie t nu bij een klant waar een andere partij wifi heeft geregeld, 8K verder en de oplossing is t net niet....
Grvy schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 09:29:
[...]

Waar wil je em anders bestellen? dat is de enige shop die die AP's enigszins op voorraad heeft. :?
Wij bestellen Ubiquiti spul eigenlijk vrij veel via WiMood.

Join the club

Pagina: 1