Remmit in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II" heeft een aantal interessante observaties gedaan over graaddagen. Omdat mijn CV systeem naar mijn mening niet goed regelt, heb ik hier zelf uitgebreid onderzoek naar gedaan. In deze posting wil ik wat van mijn aanpak en resultaten delen om een bijdrage aan de discussie te leveren.
Mijn probleem zeer kort samengevat: behalve als het erg koud is (nu dus niet) gaat de verwarming regelmatig maar om de dag aan. Dat is oncomfortabel omdat in de dag zonder verwarming de vloer afkoelt en de dag ervoor er overshoot is. Deze posting gaat niet over het oplossen van dit probleem maar over hoe ik graaddagen en gasverbruik gebruik om een objectief inzicht te krijgen m.b.t. het 'macro' regelgedrag van de verwarming.
Eerst een paar uitgangspunten:
- de woning is een bungalow uit 2014 met een GBO van 156m2 en behoorlijk wat ramen op het oosten en iets minder op het zuiden
- ik heb veel nuttige info gehaald m.b.t. graaddagen (Heating Degree Days of HDD in het Engels) van deze site:
https://www.degreedays.net/base-temperature
- omdat ik alle relevante temperatuurdata log heb ik besloten zelf mijn graaddagen te berekenen.
Om het juiste aantal graaddagen te berekenen is het essentieel om de juiste stookgrens of basistemperatuur te gebruiken. mindergas.
nl stelt deze standaard in op 18°C. Hier hebben we meteen een probleem: 18°C is niet realistisch voor een moderne, goed geïsoleerde woning. Ik doe een statistische analyse om tot mijn basistemperatuur te komen en dat blijkt in mijn geval 11.1°C te zijn in mijn huidige stookseizoen van 2018-10-23 tot 2018-12-06, een waarde die mij eerst onrealistisch voorkwam maar die na controle heel aardig bleek te kloppen.
Ik gebruik geen gewogen graaddagen omdat ik dat veel te grof vind. Ik kan immers de echte invloed van de zon meewegen en hoef dat niet te doen door die van de maand af te laten hangen (zoals mindergas.
nl dat doet)
Uiteraard heb ik met zo'n lage stookgrens een veel kleiner aantal graaddagen dan mindergas.
nl aangeeft en dus een veel hoger verbruik per graaddag - 1.46m3/graaddag - dan je hier vaak gerapporteerd ziet. Ik vraag me dan ook af of de door mindergas.
nl getoonde waarden zelfs voor vergelijkingen bruikbaar zijn.
Hier staat de graaddagen plot van mijn huidige stookseizoen. De plot is interactief en door met de cursor over de plot te gaan zie je de detail info. Ieder bolletje stelt 1 dag voor en hoe groter het bolletje, hoe meer zon instraling er die dag was.
Nog wat uitleg:
R2 is de lineaire regressie coëfficiënt. Hoe dichter dit getal bij 1 ligt, hoe beter het regelgedrag. Zoals je ziet kom ik op dit moment niet verder dan 0.412 wat dus beroerd is. Vorig jaar - over het hele stookseizoen gemeten - kwam ik tot 0.65.
Ik doe 2 regressies: 1 met uitsluitend de gemiddelde buitentemperatuur (rode lijn) en 1 die ook rekening houdt met de hoeveelheid zon instraling (gele lijn). Zoals je ziet is de R2 van de gele lijn veel beter dan die van de rode lijn en ik leidt hieruit af dat de zon instraling voor mijn woning een grote invloed heeft.
Wat vooral opvalt is de grote variatie van dag tot dag en de invloed van de zon.
Welke stookgrens hebben jullie en hoe heb je die bepaald?
EDIT: ik heb voor de liefhebbers nog het
complete stookseizoen 2017-2018 toegevoegd met een stookgrens van 12.8°C