[afhandeling] [systeemfout] 50% korting bij teufelaudio.nl

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 20:59:
[...]

LOL, dit doet me denken aan de rechtszaak van de deelnemer aan Miljoenenjacht. Die drukte op de knop waarmee hij een bod van € 125.000,- accepteerde. Daarna bleek 5 miljoen in zijn koffer te zitten, en nu loopt een rechtszaak waarbij hij als argument had per ongeluk op de knop te drukken en dat hij niet de wil had om het bod te accepteren...

Maar on-topic. Inmiddels bericht gekregen van de Geschillencommisie, de zaak is aangenomen. Ik heb het door Teufel terugbetaalde bedrag moeten storten op een depotrekening. Op 23 januari volgt verdere berichtgeving over de "volgende stap".
Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 18:34:
Mijn zaak is ook in behandeling genomen door de geschillencommissie. Teufel heeft nu de tijd gekregen om te reageren. Ben wel benieuwd hoe nu verder. Want inmiddels is het al enige tijd geleden dat mijn bestelling is geplaatst....
Hoe zit het met jullie zaken heren, hebben jullie verloren of gewonnen?

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is nog steeds geen datum vastgesteld... Maar de tegenargumentatie van Teufel heb ik inmiddels en is in mijn ogen ontzettend grappig. Het zit vol met onjuistheden. Dit Tweakers-topic speelt een grote rol in hun argumentatie. Ik publiceer de argumentatie echter nog niet, ik wil ze nog niet wijzer maken op dit moment.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2015 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 16:44:
Er is nog steeds geen datum vastgesteld... Maar de tegenargumentatie van Teufel heb ik inmiddels en is in mijn ogen ontzettend grappig. Het zit vol met onjuistheden. Dit Tweakers-topic speelt een grote rol in hun argumentatie. Ik publiceer de argumentatie echter nog niet, ik wil ze nog niet wijzer maken op dit moment.
begrijpelijk, maar achteraf zou dat een welkome aanvulling zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

20 februari is de zitting! Ik ga er naar toe en de reactie van Teufel eens lekker corrigeren ;-) Ik zal er alvast eentje weggeven: ik heet geen meneer Wiersma :-)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2015 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:39
Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 19:15:
20 februari is de zitting! Ik ga er naar toe en de reactie van Teufel eens lekker corrigeren ;-) Ik zal er alvast eentje weggeven: ik heet geen meneer Wiersma :-)
Cool, veel succes in ieder geval de 20e d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-09 13:47
Wordt er bij de zitting ook meteen uitspraak gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Korte samenvatting van mijn zaak en de zitting van de geschillencommissie deze ochtend.

Ik had op 14 december 's avonds een koptelefoontje besteld die € 49,95 kostte. De kortingscode GL-SEM-W50-12 had ik gebruikt voor 50% korting. Deze code had ik gevonden op kortingscodesite.nl. Ik heb dan ook € 25,- per paypal afgerekend en diezelfde avond nog een bindende koopovereenkomst ontvangen.

Op 16 december heb ik de mail ontvangen waarin de koop "aangevochten" werd. Ik heb op deze mail een standaardbrief van consuwijzer gestuurd. Nog twee keer zijn mailtjes heen en weer gegaan. De antwoorden van Teufel zijn vrijwel identiek aan de mailtjes die al eerder hier door anderen geplaatst zijn. In die mails werd gesuggereerd dat ik de code van Tweakers had en dat toch duidelijk was dat het niet goed kon zijn, zeker omdat in de titel "[afhandeling][systeemfout] staat vermeld. Ik heb aangegeven dat op moment van bestelling dit topic nog niet bestond en dat een moderator om 3 uur 's nachts "systeemfout/prijsfout?" heeft toegevoegd.

Op 29 december, de dag dat ik mijn geld via PayPal retour kreeg, heb ik het geschil aangemeld bij de geschillencommissie. Het verweerschrift van Teufel was als volgt:

citaat inclusief typefouten:
==========================

Dank voor het opnemen van het geschil van de heer Meijer, dat ik in goede orde heb
mogen ontvangen. Met dit schrijven geeft Lautsprecher Teufel GmbH een verweer op de
klacht die is ingediend.

Op 14.12.2014 heeft dhr. Meijer via onze online webshop www.teufelaudio.nl de
koptelefoon Move gekocht met gebruik van een kortingscode. Naar aanleiding van deze
bestelling heeft Dhr. Meijer via een automatisch gegenereerd mailverkeer een bestelen
een opdrachtbevestiging ontvangen.

Regelmatig communiceren we kortingcodes die in onze webshop zijn te activeren. De
code GL-SEM-W50-12, die door dhr. Meijer is gebruikt, is echter nooit door ons
gecommuniceerd of op webpagina’s gepubliceerd. Deze code is ook niet naar
affiliatepartners gecommuniceerd, en is daarom ook niet op kortingsites gepubliceerd.

De code die wel door ons is gecommuniceerd is de code GL-SEM-W50-13. Het is een
code die op 15 december te vinden was op deze pagina:
http://www.teufelaudio.nl/actiecode-teufel.html Een screenshot van de pagina zoals
deze op 15 december uitzag, voeg ik apart aan de documenten toe.

Zoals u zult zien, eindigt de code met 13 en niet met 12. Bovendien gaat het niet om
50% korting, maar om €50 korting vanaf een aanschafwaarde van €499,99.
(Wat hier is gebeurd: bij het aanmaken van de kortingscode is vastgesteld, dat de code
geen €50 korting geeft, maar 50%. Derhalve is de code opnieuw aangemaakt, met
volgnummer 13. Alleen volgnummer 13 is vervolgens openbaar gemaakt.)

Op zondagmiddag 14 december, 13:06 uur, verscheen op Tweakers.net een
forumbericht met de titel: [systeemfout] 50% korting bij teufelaudio.nl. Dit forumtopic is
hier te vinden: [afhandeling] [systeemfout] 50% korting bij teufelaudio.nl In dit
topic wordt de 50% code gecommuniceerd, die zeer waarschijnlijk door iemand per
toeval (bijv. een tikfout) is ontdekt. Direct aansuitend op de publicatie van het
forumtopic stroomden bij ons meerdere bestellingen binnen met deze 50% code.

Dhr. Meijer heeft via Google deze code op de website www.kortingscodesite.nl
gevonden. Ook daarvan heb ik een apart screenshot aan de documenten toegevoegd.
Zoals is te zien, plaatst deze website waarschijnlijk middels een feed alles 1-op-1 door
wat elders op het web omtrent kortingscodes gecommuniceerd wordt. Zo ook het topic
van Tweakers.

Omdat de code door ons niet is gecommuniceerd en er bij ons geen wil bestaat om
producten met 50% korting te verkopen, hebben wij op maandagochtend 15 december
alle bestellingen met gebruik van deze 50% kortingscode meteen gestorneerd. Daaronder ook de bestelling van dhr. Wie****** (dit ben ik dus niet!). Op dinsdag 16 december hebben we
middels e-mail de klant geïnformeerd omtrent de stornering. Het door de klant
overgemaakte geld hebben we in de week daaropvolgend teruggestort op de rekening
waarmee de klant heeft betaald.

==========================

Vanochtend was dus de zitting. Vanuit Berlijn was een vertegenwoordiger van Teufel overgevlogen naar Utrecht. De voorzitter heeft ons beiden ons standpunt laten uitleggen. Ik heb aangegeven te goeder trouw gehandeld te hebben en niets af te weten van de code die op 13 eindigt of de werkwijze van Teufel intern en dat dat ook niet ter zake doet. De medewerker van Teufel gaf aan, dat hij degene was die de foutieve code had aangemaakt. Hij had deze niet gedeactiveerd en Teufel kwam er dan ook maandagochtend 15 december achter dat ze veel meer omzet dat weekend hadden gemaakt dan normaal. De foutieve code was nooit gepubliceerd (kortingscodewebsite had de code van Tweakers overgenomen) en waarschijnlijk was het kortingsalgoritme gekraakt door een schrijver bij Tweakers. Tweakers werd trouwens neergezet als een soort underground community met allemaal computernerds en bollebozen.

De voorzitter vatte het geschil samen als een "Teufels dilemma". Aan de ene zijde een klant die te goeder trouw heeft gehandeld en aan de andere zijde een bedrijf dat niet de wil had met deze kortingen producten te verkopen.

De sfeer van de zitting was goed. De zitting zelf was zeer kort (10 minuten). Ik heb voor de zitting met de medewerker van Teufel zitten kletsen over Berlijn. Na de zitting wilde ik hem nog laten zien dat de code uit het soundbar topic komt (ik heb onderzoek gedaan) en dat dit topic waar Teufel naar verwijst van 15 december is, maar de medewerker was na de zitting een stuk onvriendelijker. Hij kon blijven wachten, want na mij was de volgende zitting over Teufel....

Uitspraak volgt schriftelijk over 4 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tales schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 15:02:
[...]
Wordt er bij de zitting ook meteen uitspraak gedaan?
Nee, over 4 weken schriftelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 23:33
Dank je wel voor je uitgebreide relaas! Erg informatief en super dat je het zover hebt laten doorgaan.

Nu ben ik erg benieuwd wat er bij jou uit komt. Ik had die code ook uit het Soundbar topic. Een vriend van mij zocht zo'n apparaat en ik dacht eens kijken wat de meningen zijn en kwam zodoende die code tegen.

Vaag dat er nu wordt beweert dat er een hacker is geweest die hun codegenerator heeft gekraakt, beetje onzinnig.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brad Pitt schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 15:14:
[...]
Dank je wel voor je uitgebreide relaas! Erg informatief en super dat je het zover hebt laten doorgaan.

Nu ben ik erg benieuwd wat er bij jou uit komt. Ik had die code ook uit het Soundbar topic. Een vriend van mij zocht zo'n apparaat en ik dacht eens kijken wat de meningen zijn en kwam zodoende die code tegen.

Vaag dat er nu wordt beweert dat er een hacker is geweest die hun codegenerator heeft gekraakt, beetje onzinnig.
Och, ook al verlies ik. Er is een medewerker uit Berlijn overgevlogen met Easyjet. En dat voor een geschil van 25 euro.... ;)

En een codegenerator die dezelfde code met 1 cijfer verschil aanmaakt??? Dat geloof je toch niet ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2015 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 15:16:
Och, ook al verlies ik. Er is een medewerker uit Berlijn overgevlogen met Easyjet. En dat voor een geschil van 25 euro.... ;)
Ik vermoed dat ze het zien als een investering, voor het geval er meerdere zaken geopend kunnen worden. Dan gaat het om heel wat meer dan 25 euro :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 15:31:
[...]

Ik vermoed dat ze het zien als een investering, voor het geval er meerdere zaken geopend kunnen worden. Dan gaat het om heel wat meer dan 25 euro :)
Uiteraard, maar het is voor mij persoonlijk wel leuk natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:49

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Verwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 15:16:
[...]

En een codegenerator die dezelfde code met 1 cijfer verschil aanmaakt??? Dat geloof je toch niet ;)
^^ Dat dus.
Het is té voorspelbaar dat mensen varianten van een code gaan proberen, zeker als iets eindigt op een simpele cijferreeks. Ongetwijfeld zijn de onderstaande codes ook geprobeerd:
GL-SEM-W50-11
GL-SEM-W50-10
GL-SEM-W50-09
enz

GL-SEM-W100-12
GL-SEM-W100-11
enz.

Dat die niet werken is omdat het geblokkeerd was of niet aan de voorwaarden voldaan werd. Het is hun verantwoordelijkheid om te zorgen dat de juiste voorwaarden er in staan. Dit zien we de laatste tijd dus enorm vaak mis gaan (gratis kaartjes Hellendoorn etc.), en is hun eigen fout.

Lijkt mij dat Teufel dus hun gelijk niet gaat krijgen, maar ben benieuwd wat de geschillencommissie er van gaat vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Angeloonie op 20-02-2015 15:45 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:24
Ben benieuwd wat hier uitkomt, respect dat je dit door hebt gezet.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjiwa
  • Laatst online: 12-09 18:44
Ik vroeg mij ook af, de mensen die wel hun bestelde product hadden ontvangen (waaronder ik), die hebben een mail gekregen of ze het terug willen sturen. Ik heb het product nog in bezit, maar tot nu toe geen vervolgcorrespondentie gehad, kan ik er van uit gaan dat dan deze koop nu bindend is?

PSN/XBL: DarkTaufu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:14
Bedankt voor het delen van deze info. Inderdaad respect dat je het dor hebt gezet!

Mocht je het winnen, betekend dat dan dat ze alle orders moeten gaan uitleveren of heeft dit geen positieve gevolgen voor de andere mede tweakers die hebben besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Tjiwa schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 13:07:
Ik vroeg mij ook af, de mensen die wel hun bestelde product hadden ontvangen (waaronder ik), die hebben een mail gekregen of ze het terug willen sturen. Ik heb het product nog in bezit, maar tot nu toe geen vervolgcorrespondentie gehad, kan ik er van uit gaan dat dan deze koop nu bindend is?
Daar ga ik gemakshalve wel van uit. Heb code ingetikt (van soundbar forum), korting gekregen, betaald, definitieve bevestiging gehad, spullen ontvangen. Vind het wel goed zo. Weinig zin om alles terug te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vjenne-ICT schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 14:07:
Mocht je het winnen, betekend dat dan dat ze alle orders moeten gaan uitleveren of heeft dit geen positieve gevolgen voor de andere mede tweakers die hebben besteld?
Ik ga er van uit dat als ik win, dat dat alleen voor mij geldt. Ik heb tenslotte een geschil geopend bij de geschillencommissie voor mij zelf en niet voor anderen. Uiteraard levert de uitspraak wel een houvast op voor anderen die alsnog een zaak/geschil willen starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Verwijderd schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 16:09:
Ik ga er van uit dat als ik win, dat dat alleen voor mij geldt.
Denk dat voor hun kant nogal belangrijk is als zij zo'n zaak wél weten te winnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 16:09:
[...]

Ik ga er van uit dat als ik win, dat dat alleen voor mij geldt. Ik heb tenslotte een geschil geopend bij de geschillencommissie voor mij zelf en niet voor anderen. Uiteraard levert de uitspraak wel een houvast op voor anderen die alsnog een zaak/geschil willen starten.
Zeker, als je wint: dan gaan er veel meer claims volgen gok ik. Succes in ieder geval! Ik zit met spanning af te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is dan weer leuk verkeerde namen gebruiken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En nog langer wachten....

Krijg net een brief waarin staat dat het secretariaat het erg druk heeft en dat daardoor de uitspraak van de geschillencommissie nog niet verstuurd kan worden.

"Wij vragen u nog even geduld te hebben. U ontvangt de documenten zo snel mogelijk"

Tja.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuzekind
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-09 08:08

reuzekind

Ik geloof in GoT

Een lichte nuancering van Arnoud Engelfriet nav zijn eerdere blog over de Teufel affaire? http://blog.iusmentis.com...ingscode-voor-bedoeld-is/

De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:38
Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 19:04:
En nog langer wachten....

Krijg net een brief waarin staat dat het secretariaat het erg druk heeft en dat daardoor de uitspraak van de geschillencommissie nog niet verstuurd kan worden.

"Wij vragen u nog even geduld te hebben. U ontvangt de documenten zo snel mogelijk"

Tja.... 8)7
Ik kijk nog regelmatig even hier voor de "uitslag", puur uit juridische interesse :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De uitspraak komt eraan (eindelijk). In mijn elektronisch dossier bij de geschillencommisie staat de begeleidende brief gedateerd op 8 april. Helaas kan ik de uitspraak zelf nog niet downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Herstel. De uitspraak stond wel in het dossier en zelfs gedateerd op 5 februari en dat is dus 15 dagen vóórdat de zitting heeft plaatsgevonden 8)7

Korte samenvatting: verloren.

Hieronder de uitspraak:

Datum verzending :
Dossiernummer : 91975

BINDEND ADVIES
van de Geschillencommissie Thuiswinkel

in het geschil tussen:

de heer F. M., wonende te S..
(verder te noemen: de consument)
en
Teufel Audio, gevestigd te Berlijn (D)

(verder te noemen: de ondernemer).

Behandeling van het geschil

Partijen zijn overeengekomen dit geschil bij bindend advies door de Geschillencommissie Thuiswinkel
(verder te noemen: de commissie) te laten beslechten.
De commissie heeft kennis genomen van de overgelegde stukken.
Het geschil is ter zitting behandeld op 20 februari 2015 te Utrecht.
Partijen zijn tijdig en behoorlijk opgeroepen ter zitting te verschijnen.
Partijen hebben ter zitting hun standpunt toegelicht.
De ondernemer werd ter zitting vertegenwoordigd door de heer xxxxxxx

Onderwerp van het geschil

Het geschil vloeit voort uit een op 14 december 2014 tussen partijen totstandgekomen overeenkomst.
De ondernemer heeft zich daarbij verplicht tot het leveren van een Teufel Move oortelefoonset tegen
de daarvoor door de consument te betalen prijs van € 25,--.

Het geschil gaat over de vraag of de ondernemer gehouden is het door de consument bestelde artikel
voor de daarbij vermelde prijs te leveren.

De consument heeft op 16 december 2014 de klacht voorgelegd aan de ondernemer.

Standpunt van de consument

Het standpunt van de consument luidt in hoofdzaak als volgt.

De consument heeft op 14 december 2014 een bestelling bij de ondernemer gedaan en daarbij heeft
hij een kortingscode gebruikt. Die kortingscode was op verschillende websites te vinden.

De consument heeft een bindende opdrachtbevestiging ontvangen met een factuur en de algemene
voorwaarden.

Op 16 december 2014 heeft de consument een mail van de ondernemer ontvangen dat er een
vergissing is gemaakt met betrekking tot de kortingscode. De code werkte wel, maar is niet door de
ondernemer zelf openbaar gemaakt. De aankoop is daarom door de ondernemer teruggedraaid.

De consument heeft daarop meegedeeld niet akkoord te gaan met het terugdraaien, omdat er een
geldige overeenkomst is voor een niet ongebruikelijke prijs. De consument was bovendien te goeder
trouw ten aanzien van de kortingscode.

De consument heeft vervolgens de betaalde koopprijs terug gehad.

Ter zitting heeft de consument verder nog – in hoofdzaak – het volgende aangevoerd.

De code heeft de consument gevonden op een kortingscode-website. Toen de consument de code zag
stond nergens vermeld dat wellicht sprake was van een systeemfout.
De consument heeft geheel te goeder trouw de betreffende code gebruikt. Er was voor hem geen
reden om te twijfelen aan de correctheid van de betreffende code.
Omdat de consument te goeder trouw is kan de ondernemer er geen beroep op doen dat de code niet
correct is.

De consument verlangt nakoming van de overeenkomst.

Standpunt van de ondernemer

Het standpunt van de ondernemer luidt in hoofdzaak als volgt.

De ondernemer deelt via de website regelmatig kortingscodes mee, die in de webshop gebruikt
kunnen worden. De door de consument gebruikte code is echter nooit door de ondernemer
gepubliceerd. Hij is wel intern gemaakt, maar omdat de code verkeerd werkte (en 50 % korting gaf in
plaats van, wat de bedoeling was € 50,--) is deze niet extern bekend gemaakt. De kortingscode is
opnieuw aangemaakt en heeft een ander volgnummer gekregen, 13 in plaats van 12.

Wellicht door een typefout heeft iemand de onjuiste code echter ontdekt en deze is vervolgens via
een internetforum openbaar gemaakt. De consument heeft op die manier van de code kennis
genomen en deze gebruikt.

Omdat de code niet door de ondernemer openbaar is gemaakt heeft nooit de wil bestaan om deze
korting te verlenen op aan te schaffen producten.

Ter zitting heeft de ondernemer verder nog – in hoofdzaak – het volgende aangevoerd.

De gebruikte code is op het bedrijf van de ondernemer aangemaakt. Voordat de code openbaar is
gemaakt bleek dat er een fout in zat, in plaats van een korting van € 50,--werd 50% korting
gegeven. Daarom is de code niet openbaar gemaakt. Verwijdering van de code in het systeem van de
ondernemer behoorde niet tot de mogelijkheden.
Het is dus ook nooit de bedoeling van de ondernemer geweest dat iemand de code zou gebruiken en
de betreffende korting van 50% zou krijgen. Een dergelijke korting geeft de ondernemer ook nooit.

Daarom is er ook geen wilsovereenstemming tot stand gekomen, de ondernemer heeft nooit een
overeenkomst met 50% korting willen sluiten.

Beoordeling van het geschil

De commissie heeft het volgende overwogen.

De publicatie van een artikel op een website is een aanbod, hetgeen in principe als een wilsuiting van
een ondernemer kan worden gezien om een product tegen de gepubliceerde prijs te willen verkopen.
Een consument kan dat aanbod accepteren of niet.

Er is in dit geval echter geen sprake van een zuiver aanbod, waarop de consument onvoorwaardelijk
reageert. De consument heeft bij het tot stand brengen van de transactie immers gebruik gemaakt
van een kortingscode, die bij het invullen van het bestelformulier op de website van de ondernemer
een korting van 50% op de door de ondernemer gepubliceerde verkoopprijs bewerkstelligde. Via het
internet is een overeenkomst tot stand gekomen, die heeft geresulteerd in een geautomatiseerd
gegenereerde digitale bevestiging van de ondernemer.

Als een ondernemer op de één of andere wijze een korting aanbiedt, bijvoorbeeld zoals in deze
situatie via een actiecode, dan dient een ondernemer die korting ook daadwerkelijk te verlenen.

De ondernemer stelt echter dat de betreffende code niet openbaar is gemaakt en dat het derhalve
nooit de intentie van de ondernemer is geweest om een overeenkomst tot stand te brengen met een
dergelijke korting. De ondernemer stelt derhalve dat er geen wilsovereenstemming is. De ondernemer
had niet de bedoeling om het betreffende product te verkopen voor de prijs, waarvoor de consument
het wilde kopen.

De commissie is van oordeel dat een ondernemer niet gebonden kan zijn aan een actie, die niet door
de ondernemer zelf geïnitieerd is.

Als een consument gebruik maakt van een actiecode kan het risico voor de geldigheid daarvan ook
niet bij de ondernemer worden gelegd. Als de consument een code niet van een ondernemer zelf
heeft gekregen of vernomen kan het zo zijn dat een dergelijke code niet geldig is of dat de transactie,
die de consument wil sluiten niet voldoet aan door de ondernemer aan een actie gekoppelde
voorwaarden. Een consument kan een misverstand daaromtrent ook eenvoudig voorkomen door met
de ondernemer contact op te nemen met de vraag of de betreffende code geldig is.

Een consument die zich niet vergewist van de geldigheid van een kortingscode die de consument niet
rechtstreeks van de ondernemer zelf heeft verkregen of die niet rechtstreeks van de ondernemer afkomstig is loopt het risico, dat de betreffende code niet geldend is of dat de consument niet voldoet
aan door de ondernemer gestelde beperkende voorwaarden om die code te mogen gebruiken.

Als een consument een bestelling plaatst via een website van een ondernemer en daarbij een
actiecode gebruikt kan het zijn dat die actiecode wel werkt, ook al heeft een ondernemer de
betreffende code niet uitgegeven. Een ondernemer is dan niet aan de op die wijze tot stand gekomen
overeenkomst gebonden, omdat er geen sprake is van wilsovereenstemming. Een ondernemer is in
een dergelijke situatie wel gehouden om een consument onverwijld daarover te berichten. Als een
ondernemer dat nalaat kan de ondernemer daarmee immers tenminste de schijn opwekken dat wel
sprake is van een overeenstemmende wil tussen koper en verkoper.

In dit geval maakt de consument gebruik van een actie van de ondernemer. Het is dan ook aan de
consument om te bewijzen dat de betreffende actie daadwerkelijk door de ondernemer openbaar is
gemaakt en dat de door gebruik van de code te verkrijgen korting derhalve wel degelijk overeenstemt
met de wil van de ondernemer. De consument heeft aangegeven de code niet rechtstreeks van de
ondernemer te hebben verkregen. De consument heeft uitdrukkelijk niet verklaard dat de ondernemer
de code heeft afgegeven, de consument heeft de code verkregen via een website die acties verzamelt
en openbaart. De commissie is ook niet op enigerlei andere manier gebleken dat de ondernemer zelf
de betreffende code openbaar heeft gemaakt.

De ondernemer heeft na het plaatsen van de bestelling op de website en de geautomatiseerde
ontvangstbevestiging vervolgens naar het oordeel van de commissie voldoende tijdig aan de
consument meegedeeld dat er geen sprake was van een geldige overeenkomst, omdat geen sprake
was van een wilsovereenstemming over de prijs.

Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht ongegrond is.

Derhalve wordt als volgt beslist.

Beslissing

Het door de consument verlangde wordt afgewezen.

Aldus beslist door de Geschillencommissie Thuiswinkel, bestaande uit mr. xxxxxxx,
voorzitter, xxxxxxxx en mevrouw xxxxxxx, leden, op 20 februari 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

ls een consument gebruik maakt van een actiecode kan het risico voor de geldigheid daarvan ook
niet bij de ondernemer worden gelegd. Als de consument een code niet van een ondernemer zelf
heeft gekregen of vernomen kan het zo zijn dat een dergelijke code niet geldig is of dat de transactie,
die de consument wil sluiten niet voldoet aan door de ondernemer aan een actie gekoppelde
voorwaarden. Een consument kan een misverstand daaromtrent ook eenvoudig voorkomen door met
de ondernemer contact op te nemen met de vraag of de betreffende code geldig is.
Wat ik niet begrijp uit het bovenstaande is het volgende:
De ondernemer is de partij die zelf zo;n code aanmaakt, niemand anders. Dus waarom kan het risico daarvan niet bij de ondernemer gelegd worden?

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, de uitspraak is er. Het ging mij om het principe en zoals je kunt lezen in de uitspraak gaat het maar om een klein bedrag.

Ik blijf wel echter mijn vraagtekens zetten bij het verweer dat de "wil" ontbrak. Ik kijk hier ook naar het gevalletje Miljoenenjacht, waarbij een deelnemer op de rode knop drukt, maar direct aangeeft dat zijn "wil" ontbrak en hij helemaal niet had willen drukken. Deze deelnemer heeft zijn rechtszaak verloren. Mij bekruipt dan toch het gevoel, dat als het om 5 miljoen gaat, het ontbreken van de "wil" er dan weer niet toe doet...
https://www.nurecht.nl/Miljoenenjacht.html#exactline2

Maar ja tis klaar nu. Geen oordopjes van Teufel voor mij. Maar eerlijk gezegd, als ik gewonnen had, dan had ik ze toch al geweigerd. Never nooit Teufel meer mij. Zeker als ik ook naar het mailverkeer kijk. Wat een typefouten, naamfouten en grammatica fouten. Op een gegeven moment beantwoordden ze mijn mailtjes (overigens keurige mailtjes) geeneens meer. Totdat ze zelf opeens een screenshot kwijt waren, toen kreeg ik weer wel mail. Vanuit mijn goedheid heb ik ze zelfs het betreffende screenshot nogmaals gemaild. Amateurs.... :) :) :)

Zo, en dan is het nu echt klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit is nou precies de reden waarom het verstandig is na te vragen of de code of aanbieding correct is; dan sta je veel sterker omdat de wil is uitgesproken.

@Fred_M: bedankt voor het ons uitgebreid op de hoogte houden :)

[ Voor 17% gewijzigd door gambieter op 09-04-2015 23:27 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
klopt overigens nog steeds niet, de code was weldegelijk gepubliceerd op hun site alleen stonden er voorwaarden bij.

Hier ging het dus om een zaak waarbij iemand nog niets ontvangen had. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de gevallen waarin wel geleverd is en ze die producten weer terug wilden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:38
Bedankt dat je ook de afloop van dit verhaal aan ons hebt verteld. Hoewel ik zelf nog wel wat vraagtekens durf te zetten bij de uitspraak van deze "commissie" begrijp ik dat je hier stopt en afstand doet van de doppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:20

ITsEZ

parttime all-rounder

Ik was eerlijk gezegd een beetje verbaasd over dit stukje:

"Verwijdering van de code in het systeem van de
ondernemer behoorde niet tot de mogelijkheden."

Hoe kan je een code aanmaken op je webshop en vervolgens niet de mogelijkheid hebben om deze te verwijderen. In dit geval is er natuurlijk sowieso sprake van nalatigheid, maarja er valt weinig meer te zeggen over het oordeel.

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rouchken11
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 13:15
ITsEZ schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 00:42:
Ik was eerlijk gezegd een beetje verbaasd over dit stukje:

"Verwijdering van de code in het systeem van de
ondernemer behoorde niet tot de mogelijkheden."

Hoe kan je een code aanmaken op je webshop en vervolgens niet de mogelijkheid hebben om deze te verwijderen. In dit geval is er natuurlijk sowieso sprake van nalatigheid, maarja er valt weinig meer te zeggen over het oordeel.
Idem, het behoort toch perfect tot hun mogelijkheden om een code te deactiveren ?
Volgens wat Teufel hier beweert zou iedere ooit aangemaakte kortingscode altijd moeten blijven werken op hun site, wat natuurlijk onzin is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het lijkt wel in de lijn te passen dat automatisering de mate waarin je de tegenpartij mag vertrouwen kennelijk verkleint. IMHO is dat jammer, ik zou eerder geneigd zijn om meer op zorgvuldigheid in te zetten en het vertouwensbeginsel hoog te houden maar er zijn ook argumenten om dat niet te doen natuurlijk. In andere topics lijkt dat ook wel een terugkerend thema te zijn, daar ook eens over. (o.a. in in dit topic, hier, of hier.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-09 12:04
Het is inderdaad jammer dat webshops volledig gaan leunen op (door hun uitgekozen en aangeschafte) informatiesystemen, maar zich vervolgens niet gebonden voelen bij onjuist gebruik van deze systemen.

Verkeerde prijs doorgegeven door een externe leverancier? Lijkt me een zaak tussen de externe leverancier en de webshop.

Verkeerde productkoppeling in het eigen systeem gelegd? Lijkt me een intern probleem van de webshop.

Kortingscode werkend in het systeem achtergelaten die dezelfde structuur heeft als alle andere aangeboden kortingscodes maar met een ander volgnummer, terwijl je die kortingscode niet had willen laten gebruiken? Probleem van de webshop, en als je hem niet kunt verwijderen kun je toch op zijn minst de vervaldatum terugzetten waardoor hij niet meer valide is...

Dit alles behoudens de gevallen waarbij er terecht sprake is van een kennelijke vergissing (een TV van 999 voor 99). Daar zal altijd wat grijs gebied bestaan, maar momenteel wordt kennelijke vergissing zelfs al gebruikt wanneer een product 10% lager dan regulier geprijsd is. Hoe je dan als gemiddelde consument dat als kennelijke vergissing zou moeten zien ontgaat mij.

Even terugkomend voor Teufel: ik vind het onbegrijpelijk dat deze commissie het volgende argument inbrengt:
De commissie is van oordeel dat een ondernemer niet gebonden kan zijn aan een actie, die niet door de ondernemer zelf geïnitieerd is.
Ik weet niet precies welk moment ze als initiatiestap zien, maar dat moet het aanmaken van de code zijn geweest. Dit is toch echt vanuit de webshop gedaan.
Als een consument een bestelling plaatst via een website van een ondernemer en daarbij een actiecode gebruikt kan het zijn dat die actiecode wel werkt, ook al heeft een ondernemer de
betreffende code niet uitgegeven. Een ondernemer is dan niet aan de op die wijze tot stand gekomen overeenkomst gebonden, omdat er geen sprake is van wilsovereenstemming.

..

In dit geval maakt de consument gebruik van een actie van de ondernemer. Het is dan ook aan de
consument om te bewijzen dat de betreffende actie daadwerkelijk door de ondernemer openbaar is
gemaakt en dat de door gebruik van de code te verkrijgen korting derhalve wel degelijk overeenstemt
met de wil van de ondernemer.
Ik mis het complete stuk over gerechtvaardigd vertrouwen op grond van een aannemelijke korting (winter wonderland kortingsactie, werkende kortingscode, halve-prijs-acties aan het einde van het jaar zijn niet ongebruikelijk).

Wel super dat je het hebt doorgezet tot aan deze commissie.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2015 @ 23:19:
Tja, de uitspraak is er. Het ging mij om het principe en zoals je kunt lezen in de uitspraak gaat het maar om een klein bedrag.
En wat de "grap" is, dit soort gezever van Teufel gaat ze denk ik aardig wat klanten kosten, en dat kost ze meer dan die paar honderd euro die ze nu niet hebben mogen innen door dat geneuzel met die code. Ze komen nu sneu over, en die rare mails met fouten en amateuristische insteek ook..manman, nope: geen goede reclame voor die toko :P Het zou een bedrijf sieren als ze toegeven niet handig gehandeld te hebben, maar bv uit coulance een deel te vergoeden of tot een bepaald bedrag het te laten zitten. Maar goed: daar voelen ze zich blijkbaar te goed voor ;)

Hopelijk hebben ze er, mede dankzij jouw doorzettingsvermogen, toch nog ergens iets van geleerd :P

[ Voor 5% gewijzigd door 2Dutch op 10-04-2015 11:48 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakulaku
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 01:17

Hakulaku

Meh

coyote1980 schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 09:46:
Het is inderdaad jammer dat webshops volledig gaan leunen op (door hun uitgekozen en aangeschafte) informatiesystemen, maar zich vervolgens niet gebonden voelen bij onjuist gebruik van deze systemen.

Verkeerde prijs doorgegeven door een externe leverancier? Lijkt me een zaak tussen de externe leverancier en de webshop.

Verkeerde productkoppeling in het eigen systeem gelegd? Lijkt me een intern probleem van de webshop.

Kortingscode werkend in het systeem achtergelaten die dezelfde structuur heeft als alle andere aangeboden kortingscodes maar met een ander volgnummer, terwijl je die kortingscode niet had willen laten gebruiken? Probleem van de webshop, en als je hem niet kunt verwijderen kun je toch op zijn minst de vervaldatum terugzetten waardoor hij niet meer valide is...

Dit alles behoudens de gevallen waarbij er terecht sprake is van een kennelijke vergissing (een TV van 999 voor 99). Daar zal altijd wat grijs gebied bestaan, maar momenteel wordt kennelijke vergissing zelfs al gebruikt wanneer een product 10% lager dan regulier geprijsd is. Hoe je dan als gemiddelde consument dat als kennelijke vergissing zou moeten zien ontgaat mij.

Even terugkomend voor Teufel: ik vind het onbegrijpelijk dat deze commissie het volgende argument inbrengt:

[...]

Ik weet niet precies welk moment ze als initiatiestap zien, maar dat moet het aanmaken van de code zijn geweest. Dit is toch echt vanuit de webshop gedaan.

[...]

Ik mis het complete stuk over gerechtvaardigd vertrouwen op grond van een aannemelijke korting (winter wonderland kortingsactie, werkende kortingscode, halve-prijs-acties aan het einde van het jaar zijn niet ongebruikelijk).

Wel super dat je het hebt doorgezet tot aan deze commissie.
Zoals ik de uitspraak van de commissie intrepreteer is dat de initiatiestap vanuit Teufel mist, de kortingscode is namelijk niet door Teufel gepubliceerd(i.i.g. is dit niet bewezen). Hierdoor kan er middels de kortingscode niet vanuit worden gegaan dat Teufel een wilsbeschikking heeft afgegeven voor bestellingen met deze kortingscode. Zonder wilsbeschikking is er geen overeenkomst en etc.
Dat het een aannemelijke korting is, wil niet meteen zeggen dat de kortingcode valide is.

Dat het een grove fout van Teufel is, dat ben ik met u eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hakulaku schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 15:00:
[...]
Zoals ik de uitspraak van de commissie intrepreteer is dat de initiatiestap vanuit Teufel mist, de kortingscode is namelijk niet door Teufel gepubliceerd(i.i.g. is dit niet bewezen). Hierdoor kan er middels de kortingscode niet vanuit worden gegaan dat Teufel een wilsbeschikking heeft afgegeven voor bestellingen met deze kortingscode. Zonder wilsbeschikking is er geen overeenkomst en etc.
Dat het een aannemelijke korting is, wil niet meteen zeggen dat de kortingcode valide is.

Dat het een grove fout van Teufel is, dat ben ik met u eens.
Zo interpreteer ik de uitspraak ook. Dat de code niet "verwijderd" kon worden, vond ik ook raar. De code is de maandagochtend erop direct uitgezet/gedeactiveerd/verwijderd (wie zal het zeggen). Maar dat doet in de kern van de uitspraak helemaal niet ter zake dus. Ook niet de redelijkheid van prijs e.d.

Maar... ik zie wel andere mogelijke gevolgen. Op internet stikt het van de kortingswebsites (en dan doel ik niet op het kortingstopic op tweakers). Ook Teufel codes vind je op die websites terug. Veel van deze codes vind je niet op de sites van de bedrijven zelf. Ik vermoed dat veel van die codes door Teufel en andere bedrijven zelf zijn aangeleverd (geadverteerd), maar zeker kun je daar dus nu niet van zijn. M.a.w. alle kortingswebsites kun je dus naar mijn mening door deze uitspraak niet meer vertrouwen. Nu zal deze uitspraak echt niet bekend worden in heel Nederland, maar als dat wel het geval zou zijn, zou dit dus een redelijke "bom" kunnen leggen onder al deze (vaak commerciële) kortingswebsites.

Indien gewenst, kan ik nog alle correspondentie voorafgaand aan de zitting van de Geschillencommissie hier publiceren.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2015 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:59
gambieter schreef op donderdag 09 april 2015 @ 23:24:
Dit is nou precies de reden waarom het verstandig is na te vragen of de code of aanbieding correct is; dan sta je veel sterker omdat de wil is uitgesproken.

@Fred_M: bedankt voor het ons uitgebreid op de hoogte houden :)
En de reden dat men dat niet doet is omdat ze bang zijn dat ze dan te horen krijgen dat de wil er niet is en ze dus naar de aanbieding kunnen fluiten.

Alhoewel ik zelf mijn bestelling is ben gelopen, ben ik het principieel geheel eens met de rechteriljke 'winst' van teufelaudio; net zoals mensen fouten mogen maken mogen bedrijven ook prima fouten maken. Dat de klant altijd vindt dat hij recht heeft omdat we hier het liefst 'zo veel mogelijk voor zo weinig mogelijk willen hebben' blijkt hier toch niet het geval.

Jammer van mijn bestelling (voor de volle prijs is het het gewoon niet waard), maar IMHO terecht en gefeliciteerd voor @teufelaudio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het eigenlijk wel prima. De wil was er niet. Ik had enkele jaren ook een webshop. Als er iets misging bij een klant, maakte ik vaak een kortings code aan, die hij dan kon gebruiken om de volgende keer iets goedkopers te kunnen bestellen. Als hij die code dan vrijgeeft aan anderen hadden andwren ook goedkoper iunnen bestellen. (tegenwoordig kun je natuurlijk wel instellen dat een code maar 1x gebrukt mag worden). Van mijn kant is er dan geen wil tot een overeenkomtst, maar goed.

Grappig dat in nederland het inmiddels net amerika is, iedereen heeft overal meteen recht op, en zo niet klagen we je direct aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakulaku
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 01:17

Hakulaku

Meh

Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 22:45:
[...]
Maar... ik zie wel andere mogelijke gevolgen. Op internet stikt het van de kortingswebsites (en dan doel ik niet op het kortingstopic op tweakers). Ook Teufel codes vind je op die websites terug. Veel van deze codes vind je niet op de sites van de bedrijven zelf. Ik vermoed dat veel van die codes door Teufel en andere bedrijven zelf zijn aangeleverd (geadverteerd), maar zeker kun je daar dus nu niet van zijn. M.a.w. alle kortingswebsites kun je dus naar mijn mening door deze uitspraak niet meer vertrouwen. Nu zal deze uitspraak echt niet bekend worden in heel Nederland, maar als dat wel het geval zou zijn, zou dit dus een redelijke "bom" kunnen leggen onder al deze (vaak commerciële) kortingswebsites.

Indien gewenst, kan ik nog alle correspondentie voorafgaand aan de zitting van de Geschillencommissie hier publiceren.
Tja, dit is zeker een goed punt. Misschien zou het slim zijn om hier lering uit te trekken en binnen het kortingstopic van tweakers te verplichten dat de voorwaarde of bron erbij vermeld wordt zodat door de potentiele koper gecontroleerd kan worden of deze kortingscode enigzins valide is.

Met betrekking tot de (commerciele) kortingssites zie ik echter geen problemen. Deze werken vaak op basis van commissie (x% van de omzet naar aanleiding van een referentie) en bieden in samenspraak met de bedrijven deze korting aan (korting gaat af van commissiebedrag). Maar het geeft toch stof tot nadenken.

[ Voor 3% gewijzigd door Hakulaku op 11-04-2015 01:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hetzelfde is het geval bij prijzen die erg laag zijn; als je het eerst met de winkel valideert en bevestigd krijgt, heb je een veel duidelijkere zaak als je het moet afdwingen. Daarnaast bied je de winkel de kans om een fout op te lossen als het niet blijkt te kloppen. Winkels gaan daar trouwens vaak niet goed mee om; "als het zo op de website staat dan klopt het" wordt vaak gezegd om er snel vanaf te zijn. Een dergelijke uitspraak van een medewerker tast wel de positie van de ondernemer aan.
sambalbaj schreef op donderdag 09 april 2015 @ 23:50:
klopt overigens nog steeds niet, de code was weldegelijk gepubliceerd op hun site alleen stonden er voorwaarden bij.

Hier ging het dus om een zaak waarbij iemand nog niets ontvangen had. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de gevallen waarin wel geleverd is en ze die producten weer terug wilden hebben.
De winkel kan je simpelweg verplichten om het bestelde te retourneren, omdat er feitelijk door het ontbreken van de wil nooit een overeenkomst tot stand is gekomen. Ook is het niet het geval dat het je enkel is toegestuurd om je tot koop te bewegen (waardoor je het ontvangene gratis zou mogen houden).

Terugeisen reeds betaalde en ontvangen artikel mogelijk
(Bevat verwijzing naar jurisprudentie en diverse aanvullende uitleg door advocaten)

Meer over prijsverhogingen bij winkels:
Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:07
2Dutch schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 11:47:
[...]

En wat de "grap" is, dit soort gezever van Teufel gaat ze denk ik aardig wat klanten kosten, en dat kost ze meer dan die paar honderd euro die ze nu niet hebben mogen innen door dat geneuzel met die code. Ze komen nu sneu over, en die rare mails met fouten en amateuristische insteek ook..manman, nope: geen goede reclame voor die toko :P Het zou een bedrijf sieren als ze toegeven niet handig gehandeld te hebben, maar bv uit coulance een deel te vergoeden of tot een bepaald bedrag het te laten zitten. Maar goed: daar voelen ze zich blijkbaar te goed voor ;)

Hopelijk hebben ze er, mede dankzij jouw doorzettingsvermogen, toch nog ergens iets van geleerd :P
Maak van die paar honderd euro maar vele tienduizenden euro's. Want die code ging als een lopend vuurtje rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

zeef schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 09:23:
[...]

Maak van die paar honderd euro maar vele tienduizenden euro's. Want die code ging als een lopend vuurtje rond.
Acht de kans groot dat er een aantal folks gewoon mee weggekomen zijn? Blijf het maar een raar verhaal vinden, de onhandigheid druipt er iig vanaf :P Had het als Teufel PR een leuke spin gegeven die meer opleverde + iedereen tevreden hield. Mgoed..

[ Voor 25% gewijzigd door 2Dutch op 11-04-2015 10:27 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:59
2Dutch schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 10:24:
[...]

Acht de kans groot dat er een aantal folks gewoon mee weggekomen zijn? Blijf het maar een raar verhaal vinden, de onhandigheid druipt er iig vanaf :P Had het als Teufel PR een leuke spin gegeven die meer opleverde + iedereen tevreden hield. Mgoed..
Meer opleverde? 50% van hun prijs eraf waardoor ze geen winst op hun verkoop maken en/of zelfs verlies erop maken. Dan komt er bij dat ze ook nog eens met een stuk risico zitten voor apparaten die kapot zijn, binnen een bepaalde termijn kapot gaan, etc. Hoe kan dat in vredesnaam meer opleveren? Mensen die er met 50% korting iets kopen en tevreden zijn die gaan echt niet de volgende keer weer bij de winkel kopen, omdat deze mensen alleen op zoek zijn naar de laagste prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:07
[...]

Als het om een paar duizend euro zou gaan, dan zou je dat nog kunnen overwegen. Was ook mijn idee aanvankelijke idee. Lever maar uit en gebruik het als PR stunt. Maar het bleek echt om serieus veel geld te gaan. Daarom snap ik de afweging van Teufel wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:05

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Dat denk jij. Ik betwijfel het. De gemiddelde consument (zeker hier op Tweakers), kijkt gewoon naar de pricewatch. Vind dat altijd zo'n loos argument 'Ja, nu gaan ze klanten verliezen111``~!1 Beter korting geven want gratis reclame~`1!'.
Ik geloof daar niet zo in.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 08:57:
...
De winkel kan je simpelweg verplichten om het bestelde te retourneren, omdat er feitelijk door het ontbreken van de wil nooit een overeenkomst tot stand is gekomen. ...
Zo recthtoerechtaan is het niet altijd, zoals ook wel in de gelinkte topics is uiteengezet, de een partij mag in principe ook vertrouwen op uitingen van de ander, maar dat is uiteindelijk altijd gevalsspecifiek, waarbij diverse factoren in de afweging mee wegen. In dit geval lijkt me wel redelijk het feit dat teufel de betreffende code nooit zelf openbaar zou hebben gemaakt zwaar mee te wegen. Maar algemeen vind ik het zoals ik ook eerder al had gepost aan het feit dat wilsuitingen in een 'geautomatiseerde context' eigenlijk steeds minder gewicht lijken te krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 11-04-2015 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je gaat in op iets dat hier niet ter discussie staat.

De vraag was of het een verschil maakt als er al geleverd is, en daarop is het antwoord nee. Daar waar is bepaald dat van een overeenkomst geen sprake was, doet het er geheel niet toe of al geleverd is of niet. Zoals altijd is bepalend de overeenkomst en is de rest niet relevant.

Is er al betaald? Is er al geleverd? Niet relevant. De overeenkomst komt tot stand door aanbod en acceptatie. Van geldig aanbod is alleen sprake als er redelijkerwijs een wil is. Zoals in dit geval ook bevestigd is het een significant andere situatie als een prijs of code door de winkel wordt bevestigd bij navraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 12:22:
... Van geldig aanbod is alleen sprake als er redelijkerwijs een wil is. ...
Waar ik op inspeel is dat het feit of redelijkerwijs een 'wil bestaat' ook, voor een groot deel, wordt bepaald door de inhoud van uitingen van degene. Ook bij het ontbreken van een wil kan eventueel een overeenkomst tot stand komen, als de tegenpartij redelijkerwijs mocht aannemen dat die wil bestond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uiteraard, maar dat is gewoon onderdeel van verbintenissenrecht. Zoals de geschillencommissie het hier heeft uitgelegd bestond er niet de wil dat deze codes gebruikt werden en claimen ze deze ook niet zelf gepubliceerd te hebben. Koper had er volgens hun uitspraak niet zonder meer op mogen vertrouwen dat deze code bedoeld was om gebruikt te worden.

Zoals met alles zullen de nuances in een andere situatie kunnen leiden tot een andere conclusie. Het ging even over de gestelde vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Is er al betaald? Is er al geleverd? Niet relevant.
Dan is het nu wachten tot er een mail/brief komt waarin de geleverde spullen terug gevraagd worden }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Fred_M, bedankt voor je uitgebreide reacties in dit topic! Ik was erg benieuwd naar hoe het zou aflopen, maar helaas. Verder wil ik wel graag vermelden dat ik vind dat Teufelaudio het erg amateuristisch heeft aangepakt. Van hun taalgebruik (taalfouten etc.) tot het ontwijken van vragen in emails, ik zal er persoonlijk nooit meer iets bestellen.

Het lijkt me sterk dat Teufel nu brieven gaat sturen naar mensen die wel een product hebben ontvangen, maar het is mogelijk...

[ Voor 16% gewijzigd door Frozen op 11-04-2015 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
... Is er al geleverd? Niet relevant. ...
Helemaal klopt dat trouwens ook niet, want men kan het leveren op zich ook goed als wilsuiting zien. Maar goed inderdaad maar beperken tot de actueel voorliggende situatie.

[ Voor 15% gewijzigd door begintmeta op 11-04-2015 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is inderdaad mogelijk dat er verzoeken komen tot het terugsturen van artikelen, echter is ook dat niet zo eenvoudig. Er ligt een uitspraak van een geschillencommissie, maar geen gerechtelijke uitspraak. Dat betekent dat je niet 1-2-3 hoeft te beantwoorden aan een verzoek om zaken terug te sturen.

Mensen hebben te goeder trouw besteld en als de winkel je een brief stuurt hoef je wat ze stellen niet direct voor waarheid aan te nemen. Ze zullen als je niet mee wil werken daadwerkelijk een zaak moeten starten waarin bepaald wordt dat de overeenkomst niet geldig was. Een behoorlijke stap.

Persoonlijk zou ik een dergelijke brief naast me neerleggen, zolang ik voor mezelf weet dat ik te goeder trouw handelde. Kan namelijk aangetoond worden dat bewust misbruik werd gemaakt, dan is er risico op kosten. Kan dat niet, dan zullen ze hun recht eerst daadwerkelijk moeten aantonen. Ook dat is een significante en dure stap voor de winkel. Wellicht interessant in geval van zeer dure artikelen, maar anders zou ik het als winkel verder zo laten en zien als leergeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdjnl
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:39
Ik vind het terecht dat de winkel niet tot leveren gehouden is, maar wat is de uitspraak van de geschillencommissie toch een gedrocht.

Na accepteren van de kortingscode geeft de webwinkel een prijs weer die de klant kan accepteren. Tenzij uit die prijs redelijkerwijs kan worden bepaald dat deze niet kan kloppen, komt een overeenkomst tot stand. Een wilsgebrek in de prijs blijft immers voor risico van de webwinkel tenzij dit wilsgebrek duidelijk is voor de klant, omdat de klant zich in dat geval kan beroepen op een gerechtvaardigd vertrouwen in de juistheid van het aanbod.

Dat de website de kortingscode accepteert, wil nog niet zeggen dat de prijs die dan tevoorschijn komt zomaar vertrouwd mag worden. Dat was hier naar mijn mening het geval.

Waarom dan al die irrelevante en discutabele overwegingen over kortingscodes?!

De constructie door de geschillencommissie van een "kortingscode die niet door de ondernemer zelf geïnitieerd is" komt mij zeer gekunsteld over.

Als de kortingscode bijvoorbeeld 5% korting had toegepast in plaats van een bedoelde 5 euro, dan had naar mijn mening geen sprake kunnen zijn van een kennelijke vergissing. Maar volgens de geschillencommissie mag je in dat geval ook geen vertrouwen hebben in het aanbod, zelf als het systeem de kortingscode accepteert, alleen maar omdat je de code niet rechtstreeks van de ondernemer hebt ontvangen of deze niet nog eens expliciet bij de ondernemer op geldigheid hebt gecontroleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vw23a
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 16:53
Teufel herhaalt de aktie van toen: http://www.teufelaudio.nl/black-friday.html - Black Friday met 52 % korting op b.v. de Bamster. Voor wie nog een kansje wil!
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de afhandeling van de bestellingen. Dus NIET voor de moralistische discussie, en ook niet voor redeneringen waarom men het wel of niet had kunnen weten.