Xiaomi Mi band Fitness monitor & Sleep tracker
Een artikel uit het [Ervaringen] Online shoppen in China - Deel 2 topic trok mijn aandacht, de Mi Band van Xiaomi. Ik had al eens de oordopjes van Xiaomi gekocht (Pistons) welke mij zeer goed bevielen, een goede kwaliteit voor een lage prijs.
De Mi Band is een zeer goedkope fitness tracker (stappenteller) en sleep tracker.
De Mi Band werkt samen met je Android of IOS toestel dmv een app en bluetooth verbinding. De originele Mi Band app vind je gewoon in de Google Play store, https://play.google.com/s...s?id=com.xiaomi.hm.health .
Specificaties
De reden voor mij om deze tracker te kopen was onder andere de prijs, hij kostte mij circa € 16,- . Er zitten ook wat extra leuke dingen aan deze tracker.
De batterij bijvoorbeeld gaat bij normaal gebruik circa 1 maand mee wat ik persoonlijk erg prettig vind.
De Mi Band kun je ook laten vibreren bij bepaalde gebeurtenissen, je kunt dat allemaal via de app instellen. Bij de originele app ( er zijn aangepaste , daar kom ik wat verder op terug) kun je de Mi Band laten vibreren als je een telefoontje binnen krijgt. Ik heb mijn toestel vaak op stil staan of op vibreren en dan merk je niet altijd een telefoontje op, nu dus wel. Er zit ook een wekker functie op, hij begint dan te trillen als het alarm af gaat.
Verder registreert hij dus je stappen en ook je slaapgedrag. Zodra je het vooraf ingestelde aantal stappen heeft bereikt (standaard 8000) dan vibreert hij ook een keer om het aan te geven.
Hieronder een screenshot van wat schermen van de app
Nu zijn er ook wat aangepaste apps voor de Mi Band, die een stuk praktischer zijn dan degene uit de Play store. Allereerst is de app vertaald in het Engels, dat leest een stuk prettiger dan Chinees. De Mi Band is voorzien van 3 leds in een aantal verschillende kleuren, blauw, oranje, groen en rood.
De aangepaste apps maken daar ook handiger gebruik van, om zo ook notificaties van andere apps weer te kunnen geven. Je zou er voor kunnen kiezen om voor notificaties van app A de led een X aantal keer te laten knipperen in de kleur Y en hem eventueel ook een Z aantal keer te laten vibreren.
Met name het laatste vind ik een waardevolle toevoeging tov de standaard app en ook van de huidige smartwatches. Persoonlijk vind ik het voldoende om te weten van welke app ik een bericht heb gekregen, ik ga het toch niet aflezen van een mini schermpje. Ook vind ik de standby tijd en prijs van de huidige smartwatches niet de moeite waard. Gebruik je de app met notificatie dan heb je wel meer gebruik van de batterij, maar ik vind het niet echt storend. De losse .apk van de apps post ik hier niet maar in een minuutje tijd zijn ze te vinden

Gebruik uiteraard op eigen risico, as usual

De Mi Band heeft bij Xiaomi telefoons nog een extra functie, hij unlocked het toestel automatisch met de Mi Band in de buurt. Ik gebruik hem nu met een LG G2 en daar werkt op het automatisch unlocken verder alles.
[Voor 3% gewijzigd door janvanduschoten op 14-12-2014 22:13]
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw