Hallo GoT, ik open een nieuw topic omdat mijn vorige topic geen reacties meer trekt.
Ik had mijn beslissing bijna gemaakt totdat de nieuwe BBG uit kwam.
Nu heb ik nog wel een aantal vragen bij bepaalde onderdelen uit de setup
Ik zoek
Advies en jullie meningen over welke onderdelen goed bij mijn wensen passen met de prioriteiten:
- Prijs/kwaliteit
- Snelheid
- Makkelijk schoon te maken
- Stil en koel (dit ging hand in hand, toch?)
- Netheid
In die volgorde.
Onderaan zal ik de onderdelen zetten wie mijn aandacht trokken en vragen welke de beste oplossing is, maar ik sta open voor input over nieuwe onderdelen.
Wat is je budget?
Geen beperkende factor in dit geval. (als een onderdeel dat €30,- boven het budget ligt maar veel meer performance bied dan gaan we daar natuurlijk voor)
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ga voornamelijk games spelen op de PC
Games als:
- Battlefield 4: Multiplayer (als ik speel, wil ik natuurlijk graag winnen, maar ik zit niet in een competitie of iets dergelijks)
- League of Legends (als ik speel, wil ik natuurlijk graag winnen, maar ik zit niet in een competitie of iets dergelijks)
- The Elder Scrolls: Skyrim modded (Zo mooi mogelijk)
- World of Warcraft: Warlords of Draenor (Als 20 man mythic raider ben ik vrij fanatiek en kan vrij veel vergen als je alle spell effects hoog zet, wat wel mijn intentie is)
- Shadow of Mordor
- Dragon Age Inquisition
- Farcry 4
En ik zit nog te wachten op de releases van Mass Effect 4 en de battlefield na hardline
Als display heb ik een Sony KDL 40W605BBAEP gekozen, omdat dit scherm goede kleurweergaves had, lage input lag en een 60 hz scherm. Ik heb het systeem op mijn slaapkamer komt te staan en naast games kijk ik ook nog wel graag een film, serie of gewoon tv.
Ik dacht op dit moment aan
GPU
Nvidea 970 GTX
AMD R9 290X
AMD R9 290
Ik dacht op dit moment aan de ASUS 970 GTX STRIX variant, omdat hij erg zuinig en koel is zonder al te veel prestatie te verliezen tegenover andere aftermarket fabrikanten. Ook verkies ik hem boven de R9 290X omdat hij net iets beter zou presteren volgends tomshardware.com terwijl hij in dezelfde prijsklasse zit. Ik vraag me nog wel af of het prijs verschil in de R9 290 niet te veel kost van de prestaties.
Ook wil ik graag eens een nvidea kaart proberen omdat ik bij alle videokaarten die ik ooit heb gekocht (waarvan allen AMD) altijd problemen heb gehad (verbrandde videokaart, kapotte lagers)
CPU
Intel I5 4460
Het scheen dat deze processor de beste prijs/kwaliteit bood volgens jullie BBG. Maar in de nieuwste versie verkreeg de Intel I5 4590 de voorkeur, wat mij weer van de wijs brengt. Ook zie ik nergens aanbevelingen over de AMD varianten, waarom is dit? Is Intel zo goed of is AMD zo slecht? Het viel me ook op dat AMD stukken goedkoper is dan Intel, maar is goedkoop duurkoop in dit geval? Waarom presteren ze minder als dit zo is?
CPU Cooler
Cooler Master Hyper 212 EVO
Dit verkreeg de voorkeur in de BBG editie november en januari, maar in een vorig topic werd mij de Gelid tranquilo aangeraden, maar ik heb nog nooit over dit merk gehoord.
Behuizing
Fractal Design Define R5
Corsair 330R
Dit omdat het design er strak uit ziet door de mooi geborstelde voorplaat. De airflow goed was omdat aan de voorkant over de air intake de hele hoogte was aan de beide zijkanten. De airflow te verbeteren is door de HDD kooien te verwijderen en ook de ODD kooien te verwijderen waren. Dit laatste heb ik in nog geen andere kast gezien. De cablemanagement gaten rubberen flapjes hebben. Ook zijn er SSD mounts aan de achterkant van het moederboord, iets wat ik ook nog niet vaker gezien heb (waardoor het strakker weg te werken is). En er stoffilters over de gehele lengte en hoogte aan de voor- en onderkant zaten.
Enigste minpunten aan de kast vindt ik dat er geen stoffilters zijn aan de boven en achterkant van de kast (als je de plastic klepjes eraf hebt voor meer airflow). De extra fan klepjes zijn van plastic waardoor het fragiel is. Ik had liever de wanden en bovenkant als een massief geheel gezien. De geluidsdempende matten aan de binnenkant van de kast zouden van mindere kwaliteit zijn dan bijvoorbeeld de Corsair 330R. Het deurtje aan de voorkant zou van plastic zijn i.p.v. metaal. De fan's aan de bovenkant laten ruimte over (ze sluiten niet mooi aan over de gehele fanholes) En mijn laatste commentaar punt is de ODD klepjes aan de binnenkant (als je het deurtje open doet) had ik liever een geheel gezien, i.p.v. een latch zoals het nu is.
SSD
Crucial MX 100 240 GB
of Samsung 850 EVO 240 GB
Dit omdat de Crucial MX 100 de goedkoopste oplossing zou zijn, maar de Samsung 850 EVO zou de snelste zijn. Alleen is die snelheid merkbaar genoeg dat het die €30,- extra waard is?
RAM
Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
of Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
Dit omdat ik gelezen had dat alles boven de 1600 mhz 9 CAS ram geen invloed zou hebben bij games (alleen bij videobewerking software). Wel vraag ik me af waarom de
pricewatch: Kingston HyperX Savage HX318C9SRK2/16 zoveel duurder is dan de modellen die ik genoemd heb. Waar zit het verschil hierin?
Moederbord
Gigabyte G1.Sniper B5
Dit omdat hij in de BBG januari stond. Hij een goede sound en netwerk chip zou hebben. Geen overbodige M2 of SLI/CF en wel een goede prijs/kwaliteit schijnt te hebben.
Maar welke vinden jullie het beste passen in deze setup? (Ga uit van 970 gtx, i5 4460, 8-16 gb ram, fractal R5, Coolermaster hyper 212 evo)
PSU
Seasonic M12II EVO 520W
Dit omdat hij volledig modulair is en 80 plus bronze gecertificeert. Ik kreeg deze aangeraden in een andere post maar ik weet niet goed hoeveel wattage ik nodig heb voor deze setup (Ga uit van 970 gtx, i5 4460, 8-16 gb ram, fractal R5, Coolermaster hyper 212 evo) en welke 80plus certificering ik nodig heb en of dat het waard is. Wat vinden jullie van fanless voedingen? hoe belangrijk is een voeding met fan om de hitte uit de kast te halen? (op het vorige topic werd mij verteld dat een groot deel van de airflow kwam van de voeding) Het leek mij het wel waard om een beetje extra uit te geven aan een modulaire voeding omdat ik houd van een strakke, minimalistische setup en omdat dat makkelijker schoon te maken is.