Nieuwe PC of videokaart upgraden + SSD?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Lawojin
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-09-2025
Ik zoek
Hulp met het maken van de keuze tussen videokaart upgraden of een geheel nieuwe pc te kopen. Ook wil ik graag weten welke SSD jullie aanraden, ik heb aan zo'n 250 GB genoeg (ik begreep dat er verschillen zaten in de snelheid waarin de SSD's onderling op werken?)
Is een nieuwe videokaart voldoende om het systeem nog een paar jaar mee te laten komen bij de spellen die er nog aan komen, of is een nieuwe computer een betere oplossing?
(passen de upgrades nog in de kast, worden de andere componenten geen bottleneck, kunnen de kast koelers + componenten koelers ze voldoende koelen om het redelijk stil te laten werken want in mijn huidige systeem overheerst het lawaai van de GPU dikwijls de muziek die ik luister ).

Wat is je budget?
ongeveer €600,- voor een complete pc (zonder randapparatuur als muis, toetsenbord, geluid, scherm)
natuurlijk als er een betere prijs-kwaliteitsverhouding is bij een product dat boven die waarde uitkomt is dat geen probleem.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alle merken

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit is mijn huidige systeem:
Scherm: Sony KDL40w605BBAEP dit kwam naar voren als beste model voor een gamer die lage input lag wil, groot scherm, full hd en goeie beeldverversing door 60 hz)
Moederbord: Asus 1155 P8H61-M LE (rev.3) S/GBL/R/DDR3/µATX
GPU: 6850 AMD HIS HD 6850 Fan 2x DVI/HDMI/GDDR5 1024MB
RAM: 8192MB DDR3/1333 Kingston CL9 KIT
PSU: MS-Tech MS-N750-Val 750W ATX
CPU: 1155 Intel Core i5 2320 95W 3,00GHz / BOX
Kast: MS-Tech CA-0270BL Xerxes 0 Watt / zwart-blauwe LED's (afmetingen: 190 x 470 x 467 mm Fans: 3 x 120mm met blauwe led-verlichting)
HDD: 500GB Samsung HD502HJ SATA/16MB/7200rpm

Ik gebruik dit systeem voor:
-TV/Films kijken
-Gaming
voornamelijk World of Warcraft als PVE raider (dus ongeveer 2-3 uur per sessie waarbij 20 man samen werkt), League of legends, Skyrim, Shadow of Mordor en Battlefield 4.
The Witcher 3, Assassins Creed Unity, Mass Effect 4 en Dragonage Inquisition staan nog op mijn lijstje.

Ik zoek dus ook een samenstelling die mij goed mee laat komen met de wat nieuwere spellen.

De reden dat ik nu aan de bel trek is omdat mijn videokaart (de 6850 AMD) ontzettend veel kabaal maakt, ik zou het willen vergelijken met coil whine maar de toon is lager en het bromt meer alsof de fan niet goed vast zit en ratelt.

Ik zat te denken aan een MSI 970 GTX

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Die voeding moet je direct vervangen, dat ding is letterlijk een tijdbom, welke je pc kan/gaat slopen.

Die i5 is nog wel aardig, dus opzich zou alleen een nieuwe videokaart en dus zekers een nieuwe voeding zeker volstaan.

People as things, that’s where it starts.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

1. Andere PSU, dit is een gevaarlijk ding voor je PC
2. Andere GPU
3. Een SSD, je hebt tegenwoordig al leuke van 250GB voor minder dan 200, bijvoorbeeld Crucial of Samsung EVO

De rest is (totaal) niet nodig.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-02 10:51
Lawojin schreef op donderdag 11 december 2014 @ 13:25:
Ik zoek
Hulp met het maken van de keuze tussen videokaart upgraden of een geheel nieuwe pc te kopen. Ook wil ik graag weten welke SSD jullie aanraden, ik heb aan zo'n 250 GB genoeg (ik begreep dat er verschillen zaten in de snelheid waarin de SSD's onderling op werken?)
Echt grote verschillen zal je niet merken in snelheid. In benchmarks zijn er wel verschillen te zien maar met normaal gebruik zal je niets merken. Ten opzichte van je normale HDD voelt het wel veel en veel sneller.

Wel zijn er verschillen in kwaliteit en features.

De op dit moment meest aangeraden SSD is
pricewatch: Crucial MX100 256GB
Is een nieuwe videokaart voldoende om het systeem nog een paar jaar mee te laten komen bij de spellen die er nog aan komen, of is een nieuwe computer een betere oplossing?
(passen de upgrades nog in de kast, worden de andere componenten geen bottleneck, kunnen de kast koelers + componenten koelers ze voldoende koelen om het redelijk stil te laten werken want in mijn huidige systeem overheerst het lawaai van de GPU dikwijls de muziek die ik luister ).
Je processor is niet de nieuwste of de snelste maar ik denk niet dat je daarmee tegen een bottleneck aanloopt. Normaal gesproken zouden de upgrades prima in je kast moeten passen. (ken de kast persoonlijk niet, maar 9/10 keer is het vrij standaard). Aangeraden gpu hieronder is vrij stil en als er niet gegamed wordt staan de fans helemaal stil en hoor je dus niets. Verder zullen de aangeraden componenten even veel of minder warmte geven (ssd geeft helemaal geen warmte, gpu is zuiniger, voeding zal ook niet veel meer geven dan je huidige) dus je fans zouden ook prima nog gebruikt kunnen worden.

Ten slotte kan je als je uiteindelijk toch je moederbord en je cpu wilt upgraden alle onderdelen die je nu aanschaft meenemen.
PSU: MS-Tech MS-N750-Val 750W ATX
Zoals al aangegeven, dit is geen al te beste voeding.

Kijk bijvoorbeeld eens naar:
pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W of zijn niet modulaire broertje pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W
De reden dat ik nu aan de bel trek is omdat mijn videokaart (de 6850 AMD) ontzettend veel kabaal maakt, ik zou het willen vergelijken met coil whine maar de toon is lager en het bromt meer alsof de fan niet goed vast zit en ratelt.

Ik zat te denken aan een MSI 970 GTX
De genoemde kaart is een kaart waar relatief veel coil whine voorkomt.

Deze kaart schijnt er minder last van te hebben (uit te sluiten is het natuurlijk nooit helemaal)
pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 en is ongeveer even duur

• Lawojin
VasZaitsev schreef op donderdag 11 december 2014 @ 13:31:
Die voeding moet je direct vervangen, dat ding is letterlijk een tijdbom, welke je pc kan/gaat slopen.

Die i5 is nog wel aardig, dus opzich zou alleen een nieuwe videokaart en dus zekers een nieuwe voeding zeker volstaan.
Wat is er mis met de voeding?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat niet? Dat ding heeft slechte interne componenten. Die kan zomaar je hele build frituren... Ik zou daar nooit een nieuwe GPU van 350 euro aan durven hangen.

[ Voor 25% gewijzigd door br00ky op 12-12-2014 10:59 ]

• Lawojin
br00ky schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 10:58:
Wat niet? Dat ding heeft slechte interne componenten. Die kan zomaar je hele build frituren... Ik zou daar nooit een nieuwe GPU van 350 euro aan durven hangen.
ik gebruik deze computer al sinds 14/12/2011

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:13
dan heb je 3 jaar lang een engeltje op je pc:P. maar die goedkope dingen zijn echt slecht.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-02 08:09
Wees blij dat er nog niets fout is gegaan dan! Met een,beetje google werk naar ms tech ga je vinden dat ze vooral rommel maken die nooit de wattage kunnen leveren, wanneer je ze wel zo belast dan willen ze nog wel eens ontploffen. Het kan ook acceptabel werken, maar wil je 600 euro aan pc riskeren door 30 euro te brsparen op de voedeing? Lijkt mij van niet.

In jouw geval zou ik kijken naar een nieuwe gpu, ssd en voeding. De cpu kan nog wel mee voorlopig.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

br00ky schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 10:58:
Ik zou er helemaal niks aan durven hangen.

Het vervelende van die krengen is ook dat ze behoorlijk hit or missbounce zijn. Of ze klappen bijna direct eruit, al dan niet letterlijk, of ze gaan idd vrij lang mee, maar sturen dan wel een bootlading ripple naar je onderdelen, en een spanning die nergens op slaat[te hoog, te laag], wat de levensduur van je onderdelen ook weinig goed doet.

Een goede voeding, die nog eens meer kan leveren dan die MS-Tech, is nauwelijks duurder: pricewatch: MS-Tech MS-N750-VAL dat ding blijft normaliter steken rond de 400w, de pricewatch: Thermaltake Munich 430W is een goede voeding die dat prima kan leveren.

• Lawojin
Ardjee schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 11:49:
Wees blij dat er nog niets fout is gegaan dan! Met een,beetje google werk naar ms tech ga je vinden dat ze vooral rommel maken die nooit de wattage kunnen leveren, wanneer je ze wel zo belast dan willen ze nog wel eens ontploffen. Het kan ook acceptabel werken, maar wil je 600 euro aan pc riskeren door 30 euro te brsparen op de voedeing? Lijkt mij van niet.

In jouw geval zou ik kijken naar een nieuwe gpu, ssd en voeding. De cpu kan nog wel mee voorlopig.
Dus mijn kast is eigenlijk ook rommel?
Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een PSU?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:37

Thomg

Aww yiss

Hoe gammel een kast ook is, ik zie het niet 1 2 3 je interne componenten opblazen. Niet letterlijk

Waar je op moet letten bij PSU?

Aan een lijstje houden die op tweakers staat of reviews opzoeken van betrouwbare sites.

Zou een duur grapje zijn als je hier een 970 op gezet had :z

[ Voor 11% gewijzigd door Thomg op 12-12-2014 23:29 ]

• Lawojin
Thomg schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 23:29:
Hoe gammel een kast ook is, ik zie het niet 1 2 3 je interne componenten opblazen. Niet letterlijk

Waar je op moet letten bij PSU?

Aan een lijstje houden die op tweakers staat of reviews opzoeken van betrouwbare sites.

Zou een duur grapje zijn als je hier een 970 op gezet had :z
Bedankt dat u de moeite neemt om mij te helpen.
Hierbij is mijn vraag over de veiligheid van mijn kast beantwoord maar of het merk slechte prijs/kwaliteit levert nog niet.
wel lijstje op tweakers? er staan geen uitleg topics over voedingen op het forum, of ik moet er kats langsheen kijken. Wel heb ik een topic gevonden dat functioneert als BBG, maar de uitleg waarom ontbreekt.
Ik wil ook graag begrijpen waartussen ik moet kiezen, waar ik op moet letten en waarom.
welke sites raad u aan naast Tomshardware?

Puur uit nieuwsgierigheid: hoe komen jullie aan de info?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Heel veel lezen op heel veel verschillende sites, veel duidelijker dan dat kan ik het iig niet maken :+

Enfin, over voedingen.
Een flink deel van het BBG voedingen topic doorlezen maakt je denk ik al wijzer, al is het uiteraard veel droge kost als je er nog weinig over weet.

http://www.jonnyguru.com/ is voor voedingen 1 van de beste sites, hij reviewed zeer goed, maar schrijft op een fijne, luchtige manier. Wil je snel te weten komen wat slechte voedingen echt slecht maakt, moet je zijn "death of a gutless wonder" reviews lezen, die over waardeloze voedingen gaan.

[Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen heeft een lijstje met daarin iig een greep uit de goede voedingen. Elke voeding daarin in zeker goed, al betekend dat niet dat alles daarbuiten meuk is. Alles daarbuiten is wel wat "vreemder", zoals de Thermaltake die ik aanraadde.

Voedingen zijn wel een van de lastigere dingen om echt wat knowhow van te krijgen, ik durf mezelf echt geen deskundige op dat gebied te noemen.

Gelukkig zijn CPU's en GPU's veel makkelijkere kost, en als je geen gekke dingen gaat doen, mobo's ook.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Mijn "To go" PSU review sites zijn jonnyguru en hardwaresecrets, andere sites missen vaak wat cruciale onderdelen om de voeding te testen of maken het bijvoorbeeld niet open.

• Lawojin
VasZaitsev schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 01:34:
Heel veel lezen op heel veel verschillende sites, veel duidelijker dan dat kan ik het iig niet maken :+

Enfin, over voedingen.
Een flink deel van het BBG voedingen topic doorlezen maakt je denk ik al wijzer, al is het uiteraard veel droge kost als je er nog weinig over weet.

http://www.jonnyguru.com/ is voor voedingen 1 van de beste sites, hij reviewed zeer goed, maar schrijft op een fijne, luchtige manier. Wil je snel te weten komen wat slechte voedingen echt slecht maakt, moet je zijn "death of a gutless wonder" reviews lezen, die over waardeloze voedingen gaan.

[Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen heeft een lijstje met daarin iig een greep uit de goede voedingen. Elke voeding daarin in zeker goed, al betekend dat niet dat alles daarbuiten meuk is. Alles daarbuiten is wel wat "vreemder", zoals de Thermaltake die ik aanraadde.

Voedingen zijn wel een van de lastigere dingen om echt wat knowhow van te krijgen, ik durf mezelf echt geen deskundige op dat gebied te noemen.

Gelukkig zijn CPU's en GPU's veel makkelijkere kost, en als je geen gekke dingen gaat doen, mobo's ook.
Ik heb die hele post door gelezen,
ik durf niet eens te zeggen dat ik er 20% van begrijp.
er staat heel mooi bij ieder component welke vragen je moet stellen. maar niet wat daar mogelijke antwoorden en gevolgen op van kunnen zijn.
bijv bij CPU: "Bij het overklokken van de processor, zal je enkel meer frames per second zien wanneer de processor de bottleneck vormt" Hoe weet ik wanneer de processor de bottleneck vormt? wat is een K? (Dit was nodig voor overclocken las ik maar wat houdt het in?
"De twee belangrijkste factoren zijn geluid en temperatuur. De stock-koeler presteert in beide niet bepaald goed. De stock koeler is goed als je niet veel gaat doen met je PC of wanneer het je niet uitmaakt hoe luid de processorkoeler kan worden." Ik hoor niks van mijn processor, ook niet tijdens games, dit kan ook aan mij liggen omdat ik het geluid van mijn videokaart gewend ben moet ik ook nieuwe CPU koelers kopen dan?
"Welke beeldresolutie zal ik gebruiken?
Zal ik gebruik maken van GPU-accelerated rendering of i.d. ? (Cuda-cores)"
Geen flauw benuw welke resolutie de beste is, ik ga ervan uit dat 1080p het beste is voor games?
GPU accelerated rendering nog nooit van gehoord, staat ook nergens uitgelegd

Hoe staat mijn RAM ermee, is dit nog voldoende/ is hier redelijk winst in te behalen?

Wat houdt modulair en niet modulair in bij voeding?
"gold","bronze" en "platinum"??

Wat is er voor winst te behalen bij een nieuw moederboard?

"firewire"?

wat zijn "hashwell refresh CPU's"?

[ Voor 4% gewijzigd door Lawojin op 13-12-2014 12:44 ]

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
je hebt wel heel veel vragen die gemakkelijk zelf op te zoeken zijn.
in de tijd die je nodig had om ze te typen had je gemakkelijk de helft al kunnen beantwoorden.

Nukezone FTW

• Lawojin
Wat vinden jullie een aanrader videokaart?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ligt aan je budget.

Tot 150 euro: R9 270 De goedkoopste is van Club3D, die is ook vrij goed. De beste is volgens mij die van Gigabyte
Tot 200 euro: R9 280 Club3D en Sapphire zijn de goedkoopsten, en ook vrij goed. Die van HIS en Asus zijn niet veel duurder en ook erg leuk gekoeld.
Tot 300 euro: R9 290 Sapphire Tri-X en Club3D RoyalAce zijn niet al te duur, en erg goed gekoeld. De Asus is momenteel de goedkoopste, maar wat minder goed gekoeld.
Alles daarboven GTX970 of als je echt extreem bezig bent met bijv 4k gaming: CF R9 290. De Asus GTX970 is een erg leuk ding.

• Lawojin
Wat zeggen jullie van deze setups?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 164,-€ 164,-
1MSI B85-G43 Gaming€ 87,51€ 87,51
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 349,90€ 349,90
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 90,95€ 90,95
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 82,95€ 82,95
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 24,50€ 24,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,95€ 65,95
1Seasonic S12G 450W€ 64,-€ 64,-
1Crucial MX100 256GB€ 93,60€ 93,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.023,36

VERSUS

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 89,95€ 89,95
1Asus M5A97 R2.0€ 72,99€ 72,99
1NZXT Source Elite 210€ 45,95€ 45,95
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 82,95€ 82,95
1Kingston HyperX Fury black HX316C10FBK2/8€ 69,95€ 69,95
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 39,-€ 39,-
1Intel 530 2,5" OEM 240GB€ 121,95€ 121,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 897,14

[ Voor 33% gewijzigd door Lawojin op 13-12-2014 16:03 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Prima setup, die eerste althans. Die tweede is nauwelijks te vergelijken (andere case, voeding, ssd, ram) ...

Je kan eventueel je RAM uit je huidige pc meenemen, daar is niks mis mee. Ik kan me echter ook voorstellen dat je die misschien in zijn geheel zou willen verkopen. Dat zou makkelijker kunnen gaan met RAM erin.

[ Voor 28% gewijzigd door br00ky op 13-12-2014 16:09 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik zou er eerder een tranquillo opgooien.

pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

http://nl.hardware.info/v...ingstabel-13-12-2014-1622

[ Voor 24% gewijzigd door Thomg op 13-12-2014 16:23 ]

• Lawojin
Hoezo zijn die beide setups niet te vergelijken?
Het belangrijkste in een case is voor mij is airflow. Estetisch aspect maakt niet veel uit aangezien hij toch uit het zicht staat.
Voeding weet ik geen vergelijkingspunten voor maar nu heb ik stukken meer wat en volgens mij gebruik ik dat niet.
Het verschil tussen SSD's onderling was minimaal toch? ik heb aan zo'n 250 gb genoeg.
Het verschil tussen RAM geheugen onderling was evenmin van belang en ik meende dat je zo'n 8 gb nodig hebt en een uitbreidingsmogelijkheid naar 16 gb ideaal was.
Zijn er nog verschillen in de window's 8.1 uitvoeringen? (ik bedoel niet de 32 en 64 bit verschillen, maar pro, essentials etc.)

[ Voor 10% gewijzigd door Lawojin op 13-12-2014 16:32 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik bedoelde meer dat, juist ómdat er zoveel verschillende onderdelen in de beide systemen zitten, het eigenlijk niet te vergelijken is.

Het ene is een intel-based systeem met een superduper case en schitterende SSD, de andere een vrij matige AMD 6core met mwa kast en veel te dure SSD. Snap je, dat dat het vergelijken moeilijk maakt?

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Lawojin schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 16:32:
Het belangrijkste in een case is voor mij is airflow.
pricewatch: Corsair Carbide Air 540 Zwart
Case vinden met betere airflow dan deze case gaat moeilijk worden.

Weg

• Lawojin
New Yorker schreef op zondag 14 december 2014 @ 09:22:
[...]

past nieuwe hardware wel in die kubus? ik kan me voorstellen dat een groot moederbord lastig word.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Lawojin schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 19:17:
[...]

past nieuwe hardware wel in die kubus? ik kan me voorstellen dat een groot moederbord lastig word.
ATX (Standard), EATX (Extended ATX), Micro-ATX (µATX), Mini-ITX

8)

• Lawojin
New Yorker schreef op zondag 14 december 2014 @ 09:22:
[...]

Iemand die deze uitdaging accepteerd?

Zou je kunnen toelichten waarom hij superieur is?

• Lawojin
Is hij ook een beetje makkelijk schoon te maken / stof bestendig?

• Lawojin
Ik ga hem toch maar opnieuw open gooien
Wat vinden jullie hier van?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 216,95€ 216,95
1Asus Z97-K R2.0€ 0,-€ 0,-
1Antec Performance One P280 Zwart€ 84,99€ 84,99
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,-€ 67,-
1Seasonic M12II Evo 520W€ 59,80€ 59,80
1Crucial MX100 256GB€ 93,95€ 93,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 895,54

Ik koos voor de Antec Performance One P280 omdat hij een van de stilste was en goede airflow heeft. Daarnaast is hij door veel stoffilters makkelijk schoon te maken / stofbestendig. Ook vind ik zijn simpele design prettig. Bron: http://nl.hardware.info/r...sultaten-geluidsproductie

Ik koos voor de GTX 970 omdat hij wordt aangeprezen als de beste prijs-kwaliteit kaart van vandaag. Ik wil de ASUS variant omdat die het beste gekoeld zou zijn en het stilst is van alle merken, het enige nadeel was dat hij minder te overklokken was, maar aangezien ik dat nog nooit heb gedaan (en dus weinig vertrouwen in heb) overclock ik hem toch niet ver.

Het ram geheugen koos ik omdat dat in de recommended lijst zat: [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen

Processor + processor koeling idem. (Heb ik eigenlijk wel een custom processor koeler nodig?)

256 gb SSD vond ik voldoende. Als ik een game uitgespeeld heb of een film af heb dan verwijder ik die toch weer.

De voeding werd aangeraden door jullie en modulair leek me handig omdat ik zo'n goed mogelijke airflow wil hebben. Ik wil zoveel mogelijk overbodige onderdelen weg laten zodat hij koeler en stiller blijft. (Levert deze voldoende stroom? Is deze stil?)

Zijn er nog betere prijs-kwaliteit onderdelen dan deze die ik nu geselecteerd heb?
Ik gebruik de PC voor gedownloade films/serie's te kijken en daarnaast ook voor games zoals Battlefield 4, World of Warcraft, League of Legends, TES: Skyrim, the Witcher 3, Dragonage Inquisition.

Ik vindt belangrijk dat de PC:
- Een goede prijs-kwaliteitsverhouding heeft.
- Goed mee kan komen met games de komende 3 jaar.
- Snel is.
- Stil / koel is. (dit ging hand in hand, toch?)
- Makkelijk schoon te maken is.

In die volgorde

[ Voor 12% gewijzigd door Lawojin op 24-12-2014 16:39 ]

• New Yorker
  • Niet online
Moederbord is niet te koop.

Weg

• Lawojin
Ohja. Maar nog verbeteringspunten?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

De Performance One vind ik niet echt een top kast, Antec doet naar mijn mening al jaren niet meer mee, pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart is de koning dit moment, erg koel, zeer stil, erg ruim, ingebouwde fancontroller, vreselijk degelijk. Wat wilt een mens nog meer?

Waarom een overklokbare cpu? Heel veel brengt het niet op, maar hij is een stuk duurder dan bijv. de pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed

Dan kun je ook gaan voor een leuk H97 plankje zoals de pricewatch: MSI H97 GUARD-PRO of de wat luxere [betere audiochip] pricewatch: Gigabyte GA-H97-D3H

De GTX970 is zeker een goede kaart, maar prijs/prestatie gezien wordt hij ruimschoots verslagen door de pricewatch: Asus R9290-DC2OC-4GD5 welke iets langzamer is [zeg 10%] maar dus meer dan een kwart goedkoper is.

Voor stilte heb je zeker een custom cpukoeler nodig, de gelid is prima.

• Lawojin
VasZaitsev schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 00:02:

De GTX970 is zeker een goede kaart, maar prijs/prestatie gezien wordt hij ruimschoots verslagen door de pricewatch: Asus R9290-DC2OC-4GD5 welke iets langzamer is [zeg 10%] maar dus meer dan een kwart goedkoper is.
Ik meende dat de R9 290 alleen beter was op hogere resoluties, maar op de 1080p waar ik op speel werd hij verslagen door de gtx 970

• Brogala
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Lawojin schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 09:09:
[...]

Ik meende dat de R9 290 alleen beter was op hogere resoluties, maar op de 1080p waar ik op speel werd hij verslagen door de gtx 970
Bron?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Lawojin schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 09:09:
[...]

De GTX970 is idd sneller op fullHD, dat zeg ik ook, maar, hij is ook veel duurder. Waardoor prijs/prestatie gezien de GTX970 eigenlijk gewoon slecht is vergeleken met de R9 290.

• Lawojin
VasZaitsev schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 18:43:
[...]

De GTX970 is idd sneller op fullHD, dat zeg ik ook, maar, hij is ook veel duurder. Waardoor prijs/prestatie gezien de GTX970 eigenlijk gewoon slecht is vergeleken met de R9 290.
Maar doordat hij beter presteert op full HD is dan de prijs/kwaliteit niet beter dan r9 290?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Nee, want hij presteert misschien 10% beter gemiddeld gezien, maar als je de goedkoopste goede R9 290 pakt [http://tweakers.net/pricewatch/365675/asus-r9290-dc2oc-4gd5.html], en die vergelijkt met de goedkoopste goede GTX970 [http://tweakers.net/pricewatch/421962/gigabyte-gv-n970wf3oc-4gd/reviews/] , is de makkelijk 75 euro/30% duurder dan een R9 290.

En dan heb ik zelfs nog een relatief onpopulaire en goedkope GTX970 genomen. Die van ASUS en MSI zijn nog eens 25 euro duurder.

Puur naar knal voor je knaak gekeken kun je eigenlijk niet om de R9 290 heen, dat ding heeft een gigantische pricedrop gehad, een paar maanden geleden zat de 280x op dit prijsniveau. 250 euro voor een jaar oude enthousiast kaart is geen geld.

• Lawojin
VasZaitsev schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 00:33:
Nee, want hij presteert misschien 10% beter gemiddeld gezien, maar als je de goedkoopste goede R9 290 pakt [http://tweakers.net/pricewatch/365675/asus-r9290-dc2oc-4gd5.html], en die vergelijkt met de goedkoopste goede GTX970 [http://tweakers.net/pricewatch/421962/gigabyte-gv-n970wf3oc-4gd/reviews/] , is de makkelijk 75 euro/30% duurder dan een R9 290.

En dan heb ik zelfs nog een relatief onpopulaire en goedkope GTX970 genomen. Die van ASUS en MSI zijn nog eens 25 euro duurder.

Puur naar knal voor je knaak gekeken kun je eigenlijk niet om de R9 290 heen, dat ding heeft een gigantische pricedrop gehad, een paar maanden geleden zat de 280x op dit prijsniveau. 250 euro voor een jaar oude enthousiast kaart is geen geld.
de GTX 970 was toch gemaakt om te concurreren met de r9 290?

Betekend dat hiervoor ook nog een pricedrop komt?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Een pricedrop voor de GTX9xx serie kun je nog wel een tijd op je buik schrijven, die serie is namelijk net uit.

En ja, hij is gemaakt om te concurreren met de R9 290. Dat doet hij ook op performance, maar AMD is zo lief geweest om eventjes 100 euro van de prijs te hakken, waardoor Nvidia [wéér] verliest op prijs/prestatie.

Eerdaags komt de GTX960 nog uit, die zal de GTX770 gaan vervangen qua prijs en prestaties, maar, daar komt ie dus de R9 290 tegen.En de x60 GPU is vaak een stuk trager dan een x70 GPU, waardoor ik betwijfel of die GTX960 een interessant alternatief gaat zijn.

• Lawojin
En we gaan weer verder

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 163,-€ 163,-
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 216,95€ 216,95
1Asus H97-Pro Gamer€ 110,95€ 110,95
1Gigabyte GA-H97-D3H€ 86,95€ 86,95
1MSI B85-G43 Gaming€ 86,95€ 86,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 339,90€ 339,90
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 280,50€ 280,50
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 92,95€ 92,95
1Samsung 840 EVO 250GB€ 110,83€ 110,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.732,68

Dit zijn op het moment naar mijn idee goede onderdelen, de onderdelen die dus dubbel zijn (zoals de 3 moederboorden, 2 processoren, 2 videokaarten, 2 harde schijven etc.) Zijn de onderdelen waar ik over twijfel. Welke zouden jullie aanraden en in welke situatie's?

Ik begreep dat de r9 290 dus wel betere prijs/kwaliteit bied dan de GTX 970, maar de GTX 970 is dan wel weer een stuk stiller en zuiniger en volgens mij beter overklokbaar?
Ik heb 2 builds gehaald in mijn leven, beiden met een AMD kaart i.v.m. goede prijs/kwaliteit maar beide keren heb ik problemen gehad met de videokaart (eentje verbrand, andere kapotte fan)

Ook kwam ik er niet uit bij de cpu . hoe handig is een overklokbare cpu? Hoeveel langer kan ik er dan mee doen?

Ik begreep dat het moederbord van msi betere soundchip had?

[ Voor 7% gewijzigd door Lawojin op 28-12-2014 18:01 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Sowieso niet de K-cpu want die ga je op geen van de gelinkte borden kunnen overklokken. Ook is overklokken voor gameprestatie bij intel niet interessant. De winst is minimaal en eer je niet-overklokbare i5 te weinig wordt, wordt een overklokbare dat ook.

Qua moederbord zou ik de Gigabyte of MSI nemen (of een andere), want die Asus biedt niks extra's voor zijn prijs, tenzij je de geluidskaart interessant vindt. Qua GPU maakt het eigenlijk weinig uit. Meeste knal-voor-prijs is natuurlijk de 290, daarvoor krijg je wel wat meer geluid en verbruik terug.

[ Voor 23% gewijzigd door br00ky op 28-12-2014 18:03 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Iig de MX100 als SSD nemen, lang leve stroomverliesbescherming.

In die kast zou ik gewoon een niet-modulaire voeding nemen, scheelt toch wat pesos en de R5 is een meester in kabels wegmoffelen.

GPU, tja, zelf zou ik een R9 290 halen, een stuk goedkoper, en hoe VRAM hongeriger games worden[en dat worden ze], hoe dichter bij in de buurt komt van een GTX970. Geluid is imo geen probleem meer met de aftermarket koelers, zeker als je hem in een R5 gooit. Verbruik is wat hoger ja, maar de R5 kan dat prima hebben, en het is een fijne voetenwarmer als hij onder je bureau staat.

Qua mobo zou ik de Gigabyte nemen. Deze heeft een M2 slot en een goede audiochip. De Asus is een stuk duurder, en heeft alleen een wat betere netwerkchip [merk je dat? Denk het niet] en een nog iets betere audiochip [merk je dat? Denk het niet]. De MSI heeft geen M2 slot, en lijkt verder behoorlijk op de Asus. Prijs/prestatie is de gigabyte dus het beste.

En als CPU gewoon de 4460 halen.

• Lawojin
br00ky schreef op zondag 28 december 2014 @ 18:01:
Sowieso niet de K-cpu want die ga je op geen van de gelinkte borden kunnen overklokken. Ook is overklokken voor gameprestatie bij intel niet interessant. De winst is minimaal en eer je niet-overklokbare i5 te weinig wordt, wordt een overklokbare dat ook.

Qua moederbord zou ik de Gigabyte of MSI nemen (of een andere), want die Asus biedt niks extra's voor zijn prijs, tenzij je de geluidskaart interessant vindt. Qua GPU maakt het eigenlijk weinig uit. Meeste knal-voor-prijs is natuurlijk de 290, daarvoor krijg je wel wat meer geluid en verbruik terug.
Bij AMD wel dan?
Is de combinatie AMD CPU + GPU niet beter dan intel CPU + amd GPU?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Fabrikant van de CPU maakt geen bal uit. AMD heeft wel baat bij overklokken, maar dat komt omdat de single core achterblijft bij Intel.

• Lawojin
VasZaitsev schreef op zondag 28 december 2014 @ 18:13:
Iig de MX100 als SSD nemen, lang leve stroomverliesbescherming.

In die kast zou ik gewoon een niet-modulaire voeding nemen, scheelt toch wat pesos en de R5 is een meester in kabels wegmoffelen.

GPU, tja, zelf zou ik een R9 290 halen, een stuk goedkoper, en hoe VRAM hongeriger games worden[en dat worden ze], hoe dichter bij in de buurt komt van een GTX970. Geluid is imo geen probleem meer met de aftermarket koelers, zeker als je hem in een R5 gooit. Verbruik is wat hoger ja, maar de R5 kan dat prima hebben, en het is een fijne voetenwarmer als hij onder je bureau staat.

Qua mobo zou ik de Gigabyte nemen. Deze heeft een M2 slot en een goede audiochip. De Asus is een stuk duurder, en heeft alleen een wat betere netwerkchip [merk je dat? Denk het niet] en een nog iets betere audiochip [merk je dat? Denk het niet]. De MSI heeft geen M2 slot, en lijkt verder behoorlijk op de Asus. Prijs/prestatie is de gigabyte dus het beste.

En als CPU gewoon de 4460 halen.
Is de samsung SSD niet sneller?

Voor PSU. Ik denk dat ik wel liever modulair wil want ik wil gewoon zo min mogelijk clutter in de kast zodat hij ook makkelijker schoon te maken is.

Aftermarket koelers bedoel je op de GPU of case fans?

Ik heb https://www.youtube.com/watch?v=JVMVjyBA7Q0 gekeken over M2. Klopt dit? wat ik hier van begrijp is dat een SATA SSD dus overbodig wordt?

terwijl hier https://www.youtube.com/watch?v=XAQOVI6Q1wo anders wordt beweert

Ook voor de Fractal R5, het geluid dat gemeten is bij al die testen van hardwareinfo is toch het geluid dat wordt veroorzaakt door de orginele fans? als je dan de fans vervangt kan hij dus nog stiller of luider worden en dus ook beter / slechter koelen?

Ben jij toevallig in het bezit van deze kast en kan je me vertellen hoe die "voetjes" van de kast zijn? (van mijn huidige kast zijn de voetstukken afgeknapt

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Slechts in benchmarks, hij is ook onbetrouwbaarder en heeft minder goed geheugen.

Modulair: tja, de R5 heeft simpelweg zeer veel ruimte voor kabels, en de stoffilters zijn zo goed dat stofopruimen eigenlijk niet meer hoeft.

M2 is idd een [mogelijke] vervanger voor SATA-SSD's. Nu nog niet heel interessant, maar dat komt nog wel bij nieuwe generaties van SSD's.

Het geluid van de R9 290 is imo geen probleem meer door de koelers die fabrikanten daarop plaatsen, dat bedoel ik met de aftermarket koeler.

Het gemeten geluid zal idd van de stock fans zijn, je kan er zeker andere in doen, echter, de FD fans zijn al erg goed, wil je betere fans erin hangen qua luchtverplaatsing/stilte, dan ben je toch vrij veel geld kwijt, en ik betwijfel of je veel winst maakt. De koeling van de R4 en R5 is overigens [erg] goed, zeker als je ze vergelijkt met andere stille kasten. FD's keuze om 140mm fans te gebruiken is een erg goede geweest, je hebt veel luchtverplaatsing, met weinig lawaai.

Zelf heb ik een R4, en ik hoor de casefans eigenlijk pas als ik ze op 12v zet. En op 12v komen ze alleen maar als ik bijv. FC4 op 3200x1800 aanzwengel, gezien mijn pricewatch: Gelid Solutions ICY Vision Rev.2 (All VGA Cards) aangesloten is op de fancontroller.

De voetjes zijn wel van kunststof, maar zitten er na meer dan een jaar nogsteeds keurig op. Gewoon prima kwaliteit, net als de rest van de kast.

• Lawojin
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-H97-D3H€ 86,95€ 86,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 349,69€ 349,69
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 92,95€ 92,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 936,29

Dus dit is dan het beste systeem voor mijn gebruik en budget?

• Lawojin
telefoon browser screw up

[ Voor 98% gewijzigd door Lawojin op 30-12-2014 11:20 ]

• RGAT
  • Niet online
Nvm, browser reload screwup...

[ Voor 97% gewijzigd door RGAT op 29-12-2014 14:41 ]

Fixing things to the breaking point...

• Lawojin
Graag reactie

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Waarschijnlijk wel. Ik vind alleen de R5 nogal duur, dus je zou de oudere R4 kunnen overwegen als je kunt leven met een iets minder recent model.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Voor in de R4 is een modulaire voeding niet echt nodig om kabelmanagement fatsoenlijk uit te voeren; er zit zoveel ruimte achter het moederbord.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Lawojin
maar met een modulaire voeding heb je wel minder clutter en is hij dus makkelijker af te stoffen en koel te houden

• Lawojin
Iedereen bedankt voor uw feedback!

• Lawojin
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 186,50€ 186,50
1Asus B85M-G (C2)€ 64,90€ 64,90
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,95€ 66,95
1Gigabyte GA-H97-D3H€ 85,95€ 85,95
1Gigabyte GA-Z97P-D3€ 71,90€ 71,90
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 97,95€ 97,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 62,95€ 62,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,95€ 66,95
1Seasonic M12II Evo 520W€ 59,85€ 59,85
1Seasonic S12G 450W€ 63,30€ 63,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.481,29

De nieuwe bbg heeft me toch weer aan het twijfelen gebracht:
-welk mobo en waarom?
-welke CPU en waarom?
-welke CPU fan en waarom?
-welke voeding en waarom?
-welk RAM en waarom?

• Lawojin
Hallo GoT, ik open een nieuw topic omdat mijn vorige topic geen reacties meer trekt.
Ik had mijn beslissing bijna gemaakt totdat de nieuwe BBG uit kwam.
Nu heb ik nog wel een aantal vragen bij bepaalde onderdelen uit de setup

Ik zoek
Advies en jullie meningen over welke onderdelen goed bij mijn wensen passen met de prioriteiten:
- Prijs/kwaliteit
- Snelheid
- Makkelijk schoon te maken
- Stil en koel (dit ging hand in hand, toch?)
- Netheid

In die volgorde.
Onderaan zal ik de onderdelen zetten wie mijn aandacht trokken en vragen welke de beste oplossing is, maar ik sta open voor input over nieuwe onderdelen.

Wat is je budget?
Geen beperkende factor in dit geval. (als een onderdeel dat €30,- boven het budget ligt maar veel meer performance bied dan gaan we daar natuurlijk voor)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ga voornamelijk games spelen op de PC
Games als:
- Battlefield 4: Multiplayer (als ik speel, wil ik natuurlijk graag winnen, maar ik zit niet in een competitie of iets dergelijks)
- League of Legends (als ik speel, wil ik natuurlijk graag winnen, maar ik zit niet in een competitie of iets dergelijks)
- The Elder Scrolls: Skyrim modded (Zo mooi mogelijk)
- World of Warcraft: Warlords of Draenor (Als 20 man mythic raider ben ik vrij fanatiek en kan vrij veel vergen als je alle spell effects hoog zet, wat wel mijn intentie is)
- Shadow of Mordor
- Dragon Age Inquisition
- Farcry 4

En ik zit nog te wachten op de releases van Mass Effect 4 en de battlefield na hardline

Als display heb ik een Sony KDL 40W605BBAEP gekozen, omdat dit scherm goede kleurweergaves had, lage input lag en een 60 hz scherm. Ik heb het systeem op mijn slaapkamer komt te staan en naast games kijk ik ook nog wel graag een film, serie of gewoon tv.

Ik dacht op dit moment aan

GPU
Nvidea 970 GTX
AMD R9 290X
AMD R9 290

Ik dacht op dit moment aan de ASUS 970 GTX STRIX variant, omdat hij erg zuinig en koel is zonder al te veel prestatie te verliezen tegenover andere aftermarket fabrikanten. Ook verkies ik hem boven de R9 290X omdat hij net iets beter zou presteren volgends tomshardware.com terwijl hij in dezelfde prijsklasse zit. Ik vraag me nog wel af of het prijs verschil in de R9 290 niet te veel kost van de prestaties.
Ook wil ik graag eens een nvidea kaart proberen omdat ik bij alle videokaarten die ik ooit heb gekocht (waarvan allen AMD) altijd problemen heb gehad (verbrandde videokaart, kapotte lagers)

CPU
Intel I5 4460

Het scheen dat deze processor de beste prijs/kwaliteit bood volgens jullie BBG. Maar in de nieuwste versie verkreeg de Intel I5 4590 de voorkeur, wat mij weer van de wijs brengt. Ook zie ik nergens aanbevelingen over de AMD varianten, waarom is dit? Is Intel zo goed of is AMD zo slecht? Het viel me ook op dat AMD stukken goedkoper is dan Intel, maar is goedkoop duurkoop in dit geval? Waarom presteren ze minder als dit zo is?

CPU Cooler
Cooler Master Hyper 212 EVO

Dit verkreeg de voorkeur in de BBG editie november en januari, maar in een vorig topic werd mij de Gelid tranquilo aangeraden, maar ik heb nog nooit over dit merk gehoord.

Behuizing
Fractal Design Define R5
Corsair 330R

Dit omdat het design er strak uit ziet door de mooi geborstelde voorplaat. De airflow goed was omdat aan de voorkant over de air intake de hele hoogte was aan de beide zijkanten. De airflow te verbeteren is door de HDD kooien te verwijderen en ook de ODD kooien te verwijderen waren. Dit laatste heb ik in nog geen andere kast gezien. De cablemanagement gaten rubberen flapjes hebben. Ook zijn er SSD mounts aan de achterkant van het moederboord, iets wat ik ook nog niet vaker gezien heb (waardoor het strakker weg te werken is). En er stoffilters over de gehele lengte en hoogte aan de voor- en onderkant zaten.

Enigste minpunten aan de kast vindt ik dat er geen stoffilters zijn aan de boven en achterkant van de kast (als je de plastic klepjes eraf hebt voor meer airflow). De extra fan klepjes zijn van plastic waardoor het fragiel is. Ik had liever de wanden en bovenkant als een massief geheel gezien. De geluidsdempende matten aan de binnenkant van de kast zouden van mindere kwaliteit zijn dan bijvoorbeeld de Corsair 330R. Het deurtje aan de voorkant zou van plastic zijn i.p.v. metaal. De fan's aan de bovenkant laten ruimte over (ze sluiten niet mooi aan over de gehele fanholes) En mijn laatste commentaar punt is de ODD klepjes aan de binnenkant (als je het deurtje open doet) had ik liever een geheel gezien, i.p.v. een latch zoals het nu is.

SSD
Crucial MX 100 240 GB
of Samsung 850 EVO 240 GB

Dit omdat de Crucial MX 100 de goedkoopste oplossing zou zijn, maar de Samsung 850 EVO zou de snelste zijn. Alleen is die snelheid merkbaar genoeg dat het die €30,- extra waard is?

RAM
Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
of Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU

Dit omdat ik gelezen had dat alles boven de 1600 mhz 9 CAS ram geen invloed zou hebben bij games (alleen bij videobewerking software). Wel vraag ik me af waarom de pricewatch: Kingston HyperX Savage HX318C9SRK2/16 zoveel duurder is dan de modellen die ik genoemd heb. Waar zit het verschil hierin?

Moederbord
Gigabyte G1.Sniper B5

Dit omdat hij in de BBG januari stond. Hij een goede sound en netwerk chip zou hebben. Geen overbodige M2 of SLI/CF en wel een goede prijs/kwaliteit schijnt te hebben.
Maar welke vinden jullie het beste passen in deze setup? (Ga uit van 970 gtx, i5 4460, 8-16 gb ram, fractal R5, Coolermaster hyper 212 evo)

PSU
Seasonic M12II EVO 520W

Dit omdat hij volledig modulair is en 80 plus bronze gecertificeert. Ik kreeg deze aangeraden in een andere post maar ik weet niet goed hoeveel wattage ik nodig heb voor deze setup (Ga uit van 970 gtx, i5 4460, 8-16 gb ram, fractal R5, Coolermaster hyper 212 evo) en welke 80plus certificering ik nodig heb en of dat het waard is. Wat vinden jullie van fanless voedingen? hoe belangrijk is een voeding met fan om de hitte uit de kast te halen? (op het vorige topic werd mij verteld dat een groot deel van de airflow kwam van de voeding) Het leek mij het wel waard om een beetje extra uit te geven aan een modulaire voeding omdat ik houd van een strakke, minimalistische setup en omdat dat makkelijker schoon te maken is.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Merge met je oude topic. Zo een lap tekst moet wel reacties gaan opleveren :).

Mijn input,
Lawojin schreef op zondag 04 januari 2015 @ 16:55:
Ik dacht op dit moment aan

GPU
Nvidea 970 GTX
AMD R9 290X
AMD R9 290
Mijn voorkeur zou de 290 of 970 hebben, met de 290 voorop, puur omdat die meer power voor money geeft. Ik geef in dit geval iets minder om stilte. Als de 290 begint te blazen zit je immers toch in game en komt er geluid uit je boxen of headset.
CPU
Intel I5 4460
Prima keus
CPU Cooler
Cooler Master Hyper 212 EVO

Dit verkreeg de voorkeur in de BBG editie november en januari, maar in een vorig topic werd mij de Gelid tranquilo aangeraden, maar ik heb nog nooit over dit merk gehoord.
Om het even welke. De Gelid is misschien net een snufje beter, maar er zijn vast ook reviews te vinden waar dit net omgekeerd is.
Behuizing
Fractal Design Define R5
Corsair 330R
Beiden mooie kasten. De R4 heeft overigens wel een stoffilter aan de bovenkant. Met de komst van de R5 is die natuurlijk niet ineens een baggerkast geworden.
SSD
Crucial MX 100 240 GB
of Samsung 850 EVO 240 GB

Dit omdat de Crucial MX 100 de goedkoopste oplossing zou zijn, maar de Samsung 850 EVO zou de snelste zijn. Alleen is die snelheid merkbaar genoeg dat het die €30,- extra waard is?
Nee, die snelheid merk je nooit.
RAM
Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
of Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU

Dit omdat ik gelezen had dat alles boven de 1600 mhz 9 CAS ram geen invloed zou hebben bij games (alleen bij videobewerking software). Wel vraag ik me af waarom de pricewatch: Kingston HyperX Savage HX318C9SRK2/16 zoveel duurder is dan de modellen die ik genoemd heb. Waar zit het verschil hierin?
Sneller dan 1600Mhz heb je inderdaad niet nodig. En waarom dat setje veel duurder is? Omdat deze wel sneller is? Of omdat die 16GB is? Vooral dat tweede denk ik...
Moederbord
Gigabyte G1.Sniper B5

Dit omdat hij in de BBG januari stond. Hij een goede sound en netwerk chip zou hebben. Geen overbodige M2 of SLI/CF en wel een goede prijs/kwaliteit schijnt te hebben.
Maar welke vinden jullie het beste passen in deze setup? (Ga uit van 970 gtx, i5 4460, 8-16 gb ram, fractal R5, Coolermaster hyper 212 evo)
De Sniper is natuurlijk een prima bord wat biedt wat je nodig hebt, waarom verder zoeken? Voor die prijs vind je voor zover ik overzie niks beters, hoogstens wat anders.
PSU
Seasonic M12II EVO 520W

Dit omdat hij volledig modulair is en 80 plus bronze gecertificeert. Ik kreeg deze aangeraden in een andere post maar ik weet niet goed hoeveel wattage ik nodig heb voor deze setup (Ga uit van 970 gtx, i5 4460, 8-16 gb ram, fractal R5, Coolermaster hyper 212 evo) en welke 80plus certificering ik nodig heb en of dat het waard is. Wat vinden jullie van fanless voedingen? hoe belangrijk is een voeding met fan om de hitte uit de kast te halen? (op het vorige topic werd mij verteld dat een groot deel van de airflow kwam van de voeding) Het leek mij het wel waard om een beetje extra uit te geven aan een modulaire voeding omdat ik houd van een strakke, minimalistische setup en omdat dat makkelijker schoon te maken is.
In principe heb je aan 450W meer dan zat. Deze setup gaat rond de 250W tops nodig hebben. Ik zou eerder opteren voor een mooie, zuinige gold voeding zoals de pricewatch: Seasonic G-Serie 450 Watt. Maar om het slick en minimalistisch te houden is in die cases modulair niet per se nodig. Ze hebben beiden genoeg ruimte om alle kabels in 1 keer achter het moederbordtray te plaatsen, dus zie je er uberhaupt niks van. Een pricewatch: Seasonic S12G 450W is dus ook goed mogelijk.

[ Voor 96% gewijzigd door br00ky op 04-01-2015 17:28 ]

• Lawojin
br00ky schreef op zondag 04 januari 2015 @ 17:20:

Mijn voorkeur zou de 290 of 970 hebben, met de 290 voorop, puur omdat die meer power voor money geeft. Ik geef in dit geval iets minder om stilte. Als de 290 begint te blazen zit je immers toch in game en komt er geluid uit je boxen of headset.

[...]

Prima keus

[...]

Om het even welke. De Gelid is misschien net een snufje beter, maar er zijn vast ook reviews te vinden waar dit net omgekeerd is.

[...]

Beiden mooie kasten. De R4 heeft overigens wel een stoffilter aan de bovenkant. Met de komst van de R5 is die natuurlijk niet ineens een baggerkast geworden.

[...]

De Sniper is natuurlijk een prima bord wat biedt wat je nodig hebt, waarom verder zoeken? Voor die prijs vind je voor zover ik overzie niks beters, hoogstens wat anders.

[...]
290x is dus niet relevant in mijn situatie?

Nou volgensmij met de geluidsdemping van deze kasten is het wel handig om een stille kaart te hebben omdat het geluid sterk gedempt wordt en dus stiller blijft. Ook offert de kast natuurlijk een beetje airflow voor demping waardoor je beter een koele kaart kan nemen

Wat vindt je van de Intel i5 4590? Die stond namelijk nu in de BBG
En zijn er AMD varianten?

Dus coolermaster hyper 212 EVO = Gelid Solutions tranquilo rev2

Dus de R4 heeft hetzelfde als wat ik pluspunten vind van de R5 maar dan wel met stoffilter bovenop?

Wat is de beste mobo chipset dan? Ik heb nergens een hierarchy kunnen vinden hiervan

Is er dan een mobo die goedkoper is en dan minder usb, RAM, SATA III en PCIe aansluitingen heeft, geen SATA II usb en een single uefi/bios

[ Voor 9% gewijzigd door Lawojin op 04-01-2015 19:11 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Lawojin schreef op zondag 04 januari 2015 @ 19:01:
[...]

290x is dus niet relevant in mijn situatie?
De 290x is slechts enkele frames krachtiger dan een 290, terwijl die wel een pak(je) duurder is. Een mooi model met aftermarket koeler is dan al snel 350 euro, dan had ik liever een 970 gehad. Dus samengevat (voor mij althans), eerste keus 290 want veel meer power per euro. Als je 300+ wil uitgeven aan een kaart, dan een 970, want die is zuiniger en stiller dan een 290x en vergelijkbaar qua power, althans op FHD. Daarboven is de 290(x) weer interessanter.
Wat vindt je van de Intel i5 4590? Die stond namelijk nu in de BBG
En zijn er AMD varianten?
4590 of 4460 is eigenlijk om het even. Je zal in bepaalde situaties vast meer fps halen, maar of het echt nuttig is, vraag ik mij af. Aan de andere kant is het verschil in prijs ook weer niet wereldschokkend. Het zijn beiden in ieder geval geen miskoop.

De AMD variant zou de pricewatch: AMD FX-8320 Black Edition moeten zijn. Een stuk goedkoper zoals je ziet, maar overall wat minder. Zelfs een "instap-i5" 4460 is in de meeste omstandigheden sneller. In bepaalde omstandigheden kan een 8320 wel weer interessant zijn. Als je bijvoorbeeld veel streamt. Dan is het een veel goedkopere oplossing dan een i7. Aan de andere kant zijn er echter ook GPU-streaming mogelijkheden, dus er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Dus de R4 heeft hetzelfde als wat ik pluspunten vind van de R5 maar dan wel met stoffilter bovenop?
Tenzij de grote R4 sterk afwijkt van de Fractal Mini die ik zelf heb, heeft de R4 inderdaad een stoffilter bovenin.
Wat is de beste mobo chipset dan? Ik heb nergens een hierarchy kunnen vinden hiervan
Er is geen beste chipset. Elke chipset kan prima zijn, het ligt er helemaal aan wat je doet. H81 is het meest basic en heeft vaak maar 2 RAM sleuven. Voor B85 komen daar wat meer PCIe aansluitingen en 2 RAM sleuven bij. Ook zitten er vaak wat meer SATA aansluitingen op. H87/97 biedt hetzelfde plus RAID ondersteuning. Z87/97 biedt daarnaast ook nog overklokken. Binnen elke chipset zijn er goede en minder goede bordjes.
Is er dan een mobo die goedkoper is en dan minder usb, RAM, SATA III en PCIe aansluitingen heeft, geen SATA II usb en een single uefi/bios
Hoe bedoel je dit? Goedkoper en meer basic dan een Sniper?

• Lawojin
br00ky schreef op zondag 04 januari 2015 @ 19:44:

De 290x is slechts enkele frames krachtiger dan een 290, terwijl die wel een pak(je) duurder is. Een mooi model met aftermarket koeler is dan al snel 350 euro, dan had ik liever een 970 gehad. Dus samengevat (voor mij althans), eerste keus 290 want veel meer power per euro. Als je 300+ wil uitgeven aan een kaart, dan een 970, want die is zuiniger en stiller dan een 290x en vergelijkbaar qua power, althans op FHD. Daarboven is de 290(x) weer interessanter.
Welke modellen van de R9 290 raad je aan?
Welke modellen van de 970 GTX raad je aan?
4590 of 4460 is eigenlijk om het even. Je zal in bepaalde situaties vast meer fps halen, maar of het echt nuttig is, vraag ik mij af. Aan de andere kant is het verschil in prijs ook weer niet wereldschokkend. Het zijn beiden in ieder geval geen miskoop.

De AMD variant zou de pricewatch: AMD FX-8320 Black Edition moeten zijn. Een stuk goedkoper zoals je ziet, maar overall wat minder. Zelfs een "instap-i5" 4460 is in de meeste omstandigheden sneller. In bepaalde omstandigheden kan een 8320 wel weer interessant zijn. Als je bijvoorbeeld veel streamt. Dan is het een veel goedkopere oplossing dan een i7. Aan de andere kant zijn er echter ook GPU-streaming mogelijkheden, dus er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
dus de 4590 maakt die extra €23,- niet waard.
en de AMD is dus in dit geval duurkoop.
Ik stream niet, ik game alleen.
Daarnaast heb ik meer geïnvesteerd in de GPU, dus mocht ik willen streamen kan ik dus mijn GPU aan het werk zetten
Tenzij de grote R4 sterk afwijkt van de Fractal Mini die ik zelf heb, heeft de R4 inderdaad een stoffilter bovenin.
Nee dat heeft hij niet, hij heeft net als de R5 alleen die klepjes, mocht ik ooit meer fans installeren dan moeten die klepjes er dus af en kan er makkelijk stof in komen.
Er is geen beste chipset. Elke chipset kan prima zijn, het ligt er helemaal aan wat je doet. H81 is het meest basic en heeft vaak maar 2 RAM sleuven. Voor B85 komen daar wat meer PCIe aansluitingen en 2 RAM sleuven bij. Ook zitten er vaak wat meer SATA aansluitingen op. H87/97 biedt hetzelfde plus RAID ondersteuning. Z87/97 biedt daarnaast ook nog overklokken. Binnen elke chipset zijn er goede en minder goede bordjes.

[...]

Hoe bedoel je dit? Goedkoper en meer basic dan een Sniper?
Oke dus dan moet ik denk ik een H81 hebben.
Ik heb 2 RAM sleuven nodig en 1-2 PCIe 16x 3,0 voor de videokaart. (misschien in de toekomst SLI)
Daarnaast 1-2 SATA III aansluitingen (wil misschien in de toekomst raid 0 gaan doen als dit redelijk wat snelheid oplevert)
En voor games is vgm een zo goed mogelijke soundcard en netwerk interface handig.
De i5 4460 was toch niet overklokbaar las ik dus het bord hoeft ook niet te kunnen overklokken toch? (of is dit ook vereist voor videokaart overklok?)
Ik zag dat de Sniper alleen maar Crossfire ondersteunt? waarom alleen AMD en niet Geforce?

[ Voor 5% gewijzigd door Lawojin op 04-01-2015 22:16 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Lawojin schreef op zondag 04 januari 2015 @ 21:23:
[...]

Welke modellen van de R9 290 raad je aan?
Welke modellen van de 970 GTX raad je aan?
Qua 290 is de Sapphire Tri-X een leuke. Erg groot maar stil door zijn goede koelers. Qua 970 heb ik niet echt een favoriet. De Asus Strix en MSI zijn leuk, maar de Gigabyte of EVGA ook. Overall zijn de MSI en Asus wat populairder.
Oke dus dan moet ik denk ik een H81 hebben.
Ik heb 2 RAM sleuven nodig en 1-2 PCIe 16x 3,0 voor de videokaart. (misschien in de toekomst SLI)
Daarnaast 1-2 SATA III aansluitingen (wil misschien in de toekomst raid 0 gaan doen als dit redelijk wat snelheid oplevert)
En voor games is vgm een zo goed mogelijke soundcard en netwerk interface handig.
De i5 4460 was toch niet overklokbaar las ik dus het bord hoeft ook niet te kunnen overklokken toch? (of is dit ook vereist voor videokaart overklok?)
Ik zag dat de Sniper alleen maar Crossfire ondersteunt? waarom alleen AMD en niet Geforce?
Eerlijk gezegd zou ik voor een gamebak niet voor H81 kiezen, tenzij je die laatste 2 tientjes niet kan missen, want over dat prijsverschil hebben we het.

De luxe geluidschip van de Sniper en mogelijkheid om je ram nog verder uit te breiden mocht dst nodig zijn.

En de Sniper ondersteunt stiekem ook geen crossfire. Voor goede ondersteuning heb je een Z chipset nodig, omdat je tweede videokaart anders op x4 snelheid wordt gezet, terwijl je x8 wil minimaal.

• Lawojin
br00ky schreef op zondag 04 januari 2015 @ 21:38:
Qua 290 is de Sapphire Tri-X een leuke. Erg groot maar stil door zijn goede koelers. Qua 970 heb ik niet echt een favoriet. De Asus Strix en MSI zijn leuk, maar de Gigabyte of EVGA ook. Overall zijn de MSI en Asus wat populairder.
Dus het verschil is minimaal tussen de 970 GTX varianten? ik begreep dat de Asus strix de stilste en zuinigste was en daardoor niet zoveel performance verliest. Enigste minpuntje was dat hij minder overklokbaar was dan de MSI maar de asus was de beste standaard, toch?
Eerlijk gezegd zou ik voor een gamebak niet voor H81 kiezen, tenzij je die laatste 2 tientjes niet kan missen, want over dat prijsverschil hebben we het.

De luxe geluidschip van de Sniper en mogelijkheid om je ram nog verder uit te breiden mocht dat nodig zijn.

En de Sniper ondersteunt stiekem ook geen crossfire. Voor goede ondersteuning heb je een Z chipset nodig, omdat je tweede videokaart anders op x4 snelheid wordt gezet, terwijl je x8 wil minimaal.
MSI B85M-P33 V2 leek mij de goedkoopste oplossing die toch 3,0 PCIe 16x en 2 Ram slots met 1150 CPU socket, 2x SATA 600

Realtek RTL8111G netwerk chip
Realtek ALC887 audio chip

Of maakt micro / standaard ATX een drastisch verschil?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Waarom ben je op zoek naar het goedkoopste bordje? Met de pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5 heb je een erg luxe bord voor een aantrekkelijke prijs.

• Lawojin
Trouwens
Ik heb gelezen dat de snelheid van de RAM meestal ten koste gaat van input lag?
Dit was hetzelfde als CAS toch?
Waar zouden jullie voor kiezen:
pricewatch: G.Skill RipjawsX 8GB PC3-12800 (F3-12800CL7D-8GBXM)
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
De middelste. Strakke timings, laag voltage en geen gezeur met een eventuele aftermarket koeler omdat die low profile zijn.

• Lawojin
br00ky schreef op zondag 04 januari 2015 @ 22:35:
Waarom ben je op zoek naar het goedkoopste bordje? Met de pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5 heb je een erg luxe bord voor een aantrekkelijke prijs.
Ik ben niet op zoek naar de goedkoopste, ik ben op zoek naar de beste prijs/kwaliteit

Ik heb niet genoeg verstand van computers dus ik probeer een voorbeeldje uit de televisie wereld.
Als ik een tv wil dat mooie kleuren geeft, lage input lag heeft en goede beeld verversing dan kan ik meestal kiezen uit een model met 3D en 120 herz wat 50-100 euro meer kost en eentje zonder 3d en met een 60 herz beeldverversing. Nu kan je zeggen dat de tv met 120 herz beter is, maar als ik voor het grootste deel MMO's en MOBA's speel dan maakt die 120 herz niet het verschil en dus kan ik beter die 50-100 euro besparen

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
De beste prijs kwaliteit is dan nog steeds de Sniper. Erg luxe, uitgebreide opties, 4 RAM sleuven, goede geluidchip. Op bijna alle punten beter dan het bordje dat jij noemt. Die zou ik echt te basic vinden.

• Lawojin
br00ky schreef op zondag 04 januari 2015 @ 21:38:
wat vindt je van deze dan?
Gigabyte GA-Z97P-D3
deze heeft een Z chipset toch? en voor maar een paar euro meer dan de sniper

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat is ook een prima bordje. Biedt ongeveer hetzelfde. Ik zou er niet op gaan overklokken, maar dat is hier toch niet aan de orde.

• Lawojin
br00ky schreef op zondag 04 januari 2015 @ 22:55:
Dat is ook een prima bordje. Biedt ongeveer hetzelfde. Ik zou er niet op gaan overklokken, maar dat is hier toch niet aan de orde.
overklokken van de videokaart of CPU?

Wat vind u van de PSU:
Corsair RM450

[ Voor 14% gewijzigd door Lawojin op 04-01-2015 23:13 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:54
Die wordt afgeraden;
[Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen

(Waarom staat er geen stucky/alias naar dat topic in CAA?)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• New Yorker
  • Niet online
Lawojin schreef op zondag 04 januari 2015 @ 23:12:
[...]

overklokken van de videokaart of CPU?

Wat vind u van de PSU:
Corsair RM450
Je kan je videokaart op een elke moederbord overklokken.
Ik ben eens met hierboven je kan beter een deze voeding nemen.
pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W
Als je liever modulaire hebt dan deze pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W

Weg

• Lawojin
Ik zat te denken aan deze setup. Ik heb de hyper 212 evo vervangen voor de scythe omdat deze stiller zou zijn. Het mobo voor een paar euro meer vervangen (de sniper had schijnbaar wel crossfire maar ondersteunde dit niet helemaal? Een Z wel) en voor voeding dacht ik een van deze twee (80+ gold en modulair)

[ Voor 84% gewijzigd door Lawojin op 05-01-2015 15:43 ]

• Lawojin
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 163,95€ 163,95
1Gigabyte GA-Z97P-D3€ 71,90€ 71,90
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 34,95€ 34,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,95€ 66,95
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 67,95€ 67,95
1Seasonic G-Serie 450 Watt€ 73,-€ 73,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.020,29

• New Yorker
  • Niet online
Waarom z97 als je tog je processor niet gaat overklokken.
Ik zal naar h97 of b85 kijken.
Je gaat niet eens crossfire draaien.

Weg

• Lawojin
New Yorker schreef op maandag 05 januari 2015 @ 17:28:
Waarom z97 als je tog je processor niet gaat overklokken.
Ik zal naar h97 of b85 kijken.
Je gaat niet eens crossfire draaien.
Nou ik dacht misschien is het die paar euro extra waard om de functies die op de g1 sniper ook echt te laten werken (wat alleen op een z bord was want de sniper zou schijn crossfire zijn?) ik heb het inderdaad niet nodig maar deze had een betere audio en netwerk chip van wat ik begreep. Welk bord raad u aan?

Dan nog een vraag over de CPU. Dit zou de beste game en prijs/kwaliteit CPU zijn volgens jullie en tomshardware. Wat maakt hem dan zo goed? (Aangezien ghz geen goed vergelijkingsmiddel was) Zijn er vergelijkbare processoren die GEEN geïntegreerde GPU hebben? (Om dezelfde reden als het 3D TV verhaal)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Hij is vooral zo goed, omdat die niet slechter is in games dan de 4560 of 4690 voor minder geld. Intel cpu's in deze categorie hebben trouwens altijd een iGPU, dus zoek vooral niet verder. Het haat je geen goedkoper alternatief opleveren.

Het bord dag je nu hebt is overigens niet slecht. Het is om het even eigenlijk welke je neemt, alleen heeft deze ook geen echt Crossfire of SLI, omdat de 2e PCIe slechts op x4 draait.

• Lawojin
br00ky schreef op maandag 05 januari 2015 @ 22:00:
Hij is vooral zo goed, omdat die niet slechter is in games dan de 4560 of 4690 voor minder geld. Intel cpu's in deze categorie hebben trouwens altijd een iGPU, dus zoek vooral niet verder. Het haat je geen goedkoper alternatief opleveren.

Het bord dag je nu hebt is overigens niet slecht. Het is om het even eigenlijk welke je neemt, alleen heeft deze ook geen echt Crossfire of SLI, omdat de 2e PCIe slechts op x4 draait.
Oké dus de sniper is echt de beste bang for your buck en er is geen bord die goedkoper is die al die extraatjes niet aan bied die ik niet nodig heb maar wel alle benodigde dingen voor deze setup?

En qua CPU cooler? De sythe was de stilste he?

En welke van de 2 PSU's zouden jullie kiezen? Of toch een andere? (De m12II bronze werd ook aangeraden, maar is voor dat tientje verschil een gold niet beter?)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Lawojin schreef op maandag 05 januari 2015 @ 22:10:
[...]

Oké dus de sniper is echt de beste bang for your buck en er is geen bord die goedkoper is die al die extraatjes niet aan bied die ik niet nodig heb maar wel alle benodigde dingen voor deze setup?
Ik snap je niet hè. Eerst zoek je een basic bordje, dan een bordje dat duurder is dan de Sniper en nu weer een bordje dat goedkoper is. Wat is er mis met de Sniper?
En qua CPU cooler? De sythe was de stilste he?
Ja.
En welke van de 2 PSU's zouden jullie kiezen? Of toch een andere? (De m12II bronze werd ook aangeraden, maar is voor dat tientje verschil een gold niet beter?)
Gold is inderdaad interessant, want wat zuiniger. Je kan er tien jaar mee doen, dus dan haal je het verschil er wel uit.

• Lawojin
br00ky schreef op maandag 05 januari 2015 @ 22:21:
[...]

Ik snap je niet hè. Eerst zoek je een basic bordje, dan een bordje dat duurder is dan de Sniper en nu weer een bordje dat goedkoper is. Wat is er mis met de Sniper?
Oke ik zal het uitleggen.
Met hardware is het zo dat je meestal een model hebt dat iets minder bied dan dat je zoekt en goedkoop is. Een die net bied wat je zoekt met teveel extra's en een model dat het beste en het snelste bied maar daar betaal je ook de hoofdprijs voor.

Ik zoek eigenlijk een model dat net bied wat ik nodig heb voor deze setup zonder extra features waar ik toch geen gebruik van maak voor de goedkoopste prijs.

Ik denk dat de sniper in die middelste categorie valt met teveel extra's (doordat hij crossfire heeft maar toch niet goed ondersteund etc )

Daarom ben ik nog verder aan het kijken dan de sniper

Het is niet mijn bedoeling om u gefrustreerd te maken. Excuses

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Oh je frustreert me zeker niet hoor, ik ben gewoon benieuwd naar wat je precies zoek. Als je perse een bord wil dat verder geen overbodige features heeft, dan is de pricewatch: ASRock H81M-HDS prima. 2 RAM sleuven, 1 PCIe x16 mogelijkheid, okay geluidschip, gemiddelde netwerkchip.

Scheelt je 22 euro met de Sniper. Voordeel is ook dat die microATX is, dus in een kleinere case past, zoals bijv. pricewatch: Fractal Design Define Mini als je bij dezelfde look wil blijven.

[ Voor 23% gewijzigd door br00ky op 06-01-2015 10:09 ]

• Lawojin
br00ky schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 10:06:
Oh je frustreert me zeker niet hoor, ik ben gewoon benieuwd naar wat je precies zoek. Als je perse een bord wil dat verder geen overbodige features heeft, dan is de pricewatch: ASRock H81M-HDS prima. 2 RAM sleuven, 1 PCIe x16 mogelijkheid, okay geluidschip, gemiddelde netwerkchip.

Scheelt je 22 euro met de Sniper. Voordeel is ook dat die microATX is, dus in een kleinere case past, zoals bijv. pricewatch: Fractal Design Define Mini als je bij dezelfde look wil blijven.
Nou het zal je vast niks verbazen als ik zeg dat ik niet precies weet wat ik zoek.
Ik weet wat ik wil, maar of dat nu product A, B of C is weet ik niet.

Maar goed dat bordje wat u linkte heeft geen PCIe 3,0 16x. Alleen PCIe 2,0 16x. En als ik de specificaties van de asus gtx 970 strix erbij pak dan zag ik staan dat hij op PCIe 3,0 16x draaide.
Dit betekend dat ik waarschijnlijk toch het beste uit ben bij de G1 Sniper 8)7

Maar goed, van de twee voedingen die ik erboven gelinkt had. welke raden jullie aan?

http://coolermaster.outervision.com/PSUEngine2 beweert dat ik 308W nodig heb aan voeding en ik had gelezen dat meeste voedingen op 60% van hun max het beste draaien. Dus heb ik een 500W voeding nodig? (500x0,6 = 300)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
PCIe 2.0 en 3.0 x16 zijn volledig compatible en het verschil in performance is nihil, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Ik link sowieso haast nooit iets dat niet kan haha.

En die calculator heb je erg weinig aan. Kijk naar reviews, dan weet je wat je nodig hebt.

Beide voedingen uit je laatste setup zijn prima. De Cooler master isnog net iets zuiniger.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Dat voedingen het beste draaien op x% van hun vermogen is bij goede, moderne voedingen ook niet echt meer het geval. Die CM's die vaak aangeraden worden zijn over de hele linie lekker stil + efficiënt.

Als mobo zou ik overigens zelf of de Sniper B5 nemen, of de pricewatch: Gigabyte GA-H97-D3H

Waarom?:
Het zijn gewoon erg complete plankjes voor het geld, goede audio, goede componenten. Zelf zou ik de H97 nemen vanwege dat M2 slot, onder het mom "leuk voor later"

Een H81 plankje kan natuurlijk ook, dan ben je voor 40 euro klaar, maar, dan lever je wel in op wat dingen, het zijn gewoon [erg] goedkope, basic plankjes. Zelf zet ik daar liever geen i5 op, gezien de stroomvoorziening van die dingen wel heel erg minimaal zijn.

Ook heb je weer het probleem bij mATX dat sommige videokaarten in de weg zitten van je RAM-slot-hendeltjes, wat ook niet echt tof is.

• Lawojin
Welke voeding past beter bij dit systeem 450W of 550W?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 166,-€ 166,-
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 75,95€ 75,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 952,44

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Lawojin schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 17:25:

http://coolermaster.outervision.com/PSUEngine2 beweert dat ik 308W nodig heb aan voeding en ik had gelezen dat meeste voedingen op 60% van hun max het beste draaien. Dus heb ik een 500W voeding nodig? (500x0,6 = 300)
Je pc draait vooral idle, waarschijnlijk slechts 50-60W, je wilt voor efficientie dus eigenlijk een 100W voeding.
Echter omdat je max verbruik wat hoger ligt, uiterste piek richting 300W inderdaad, kun je beter een 350-400W voeding pakken.

http://tweakers.net/price...;159193;317759/categorie/

360W als je verder de videokaart niet gaat upgraden (wel even 6pin naar 8pin maken, niet heel ideaal).
De seasonic 430 is goedkoop en goed (heeft al 8 pin), de andere 2 zijn iets zuiniger maar ook 15-18 euro duurder.
De CM is dan ook nog semi modulair, kost je 3 euro extra maar heb je niet echt nodig.
Wil je wel ooit eens upgraden zou ik voor de zekerheid er vanuitgaan dat je volgende kaart misschien wat meer verbruikt en dan is 400-450W handig.

[ Voor 14% gewijzigd door mitsumark op 06-01-2015 18:28 ]

• Lawojin
Dus de 450W versie nemen?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Hoeveel bevestiging wil je ;)?

• Lawojin
@br00ky
100% zekerheid

Wat overduidelijk is gebleken:
Ik heb niet voldoende verstand van hardware en heb al een aantal miskopen gehad en dat wil ik nu dus helemaal uitsluiten

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Geloof mij, en waarschijnlijk iedereen in dit topic, als je bestelt wat je in Lawojin in "Nieuwe PC of videokaart upgraden + SSD?" hebt gepost, doe je 100% geen miskoop, ook niet met een voeding met 100W minder.

We zijn er hier absoluut niet om mensen een loer te draaien, slechts om je te helpen!

[ Voor 6% gewijzigd door br00ky op 06-01-2015 18:52 ]

• Lawojin
Br00ky, vaszaitsev en alle anderen die mij geadviseerd hebben: heel erg bedankt.

Ik ben geen makkelijke klant want ik ben erg kritisch maar jullie hebben mij werkelijk enorm geholpen.

Deze prestatie kan op jullie CV

Nogmaals heel erg bedankt.

Ik hoop dat ondanks dat ik mezelf een beetje dom heb laten overkomen de mensen die in dezelfde situatie zitten hier iets aan hebben

• Lawojin
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 166,-€ 166,-
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 944,44

Dit gaat hem worden

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Zelf zou ik nog wel 1 ding veranderen, namelijk de koeler.

pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 is een wat goedkopere, minder koele koeler, maar nog wel lekker stil.

pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power is wat duurder dan de Mugen, maar is nog koeler en nog wat stiller.

Als je gewone stilte zoekt, de Gelid nemen. Wil je je CPU-koeler gewoon nooit horen, dan zou ik de Thermalright nemen.

• Lawojin
VasZaitsev schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 19:03:
Zelf zou ik nog wel 1 ding veranderen, namelijk de koeler.

pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 is een wat goedkopere, minder koele koeler, maar nog wel lekker stil.

pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power is wat duurder dan de Mugen, maar is nog koeler en nog wat stiller.

Als je gewone stilte zoekt, de Gelid nemen. Wil je je CPU-koeler gewoon nooit horen, dan zou ik de Thermalright nemen.
bron?
pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power zegt 21 db
pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition 12,5 db

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

De PW is de meest waardeloze bron die er bestaat voor dat soort dingen.

Mijn bron is ervaring + een slordige 20 reviews die ik gelezen heb op mijn keuze op koelers vast te leggen, van oa. Xbitlabs, tomshardware, gebruikersreviews hier, silentPCreview en nog een stapeltje anderen. Ongeveer alles behalve Tweakers.net zelf en HWinfo, gezien die wel erg vreemde resultaten krijgen vergeleken met andere sites.

Gewoon standaard koeling/stilte is die gelid tranquillo geweldig, wil je naar de high-end voor een mid-end prijs, dan is de TR helemaal de shit, als hij in je kast past, en in de FD Define past ie.

• Lawojin
VasZaitsev schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 21:13:
De PW is de meest waardeloze bron die er bestaat voor dat soort dingen.

Mijn bron is ervaring + een slordige 20 reviews die ik gelezen heb op mijn keuze op koelers vast te leggen, van oa. Xbitlabs, tomshardware, gebruikersreviews hier, silentPCreview en nog een stapeltje anderen. Ongeveer alles behalve Tweakers.net zelf en HWinfo, gezien die wel erg vreemde resultaten krijgen vergeleken met andere sites.

Gewoon standaard koeling/stilte is die gelid tranquillo geweldig, wil je naar de high-end voor een mid-end prijs, dan is de TR helemaal de shit, als hij in je kast past, en in de FD Define past ie.
Dus de tests van hardware info kloppen helemaal niet?

• New Yorker
  • Niet online
hardware info is juist betrouwbaar.
Waarschijnlijk bedoeld hij die specificaties die niet kloppen en die op PW staan.

Weg

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Komt nog bij dat de specificaties in de PW de opgegeven waarden van fabrikanten zijn. Voor afmetingen enzo heb je er veel aan, qua geluid etc moet je het vooral niet gebruiken.
Pagina: 1 2 Laatste