Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[cv-ketel] wat is goed, en waar moet ik op letten?

Pagina: 1
Acties:

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-11 11:09
Ik ben op zoek naar een nieuwe cv-ketel. De huidige, een nefit uit 1996 begint zijn beste tijd gehad te hebben.
Maar dan begint de zoektocht... Volgens de consumentenbond kon je in 2012 en 2013 het best de Intergas HReco 36 ketel nemen. Deze is dan ook voor een nette prijs te krijgen, maar in 2014 komt hij ineens niet meer terug in hun beste-koop-lijstje en ook op internet lees je een flink aantal klachten/reacties van mensen die problemen hebben met deze ketel. Vooral het geluidsniveau schijnt flink te zijn. Daarnaast wordt de Atag E325EC aanbevolen. Is iets duurder in aanschaf maar lees ik wel veel goeds over. Ik kan alleen jzo online weinig prijsinformatie vinden over installatie en onderhoud van deze ketels hier in de buurt.

Maar ook Remeha schijnt degelijke ketels te hebben, bijvoorbeeld de REmeha Tzerra M28C plus cw4 die er goed uitziet. En zo zijn er nog wel wat merken, want je hebt ook nog vailliant, nefit etc...

Ik vind een verschil van een paar honderd euro geen enkel probleem, aangezien het een investering is voor plusminus 15 jaar. Maar dan wil ik wel ookiets goeds hebben. Wat hebben jullie zoal hangen, en wat is de ervaring? Ook mbt storingen en dergelijke.

Rondje installateurs bellen heeft imho niet heel veel zin, want die hebben meestal 1 of 2 merken die ze doen, en natuurlijk goed weten aan te prijzen...

Life is what happens while you're busy making other plans

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:19
Kijk ook naar je behoeften.

Een vergelijking is hoeveel water op temperatuur X de ketel kan verwarmen binnen 1 minuut.
Om het wat eenvoudiger te maken hebben ze daarvoor de CW's bedacht. CW3 is het laagst en CW6 het hoogst. Elk staat voor een ongeveer zoveel liter per minuut (nog wel merk afhankelijk hoe ze het interpreteren).

Heb je een stortdouche en wil je dingen tegelijk doen, heb je dus een hoger CW nummer nodig.

Afbeeldingslocatie: http://www.cv-ketel-vervangen.net/images/p003_1_00.jpg
Richtlijn voor je CW waarde.

Wat google linkjes:
http://www.milieucentraal...we-cv-of-combiketel-kopen

http://www.borgtechniek.n...-wil-krijgen-dan-nu...pdf

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

En als je een douchewaterwarmteterugwinpijp hebt moet je zorgen dat je een ketel met lage tapdrempel hebt.
Verder is het fijn als de ketel flink kan terugmoduleren in CV bedrijf om pendelen/aan-uit gedrag te voorkomen.
Ook iets om op te letten: zuinige (A-label) pomp.

Wat moet-ie precies warmstoken? (Geïsoleerde tussenwoning, vrijstaande monumentale boerderij, radiatoren uit 1900, vloerverwarming, convector, luchtverwarming? Bad, stortdouche, boiler etc).
Was de oude ketel ook al een HR ketel met condensafvoer?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:55
Kijk hier eens voor ervaringen: Gas besparen door middel van CV tuning

Over het algemeen is Remeha, Nefit wel goed. Intergas is ook vaak wel goed, maar wat meer een budget ketel. Maar dat hoeft niks te zeggen over de werking. Andere merken weet ik zo niet, maar die drie zijn vaak sowieso wel prima (al heeft elk merk wel een rotte appel natuurlijk).

Verder opletten dat je niet een te zware ketel aanschaft. In mijn huurwoning van 56m2 hangt een ketel van 28kW. Dat is behoorlijk overkill. Eentje met 18kW was ook zat geweest.
Het nadeel van een ketel met een te groot vermogen is namelijk dat hij minder verder terug kan moduleren. Als bij mij m'n woning op temperatuur is dan kan de ketel z'n minimum vermogen (8kW dacht ik) eigenlijk al niet kwijt, en gaat hij pendelen (eventjes aan, weer uit, eventjes aan). Dat kost onnodig gas. Je wilt liever dat hij op een laag pitje kan blijven branden.

Met die CW waarde wordt je daar al gauw een loer mee gedraaid, want stel je hebt een bad, dan wil een installateur je gelijk een CW5 ketel aansmeren. Gevolg is dat de ketel qua CV-vermogen ook een stuk zwaarder is, en je dus met bovenstaande in de knel komt.

Verder opletten of er een zuinige pomp in zit. En OpenTherm ondersteuning is ook fijn, dan kun je zelf een thermostaat kiezen. Bij Nefit zit je bijv. al vast aan een Nefit thermostaat (of je moet weer een extra Nefit > OpenTherm converter kopen).

En als alles dan vervangen is, loop het topic wat ik noemde nog eens door, want door de boel goed in te stellen en af te regelen draait je installatie een stuk efficiënter en dus zuiniger (=minder gasverbruik).

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 10-12-2014 13:36 ]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Zuinige A-label pomp is vanaf 1 jan 2015 verplicht in iedere nieuwe ketel.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• frumper
De huidige is een CW3, en ik neig richting een CW4. Betreft een tussenwoning, redelijk goed geisoleerd, maar wel met vloerverwarming. Oppervalkte is 115m2, maar de zolder hoeft niet echt meeverwarmt te worden. Volume is dus <350m3.
Omdat het kan ben ik ook naar het evohome systeem aan het kijken voor de radiatoren wat me namelijk wel handig leek. Ja, ik weet dat je net zo goed zelf kan regelen, maar voor een slaapkamer met een baby/dreumes is enige regulatie wel prettig... Zeker omdat icm de vloerverwarming de bovenverdieping zelden op temperatuur springt omdat de thermostaat in de kamer zegt: het is warm genoeg zo!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dus nu goed opletten dat je geen oud model goedkoop scoort en dan 15 jaar aan een onzuinige pomp vastzit.
Verschil is <10W voor een A-label pomp, 90W voor een standaard pomp. Bij 8 draaiuren per dag dus €50 per jaar, €750 op de levensduur.

Als het beneden te vroeg warm is, is het beste om in bovengenoemd CV tuning topic te kijken. Dat zal er bij jou op neer komen om de toevoer naar de vloerverwarming wat te knijpen zodat er meer warmte naar boven gaat.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• maomanna
waarom CW4? voor 130m2 heb ik een CW5, (Remeha Avanta 35c CW5 (Gold). Snel warm water en de temperatuur in huis stijgt aardig snel. Bedienen hem dagelijks tussen de 17,5 en 20graden.

• frumper
maomanna schreef op woensdag 10 december 2014 @ 13:55:
waarom CW4? voor 130m2 heb ik een CW5, (Remeha Avanta 35c CW5 (Gold). Snel warm water en de temperatuur in huis stijgt aardig snel. Bedienen hem dagelijks tussen de 17,5 en 20graden.
Omdat ik denk dat cw5 overkill is...maar wie weet :) ik zal eens kijken naar de vloerverwarming. Punt is dat ik tijdens de koop destijds hier niet veel aandacht aan heb besteed, dus altijd maar wat aanmodder met de standen hiervan. Zo dat we de radiatoren beneden verder bijna niet gebruiken. In de keuken is hij bijvoorbeeld sowieso nog nooit aangeweest. Net als de hal, waarom zou ik in vredesnaam daar de verwarming aanzetten :/

Maar zijn er merken die je echt maar beter kan vermijden?

• ThinkPad
Agpo Ferroli :P

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Het maximaal vermogen is niet zo interessant, belangrijker is dat de ketel ver genoeg terug kan moduleren zodat hij niet teveel pendelt bij beperkte warmtevraag.
De Cw klasse slaat op de snelheid waarmee heet tapwater wordt geleverd. Als je regelmatig een bad vult, dan is Cw5 of hoger helemaal niet verkeerd. Met 'snel opwarmen' van het huis heeft het niks te maken. Het uitgangsvermogen van de meeste ketels voor CV bedrijf is standaard geknepen tot een vermogen ver beneden het maximale vermogen dat voor tapwaterbereiding wordt geleverd.

En qua merken, je zegt zelf al: je moet dat niet aan installateurs moet vragen. Hetzelfde geldt voor dit soort fora. De consumentenbond heeft er al helemaal de ballen verstand van. Die maakten destijds enorm reclame voor de 1e generatie Blauwe Engels. The rest is history. Voor die zogenaamde 'tests' wordt volgens mij niet eens onder de mantel gekeken, laat staan dat een poging tot een duurtest wordt gedaan.
Feit is dat veel fabrikanten tegenwoordig van dezelfde onderdelen/leveranciers gebruik maken en dat de verschillen niet zo groot zijn. Een veilige keuze is de keuze voor een model dat al een aantal jaartjes meedraait.

• ThinkPad
marcel3 schreef op woensdag 10 december 2014 @ 14:32:
Het maximaal vermogen is niet zo interessant, belangrijker is dat de ketel ver genoeg terug kan moduleren zodat hij niet teveel pendelt bij beperkte warmtevraag.
De Cw klasse slaat op de snelheid waarmee heet tapwater wordt geleverd. Als je regelmatig een bad vult, dan is Cw5 of hoger helemaal niet verkeerd. Met 'snel opwarmen' van het huis heeft het niks te maken. Het uitgangsvermogen van de meeste ketels voor CV bedrijf is standaard geknepen tot een vermogen ver beneden het maximale vermogen dat voor tapwaterbereiding wordt geleverd.
[..]
En laat het maximumvermogen en minimumvermogen nou aan elkaar gekoppeld zijn ;) Een ketel met een groot maximumvermogen heeft ook een hoger minimumvermogen dan een kleinere ketel.
En bij een ketel met een hogere CW-klasse kom je automatisch bij een ketel met een hoger vermogen uit. Het is immers dezelfde brander die voor CV en tapwater gebruikt wordt.
Wanneer je op zoek bent naar een energiezuinige ketel zal je onder andere moeten kijken naar een ketel die een zo'n groot mogelijk modulatiebereik heeft. Als de ketel op de hoogste stand staat te branden is namelijk het rendement het laagst en bij de kleinste gasvlammetjes in je brander presteert de ketel juist het best en is het rendement het hoogst. Daarom wil je dat de ketel, zo veel als mogelijk, de brander zo laag mogelijk heeft branden. Dat speelt met name in de hedendaagse goed geïsoleerde huizen een rol. Vooral in het voor- en na seizoen is maar weinig behoefte aan warmte. Dan moet de ketel zijn vermogen zo ver als mogelijk kunnen terugmoduleren. Het bereik tussen het hoogste en laagste vermogen vermogen wordt modulatiebereik genoemd. Hoe groter dit modulatiebereik is, hoe beter het is. Deze ketel heeft een modulatiebereik van 76.7%. Ketels die op dit moment leverbaar zijn en over eenzelfde vermogenscategorie beschikken, hebben een modulatiebereik van 67.5% tot 80.8% (hoger is beter). We geven deze ketel daarom het predicaat "zeer goed" voor zijn modulatiebereik. Het vermogen wat deze ketel kan leveren start bij 6,2 en is maximaal 26,7 kW gemeten bij 50/30
Bron: http://centrale-verwarmin...censie-cv-ketel.php?id=45

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
ik zelf draai een 17l/min stort douche + 2x 4,5l/min zij douchen met een CW 4 ketel.
vind het ruim voldoende.
ook het bad is snel zat vol.

de Altijd Grote Problemen Object Ferroli, ja die heb ik uit het huis gepleurd.
(ik bespaar daar door een 350kWh aan stroom met de nieuwe ketel, lol
wat was dat een stroom slurper, het gas verbruik is met de nieuwe ketel amper merkbaar.
nieuwere agpo's zijn waarschijnlijk een stuk beter dus wil het merk echt geen schade aandoen.)

ik draai zelf tevreden met een remeha tzerra + isence.
(maar begrijp hoe onzinnig deze opmerking is.
ik kan hem nergens mee vergelijken omdat ik maar 1 ketel heb.)

een paar tips die ik je wel kan geven:
denk eens aan een zonneboiler.
met b.v. de ATAG qsolar, kun je meteen de zon gebruiken in plaats van gas om je huis te verwarmen.
http://www.atagverwarming...lercombi/q-solar-q25sc200
(dit verwarmd niet alleen tap water om te doucen, maar ook je huis.)
of nog extremer:
een warmte pomp systeem, gekopeld aan de gasketel.
zoals nefit multisplit
http://www.nefit.nl/consu...oduct_detail/product_1408
of nog extremer.
totaal op een warmte pomp draaien.

de stroom die je nodig hebt voor dat soort systemen kun je dan weer dekken met een PV set.
blijft het nog lekker goed koop ook. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ook hier een tzerra cw4 en die doet het prima met warm water, ik gebruik hem niet eens op vol vermogen gok ik aangezien hij na 2 minuten al terug moduleert naar wisper mode, super stil.

Kwa cv gebruik kan ik er weinig van zeggen, ik gebruik hem niet. Wel een modulerende pomp in gezet.
Als je voor een tzerra gaat neem dan de plus versie, die heeft die pomp al en wat instellingen extra.

Voordelen
Stil
Klein
Goedkoop
Zit simpel in elkaar.

Nadelen
Nog geen

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Stiekem ben ik ook wel fan van de Remeha keteltjes. Zelf heb ik al jaren naar tevredenheid een Avanta CW4. Heel wat mensen riepen destijds dat het een projectketel was en dat hij maar een paar jaar mee zou gaan. Niks bleek minder waar: dat was in 2005 en still going strong: simpel, zuinig, stil en goedkoop in onderhoud. Heb er inmiddels al verschillende bij familie opgehangen, ook het CW5 model, draaien allemaal naar tevredenheid.

En voor wat betreft dat terugmoduleren en de Cw klasse. Thinkpad heeft natuurlijk gelijk dat ketels met een hoog maximaal vermogen over het algemeen een zwaardere brander hebben en ook een hogere onderwaarde, maar het verschilt per ketel. Veel Cw5 ketels moduleren terug tot 6kW of lager. Voor mij zou het geen breekpunt zijn: zou er nu een nieuwe komen, dan werd dat zeker een Cw5. Wel zo lekker met die kleintjes die een paar keer per week in bad gaan.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik ben tevreden over mijn Intergas HRE 24/18. Heeft geen driewegklep nodig in tegenstelling tot veel andere ketels.
Proton_ schreef op woensdag 10 december 2014 @ 13:52:
Dus nu goed opletten dat je geen oud model goedkoop scoort en dan 15 jaar aan een onzuinige pomp vastzit.
Verschil is <10W voor een A-label pomp, 90W voor een standaard pomp. Bij 8 draaiuren per dag dus €50 per jaar, €750 op de levensduur.

Als het beneden te vroeg warm is, is het beste om in bovengenoemd CV tuning topic te kijken. Dat zal er bij jou op neer komen om de toevoer naar de vloerverwarming wat te knijpen zodat er meer warmte naar boven gaat.
Als de ketel gemiddeld 8 uur per dag, 365 dagen per jaar draait wordt het meteen tijd om ook de isolatie van je woning na te kijken.

Het pompje van mijn Intergas stond orgineel op 70W (stand 3), maar nu maar 35W (stand 1). Zal wel niet voor elk type ketel mogelijk zijn. In combinatie met weinig draaiuren is het elektriciteitsverbruik van de CV-ketel erg laag.

[ Voor 90% gewijzigd door Dre op 10-12-2014 22:01 ]

Verwijderd

maomanna schreef:
waarom CW4? voor 130m2 heb ik een CW5, (Remeha Avanta 35c CW5 (Gold). Snel warm water en de temperatuur in huis stijgt aardig snel.
Even voor de goede orde, de CW-waarde en het aantal m2 van een woning hebben niets met elkaar van doen...
maomanna schreef:
Bedienen hem dagelijks tussen de 17,5 en 20graden.
Haha, gepensioneerde brugwachter of bijbaan als pastoor? :+

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2014 11:45 ]

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-11 10:09
Wel grappig dat meerdere lui hier Agpo noemen, mijn buurman is installateur en zegt me altijd: ze zijn tegenwoordig allemaal wel redelijk tot goed, maar nooit een Agpo nemen. Het zal dus wel kloppen.

Bij ons zijn we waarschijnlijk ook toe aan een nieuwe ketel (huidige vertoont steeds meer gebreken, is ook al aan het werk vanaf 1996). Dat feit van de al dan niet zuinige pomp had ik me nooit zo gerealiseerd; zal erop letten. Een nieuwe zal zo wrs toch nog redelijk zuiniger zijn dan wat er nu nog hangt (ook al is het HR).

There's nothing moister than an oyster.

• maomanna
Verwijderd schreef op donderdag 11 december 2014 @ 11:36:
[...]

Even voor de goede orde, de CW-waarde en het aantal m2 van een woning hebben niets met elkaar van doen...
Maar snel warm water is wel fijn :)

[...]
Verwijderd schreef op donderdag 11 december 2014 @ 11:36:
Haha, gepensioneerde brugwachter of bijbaan als pastoor? :+
Neuh, voor het slapen naar 17,5 en als we thuis komen van werk naar 19.
Kan hem ook programmeren, maar nog geen tijd voor gehad (zit nog in een verbouwing).

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:23

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Leuk topic, ik ben ook op zoek naar een CV ketel voor ons nieuwbouwhuis. Nu zitten we tijdelijk in een huur appartement met een heel vreemd gedrag van de CV ketel. Als ik onder de douche sta en de wasmachine gaat water pakken, stijgt de temp in de douche. Ik wil dit in ons nieuwe huis zeker proberen te vermijden. Maar in eerste instantie zou ik zeggen dat dit eigenlijk niet aan de ketel kan liggen, de wasmachine pakt nl. gewoon koud water. Het lijkt er gewoon op dat de druk van het koud water te laag wordt, waardoor de douche mengkraan de temp niet meer kan regelen. Waar zou dit aan liggen?

Wat zijn de ervaringen met ATAG eigenlijk?

/edit: Over het terug moduleren, hoe zit dat als je een lucht-water- of een ventilatie-warmtepomp hebt. Dan maakt het toch niet zoveel uit, de CV ketel zal meestal gewoon uit staan lijkt me.

[ Voor 22% gewijzigd door zonoskar op 11-12-2014 12:24 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-11 22:54
zonoskar schreef op donderdag 11 december 2014 @ 12:19:
Leuk topic, ik ben ook op zoek naar een CV ketel voor ons nieuwbouwhuis. Nu zitten we tijdelijk in een huur appartement met een heel vreemd gedrag van de CV ketel. Als ik onder de douche sta en de wasmachine gaat water pakken, stijgt de temp in de douche. Ik wil dit in ons nieuwe huis zeker proberen te vermijden. Maar in eerste instantie zou ik zeggen dat dit eigenlijk niet aan de ketel kan liggen, de wasmachine pakt nl. gewoon koud water. Het lijkt er gewoon op dat de druk van het koud water te laag wordt, waardoor de douche mengkraan de temp niet meer kan regelen. Waar zou dit aan liggen?

Wat zijn de ervaringen met ATAG eigenlijk?

/edit: Over het terug moduleren, hoe zit dat als je een lucht-water- of een ventilatie-warmtepomp hebt. Dan maakt het toch niet zoveel uit, de CV ketel zal meestal gewoon uit staan lijkt me.
Hier een Atag Qsolar systeem :) (25kW, 380liter buffer, 7,5m2 vlakkeplaat).
uiterst tevreden, na 4 jaar gebruik is afgelopen maand de installateur langs geweest en e.e.a. preventief gecontroleerd. Alles was nog in tip-tip conditie, niets bij te stellen. Hooguit wat afstoffen.
Voordeel is dat de Atag Qsolar tot zeer lage vermogens kan terugmoduleren. Je kan de ketel apart nemen (Atag Q25C) en later alsnog upgraden naar Qsolar.. De 25kW kan tot 4,4kW terugmoduleren fyi

is de mengkraan misschien bij jou al eens gecontroleerd op kalk e.d.? Misschien dat vervuiling eea de oorzaak is?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 14:18
Volgens mij is ATAG de beste keus van het jaar in verschillende onderzoeken.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
Proton_ schreef op woensdag 10 december 2014 @ 13:52:

een oude reactie maar...
ik heb atag direct aangeschreven met de vraag wat het vermogen verschil is tussen de "oude" en de a-label pomp ketel.
zijn antwoord:
Als fabrikant kan ik u alleen het verschil in specificatie geven tussen de A244EC aan/uit versie t.o.v. A244EC A-label:

Omschrijving: A244EC aan/uit pomp
Opgenomen max. elektr. vermogen: 124 W
Opgenomen elektr. vermogen deellast: 89 W
Opgenomen standby elektr. vermogen: 3,7 W

Omschrijving: A244EC A-label pomp
Opgenomen max. elektr. vermogen: 91 W
Opgenomen elektr. vermogen deellast: 28 W
Opgenomen standby elektr. vermogen: 3,7 W

ik kan anders dan van horen zeggen nergens info vinden waaruit blijkt dat het verschil 1:9 is, iemand specs van een zelfde type ketel met en zonder a-label pomp?

• Proton_

Proton_

Team Welles

In jouw voorbeeld met twee moderne ketels scheelt het 61 watt in deellast (=wat de ketel 80% van de tijd doet).
Okee, geen €50 per jaar verschil maar slechts €35.
Blijkbaar is de ongeregelde pomp al een B-label oid ;)

Als ik bij Grundfos kijk, dan hebben ze al decennia een UPS lijn en nu ook een drop-in replacement met A label.
A label, 7-48W:
Afbeeldingslocatie: http://www.prestigepumps.co.uk/uploads/images/max/350/350/Grundfos/ups2_1.jpg
H label(?), 30-110W
Afbeeldingslocatie: http://baxi.com.ua/files/products/150100102.300x300.jpg?d05b5627d29c477f1e77013ca7491d7d
"Dezelfde" pomp.

Het is verleidelijk om de 7 watt tegenover de 30 watt te zetten en de 48 watt tegenover de 110 watt, maar in de praktijk is het verschil groter omdat de A-label pomp zichzelf automatisch terugregelt wanneer nodig.
Als soms het volledige pompvermogen nodig is (tapwaterbereiding bijvoorbeeld), zal een aan/uit pomp dus altijd op maximale instelling staan en een geregelde pomp alleen wanneer nodig. Dat vertekent dus behoorlijk.

De Alpha2 van dezelfde fabrikant is trouwens nog eens zo'n beetje de helft zuiniger (maar groter).

edit: Dre's opmerking snijdt natuurlijk wel hout: aantal draaiuren is natuurlijk met isolatie flink terug te brengen.

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 01-06-2016 14:30 ]

Pagina: 1