Ik nomineer mijn zus Yolanda. Een jaar geleden had ze het 'geluk' dat ik in mijn iBood box een verkrekt oude smartphone tegenkwam: de Viewphone 3 van Viewsonic. Hollander als ik ben, heb ik haar er nog €30 voor laten betalen ook toendertijds.

Dit was haar eerste smartphone, zij het wel Android 2.3.
Sindsdien is het een beetje kommer en kwel. Ik woon niet meer met haar samen, wat nog wel eens vervelend is als ze weer eens mekkert dat de telefoon ontzettend sloom is en dat haar geheugen continu vol zit. Of ik hem even wil resetten, ofzo. De standaard firmware had ik al gelijk vervangen door een onofficiële, zodat er tenminste nog apps op een micro-SD kaart geplaatst konden worden en een hoop meegeleverde meuk niet meer op de interne opslag aanwezig was. Want, zo blijkt, anno 2014 zijn we 512MB aan opslag(inclusief OS!) toch wel een beetje ontgroeid. Effectief bleek er 100MB voor apps beschikbaar, en als je onder de 15MB-grens kwam wilden de meeste apps niet eens meer openen. Hierdoor heeft ze nog niet bepaald de échte smartphone-experience gehad waar wij Tweakers al jaren van genieten.
Dus please, Ben en Tweakers, help mij af van een zeurende zus en help mijn zeurende zus graag het hedendaagse tijdperk in!

Van single core naar quad, van 512MB RAM en ROM naar 2GB en 16GB, van 480x320 op 3,5" naar 1920x1080 op 5,2", van Android 2.3 naar (hopelijk spoedig) Android 5/Lollipop, en niet te vergeten: eindelijk een flitser op haar telefoon die samen met de camera eens wat goede kiekjes op gaat leveren in plaats van die wazige gedrochten die ik nu via Whatsapp binnenkrijg!
Het enige nadeel is dat ze mij zowaar eens qua specs inhaalt.

Maar, dan ben ik de komende jaren wel zeurvrij, en dat is ook wat waard!