Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interessante discussie. De classic gebruikers geven aan dat het gewoon soepel draait. Ben benieuwd om wat voor soort apps het dan gaat die niet soepel zouden draaien. Blijft hoe dan ook wel jammer dat er verouderde hardware is gebruikt voor de classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:23
Ik gok dat BlackBerry een deal heeft gesloten met Qualcomm om bijvoorbeeld een restpartij op te kopen, of dit oudere model processor tegen een gereduceerde prijs af te kunnen nemen. Of ze hadden al een ordercontract lopen voor de processor van de Q10, en hebben ze het minimum aantal af te nemen processoren nog niet gehaald.

Gezien de prijsstelling van de BlackBerry classic is dat ook helemaal niet gek; hij is nu bij de launch al bijna € 200 goedkoper dan de Q10.

Er zijn in mijn optiek twee categorieën smartphone consumenten; de early adopters die graag het nieuwste van het nieuwste willen hebben, en de 'reguliere' consumenten die iets willen dat gewoon werkt. Voor die laatste categorie is de prijs/kwaliteit verhouding erg belangrijk, zeker bij het underdog merk in de markt.

[ Voor 10% gewijzigd door jbtbnl op 22-01-2015 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jbtbnl schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 10:28:
Ik gok dat BlackBerry een deal heeft gesloten met Qualcomm om bijvoorbeeld een restpartij op te kopen, of dit oudere model processor tegen een gereduceerde prijs af te kunnen nemen. Of ze hadden al een ordercontract lopen voor de processor van de Q10, en hebben ze het minimum aantal af te nemen processoren nog niet gehaald.

Gezien de prijsstelling van de BlackBerry classic is dat ook helemaal niet gek; hij is nu bij de launch al bijna € 200 goedkoper dan de Q10.

Er zijn in mijn optiek twee categorieën smartphone consumenten; de early adopters die graag het nieuwste van het nieuwste willen hebben, en de 'reguliere' consumenten die iets willen dat gewoon werkt. Voor die laatste categorie is de prijs/kwaliteit verhouding erg belangrijk, zeker bij het underdog merk in de markt.
http://tweakers.net/product/414403/blackberry-classic/

Ik vind de prijsstelling nou niet echt je van het. Een sterk verouderde dualcore op een lage kloksnelheid, een lage resolutie scherm, vrij kleine batterij, 16GB opslag, 8MP camera. De GPU in dat ding is van dezelfde familie als mijn HTC HD2 waar ik in 2009 helemaal de blits mee maakte O+

Dan vergeleken met twee sterke concurrenten, de Oneplus One en de Xiaomi Mi4.Die hebben op vrijwel elk gebied hardware die vele malen beter is, voor een lagere prijs. Er zijn meer apps te krijgen voor Android dan voor BB OS. Er zijn meer ROMs voor Android dan voor BB OS. Er zijn meer tweaks voor Android dan voor iOS. Dus tenzij je er een moet van je werkgever of je fan bent van BB OS, is de prijsstelling van dit ding ronduit slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsyaboy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-01-2023
Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 10:44:

Ik vind de prijsstelling nou niet echt je van het. Een sterk verouderde dualcore op een lage kloksnelheid, een lage resolutie scherm, vrij kleine batterij, 16GB opslag, 8MP camera. De GPU in dat ding is van dezelfde familie als mijn HTC HD2 waar ik in 2009 helemaal de blits mee maakte O+

Dan vergeleken met twee sterke concurrenten, de Oneplus One en de Xiaomi Mi4.Die hebben op vrijwel elk gebied hardware die vele malen beter is, voor een lagere prijs. Er zijn meer apps te krijgen voor Android dan voor BB OS. Er zijn meer ROMs voor Android dan voor BB OS. Er zijn meer tweaks voor Android dan voor iOS. Dus tenzij je er een moet van je werkgever of je fan bent van BB OS, is de prijsstelling van dit ding ronduit slecht.
Ik ben het gedeeltelijk met je eens. De prijs had lager gekund, zeg €350,- met 32GB opslag en misschien toch een wat betere camera.

Wat jij in je vergelijking met de Oneplus One en de Xiaomi Mi4 buiten overweging laat, is het feit dat de Classic een fysiek toetsenbord heeft, wat voor sommige mensen juist van doorslaggevende waarde is. Als dat niet zo was, dan had BlackBerry momenteel nog minder gebruikers. Daarnaast is het BlackBerry 10 OS een besturingssysteem waar mensen ook voor kunnen kiezen en groeiende is. Ja er zijn minder apps, maar niet voor iedereen zijn apps belangrijk.

Dat de dualcore verouderd is, ben ik met je eens. Puur vanuit de hardware kant bekeken hadden ze er een iets nieuwere in kunnen stoppen. Maar als ik dan de ervaringen hoor van Nederlandse Classic gebruikers, dan hoor ik geen ervaringen dat het het een sloom toetsel is. Misschien heeft BlackBerry 10 minder resources nodig? Ik heb helaas nog geen Classic kunnen testen. Ik ben zeer benieuwd! Misschien eens eentje voor mijn vader te kopen en dan eerst zelf testen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

itsyaboy schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 11:31:
[...]

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. De prijs had lager gekund, zeg €350,- met 32GB opslag en misschien toch een wat betere camera.

Wat jij in je vergelijking met de Oneplus One en de Xiaomi Mi4 buiten overweging laat, is het feit dat de Classic een fysiek toetsenbord heeft, wat voor sommige mensen juist van doorslaggevende waarde is. Als dat niet zo was, dan had BlackBerry momenteel nog minder gebruikers. Daarnaast is het BlackBerry 10 OS een besturingssysteem waar mensen ook voor kunnen kiezen en groeiende is. Ja er zijn minder apps, maar niet voor iedereen zijn apps belangrijk.

Dat de dualcore verouderd is, ben ik met je eens. Puur vanuit de hardware kant bekeken hadden ze er een iets nieuwere in kunnen stoppen. Maar als ik dan de ervaringen hoor van Nederlandse Classic gebruikers, dan hoor ik geen ervaringen dat het het een sloom toetsel is. Misschien heeft BlackBerry 10 minder resources nodig? Ik heb helaas nog geen Classic kunnen testen. Ik ben zeer benieuwd! Misschien eens eentje voor mijn vader te kopen en dan eerst zelf testen.. :)
Tja, ik heb zelf nooit overweg gekund met zo'n minuscuul toetsenbord, maar het blijkt dat anderen dat wel kunnen. Apps vind ik ook niet enorm belangrijk zolang de standaard apps goed zijn, maar ik zie genoeg mensen die nonstop allemaal apps aan het downloaden zijn dus blijkbaar vinden anderen dat wel belangrijk.

Wat trouwens ook wel gekund had, ze hadden er een Intel in kunnen stoppen. Intel verkoopt voor vele malen minder dan wat Qualcomm vraagt SoC's die qua performance makkelijk op kunnen tegen bijvoorbeeld een Snapdragon 800. En dan ondersteunt het ook nog eens 64 bit. Ik denk ook dat met betere hardware hij én sneller had kunnen zijn én zuiniger; met een licht OS als BB OS hoeft een CPU van een nieuwe generatie niet erg hard zijn best te doen om wel snel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsyaboy
Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 12:19:
Tja, ik heb zelf nooit overweg gekund met zo'n minuscuul toetsenbord, maar het blijkt dat anderen dat wel kunnen. Apps vind ik ook niet enorm belangrijk zolang de standaard apps goed zijn, maar ik zie genoeg mensen die nonstop allemaal apps aan het downloaden zijn dus blijkbaar vinden anderen dat wel belangrijk.

Wat trouwens ook wel gekund had, ze hadden er een Intel in kunnen stoppen. Intel verkoopt voor vele malen minder dan wat Qualcomm vraagt SoC's die qua performance makkelijk op kunnen tegen bijvoorbeeld een Snapdragon 800. En dan ondersteunt het ook nog eens 64 bit. Ik denk ook dat met betere hardware hij én sneller had kunnen zijn én zuiniger; met een licht OS als BB OS hoeft een CPU van een nieuwe generatie niet erg hard zijn best te doen om wel snel te zijn.
Ik ben wel de laatste die zal beweren dat een fysiek toetsenbord op een smartphone voor iedereen beter is. Kwestie van voorkeuren en in dit geval geeft jouw voorkeur jou ook meer keus qua type smartphones ;) Ik ben wat dat betreft redelijk beperkt door mijn voorkeur. :p

Wat betreft de Classic kunnen ze niet meer zoveel aan veranderen. Laten we hopen dat ze eens kritisch naar hun overwegingen gaan kijken en de verkoopcijfers van de Classic en de online reacties. En dat ze dan wijze lessen trekken voor de volgende toetsellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Jdb816 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 08:39:
[...]

Twijfel over de grote van de passport en de snelheid van de classic .
Hoe werkt Exchange trouwens op het OS ?
Edit : Hoe werkt Facebook op het os , lees hier en daar dat het niet lekker werkt bijvoorbeeld dat je niet kan replyen .

Iemand ervaring hier mee ?
Als ik mag reageren?

Ik heb beide toestellen naast elkaar kunnen leggen en besloten dat de classic groot genoeg is. Natuurlijk is de paspoort prachtig! groter scherm en snelle hardware. Echter het bobo van de paspoort beslaat maar een klein deel van de onderkant, de rest in on-screen. Dit vond ik persoonlijk niet lekker vasthouden om te typen. De Classic lag me beter in de hand. Dat is ook een mooi scherm.

Exchange gebruik ik niet dus kan daar niet op antwoorden helaas. Al kan ik zeggen dat toen ik met mijn .icloud inlogte Alles netjes in mijn toestel terecht kwam van contacten tot email en agenda. Kan me dus niet voorstellen dat Exchange niet zou werken!

Facebook dan,
Het werkt, ik heb geen problemen met berichten plaatsen of antwoorden. Echter ziet het er niet zo strak uit als op IOS en Android, ik heb het idee dat ze zich er nog een beetje 'makkelijk' vanaf maken. De berichten komen ook in je HUB binnen als je dat wilt, ik persoonlijk heb dat uitgezet omdat ik een paar fanatieke mensen op Facebook heb en mijn gsm dus om de zoveel tijd rinkelde.

Het is een heerlijk toestel en snel voor de taken die ik ermee doe. Het is voor mij een puur communicatie middel, heb er 2 spellen op en dat is het. Voor spellen heb ik een ipad en vooral een ps4/pc. Hij gaat zo'n 2 dagen mee met gematigd gebruik. Ook als ik hem een dag veel gebruik haal ik het einde met nog ruim 20% over.

Natuurlijk hadden ze er een beter chip in kunnen doen, maar traag is hij zeker niet. Ik merk geen verschil tussen mijn iphone 5 en de classic. Echter hij weegt wel wat meer dan de iphone, daar moest ik wel even aan wennen.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emporio81
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-06-2019
Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 09:34:
[...]

Volgens mij was Emporio een redelijke BB fanboy, dus hij zal er wel een gehad hebben. Ik heb zelf de Z10 gehad. Android-apps draaien wel soepel, maar niet snel. Zeg maar gewoon langzaam. Dus ja, in deze tijd en voor deze prijs had BB gewoon voor een betere processor moeten gaan. Er is geen excuus voor antieke hardware, niet vandaag de dag.
Uiteraard heb ik Blackberry-toestellen gebruikt. De Z10 heb ik gebruikt en de Q10 in iets mindere mate. In beide toestellen zit dezelfde processor als bij de Classic. Er zijn gewoon Android-apps die niet helemaal soepel draaien. Dan bedoel ik dat het langer duurt met laden en dat er toch gestotter merkbaar is.

De dual core-processor zorgt ervoor dat BB10 vrij soepel draait en de 'native' apps draaien ook soepeltjes, maar je hebt nou eenmaal te maken met de Android-runtime. De runtime is vrij zwaar en die heeft een betere processor en GPU nodig. De Qualcomm MSM 8960 is vrij karig met het helemaal soepel laten draaien van een substantieel aantal Android-apps. Blackberry weet dat die apps niet native zijn en dan stop je er ook nog eens een vrij verouderde processor erin. Dat je die processor hebt gebruikt bij de Z10 en Q10, dat kan ik me voorstellen. Die toestellen zijn tenslotte al twee jaar oud, maar voor de Classic had men absoluut voor een betere processor moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@emporio81

Over wat voor soort apps heb je het dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emporio81
Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 10:44:
[...]

De HTC HD2 maakt gebruikt van een Adreno 200 GPU. De Adreno 225 GPU is heel wat beter, maar is nu natuurlijk ook een beetje verouderd.

@stunna, het gaat erom dat Android-apps langere laadtijden hebben. Neem bijvoorbeeld Crossy Road. Dat duurt substantieel langer dan bij een Android-toestel.

Een citaat van The Verge:

A big part of the problem is that the Classic has a last-generation processor that can't keep up with modern web pages and modern apps. It definitely can't keep up with modern Android apps running on top of BlackBerry 10; it's just too many layers of software translation. BlackBerry had to make a hard decision to include Android apps on its platform, since nobody was making native BlackBerry apps. It’s a kludge, and it’s not likely to get better anytime soon. And with many Android apps, you’ll have to deal with the fact that they’re not designed for a square screen.

Nou weet ik dat The Verge niet echt een grote fan is van Blackberry, maar je kan natuurlijk niet ontkennen dat ze een punt hebben.

De consument heeft natuurlijk geen boodschap aan de langere laadtijden van Android-apps op de Blackberry. De consument die misschien iets anders wil en de Classic neemt verwacht dat Android-apps net zo goed draaien als bij een Android-telefoon. Dat staat er tenslotte. Je kan er Android-apps op laten draaien. Vervolgens krijg je te maken met toch langere laadtijden en denkt de consument dat het aan BB10 ligt.

Hopelijk gaat Blackberry meer toestellen verkopen. Ik ben van mening dat Blackberry af moet van die Android/Google afhankelijkheid.

[ Voor 11% gewijzigd door emporio81 op 22-01-2015 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
De soc in de Classic is dezelfde als in de one S en is qua rekenkracht vrij vergelijkbaar met de socs uit de one X en S3. Als je ooit een van die telefoons hebt gebruikt weet je wat je ongeveer kan verwachten. Hoe effecient de runtime van BB 10 is tov de oudere Andriod versies is lastig te zeggen maar zeker de S3 heeft ook nog een zware schil die kan compenseren voor een eventuele effecientie verschil in de BB runtime. De classic zal andriod apps zeker kunnen draaien, maar compleet soepel en lag vrij gaat het met die soc nooit worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsyaboy
emporio81 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 13:52:
@stunna, het gaat erom dat Android-apps langere laadtijden hebben. Neem bijvoorbeeld Crossy Road. Dat duurt substantieel langer dan bij een Android-toestel.
Langere laadtijd ervaar ik ook met de Rabobank app. Maar zodra die geladen is, dan werkt het gewoon soepel zonder lag? Bedoel je dat bijv. Crossy Road, na het laden ook niet soepel loopt? Dat is natuurlijk wel een significant verschil.
Een citaat van The Verge:

A big part of the problem is that the Classic has a last-generation processor that can't keep up with modern web pages and modern apps. It definitely can't keep up with modern Android apps running on top of BlackBerry 10; it's just too many layers of software translation. BlackBerry had to make a hard decision to include Android apps on its platform, since nobody was making native BlackBerry apps. It’s a kludge, and it’s not likely to get better anytime soon. And with many Android apps, you’ll have to deal with the fact that they’re not designed for a square screen.

Nou weet ik dat The Verge niet echt een grote fan is van Blackberry, maar je kan natuurlijk niet ontkennen dat ze een punt hebben.
Ik vind The Verge geen betrouwbare bron. Ze zijn in al hun artikelen zeer biased.

Bijvoorbeeld de passage:
can't keep up with modern web pages and modern apps
Getuigt van slechte journalistiek. Wat zijn dan moderne web pagina's precies? Wat zijn moderne apps dan precies? Geef toelichting, context. Nee, ze kiezen er voor om maar wat rond te roepen zonder dit te illustreren met voorbeelden. Dan ben je mij als kritische lezer kwijt.

Kijk, als deze processor inderdaad te sloom blijkt te zijn uit echte ervaringen, dan is dat gewoon zo. Maar dat bewijs heb ik nog niet gelezen / gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

itsyaboy schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 14:03:

Kijk, als deze processor inderdaad te sloom blijkt te zijn uit echte ervaringen, dan is dat gewoon zo. Maar dat bewijs heb ik nog niet gelezen / gezien.
http://gizmodo.com/blackb...g-a-blackberry-1680731836

"Ok. For just a second, ignore how much nicer it would be to play a game on the entire screen. Here we have the BlackBerry Classic and the Nexus 5—which is over a year old—both booting Badland. While the Nexus 5, which is over a year old, smashes through the loading screen and is ready to go in no time, the same isn't nearly true with the Classic. Also, the Nexus, which is over a year old, costs $100 less than the month-old Classic. Something doesn't make sense here."

"The Classic also has one of the longest boot times I've seen for a smartphone in the last couple years. It takes near a minute to get the BlackBerry going where the Nexus takes almost half the time. Slow, slow, slow."

http://www.techradar.com/...422/review/2#article-body

"That dual-core 1.5GHz processor may cover the basics but it doesn't make for a very responsive or snappy experience – you might be able to type and scroll quickly on the BlackBerry Classic, but it's hardly nippy in other respects. Alas Geekbench 3 refused to run on the handset (it installed but then repeatedly crashed), so you'll just have to take my word for it."

The Verge is niet de enige die er zo over denkt. Het ding is niet erg goed in het draaien van Android-apps, zo lijkt het.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2015 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emporio81
Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 14:47:
[...]

http://gizmodo.com/blackb...g-a-blackberry-1680731836

"Ok. For just a second, ignore how much nicer it would be to play a game on the entire screen. Here we have the BlackBerry Classic and the Nexus 5—which is over a year old—both booting Badland. While the Nexus 5, which is over a year old, smashes through the loading screen and is ready to go in no time, the same isn't nearly true with the Classic. Also, the Nexus, which is over a year old, costs $100 less than the month-old Classic. Something doesn't make sense here."

"The Classic also has one of the longest boot times I've seen for a smartphone in the last couple years. It takes near a minute to get the BlackBerry going where the Nexus takes almost half the time. Slow, slow, slow."

The Verge is niet de enige die er zo over denkt. Het ding is niet erg goed in het draaien van Android-apps, zo lijkt het.
Het is ook niet zo verwonderlijk. Android-apps zullen nooit zo ideaal draaien als op een Android-telefon. Die zijn nou eenmaal gemaakt voor Android en niet voor Blackberry. Het is een leuke toevoeging dat Blackberry de mogelijkheid biedt om Android-apps te draaien, maar dan moet je er wel voor zorgen dat je een betere processor erin stopt. Bij de Passport hebben ze dat wel beter gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

So here's the thing...or at least, the thing I have gathered from talking to BB devotees.

The app scenario just plain doesn't effect them. They're willing to give that up in exchange for a kickass tactile keyboard. They're the ones who use their phones for email and phone calls and nothing else...for whom I could see making an argument that blackberry may still be the best out there.

I love my iphone. I can type fairly well on it. Even with getting better at it, I still feel like I could hammer things out more quickly on my old BB. But it's the "Everything else" that made me jump ship and stay jumped. You want simplicity - if that's the case you definitely don't want something that needs 2 app stores just to be competitive. You want gaming? Blackberry is most definitely not the way to go (to be fair, it never was, making the comparison above a little unfair). You want to watch videos or take amazing photos? Again, not really where you're going to look...OR a fair comparison. Blackberry, at it's heart, is a phone designed for a hardcore business user who didn't know apps existed when he/she got hooked. The classic, as it's name suggests, is designed for THOSE people. The ones who pick up the phone and call each other to "keep tabs"...or, if they're really savvy, have started using BBM. That's about as tehcnical and app like as your hardcore BB user is going to get.

This thing is PERFECT for them. That's who should be buying it, as you said...to try to watch videos on it, or play games, or any of that stuff? Honestly...it's like trying to turn a chromebook into a photo editing beast. It's just not what the thing was designed to do. Doesn't make it bad...just makes it different.
Denk dat deze post, op genoemde link van dbhuis, de spijker op zijn kop slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Honestly...it's like trying to turn a chromebook into a photo editing beast. It's just not what the thing was designed to do. Doesn't make it bad...just makes it different.
Het verschil is alleen dat een Chromebook goedkoper is dan een 'photo editing beast'. De Classic is verre van goedkoop, hij is duurder dan veel telefoons met een high-end S8xx SOC. En dat maakt de Classic een fail. Voor mensen die onder onderstaande catagorie vallen is een non-smarthphone beter. Al gebruik je alleen de echte bassistaken van een moderne telefoon ben je met een luxe featurephone beter af als met een smarthphone. De Classic valt op dit moment in een vreemde niche markt. Een non-smartphone-smartphone voor de prijs van een high-end smartphone
The ones who pick up the phone and call each other to "keep tabs"...or, if they're really savvy, have started using BBM. That's about as tehcnical and app like as your hardcore BB user is going to get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leejjon
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:46
Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 14:59:
[...]

Denk dat deze post, op genoemde link van dbhuis, de spijker op zijn kop slaat.
Inderdaad 90% van mijn smartphone gebruik is communiceren (whatsapp,mail,twitter,sms,bellen) en de hub in combinatie met de fysieke toetsen maakt de classic hier heel geschikt voor (misschien wel beter dan een iPhone/Android toestel). Voor Apps/Games/Films is de Classic niet de beste keuze, maar er zijn weinig dingen onmogelijk door het kunnen draaien van Android apps en de goede browser. Games spelen op telefoons is naar mijn mening zoiezo ruk, maar dat kan liggen aan dat ik meer van actie games hou dan van puzzel en strategy/turn based games. Dit toestel is geen prijsvechter, je betaalt extra voor het exclusieve Blackberry OS en toetsenbord net zoals je voor een iPhone meer moet betalen voor iOS met de bijbehorende iOS apps.

[ Voor 4% gewijzigd door Leejjon op 22-01-2015 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pineapple23
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-08 12:46
Voortaan graag vriendelijker reageren.

[ Voor 87% gewijzigd door RoD op 22-01-2015 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
*knip*

Al heb je het over hoe soepel Andriod apps op een systeem draaien is 'spec geilen' niet vreemd. Andriod apps zijn vaak/bijna altijd geschreven in Java, draaien in een VM en zijn binnen BB 10 ook nog eens geemuleerd. Daar zit zoveel inefficientie in dat je een behoorlijke hoop rekenkracht mee moet brengen om dat soepel te draaien. BB 10 gebruikers mogen ook blij zijn dat BB 2 minimaal Gb RAM leverd in hun telefoons, ik zie de Andriod rumtime anders nog wel eens in geheugen nood terecht komen.

Ik heb verder niemand zien beweren dat de Classic traag zou zijn met de native BB 10 interface en BB apps.

[ Voor 23% gewijzigd door RoD op 22-01-2015 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Specs is no issue. Kijk die processortjes in de iphones.. ook laag geklokt, misschien nieuwere chipset maar blijft ook laf. In combinatie met ios geeft het voor velen wel een soepele gebruikerservaring.

BB10 os draait los van de applicaties, bij android gooien ze alles op 1 hoop.. Draait erg soepel met de hardware die blackberry de toestellen heeft meegegeven. Die android apps draait ie in een soort containers, gescheiden van het besturingssysteem waardoor het geen invloed/conflicten geef op het os. Krijgen apart ram geheugen.. Bij android is het 1 grote vuilnisbelt die alles vergt van je cores en je ram geheugen. Het verouderde linux vergt gewoon meer specs dan het veel slimmere qnx(bb10 os). En zelfs die nieuwste android telefoons vind ik veelal niet lekker soepel werken. In sommige dingen snel, maar niet soepel.

Laadtijd van android apps kan soms inderdaad wat langer zijn. De door mij gebruikte apps draaien echter allemaal soepel. En hoe mooi is het om tegelijk met je email bezig te zijn, je facebook open hebt staan, wat internetpag. open hebt, je een foto tussendoor maakt, je een filmpje kijkt op youtube etc.. en alles blijft lekker soepel werken zonder dat je os begint te haperen? Heerlijk toch.. Prima specs voor wat de classic vraagt. Denk maar niet dat blackberry deze tel anders op de markt had laten komen want grove fouten kunnen ze zich niet veroorloven.

Wat ik wil zeggen, staar je niet blind op specs. Geniet van de gebruikerservaring die bb10 os je biedt.. Wat er in die telefoon zit doet het allemaal echt prima, gaat je niet teleurstellen. Wil je wel de nieuwste specs en toch het fijnste os, pak dan de bb passport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 19:20:
Specs is no issue. Kijk die processortjes in de iphones.. ook laag geklokt, misschien nieuwere chipset maar blijft ook laf. In combinatie met ios geeft het voor velen wel een soepele gebruikerservaring.
Als het om pure rekenkracht gaat is de A8(x) een van de snelste(volgens mij zelfs de snelste) SOC op de markt. Het aantal cores en de kloksnelheden zijn 'slechts' details. De nieuwere instructieset, het kleinere procede en de veel grotere hoeveelheid transitors doen veel meer. Kloksnelheden vergelijken heeft alleen zin als je het DMIPS/MHz meerekend, anders in het praten in de ruimte. De SOC in de Classic heeft minder rekenkrachts als de 4S om een kloppende Apple vergelijking te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanmiddag even van een collega in de lift de Blackberry Classic mogen zien en moet zeggen dat het er mooier uitziet dan ik had verwacht en ook veel groter en qua lengte zo'n beetje de Blackberry Passport.

Hij had een iphone 5(s)en hij vertelde me dat hij even moest wennen,maar dat Blackberry OS 10 veel beter in elkaar zit dan hij had verwacht na wat reviews over het platform te hebben gelezen. Ik kon alleen maar knikken :)

Ik heb het toestel niet kunnen testen, maar weet waar hij zit dus dat wordt volgende week even testen met een bak koffie erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RagingPenguin schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 19:42:
[...]

Als het om pure rekenkracht gaat is de A8(x) een van de snelste(volgens mij zelfs de snelste) SOC op de markt. Het aantal cores en de kloksnelheden zijn 'slechts' details. De nieuwere instructieset, het kleinere procede en de veel grotere hoeveelheid transitors doen veel meer. Kloksnelheden vergelijken heeft alleen zin als je het DMIPS/MHz meerekend, anders in het praten in de ruimte. De SOC in de Classic heeft minder rekenkrachts als de 4S om een kloppende Apple vergelijking te maken.
Het blijft eiteindelijk een theoretisch verhaal. Knap van apple dat ze met zo'n laag geklokte processor en maar 1 gb ram toch een goede gebruikerservaring weten te bewerkstelligen. Daar draait het uiteindelijk om. Dat je die processors niet 1 op 1 kunt vergelijken met andere toestellen met een totaal anders processor en os snap ik ook wel. Het draait om het uiteindelijke samenspel. Op het vlak van prestaties vind ik iphones verre van uitblinken. Zoals ik eerder beschreven heb, ik kan met mijn bb classic, evenals met m'n voorgaande z10, dingen doen waarbij iphone gebruikers het idee krijgen dat ze een achterhaalde, verouderde telefoon hebben. En dat met "verouderde specificaties"... Niet gek te krijgen die blackberry. Een iphone heb ik binnen 1 minuut door het dolle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een collega van me had de iPhone 6 met ios 8 en doe kwam van de iPhone 5 en had nog geen update gedaan, maar hij zwaar teleurgesteld door ios8 (bugs en lag en is binnen 6 dagen overgestapt naar een BlackBerry Z30 en heeft het toestel los gekocht en zijn abonnement om laten zetten naar een hi sim-only.

Dit kwam mede doordat hij mijn Z30 ook al eens had getest en het helemaal niet gek vond om te gebruiken en al zat te twijfelen voordat hij de iPhone 6 nam.

Hij vindt zelf dat erg genoeg apps zijn en de paar apps heeft hij via snap binnengehaald en hij vindt het OS ook qua mappen, delen en dingen te copieren of te vergelijk icm active frames zoveel beter dan ios dat hij net als ik niet snappen dat mensen aangeven dat ze BlackBerry niks vinden.

Hij was ook zo maar dat komt omdat hij dacht dat BlackBerry 10 gewoon een upgrade was van OS 7. Hij weet nu gewoon beter en vindt BlackBerry 10 zelfs beter dan ios en weet ook dat mensen die afgeven niet weten wat BlackBerry 10 is oftewel je zegt over iets maar je weet niet eens wat het is of wat het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emporio81
Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 21:06:
[...]

Het blijft eiteindelijk een theoretisch verhaal. Knap van apple dat ze met zo'n laag geklokte processor en maar 1 gb ram toch een goede gebruikerservaring weten te bewerkstelligen. Daar draait het uiteindelijk om. Dat je die processors niet 1 op 1 kunt vergelijken met andere toestellen met een totaal anders processor en os snap ik ook wel. Het draait om het uiteindelijke samenspel. Op het vlak van prestaties vind ik iphones verre van uitblinken. Zoals ik eerder beschreven heb, ik kan met mijn bb classic, evenals met m'n voorgaande z10, dingen doen waarbij iphone gebruikers het idee krijgen dat ze een achterhaalde, verouderde telefoon hebben. En dat met "verouderde specificaties"... Niet gek te krijgen die blackberry. Een iphone heb ik binnen 1 minuut door het dolle.
Er dient nog wel iets belangrijks vermeld te worden. Alle apps die op IOS draaien zijn 'native' en presteren heel erg goed. Is ook niet zo verwonderlijk, want die apps zijn gemaakt voor IOS. Door de goede optimalisatie van software en de 'native' apps krijg je een hele goede gebruikservaring.

Blackberry daarentegen moet rekening houden met de Android-runtime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leergierig
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-08 15:30
Beste allemaal,

Ik ben sinds drie dagen in het bezit van een BlackBerry Classic. Hij bevalt me eigenlijk erg goed. Vooral voor email en ander zakelijk gebruik.

Ik ben alleen behoorlijk teleurgesteld in de batterij. Ik haal net een halve dag met 3 email account, beetje bellen en whatsappen.

Hebben meer mensen dezelfde slechte ervaring? Iemand tips?

Hoor graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je locatieservices/NFC etc uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDCCBB
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:46
Eerste dagen slurpt de BB traditioneel de accu leeg. Zelfs met de Passport had ik aan het einde van de dag in de eerste dagen bijna geen power over. Mijn ervaring is dat na een eerste week alles gesettled is. Mocht je nog issues houden, geef dan eens een overzicht van alles wat je aan hebt staan qua sensoren en pull sync van accounts (mail en socio)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtbnl
TDCCBB schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 09:26:
[...]

Eerste dagen slurpt de BB traditioneel de accu leeg. Zelfs met de Passport had ik aan het einde van de dag in de eerste dagen bijna geen power over. Mijn ervaring is dat na een eerste week alles gesettled is. Mocht je nog issues houden, geef dan eens een overzicht van alles wat je aan hebt staan qua sensoren en pull sync van accounts (mail en socio)
Ik kan dit uit eigen ervaring bevestigen voor de Classic. Daarnaast merk ik dat de accu een stuk langer meegaat als ik WiFi uitgeschakeld heb en het mobiele netwerk gebruik voor data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 21:49:
Een collega van me had de iPhone 6 met ios 8 en doe kwam van de iPhone 5 en had nog geen update gedaan, maar hij zwaar teleurgesteld door ios8 (bugs en lag en is binnen 6 dagen overgestapt naar een BlackBerry Z30 en heeft het toestel los gekocht en zijn abonnement om laten zetten naar een hi sim-only.

Dit kwam mede doordat hij mijn Z30 ook al eens had getest en het helemaal niet gek vond om te gebruiken en al zat te twijfelen voordat hij de iPhone 6 nam.

Hij vindt zelf dat erg genoeg apps zijn en de paar apps heeft hij via snap binnengehaald en hij vindt het OS ook qua mappen, delen en dingen te copieren of te vergelijk icm active frames zoveel beter dan ios dat hij net als ik niet snappen dat mensen aangeven dat ze BlackBerry niks vinden.

Hij was ook zo maar dat komt omdat hij dacht dat BlackBerry 10 gewoon een upgrade was van OS 7. Hij weet nu gewoon beter en vindt BlackBerry 10 zelfs beter dan ios en weet ook dat mensen die afgeven niet weten wat BlackBerry 10 is oftewel je zegt over iets maar je weet niet eens wat het is of wat het doet.
Hee nlb, NOFI maar wat doe jij hier nu eigenlijk behalve vertellen hoe veel beter je BB wel niet vind dan bij voorkeur iPhones? Ik hoor je alleen maar zeggen dat het zo goed is, maar wat draagt dat nu bij dan? Ook je reacties in andere topics vind ik maar vreemd.

Allebei je reviews gaan over BB's en zijn lyrisch erover. In bijna al je reacties op de FP komt het woord Blackberry wel voor.

Daarom nogmaals mijn vraag: wat doe je nu eigenlijk behalve zeggen dat BB zo goed is? En dat is echt niet lullig bedoeld, maar ik ben gewoon erg benieuwd. Ik bedoel, ik zie in je reacties alleen maar "Het is zo goed!" maar je legt niet uit waarom. Je zegt dat je "een iPhone zo op zijn knieen krijgt" maar legt de resultaten van je "test " niet uit. Je zegt dat het geluid van de Z30 zo veel beter is dan de HTC One maar onderbouwt het niet met metingen in welke vorm dan ook.

Dus daarom mijn tweede vraag: Leg me nu eens voor eens en altijd uit waarom het in elk opzicht zo veel beter is dan Android, iOS, WP en de rest? En dan graag in een aantal korte, begrijpelijke zinnen, onderbouwd met bronnen en de hele zooi.

Ik heb namelijk zelf een Z10 gehad.
Eerlijk is eerlijk, het ding voelde goed aan en zag er mooi uit- maar de bezels waren veel te groot.
Het draaide allemaal soepel, totdat je Android-apps ging draaien- dan werd alles sloom. En vanwege het gebrek aan native apps in BB OS heeft BB zich moeten wenden tot Android-apps.
De camera was ronduit ruk.
Het swipen ging prima, maar niet sneller dan op Android.
De Hub was grappig, maar niet veel nuttiger dan het notificatiescherm in Android en iOS.
De speaker werkte, maar daar is alles mee gezegd.
De batterijduur was gewoon slecht.
Er zaten een hoop veiligheidsfeatures op, maar wie garandeert me dat ze werkten en geen backdoors hadden? Dan kan BB nog zo voor privacy zijn, maar zij hebben zich ook maar te houden aan de wet in Canada en we weten ondertussen allemaal wel hoe er daar mee om gegaan word.
De pagina met recente apps tussen je homescreen en hub in maakte het traag om naar de hub en het homescreen toe te gaan.
Het design van het OS is niet je van het, alhoewel het okee was.
Je kan nog niet klikken als de animatie van bijvoorbeeld het openen van een map nog niet is afgelopen- in Android kan dat wel. En op BB OS maakte me dat traag. Nou was dat geen probleem geweest, als je net zoals in Android de animaties sneller had kunnen laten draaien- maar dat kan niet.

Kort gezegd: het werkt allemaal aardig, maar het heeft gewoon geen killer feature. Puur een eerlijke vraag; wat maakt dit volgens jou zo geweldig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat leuk dat je me in het forum komt opzoeken om me even persoonlijk af te zeiken en dan breng je ook nog de Z10 mee welke qua standbye tijd en gesprekstijd gelijk is aan die van de de iphone 5 toendertijd.
Het is ook inderdaad ook een waardeloos toestel waarbij je door geswipe of gesture je toestel bedient in plaats van een ouderwetse homeknop of terugkeer toets te gebruiken.

Het zelfde truukje met een beweging en je zit in de HUB waar al je social media zit zoals whatsapp, facebook, twitter, email, sms, evernote, gemiste oproepen, notificaties van update's, spotify, netflix en dan ook nog per direct reageren zonder een app te openen is te snel, want het is leuker om apart elke app of dienst te openen omdat anders de icoontjes ook maar beeld opvulling zou kunnen zijn.

De active frames zijn ook beeld vervuilend omdat ze openstaande apps laten zien waar je per direct naar toe kan switchen. Het is beter om deze onder een knop te hebben of te overlappen zowel onder of naast elkaar.

Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/-ftAJq0U9pBA/VI1SRypqF9I/AAAAAAAAApI/33Xm94TfVKo/s1600/passport%2Btop.jpg

de mappen zijn zo overzichtelijk als op mijn windows computer met allerlei functies om ze te beheren en daar zit geen uitdaging in als bij andere platformen. Het kopieren, plakken, verplaatsen. selecteren or creeren van mappen of tekst is ook erg handig maar ook hier zit geen uitdaging in als op de iphone.

Het is en blijft een waardeloos iets dat Blackbery 10 dat het ook zoveel lijkt op andere platformen in gebruik zoals het starten van een app, of het luisten van muziek of radio. Het is zo saai dat ze het beste van alle platformen hebben gebruikt en hebben verbeterd en dat is voor mensen een stap te ver omdat ze nu dingen per direct kunnen dan inplaats van omslachtige stappen te ondernemen . Een enkele swipe naar de HUB is al veels te ingewikkeld.

Je hebt wel gelijk hoor en vooral over de batterij die was inderdaad 16-20 uur net als de iphone 5 met de zelfde standbye tijd en gespeksduur. De Blackberry Z30 welke 3x zo veel gesprekstijd heeft als de iphone 5. De Blackberry Passport niet vergetern met nog meer gesprekstijd en met extreem gebruik de hele dag en 2x zoveel gesprekstijd heeft dan de iphone 6 en je bent je naam als wallhugger kwijt en je sociale status.

Afbeeldingslocatie: http://cdn.ninjamarketing.it/wp-content/uploads/2014/07/ancora_samsung_vs_apple_in_wall_huggers_3.jpg?21c699

Android heeft daarintegen ook goede toestellen zoals de Sony Z2 met een goede accu of .... in ieder geval niet de LG, NEXUS 5 , SAMSUNG S5 of HTC ONE M8 , mmm wel weer een goede accuduur met de Sony Z2, maar die had ik al?

Als je dit allemaal zo bekijkt is Blackberry en Blackberry OS wel een drama en zit er geen uitdaging is zoals memory leak, bugs en lag bij android 5 of al die mooie bugsen lags in ios 8 op de apple bend 6.

Maar goed wie wil nu nieuwe platform proberen met al het beste van ander mobiele platformen en meer of een kwalitatief goed gebouwd toestel met stereo speakers en zeer goed bereik en geluidskwaliteit.

Leuk dat je aan me dacht en dat je uberhaupt mijn shit leest ;w NOFI

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2015 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDCCBB
No offense, maar ik denk dat die bedoelde dat je redelijk over enthousiast over kan komen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben fucking blij met mijn Z10, Z30 en PassPort, jouw reacties echter zijn enkel vol of over de devices zonder echte argumenten te geven. Ik waardeer je enthousiasme en overtuiging, maar er zijn mensen die daar minder goed mee om kunnen gaan en alles liever iets feitelijker benaderen.

Natuurlijk hebben de klote BlackBerries ook hun mankementen net als die klote iPhones en klote Samsungs..

Maar van alle klote devices levert BlackBerry de minst kloterige devices.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Eerlijk is eerlijk, het ding voelde goed aan en zag er mooi uit- maar de bezels waren veel te groot.
Dat is idd iets wat BB wel kan verbeteren op de huidige toestellen, maar hoe erg is dat op 4,2'?
Het draaide allemaal soepel, totdat je Android-apps ging draaien- dan werd alles sloom. En vanwege het gebrek aan native apps in BB OS heeft BB zich moeten wenden tot Android-apps.
Dat is meer hoe Andriod in elkaar steekt als de fout van BB. Andriod is een inefficient zooitje. Al bouw je .apk ondersteuning in krijg je dat er gratis bij. Maar je hebt gelijk, BB heeft voor een antieke SOC gekozen in alle niet-Passport modellen en dat zorgt ervoor dat Andriod apps traag draaien.
Zou goed kunnen, ik ken de Z10 verder niet zo goed. Is hier ook totaal foo-topic.
Het swipen ging prima, maar niet sneller dan op Android.
En wat is daar mis mee? Of mischien beter: hoe is swypen traag of snel? Zolang je geen lag hebt id een swype evensnel als jij je vinger beweegd.
De Hub was grappig, maar niet veel nuttiger dan het notificatiescherm in Android en iOS.
Ben ik helemaal met je eens, maar daar word het niet slecht van. De Hub is idd niet meer als een rich notification center met een afwijkend design. Het doet niet meer als het notificatiecentrum in Andriod of iOS. Het 'in-hub beantwoorden' is een beetje onzin, de hub opend gewoon een full-screen scherm hiervoor. Het is grafish alleen iets anders ingedeeld waardoor het overkomd als 1 app.
De speaker werkte, maar daar is alles mee gezegd.
ik zie geen probleem?
De cijfers zeggen anders, maar dat is voornamelijk waar je mee vergelijkt.
Er zaten een hoop veiligheidsfeatures op, maar wie garandeert me dat ze werkten en geen backdoors hadden? Dan kan BB nog zo voor privacy zijn, maar zij hebben zich ook maar te houden aan de wet in Canada en we weten ondertussen allemaal wel hoe er daar mee om gegaan word.
De pagina met recente apps tussen je homescreen en hub in maakte het traag om naar de hub en het homescreen toe te gaan
Ik snap deze niet helemaal?
Het design van het OS is niet je van het, alhoewel het okee was.
[...]
Je kan nog niet klikken als de animatie van bijvoorbeeld het openen van een map nog niet is afgelopen- in Android kan dat wel. En op BB OS maakte me dat traag. Nou was dat geen probleem geweest, als je net zoals in Android de animaties sneller had kunnen laten draaien- maar dat kan niet.
Op andriod zie je interfce pas als hij geladen is. Dus eerst annimatie, dan interface. Op bijna alle andere systemen zie je de annimatie met de interface erin.

Ik moet zeggen dat je zelf ook maar wat zwakke dingen roept zonder bronnen of onderbouwing.

@nlb, de punt zit tussen ',' en '/' op je toetsenbord. Die is heel handig als je een zin wilt stoppen.

[ Voor 0% gewijzigd door RagingPenguin op 23-01-2015 17:31 . Reden: BB tag gefixt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoefniks
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-01-2022
Vraagje, begrijp ik goed dat je jou BlackBerry account gelijk hebt aan je iCloud username. Ik blijf namelijk problemen houden met het synchroniseren van mijn iCloud agenda en contacten met de agenda en contacten op m'n BlackBerry Z30. Ik zoek eigenlijk een simpele handleiding om die 2 toestellen gewoon te kunnen synchroniseren. Als ik iets wijzig in de agenda op m'n 30 moet hij dat ook wijzigenen op de iPhone en iPad en andersom. Tot nu toe lukt dat niet. Weet jij hoe dit moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel, ik zie in je reacties alleen maar "Het is zo goed!" maar je legt niet uit waarom.
Moet hij dan elke keer opnieuw gaan uitleggen waarom hij BB10 OS goed vind werken?
En bovendien zeg je daarna:
Allebei je reviews gaan over BB's en zijn lyrisch erover. In bijna al je reacties op de FP komt het woord Blackberry wel voor.
Legt hij in zijn reviews dan niet uit waarom hij BB10 zo geweldig vind?
Je zegt dat het geluid van de Z30 zo veel beter is dan de HTC One maar onderbouwt het niet met metingen in welke vorm dan ook.
Dit is ook moeilijk te meten, aangezien dit nog al subjectief is, maar ik heb van meerdere mensen op CrackBerry gelezen dat zij de geluidskwaliteit van de Z30 beter vinden dan die van de One. Verder heb ik zelf een keer het geluid van de Z30 mogen testen en ik moet zeggen dat de luidsprekers ronduit geweldig zijn, nog een stuk beter dan de luidsprekers op mijn Nokia N900 waren. Of ik ze beter vind dan de luidsprekers van een One kan ik niet zeggen, aangezien ik nooit de luidsprekers van een One heb kunnen testen.
In bijna al je reacties op de FP komt het woord Blackberry wel voor.
Wat heeft dat er verder mee te maken? Als hij gespecialiseerd is in BB10 OS, mag hij zijn kennis best delen. Dat zou helemaal niet slecht zijn, aangezien maar weinig mensen daadwerkelijk wat weten over BB10 OS, de meeste hebben alleen maar vooroordelen op basis van de "oude BlackBerry's".
Dat is dan ook een van de minder sterke punten van BlackBerry's, ik zal ook nooit beweren dat iedereen per direct een BlackBerry moet bestellen, want een keuze voor een telefoon is (of ten minste zou) iets persoonlijks (moeten zijn). Als jij bijvoorbeeld een fanatieke mobiele gamer bent, dan is een BB10 toestel simpelweg niet aan te raden. Als je graag een toestel met een van de beste camera's wilt, kan je misschien beter naar een (Nokia) Lumia of een iPhone kijken.
Het is ook gewoon algemeen bekend dat de accuduur van de Z10 niet om over naar huis te schrijven is. Als je even leest op CrackBerry, zie je dat zeer veel gebruikers hierover klagen. Andere BB10 toestellen (zelfs het zustertoestel, de Q10) hebben hier geen last van.
Dan kan BB nog zo voor privacy zijn, maar zij hebben zich ook maar te houden aan de wet in Canada en we weten ondertussen allemaal wel hoe er daar mee om gegaan word.
Volgens mij ben je Canada nu gewoon op een hoop aan het gooien met de VS, maak je geen zorgen je bent helaas niet de enige... Maar Canada is toch echt een heel ander land dan de VS en ze hebben daar toch echt ook andere wetgeving en een andere mentaliteit t.o.v. dit soort zaken. Als je bijv. ook leest over OpenBSD (waarvan de leider, Theo De Raadt, zich in Canada bevindt), zie je ook dat daar vaak het feit genoemd wordt dat het altijd al over sterke cryptografie beschikte, omdat Canada i.t.t. de VS, bijvoorbeeld nooit exportrestricties heeft opgelegd op cryptografie. Dus om zo maar Canada en BlackBerry te gaan beschuldigen van NSA-esque praktijken vind ik toch een beetje vergaan...
De pagina met recente apps tussen je homescreen en hub in maakte het traag om naar de hub en het homescreen toe te gaan.
Dus 1 swipe'je maakt het 'traag' om te navigeren in het OS 8)7 Dan zal jij je vast verschrikkelijk ergeren aan het lang ingedrukt houden van de homeknop (Android), of de backknop (Windows Phone) of het 2 keer moeten klikken op de homeknop (iOS) om te schakelen tussen verschillende apps... En ben je bekend met de L-swipe, waarmee je in 1 beweging vanuit een app (of de app pagina's) naar de Hub toe kan?
Ik heb het net even op mijn Classic geprobeerd, maar het lukt mij niet om sneller te zijn dan de animaties, waarschijnlijk had jij een oudere versie van BB10 op je Z10, waarin de animaties nog niet zo soepel en snel verliepen zoals nu?
Dus het direct kunnen reageren op WhatsApp, Facebook, Twitter etc. berichten vanuit de Hub, zonder eerst een app hoeven op te starten heeft geen voordeel, volgens jou? Als je klaagt dat de animaties 'je traag maken', dan kan ik me moeilijk voorstellen dat je je niet ergert aan dat op iOS of Android telkens weer opnieuw de Twitter/Facebook/WhatsApp/X app opgestart moet worden...
Kort gezegd: het werkt allemaal aardig, maar het heeft gewoon geen killer feature. Puur een eerlijke vraag; wat maakt dit volgens jou zo geweldig?
Wat dacht je van de Hub? En van de echte multitasking, zodat je niet constant weer hoeft te wachten tot een app weer opnieuw opgestart is of dat alles wat je hebt ingevuld in een app zomaar verdwijnt, omdat Android besluit om wat geheugen vrij te maken, door de app af te sluiten die jij juist NIET wilt afsluiten. De gebruiker weet immers zelf het beste wat hij/zij wil afsluiten en wat niet. Op een Android tablet met 4.2.2 en een dual core Intel Atom processor i.c.m. 1GB RAM, heb ik zelfs al meerdere keren gehad dat de muziekspeler of de Spotify app tijdens het spelen zo maar opeens worden afgesloten 8)7 Of de BB10 browser, waarin tabjes zich niet constant opnieuw laden zoals in Safari of elke bekende browser op Android, waardoor gebruikers van mobiel internet op kosten worden gejaagd (je zal bijna denken dat Google en Apple een deal hadden gesloten met de providers...) en alles wat je getypt hebt op een webpagina zomaar verdwijnt? Bijvoorbeeld als je een reactie op GoT aan te typen bent en besluit om even wat op te zoeken in wat andere tabjes. Of wat als je wat leesvoer wilt laden, voor als je helemaal geen mobiel internet hebt? Dat deed ik namelijk altijd op mijn Nokia N900, Jolla en kan ik straks ook weer doen op mijn Classic.

Persoonlijk snap ik niet hoe mensen kunnen leven met een OS dat zomaar apps afsluit en je webpagina's constant opnieuw laadt. Ik erger me keer op keer dood als ik weer eens de Android tablet gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-02-2021
TDCCBB schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 09:26:
[...]

Niet aanvallend bedoeld, maar vind dat altijd zo'n lariekoek argument.
Dat het OS moet settelen á la, maar een paar dagen?!
Na het ophalen en syncen zou het gesettled moeten zijn.

Ik heb zelf de Z10, Q10, Z30 gehad en nu Passport. Het enige waar dit "settelen" mee te maken zou kunnen hebben is omdat je sowieso de eerste dagen druk bent om alles in te stellen en je doorgaans met een nieuw apparaat veel meer bezig bent dan de tijd erna, dus accu sneller leeg.

Edit: En wellicht dat een de nieuwe accu van de nieuwe telefoon er ook mee te maken kan hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door intricate op 23-01-2015 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
intricate schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 18:28:
[...]

Ik heb zelf de Z10, Q10, Z30 gehad en nu Passport. Het enige waar dit "settelen" mee te maken zou kunnen hebben is omdat je sowieso de eerste dagen druk bent om alles in te stellen en je doorgaans met een nieuw apparaat veel meer bezig bent dan de tijd erna, dus accu sneller leeg.
Ja, vind dit zelf ook erg raar. Zou fijn zijn een BlackBerry medewerker dit een keer zo kunnen uitleggen. Of iemand hier bijvoorbeeld m.b.v. de device monitor hier onderzoek naar zou doen, om een verklaring hiervoor te vinden. Het 'settelen' vind ik ook altijd zo onwetenschappelijke (bijna bijgelovig) klinken, als je toch bijv. maar 1 of 2 e-mailaccount(s) (zoals ik bijv. ;) ) gekoppeld hebt aan je BB en in de eerste dag al alles ingesteld hebt, waarom zou het dan nog bijna 1 week duren, voordat je eindelijk een fatsoenlijke accuduur krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou nou, je kan ook rustig reageren. Ik kom naar jou toe met een normale vraag, die ik op een normale manier stel. Wat is het probleem? Anyway, puntsgewijs:

- Ik heb ook de iPhone 5 gehad. Met gelijk gebruik aan de BB ging die langer mee.
- Ik weet niet waarom je nu zo sarcastisch loopt te doen, maar goed. Lange tenen misschien.
- De standaard verkenner ( ik draai dan MIUI, niet stock Android) werkt in feite hetzelfde als die op de BB, met uitzondering van de feiten dat ik op MIUI gratis een halve TB cloudopslag heb die er ook in staat, en dat ik standaard een FTP-server op kan starten met een druk op de knop.
- Wederom leg je niet uit waarin BB het beste gecombineerd heeft van de rest, je zegt alleen maar dat het zo is.
- Nogmaals, de iPhone 5 ging met mijn gebruik langer mee dan de Z10. Sowieso, wallhugger? Te veel Samsung-reclames gezien?
- De Z3 compact staat bekend om zijn accuduur, even als de Note-serie en de One M8, plus dat mijn eigen telefoon drie dagen haalt
- Weer begin je niet onderbouwde onzin over Android en iOS.
- Je bedoelt de One M8?
- Nogmaals, waarom de lange tenen?

Jammer dat je niet normaal kan reageren wanneer iemand een normale vraag stelt, en ingaat op wat je zegt. Ik snap dat je normaal meestal toch wel afgekraakt word door je fanboyisme, maar misschien moet je nu leren dat wanneer iemand normaal met je in gesprek wil dat ongefundeerd blaten en schreeuwen niet meer werkt.
TDCCBB schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 17:29:
[...]

No offense, maar ik denk dat die bedoelde dat je redelijk over enthousiast over kan komen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben fucking blij met mijn Z10, Z30 en PassPort, jouw reacties echter zijn enkel vol of over de devices zonder echte argumenten te geven. Ik waardeer je enthousiasme en overtuiging, maar er zijn mensen die daar minder goed mee om kunnen gaan en alles liever iets feitelijker benaderen.
Dit dus. Ik vraag me gewoon af waarom nlb zo lyrisch is, maar op feitelijke argumenten wil hij alleen maar reageren met dom geblaat.
RagingPenguin schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 17:30:
[...]

Dat is idd iets wat BB wel kan verbeteren op de huidige toestellen, maar hoe erg is dat op 4,2'?
De bezel was net te groot om comfortabel omhoog te kunnen swipen, en een toestel moet wat mij betreft niet nodeloos groot zijn.
[...]

Dat is meer hoe Andriod in elkaar steekt als de fout van BB. Andriod is een inefficient zooitje. Al bouw je .apk ondersteuning in krijg je dat er gratis bij. Maar je hebt gelijk, BB heeft voor een antieke SOC gekozen in alle niet-Passport modellen en dat zorgt ervoor dat Andriod apps traag draaien.
Java schijnt niet erg snel te zijn nee, maar met een modernere SoC had dat toch verbeterd kunnen worden.
[...]

En wat is daar mis mee? Of mischien beter: hoe is swypen traag of snel? Zolang je geen lag hebt id een swype evensnel als jij je vinger beweegd.
Wat ik bedoel is dat het omhoogswypen niet sneller is dan het indrukken van een homebutton, anders was het nog handig geweest.
[...]

Ben ik helemaal met je eens, maar daar word het niet slecht van. De Hub is idd niet meer als een rich notification center met een afwijkend design. Het doet niet meer als het notificatiecentrum in Andriod of iOS. Het 'in-hub beantwoorden' is een beetje onzin, de hub opend gewoon een full-screen scherm hiervoor. Het is grafish alleen iets anders ingedeeld waardoor het overkomd als 1 app.

[...]

ik zie geen probleem?
Het is op zich geen probleem, maar voor iets wat zich destijds moest meten met vlaggenschepen, had ik liever iets beters gezien. Maar goed, geen probleem verder.
[...]

De cijfers zeggen anders, maar dat is voornamelijk waar je mee vergelijkt.
In vergelijking met wat ik gewend was liep hij snel leeg.
[...]

[...]

Ik snap deze niet helemaal?
Wat ik bedoel is dat wanneer je naar je hub wil vanuit je homescreen, dat je eerst langs de recente apps moet en dus traag wordt. Wanneer je van je hub naar je homescreen wilt, zit hij er weer tussenin. Hij maakt je dus dubbel traag.
[...]

Op andriod zie je interfce pas als hij geladen is. Dus eerst annimatie, dan interface. Op bijna alle andere systemen zie je de annimatie met de interface erin.

Ik moet zeggen dat je zelf ook maar wat zwakke dingen roept zonder bronnen of onderbouwing.
Maar je kan wel alvast klikken op de plek waar je weet dat je knop/ app terecht gaat komen, en dus ben je uiteindelijk sneller ;) Zie? Prima onderbouwd.
Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 18:02:
[...]

Moet hij dan elke keer opnieuw gaan uitleggen waarom hij BB10 OS goed vind werken?
En bovendien zeg je daarna:

[...]

Legt hij in zijn reviews dan niet uit waarom hij BB10 zo geweldig vind?
Ja, als hij het de hele tijd niet uitlegt en alleen maar roept dat het zo geweldig is, dan vraag ik waarom. En om eerlijk te zijn doet hij hetzelfde in zijn reviews.
[...]

Dit is ook moeilijk te meten, aangezien dit nog al subjectief is, maar ik heb van meerdere mensen op CrackBerry gelezen dat zij de geluidskwaliteit van de Z30 beter vinden dan die van de One. Verder heb ik zelf een keer het geluid van de Z30 mogen testen en ik moet zeggen dat de luidsprekers ronduit geweldig zijn, nog een stuk beter dan de luidsprekers op mijn Nokia N900 waren. Of ik ze beter vind dan de luidsprekers van een One kan ik niet zeggen, aangezien ik nooit de luidsprekers van een One heb kunnen testen.
Tja, de One staat bekend als dé speakertelefoon. En een BB zou daar zo even over heen gaan zonder dat iemand dat weet? Het lijkt me sterk.
[...]

Wat heeft dat er verder mee te maken? Als hij gespecialiseerd is in BB10 OS, mag hij zijn kennis best delen. Dat zou helemaal niet slecht zijn, aangezien maar weinig mensen daadwerkelijk wat weten over BB10 OS, de meeste hebben alleen maar vooroordelen op basis van de "oude BlackBerry's".
Ja, als hij dat nou zou doen... maar dat gebeurt dus niet. Er wordt vooral veel geblaat, zonder in te gaan op vragen of argumenten er tegen.
[...]

Dat is dan ook een van de minder sterke punten van BlackBerry's, ik zal ook nooit beweren dat iedereen per direct een BlackBerry moet bestellen, want een keuze voor een telefoon is (of ten minste zou) iets persoonlijks (moeten zijn). Als jij bijvoorbeeld een fanatieke mobiele gamer bent, dan is een BB10 toestel simpelweg niet aan te raden. Als je graag een toestel met een van de beste camera's wilt, kan je misschien beter naar een (Nokia) Lumia of een iPhone kijken.
Ik vind het verder geen probleem, het was gewoon een opmerking over een telefoon die een vlaggenschip wilde zijn in zijn tijd. Dan had de camera dus misschien wat beter moeten zijn.
[...]

Het is ook gewoon algemeen bekend dat de accuduur van de Z10 niet om over naar huis te schrijven is. Als je even leest op CrackBerry, zie je dat zeer veel gebruikers hierover klagen. Andere BB10 toestellen (zelfs het zustertoestel, de Q10) hebben hier geen last van.
Voor een toestel wat als zakelijk toestel en voormalig vlaggenschip wil overkomen vind ik het toch redelijk slecht dat de accuduur gewoon slecht is.
[...]

Volgens mij ben je Canada nu gewoon op een hoop aan het gooien met de VS, maak je geen zorgen je bent helaas niet de enige... Maar Canada is toch echt een heel ander land dan de VS en ze hebben daar toch echt ook andere wetgeving en een andere mentaliteit t.o.v. dit soort zaken. Als je bijv. ook leest over OpenBSD (waarvan de leider, Theo De Raadt, zich in Canada bevindt), zie je ook dat daar vaak het feit genoemd wordt dat het altijd al over sterke cryptografie beschikte, omdat Canada i.t.t. de VS, bijvoorbeeld nooit exportrestricties heeft opgelegd op cryptografie. Dus om zo maar Canada en BlackBerry te gaan beschuldigen van NSA-esque praktijken vind ik toch een beetje vergaan...
http://www.nu.nl/weekend/...ewenst-effect-hebben.html
Ik citeer: "De Canadese premier Stephen Harper maakte donderdag bekend dat zijn regering vaart gaat zetten achter het aanpassen van de antiterreurwetgeving. Veiligheidsdiensten krijgen meer bevoegdheden om verdachte personen beter in de gaten te kunnen houden."

We weten allemaal waar dat toe leidt. Ik zeg niet dat Canada aan NSA-achtige praktijken doet, maar kunnen we echt nog met droge ogen beweren dat er een land is wat géén data doorspeelt aan de VS?
[...]

Dus 1 swipe'je maakt het 'traag' om te navigeren in het OS 8)7 Dan zal jij je vast verschrikkelijk ergeren aan het lang ingedrukt houden van de homeknop (Android), of de backknop (Windows Phone) of het 2 keer moeten klikken op de homeknop (iOS) om te schakelen tussen verschillende apps... En ben je bekend met de L-swipe, waarmee je in 1 beweging vanuit een app (of de app pagina's) naar de Hub toe kan?
Als het een korte swipe geweest was niet, maar in BB OS moet je minimaal 3/4 van het scherm langs swipen voordat je scherm verspringt. Ook dat was geen ramp geweest, als de bezels niet zo groot geweest waren. Maar ja, dat zijn ze wel.
[...]

Ik heb het net even op mijn Classic geprobeerd, maar het lukt mij niet om sneller te zijn dan de animaties, waarschijnlijk had jij een oudere versie van BB10 op je Z10, waarin de animaties nog niet zo soepel en snel verliepen zoals nu?
Ik draaide gewoon de laatste update.
[...]

Dus het direct kunnen reageren op WhatsApp, Facebook, Twitter etc. berichten vanuit de Hub, zonder eerst een app hoeven op te starten heeft geen voordeel, volgens jou? Als je klaagt dat de animaties 'je traag maken', dan kan ik me moeilijk voorstellen dat je je niet ergert aan dat op iOS of Android telkens weer opnieuw de Twitter/Facebook/WhatsApp/X app opgestart moet worden...
Ik kan dat ook gewoon op mijn Android hoor. SMS'jes komen in een popup, net zoals Whatsappjes. Ik hoef die apps niet op te starten omdat die gewoon aan blijven staan.
[...]

Wat dacht je van de Hub? En van de echte multitasking, zodat je niet constant weer hoeft te wachten tot een app weer opnieuw opgestart is of dat alles wat je hebt ingevuld in een app zomaar verdwijnt, omdat Android besluit om wat geheugen vrij te maken, door de app af te sluiten die jij juist NIET wilt afsluiten. De gebruiker weet immers zelf het beste wat hij/zij wil afsluiten en wat niet. Op een Android tablet met 4.2.2 en een dual core Intel Atom processor i.c.m. 1GB RAM, heb ik zelfs al meerdere keren gehad dat de muziekspeler of de Spotify app tijdens het spelen zo maar opeens worden afgesloten 8)7 Of de BB10 browser, waarin tabjes zich niet constant opnieuw laden zoals in Safari of elke bekende browser op Android, waardoor gebruikers van mobiel internet op kosten worden gejaagd (je zal bijna denken dat Google en Apple een deal hadden gesloten met de providers...) en alles wat je getypt hebt op een webpagina zomaar verdwijnt? Bijvoorbeeld als je een reactie op GoT aan te typen bent en besluit om even wat op te zoeken in wat andere tabjes. Of wat als je wat leesvoer wilt laden, voor als je helemaal geen mobiel internet hebt? Dat deed ik namelijk altijd op mijn Nokia N900, Jolla en kan ik straks ook weer doen op mijn Classic.

Persoonlijk snap ik niet hoe mensen kunnen leven met een OS dat zomaar apps afsluit en je webpagina's constant opnieuw laadt. Ik erger me keer op keer dood als ik weer eens de Android tablet gebruik.
Android heeft bij mij nog nooit uit zichzelf geheugen vrij hoeven maken, omdat het aan 2GB genoeg heeft voor mijn standaard apps. Bij mij sluit de muziekspeler overigens nooit af. Tabbladen worden inderdaad refreshed als je de browser afgesloten hebt- niet zo vreemd. Ook niet zo vreemd omdat er waarschijnlijk nieuwe content is wanneer je de pagina opnieuw bezoekt. Ik kan overigens prima switchen tussen tabs zonder dat de ene afgesloten wordt of dat mijn tekst weg is, wanneer de browser actief blijft in het geheugen.

Maar goed, het zal allemaal wel. Ik probeer op een normale manier een goede discussie te starten en stel wat vragen, maar blijkbaar kan dat hier niet. Leer je ook eens verdiepen in een ander OS of merk om over je vooroordelen heen te komen. Dat is wat ik deed, maar wanneer ik dan de tekortkomingen aankaart en vraag wat jullie daarvan vinden word ik afgekraakt.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2015 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik draaide gewoon de laatste update.
Ja, precies dat is dus precies het probleem. De laatste update op de Z10, dat is dus tot volgende maand 10.2.1 i.p.v. de 10.3.1 die standaard met de Classic komt. Voor toestelonafhankelijke discussie over BB10 OS verwijs ik je graag naar het BB10 OS topic, commentaar op de Z10 past beter in [BlackBerry Z10] Ervaringen & Discussie topic. De Z30 (met de laatste officiële update, 10.2.1.xxxx) (met bovendien een snellere processor dan de Classic) draait duidelijk minder soepel en snel dan de Classic. Om in het Classic topic te gaan klagen over een bejaard toestel (waar bovendien de prijs momenteel ook naar is) vind ik wel een beetje apart...
Maar goed, het zal allemaal wel. Ik probeer op een normale manier een goede discussie te starten en stel wat vragen, maar blijkbaar kan dat hier niet. Leer je ook eens verdiepen in een ander OS of merk om over je vooroordelen heen te komen.
Ik heb zelf aardig wat ervaring met Android (van de tijd dat ik custom ROMs van 4.0 en 4.1 draaide op een Galaxy Mini, die ik toen als dagelijkse telefoon gebruikte) tot vandaag de dag, dat ik elke week toch wel minimaal een paar keer de Android tablet pak (met zoals ik eerder al zei, 4.2.2 en een royale Intel Atom dual core SoC met 1 GB RAM), ik weet meer over Android dan de gemiddelde Android gebruiker... Verder heb ik ook iOS wel eens gebruikt (iPad 2), ook met de nieuwere versies (7 & 8 ). En nee, ik ben geen Apple hater, raad maar eens op welk OS de computer draait waarop ik dit nu typ >:) Maar, disclaimer:
Ik kan niet ontkennen dat ik niet bepaald fan ben van Google en hun producten :X Verder heb ik zelfs een kwartiertje met WP( 8 ) gespeeld, waar ik van onder de druk was. Vind het alleen jammer dat MS heeft besloten om het mooie WP te verpesten samen te voegen met het desktop Windows...
Dat is wat ik deed, maar wanneer ik dan de tekortkomingen aankaart en vraag wat jullie daarvan vinden word ik afgekraakt.
Je bedoelt die tekortkomingen die ik erkent heb?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2015 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emporio81
@dbhuis, nlb heeft meerdere malen aangegeven waarom hij een voorkeur heeft voor BB10. Hij heeft ook Android gebruikt, maar dat spreekt hem minder aan.

Ik vind BB10 ook beter uitgewerkt dan Android. Dat heeft te maken met de HUB en dat ik beter kan multitasken dan bij Android. Al mijn berichten komen samen in de HUB in plaats van dat ik verschillende apps moet openen om mijn berichten in te zien. De HUB kan je zo inrichten zodat het lekker overzichtelijk is. Je hebt gewoon alles onder een dak.

Verder heb ik gelezen dat je een Z10 hebt gebruikt. De Blackberry Z10 was het eerste toestel met BB10 erop en toen draaiden een aantal dingen nog niet helemaal ideaal. We zijn nu meer dan twee jaar verder en ik moet zeggen dat Blackberry een dijk van een OS heeft neergezet. Als je een Blackberry Z30 hebt gebruikt, dan werkt dat zeer gebruiksvriendelijk en je merkt dat men over heel veel zaken heeft nagedacht. De zeer goede luidsprekers, goede batterijduur, de Blackberry HUB, multitasking die ik beter vind uitgewerkt. Om een voorbeeld te geven. Als ik een filmpje zit te kijken op Youtube, dan speelt die gewoon door als ik switch tussen apps. Afgelopen weekend heb ik dat uitgeprobeerd bij de Iphone 6 en het filmpje op Youtube stopte toch echt met spelen toen ik naar een andere app ging. Als je vervolgens weer naar het betreffende filmpje op Youtube gaat dan begint ie weer te spelen waar ie was gebleven, maar ik vind het fijner zoals het is ingericht bij BB10.

Verder ben je qua veiligheid beter af bij BB10 dan bij Android, en in iets mindere mate IOS. Er zijn genoeg consumenten die dat belangrijk vinden. Het is een persoonlijke voorkeur. De een zweert bij IOS en de ander wil niks anders dan Android. Ik hoop dat BB10 voet aan de grond krijgt en een groter marktaandeel krijgt. Dat verdient het OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Kom op mensen, kunnen jullie even realistisch doen? Dus ook NIET sarcastisch, arrogant of anderszins onvriendelijk! Het afbranden en bespotten van (gebruikers van) andere merken is een buitengewoon zwakke en vervelende manier van discussiëren.

Ik kwam hier omdat ik interesse had in de BlackBerry Classic, maar het lijkt hier vooral te gaan over de vermeende superioriteit van BlackBerry ten opzichte van iPhones en Androids. Van overdreven jubelende posts raakt ik niet enthousiast om een BlackBerry te gaan halen, daar word ik eerder achterdochtig van.

Je mag BlackBerry beter vinden dan welk ander merk dan ook - vroeger, nu en in de toekomst, maar dat hoef je niet in elke post te benadrukken. Dit geldt ook voor andere merken. Dank u!

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emporio81
Canaria, het gaat niet om bespotten van gebruikers van andere merken. Dit is een topic over de Blackberry Classic en als er gebruikers zijn die enthousiast zijn over Blackberry en BB10, dan mogen die dat ook melden lijkt mij. Volgens jou moeten de liefhebbers van Blackberry even realistisch doen. Ik vraag me af of je dit ook zo zou melden tegen Android of IOS-liefhebbers.

Over wat moet het dan wel gaan? Over dat BB10 niet kan tippen aan Android of IOS? Zou dat je niet achterdochtig maken? Ik vind het maar een zeer apart bericht.

Mij spreekt BB10 meer aan dan Android en IOS, maar daarmee bespot ik niet de gebruikers van Android en IOS. Iedereen zo zijn eigen voorkeur. Verder kan BB10 wel wat promotie gebruiken aangezien zowat elk nieuwtje over Apple en Android breed wordt uitgemeten.

[ Voor 73% gewijzigd door emporio81 op 24-01-2015 02:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01
jbtbnl schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 13:48:
[...]

Ik kan dit uit eigen ervaring bevestigen voor de Classic. Daarnaast merk ik dat de accu een stuk langer meegaat als ik WiFi uitgeschakeld heb en het mobiele netwerk gebruik voor data.
Ik heb een ritueel als ik naar buiten ga/thuiskom met mijn Z10.
Naar buiten -> WiFi uit, 4G/3G en dataservices + Location aan
Thuiskomen -> vice versa, 2G / dataservices uit + Location uit.

NFC en BT staan bij mij altijd uit, tenzij nodig.

Voor een Z10 gaat de accu dan best lang mee. 1,5 tot 2 dagen. :)
Ik game niet. Mail en berichten checken/sturen, beetje browsen, af en toe bellen, thats it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kom op mensen, kunnen jullie even realistisch doen?
Het lijkt me dat ik toch vrij realistisch ben geweest? Ik erken sommige van de tekortkomingen die hij noemt.
Verder noem ik mijn ervaringen met andere OS'en, wat is er realistischer dan dat?

Daarnaast ken ik sommige voordelen van BB10 OS ook niet alleen toe aan BlackBerry, maar ook aan andere OS'en zoals Sailfish OS van Jolla en Maemo 5 op de Nokia N900. Het is dus zeker niet zo dat ik alleen maar het merk aan het verdedigen ben.

Verder begint @dbhuis hier in het Classic topic de Z10 af te kraken, als hij de tekortkomingen van BB10 OS wil aankaarten, dan vind ik dat hij dat moet doen op basis van de versie die op het toestel draait waar dit topic overgaat! Dat lijkt me toch geen onrealistische eis? Ik zal hier verder niet mijn halve post gaan quoten, want dan kan je beter gewoon het origineel nog een keer lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, heel wat leesvoer erbij hier op het forum:).

Lees het dan nog maar eens.

[ Voor 91% gewijzigd door Canaria op 24-01-2015 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is niet de bedoeling dat je verwijderde berichten opnieuw post.

[ Voor 94% gewijzigd door Canaria op 24-01-2015 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

emporio81 schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 02:29:
Canaria, het gaat niet om bespotten van gebruikers van andere merken. Dit is een topic over de Blackberry Classic en als er gebruikers zijn die enthousiast zijn over Blackberry en BB10, dan mogen die dat ook melden lijkt mij. Volgens jou moeten de liefhebbers van Blackberry even realistisch doen. Ik vraag me af of je dit ook zo zou melden tegen Android of IOS-liefhebbers.

Over wat moet het dan wel gaan? Over dat BB10 niet kan tippen aan Android of IOS? Zou dat je niet achterdochtig maken? Ik vind het maar een zeer apart bericht.

Mij spreekt BB10 meer aan dan Android en IOS, maar daarmee bespot ik niet de gebruikers van Android en IOS. Iedereen zo zijn eigen voorkeur. Verder kan BB10 wel wat promotie gebruiken aangezien zowat elk nieuwtje over Apple en Android breed wordt uitgemeten.
True, maar dit is het topic over de BlackBerry Classic, niet het "10 redenen waarom BlackBerry OS beter is dan iOS, Windows Phone of Android"-topic. Hier komen mensen, waaronder ik, voor informatie en ervaringen over de BlackBerry Classic. Dus houd het ontopic!

Dit geldt evengoed voor mensen die BlackBerry helemaal niets vinden. Posts met alleen maar redenen om geen BlackBerry te nemen voegen niets toe en zijn vooral storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gekozen voor de blackberry classic. Gewoon omdat ik deze toevallig tegenkwam op een webshop.(Sorry hiervoor is een ander topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1618949/last Hieraan ten grondslag ligt geen voorkeur voor het besturingssysteem. Ik heb geen reden om blackberry 10 os fijner te vinden dan android, ios of windows. Die andere besturingssytemen vind ik net zo fijn en soepel werken als blackberry 10.

Blackberry 10 blinkt verder ook nergens in uit t.o.v. die andere os's. (heeft verder niks met de blackberry classic te maken, sorry ik weet het..) Of je nou een bb classic haalt, een iphone 4s of 6 of een galaxy s5.. het maakt allemaal niks uit. Ik snap de discussie ook niet die hier gaande is. Een vergelijking maken of plus- en minpunten benoemen die voor het ene of het andere os pleitten is bullshit.. Het is allemaal 1 pot nat, deal with it.

Of je nou android zou draaien op je classic, of ios of gewoon bb10.. GEEN verschil. Het toetsenbordje veranderd er echt niet door hoor. Dus stap van je illusie af, haal een bb classic.. het is hetzelfde wat je hiervoor hebt gehad.. alleen nu met een toetsenbordje. Zit ook geen verschil verder met de bold 9900 van een paar jaar terug. Die kun je net zo goed pakken als je die nog ergens kunt vinden in een winkel of webshop. Scheelt je in geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Net Spotify uit de Amazon App Store geüpdatet, het draait nu een stuk beter. :)

Off topic:
Verwijderd schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 15:21:
Ik heb gekozen voor de blackberry classic. Gewoon omdat ik deze toevallig tegenkwam op een webshop.(Sorry hiervoor is een ander topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1618949/last Hieraan ten grondslag ligt geen voorkeur voor het besturingssysteem. Ik heb geen reden om blackberry 10 os fijner te vinden dan android, ios of windows. Die andere besturingssytemen vind ik net zo fijn en soepel werken als blackberry 10.

Blackberry 10 blinkt verder ook nergens in uit t.o.v. die andere os's. (heeft verder niks met de blackberry classic te maken, sorry ik weet het..) Of je nou een bb classic haalt, een iphone 4s of 6 of een galaxy s5.. het maakt allemaal niks uit. Ik snap de discussie ook niet die hier gaande is. Een vergelijking maken of plus- en minpunten benoemen die voor het ene of het andere os pleitten is bullshit.. Het is allemaal 1 pot nat, deal with it.

Of je nou android zou draaien op je classic, of ios of gewoon bb10.. GEEN verschil. Het toetsenbordje veranderd er echt niet door hoor. Dus stap van je illusie af, haal een bb classic.. het is hetzelfde wat je hiervoor hebt gehad.. alleen nu met een toetsenbordje. Zit ook geen verschil verder met de bold 9900 van een paar jaar terug. Die kun je net zo goed pakken als je die nog ergens kunt vinden in een winkel of webshop. Scheelt je in geld.
Ik volg je niet helemaal meer, eerst roep je dat dat je Android in alle aspecten waardeloos vind. En nu beweer je opeens dat je net zo lief Android gebruikt als iOS en BB10?! En ik snap niet hoe alles nu 1 pot nat is, volgens gebruikers op CrackBerry zit er toch wel een flink verschil tussen de OS7 browser op de 9900 en de BB10 browser, om maar een voorbeeld te noemen. Dus om nu te gaan roepen dat mensen net zo goed gewoon nu nog een Bold kunnen kopen...
En hoezo is OS'en vergelijken op basis van pluspunten en minpunten nu opeens 'bullshit'. Elk OS heeft zo zijn voordelen en nadelen en als consument beslis hoeveel weging je geeft aan bepaalde voordelen en nadelen, op basis daarvan beslis je welk OS voor jou het meest geschikt is.

Verstuurd vanaf mijn Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emporio81
Verwijderd schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 16:03:
Net Spotify uit de Amazon App Store geüpdatet, het draait nu een stuk beter. :)

Off topic:

[...]

Ik volg je niet helemaal meer, eerst roep je dat dat je Android in alle aspecten waardeloos vind. En nu beweer je opeens dat je net zo lief Android gebruikt als iOS en BB10?! En ik snap niet hoe alles nu 1 pot nat is, volgens gebruikers op CrackBerry zit er toch wel een flink verschil tussen de OS7 browser op de 9900 en de BB10 browser, om maar een voorbeeld te noemen. Dus om nu te gaan roepen dat mensen net zo goed gewoon nu nog een Bold kunnen kopen...
En hoezo is OS'en vergelijken op basis van pluspunten en minpunten nu opeens 'bullshit'. Elk OS heeft zo zijn voordelen en nadelen en als consument beslis hoeveel weging je geeft aan bepaalde voordelen en nadelen, op basis daarvan beslis je welk OS voor jou het meest geschikt is.

Verstuurd vanaf mijn Classic
Ik denk dat de post van janduke een beetje sarcastisch bedoeld is.

Zijn geposte bericht werd verwijderd. Ik heb tweakers meerdere malen gewezen op moderators die het wel heel snel nodig vinden om een bericht te verwijderen.

[ Voor 6% gewijzigd door emporio81 op 24-01-2015 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

emporio81 schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 16:17:
[...]

Ik denk dat de post van janduke een beetje sarcastisch bedoeld is.

Zijn geposte bericht werd verwijderd. Ik heb tweakers meerdere malen gewezen op moderators die het wel heel snel nodig vinden om een bericht te verwijderen.
Daarentegen heb ik meermalen gevraagd om hier ontopic te blijven, maar er zijn mensen die het nodig vinden om dit verzoek keer op keer te negeren. Mensen die zich niet realiseren dat dit niet de manier is om anderen enthousiast te maken voor een BlackBerry Classic, of om een topic over een interessante telefoon succesvol te laten zijn.

Als jullie denken dat dit de manier is om te bereiken dat er op Tweakers wat meer aandacht gaat worden besteed aan BlackBerry (reviews, wellicht ooit een apart subforum, you name it ...) ik denk persoonlijk van niet.

Dit is de laatste algemene waarschuwing. Offtopic berichten worden vanaf nu verwijderd. Voor opmerkingen over het modereerbeleid verwijs ik je naar Ideeën- & Feedbacktopic voor Mobile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
Nu 8 dagen de classic in gebruik en ben er zeer tevreden over. Het typen van berichten gaat heel gemakkelijk ondanks dat het een azerty is en ik van jong af aan qwerty gewend ben. Nu de laatste twee jaar net zo veel op azerty gewerkt en ik ben het snel gewend geraakt. Soms nog wel eens een typefout maar dat ligt dan aan mij na het wisselen met mijn computer welke wel qwerty heeft :') Ja het is wel eens lastig. Maar gaat toch vrij goed. (gewoon in nederland en verhuisd naar belgië)

Goed de Classic. Ik heb er twee email accounts op staan die ik om de 2 uur laat zoeken naar nieuwe mail. Dan whatsapp omdat mijn familie en vrienden in nederland daar nog krampachtig aan vasthouden. Heb maar 3 mensen nog op BBM, wat ik eigenlijk fijner vind werken dan whatsapp. Ook dat je zo kan overstappen naar een video gesprek is leuk.

Kwa batterij duur kom ik heel gemakkelijk de dag door, geen enkel probleem. Vaak nog een procent of 20-30 over. Dan heb ik bluetooth aan voor de parrot in de auto, muziek komt van een ipod dus enkel voor te bellen. Dan gebruik ik hem verder met sms/whatsapp en af en toe een belletje als dat nodig is. Ik maak geen berichten onder het rijden, enkel eens voor een stoplicht maar verder niet, voor de mensen die daar over zouden vallen :+
Ohja, met 20-30 procent heb je niet genoeg voor een 2e dag met da nacht ertussen(wekker). Kan ik hem gewoon aan de lader hangen of is dat niet goed voor de accu? Nu is het ook niet echt een probleem hoor, heb een lader in de auto liggen dus ik laad hem nu gewoon op als hij bijna leeg is en het aangeeft.

De browser is best snel en pagina's laden niet opnieuw als je van tab wisselt, wat ik ook een plus vind. Mijn iphone5 deed dit wel. Ook geschreven stukken tekst blijven dus staan. Mijn Iphone schaalde de tekst ook niet echt lekker mee. Berichten zoals hier op het forum moest ik gaan swipen om alles te kunnen lezen. Hier schaalt de tekst netjes om het gewoon te kunnen lezen zonder te hoeven schuiven.

Bel kwaliteit is ook erg goed, ik versta iedereen duidelijk en zij mij ook. De navigatie app die er standaard op staat doet het ook goed. Vandaag gebruikt en hij gaf netjes ook aan dat er file was over 10km, dat ik die weg helemaal niet op mijn route lag vind ik dan wel een beetje vreemd. Maar beter dat te weten lijkt me.
Alle swipe functies werken ook goed en snel.

Zoals ik eerder heb gezegd, Ik kom van een Iphone5 en deze doet daar zeker niet voor onder. Enkel dat ik even twee keer moest kijken in de SMS want de berichten staan aan de andere kant. Links ben je zelf en rechts is de andere terwijl dat bij andere OS'en dus net andersom is.

Alle OS'en hebben voor en tegens, de veiligheid is voor BB natuurlijk een plus in hoeverre dat ook daadwerkelijk zo is weten we niet echt. Zeer tevreden dus over de Classic in gebruikt!

[ Voor 0% gewijzigd door Daniel_Elessar op 24-01-2015 17:02 . Reden: 'vrienden' stond 'vriendin', die woont hier met mij om. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emporio81
*weg* Dit gaan we dus niet doen, je hebt al antwoord in het feedback topic gekregen, hier normaals je gram proberen te halen is zeker niet de bedoeling.

WIl je een reactie geven op dit bericht? Prima dat kan in het feedback topic of rechtstreeks in mijn DM, maar niet hier!

Modbreak:Jammer genoeg zijn wij genoodzaakt in dit topic wat "strickter" de regels te handhaven.

Wat we vanaf nu niet meer doen;
- Vergelijkingen met andere OS-en / of telefoons anders dan die van BlackBerry.
- Off-topic berichten over de moderatie, zoals hier boven al staan, dit hoort thuis in het feedback topic of in de DM van een moderator.
- Hozanna berichten die met het doel zijn geschreven om producten overdreven te promoten blijven achterwege. Mocht je toch een positieve review willen schrijven? Dat kan, en daar zijn we blij mee, maar dan wel waar ze horen, namelijk bij de user-review sectie in de Pricewatch.

[ Voor 246% gewijzigd door PaT op 25-01-2015 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*weg*

[ Voor 90% gewijzigd door Bullet NL op 25-01-2015 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:23

Bullet NL

Eigen Wijs

Het is natuurlijk niet de bedoeling om direct een Modbreak te negeren, Ik hoop voor iederen dat het nu duidelijk is. Op en/of aanmerkingen over de moderatie worden hier niet gewaardeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Bullet NL op 25-01-2015 22:56 ]

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soskes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:17
Na de calimero posts gelezen te hebben heb ik getwijfeld om hier te reageren. Ben het namelijk wel eens met wat er door mode gezegd wordt maar dan zou het op wat andere toon kunnen.

Maar dus toch, ik heb via het werk met de Q10 gewerkt en daar was de combinatie toch en tobo niet heel prettig. Het scherm was net te prielerig. Ik ben dan ook wel benieuwd of het bij deze classic aangenamer is. De vraag aan jullie is of de toetsen hetzelfde zijn of hebben deze een diepere aanslag? Ik merkte namelijk dat ik toch best vaak miszat terwijl ik met een onscreen tobo weinig fouten maak. Op auto correct momenten na natuurlijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
Met de q10 heb ik zelf nog nooit gewerkt. Echter het scherm van de Classic is groter en het toetsenbord is eigenlijk hetzelfde als van de laatste Bold, als ik alles goed begrepen heb. Ik maak er weinig fouten op en het heeft best een goede aanslag, niet heel diep maar zeker niet oppervlakkig is mijn mening. Je kunt doos de 'Sym' key te gebruiken ook alle tekens op het scherm toveren en op die manier daar je leestekens neerzetten. Echter heb ik gemerkt dat ik sneller ben door gewoon met het tobo zelf te werken en daar dus alles op te doen. Wat voor mij erg prettig werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDCCBB
In dit topic hoeft niets anders dan BlackBerry besproken te worden! Al het andere mag je samen met de popcorn achterwege laten.

Back on topic:
intricate schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 18:28:
[...]

Edit: En wellicht dat een de nieuwe accu van de nieuwe telefoon er ook mee te maken kan hebben.
Dat dacht ik ook altijd, dat het kwam door dat je de eerste dagen keihard aan het spelen bent, maar bij de Z30 en de Passport heb ik bijgehouden of mijn gebruik anders was in week 1 dan week 2, en nope. Dat de accu moet settlen kan natuurlijk ook.. blijft settlen dan.. ;-)

[ Voor 9% gewijzigd door Bullet NL op 26-01-2015 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtbnl
soskes schreef op maandag 26 januari 2015 @ 07:31:
De vraag aan jullie is of de toetsen hetzelfde zijn of hebben deze een diepere aanslag?
Ik heb voor de classic de Q10 gehad, en kan vertellen dat ik het toetsenbord van de classic prettiger is. De toetsen zijn meer 'clicky', de aanslag is niet dieper maar de drempel van niet naar wel ingedrukt is korter waardoor ze sneller reageren. Daarnaast merk ik echt dat de classic breder is dan de Q10. Per toets verschilt dit niet zo veel, maar het gehele toetsenbord is toch een stukje breder. Dat zorgt ervoor dat mijn vingers minder vaak op twee toetsen tegelijk zitten. Verder is de vorm van de toetsen iets anders (waarschijnlijk ook omdat ze breder zijn) en ik heb het gevoel dat ze iets platter zijn, waardoor je vingers meer contact maken met het oppervlak van een toets.

Ik hoop het zo redelijk uitgelegd te kunnen hebben, het blijft natuurlijk net als bij desktop toetsenborden erg persoonlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door jbtbnl op 26-01-2015 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiotjE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-10-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 20:59:
[...]

Wat ik bedoel is dat wanneer je naar je hub wil vanuit je homescreen, dat je eerst langs de recente apps moet en dus traag wordt. Wanneer je van je hub naar je homescreen wilt, zit hij er weer tussenin. Hij maakt je dus dubbel traag.
Je kan vanuit elk punt in BBOS10 direct naar de hub zonder langs de open applicaties te moeten. Dit doe je door naar boven en dan naar rechts te swipen in één beweging. (Kom er net achter dat diagonaal rechts/omhoog swipen ook werkt)

[ Voor 5% gewijzigd door BiotjE op 26-01-2015 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leejjon
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:46
Hebben jullie ook een kier tussen de rechter rand en de toolbelt & toetsenbord? Ik had hem laatst aan in het donker en zag het doordat er wat backlight van het toetsenbord doorheen kwam. Aan de linkerkant heb ik dit niet.

Hij doet het verder prima en je ziet het nauwelijks maar toch jammer :P Zal als ik thuis ben even een foto bijvoegen.

[ Voor 15% gewijzigd door Leejjon op 26-01-2015 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik erg jammer vind aan mijn BlackBerry Q20 / Classic is het ontbreken van een native Google Maps app.

Hartstikke leuk dat BlackBerry een andere kaart applicatie op dat toestel heeft gezet, zonder deze zou het toestel niet compleet zijn.

Als ik het geld had, had ik een Android toestel erbij gekocht, puur vanwege de native Maps app. Die web versie van GMaps heeft geen toegang tot de GPS ontvanger v/d BlackBerry, daar heb je dus niks aan als je een hele zooi POI's hebt gemaakt met Google Mapbuilder en ter plekke wilt bekijken of er een ander POI is.

Het toetsenbord is wel OK, maar daar is alles mee gezegd. De bank app van ASN werkt ook niet op de BlackBerry. (Na het omzetten v/d APK naar BAR)

/me het gevoel heeft een miskoop te hebben gedaan.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2015 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2015 @ 17:37:
Als ik het geld had, had ik een Android toestel erbij gekocht, puur vanwege de native Maps app, die web app heeft geen toegang tot de GPS ontvanger v/d BlackBerry, daar heb je dus niks aan als je een hele zooi POI's hebt gemaakt met Google Mapbuilder en ter plekke wilt bekijken of er een ander POI is.
Je kunt Google Maps via Snap! installeren, die heeft wel toegang tot de GPS :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op maandag 26 januari 2015 @ 17:43:
[...]

Je kunt Google Maps via Snap! installeren, die heeft wel toegang tot de GPS :)
Ik heb het geprobeerd, maar voor de POI's moet je inloggen en daar gaat het fout. Kennelijk heb ik het Google Framework nodig om in te kunnen loggen.

Whatsappen gaat fijn, maar als je met die persoon op locatie bent en een POI zoekt, vergeet het maar.

Bedankt Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emporio81
Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2015 @ 17:37:
Wat ik erg jammer vind aan mijn BlackBerry Q20 / Classic is het ontbreken van een native Google Maps app.

Hartstikke leuk dat BlackBerry een andere kaart applicatie op dat toestel heeft gezet, zonder deze zou het toestel niet compleet zijn.

Als ik het geld had, had ik een Android toestel erbij gekocht, puur vanwege de native Maps app. Die web versie van GMaps heeft geen toegang tot de GPS ontvanger v/d BlackBerry, daar heb je dus niks aan als je een hele zooi POI's hebt gemaakt met Google Mapbuilder en ter plekke wilt bekijken of er een ander POI is.

Het toetsenbord is wel OK, maar daar is alles mee gezegd. De bank app van ASN werkt ook niet op de BlackBerry. (Na het omzetten v/d APK naar BAR)

Ik vind Blackberry Maps wel goed werken. Het is iets minder gedetailleerd dan Google Maps, maar doet het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2015 @ 18:10:
Ik heb het geprobeerd, maar voor de POI's moet je inloggen en daar gaat het fout. Kennelijk heb ik het Google Framework nodig om in te kunnen loggen.
Da's inderdaad jammer. Ik heb het op mijn Q10 geprobeerd en kan ook niet inloggen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDCCBB
Google Maps heb ik vanuit de Google Play Store geïnstalleerd. En die werkt gewoon met mijn Google Account.

Die PlayStore work around stond op CrackBerry.com. Gezien de mods redelijk doorgeslagen zijn in wat wel en niet mag in dit topic, durf ik niet een directe link te posten naar die workaround, daar daar ook de APK's staan die al dan niet legaal zijn. Anyways... search op Crackberry.com in het forum op google playstore guide en adan moet je het vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans446
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 13:09
Leejjon schreef op maandag 26 januari 2015 @ 16:29:
Hebben jullie ook een kier tussen de rechter rand en de toolbelt & toetsenbord? Ik had hem laatst aan in het donker en zag het doordat er wat backlight van het toetsenbord doorheen kwam. Aan de linkerkant heb ik dit niet.

Hij doet het verder prima en je ziet het nauwelijks maar toch jammer :P Zal als ik thuis ben even een foto bijvoegen.
Zelf heb ik een kier tussen de toolbert en het scherm. Niet heel hinderlijk maar het is toch raar bij een telefoon van €400,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:58

The Wizard

Moderator Mobile
TDCCBB schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 10:34:
Google Maps heb ik vanuit de Google Play Store geïnstalleerd. En die werkt gewoon met mijn Google Account.

Die PlayStore work around stond op CrackBerry.com. Gezien de mods redelijk doorgeslagen zijn in wat wel en niet mag in dit topic, durf ik niet een directe link te posten naar die workaround, daar daar ook de APK's staan die al dan niet legaal zijn. Anyways... search op Crackberry.com in het forum op google playstore guide en adan moet je het vinden.
Er zijn algemene richtlijnen op dit forum waarbij de moderators deze proberen na te leven. Het linken naar niet toegestane software is daar bijvoorbeeld 1 van.

Het is echter niet zo dat de mening van een moderator hier doorgedrukt wordt, er is een groep moderators die onder toezicht staan van een administrator. Klachten over de moderatie kunnen dus ook geplaatst worden in het desbetreffende topic emporio81 in "Ideeën- & Feedbacktopic voor Mobile" en het is dan ook niet toegestaan om dat in een andere topic, zoals deze, over te discussiëren.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jdb816
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-07-2021

Jdb816

Xbl : N0T0RiUS CaSH

Ik heb de classic toch maar besteld , ben benieuwd !

Ing app doet het ook gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jdb816 schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 19:58:

Vind het antwoord op https://www.ing.nl/partic...el+bankieren%2FBlackBerry

Ik heb de ASN Bank app werkende gekregen door de instructies te volgen waar TDCCBB naar hint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pineapple23
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-08 12:46
Jdb816 schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 19:58:

De android app van ING werkt uitstekend. Via alternatief android play stores binnen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beunhaaz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-07-2024
Momenteel bezit ik de Z10. Dit toestel is perfect voor mij aangezien ik enkel aan apps ING en Marktplaats gebruik. Nu is mijn camera kapot van de Z10 en zit ik te kijken naar een andere toestel. Als snel kwam ik weer bij blackberry uit vanwege het fijne OS.

Nu heb ik de Z10 en Classic naast elkaar gezet en zie ik dat er exact dezelfde processor in zit. Nu heb ik weinig verstand van technische dingen maar als ik het zo lees hebben de Z10 en Classic nagenoeg de zelfde specs.

Zijn hier Z10 gebruikers die overgestapt op de Classic? Zo ja wat zijn de voordelen en is het de moeite waard?

Zelf vind ik ik de Z10 erg licht en goedkoop aanvoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nack
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-09 11:02
Ik ben recent overgestapt van een Z10 naar een Classic.

Ik heb vooral de Classic aangeschaft om het toetsenbord (blind kunnen typen) en accuduur. Het scherm is natuurlijk iets kleiner, maar daar ga je ook wel aan wennen als je niet een games fanaat bent. Single handed use is echt geweldig! Daarom ook de Classic gekozen en niet de Passport die me toch een stuk te groot is.

Het enige minpunt tot nu toe vind ik wel de Calender app in 10.3.1. Die was in 10.2.1 op de Z10 een stuk overzichtelijker... Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beunhaaz schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 20:11:
Momenteel bezit ik de Z10. Dit toestel is perfect voor mij aangezien ik enkel aan apps ING en Marktplaats gebruik. Nu is mijn camera kapot van de Z10 en zit ik te kijken naar een andere toestel. Als snel kwam ik weer bij blackberry uit vanwege het fijne OS.

Nu heb ik de Z10 en Classic naast elkaar gezet en zie ik dat er exact dezelfde processor in zit. Nu heb ik weinig verstand van technische dingen maar als ik het zo lees hebben de Z10 en Classic nagenoeg de zelfde specs.

Zijn hier Z10 gebruikers die overgestapt op de Classic? Zo ja wat zijn de voordelen en is het de moeite waard?

Zelf vind ik ik de Z10 erg licht en goedkoop aanvoelen.
Ik kom ook van de z10 af. Moest m'n abonnement verlengen dus voor de classic gegaan. BB passport heb ik ook overwogen maar ik heb de bb vaak ik m'n broekzak dus heb ik gewacht op de classic. Specs zijn inderdaad ver hetzelfde als die van de z10. Werkt allemaal soepel.

Wat je op zou gaan vallen als je van de z10 komt is als eerst het gewicht.. dat is beduidend hoger by de classic. Geeft wel een erg degelijk gevoel. Dat rvs maakt 'm natuurlijk ook wat zwaarder. Daarnaast zal je opvallen dat het scherm breder is alleen minder hoog dan die van de z10.

Het is zeker de moeite waard om de classic als opvolger te pakken. Met als grootste voordeel het toetsenbordje en accuduur. En ook de toolbelt is een fijne toevoeging. Ik kon op de z10 ook prima typen maar een vast toetsenbord is en blijft natuurlijk fijner.. meer gevoel bij het typen. Wat ook een voordeel is, is dat je gelijk kunt beginnen met typen om snel iets te zoeken of snel daar in de telefoon te komen waar je wilt zijn.

Je zal er zeker geen spijt van krijgen als je voor de classic gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

;)

[ Voor 114% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2015 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinobi-vs-Gast
  • Laatst online: 20:16
Vanaf vandaag ook eindelijk in het bezit van de Classic. :D

Het overzetten van gegevens is wonderbaarlijk gelukt. Ik las namelijk dat het alleen kon met Blackberry 7, maar aangezien ik nog steeds met een Bold 9780 werkte...

Het is nu alleen een beetje uitvogelen hoe alles werkt; een hele verandering vergeleken met Blackberry 6.

Is er trouwens een optie om de zoekmachine te veranderen? Ik krijg nu steeds Bing als standaard zoekmachine. 8)7 En qua sneltoetsen blijft de W zeker altijd met Voicemail verbonden?

EDIT: Gevonden hoe je de zoekmachine kan veranderen.

[ Voor 5% gewijzigd door Shinobi-vs-Gast op 03-02-2015 22:05 ]

Shikata ga nai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Shinobi-vs-Gast

Wel zo handig te vermelden hoe je die zoekmachine wijzigt, i.p.v. enkel te vermelden "Heeeujjjj het is gelukt!!!one one"

Zeker niet dat het moeilijk is, maar GoT is nog altijd een community waar we elkaar helpen en niet enkel vermelden dat het je is gelukt.
nack schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 21:40:
Ik ben recent overgestapt van een Z10 naar een Classic.

Ik heb vooral de Classic aangeschaft om het toetsenbord (blind kunnen typen) en accuduur. Het scherm is natuurlijk iets kleiner, maar daar ga je ook wel aan wennen als je niet een games fanaat bent. Single handed use is echt geweldig! Daarom ook de Classic gekozen en niet de Passport die me toch een stuk te groot is.

Het enige minpunt tot nu toe vind ik wel de Calender app in 10.3.1. Die was in 10.2.1 op de Z10 een stuk overzichtelijker... Jammer.
Dat ben ik zeker met je eens, ik boek liever een nieuwe agenda afspraak via iCal dan op de BlackBerry, alles is zo weggestopt dat je bewust moet nadenken waar je het scherm moet aanraken, 't is me al regelmatig gebeurd dat een afspraak op de verkeerde dag werd gezet.

Nee, betreft dat heb ik niet hetzelfde fijne BlackBerry gevoel bij de Classic, als bij de Bold 9000.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2015 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinobi-vs-Gast
Bij dezen: als je in de adresbalk gaat om een website in te voeren dan wel zoekopdracht, zie je rechtsboven een klein icoontje dat correspondeert met de zoekmachine. Daar kun je dus de zoekmachine wijzigen.

Shikata ga nai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shinobi-vs-Gast schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 00:03:
Bij dezen: als je in de adresbalk gaat om een website in te voeren dan wel zoekopdracht, zie je rechtsboven een klein icoontje dat correspondeert met de zoekmachine. Daar kun je dus de zoekmachine wijzigen.
Wat ik fijner vind is gewoon beginnen met typen. Je komt dan in de bb assistant terecht. (spraakassistent heb ik uitgezet) Komt datgeen wat je wilt zoeken niet voor in je historie/telefoon dan heb je diverse opties, waaronder google waarmee je het op internet gaat zoeken. Werkt veel sneller.

Op deze manier werkt alles veel sneller en maak je optimaal gebruik van het vaste toetsenbordje. Ik gebruik dit voor verreweg het meest: contactpersoon zoeken, berichtenhistorie, zoekopdrachten op internet, navigatie dmv bb kaarten app etc.

Typ en je bent er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinobi-vs-Gast
Dat is helemaal handig janduke. Het scheelt in ieder geval weer een extra handeling. :)

Ik heb alleen nog wel een vraag voor de Twitter gebruikers onder ons: krijgen jullie ook steeds de melding 'Tik voor meer tweets'? Want de native Twitter app laadt blijkbaar niet alle tweets.

Voorheen was ik namelijk gewend dat alle tweets automatisch geladen werden en dan had ik bijvoorbeeld een tijdlijn van vijf uur waarin ik kon door scrollen naar boven. Maar deze Twitter app laat enkel een fractie van de tweets zien, waardoor ik hele uren kwijt ben. :(

Shikata ga nai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beunhaaz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-07-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 21:51:
[...]

Ik kom ook van de z10 af. Moest m'n abonnement verlengen dus voor de classic gegaan. BB passport heb ik ook overwogen maar ik heb de bb vaak ik m'n broekzak dus heb ik gewacht op de classic. Specs zijn inderdaad ver hetzelfde als die van de z10. Werkt allemaal soepel.

Wat je op zou gaan vallen als je van de z10 komt is als eerst het gewicht.. dat is beduidend hoger by de classic. Geeft wel een erg degelijk gevoel. Dat rvs maakt 'm natuurlijk ook wat zwaarder. Daarnaast zal je opvallen dat het scherm breder is alleen minder hoog dan die van de z10.

Het is zeker de moeite waard om de classic als opvolger te pakken. Met als grootste voordeel het toetsenbordje en accuduur. En ook de toolbelt is een fijne toevoeging. Ik kon op de z10 ook prima typen maar een vast toetsenbord is en blijft natuurlijk fijner.. meer gevoel bij het typen. Wat ook een voordeel is, is dat je gelijk kunt beginnen met typen om snel iets te zoeken of snel daar in de telefoon te komen waar je wilt zijn.

Je zal er zeker geen spijt van krijgen als je voor de classic gaat.
Oke bedankt voor jullie advies. Nu even wat geld opzij zetten en dan binnenkort ook aan de classic. Ik zag dat coolblue inmiddels ook al behoorlijk gezakt was met de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Euphanasia
  • Laatst online: 27-12-2023
Hi guys,

Op dit moment staan de Blackberry Classic Azerty en Qwerty apart in de pricewatch.

Omdat ik van verschillende shops tegenstrijdige berichten krijg van welke SKU en/ of EAN code bij welke versie hoort vroeg ik me af jullie mij kunnen vertellen welke codes op jullie ontvangen doosjes staan.

Alvast bedankt.

Welcome to the League of Draven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtbnl
Euphanasia schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 11:42:
Hi guys,

Op dit moment staan de Blackberry Classic Azerty en Qwerty apart in de pricewatch.

Omdat ik van verschillende shops tegenstrijdige berichten krijg van welke SKU en/ of EAN code bij welke versie hoort vroeg ik me af jullie mij kunnen vertellen welke codes op jullie ontvangen doosjes staan.

Alvast bedankt.
Bij mij op de doos staat onder de streepjescode: 802975057962 terwijl ik toch echt de QWERTY uitvoering heb. Aangeschaft bij Coolblue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Euphanasia
  • Laatst online: 27-12-2023
jbtbnl schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 10:41:
[...]

Bij mij op de doos staat onder de streepjescode: 802975057962 terwijl ik toch echt de QWERTY uitvoering heb. Aangeschaft bij Coolblue.
Thanks, ik heb de EAN codes omgedraaid nu zou het juist moeten staan.

Welcome to the League of Draven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Update beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog nooit een BlackBerry gehad. De enige ervaring die ik heb met telefoons met toetsenbord is de HTC S730 en dat was een draak van een toestel en het toetsenbord vond ik zelf niet erg fijn werken. Mijn oog is gevallen op dit toestel. Is het voor iemand die nu een HTC One (M7) en daarvoor een iPhone 4 gewend was makkelijk op te pakken om met het fysieke toetsenbordje te werken.

Mijn oog viel op de classic vanwege de zakelijke uitstraling (zal het toestel ook enkel zakelijk gebruiken) en de accuduur. Het moet zeker een dikke drukke dag mee kunnen zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mariovandijck
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-08 19:27
Beste mede Tweakers,

Ik heb nu sinds 26 januari 2015 de BlackBerry Classic in gebruik,
En moet zeggen perfect toestel voor zakelijk gebruik.

Nu heb ik helaas 1 probleem, ik krijg namelijk de melding:
Opslagapparaat bijna vol, Verplaats of verwijder bestaande bestanden.

Daarom ben ik naar "Opslag en toegang" gegaan om te bekijken waar het probleem zich bevindt.
14GB van 16GB gebruikt op toestel
2GB van 59,4GB gebruikt op Mediakaartdetails

Opslag Details:
Systeem 10,32GB
Apps 1,02GB
Gebruikersbestanden 115MB

Wat ik al heb geprobeerd:
Verschillende programma's verwijderd
Cache wissen van de app: Soundcloud
Browser geschiedenis gewist
Toestel opnieuw opgestart via Power knop
Toestel opnieuw opgestart via Alt Shit Del

Wat ik graag zou willen weten;
1) Hoeveel systeem geheugen heb je als je dit toestel uit de doos haalt.
Zodat ik weet of een mogelijke fabriek reset kan helpen.
2) Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
3) Als ik de details optel kom ik op 11GB gebruik, waar wordt de andere 3GB voor gebruikt?
4) Op mijn vorige BB9900 had ik een programma om het een en ander automatisch op te ruimen, bestaat dit ook voor de BB-Classic?

Alvast bedankt, Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indir
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-06 14:37
@mariovandijck

Maak je ook toevallig gebruik van Android Apps op je Classic?

[ Voor 89% gewijzigd door Indir op 21-02-2015 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mariovandijck
Jep,
ik gebruik de Dropbox app van Android, want die vindt ik een stuk sneller en gebruiksvriendelijker werken.
Natuurlijk heb ik in de Settings van de Dropbox app ookal de cache leeg gemaakt...
En de Vodafone App, om mijn bundel in de gaten te houden.

Een status update van mijn probleem,
Ik heb de SD-Kaart leeg gemaakt, welke vol stond met muziek,
en tot mijn verbazing is nu het geheugen van de telefoon zelf ook terug gezakt naar 6GB

Rara, wie het weet mag het zeggen, als ik de muziek er terug op zet op de SD-kaart heb ik het probleem weer terug dat het telefoon geheugen ook vol is... 8)7

[ Voor 60% gewijzigd door mariovandijck op 22-02-2015 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 19:48:
Ik heb nog nooit een BlackBerry gehad. De enige ervaring die ik heb met telefoons met toetsenbord is de HTC S730 en dat was een draak van een toestel en het toetsenbord vond ik zelf niet erg fijn werken. Mijn oog is gevallen op dit toestel. Is het voor iemand die nu een HTC One (M7) en daarvoor een iPhone 4 gewend was makkelijk op te pakken om met het fysieke toetsenbordje te werken.

Mijn oog viel op de classic vanwege de zakelijke uitstraling (zal het toestel ook enkel zakelijk gebruiken) en de accuduur. Het moet zeker een dikke drukke dag mee kunnen zeg maar.
Ik heb immer android gehad ben van de nexus5 naar de q10 gegaan. En dat was qua typgemak een fijne overstap. Enige nadeel van het toetsenbord is het gebrek aan de punt, (daarvoor staat een $ teken). Daarnaast zul je in het begin af en toe lengte in de hoogte missen.

Voor content (video/film) is hij minder geschikt, als je veel zelf communiceert over diverse kanalen is hij ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinobi-vs-Gast
Verwijderd schreef op zondag 22 februari 2015 @ 00:12:
[...]Enige nadeel van het toetsenbord is het gebrek aan de punt, (daarvoor staat een $ teken).
Twee keer op de spatiebalk drukken. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Shinobi-vs-Gast op 22-02-2015 00:17 ]

Shikata ga nai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 19:48:

Voor gebruik waarbij typen en accuduur belangrijk is, is er geen beter toestel dan dit toestel. Daarnaast zal het os je ook zeker bekoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 februari 2015 @ 13:51:
[...]

Voor gebruik waarbij typen en accuduur belangrijk is, is er geen beter toestel dan dit toestel. Daarnaast zal het os je ook zeker bekoren.
Dat is fijn om te horen. Daarnaast heb ik er inmiddels al veel goede dingen over gehoord die mij aanspreken. Ik hoop er in een winkel de komende maand een tegen te komen om eens te proberen of het toetsenbord wat voor mij is, maar ik verwacht het wel.

Ik heb inmiddels begrepen dat het synchroniseren met Exchange ook gewoon makkelijk mogelijk is. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mariovandijck
Verwijderd schreef op zondag 22 februari 2015 @ 14:00:
[...]
Ik heb inmiddels begrepen dat het synchroniseren met Exchange ook gewoon makkelijk mogelijk is. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?
Werkt hier perfect met Office365 bedrijven versie (Exchange protocol)

Ik heb in mijn BB Hub de volgende accounts:
2x Office365 (Zakelijk)
1x GMail (Prive)
1x Facebook (Prive)
1x WhatsApp
1x Foursquare

En dit alles zonder speciaal BB-Abonnement van de provider die je vroeger wel nodig had.

[ Voor 25% gewijzigd door mariovandijck op 22-02-2015 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de liefhebbers: de classic gaat komende 2 maand ook in brons, blauw en wit op de markt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsyaboy
Ik vind normaal die kleurenedities niet zo boeiend, zoals bij de Q5, maar moet zeggen dat deze kleurencombinaties van de Classic me wel kunnen bekoren.

Zie ook deze foto's:
Afbeeldingslocatie: http://crackberry.com/sites/crackberry.com/files/styles/large/public/article_images/2015/03/BlackBerry-Classic-White-Blue-Bronze-08.jpg?itok=YDWhx6K2
Afbeeldingslocatie: http://crackberry.com/sites/crackberry.com/files/styles/large/public/article_images/2015/03/BlackBerry-Classic-White-Blue-Bronze-07.jpg?itok=bxdPnqpb
Afbeeldingslocatie: http://crackberry.com/sites/crackberry.com/files/styles/large/public/article_images/2015/03/BlackBerry-Classic-White-Blue-Bronze-05.jpg?itok=f1dKnB8S
Afbeeldingslocatie: http://crackberry.com/sites/crackberry.com/files/styles/large/public/article_images/2015/03/BlackBerry-Classic-White-Blue-Bronze-06.jpg?itok=5l8kj0T1
Afbeeldingslocatie: http://blackberries.ru/wp-content/uploads/2015/03/BlackBerry-Classic-White-Blue-Bronze-13.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door itsyaboy op 04-03-2015 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brons en wit staan 'm het beste vind ik. Wat ik heb vernomen komt de witte nog deze maand.. die andere 2 in april. De witte gaat naar m'n vriendin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsyaboy
Ik vind zelf wit op telefoons bijna nooit mooi en zou in dit geval ook voor de bronzen versie gaan. Ik vraag me alleen wel af hoe het er in real life uit ziet. Jammer dat je die dingen zo weinig tegen komt in het openbaar haha.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Let op:
Levertijden en prijzen kunnen hier [BlackBerry Classic] Prijzen en Levertijden besproken worden.

Graag alleen inhoudelijk discussiëren over de BlackBerry Classic

De quickrepley staat tijdelijk uit, zodat iedereen zich bewust is van de Topic Waarschuwing.

Wat we niet in dit topic doen;

- Vergelijkingen met andere toestellen dan die van BlackBerry
- Overdreven hosanna berichten
- Kritiek leveren op de moderatie en/of mod's