Dat laatste vooral. Was vorige week even in de stad en qou kijken of het toetsenbord wat voor me is. Pas bij de derde telecomzaak zag ik BlackBerry liggen. Sowieso lijken telecomzaken me vergaande glorie want erg veel toestellen waren er in geen van de drie winkels.itsyaboy schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 11:58:
Ik vind zelf wit op telefoons bijna nooit mooi en zou in dit geval ook voor de bronzen versie gaan. Ik vraag me alleen wel af hoe het er in real life uit ziet. Jammer dat je die dingen zo weinig tegen komt in het openbaar haha.
Hoe is jullie batterijduur ondertussen, Ik haal een dag of 2 met redelijk intensief gebruik. Soms merk ik wel dat er toch 's nachts wat accu doorheen gaat zonder enige vindbare reden. Heb flightmode ingeschakeld dus updates etc kunnen het niet zijn. Hebben jullie een idee. Overigens ik vind 2 dagen best goed en zeer acceptabel voor een smartphone van deze tijd. Hoor enkel dat de Passport het nog wat beter doet.
Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar
Prima batterijduur inderdaad. Mijn gemiddelde ligt nu - met redelijk intensief gebruik - op één dag en 19 uur of zo.
Shikata ga nai.
Ik kom helaas qua batterijduur moeizaam voorbij de 25-30 uur, terwijl mijn Passport redelijk vaak 48 haalde.
Kreeg gisteren de update naar 10.3.1.1565, en merkte dat de tinder android app nu niet meer deels buiten het scherm viel (ik gebruikte al de rectangular suitable for games appearance).
Misschien dat iemand mij kan helpen: bij welke winkel kan ik terecht om de BB Classic te kunnen bekijken en voelen? Bij de MediaMarkt hebben ze dit toestel namelijk niet, bij de lokale T-Mobile shop niet en ook bij de BCC heb ik hem niet kunnen vinden.
Van de week overigens voor het eerst in twee maanden weer eens mijn oude Bold 9780 vastgehouden, wat een verschil zeg.
Het leek net of ik al die tijd met een speelgoedtelefoon heb rondgelopen.

Shikata ga nai.
Anoniem: 63975
Ik heb twee kleine problemen met de Classic.
Als ik het scherm deblokkeer, start de Play Store automatisch. Weliswaar via het X'je rechts beneden is de app weer uit te zetten, maar toch vreemd dat ie dat doet.
De te tonen afspraken, wanneer het scherm geblokkeerd is.
Ik heb een Google account met meerdere kalenders, 1 hiervan wil ik niet tonen in het het blokkeer scherm.
In de app is deze al niet meer zichtbaar, via "Beheren (in de kalender app) > Selecteer de agenda's die u wilt zien", heb ik vinkje bij die kalender weggehaald. Toch blijven afspraken van de niet geselecteerde kalender zichtbaar in het blokkeer scherm. Een herstart v/h toestel mocht niet baten.
Vooral het tweede probleem vind ik irritant, wellicht dat iemand de oplossing heeft.
Als ik het scherm deblokkeer, start de Play Store automatisch. Weliswaar via het X'je rechts beneden is de app weer uit te zetten, maar toch vreemd dat ie dat doet.
De te tonen afspraken, wanneer het scherm geblokkeerd is.
Ik heb een Google account met meerdere kalenders, 1 hiervan wil ik niet tonen in het het blokkeer scherm.
In de app is deze al niet meer zichtbaar, via "Beheren (in de kalender app) > Selecteer de agenda's die u wilt zien", heb ik vinkje bij die kalender weggehaald. Toch blijven afspraken van de niet geselecteerde kalender zichtbaar in het blokkeer scherm. Een herstart v/h toestel mocht niet baten.
Vooral het tweede probleem vind ik irritant, wellicht dat iemand de oplossing heeft.
[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 05-04-2015 10:17 ]
Anoniem: 667649
Na jarenlange frustratie over typevauten en vastlopers op Android en iOS overgestapt van een iPhone naar (voor het eerst) BlackBerry.
Ooit een Nokia E72 gehad, welke ook over een fysiek toetsenbord beschikte. Dat toetsenbordje miste ik nog dagelijks. Typen op een toch screen, niks voor mij.
Vandaag (dankzij CoolBlue) de BB Classic mogen ontvangen. Mijn E72, maar dan gecombineerd met de mogelijkheden van een echte smartphone.
Installatie ging vrij vlot, hele OS van BlackBerry is mij nog wat onbekend, maar gaat vrij soepel.
Voor het gebrek aan apps waarschuwde men mij al: er zijn maar weinig beschikbaar, maar waarom zou je een Nu.nl-app willen als je ook een snelkoppeling kan maken naar de mobiele versie van de site? Net als IMDB, Pathé, RTL Nieuws, Rabobank etc. Ook daar zijn mobiele versies van beschikbaar.
De omweg "Snap" dan ook nog niet bekeken. Mij (nu nog) te veel gedoe. Zal nog wel komen als ik een app echt mis. Maar goed, zoals BB het zelf al zegt: "The mobile Phone: It's a tool, not a toy!"
Scherm: Niet groot, maar goed genoeg
Installatie: gaat vlotjes
Accu: gaat nu wel hard, maar ach, is eerste dag, en ben er echt heel veen mee bezig.
Toetsenbord: Thank you God!
HUB: Handig,
Formaat: Prima, groter dan iPhone, maar ik had (bijna) alles over voor een fysiek toetsenbord. Bijna alles, want de Passport vind ik dan toch echt wel te groot
Gewicht: Even wennen, maar kwaliteit, duurzaamheid en stevigheid eist zo zijn tol. Valt mee te leven.
Ga weer snel verder "spelen". Kom hier vast nog wel eens terug met vragen over het hoe en wat op een BB. Zoals gezegd, dit is mijn eerste, had al eens een Clone-versie in de Nokia E72. Maar vooralsnog bevalt hij me prima.
En de iPhone? Die heb ik omgetoverd tot iPod. Overdag "speel" ik toch geen spelletjes, en ook daar heb ik een XBOX voor, een PC en voor die app-games kan ik mijn iPhone blijven gebruiken op de WiFi. Onderweg zal ik ze echt niet missen!
Ooit een Nokia E72 gehad, welke ook over een fysiek toetsenbord beschikte. Dat toetsenbordje miste ik nog dagelijks. Typen op een toch screen, niks voor mij.
Vandaag (dankzij CoolBlue) de BB Classic mogen ontvangen. Mijn E72, maar dan gecombineerd met de mogelijkheden van een echte smartphone.
Installatie ging vrij vlot, hele OS van BlackBerry is mij nog wat onbekend, maar gaat vrij soepel.
Voor het gebrek aan apps waarschuwde men mij al: er zijn maar weinig beschikbaar, maar waarom zou je een Nu.nl-app willen als je ook een snelkoppeling kan maken naar de mobiele versie van de site? Net als IMDB, Pathé, RTL Nieuws, Rabobank etc. Ook daar zijn mobiele versies van beschikbaar.
De omweg "Snap" dan ook nog niet bekeken. Mij (nu nog) te veel gedoe. Zal nog wel komen als ik een app echt mis. Maar goed, zoals BB het zelf al zegt: "The mobile Phone: It's a tool, not a toy!"
Accu: gaat nu wel hard, maar ach, is eerste dag, en ben er echt heel veen mee bezig.
Formaat: Prima, groter dan iPhone, maar ik had (bijna) alles over voor een fysiek toetsenbord. Bijna alles, want de Passport vind ik dan toch echt wel te groot
Gewicht: Even wennen, maar kwaliteit, duurzaamheid en stevigheid eist zo zijn tol. Valt mee te leven.
Ga weer snel verder "spelen". Kom hier vast nog wel eens terug met vragen over het hoe en wat op een BB. Zoals gezegd, dit is mijn eerste, had al eens een Clone-versie in de Nokia E72. Maar vooralsnog bevalt hij me prima.
En de iPhone? Die heb ik omgetoverd tot iPod. Overdag "speel" ik toch geen spelletjes, en ook daar heb ik een XBOX voor, een PC en voor die app-games kan ik mijn iPhone blijven gebruiken op de WiFi. Onderweg zal ik ze echt niet missen!
Leuk stukje en welkom!Anoniem: 667649 schreef op zondag 12 april 2015 @ 19:36:
Na jarenlange frustratie over typevauten en vastlopers op Android en iOS overgestapt van een iPhone naar (voor het eerst) BlackBerry.
In de wandel gangen bij BlackBerry is er sprake van nog betere integratie van Android apps. Ik denk dat ze zelf ook wel doorhebben dat de BB store niet alles kan bieden. Het schijnt dat we over half jaartje daar meer over krijgen te horen. Ik ben erg benieuwd.
Verkapte V&A-spam stellen we niet op prijs.
[ Voor 141% gewijzigd door RoD op 19-05-2015 22:22 ]
Had een vraag gesteld, maar ben er in de tussentijd al achter.
Dit bericht kan verwijderd worden (maar kan ik niet zelf (?).
Dit bericht kan verwijderd worden (maar kan ik niet zelf (?).
[ Voor 81% gewijzigd door Anoniem: 667649 op 19-05-2015 22:28 ]
Ik heb de laatste twee weken het 3x gehad dat mijn Classic zomaar uit stond toen ik hem uit mijn broekzak haalde. Of het is dat de aan knop ingedrukt is gehouden in mijn broekzak of dat het een crash is weet ik niet, zijn er anderen die random crashes hebben ervaren? Het duurt best wel een tijdje voor hij weer opgestart is, dus het is best wel irritant.
[ Voor 15% gewijzigd door Leejjon op 21-05-2015 10:49 ]
Dit gebeurde ook bij mijn Z10 en Passport als ik hem zonder hoesje gebruik. Dan druk je die heel makkelijk in zonder dat je het door hebt en na 3 seconden wordt het toestel al uitgeschakeld. Eigenlijk moeten ze een extra handeling erin verwerken om het toetsel echt uit te kunnen schakelen.Leejjon schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 10:48:
Ik heb de laatste twee weken het 3x gehad dat mijn Classic zomaar uit stond toen ik hem uit mijn broekzak haalde. Of het is dat de aan knop ingedrukt is gehouden in mijn broekzak of dat het een crash is weet ik niet, zijn er anderen die random crashes hebben ervaren? Het duurt best wel een tijdje voor hij weer opgestart is, dus het is best wel irritant.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Badpete op 30-09-2015 20:26 ]
Laatste week is de accu ineens snel leeg.
Na een dag zat er nog 65% in, vrij normaal. Dan red ik een tweede dag nog.
Ik leg de telefoon op nachtkastje, wordt wakker en zie nog maar 34%. Waar zijn die andere 31% gebleven?
Gister weer, in de ochtend 100%, in de middag al 60%, terwijl ik hem totaal niet gebruikt hebt. Lag hele dag op tafel. Wifi zoeken was dus niet het probleem, daarmee had hij "gewoon" verbinding.
Vandaag om 4 uur nog 70%, kreeg net (half 9) bericht dat hij op energiebesparende modus gaat. 20% dus nog maar.
Iemand die dit ook heeft (gehad)? Het is nog erger dan mijn oude iPhone
Ik heb software-versie: 10.3.2.2474
Ik sluit normaal altijd alle "apps". Mijn startscherm is eigenlijk altijd leeg.
Na een dag zat er nog 65% in, vrij normaal. Dan red ik een tweede dag nog.
Ik leg de telefoon op nachtkastje, wordt wakker en zie nog maar 34%. Waar zijn die andere 31% gebleven?
Gister weer, in de ochtend 100%, in de middag al 60%, terwijl ik hem totaal niet gebruikt hebt. Lag hele dag op tafel. Wifi zoeken was dus niet het probleem, daarmee had hij "gewoon" verbinding.
Vandaag om 4 uur nog 70%, kreeg net (half 9) bericht dat hij op energiebesparende modus gaat. 20% dus nog maar.
Iemand die dit ook heeft (gehad)? Het is nog erger dan mijn oude iPhone
Ik heb software-versie: 10.3.2.2474
Ik sluit normaal altijd alle "apps". Mijn startscherm is eigenlijk altijd leeg.
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 667649 op 01-11-2015 20:37 ]
Ik heb deze week besloten om mijn Classic te verkopen, omdat ik voor een bescheiden prijs een Moto G 2014 in nieuwstaat kon overnemen van familie. Met CyanogenMod draait deze toch wel erg soepel en die soepelheid mis ik toch in de Android apps op de Classic en helaas ben ik toch echt afhankelijk van 2 Android apps (Spotify en Sonos) en het trage interface is dan toch vervelend.
Ook merk ik soms de bejaardheid van de SoC als de CPU zwaar wordt belast (bijv. tijdens het laden van een webpagina) tijdens het afspelen van muziek via de Spotify Android app, de muziek stottert dan. Maar het belangrijkste punt is dan helaas nog wel dat mijn intern geheugen langzaam maar zeker vol raakt door het groeien van mijn muziekcollectie (die ik voor offlinegebruik download met de Spotify app), zeker i.c.m. gedownloade kaarten. Op Android zelf download de Spotify app automatisch muziek die voor offline gebruik beschikbaar wordt gemaakt naar de SD kaart indien hier meer ruimte op vrij is dan op het intern geheugen.
Ik gebruik de Moto G met de laatste versie van CyanogenMod (zonder Google Apps en dus ook Play Store), maar met de F-Droid Store en Amazon App Store (die ik ook al op mijn Classic gebruikte), want naar Google Android en alle bijhorende privacyschending en irritaties wil ik niet meer terug.
Ik zal het hardware toetsenbord van de Classic zeker missen en de trackpad waarschijnlijk ook, ook de play/pauseknop vond ik altijd zeer handig op de Classic. Daarnaast zal ik de GUI van Sailfish OS/BB 10 OS en Maemo 5 altijd blijven prefereren boven die van Android, maar die laatste heeft toch grote verbeteringen ondergaan de laatste jaren.
Het is voor mij een moeilijke keus geweest, maar denk ik, wel een verstandige en het resterende bedrag na de verkoop van de Classic kan ik momenteel goed gebruiken voor de aanschaf van wat andere (noodzakelijke) elektronica
Ik gebruik de Moto G met de laatste versie van CyanogenMod (zonder Google Apps en dus ook Play Store), maar met de F-Droid Store en Amazon App Store (die ik ook al op mijn Classic gebruikte), want naar Google Android en alle bijhorende privacyschending en irritaties wil ik niet meer terug.
Ik zal het hardware toetsenbord van de Classic zeker missen en de trackpad waarschijnlijk ook, ook de play/pauseknop vond ik altijd zeer handig op de Classic. Daarnaast zal ik de GUI van Sailfish OS/BB 10 OS en Maemo 5 altijd blijven prefereren boven die van Android, maar die laatste heeft toch grote verbeteringen ondergaan de laatste jaren.
Het is voor mij een moeilijke keus geweest, maar denk ik, wel een verstandige en het resterende bedrag na de verkoop van de Classic kan ik momenteel goed gebruiken voor de aanschaf van wat andere (noodzakelijke) elektronica
Anoniem: 536626
Hoi Hoi,
Is er iemand die de BUX app gebruikt op de classic? (android en ios app)
Of zou iemand voor mij kunnen/ willen testen hoe dit draait op de classic. (vraag ook gesteld in het passport forum)
Twijfel tussen de classic en de passport.
Of zou iemand voor mij kunnen/ willen testen hoe dit draait op de classic. (vraag ook gesteld in het passport forum)
Je boft dat ik hier op de zaak een classic heb liggen als test toestel. De app draait, net als op de passport, maar iets minder soepel. Je merkt hier wel het verschil tussen de soc van de passport en de soc van de classic.Anoniem: 536626 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 14:44:
Hoi Hoi,
Maar mag ik vragen waarom je de priv niet overweegt? Dan heb je namelijk native android en min of meer de garantie dat de app blijft draaien. Aangezien zowel de classic als de passport een verouderde runtime (ik dacht 4.3) van android hebben bestaat de kans dat Bux in de toekomst niet meer werkt na een update van de Bux app.
Laten we nou niet actief mensen naar Priv sturen, maar op BB 10 OS houden
De rest is vrije tijd. Breathe in breathe out
Anoniem: 536626
Haha, ik wou het nog vragen op het andere forum.hilgo schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 14:54:
[...]
Je boft dat ik hier op de zaak een classic heb liggen als test toestel. De app draait, net als op de passport, maar iets minder soepel. Je merkt hier wel het verschil tussen de soc van de passport en de soc van de classic.
Maar mag ik vragen waarom je de priv niet overweegt? Dan heb je namelijk native android en min of meer de garantie dat de app blijft draaien. Aangezien zowel de classic als de passport een verouderde runtime (ik dacht 4.3) van android hebben bestaat de kans dat Bux in de toekomst niet meer werkt na een update van de Bux app.
Begrijpelijk dat hij minder soepel draait.
De priv is helaas niet voor mij... blijft in mijn ogen gewoon een android toestel met een toetsenbordje.(en ik ben al niet de grootste android fan) + de prijs is iet wat aan de hoge kant.
Reviews wat ik her en der lees op internet zijn ook een beetje erg uiteenlopend.
Al moet ik zeggen toen ik de eerste foto's zag, ik hem MOEST hebben. (prachtig toestel)
[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 536626 op 12-01-2016 15:42 ]
Ik snap je punt, ik geef ook de voorkeur aan BB10 (verreweg het beste OS wat ik ooit op een telefoon heb gehad) maar je kunt de realiteit niet ontkennen: geen nieuw BB10 toestel in 2016 én slechts wat security updates dit jaar. Klinkt in mijn oren dat BlackBerry meer aandacht gaat geven aan android dan aan het eigen OS. Wat op zich logisch is want BB10 sloeg, mede door het app gap (en imho ook door totale afwezigheid van reclame maken), niet echt aan bij het grote publiek.GerardVanAfoort schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 14:58:
Laten we nou niet actief mensen naar Priv sturen, maar op BB 10 OS houden
De priv heb ik hier overigens ook liggen op de zaak, mooi toestel. Echter het toetsenbord vind ik persoonlijk net niet lekker werken (zelfde had ik bij de oude torch).
Ik twijfel enorm. Ik heb nu een iPhone 4s, heb in het verleden een BB Curve gehad. Dat toetsenbord was het best wat me ooit is overkomen op een gsm. Ik heb nu de mogelijkheid om mijn abonnement van kpn te verlengen. Qua prijs kan ik kiezen tussen de Classic en een iPhone 5s.
De recente ervaring leert me dat een iPhone met iedere software update er niet sneller op wordt. Ik weet ook dat BB10 eigenlijk een beetje 'end of life' is. Maar voor Whatsapp, sms en messenger is de classic volgens mij het ideale toestel.
Dilemma dilemma..........
De recente ervaring leert me dat een iPhone met iedere software update er niet sneller op wordt. Ik weet ook dat BB10 eigenlijk een beetje 'end of life' is. Maar voor Whatsapp, sms en messenger is de classic volgens mij het ideale toestel.
Kijk ook naar een aantal apps/spellen die je nu gebruikt, en of je bereid bent die van Amazon Store te willen installeren. Vooral een bank app die miste in BBWorld vond ik een groot gemis.arjanmoes schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 22:08:
Ik twijfel enorm. Ik heb nu een iPhone 4s, heb in het verleden een BB Curve gehad. Dat toetsenbord was het best wat me ooit is overkomen op een gsm. Ik heb nu de mogelijkheid om mijn abonnement van kpn te verlengen. Qua prijs kan ik kiezen tussen de Classic en een iPhone 5s.
In geval van een iPhone wacht dan op de 5se 4" die mogelijk 15 maart geïntroduceerd word. Zelfde schermgrootte en nieuwere hardware.
De rest is vrije tijd. Breathe in breathe out
dropbox zou ik via Amazon moeten installeren, Rabobank heeft een goeie mobile site, dus dat is geen gemis. Whatsapp is eigenlijk samen met YouTube het belangrijkste voor dagelijks gebruik.
Dropbox is overigens al voor geïnstalleerd.
Shikata ga nai.
En de Rabobank app uit de Playstore (of via Snap) doet het prima op m'n Classic.
Na mijn Nokia E72 wat speelgoedtelefoons gehad, maar miste met name het fysieke toetsenbord. Besloten de BlackBerry Classic aan te schaffen.
Dit omdat ik graag bereikbaar wil zijn en wil kunnen communiceren, naar mijn idee toch de hoofdtaak van een telefoon. What's app en e-mail zijn hierbij de meest gebruikte platformen.
Helaas stoppen ze nu met ondersteunen what's app en word ik gedwongen weer met een on-screen display te moeten werken om contact te kunnen houden met familie en vrienden, die allemaal what's app gebruiken en alwaar ik in verschillende groepsapps deelneem.
Jammer. Vind het een klantonvriendelijke manier van besparen op beheerkosten van een reeds verstrekt product.
Ik hoop dat BlackBerry een oplossing kan vinden, of anders dat een andere partij een telefoon kan maken met een fysiek toetsenbord.
Dit omdat ik graag bereikbaar wil zijn en wil kunnen communiceren, naar mijn idee toch de hoofdtaak van een telefoon. What's app en e-mail zijn hierbij de meest gebruikte platformen.
Helaas stoppen ze nu met ondersteunen what's app en word ik gedwongen weer met een on-screen display te moeten werken om contact te kunnen houden met familie en vrienden, die allemaal what's app gebruiken en alwaar ik in verschillende groepsapps deelneem.
Jammer. Vind het een klantonvriendelijke manier van besparen op beheerkosten van een reeds verstrekt product.
Ik hoop dat BlackBerry een oplossing kan vinden, of anders dat een andere partij een telefoon kan maken met een fysiek toetsenbord.
Je kunt ook gewoon de Android versie van Whatsapp installeren als het goed is.
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Top, dat zou een welkome oplossing zijn. We zullen eind dit jaar zien of dat gaat werken.Rainesh schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 11:42:
Je kunt ook gewoon de Android versie van Whatsapp installeren als het goed is.
Hier hetzelfde verhaal. Tot nu toe nog redelijk te spreken over mijn Classic, ik wacht nog even wat er komen gaat dit jaar kwa toetsenbord telefoons (Blackberry Vienna??).Anoniem: 667649 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 11:40:
Na mijn Nokia E72 wat speelgoedtelefoons gehad, maar miste met name het fysieke toetsenbord. Besloten de BlackBerry Classic aan te schaffen.
Let op:
Levertijden en prijzen kunnen hier [BlackBerry Classic] Prijzen en Levertijden besproken worden.
Graag alleen inhoudelijk discussiëren over de BlackBerry Classic
De quickrepley staat tijdelijk uit, zodat iedereen zich bewust is van de Topic Waarschuwing.
Wat we niet in dit topic doen;
- Vergelijkingen met andere toestellen dan die van BlackBerry
- Overdreven hosanna berichten
- Kritiek leveren op de moderatie en/of mod's
Levertijden en prijzen kunnen hier [BlackBerry Classic] Prijzen en Levertijden besproken worden.
Graag alleen inhoudelijk discussiëren over de BlackBerry Classic
De quickrepley staat tijdelijk uit, zodat iedereen zich bewust is van de Topic Waarschuwing.
Wat we niet in dit topic doen;
- Vergelijkingen met andere toestellen dan die van BlackBerry
- Overdreven hosanna berichten
- Kritiek leveren op de moderatie en/of mod's