De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ➑ Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 100 Laatste
Acties:
  • 366.916 views

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:46

GateKeaper

#1 Procastinator

Laat ik voorop stellen, met je laatste bericht ben ik het volledig eens. Ook ik vind die basiskennis belangrijk, en wil vrijwel altijd weten wat er op de achtergrond plaats vind. Zelfs als ik niets van javascript zou weten, had ik willen weten wat _.where precies deed en hoe het werkte.

Maar... tegelijkertijd besef ik mij dat wij wat dat betreft absoluut in de minderheid terecht (gaan) komen. De huidige (.net) ontwikkelaars weten ook niets meer van assembly af. Ik denk dat ondanks de opkomst van nodejs zelfs de "core-javascript" ontwikkelaars (core, want ook een lib is 'native') snel minder gaan worden.

En om eerlijk te zijn, vind ik het zelfs niet eens zo'n heel groot probleem. Als je voor een bepaald project de requirements gewoon goed afbakent. Iemand hoger in het project die bepaald welke lib's er bij de huisstijl horen, en welke er absoluut niet inkomen. Dan is het belangrijker dat iemand die lib door en door kent, dan dat hij weet hoe hij in plain js een loopje doet en efficient properties eruit kan halen (bij wijze van).

Directe DOM-manipulatie neemt al jaren af. Eerst door jQuery, en nu meer en meer door reactive-programming / two-way databinding. Als de "huis-lib" er voor zorgt dat {{title}} d.m.v. conventie wordt vervangen door model.title, kan ik me er niet zo heel erg veel zorgen om maken dat iemand (zonder googlen / proberen) niet weet hoe hij dit via vanilla js zou moeten regelen.

Wij zijn toevallig opzoek naar een (fullstack) nodejs ontwikkelaar. En ik kan je zeggen, iemand voor die functie vinden is verdomd lastig! Je komt al snel bij frontend ontwikkelaars terecht die "wel eens met jQuery hebben gewerkt". (en ja, dat is wel een probleem).

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:00

RayNbow

Kirika <3

Struikrover schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:01:
[...]

Klopt. Wat nu als je zelf de implementatie schrijft, en er zit een bug in? Dan moet je zelf ook een hotfix doen. Ik zie het verschil niet, behalve dat je de lib in de gaten moet houden. Daarom zou het mooi zijn als meer libs modulair worden. Geef aan welke functies je wilt, en je krijgt een kleinere versie die je zelf in je task runner kunt gebruiken om uiteindelijk 1 minified js file te behouden.
Of we hebben betere toolchains nodig die wat statische analyse kunnen toepassen op de source code om op die manier ongebruikte code weg te laten. :p

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

RayNbow schreef op maandag 26 januari 2015 @ 12:09:
[...]

Of we hebben betere toolchains nodig die wat statische analyse kunnen toepassen op de source code om op die manier ongebruikte code weg te laten. :p
Ik denk dat javascript daar te dynamisch voor is. Zolang je functies kan aanroepen door hun naam in een string te plaatsen, kan je niet automatisch bepalen welke code niet gebruikt gaat worden.

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
var obj = {
  foo: function(args) { .. },
  bar: function(args) { .. }
};

// http://mydomain.com/#foo
var method = location.hash.substr(1);
var func = obj[method];

// run obj.foo('foobar');
func('foobar'); 

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-12 23:09
Natuurlijk kan het wel, zolang een extern systeem maar niet de string geeft. Al is het maar doordat je gewoon alle functies in het systeem kan uitvoeren en dan kan kijken welke code wel en welke niet is aangeroepen. Wordt alleen wat lastig als de gebruiker de functienaam invoert of als deze wordt verkregen van een ander systeem (bijv, server).

Zal alleen allemaal niet makkelijk worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 26-01-2015 12:50 ]

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:10

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Juniors at work, zo schattig :P

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

GateKeaper schreef op maandag 26 januari 2015 @ 12:17:
[...]

Ik denk dat javascript daar te dynamisch voor is. Zolang je functies kan aanroepen door hun naam in een string te plaatsen, kan je niet automatisch bepalen welke code niet gebruikt gaat worden.

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
var obj = {
  foo: function(args) { .. },
  bar: function(args) { .. }
};

// http://mydomain.com/#foo
var method = location.hash.substr(1);
var func = obj[method];

// run obj.foo('foobar');
func('foobar'); 
Je kunt toch concluderen dat in dit geval heel obj nodig is? Zoals Caelorum in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ➑" ook al aangaf, je kunt per expressie gewoon aangeven welke verschillende waardes het kan aannemen. Kun je dit niet concluderen, bijv. voor externe informatie als window.location, dan neem je aan dat het elke waarde aan kan nemen en dit propageer je dan ook.

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Snap ik, maar ik betwijfel eigenlijk of het dan nog zoveel nut heeft. Als je dat soort dingen dan inderdaad standaard negeert, wordt naar mijn gevoel het overgrote deel genegeerd. Je roept altijd wel één van de bovenliggende objecten aan. Juist qua inheritance / scopes / pointers is javascript namelijk een hell.

De enige manier om zoiets te laten werken, is naar mijn gevoel dan echt specifiek aangeven wat er gebruikt wordt. Dan zal je dat soort twijfelgevallen die je "compiler" mogelijk opruimt, dus moeten annotaten.

Iets als:
JavaScript:
1
2
3
4
var obj = {
  //-- includeAlways: true
  foo: function() { .. },
  ..

Maar ik ben wel voorstander van het idee. Wie maakt dit "even"? :D

• Kobus Post
  • Laatst online: 24-12 08:50
yeey, "Disk has a few bad sectors". 752 bad sectors lijkt mij een beetje aan de hoge kant. Is dat een 'normale' waarde?

.edit:
op ~ 3,906,250,000 sectors vind ik het nog wel meevallen of moet ik me toch maar zorgen gaan maken?

[ Voor 32% gewijzigd door Kobus Post op 26-01-2015 14:54 ]

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:19
Zodra je er ook maar eentje hebt moet je volgens mij al gaan kijken naar een nieuwe disk :P.

Je kunt je status ook hier posten volgens mij: Check je SMART

[ Voor 32% gewijzigd door Struikrover op 26-01-2015 15:08 ]

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:20

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• Struikrover
Doe eens mouse-over over sommige tekst ;)

• Jan_V
Dan wordt het rood en over sommige afbeeldingen krijg je heel snel een andere afbeelding (lijst) te zien.

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Lees de tekst eens en denk eens na over welke discussie er al een tijdje is in de VS...

• Soundless
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-10 16:54
VS werkt niet mee...

'Include file' -> Microsoft Visual Studio is Busy
'Rename file' -> Microsoft Visual Studio is Busy
'Start Debugging' -> Microsoft Visual Studio is Busy

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

GateKeaper schreef op maandag 26 januari 2015 @ 14:37:
Snap ik, maar ik betwijfel eigenlijk of het dan nog zoveel nut heeft. Als je dat soort dingen dan inderdaad standaard negeert, wordt naar mijn gevoel het overgrote deel genegeerd. Je roept altijd wel één van de bovenliggende objecten aan.
Het gaat er niet om of je een object aanroept, het gaat erom wat je van dat object aanroept. Het merendeel van je aanroepen zijn redelijk statisch.
Dan zal je dat soort twijfelgevallen die je "compiler" mogelijk opruimt, dus moeten annotaten.
Je moet zorgen dat de statische analyse altijd een conservatie schatting maakt. Dus bij twijfel mag een compiler geen dingen weggooien.

Annotaten blijft in zekere zin wel nodig. Je moet kunnen aangeven of een JavaScript "module" (zo ver je daarvan kunt spreken in JS) alleen intern gebruikt wordt of dat het de bedoeling is dat alle definities als een library voor een end user beschikbaar moeten zijn en dus te dienen worden geexporteerd.
Maar ik ben wel voorstander van het idee. Wie maakt dit "even"? :D
Geen idee of het even gemaakt kan worden, maar als iemand dit wil doen is het misschien slim om te beginnen met iets als TypeScript's compiler. Daarin wordt al redelijk veel aan statische analyse gedaan.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:40
Alex) schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:30:
Om een hele library te includen voor een paar kleine functies vind ik een beetje onzin, het zelf schrijven van die functies (en het debuggen ervan) weegt in mijn ogen nog niet op tegen de meerkost die een library met zich meebrengt (bandbreedte, laadtijden, het bijwerken van die libraries wanneer nodig, enz.)
Ik snap wat je bedoelt (want ik ben zelf ook altijd terughoudend met het includen van JavaScript libraries) maar het nadeel hiervan is wel dat elk project uiteindelijk een handjevol halfbakken implementaties bevat.

Een library heeft wellicht veel overhead, maar je weet dan tenminste dat je een consistente, enigzins bugvrije, set functies hebt.

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik dacht, beetje geluid van water, komt er ineens een inbelmodem tussendoor :D

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Yay! Ik ben gekozen als kandidaat voor het WWBRDPE!
Dear,

You were recently chosen as a potential candidate to represent 2015 Worldwide Branding Registry of Distinguished Professionals and Executives.
We are pleased to inform you that your candidacy was formally approved January 2nd. Congratulations. The Publishing Committee selects potential candidates based not only upon their current standing, but focusing as well on criteria from executive and professional directories, associations, and trade journals.
Die linkjes naar adres.ru:8080 etc. zijn toch gewoon normaal? Dat hoort toch zo?

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-12 11:28
Firesphere schreef op maandag 26 januari 2015 @ 15:54:

Die linkjes naar adres.ru:8080 etc. zijn toch gewoon normaal? Dat hoort toch zo?
Ik ga er van uit dat het legit is. Gewoon klikken, wat kan er nou helemaal mis gaan?

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-12 14:38
Lees niets over invullen van creditcardgegevens, dus ik denk dat het nep is -O-

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-12 15:07
Firesphere schreef op maandag 26 januari 2015 @ 15:54:

[...]
Ah, ik vroeg me al af of mijn voorstel het Publishing Committee wel bereikt had, maar zo te zien is dat wel gelukt :)

• .oisyn
  • Laatst online: 04:22

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

GateKeaper schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:40:
Kwestie van persoonlijke voorkeur, maar die van lodash vind ik mooier.
Dat kan wel zijn, maar een predicate is véél uitgebreider. Maar goed, daar heb je _.find() dan weer voor.

Overigens bestaat Array.prototype.forEach() gewoon in alle major browsers. Array.prototype.find() is experimenteel (ECMAScript 6), maar daar zou je een polyfill voor kunnen implementeren.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-12 09:56

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

GateKeaper schreef op maandag 26 januari 2015 @ 12:08:
Laat ik voorop stellen, met je laatste bericht ben ik het volledig eens. Ook ik vind die basiskennis belangrijk, en wil vrijwel altijd weten wat er op de achtergrond plaats vind. Zelfs als ik niets van javascript zou weten, had ik willen weten wat _.where precies deed en hoe het werkte.

Maar... tegelijkertijd besef ik mij dat wij wat dat betreft absoluut in de minderheid terecht (gaan) komen. De huidige (.net) ontwikkelaars weten ook niets meer van assembly af. Ik denk dat ondanks de opkomst van nodejs zelfs de "core-javascript" ontwikkelaars (core, want ook een lib is 'native') snel minder gaan worden.

En om eerlijk te zijn, vind ik het zelfs niet eens zo'n heel groot probleem. Als je voor een bepaald project de requirements gewoon goed afbakent. Iemand hoger in het project die bepaald welke lib's er bij de huisstijl horen, en welke er absoluut niet inkomen. Dan is het belangrijker dat iemand die lib door en door kent, dan dat hij weet hoe hij in plain js een loopje doet en efficient properties eruit kan halen (bij wijze van).

Directe DOM-manipulatie neemt al jaren af. Eerst door jQuery, en nu meer en meer door reactive-programming / two-way databinding. Als de "huis-lib" er voor zorgt dat {{title}} d.m.v. conventie wordt vervangen door model.title, kan ik me er niet zo heel erg veel zorgen om maken dat iemand (zonder googlen / proberen) niet weet hoe hij dit via vanilla js zou moeten regelen.

Wij zijn toevallig opzoek naar een (fullstack) nodejs ontwikkelaar. En ik kan je zeggen, iemand voor die functie vinden is verdomd lastig! Je komt al snel bij frontend ontwikkelaars terecht die "wel eens met jQuery hebben gewerkt". (en ja, dat is wel een probleem).
Nja, überhaupt een fullstack dev'er vinden is moeilijk, en als die er is weet ik niet of je hem kan betalen :p Maar ik snap je punt :)
Het is ook misschien meer vanwege mijn eigen interpretatie, wij hebben gewoon veel formulieren en tja dan hebben we gewoon jquery overal in zitten. Mocht het nu misschien nog een minieme implementatie hebben, dan krijgt het dat vanzelf wel in de toekomst (en zo is ook gebleken). Punt is echter dat ik voor veel zaken geen jquery nodig heb, en als ik ooit eens voor marketing in een WP website moet zitten kom ik de meest ranzige meuk tegen.
Waar ik gewoon een beetje "bang" voor ben is dat we dadelijk een 'wrapper' over alles heen hebben zitten, en dat is IMO met JS al het geval.

In plaats van dat er gewoon één fatsoenlijke algemene taal komt, gaat iedereen zijn meuk OVER iets heen douwen. De lijst met JS libs is gewoon ENORM, en ik vind dat domweg een slechte zaak. Niet alleen beheert niemand de compatibiliteit maar klust iedereen er maar op los. 90% van de jquery 'addons' van 2-3 jaar terug werken niet meer met de laatste versie / laatste browser. Ik moest ooit eens een jquery update doen en toen viel letterlijk alles om. Want bij jquery heb je ook nog eens jquery UI en een fancy slider en.. en..

Ik zie nu ook dat iedereen een harde e-peen krijgt van lodash, overal moet nu lodash beschikbaar zijn terwijl ik zoiets heb van.. mah leuk. Ooit eens gebruiken bij een relatief grote 'JS website'.

• Jan_V
Gleighton schreef op maandag 26 januari 2015 @ 15:13:
Lees de tekst eens en denk eens na over welke discussie er al een tijdje is in de VS...
Ah, nu begrijp ik het. Het is maandag 8)7

• alienfruit
  • Laatst online: 03:19

alienfruit

the alien you never expected

Bah, bugje gevonden in de ORM layer die ik gebruik voor een project (Waterline node.js). Als de pool qua connections voor Postgres op zijn. Disconnect het alle verbindingen in de pool dat vervolgens zorgt voor een hoop fouten voor de overige sessies van de site. Lekker handig :o

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/exwZefk.png

Afbeeldingslocatie: http://www.quickmeme.com/img/81/8165743fcab938d60dfdc94a30f897a34babe42257da8efb37d5c3da279303bd.jpg

(misschien wat context: LabVIEW is een visuele programmeertaal die veel voor het aansturen van meetapparatuur gebruikt wordt. Functies ('VIs') hebben daar een 'code'-deel (met, er, draadjes, want visueel) en een 'front panel' met knoppen [voorbeeld]. Blijkbaar kunnen die gedeeltes los geladen worden, en als ze niet consistent zijn dan gaan er dingen stuk)

[ Voor 59% gewijzigd door ValHallASW op 26-01-2015 18:24 ]

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

ValHallASW schreef op maandag 26 januari 2015 @ 18:21:
[afbeelding]

[afbeelding]

(misschien wat context: LabVIEW is een visuele programmeertaal die veel voor het aansturen van meetapparatuur gebruikt wordt. Functies ('VIs') hebben daar een 'code'-deel (met, er, draadjes, want visueel) en een 'front panel' met knoppen [voorbeeld]. Blijkbaar kunnen die gedeeltes los geladen worden, en als ze niet consistent zijn dan gaan er dingen stuk)
Jep, mooi speelgoed, maar dat van die split tussen view en vi is nieuw voor mij.

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

.oisyn schreef op maandag 26 januari 2015 @ 16:48:
[...]

Dat kan wel zijn, maar een predicate is véél uitgebreider. Maar goed, daar heb je _.find() dan weer voor.
I know. :)
Overigens bestaat Array.prototype.forEach() gewoon in alle major browsers. Array.prototype.find() is experimenteel (ECMAScript 6), maar daar zou je een polyfill voor kunnen implementeren.
IE8 niet dacht ik. Ik ben in ieder geval nog niet zo lang geleden een browser tegen gekomen waarin hij het niet deed.

Polyfills vs underscore/lodash is weer een hele andere discussie.

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-12 22:23
Douweegbertje schreef op maandag 26 januari 2015 @ 17:17:
[...]

Nja, überhaupt een fullstack dev'er vinden is moeilijk, en als die er is weet ik niet of je hem kan betalen :p Maar ik snap je punt :)
Het is ook misschien meer vanwege mijn eigen interpretatie, wij hebben gewoon veel formulieren en tja dan hebben we gewoon jquery overal in zitten. Mocht het nu misschien nog een minieme implementatie hebben, dan krijgt het dat vanzelf wel in de toekomst (en zo is ook gebleken). Punt is echter dat ik voor veel zaken geen jquery nodig heb, en als ik ooit eens voor marketing in een WP website moet zitten kom ik de meest ranzige meuk tegen.
Waar ik gewoon een beetje "bang" voor ben is dat we dadelijk een 'wrapper' over alles heen hebben zitten, en dat is IMO met JS al het geval.

In plaats van dat er gewoon één fatsoenlijke algemene taal komt, gaat iedereen zijn meuk OVER iets heen douwen. De lijst met JS libs is gewoon ENORM, en ik vind dat domweg een slechte zaak. Niet alleen beheert niemand de compatibiliteit maar klust iedereen er maar op los. 90% van de jquery 'addons' van 2-3 jaar terug werken niet meer met de laatste versie / laatste browser. Ik moest ooit eens een jquery update doen en toen viel letterlijk alles om. Want bij jquery heb je ook nog eens jquery UI en een fancy slider en.. en..

Ik zie nu ook dat iedereen een harde e-peen krijgt van lodash, overal moet nu lodash beschikbaar zijn terwijl ik zoiets heb van.. mah leuk. Ooit eens gebruiken bij een relatief grote 'JS website'.
Waarom zou je het alleen gebruiken bij een relatief grote 'JS website'? Als het de functionaliteit heeft die jij nodig hebt en het goed doet (en super goed presteert), waarom zou je dan alleen om de reden dat je geen grote 'JS website' hebt het niet gebruiken? Dus jij wilt extra tijd gaan steken in zelf het wiel uitvinden (wat hoogstwaarschijnlijk slechter is geschreven dan lodash), bugs oplossen ect. terwijl er een solide lib ervoor is. Volgens mij zegt niemand hier dat je overal maar libs voor moet gebruiken maar dat je juist the right tool for the job moet gebruiken. Dat heeft helemaal niks met harde e-peen te maken. Dat heeft te maken dat een goede ontwikkelaar de juiste keuzes maakt.

Nothing to see here!

• Struikrover
alienfruit schreef op maandag 26 januari 2015 @ 18:02:
Bah, bugje gevonden in de ORM layer die ik gebruik voor een project (Waterline node.js). Als de pool qua connections voor Postgres op zijn. Disconnect het alle verbindingen in de pool dat vervolgens zorgt voor een hoop fouten voor de overige sessies van de site. Lekker handig :o
Sails is leuk, maar nog wel een beetje onvolwassen. Waterline gebruikt geeneens constraints in MongoDB hoewel je ze wel kunt instellen. Daardoor kun je als je niet oppast willekeurige velden aan documents hangen terwijl je hebt aangegeven dat je alleen de attributes uit je model wilt kunnen toevoegen :P

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-12 13:11
Huis verkocht (koopcontract wordt opgesteld) en bod op nieuw huis is geaccepteerd. Spannend!

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Douweegbertje

Douweegbertje

Rutix schreef op maandag 26 januari 2015 @ 19:14:
[...]

Waarom zou je het alleen gebruiken bij een relatief grote 'JS website'? Als het de functionaliteit heeft die jij nodig hebt en het goed doet (en super goed presteert), waarom zou je dan alleen om de reden dat je geen grote 'JS website' hebt het niet gebruiken? Dus jij wilt extra tijd gaan steken in zelf het wiel uitvinden (wat hoogstwaarschijnlijk slechter is geschreven dan lodash), bugs oplossen ect. terwijl er een solide lib ervoor is. Volgens mij zegt niemand hier dat je overal maar libs voor moet gebruiken maar dat je juist the right tool for the job moet gebruiken. Dat heeft helemaal niks met harde e-peen te maken. Dat heeft te maken dat een goede ontwikkelaar de juiste keuzes maakt.
In feite precies mijn punt.
juist the right tool for the job moet gebruiken... ....Dat heeft te maken dat een goede ontwikkelaar de juiste keuzes maakt.
En daar gaat het nu juist om.
Mij kun je bijna niet verkopen om bijv. lodash te gebruiken om een stukje formulier af te handelen omdat je daar iets in een array moet zoeken. Dit gebeurt echter wel (misschien verkeerd voorbeeld maar voor de sake of it) terwijl er juist een 'goede' oplossing is zonder 'bullshit'.

Mocht je nou een grote website hebben waarbij je op allerlei punten gebruik kan maken van een lib X, of op met name één of meerdere grotere functionaliteiten. Soit als je dan het geen óók nog even gebruikt voor wat randzaken.

En dat probeer ik nu een beetje aan te geven; dat je het kan gebruiken wilt nog niet zeggen dat het de juiste oplossing is, ondanks dat het makkelijk is. En ja, KISS principe en dat soort meuk; maar er zijn nog simpelere oplossingen te bedenken zonder je helemaal te nesten en afhankelijk te maken van een lib (of wat dan ook).

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Douweegbertje schreef op maandag 26 januari 2015 @ 22:23:
maar er zijn nog simpelere oplossingen te bedenken zonder je helemaal te nesten en afhankelijk te maken van een lib (of wat dan ook).
Zoals? :)

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Daarnaast, als je website dermate klein en simpel is dat lodash verhoudingsgewijs veel toevoegt, kan je je ook gaan afvragen waar je je nog druk om maakt.

10kb toevoegen aan een eenvoudige website die zijn javascript netjes bundeld, ga je never nooit meer merken.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Gamebuster schreef op maandag 26 januari 2015 @ 22:18:
Huis verkocht (koopcontract wordt opgesteld) en bod op nieuw huis is geaccepteerd. Spannend!
Gefeliciteerd!

Nog 6 weken en dan wordt mijn nieuwbouwhuis opgeleverd. En we hebben afgelopen zaterdag een nieuwe auto gekocht :). Een Mazda 6 Sportbreak uit 2013. Ik ga 'm komende zaterdag ophalen.

Afbeeldingslocatie: http://www.mazda-madness.nl/nieuws/2012/mazda6nieuw9.jpg

.edit: maar even een plaatje gezocht van een vergelijkbare waar mijn kenteken niet op staat :+

;w @ trouwe ouwe Mitsubishi Carisma '98
Afbeeldingslocatie: http://i.marktplaats.com/00/s/NTQzWDcyNA==/z/22UAAOSwD0lUeIY6/$_85.JPG

Inruilwaarde €200,- :'(. Ja dacht het niet. Iemand een auto kopen? :+

[ Voor 39% gewijzigd door .oisyn op 26-01-2015 23:56 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Douweegbertje

Douweegbertje

Nja ik heb niet echt een concreet voorbeeld maar stel dat je een array hebt met een gegeven X, en je wilt alleen alles met een waard Y hebben. Waarom heb je dan in eerste instantie alles door elkaar zitten? Er zijn zeer zeker legitieme redenen te bedenken al is het zelfs misschien logisch. Punt is niet altijd hoeft je dataset dermate zijn ingericht dat je perse op zo'n manier je waardes terug moet krijgen.
Nu moet je niet te veel op dit voorbeeld voortborduren maar ik hoop dat je ongeveer snap wat ik nu bedoel.

Sterker nog nu ik dit typ bedacht ik me even dat ik laatst nog iets tegen kwam. Het ging om iets met een DB aanroepen waarbij men een kolom als index wilde hebben. Nja, leuk foreach op de resultset en dan $array[$dbResult['kolom']] = $dbResult;
Dit terwijl er simpelweg een functionaliteit is om je data direct terug te krijgen met een specifieke kolom als key..

Zie dan maar de 'foreach' loop als een lib, terwijl het in eerste instantie veel beter kon met 'native' meuk.

• azerty
.oisyn schreef op maandag 26 januari 2015 @ 23:48:
50 en ik kom hem morgen halen :Y)

/marktplaatsmodus

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik gok dat ik er nog wel minstens €800 voor kan krijgen ;)

• azerty
100 dan? :+

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Hoevvel km?

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Biersteker schreef op maandag 26 januari 2015 @ 15:45:
[...]

Ik dacht, beetje geluid van water, komt er ineens een inbelmodem tussendoor :D
Alleen hierom zit ik al een half uur naar de site te luisteren :+ Ok, ik ga al slapen....

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Douweegbertje schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 00:11:
[...]

Nja ik heb niet echt een concreet voorbeeld maar stel dat je een array hebt met een gegeven X, en je wilt alleen alles met een waard Y hebben. Waarom heb je dan in eerste instantie alles door elkaar zitten?
Meestal om de reden dat je soms een ander filter wilt toepassen? ;) Stel dat je voor een bepaald probleem alleen geinteresseerd bent in de mannelijke populatie. De kans acht ik klein dat je voor dit specifieke geval in een database aparte tabellen gaat maken voor mannen en een voor vrouwen.
Sterker nog nu ik dit typ bedacht ik me even dat ik laatst nog iets tegen kwam. Het ging om iets met een DB aanroepen waarbij men een kolom als index wilde hebben. Nja, leuk foreach op de resultset en dan $array[$dbResult['kolom']] = $dbResult;
Dit terwijl er simpelweg een functionaliteit is om je data direct terug te krijgen met een specifieke kolom als key..

Zie dan maar de 'foreach' loop als een lib, terwijl het in eerste instantie veel beter kon met 'native' meuk.
Dat is een slecht voorbeeld. De for-each is low-level imperative zut, terwijl het alternatief al een betere high-level abstractie aanlevert. Het idee van een library is dat het juist abstracties aanlevert.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

.oisyn schreef op maandag 26 januari 2015 @ 23:48:
[...]

Gefeliciteerd!

Nog 6 weken en dan wordt mijn nieuwbouwhuis opgeleverd. En we hebben afgelopen zaterdag een nieuwe auto gekocht :). Een Mazda 6 Sportbreak uit 2013. Ik ga 'm komende zaterdag ophalen.

[afbeelding]

.edit: maar even een plaatje gezocht van een vergelijkbare waar mijn kenteken niet op staat :+

;w @ trouwe ouwe Mitsubishi Carisma '98
[afbeelding]

Feli! Mooie auto's, Mazda's :)
Nu nog een labrador erbij en je bent klaar :P

Ik heb overigens ook net mijn eerste huis gekocht. Zie alleen een beetje op tegen het klussen...

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-12 22:23
Douweegbertje schreef op maandag 26 januari 2015 @ 22:23:
[...]

In feite precies mijn punt.

[...]

En daar gaat het nu juist om.
Mij kun je bijna niet verkopen om bijv. lodash te gebruiken om een stukje formulier af te handelen omdat je daar iets in een array moet zoeken. Dit gebeurt echter wel (misschien verkeerd voorbeeld maar voor de sake of it) terwijl er juist een 'goede' oplossing is zonder 'bullshit'.

Mocht je nou een grote website hebben waarbij je op allerlei punten gebruik kan maken van een lib X, of op met name één of meerdere grotere functionaliteiten. Soit als je dan het geen óók nog even gebruikt voor wat randzaken.

En dat probeer ik nu een beetje aan te geven; dat je het kan gebruiken wilt nog niet zeggen dat het de juiste oplossing is, ondanks dat het makkelijk is. En ja, KISS principe en dat soort meuk; maar er zijn nog simpelere oplossingen te bedenken zonder je helemaal te nesten en afhankelijk te maken van een lib (of wat dan ook).
Je zegt dat je punt is 'Right tool for the job' waarom blijf je dan continu het verschil maken tussen grote en kleine websites? Als lodash (misschien zelfs alleen de functie die je nodig hebt) de right tool is dan maakt het toch helemaal niks uit hoe groot de website is?

Daarnaast weet iedereen dat het vaak niet bij 1 klein dingetje blijft. Oh ja maar je moet daarna ook nog even filteren op een bepaalde predicaat, oh ja maar dan moet nog even dit. En dan krijg je steeds meer code die door jezelf geschreven is en die vergeleken met een goede library als lodash een veel hogere kans heeft op bugs, performance issues of wat dan ook.

Nothing to see here!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Een willekeurige sidenote... ik heb een hekel aan for-loops. :+

(Die krengen zijn nou niet bepaald composable.)

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-12 11:28
M'n oma's looprek had er nog meer op staan na 16 jaar :P Is ie wel ingereden?

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• alienfruit
  • Laatst online: 03:19

alienfruit

the alien you never expected

[b]Struikrover schreef op maandag 26 januari 2015 @ 20:28:Sails is leuk, maar nog wel een beetje onvolwassen. Waterline gebruikt geeneens constraints in MongoDB hoewel je ze wel kunt instellen. Daardoor kun je als je niet oppast willekeurige velden aan documents hangen terwijl je hebt aangegeven dat je alleen de attributes uit je model wilt kunnen toevoegen :P
Nou het probleem zit hem niet in Waterline of Sails. Maar blijkt dat de `pg` node module zijn connection pool een beetje onbetrouwbaar is en alle verbindingen verbreekt als je de poolSize + 1 wilt openen.

• F.West98
  • Laatst online: 25-12 03:46

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Uit ervaring blijkt dat het hier niet gewenst is om specifieke mensen te noemen om hun coding skills/namen/whatever. O-)
Maar mag je het wel generaliseren naar een groep mensen? :p

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Otherside1982
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-12 14:17
Bedoel je soms alle mensen geboren in 1998? :p

Ik zou me zelf houden aan de regel die geldt in [alg] Slechtste programmeervoorbeelden deel 5, zoals vermeld in de topicwaarschuwing:
Uiteraard is het in dit topic niet de bedoeling dat andere users en/of topics aangehaald worden om ze voor gek te zetten. Lachen om je eigen code, of over dingen die je "wel eens tegengekomen bent" is prima, maar hou het onderling netjes.
Dat lijkt me sowieso een mooie regel als je al wil klagen op een publiek internet forum :)

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-12 11:05
Grmbl Azure. Reboot (om een instance opnieuw op te starten) vanuit Management Portal mag niet, maar vanuit de VM zelf wel...

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

farlane schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 09:06:
[...]

M'n oma's looprek had er nog meer op staan na 16 jaar :P Is ie wel ingereden?
:Y)
Toen ik 'm in 2010 kocht stond ie op 82k. Ik heb er twee weken terug nog een gloednieuwe accu ingezet 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door .oisyn op 27-01-2015 11:39 ]

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07 12:47
De startup waar ik parttime voor werk naast school (remote) heeft een aanbod gekregen om 10 weken een programma te volgen in Silicon Valley. De vraag was of ik geïnteresseerd was om mee te gaan.
Er is nog niets definitief, maar lijkt mij een unieke kans!

• Ealanrian
  • Laatst online: 12:24
.oisyn schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 11:38:
[...]

:Y)
Toen ik 'm in 2010 kocht stond ie op 82k. Ik heb er twee weken terug nog een gloednieuwe accu ingezet 8)7
En dat was je primaire auto?

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ja. Mijn vrouw heeft pas sinds november haar rijbewijs, en we werken allebei in het Utrecht, waar we ook wonen. Bovendien wonen onze ouders ook in de buurt (nog net binnen en net buiten Utrecht). Die 5k gemiddeld per jaar klopt dus wel, want we gebruiken 'm alleen voor korte ritjes en zo nu en dan eens een vakantie.

[ Voor 36% gewijzigd door .oisyn op 27-01-2015 12:03 ]

• Ealanrian
.oisyn schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 12:01:
Ja. Mijn vrouw heeft pas sinds november haar rijbewijs, en we werken allebei in het Utrecht, waar we ook wonen. Bovendien wonen onze ouders ook in de buurt (nog net binnen en net buiten Utrecht). Die 5k gemiddeld per jaar klopt dus wel, want we gebruiken 'm alleen voor korte ritjes en zo nu en dan eens een vakantie.
Dan is het bijna zonde om zo'n grote auto neer te zetten. Is een huur auto voor de vakanties niet goedkoper?

• Caelorum
  • Laatst online: 25-12 23:09
Ealanrian schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 12:06:
[...]
Dan is het bijna zonde om zo'n grote auto neer te zetten. Is een huur auto voor de vakanties niet goedkoper?
Hoe kan je nou laten zien dat je geld hebt als je die bak niet voor je huis hebt staan wegroesten? ^^

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Topicstarter
[...]

Ik denk dat als .oisyn de auto straks gebruikt dat het elke keer zowat een hele volksverhuizing zal zijn :+

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-12 12:14

TheNephilim

Wtfuzzle

[...]

Nou een huurauto is bepaald niet goedkoop! En zo'n enorme auto is de oude van .oisyn nou ook weer niet. Met een kleine stadsauto en een huurauto op vakantie is bij elkaar duurder denk ik.

• Ealanrian
TheNephilim schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 12:16:
[...]

Nou een huurauto is bepaald niet goedkoop! En zo'n enorme auto is de oude van .oisyn nou ook weer niet. Met een kleine stadsauto en een huurauto op vakantie is bij elkaar duurder denk ik.
Die nieuwe is opzich wel een grote auto. Maar eigenlijk mag ik hier helemaal niks over zeggen, mijn auto staat ook te veel stil om eigenlijk uit te kunnen maar de afschrijving is te groot.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

[...]

Want in een grotere auto rij je meer kilometers :? Ik snap de logica niet helemaal. Het gaat er niet om hoeveel we rijden, maar hoeveel we meenemen áls we rijden ;).

* .oisyn heeft een dochtertje en er staan nog 2 kinderen op de planning.
Caelorum schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 12:07:
[...]

Hoe kan je nou laten zien dat je geld hebt als je die bak niet voor je huis hebt staan wegroesten? ^^
Dit 8). Straks in een nieuwbouwhuis met nieuwe buren. Dan kan ik dat oude bakbeest daar natuurlijk niet neerzetten :+
BtM909 schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 12:09:
[...]

Ik denk dat als .oisyn de auto straks gebruikt dat het elke keer zowat een hele volksverhuizing zal zijn :+
Als het past is het gewoon zonde om niet mee te nemen :P

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Topicstarter

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

• Ealanrian
.oisyn schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 12:18:
[...]

Want in een grotere auto rij je meer kilometers :? Ik snap de logica niet helemaal. Het gaat er niet om hoeveel we rijden, maar hoeveel we meenemen áls we rijden ;).

* .oisyn heeft een dochtertje en er staan nog 2 kinderen op de planning.
Het ging meer om het feit dat een grotere auto duurder is in belastingen en verzekering. Maar met nu 1 en straks dus 3 kinderen kan ik me een grote auto voorstellen.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12 21:27

We are shaping the future

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Topicstarter
.oisyn schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 12:18:

Als het past is het gewoon zonde om niet mee te nemen :P
Trust me, je kan een vrachtwagen voorrijden en ze verzinnen nog steeds dingen die handig zijn om mee te nemen :D

• Douweegbertje

Douweegbertje

F.West98 schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 11:05:
Uit ervaring blijkt dat het hier niet gewenst is om specifieke mensen te noemen om hun coding skills/namen/whatever. O-)
Maar mag je het wel generaliseren naar een groep mensen? :p
Nee, zeg maar gewoon niets als je zelf ook niets kan hebben. :Y)

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
This demo secretly makes requests to STUN servers that can log your request. These requests do not show up in developer consoles and cannot be blocked by browser plugins (AdBlock, Ghostery, etc.).

Your local IP addresses:

192.168.11.1
192.168.50.1

Your public IP addresses:

172.26.111.55
Nou daar ga ik dan met mijn public IP address ...

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Your local IP addresses:

192.168.56.1
Dat is m'n VirtualBox IP adres. :p
Your public IP addresses:

131.180.174.200
Dat is zowel m'n LAN als publieke IP adres. :p

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

PolarBear schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 12:58:
[...]

[...]

Je liegt, of je browset tweakers.net met een ander ip :+

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
.oisyn schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 13:02:
[...]

Je liegt, of je browset tweakers.net met een ander ip :+
Nee zelfde browser. STUNning denk ik :)

• Hipska
  • Laatst online: 01-12 09:00

• mbarie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-08-2021
Is ook specifiek voor Firefox en Chrome.

Storyteller @ soundcloud

• Douweegbertje

Douweegbertje

PolarBear schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 12:58:
[...]

[...]

same :p

Al hoewel ik blijkbaar 3 public adressen heb :+

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-12 10:56

markvt

Peppi Cola

169.254.*.* apipa staat bij publiek en dat klopt niet echt :)

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Gheh.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QFpf7nW.jpg

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Korben
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-11 13:15

Korben

() => {};

... Veel te veel tijd besteden aan een Droste-effect? :+

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Topicstarter
Ik ga een eeuwenoude discussie weer aanslingeren :P

Tabs or Spaces?

Heb een product waarin PHP, HTML, JS, JSON, LESS, CSS, YML (moeten spaties hebben) en anderen inzit. Los van 't feit dat ik onze editorconfig kan aanpassen dat ie specifiek voor YML spaties gebruikt, zat ik te denken om misschien alles maar als 1 te benaderen.

Juist met CSS wil je tabs, maar je vendor-specifics weer uitlijnen met spaties :P

Doet me denken aan
Afbeeldingslocatie: http://www.emacswiki.org/pics/static/TabsSpacesBoth.png

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-12 10:53
Zoals wij doen: Tabs en uitlijnen, zoals je zegt met spaties.

Tabs kan je zelf qua breedte instellen, dat heb je met spaties niet.

Read the code, write the code, be the code!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Tabs voor indenten. Uitlijnen van de rest doe je maar in je eigen tijd.

{signature}

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Pixels!
Ik schrijf mijn code altijd in photoshop.

[ Voor 130% gewijzigd door .oisyn op 27-01-2015 15:03 ]

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-12 11:05
.oisyn schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 15:00:
Pixels!
Paint > Photosoep.

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Topicstarter
Pixels!
Maar hoe indent je dan? 20px, 40px of 80px? En is dat een softident of een harde?

Vragen :P

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

23,25px

Dan wordt elke indenting net iets anders gerenderd door die kwart pixel offset, en daardoor zie je het verschil tussen niveaus duidelijker. Werkt super!

Dit doet me trouwens denken aan zo'n esoterische taal die een plaatje als sourcecode heeft, waarbij pixels de instructies vormen, en de kleur de instructie bepaalt. Wat was dat ook alweer?

• Soultaker
  • Laatst online: 07:40
Piet?

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Piet!
.edit: ja dat zeg ik toch? :+

[ Voor 20% gewijzigd door .oisyn op 27-01-2015 15:06 ]

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
BtM909 schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 14:53:
Juist met CSS wil je tabs, maar je vendor-specifics weer uitlijnen met spaties :P
Wil je dat? Vendorspecifics lekker laten afhandelen door een autoprefixer.
En verder kan het me weinig schelen bij css, als het maar recht staat. En je kunt het ook allemaal wegminifien, helemaal lekker rustig :)

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

• dev10
  • Laatst online: 24-12 11:57
Pixels!

• _Moe_
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-12 06:29
Zou ik mijn IMac 8.1 van op het werk een software upgrade geven naar Yosemite?

Draai nu nog op OSX 10.6.8, en dat begint helaas zijn beperkingen te tonen.

RTFM!

• Ealanrian
Meestal denk ik niet na over spaties of tabs. De IDE fixed dat wel

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 15:46

OkkE

CSS influencer :+

Ealanrian schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 16:29:
Wel belangrijk om daar afspraken over te maken binnen je team, anders eindig je met een shitload aan changes/commit waar enkel tab<>space is gewijzigd. 8)7

Dat is hier in 't verleden al meerdere malen gebeurd... :X

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ealanrian schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 16:29:
Zodat je meer tijd hebt om na te denken over grammaticale vervoegingen van Engelse leenwerkwoorden? Of fixt je browser dat ook wel? :+

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

.oisyn schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 17:23:
vervoegingen van Engelse leenwerkwoorden
Mijn favoriete topic. *O*

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-12 13:11
BtM909 schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 14:53:
Ik ga een eeuwenoude discussie weer aanslingeren :P

Tabs or Spaces?

Heb een product waarin PHP, HTML, JS, JSON, LESS, CSS, YML (moeten spaties hebben) en anderen inzit. Los van 't feit dat ik onze editorconfig kan aanpassen dat ie specifiek voor YML spaties gebruikt, zat ik te denken om misschien alles maar als 1 te benaderen.

Doet me denken aan
[afbeelding]
Waarom wil je specifiek met CSS tabs?

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:18

ErikKo

Rippie

Wat is nou de voltooid verleden tijd van "upgraden"?

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

ErikKo schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 17:34:
Wat is nou de voltooid verleden tijd van "upgraden"?
Geupgraded (met een trema, maar ik ben te lui om die te tikken).

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:18

ErikKo

Rippie

RayNbow schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 17:34:
[...]

Geupgraded (met een trema, maar ik ben te lui om die te tikken).
En moet je die laatste 'd' ook uitspreken?

• F.West98
  • Laatst online: 25-12 03:46

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Nee dacht ik

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

ErikKo schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 17:35:
[...]

En moet je die laatste 'd' ook uitspreken?
Nee, die is er alleen voor de spelling. De stam is upgrade en eindigt op een d-klank. Die zit niet in 't kofschip, dus de verleden tijd en het voltooid deelwoord gebruiken -de(n) en -d als uitgangen.

Edit: voor bonuspunten, wat is het voltooid deelwoord van deleten? :p

[ Voor 9% gewijzigd door RayNbow op 27-01-2015 17:42 ]

Pagina: 1 ... 48 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.