Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 19:44:
Waar werd dan over zakenreis gesproken? Er staat alleen reizen voor je werk ( Ohja voor overleg ), dus dat hoeft niet eens een zakenreis te zijn ;) Mijn broertje is namelijk ook voor het werk in Berlijn geweest, en ik geloof dat ze toen een appartement of dergelijke hebben moeten delen.

Maar hij heeft wel degelijk tijd gehad om Berlijn in te gaan, ondanks dat er echt lang gewerkt moest worden.
Reizen voor zaken dus een zakenreis. Lijkt mij vrij eenvoudig eigenlijk. Ik denk niet dat zijn baas hem samen met een collega naar Rio of Vegas stuurt om daar lekker de bloemetjes buiten te zetten.

[ Voor 21% gewijzigd door Tsurany op 04-11-2014 19:53 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:25
Misschien kan je met je baas een budget afspreken zodat je met dat budget (+ eventueel een eigen bijdrage) zelf iets kan zoeken? Hotel, hostel, Airbnb ofzo? In plaats van pertinent weigeren, kan je ook de dialoog aangaan en een compromis zoeken.

[ Voor 25% gewijzigd door Ramon op 04-11-2014 19:56 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mensen, hap svp niet op getroll of slechte bijdragen en plaats een TR.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb het vroeger ook vaak zat gedaan, zowel kamers gedeeld als mensen de keuze gegeven "als je mee wilt naar dit congres kun je of a) heel goedkope accommodatie zoeken of b) kamer delen". Zelf ook lang zat het goede voorbeeld gegeven. Het werd alleen moeilijk als we oneven man/vrouw groepen hadden. Leuk? Soms niet, afhankelijk van met wie je de kamer deelt. Ik slaap ook minder makkelijk.

Ik denk dat voor studenten en jonge professionals er echt wel wat flexibiliteit kan worden verwacht, en budget is niet oneindig rekbaar. Ik geef mensen de kans om met een voorstel te komen dat binnen het budget valt.

En ja, de optie is er ook om niet te gaan. Je moet je ook afvragen: is dit een punt waar je je kont tegen de krib voor wilt gooien, of zijn er belangrijker dingen om je druk om te maken? Ter vergelijking: ik betaal ook vaak zelf de upgrade naar eerste klas treinkaartjes, of ook upgrades in het vliegtuig :) .

Dat wil niet zeggen dat ik nu nog kamers zal delen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door gambieter op 04-11-2014 20:08 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ook even een duit in het zakje doen :)
Zit zelf in de detachering. Onlangs is er bij ons ook een corporate travel & living policy gekomen die onder een bepaalde salarisschaal twee man op een kamer neer zet. Aangezien dat vanuit het buitenland kwam en het secundaire arbeidsvoorwaarden betrof, moest dat langs de OR. Die snapten ook dat hem dat eigenlijk niet ging worden. Dus is bij ons de tekst gewijzigd naar "collega's moeten bij voorkeur een kamer delen". Je snapt dat dit in de praktijk inhoudt dat een kamer niet gedeeld wordt ;)

Verder maak ik met enige regelmaat internationale reizen. Meestal een week of korter. Als ik daar iets van het land of de stad zie mag ik in mijn handjes wrijven. Soms 's avonds na het eten nog het e.e.a., maar dat moet dan wel van te voren afgesproken werk zijn. Anders red je het planmatig eigenlijk nooit. Je bent daar niet voor niks namelijk ;)

Langere tijd in het buitenland heb ik zelf nooit gedaan, maar bij ons regelen ze dan meestal appartementen. Is voor alle partijen prettiger en goedkoper. Dan heb je idd wel de kans om (in het weekend) wat van het land te proeven. Want voor de rest zit je op projecten en is het gewon buffelen, en zeker geen 9 tot 5 werk. Eerder 9 tot 9 ;)
True, met alle buitenlandvergoedingen en de grote hoeveelheid uren is zo'n langere periode meestal gewoon cashen; full expenses paid. Keerzijde is dat het je deels je sociale contacten in NL kost, en dat de druk die er op een evt gezin komt te staan groot kan zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
gambieter schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 19:59:
Ik denk dat voor studenten en jonge professionals er echt wel wat flexibiliteit kan worden verwacht, en budget is niet oneindig rekbaar. Ik geef mensen de kans om met een voorstel te komen dat binnen het budget valt.
Dan is dus de vraag in wiens voordeel het is. Als het een (PhD?) student iets graag wil doen wat echt normaal gesproken niet binnen het budget valt, dan vind ik het redelijk ja. In alle andere gevallen is het de baas die het wil, of er is simpelweg budget voor. En dan is een één persoonskamer niet meer dan normaal imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-09 00:07
Ik slaap met enige regelmaat in hotels in nederland &buitenland (nederland meestal 1 nachtje, buitenland vaak langer, 1 tot max 2 weken). Wij krijgen in principe altijd een 1 kamer per persoon, normaal gezien 3* soms 2* maar das een uitzondering. Vaak boekt de opdrachtgever iets in de buurt.
Is overigens in de culturele sector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Sissors schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 20:11:
Dan is dus de vraag in wiens voordeel het is. Als het een (PhD?) student iets graag wil doen wat echt normaal gesproken niet binnen het budget valt, dan vind ik het redelijk ja. In alle andere gevallen is het de baas die het wil, of er is simpelweg budget voor. En dan is een één persoonskamer niet meer dan normaal imo.
Als een AiO denkt dat het nuttig is om naar een congres te gaan, dan kan dat besproken worden. En dan kijk je naar de mogelijkheden. Het staat niet vast, maar onderzoeksbudgetten zijn niet eindeloos :)

Zelf ook gedaan als groepsleider: (goedkope) eenpersoonskamer was een stevige wandeling van het congres weg, (duurdere) gedeelde kamers dichtbij. Keuze gegeven aan iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

gambieter schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 19:59:
En ja, de optie is er ook om niet te gaan. Je moet je ook afvragen: is dit een punt waar je je kont tegen de krib voor wilt gooien, of zijn er belangrijker dingen om je druk om te maken? Ter vergelijking: ik betaal ook vaak zelf de upgrade naar eerste klas treinkaartjes, of ook upgrades in het vliegtuig :) .
Die kan je toch ook prima omkeren? Wil je je als werkgever druk gaan maken om die paar euro's als medewerkers er kennelijk moeite mee hebben?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tsurany schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 20:51:
Die kan je toch ook prima omkeren? Wil je je als werkgever druk gaan maken om die paar euro's als medewerkers er kennelijk moeite mee hebben?
Vergeet niet dat als je de ene medewerker makkelijk de zin geeft, de volgende ook eisen gaat stellen. En redelijkheid en billijkheid moet van beide kanten komen. De insteek "ik MOET een eigen kamer hebben" is net zo slecht als "niemand MAG een eigen kamer hebben".

En ik proef hier dat sommigen vinden dat die eigen kamer een recht is. Ik zou zeggen: het is een wens, en eentje die vaak zat niet onredelijk is. Maar niet eentje die altijd en ondeelbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-09 16:52
Gerelateerd topique: Ervaringen met reizen voor werk

Ik zou pertinent weigeren overigens. Een keer heb ik een kamer gedeeld trouwens, maar dat was een suite in Las Vegas met 2 slaap- en 2 badkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:41
gambieter schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 21:11:
[...]

Vergeet niet dat als je de ene medewerker makkelijk de zin geeft, de volgende ook eisen gaat stellen. En redelijkheid en billijkheid moet van beide kanten komen. De insteek "ik MOET een eigen kamer hebben" is net zo slecht als "niemand MAG een eigen kamer hebben".

En ik proef hier dat sommigen vinden dat die eigen kamer een recht is. Ik zou zeggen: het is een wens, en eentje die vaak zat niet onredelijk is. Maar niet eentje die altijd en ondeelbaar is.
Het zal wel de sector zijn waar je in zit dan. Als je 50 of in uitzonderlijk geval 100 euro(heel duur hotel) gaat besparen op een hotelovernachting dan zal er wel iets mis zijn. De werkgever verwacht natuurlijk wel dat jij een uurtje, misschien twee of meer doorgaat bij de klant als hij daarmee uit de brand wordt geholpen. Ga je dat ook uitbetalen? Dat is heel wat meer waard dan die 50 euro.

De eerste nacht in een hotelkamer vind ik al ellende, laat staan met een collega.

Ik zie bij ons vaak ook dat reizen last minute worden geboekt terwijl dat helemaal niet nodig is. Door vooruit te plannen bespaar je al zoveel dat een eigen kamer niet eens op zal vallen.

Als het niet in de CAO/overeenkomst staat dat reizen standaard is, mag de werkgever niet verwachten dat ik mijn privétijd voor reizen, avonden, extra inzet ga opofferen en hij dan een paar cent gaat beknibbelen. Dan zoekt hij maar een ander.

Is het voor een congres en dus iets waar ik persoonlijk beter van wordt, dan zou het eventueel te bespreken zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 04-11-2014 21:48 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

LED-Maniak schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 21:42:
Het zal wel de sector zijn waar je in zit dan. Als je 50 of in uitzonderlijk geval 100 euro(heel duur hotel) gaat besparen op een hotelovernachting dan zal er wel iets mis zijn.
Het is zeker sector-afhankelijk :) . Universitair is geen vetpot, en ook geen bedrijf. Ik ben in het VK semi-overheid, waardoor ik geen 1e klas mag declareren, zelfs al is het goedkoper (en ja, met het Britse treinsysteem is dat mogelijk :p ).
Ik zie bij ons vaak ook dat reizen last minute worden geboekt terwijl dat helemaal niet nodig is. Door vooruit te plannen bespaar je al zoveel dat een eigen kamer niet eens op zal vallen.
Dat is zeker iets wat meespeelt. Met een congres boeken we zo ruim mogelijk van te voren, en kijken verder dan wat de organisatie aanbied. Bij de medische congressen konden we zo veel geld besparen, want de artsen wilden niet in gewone hotels :+

Verder met hieronder: het vragen om bijbetalen is een zwaktebod.

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 04-11-2014 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mijn ervaringen met hotelkamers voor bedrijfsreizen zijn zodanig dat het feit dat je vaak extra lange dagen maakt, jetlagged kan zijn, in een vreemde omgeving bent en niet in je eigen bed slaapt zo veel extra vermoeidheid kan opleveren dat een gebrek aan privacy en rust op mijn hotelkamer door een extra collega voor mij onacceptabel zou zijn.

Als ik in mijn normale werkroutine stop met werken en naar huis ga verwacht ik ook die privacy en rust, hetzelfde gaat op voor een werkreis. Ik krijg immers over het algemeen ook niet meer betaald voor die tijd nadat het werk erop zit. Om dan nog steeds te moeten compromitteren voor mijn baas om iets wat in mijn ogen onnodig is voor mij persoonlijk onacceptabel.

Ik heb dan nog liever dat er op de reis of het hotel zelf bezuinigd wordt dan dat ik een kamer moet delen. Zelf bijbetalen vind ik een zwak compromis vanuit de werkgever: dat geeft aan dat hij geen sterk beleid kan formuleren of een zwakke onderbouwing heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is een persoonlijke kwestie, en hangt af van situatie (en collega) in kwestie. Ben er zelf nog niet mee geconfronteerd, maar zou er mits schappelijke collega ws weinig moeite mee hebben.

Heb wel het ultieme idiote tegenovergestelde gehad. Moest met een collega naar Limerick. Reguliere hotel zat vol en boekingssysteem kon maar een ander hotel boeken. Ding was op 2km buiten de stad gelegen en ipv kamers kregen we elk een 7-kamer appartement met twee badkamers, woonkamer, keuken etc 8)7

Helaas zoals gebruikelijk erg laat thuisgekomen en erg vroeg moeten vertrekken beide nachten, dus exact 0,0 meerwaarde genoten tov een bed in een youth hostel dorm :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toasterlabs
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-09 15:49
Vreemd dat de grootste ergernis (ok mijn grootste ergernis) nog niet genoemd is. Snurkers! Ik moest tot voor kort 2-3 weken reizen voor de job (nee, je hebt echt geen tijd voor sightseeing!) en kreeg altijd een eigen kamer als het voor klanten gerelateerd werk was (en is, moest ik nu nog de regio uit moeten).

Voor conferenties dienen we wel een kamer te delen of bijbetalen. Nu vond ik het helemaal niet erg om een kamer te delen als dat met iemand is die niet snurkt. Ik was voor een week in Seattle en lag op een kamer met een Rus die geluiden maakte welke een 747 in het niets laten verdwijnen (opgegroeid naast een luchthaven kan ik wel wat hebben :X ) Alleen was ik op een bepaald moment klaar om die man uit zijn lijden te verlossen met een kussen.

Nee, kamers moet je niet delen op zaken reizen.. Ik betaal graag bij om gewoon een beetje nachtrust te hebben welke niet onderbroken word en een plek om de batterij te herladen na een zware dag te hebben!

/OT:
@Dion_B: Limerick, lekker! Stab City :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wtf. je bent weg voor je werk, dat is werktijd en reistijd.
Als ik niet gewoon 1e klas mag reizen (en business vliegen in een aantal gevallen) mogen ze de pot op. Simpel.
Bijbetalen, you've got to be shitting me.

100 ekkies voor een nacht? Lijkt me dat je in veel steden dan in een gaar hotel zit; als de baas wil dat ik reis vergoedt hij (en ja daar is inderdaad een amvb voor ... http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_04-11-2014 ):

* Diner/lunch/ontbijt (tenzij inbegrepen bij hotel/conferentie)
* Zakgeld afhankelijk van aantal uren (peanuts)
* Hotel. Daat scheelt per land, maar ik kan bijvoorbeeld binnenkort in duitsland 206 euro per nacht stukslaan. Hotel mag ik dan vrij kiezen.
En nee ik hoef zeker niet met anderen op mijn kamer te maffen (tenzij ik ze zelf uitnodig ;) ).

Het is ook vrij simpel: ik reis voor mijn wg, om mijn wg te vertegenwoordigen, te netwerken of kennis te verzamelen. Als ik daar als een natte tosti rondloop omdat ik in een jeugdherberg oid zit heb je heel weinig aan me.

Ook ga ik binnenkort naar een conferentie, en daar ga ik gewoon van 10.00 tot 01.00 naar praatjes toe, praatjes maken met deze of gene en dingen sjeffen voor de baas. 3-4 dagen achter elkaar.
Dat krijgt wg er wel mooi voor terug.

[ Voor 26% gewijzigd door Boudewijn op 04-11-2014 22:55 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Dank voor alle goede reacties!

Het betreft gelukkig niet mijzelf maar een collega, maar toch wel de nodige opmerkingen hier gevonden die ik ga onthouden - want goed denkbaar dat dit ook bij mij een keer gaat spelen.

Wat hierbij vooral steekt is dat het op dit moment (en al voor langere tijd) behoorlijk goed gaat met het bedrijf: beter dan concurrerende bedrijven, kwartaalcijfers die telkens boven verwachting goed zijn. En dan dit soort besparingen - dat voelt wat oneerlijk.

Over het algemeen gaat het hierbij ook niet over conferenties of andere reizen die je als deels-plezierreis zou kunnen zien - het zijn echt reizen voor projectoverleg, problemen oplossen of andere dingen die direct en vooral in het belang van de werkgever zijn.

De suggestie van Ramon vind ik dan wel een goede - aanbieden te zoeken naar een goedkoper hotel, hoewel je daar natuurlijk ook spijt van kan krijgen. ;-)

En wellicht dat de situatie meer is zoals The Eagle beschrijft: zou zomaar kunnen dat dit plan vanuit het buitenland komt en er niet is nagedacht over hoe dat hier aankomt. Ik heb het maar uit de derde hand meegekregen, geen idee wat voor nuances er in het echte verhaal nog zitten. Ben wel benieuwd hoe dit op m'n werk verder gaat uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
gambieter schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 21:11:
[...]

Toen ik PhD was, was het sowieso wel dat je niet in het conferentiehotel normaal gesproken gaat zitten, maar eentje in de buurt waar je minder hard wordt opgelicht. Maar een kamer delen was er nooit bij. Gelukkig was er gewoon voldoende reisbudget. En waarom ook niet? Je kost een ton of 2 ofzo, puur aan salaris + werkgeverslasten. Tel daar nog apparatuur en kosten voor begeleiding aan toe, en waarom zou je dan in hemelsnaam druk gaan maken over een paar tientjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Sissors schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 23:26:
Toen ik PhD was, was het sowieso wel dat je niet in het conferentiehotel normaal gesproken gaat zitten, maar eentje in de buurt waar je minder hard wordt opgelicht. Maar een kamer delen was er nooit bij. Gelukkig was er gewoon voldoende reisbudget. En waarom ook niet? Je kost een ton of 2 ofzo, puur aan salaris + werkgeverslasten. Tel daar nog apparatuur en kosten voor begeleiding aan toe, en waarom zou je dan in hemelsnaam druk gaan maken over een paar tientjes?
Ik kan je verzekeren dat de budgetten voor AiO's nooit dekkend zijn, waar ik ook geweest ben. Het blijft schrapen. En als groepsleider neem ik liever een extra persoon mee naar een congres dan iedereen een eigen kamer geven (als dat de keuze is).

Maar goed, de academische sector is afwijkend en misschien te off-topic voor deze specifieke vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Eigenlijk is het wel of niet delen van een kamer heel simpel: vraag aan je collega's of ze kunnen slapen als er iemand naast hen ligt te snurken. Meestal is dat niet het geval. Geldt omgekeerd ook en ook je baas zal inzien dat als jij geen nachtrust hebt, of nog erger hijzelf, het geen goed idee is om mensen een kamer te laten delen.

Ik weet van mijn collega's iig dat ze niet op mijn gesnurk zitten te wachten, en omgekeerd idem dito ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik moet er niet aan denken... Heb 6 maanden 3 nachten per week in 'n hotel gezeten, en hoewel het vreselijk saai is, moet ik er niet aan denken om met iemand m'n kamer te delen. Weg privacy, weg mogelijkheid om even na het douchen in je nakie de kamer in te lopen om wat kleding te pakken, weg mogelijkheid om ongegeneerd aan je kruis te krabben, weg mogelijkheid om zelf te bepalen hoe laat je gaat slapen en hoe laat je opstaat, weg mogelijkheid om even in alle rust met je vriend te bellen, weg mogelijkheid om lekker in je nakie te gaan slapen.

Nee, als m'n werkgever hiermee aan zou komen, zou hij toch echt een dikke vinger krijgen (wel netjes gebracht natuurlijk).

In geval van een congres oid kan ik 't me nog voorstellen, da's erg incidenteel en ook voor jezelf nuttig, maar voor gewoon werk? Nee, nimmer.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:36

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Het hangt er een beetje om. Ik heb het een paar keer gehad op wat drukke events (meestal maar een dag of 3 a 4) in de VS en Israel voor werk, dat het kamers delen was. Momenteel reis ik minimaal 1 week per maand, maar m'n huidige werkgever is erg goed voor de mensen wat betreft dit soort zaken. Toen ik in de zomer een paar weken achter elkaar weg was zat ik in een gemeubileerd appartement in downtown Austin, best OK. Nu in fatsoenlijke hotels en ook qua andere onkosten wordt er niet moeilijk gedaan.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat ik veelal van kennissen hoor is dat hun het veelal als volgt geregeld krijgen :
- Werkgever stelt een pakket voor (en dat kan ook in theorie best 2 op 1 kamer zijn (nooit van gehoord, maar theoretisch zou het kunnen) maar bijv ook huurauto indien nodig etc)
- Daarnaast is er per reis een budget voor overnachtingen waarmee je buiten de selectie van de werkgever kan gaan shoppen.Alleen dan moet je wel alles zelf regelen.

Zo heb ik dus weleens gehoord dat mensen voor het budget kozen, dan zelf het pakket gingen regelen en bijv allerlei extraatjes erbovenop regelden (pakket was goedkoper dan budget)
Dat interesseerde die baas dan weer niets, de baas had gewoon zoiets van : Budget is x, maar ik zit er niet op te wachten dat mijn werknemers tijdens werktijd hotels gaan uitzoeken etc dus ik bied gewoon een compleet geregelde mogelijkheid aan voor de mensen die geen zin hebben om extra tijd te steken in het uitzoeken van accomodatie etc.

Dan is er dus ook geen mogelijkheid tot bijbetalen of iets anders.
Receptioniste krijgt de opdracht om een pakket voor een zakenreis samen te stellen en daar zijn geen uitzonderingen op mogelijk. Wil je daarover in discussie gaan dan moet je maar voor het budget kiezen.

En op zich is het totaal niet moeilijk om met het budget hetzelfde te boeken ( je krijgt alle info van wat er in het pakket zit dus je kan zo zelf alles langsbellen om het zelf te regelen en zelf je luxere dingetjes te regelen, hooguit heb je een kans dat het budget minder is dan de prijs van het pakket)
Alleen het idee erachter is gewoon dat de receptioniste binnen een uur een pakket kan samenstellen en niet 2 dagen bezig is om ieders wensen te proberen er in te proppen en de reservering in 5 minuten gedaan is.

En opzich vind ik het altijd klinken als een mooi compromis, je krijgt een aanbod als iets je er niet aan bevalt dan regel je het maar lekker zelf, maar je valt geen andere werknemers lastig met je persoonlijke wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ardana schreef op woensdag 05 november 2014 @ 00:27:
Ik moet er niet aan denken... Heb 6 maanden 3 nachten per week in 'n hotel gezeten, en hoewel het vreselijk saai is, moet ik er niet aan denken om met iemand m'n kamer te delen. Weg privacy, weg mogelijkheid om even na het douchen in je nakie de kamer in te lopen om wat kleding te pakken, weg mogelijkheid om ongegeneerd aan je kruis te krabben, weg mogelijkheid om zelf te bepalen hoe laat je gaat slapen en hoe laat je opstaat, weg mogelijkheid om even in alle rust met je vriend te bellen, weg mogelijkheid om lekker in je nakie te gaan slapen.

Nee, als m'n werkgever hiermee aan zou komen, zou hij toch echt een dikke vinger krijgen (wel netjes gebracht natuurlijk).

In geval van een congres oid kan ik 't me nog voorstellen, da's erg incidenteel en ook voor jezelf nuttig, maar voor gewoon werk? Nee, nimmer.
Precies. Ik zit liever alleen in een hotelkamer met minder luxe dan met een collega in een vijfsterrenkamer. Ik vind het heel belangrijk om tijd voor mezelf te hebben, zeker na hectische werkdagen die een verblijf op afstand met zich meebrengen. Dan lever ik liever m'n per diem / maaltijdvergoeding in. Was een leuk extraatje, maar eigenlijk overbodig. Thuis moet ik tenslotte ook eten. Mijn langste verblijf voor werk was vijf weken in de VS, toen had ik een appartement in corporate housing met een eigen wasmachine en keuken. Ik had een eigen appartement, sommige andere collega's deelden een appartement. Dan hadden ze wel een eigen slaapkamer en badkamer. Zoiets zou ik dan wel prima hebben gevonden, mits ik het met de collega goed kan vinden.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Tegenwoordig reis ik eigenlijk zelden meer voor het werk, vroeger wel redelijk wat gedaan. Dan maak je al snel 10-11 uur per dag (en soms nog meer), dan wil ik daarna wel een beetje rust aan mijn kop en idd privacy. Je bent vaak al compleet bekaf na zo'n enorm lange werkdag en al het reizen enzo.

Overigens altijd netjes alles vergoed, en netjes op je eigen kamer (ook als er meerdere collega's waren). Dus nooit een probleem geweest.

Als ik daarvoor zou moeten betalen zou ik de reis gewoon weigeren, stuur dan maar een ander. Ik zit daar niet voor mijn lol zeg maar, maar omdat de baas het wil.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 13:24

Don Quijote

El Magnifico

Ik zou zeker niet akkoord gaan met het delen van kamers. Je gaat niet op voetbalkamp! Ik heb de laatste drie jaar zo'n 1,5 jaar doorgebracht in hotels in het buitenland voor mijn werk en moet er niet aan denken om samen met een collega een kamer te moeten delen. Dat is misschien één dag leuk, maar daarna gaat het chronisch gebrek aan privacy mij in ieder geval opbreken. Je kijkt overdag al constant tegen diezelfde koppen aan, 's-avonds tijdens het eten waarschijnlijk weer, en dan moet je er toch niet aan denken om het laatste uurtje van de dag weer diezelfde mensen te moeten zien.
Gelukkig is dit bij mijn werkgever nooit een issue geweest en is de policy dat je te allen tijde een eigen kamer hebt in een goed business hotel (SPG, Hilton, Mariott). Ik vind dat ook niet meer dan normaal wanneer je van je werknemers vraagt om ergens anders te slapen dan thuis. Net zo goed als dat ik het niet meer dan normaal vind dat je werkgerelateerde vluchten buiten Europa Business Class vliegt.

Wanneer er bij je werkgever echt geen geld voor is om wat voor reden dan ook, zou je misschien nog eens een keer over je hart kunnen strijken, maar bij een werkgever waar het financieel voor de wind gaat (zoals bij jou het geval is) zou ik daar zeker de discussie over durven aangaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:12
Het is hierboven al vele malen gezegd en inderdaad: dienstreizen zijn geen pretje en wat rust en privacy is absolute noodzaak.

Daar staat tegenover dat ik een aantal collega's heb gehad die het geheel vrijwillig en op eigen voorstel deden. Bijvoorbeeld om een paar dagen voor/na budgetneutraal te maken of als ondersteunend argument om met meer dan het absolute minimum qua afvaardiging te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

In de tijd dat ik nog regelmatig op reis ging, was dat meestal voor conferenties of voor onderzoek in een semi-academische setting. Daarbij had ik eigenlijk altijd een eigen kamer, behalve bij twee keer dat we met vrijwel de gehele organisatie op pad zijn geweest. Ook volstrekt normaal wat mij betreft. Je wil na je werk gewoon even tot rust komen. Je wil even privacy om het thuisfront te kunnen bellen of skypen ofzo. Je wil goed kunnen slapen.

's Avonds samen een drankje aan de bar drinken is optioneel, daar kan je je aan ontrekken. Met een collega op de kamer wat mij betreft alleen als het van beide kanten vrijwillig is ... :P

Tijdens de werkactiviteiten was er weinig tot geen gelegenheid om iets van de lokatie te zien. Ik heb wel meegemaakt dat ik echt het conferentiehotel niet ben uit geweest, en buiten het hotel alleen het vliegveld en de taxi gezien heb. Maar aan de andere kant was er vaak wel de mogelijkheid om op eigen kosten wat langer te blijven of eerder te gaan, en dan wel even de tourist uit te gaan hangen. Dat mocht zolang dat niet duurder was. Soms was het zelfs goedkoper om zaterdag avond vast te vliegen, zondag op kosten van de baas de tourist uit te hangen, en dan maandag ochtend vroeg aan de slag te kunnen dan pas op zondag te vliegen, inclusief extra verblijfskosten. Wel eens gedaan, maar als je dat vaak moet doen en je hebt een gezin thuis dan heb je daar ook geen zin meer in natuurlijk.

[ Voor 38% gewijzigd door ATS op 05-11-2014 08:52 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 12:49
Eerlijk gezegd zou ik ook niet akkoord gaan.
Je zit voor je baas in het buitenland/ver weg, sommige hier mogen misschien denk dat een hotel "leuk" is en dat is de eerste 10 keer misschien zo daarna valt dat toch wat meer tegen.

Ik mag van geluk spreken dat het bij mijn bedrijf van zelfsprekend is dat je gewoon een losse kamer krijgt.

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Het zou er bij mij wat van afhangen.
Als het puur werk is => prive-kamer.

Is het om een conferentie bij te wonen, dan zou ik er minder een probleem mee hebben.
We gaan er dan wel vanuit dat de collega in kwestie geen houthakker is die 's nachts wat woudreuzen gaat liggen omzagen.

Dus in het geval van de TS zou het zijn van: als je maar 1 kamer wilt betalen om de prijs te drukken, dan weet ik nog een manier om de prijs verder te drukken en dat is maar 1 man naar ginder sturen.
Of je vraagt heel droog of je de tijd van de hotelkamer als overuren kunt boeken - want collega is aanwezig => kan het niet gaan zien als vrije tijd. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-02-2023
Ik heb voor m'n stage naar Engeland gemoeten, met 4 anderen in een bungalow. Daar word je na 8 dagen wel moe van, maar huisje was groot genoeg en we kregen vast bedrag waarvan we moesten eten wat ruim genoeg was om na het werk uiteten te gaan. Lange dagen van 7 tot 8 soms maar goed geregeld en was leuke ervaring. Ik heb niks van de omgeving gezien want je gaat met donker naar de plant toe en komt met donker weer thuis.

Voordeel is dat het lekker betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Nu weet ik niet waar die meeting is, maar dit klinkt alsof de duurdere kamers worden geboekt en dat de werkgever daar niet mee akkoord gaat. Een gemiddelde hotelkamer kost tussen de 50 en 150 euro (afhankelijk van waar je zit).

Echter gaat het hier om een overleg met buitenlandse collega's. Zijn dit collega's van hetzelfde bedrijf? Hoe vaak komen dit soort meetings voor? Als dit maandelijkse meetings zijn, en in beide richtingen, dan kan ik mij voorstellen dat de werkgever hier een maximum aan wil stellen.

Als je dan 15 (of 50) euro uit eigen zak moet betalen, dan is er waarschijnlijk een maximum prijs aan de hotelovernachtingen en bijbehorende kosten gesteld.

Het enige advies zou in dat geval zijn, om op zoek te gaan naar een goedkopere kamer als je het echt noodzakelijk vindt om die meeting te houden.

Ik zou geen conflict op gaan zoeken voor 15 euro. Ik zou eerst achter beide kanten van het verhaal van die 15 euro (of 50) aan gaan.

Een financieel gezond bedrijf is vooral gezond omdat er geen onnodige uitgaven gedaan worden. Zowel grote als kleine uitgaven. Een meeting tussen collega's uit verschillende landen kost relatief veel en levert relatief weinig op. Zeker als dit soort meetings regelmatig gehouden worden, rijzen de kosten snel de pan uit. Als de kosten declarabel bij een klant zouden zijn, dan was het waarschijnlijk een stuk makkelijker voor de werkgever.

En als dan duidelijk is geworden, waarom het bedrijf die 15 euro ingesteld heeft, dan kun je ook nog eens bedenken wat de noodzaak is van dergelijke meetings.

Edit: Ik heb zelf nog maar 1 keer met een collega op één kamer gezeten en dat was omdat de nachtvlucht die we hadden, geannuleerd werd en we moesten overnachten op de luchthaven en het de laatste kamer in het enige hotel was. Geen andere keuze dus. Dat is één keer van meer dan 250 zakenreizen en duizenden overnachtingen.

Ik zal mij altijd verzetten tegen dit soort "goedkope" oplossingen. Als je werkelijk 15-50 euro per nacht zelf moet bijbetalen, en het is al de goedkoopste kamer in de buurt, dan blijkt in mijn ogen de waardering van de werkgever voor dit soort meetings.

[ Voor 15% gewijzigd door Arthas op 05-11-2014 10:07 ]

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Ik vind 2 mensen op 1 kamer absoluut belachelijk en een groffe schending van de privacy, met bovendien risico's op ongewenste intimiteit. Want ik stel voor dat ze niet een man met een vrouw op 1 kamer zetten? En zoniet, hoe doen ze het dan met homoseksuele mannen? Moeten die dan juist met een vrouw op 1 kamer? Of biseksuele mannen? Of mannen waarvan het onbekend is?

Stel het zijn toch 2 heteromannen, waarvan de 1 een swinger is die graag naakt slaapt/rondloopt, en de ander juist erg preuts is (zou echt iets voor mij zijn om te overkomen.. :+ ).

Volgens mij kan deze bezuiniging van ~50 euro per trip de werkgever in onmogelijke situaties brengen die je te allen tijde wilt voorkomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Bij ons is tijdens zakenreizen zoiets onbestaanbaar. Van familieleden begreep ik dat bij montagewerkzaamheden (het wordt dat "in kost" genoemd) juist heel normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Compleet belachelijk.

Wat is de volgende stap bij dit bedrijf? Eigen boterhammetjes meebrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 19:45
Verwijderd schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 19:23:
Naar mijn mening stel je dan gewoon aan, ik bedoel je kunt toch wel met twee mannen op een hotel kamer? Daar is toch helemaal niks mis mee?
Ja en elkaar dan lekker scheren in de ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
h4ze schreef op woensdag 05 november 2014 @ 10:48:
[...]

Ja en elkaar dan lekker scheren in de ochtend.
Als de een doucht kan de ander ook prima een grote boodschap doen in de gedeelte badkamer, gewoon even blijven douchen en niet kijken!

Trouwens - sommige hotels hebben een douche met glazen wand waar je vanaf de slaapkamer doorheen kunt kijken. Mag hopen voor collega van TS dat hij daar niet in terecht komt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 10:43:
Compleet belachelijk.

Wat is de volgende stap bij dit bedrijf? Eigen boterhammetjes meebrengen?
Ik ken bedrijven waar het reisbeleid is dat je maaltijden zelf moet betalen (muv ontbijt, wat weer wel vergoed wordt), of dat er een maximumbedrag aan zit (dus dat je geen 12-gangen diner met kaviaar vergoed krijgt enzo).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik doe veel zakenreizen en heb nog nooit een kamer moeten delen met een collega. Zou ik trouwens ook pertinent weigeren. Vaak word je min of meer gedwongen om ook 's avonds nog met je klant / leverancier / collega te eten etc., wat in realiteit neerkomt op werken, dus is het minste wat je kan verwachten dat je een eigen hotelkamer hebt. Als je werkgever weigert om dat klein beetje geld in je te investeren zoek je best zo snel mogelijk een nieuwe baan.

Kunnen reizen voor je werkt lijkt voor velen een luxe, maar komt vaak neer op erg lang werken (waar je maar 8 uur voor betaald wordt) in een setting die niet comfortabel is. Je collega's zijn vaak je vrienden niet en na één dag (soms zelfs één uur :)) is continu bij elkaar zijn, van ontbijt to avondmaal, verre van aangenaam.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2014 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wildhagen schreef op woensdag 05 november 2014 @ 10:56:
[...]

Ik ken bedrijven waar het reisbeleid is dat je maaltijden zelf moet betalen (muv ontbijt, wat weer wel vergoed wordt), of dat er een maximumbedrag aan zit (dus dat je geen 12-gangen diner met kaviaar vergoed krijgt enzo).
Dus dat soort bedrijven verwacht dan dat je duurdere middag -en avondmalen gaat betalen dan je thuis zelf kunt koken (of moeder de vrouw)?? 8)7

Dat er een maximum gesteld wordt en dat je geen 12-gangen diner met kaviaar vergoedt krijgt, OK, daar kan ik me zeker in vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 10:59:

Kunnen reizen voor je werkt lijkt voor velen een luxe, maar komt vaak neer op erg lang werken (waar je maar 8 uur voor betaald wordt).
Ehm, wat is dat voor toko dan? Als ik 12 uur maakte, werd er ook 12 uur uitbetaald (8 uur normaal tarief, 4 uur overwerk, uiteraard).

Als jij 12 uur werkt, werk hij dan 4 uur 'gratis'? Dat lijkt me ook niet de bedoeling...? ;)

Of je moet in hogere management-functies oid zitten, waar overwerk vaak als 'hoort erbij' wordt beschouwd, en het dus niet extra vergoed wordt.
Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:04:
[...]

Dus dat soort bedrijven verwacht dan dat je duurdere middag -en avondmalen gaat betalen dan je thuis zelf kunt koken (of moeder de vrouw)?? 8)7
De details weet ik niet (heb het zelf niet meegemaakt), maar de redenatie was iirc dat je je lunch en diner (of de boodschappen die je daarvoor deed, als je zelf kookte) in NL ook zelf moest betalen, en dus ook op zakenreis.

Kan me er op zich nog wel iets bij voorstellen.

[ Voor 29% gewijzigd door wildhagen op 05-11-2014 11:06 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wildhagen schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:05:
[...]

Ehm, wat is dat voor toko dan? Als ik 12 uur maakte, werd er ook 12 uur uitbetaald (8 uur normaal tarief, 4 uur overwerk, uiteraard).
Ik heb inderdaad een functie waarbij overwerk part of the job is. Ik vind het in mijn geval normaal dat ik niet voor overuren wordt betaald, omdat mijn salaris en andere voordelen dat compenseren. Dat gezegd zijnde, heb ik in geen enkel bedrijf gewerkt waar overuren op een zakenreis vergoed werden. Dat is ook moeilijk te meten. Is 's avonds met je klant gaan eten strikt gezien werken (ik vind van wel)? En moet je daar dan voor betaald worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

wildhagen schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:05:
[...]

De details weet ik niet (heb het zelf niet meegemaakt), maar de redenatie was iirc dat je je lunch en diner (of de boodschappen die je daarvoor deed, als je zelf kookte) in NL ook zelf moest betalen, en dus ook op zakenreis.

Kan me er op zich nog wel iets bij voorstellen.
Dan is je aanname dat je kan koken op je hotelkamer... De meeste hotelkamers die ik ken hebben die luxe niet. Dus als dat een eis is vanuit een werkgever dan moet er een appartement zijn waar je kan overnachten met die mogelijkheden.

En dan nog. Dan moet je voor een maaltijd enkele zaken kopen die je normaal thuis hebt staan. Als je een stukje vlees wilt bakken moet je ook boter of olie kopen. Is er meestal niet in kleine verpakkingen en zo ja dan is het vaak duurder...

Ik kan me daar niet echt in vinden. Een beetje werkgever geeft een bedrag per dag voor lunch/avondeten en je mag zelf bepalen hoe je dat invult/aanvult.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:08:
[...]

Ik heb inderdaad een functie waarbij overwerk part of the job is. Ik vind het in mijn geval normaal dat ik niet voor overuren wordt betaald, omdat mijn salaris en andere voordelen dat compenseren. Dat gezegd zijnde, heb ik in geen enkel bedrijf gewerkt waar overuren op een zakenreis vergoed werden. Dat is ook moeilijk te meten. Is 's avonds met je klant gaan eten strikt gezien werken (ik vind van wel)? En moet je daar dan voor betaald worden?
Bij ons was het beleid heel simpel: alle tijd die je op het kantoor van de klant doorbracht was werktijd. De eerste 8 uur werd als normale werktijd betaald, alles daarboven als overuren volgens het geldende opslagtarief (dus +50, +75 of +100 procent, afhankelijk van het tijdstip).

Diner met zakenrelatie werd niet als werktijd gezien (en dus ook niet uitbetaald), maar de maaltijd zelf werd wel vergoed (zowel lunch als diner), met als enige eis dat het om 'redelijke' bedragen moest gaan (dus geen excessieve zaken als 12-gangen met kaviaar). Moest je overigens wel zelf voorschieten, en later declareren, maar dat lijkt me logisch.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 13:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overuren rondom zakenreis vergoed krijgen, nee idd - maar omgekeerd hebben wij de regel dat je daar tijd-voor-tijd van kunt maken, dus als je halve dag extra bezig geweest bent op pad, je ook een halve dag op een ander moment terug kunt pakken.

Verschilt trouwens van afdeling tot afdeling. Bij ons in Engineering gebeurt het grotendeels informeel. We hebben sowieso geen 9-to-5 cultuur. Je hebt dingen die af moeten. Je wordt zelf volwassen geacht om die dingen tijdig af te krijgen. Hoe je dat doet mag je (voorzover het compatibel is met overleggen/afstemming e.d.) grotendeels zelf bepalen. Pas als dingen niet af komen en/of de aansluiting met stakeholders gemist wordt gaan er vragen gesteld worden over hoe/wat/waar.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stpan
  • Laatst online: 15-06 05:42
Ik heb regelmatig voor verschillende werkgevers gereist en werkelijk nog nooit een hotelkamer hoeven delen. Dus voor mij is het 'vreemd' als dit zou moeten. Maar eerlijk gezegd vind ik het nog veel vreemder dat je zelf zou moeten meebetalen aan je privacy.

Ik zou je aanraden na te vragen of jouw werkgever voorwaarden voor zakenreizen heeft vastgelegd. De multinationals waar ik voor heb gewerkt hadden dat wel, inclusief eventuele vergoedingen voor avondeten, vrije tijd, overuren etc. Human Resources is hier meestal verantwoordelijk voor.

Overuren op locatie heb ik nooit vergoed gekregen, en zo stond het ook in de voorwaarden. Wel heb ik ooit overuren gekregen voor het reizen in het weekend, maar dan alleen voor de uren die tussen 9:00 en 18:00 plaatsvonden (dus vliegen naar AUstralie, vertrek om 14:00 was 4 uur overwerkvergoeding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Huh, ik zie een dagdeel reizen gewoon als werktijd... en compenseer dat daarna lekker. Op gekke tijden is het formeel gezien zelfs >100%, maar daar begin ik niet aan qua compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-09 15:40

TommyGun

Stik er maar in!

Hbeez schreef op woensdag 05 november 2014 @ 10:53:
[...]

Trouwens - sommige hotels hebben een douche met glazen wand waar je vanaf de slaapkamer doorheen kunt kijken. Mag hopen voor collega van TS dat hij daar niet in terecht komt :+
Verschrikkelijk, dat soort hotels vermijd ik al bij voorbaat.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 01:13

derx666

mecker ende blaet

De keren dat ik gereisd heb voor mijn werkgever heb ik ook elke keer een hotelkamer voor mezelf gehad, zelfs als we met meerdere mensen in hetzelfde hotel zaten. Ik zou het ook niet anders willen, ook voor mijn collega's niet, ik snurk nl. als een houthakker op speed :) Mijn vrouw slaapt standaard met oordopjes in :)
Ook qua privacy zou ik het vervelend vinden, maar voor 1 a 2 nachten zou ik daar nog mee kunnen leven.
Verder was het hotel altijd wel ok, gewoon van die standaard business dingen. Niet geweldig maar ook niet slecht. Zolang de kamers schoon zijn, groot genoeg om me enigzins te kunnen bewegen, bedden niet doorgezakt zijn, en er een fatsoenlijke badkamer/wc in zit vind ik het wel prima.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuzenJaap
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-09 22:49
bij ons is het heel simpel,
je reserveert een redelijke kamer
je deklareert je diner / lunch, wat wel redelijk moet zijn.
bij meer dan twee nachten per maand op reis krijg je per nacht een kleine vergoeding of mag je tijd voor tijd opnemen. Het hoeft geen geld te kosten , maar je hoeft er niet rijk van te worden.
(was heel veel jaren bij een mainframeleverancier wel anders, per dag in het buitenland een vast bedrag waar je zelf je hotel/diner van moest betelen. Na 13 weken cursus hield je dan heel veel geld over !)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

chime schreef op woensdag 05 november 2014 @ 09:19:
Of je vraagt heel droog of je de tijd van de hotelkamer als overuren kunt boeken - want collega is aanwezig => kan het niet gaan zien als vrije tijd. >:)
Dit.

Zodra er collegae aanwezig zijn wéét je dat je je enigszins netjes moet gedragen. En dat is voor mij níet gelijk aan ontspanning. Ik zou na 'n paar dagen knettergek worden.
Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:04:
Dat er een maximum gesteld wordt en dat je geen 12-gangen diner met kaviaar vergoedt krijgt, OK, daar kan ik me zeker in vinden.
Wij hadden (5 jaar geleden) een maximum van € 20 per dag (Nederland) - niet compenseerbaar met andere dagen. Dus als je de ene dag 'n salade uit de supermarkt haalde van € 5, mocht je niet de volgende dag voor € 35 eten. En lunch werd al helemaal geen rekening mee gehouden. Maar goed, da's off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:58
Bij ons is het ook gewoon netjes geregeld standaard een 3 sterren hotel met een kamer per persoon, in minder ontwikkelde landen een 4 sterren hotel. Alles tot 10 uur per dag mag je schrijven en compenseren, de rest wordt uitbetaald.

Maaltijden worden gewoon vergoed zolang het maar redelijk is. Dertig tot veertig euro pp is nooit een probleem. Je kan zelfs je partner meenemen maar alle meerkosten worden uiteraard niet vergoed.

Ik heb er zelf ooit eens een vakantie aan vastgeplakt in de USA. Ben daar nog 2 weken extra gebleven en moest iets van E200 voor het ticket bijbetalen.

Maar wat hier vaker is aangehaald dienstreizen zijn geen snoepreizen en meestal keihard werken. Daar mag de werkgever best wat tegenover te zetten en de meerkosten voor onderdak en eten volledig vergoeden. Gaan ze dadelijk ook het hotel niet meer helemaal vergoeden omdat je thuis ook kosten maakt om te wonen?

Oh ja mensen die hier heel vaak moeten reizen krijgen zelfs 1 keer per 2 jaar een koffer vergoed.

[ Voor 5% gewijzigd door Refro op 05-11-2014 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foto
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 11:00
Bij ons is het op hotel gewoon 1 persoon per kamer.
Zowel als we voor het werk (klanten) in het buitenland zijn als dat we voor een training in het buitenland zijn.
Als we voor een training weg zijn wordt er wel wat meer op de kosten gelet.

Als uitzondering kan het voorkomen dat als we op een compound moeten slapen dat we met meerdere mensen de kamer moeten delen. Meestal zijn we gelukkig "belangrijk genoeg" om een eigen kamer te krijgen.

Laats een keer een week met een collega op de kamer gezeten (leeftijd verschil van 30 jaar) en dan ook nog eens minimaal 12 uur per dag in een straal van 5meter van elkaar werken.
Dan zijn de momenten dat je even rustig op de wc kunt zitten wel lekker...

Aan de andere kant ik heb er geen moeite mee gehad. Het is even afspraken maken, jij doucht van 6 tot 6:20 en jij van 6:20 tot 6:40 dan ontbijten en aan het werk...

Savonds gaat er 1tje even de gang op om te bellen en de ander blijft op de kamer...

Maar goed de sfeer op een compound is sowieso anders dan in hotels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-09 20:10

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Vandaag in een interessant gesprek met onze directeur kwam dit ook naar voren. De regel bij ons is: er is geen budget, geen regel.

Jij als werknemer bepaald dus waar je verblijft, wat voor kamer, en wat jij denkt dat gewoon acceptabel is. Zodra je dus 5 sterren hartje Londen boekt dan krijg je het wel te horen, (je wordt hiervoor niet ontslagen ofzo) maar ze gaan wel even in gesprek zo van, joh was dat wel nodig? Heb je hiervoor legitieme redenen, dan is ook gewoon goed.

Dit kan wel eens lastig zijn voor medewerkers, omdat ze graag binnen de lijnen willen werken, en het fijn vinden een budget te hebben of gewoon houvast. Maar dat is juist wat dit bedrijf wilt vermijden, buiten de lijnen denken, hoe ga JIJ dit oplossen; hier komen erg interessante constructies uit. Zo kan het zijn dat meerdere werknemers gewoon een huisje gaan huren, vakantiedagen erbij plakken en er een teambuilding/mini vakantie van maken. Dit zou niet snel gebeuren wanneer iedereen gewoon een budget van 200,- krijgt met richtlijnen van max zoveel sterrren etc.

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
Ondertussen is dit van 'gerucht' naar 'feit' gepromoveerd, twee collega's gesproken die deze keus dus gekregen hebben. Van een weet ik niet wat die gaat doen, de ander gaat accoord met de 15 euro toeslag - om die vervolgens bij zijn reisdeclaraties in te dienen.

Nou ljkt het er op dat dit geen bedrijfsregel is, maar een regel van de desbetreffende buitenlandse afdeling die voor het project verantwoordelijk is. Ik heb dan ook zo'n vermoeden dat de nederlandse leidinggevenden van de collega's totaal niet moeilijk gaan doen over het vergoeden van de extra kosten - om op die manier de oplossing met de minste conflicten te kiezen.

Wel merk ik dat dit incident behoorlijk wat felle reactie oproept - niet alleen hier in dit topic, maar zeker bij veel collega's, of ze nou wel of niet hierbij betrokken zijn. Ook reakties als "nou, dan drink ik 's-avonds bij het eten wel een paar wijntjes extra om die 15 euro weer terug te verdienen". Zal uiteindelijk niet gebeuren, maar het geeft wel aan wat voor een negatieve consequenties dit soort acties kunnen hebben: verlies van moraal en loyaliteit. Ik vermoed dat er veel meer door het bedrijf verloren wordt dan dat ze ooit met die 15 euro kunnen verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Laat ik je dit vertellen: als er een HQ in lage lonen landen (Roemenie, India, zuid amerika, ect) zit, dan is een kamer delen een doodnormale policy. Kijkt niemand van op. In dat soort landen wordt je ook niet zo snel naar het buitenland gestuurd, dus die zijn al lang blij dat ze mogen. En je collega's zijn je vrienden. Dat helpt ook allemaal bij de acceptatie
Wat dat betreft zijn wij westerlingen best verwend. Sowieso zijn wij Nederlanders een volkje die overal een mening over hebben en die ook zonder problemen of gene aan het management laten weten, welke dat ook accepteert. Hoef je in India echt niet te flikken, voor jou tien anderen.

@serealkiller: wat jij beschrijft kan in een klein bedrijf ook prima. Anders wordt het als je een global corporate policy bij een multinational uitrolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
vanaalten schreef op woensdag 05 november 2014 @ 21:14:
Wel merk ik dat dit incident behoorlijk wat felle reactie oproept - niet alleen hier in dit topic, maar zeker bij veel collega's, of ze nou wel of niet hierbij betrokken zijn. Ook reakties als "nou, dan drink ik 's-avonds bij het eten wel een paar wijntjes extra om die 15 euro weer terug te verdienen". Zal uiteindelijk niet gebeuren, maar het geeft wel aan wat voor een negatieve consequenties dit soort acties kunnen hebben: verlies van moraal en loyaliteit. Ik vermoed dat er veel meer door het bedrijf verloren wordt dan dat ze ooit met die 15 euro kunnen verdienen.
Sowieso is die 15 euro al ruimschoots 'gecompenseerd' door verloren productiviteit vanwege alle discussies en gesprekken erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller

SerealKiller

The Eagle schreef op woensdag 05 november 2014 @ 21:54:
@serealkiller: wat jij beschrijft kan in een klein bedrijf ook prima. Anders wordt het als je een global corporate policy bij een multinational uitrolt
Het betreft hier een bedrijf met +600 medewerkers verdeeld over 5 landen. Maar je hebt inderdaad gelijk hoor, het is een "klein" bedrijf als je het vergelijkt met een Shell. Echter, ik vind het wel iets waar vele bedrijven een voorbeeld aan mogen nemen. Ik zie genoeg bedrijven die bol staan van de bureaucratie en medewerkers gewoon niet vertrouwd worden om zelf een juiste/slimme/economische keuze te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door SerealKiller op 05-11-2014 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
SerealKiller schreef op woensdag 05 november 2014 @ 23:44:
Het betreft hier een bedrijf met +600 medewerkers verdeeld over 5 landen. Maar je hebt inderdaad gelijk hoor, het is een "klein" bedrijf als je het vergelijkt met een Shell. Echter, ik vind het wel iets waar vele bedrijven een voorbeeld aan mogen nemen. Ik zie genoeg bedrijven die bol staan van de bureaucratie en medewerkers gewoon niet vertrouwd worden om zelf een juiste/slimme/economische keuze te maken.
Alhoewel ik het een charmante oplossing vind denk ik dat je er anders over gaat denken als je voor je beroep veel aan het reizen bent en hiervoor altijd alles zelf moet regelen. Het reizen zelf en het geregel wat hiervoor nodig is is namelijk niet 'core business' en alle tijd die je hieraan besteedt is tijd die je had kunnen besteden aan datgene waar je voor ingehuurd bent.

Ik begrijp dat dat een rechtlijnige commerciële redenatie is maar wel een realistische waar vaak (terecht) voor gekozen wordt. Je wordt namelijk aangenomen voor iets anders dan als medewerker van een reisbureau (mits je voor een reisbureau werkt natuurlijk :P). Juist de mensen die met grote regelmaat lange reizen maken hebben vaak een uurtarief waar je als werkgever niet vrolijk van wordt als dit gebruikt moet worden voor het boeken en regelen van een reis.

Kleine(re) bedrijven kunnen dit op een case-by-case basis bekijken of hier uitzonderingsbeleid op toepassen met motivaties die jij noemt. Bij echt grote bedrijven wordt dit toch al snel eenheidsworst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Bij ons is dat laatste ook tricky; ik schrijf gewoon bij de plaatsnaam tussen haakjes de naam van het hotel etc erbij. Dan komt het altijd wel goed.
Soms moet je die papiermolen ook een duw geven :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller

SerealKiller

djengizz schreef op woensdag 05 november 2014 @ 23:59:
[...]

Alhoewel ik het een charmante oplossing vind denk ik dat je er anders over gaat denken als je voor je beroep veel aan het reizen bent en hiervoor altijd alles zelf moet regelen. Het reizen zelf en het geregel wat hiervoor nodig is is namelijk niet 'core business' en alle tijd die je hieraan besteedt is tijd die je had kunnen besteden aan datgene waar je voor ingehuurd bent.

Ik begrijp dat dat een rechtlijnige commerciële redenatie is maar wel een realistische waar vaak (terecht) voor gekozen wordt. Je wordt namelijk aangenomen voor iets anders dan als medewerker van een reisbureau (mits je voor een reisbureau werkt natuurlijk :P). Juiste de mensen die met grote regelmaat lange reizen maken hebben vaak een uurtarief waar je als werkgever niet vrolijk van wordt als dit gebruikt moet worden voor het boeken en regelen van een reis.

Kleine(re) bedrijven kunnen dit op een case-by-case basis bekijken of hier uitzonderingsbeleid op toepassen met motivaties die jij noemt. Bij echt grote bedrijven wordt dit toch al snel eenheidsworst.
Ben ik het direct en 100% mee eens! Ik geloof zeker dat wanneer het bedrijf verder groeit, en zakenreizen een standaard onderdeel worden van de corebusiness gerelateerde werkzaamheden er zeker regels komen alsmede manieren om het proces makkelijker te laten verlopen.
Mijn initiële post was ook meer om aan te geven dat er verschillende visies bestaan m.b.t. zakenreizen, en dat ik onze huidige policy het waard vond om te delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:05
Dat trainees bij elkaar op een hotelkamer slapen bij een introductieweekend, trainingsweekend, etc.: ok. Maar voor de rest is het gewoon een stukje professionaliteit: ik wil mijn collega niet in zijn onderbroek zien, met zichzelf horen spelen, etc. (en andersom ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yrew
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 23:00
Koos Werkloos schreef op donderdag 06 november 2014 @ 06:31:
Dat trainees bij elkaar op een hotelkamer slapen bij een introductieweekend, trainingsweekend, etc.: ok. Maar voor de rest is het gewoon een stukje professionaliteit: ik wil mijn collega niet in zijn onderbroek zien, met zichzelf horen spelen, etc. (en andersom ook niet).
En een trainee wil je wel in je onderbroek zien?

intergalactic.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:41

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Koos Werkloos schreef op donderdag 06 november 2014 @ 06:31:
Nu weet ik niet wat jij onder professionaliteit zie, als jij blijkbaar met jezelf gaat zitten spelen op bedrijfsuitjes.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-09 13:53
Jullie overdrijven natuurlijk wel een beetje. Zou het ook normaal vinden dat trainees op gedeelde kamers zitten, maar normaliter zijn dat net afgestudeerden die wel wat gewend zijn. Tevens heeft een trainingsweekend ook vaak een sociale component die het verblijf allemaal net iets fijner maken.

Als je puur op businesstrip bent dan vind ik het ook niet kunnen als je met een collega op een kamer moet. Straalt natuurlijk ook iets van cheapiness uit van je bedrijf als je aan je klant meldt dat je samen met je collega in een kamer overnacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

In mijn tijd dat ik op nog veel op reis moest nooit kamer hoeven delen. Ook over kosten voor eten werd nooit moeilijk gedaan. Hell er werd zelfs aangemoedigd om in werktijd te reizen. Dit was trouwens wel een grote Nederlands multinational die een kwartaalwinst haalt in de miljarden ;)

Hoe je het ook went of keert reizen voor de baas is een grote impact op je prive leven dus dan mag dat ook wel een beetje gecompenseerd worden met een relaxed hotel en lekker eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Laatst online: 30-09 11:54
Ik heb vaker met een heel projectteam in hotels overnacht. Veel werken (lange dagen), eten tussen het werken door, na het werk even gezellig aan de bar hangen en daarna toch lekker naar je eigen kamer.
In denk dat ik in die tijd wel akkoord was gegaan met het delen van een kamer, jonger en leuke collega's. Nu zou ik het niet meer doen. Iedereen heeft een ander slaapschema en het is gewoon a-relax wanneer je je aan moet passen aan een collega. Dat speelt met name bij lange werkdagen, dan is ontspannen/afschakelen nog belangrijker. Daarbij zijn er gewoon collega's waar je niet zo'n band mee hebt. Ik ga wel eens op skivakantie met een grote groep en zelfs dan wil ik mijn roommate uitkiezen.

[ Voor 13% gewijzigd door Abom op 06-11-2014 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:05
SinergyX schreef op donderdag 06 november 2014 @ 14:56:
[...]

Nu weet ik niet wat jij onder professionaliteit zie, als jij blijkbaar met jezelf gaat zitten spelen op bedrijfsuitjes.
Dat dat gebeurt op een hotelkamer tijdens een zakelijke trip vind ik niet zo gek, sterker nog, het lijkt me tamelijk ongezond om dat dan niet niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

[...]

al liep ik een jurk op mijn hotelkamer lekker boeiend als de hoteldeur dicht gaat is het privetijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

De ultieme ontspanning toch? En goed als slaapmutsje.

En nee, ik hoef het van niemand te weten, zeker van collegae niet, maar ik weet dat het gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Tuurlijk gebeurt het als je het thuis doet dan waarom niet op een hotelkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-09 19:35
Eigen kamer is minimaal (zou douche/wc delen al niet kunnen waarderen)

Ligt er zo'n snurkende collega naast je te pitten en doe je geen oog dicht....wil je daarna ff tanden poetsen en heeft je collega net ff lekker zitten schijten.....gevolg is dat dat jij niet te genieten bent en dat zie je terug in het werk. Zit je werkgever ook niet op te wachten ;)

Als het bijvoorbeeld aangeboden wordt na een personeelsfeestje om te zorgen dat je rustig ff een paar borrels kan pakken zou ik er minder problemen mee hebben. Maar das dan een heel ander verhaal aangezien je dan waarschijnlijk toch lam in bed ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-09 14:08
Bij Microsoft veel gereisd. Alleen op de kamer. Voor de jaarlijkse TechReady (6000 man die naar Seattle afreizen) werden er wel kamers gedeeld. (als je spreker was kreeg je je eigen kamer) niet echt een groot probleem voor de meeste. als je het wel een probleem vond had je de optie om niet te gaan (kijk je de sessies later maar op video) maar dan miste je wel de aansluiting met collegas, netwerken met productteams etc.
Maar het scheelde wel 2500 hotelkamers (die zijn toch zo'n $200 per nacht als het niet meer is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-09 18:12

FFW

Het is vast ouderwets maar ons bedrijf keurt gelukkig vrijwel alle ingestuurde declaraties goed. Zo kom je nog eens op leuke hotels in leuke locaties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als er geld genoeg verdient wordt lijkt me dat ook niet zo'n groot probleem :)

Ik had de laatste keer de mazzel dat de klant een hotel aanwees waar zij zelf ook zaten. Laat dat nou structureel 5* zijn. Narigheid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volstrekt onzinnig om een kamer te moeten delen en niet mee akkoord gaan. Op reis is een kamer vrijwel exclusief om te slapen en te douchen, de rest van de tijd ben je druk genoeg. Tijdens het kleine beetje tijd dat je beschikbaar hebt zul je privacy ernstig waarderen, al is het maar om even rustig naar huis te kunnen bellen. Over het algemeen gebeurt zakelijk reizen gewoon op een goed niveau, het is niet de bedoeling dat je slechter af bent dan thuis. Een goed hotel niet te ver van je bestemming, een normale vlucht en goede maaltijden zodat je alle aandacht voor je werk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-09 21:16
Nou als dat zo zou moeten lijkt me dat niet veilig... Ik word nogal moordlustig in geval van snurkende mensen. IMO is snurken gelijk aan terreur... terreur die met de wortel moet worden uitgeroeid.

De snurkende collega verdwijnt... nooit meer gezien.. nee geen idee waar hij is gebleven... gisteravond was ie er nog...

Uiteindelijk dient het een groter doel... de wereld vrijmaken van snurkers... wellicht is op deze manier zelfs de evolutie er mee gedient...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 14:23
Wat ik me af vraag je moet met 2 personen op werkbezoek 1 van de 2 weigert met 2e personen samen kamer te delen,
betekend dit dat allebei de personen dan moeten dokken ???
of alleen de persoon die weigert ?
dan kan je altijd nog zeggen collega weigert en we betalen samen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fokker5o
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-10-2022
Bij ons is het niet acceptabel, en zou voor een directe opstand zorgen.
Vastgelegd is minimaal een 4-sterren hotel, met wifi en ontbijt. Wil men daarvan afwijken dan zal daar een goede reden voor moeten zijn, bijvoorbeeld omdat het te ver weg is en dus praktische bezwaren oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
Misschien een gek idee, maar wel eens nagedacht over Airbnb? Dan huur je een compleet appartament/huis voor 50-70 euro per dag (en +10-20 euro meer heb je twee slaapkamers of beter, tuin/balkon enz).

Daar heb je gewoon een volledige keuken tot je beschikking ook nog, dus kan je tenminste een fatsoenlijk ontbijtje maken. Of, zoals ik zou doen, toch lekker zelf koken. Want eigenwijs + gezonder ;-).

Ik gebruik regelmatig Airbnb in allerlei steden en heb dan een mooiere ruimte tot mijn beschikking dan een hotel. Internet, tv, airco...privé zwembad...zelfs een bubbelbad..alles. Je kunt t' zelf instellen bij je zoekwensen, inclusief een buurt die het dichtste bij een transporthub of je werkbestemming(en) ligt.

Meestal krijg je min of meer dezelfde 'kwaliteit' als een hotelkamer van c.a de dubbele prijs. Als je de recenties van een ruimte goed leest, voorkom je verder ook nog rumoerige buurten/buren/kamers (iets waar ik me altijd groen en geel aan erger bij hotels...de 'buren' of de straat er onder).

Verder kan je gewoon met CC betalen krijg je een normale factuur die volgens mij gewoon afboekbaar is. Iig de moeite van het overwegen waard. Zelfs als je baas je dwingt met z'n tween één woonruimte te delen is het ook een oplossing ; vanaf 60-70 euro heb je in de meeste steden appartamenten of huizen met meerdere slaapkamers. Ideaal toch ?

Enfin. Zoals je merkt niks dan positief (MITS!!! je alleen hosts kiest met minstens een handje vol recenties en je buurt goed uitkiest;). Heeft mij iig al vele honderden euro's bespaard en veel reisplezier opgeleverd. Nooit meer een hotel voor mij ;-)

edit: voorbeeldje toegevoegd van een kamer in Vigo, Spanje. Hartje centrum...een super luxe douche, keukentje en alle gemakken. 35 euro 8)7 (voor twee personen, in totaal!).

Afbeeldingslocatie: http://www.michaeldk.nl/upload/airbnb_vigo.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 11-11-2014 21:44 . Reden: referral link verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-09 19:35
Airbnb is prive een mooie optie, ben alleen bang dat declareren een grijs gebied is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
descon schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 22:17:
Airbnb is prive een mooie optie, ben alleen bang dat declareren een grijs gebied is.
Heb t' bij de belastingdienst gewoon gedeclareerd, maar weet niet hoe dat zit inderdaad naar een baas toe (ben zelfstandig ondernemertje).

in hun faq staat er dit :
Ga naar deze Veelgestelde Vraag als je aan je factuur bepaalde details wilt toevoegen, bijvoorbeeld voor een visumaanvraag of voor zakelijke declaraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-09 16:52
majic schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 21:18:
Misschien een gek idee, maar wel eens nagedacht over Airbnb? Dan huur je een compleet appartament/huis voor 50-70 euro per dag (en +10-20 euro meer heb je twee slaapkamers of beter, tuin/balkon enz).
AirBnb vind ik prive top, maar zakelijk niet:

- Vlak van te voren iets vinden is ondoenbaar
- Weinig appartementen in zakencentra
- Veel minder flexibel met in/uitchecken
- En 50-70 euro, ja ergens in zuid Spanje buiten het seizoen misschien en zonder extra kosten mee te rekenen, maar bijv. in Londen in de buurt van Canary Wharf (waar ik vorige week was), betaal je ook gewoon min. 200 euro per nacht. Dan is het Mariott net zo duur. (Bijv. https://www.airbnb.nl/roo...out=30%2F11%2F2014&s=wek5, 1 bedroom, incl. alle kosten 227 euro per nacht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
creator1988 schreef op woensdag 12 november 2014 @ 01:29:
[...]

AirBnb vind ik prive top, maar zakelijk niet:

- Vlak van te voren iets vinden is ondoenbaar
- Weinig appartementen in zakencentra
- Veel minder flexibel met in/uitchecken
- En 50-70 euro, ja ergens in zuid Spanje buiten het seizoen misschien en zonder extra kosten mee te rekenen, maar bijv. in Londen in de buurt van Canary Wharf (waar ik vorige week was), betaal je ook gewoon min. 200 euro per nacht. Dan is het Mariott net zo duur. (Bijv. https://www.airbnb.nl/roo...out=30%2F11%2F2014&s=wek5, 1 bedroom, incl. alle kosten 227 euro per nacht)
Ik heb uiteraard geen specifieke kennis van exclusieve zakendistricten, maar ik heb gewoon in Barcelona en Santiago de Compostela geboekt in Augustus = Hoogseizoen. Prijzen waren zeer fair (40-45 euro voor 2 personen). Misschien dat de buurten die ik fijn vind (centraal gelegen maar niet te druk, dichtbij metro/tram/trein) niet ideaal zijn voor jou?

Verder nu ook weer 3 dagen rome tussen kerst en oud-en-nieuw voor 5 tientjes per nacht, in Roine xx testiacco. Wat toch behoorlijk centraal is.

Wel is het zo dat inderdaad hoe korter je van te voren boekt hoe minder er beschikbaar is en hoe duurder het wordt, maar dat is bji hotels niet anders.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maar dan heb je geen schoonmaak, roomservice en minibar?

Ook *wil* ik niet zelf koken als ik een paar dagen voor de baas aan de slag ben; eten inslaan, koken, afwassen kost veel tijd. Werkgever geeft me een bedrag voor maaltijden en daar kan ik prima van rondkomen. Waarom zou ik rond gaan lopen knoeien?

• majic
Boudewijn schreef op donderdag 13 november 2014 @ 02:56:
Maar dan heb je geen schoonmaak, roomservice en minibar?

Ook *wil* ik niet zelf koken als ik een paar dagen voor de baas aan de slag ben; eten inslaan, koken, afwassen kost veel tijd. Werkgever geeft me een bedrag voor maaltijden en daar kan ik prima van rondkomen. Waarom zou ik rond gaan lopen knoeien?
Dit topic gaat over iemand die z'n kamer niet wil delen met een ander. En dus waarschijnlijk een baas die over de hogen kosten valt boven zich heeft. Ik bied een oplossing. Roomservice zal denkelijk bij de topicstarter sowieso geen optie zijn ivm de kosten.

Een minibar en roomservice zijn dingen die je thuis ook niet hebt en dus absoluut niet noodzakelijk om een prettig verblijf te hebben. Gewoon buiten de deur eten/declareren lijkt me. Het is maar waar je naar op zoek bent maar ik heb in de jaren dat ik in hotels zat nooit gebruik gemaakt van roomservice, en slechts één keer de minibar (want er stond zowaar een fles water in, ipv alcohol).

Veel Airbnb ruimtes hebben gewoon al koffie, suiker, water en wat versnaperingen staan overigens! Maar t' het is geen 1:1 kopie van een luxe hotelkamer natuurlijk ! :)

• Stpan
  • Laatst online: 15-06 05:42
AirBnB zou ik nooit doen als zakenreiziger vanwege de onvoorspelbaarheid. Mijn type zakenreis is voornamelijk gericht op 2 dagen vergaderen, uit eten, zoveel mogelijk slapen in 1 of 2 nachten en weer naar huis. Geen tijd dus om ontbijt te maken of inkopen te doen, tenzij er tussen de verblijfplaats en kantoor een ontbijttentje zit. (in London neem ik meestal geen ontbijt van 20 pond bij mijn kamer, maar koop ik eerder iets bij EAT of Nero voor 10 pond).

Ik heb wel een keer 2 weken achter elkaar in London gezeten op een mini-projectje. Toen heb ik juist wel op een appartementje met keuken gezeten. Want daar had ik gewoon mijn avond, tijd en zin om langs de Saintbury's te gaan en mijn eigen hachje te kopen en te koken. Dat doe ik dan weer liever dan iedere avond sushi af te halen of alleen in een restaurant te zitten.

• vanaalten
  • Nu online
majic schreef op donderdag 13 november 2014 @ 09:54:
Dit topic gaat over iemand die z'n kamer niet wil delen met een ander. En dus waarschijnlijk een baas die over de hogen kosten valt boven zich heeft. Ik bied een oplossing. Roomservice zal denkelijk bij de topicstarter sowieso geen optie zijn ivm de kosten.
Ondertussen lijkt het wat overgewaaid te zijn. Van wat ik via-via heb opgevangen heeft uiteindelijk iedereen gewoon een eigen hotelkamer gehad, zoals gebruikelijk, zonder zelf te hoeven betalen.

Ofwel, ik gok dat iemand een proefballonnetje heeft opgelaten om eens te kijken of er bezuinigd kon worden.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:28
vanaalten schreef op donderdag 13 november 2014 @ 12:54:
[...]

Ondertussen lijkt het wat overgewaaid te zijn. Van wat ik via-via heb opgevangen heeft uiteindelijk iedereen gewoon een eigen hotelkamer gehad, zoals gebruikelijk, zonder zelf te hoeven betalen.

Ofwel, ik gok dat iemand een proefballonnetje heeft opgelaten om eens te kijken of er bezuinigd kon worden.
Goed om te lezen dat het niet door is gegaan. Er wordt idd vaak iets te rooskleurig gedacht over dienstreizen. Tuurlijk zit er soms een tripje bij waarbij je tijd hebt om wat te bekijken, maar meestal is dat gewoon niet het geval en zit je vol in meetings tot 's avonds laat en heb je weinig vrije tijd. Zo moet ik regelmatig naar Helsinki en dat is vaak een avondvlucht, hotel inchecken rond 23:30, slapen, meetings tot 18:00, restaurant, slapen, meetings tot 14:00 en vliegtuig weer in. Dan heb je dus echt weinig tot geen tijd om iets te doen/zien.

Aan de andere kant heb ik ook een keer een trip naar Hong Kong gehad van een week, kwam al op zondagochtend aan en had pas eerste meetings op dinsdag (vanwege andere collega's die wat later aankwamen). Toen was er nog genoeg tijd voor sightseeing en 's avonds ook om wat leuke dingen te doen gedurende de hele week. Maar dat zijn echt de uitzonderingen

• gijoy
  • Laatst online: 26-09 19:08
Het hangt ook wel heel af van het soort reis, bij een werkreis waarbij je gewoon werkt en voor je baas een hoop geld binnen staat te harken vind ik het absurd om te vragen als werkgever. Erg slechte manier om het rendement te verhogen.
Maar zoals bij conferenties waarbij de opbrengst in mijn branche heel indirect is en de open bar feestjes 's avonds een zeer centraal thema vormen deel ik regelmatig de kamer met een werknemer (uiteraard twin beds), daar heb ik ook nooit klachten over gehoord. Het scheelt natuurlijk ook wel wat voor soort organisatie het is. Een conferentie duurt doorgaans maar een paar dagen en eigenlijk ben je amper op je hotelkamer, zo even tussen de conferentie en het diner in misschien om je mail etc te checken en even op te laden. Je wilt ook gewoon in het hotel zitten waar een conferentie is of die als conferentiehotel is aangewezen i.v.m. netwerken en die zijn doorgaans snel rond de €200 per nacht. Mocht iemand er moeite mee hebben dan zou ik aanbieden om voor €100,- zelf maar wat te zoeken, waarbij je dus in een zeer matig hotel terecht komt wil je op een beetje goede locatie zitten.

• Stoney3K
  • Laatst online: 15:24

Stoney3K

Flatsehats!

mashell schreef op woensdag 05 november 2014 @ 10:22:
Bij ons is tijdens zakenreizen zoiets onbestaanbaar. Van familieleden begreep ik dat bij montagewerkzaamheden (het wordt dat "in kost" genoemd) juist heel normaal is.
Hier ook montage/inregelwerker, en ik heb duidelijk aangegeven dat het voor mij niet bespreekbaar is om met iemand een kamer te delen.

Als ik elke dag diensten van >12 uur draai en dus pas om 11 uur op mijn hotelkamer ben, terwijl ik de volgende ochtend wel weer om 07:00 bij de klant wordt verwacht, dan wil ik maar één ding doen: SLAPEN. En dat doe ik het liefste op een plek waar het rustig, donker en stil is en waar er niemand op mijn vingers kijkt.

Bij ons in het bedrijf is het ook zo dat we op het laatste moment (soms als je al op lokatie bent) te horen krijgt waar je hotel is. Niet mee eens? Pech, dan slaap je maar op straat of je betaalt het zelf...

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
gijoy schreef op donderdag 13 november 2014 @ 15:59:
Het hangt ook wel heel af van het soort reis, bij een werkreis waarbij je gewoon werkt en voor je baas een hoop geld binnen staat te harken vind ik het absurd om te vragen als werkgever. Erg slechte manier om het rendement te verhogen.
Dat vraag ik me wel eens af... Betekent zo'n dienstreis lekker cashen voor de baas? En is dat een voor zich zelf sprekend gegeven?
Voor de betrokkenen is het ondanks symbolisch geklaag natuurlijk heel leuk om te doen, anders deed je het niet, toch?
Doen bedrijven onderzoek naar wat het oplevert?
Verder is het slecht voor het milieu, al dat gereis van A naar B en weer terug.

Ook signaleer ik dat de hotelkamer een aanzienlijk aantal sterren moet hebben en er wordt achteloos gesproken over honderden euro's per nacht, waar de betrokkenen niet aan zouden durven denken als ze het zelf zouden moeten betalen. M.a.w. andermans geld geeft makkelijker uit.

Sorry voor dit dwarse tegengeluid.

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Bart2005 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 21:23:
[...]

Dat vraag ik me wel eens af... Betekent zo'n dienstreis lekker cashen voor de baas? En is dat een voor zich zelf sprekend gegeven?
Voor de betrokkenen is het ondanks symbolisch geklaag natuurlijk heel leuk om te doen, anders deed je het niet, toch?

Ook signaleer ik dat de hotelkamer een aanzienlijk aantal sterren moet hebben en er wordt achteloos gesproken over honderden euro's per nacht, waar de betrokkenen niet aan zouden durven denken als ze het zelf zouden moeten betalen. M.a.w. andermans geld geeft makkelijker uit.

:-(
Wel eens een maand in het buitenland gezeten voor je baas?
Zelfs het meest luxe hotel van €200-300 per nacht is bij lange na niet zo comfortabel als mijn eigen huisje. Laat staan dat je geen sociaal leven hebt, elke dag 10-12uur met werk bezig bent en daarna gaat eten met klant/collega's... Het is geen vakantie maar hard werken waarbij er veel meer gevraagd wordt van je dan normaal.

Beide partijen moeten redelijk blijven, en een kamer delen vind ik niet redelijk. Wat zou jij zeggen als je baas opeens zegt dat een collega twee weken bij jou in moet komen wonen?....

Ctrl+k

• Bart2005
Ja, wel langer ook. En dan verbleef ik meestal in het YMCA te Hong Kong. Een kamer kostte 60 HK$, en die was toen een kwartje in guldens, dus 15 gulden per dag (7 euro :)) . Dat was overigens een 3-persoons kamer waar wij i.d.d. met 3 collega's verbleven. Het lijkt misschien een beetje op "opa vertelt" maar het is echt waar en nog niet eens zo lang geleden. Het bedrijf had op een verstandige manier de hand op de knip.

Dat geld wat die reisjes kosten moet ergens verdiend worden en is het is volgens mij niet de regel dat er steevast geld "binnengeharkt" wordt. Er is natuurlijk wel onderscheid te maken tussen dat je er "echt" werk gaat doen (zoals monteurs) en de meer "luxe" (waarvan het doel niet geheel duidelijk is) reisjes.

En verder begrijp ik dat je het liever niet doet, maar het toch doet. Tegen je zin, en dat is jammer.

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Bart2005 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 22:17:
Ja, wel langer ook. En dan verbleef ik meestal in het YMCA te Hong Kong. Een kamer kostte 60 HK$, en die was toen een kwartje in guldens, dus 15 gulden per dag (7 euro :)) . Dat was overigens een 3-persoons kamer waar wij i.d.d. met 3 collega's verbleven. Het lijkt misschien een beetje op "opa vertelt" maar het is echt waar en nog niet eens zo lang geleden. Het bedrijf had op een verstandige manier de hand op de knip.

Dat geld wat die reisjes kosten moet ergens verdiend worden en is het is volgens mij niet de regel dat er steevast geld "binnengeharkt" wordt. Er is natuurlijk wel onderscheid te maken tussen dat je er "echt" werk gaat doen (zoals monteurs) en de meer "luxe" (waarvan het doel niet geheel duidelijk is) reisjes.

En verder begrijp ik dat je het liever niet doet, maar het toch doet. Tegen je zin, en dat is jammer.
Met twee andere collega's op een kamer slapen? Dus 24uur per dag met collega's langer dan een maand? 8)7
Nou, ik en veel anderen zouden daar niet blij van worden. Ik reis met veel plezier, en haal energie uit mijn werk. Maar als ik word gedwongen om na het werk te gaan slapen met collega's...uhm dan zou me de zin snel vergaan. Je baas is €40.000-€80.000 ofzo aan je kwijt per jaar, als hij dan gaan bezuinigen op een paar % daarvan vraag ik me serieus af of dat het wel waard is gezien de mogelijke frustratie/ruzies als je mensen 24uur per dag met elkaar opzadelt. Niet investeren in het welzijn en geestesgezindheid van je personeel is iets anders dan 'hand op de knip' imo.

Maarjah, het zal wel een andere bedrijfscultuur zijn. Ik ben in ieder geval blij dat dat bij ons absoluut niet aan de orde is.

Ctrl+k

• Bart2005
Ik heb er niks negatiefs aan overgehouden denk ik.

Maar mijn punt is dat men het idee heeft dat je (niet perse jij) met die reisjes pure winst oplevert voor het bedrijf en dat je daarom exorbitante eisen kunt stellen. Ik denk dat dit niet zo is en het klinkt een beetje verwend allemaal.

[ Voor 16% gewijzigd door Bart2005 op 13-11-2014 23:18 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bart2005 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 23:12:
Ik heb er niks negatiefs aan overgehouden denk ik.

Maar mijn punt is dat men het idee heeft dat je (niet perse jij) met die reisjes pure winst oplevert voor het bedrijf en dat je daarom exorbitante eisen kunt stellen. Ik denk dat dit niet zo is en het klinkt een beetje verwend allemaal. Dromen als een reus, presteren als een dwerg, dat gevoel heb ik bij dit topic.
Is uiteraard niet persoonlijk bedoeld.
Exorbitant? Een eigen kamer lijkt mij verre van exorbitant. En een goede kamer met goed ontbijt ook niet. Als zo'n reis niet genoeg oplevert om zo'n kamer te kunnen betalen moet die reis gewoon niet gemaakt worden.
Maar als jij het accepteert in een YMCA gestopt te worden laat dat misschien toch wel een verschil in achtergrond zien. Hier gaat het echt om zakenreizen waarbij iemand om zijn kennis en kunde nodig is op een andere locatie en diezelfde kennis en kunde niet makkelijk lokaal te vinden is.

• vanaalten
  • Nu online
Bart2005 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 21:23:
In ons geval: zeker niet. Ik zit niet in de verkoop, ik zit in de ontwikkeltak, projecten voor produktontwikkeling waarbij een project zomaar twee jaar kan duren. En dan is het soms nodig om te overleggen met collega's in het buitenland die aan hetzelfde project werken. Kan natuurlijk telefonisch, maar soms is het gewoon een stuk produktiever om een hele dag bij elkaar te zitten, dat praat gewoon een heel stuk makkelijker en vlotter. Ook levert het een veel betere samenwerking op als je elkaar gewoon eens live als mens ontmoet hebt - dat bereik je niet met telefoongesprekken.

Dus wat levert dat voor de baas op? Da's niet te berekenen. Stel dat je een dag vergaderen per telefoon zou doen - gaat dat dan ook in eenzelfde dag? Denk ik niet - laten we dat voor het gemak eens verdubbelen, ik denk dat ik er dan niet ver naast zit. En met een beetje uurloon heb je een hotelkamer er dan al heel snel uit en zou dat voor de werkgever zomaar wat honderden euro's winst opleveren.
Echter: op een miljoenenbudget voor een beetje projekt stelt dat natuurlijk niets voor.

Waar het dus echt om gaat is wat ik al schreef: samenwerking wordt echt veel beter als je elkaar af en toe eens live ontmoet. Dat iemand verandert van "die stem aan de telefoon" naar een mense met wie goed te praten valt. Dat kan zomaar het verschil maken tussen een soepele of stroeve samenwerking, projekt op tijd afronden of maanden vertraging oplopen. En DAT is wel heel veel winst.
Bullshit.
Vier uur opstaan, vijf uur in de auto naar Dusseldorf, half acht vliegtuig naar Hamburg, half negen aankomen op het vliegveld, tussen negen en half tien aankomen in een vergaderkamer waar je tot zes uur sufgepraat wordt. Zeven uur nog even aanschuiven in een restaurant - en ja, dat kan inderdaad nog best gezellig zijn - en blij zijn dat je om tien uur in je hotel bent met wat rust om je heen.

Volgende dag om negen uur weer dat vergaderhok in, om vier uur stoppen en terug naar het vliegveld. Met wat geluk kom je 's-avonds om tien uur thuis.

Nuttig? Ja, meestal wel.
Leuk? Mwah, er zitten leuke kanten aan, maar het vreet energie, je wordt twee dagen door de klok geleefd.

Er zullen vast mensen zijn die dat voor hun lol doen, maar ik ben techneut: geef mij een rustige werkplek, computer, technische uitdagingen en laat mij met rust tot ik klaar ben, DAN voel ik mij het plezierigst. Dienstreizen horen er helaas bij.
Vast niet, het is - denk ik - soms heel moeilijk om daar een bedrag aan te koppelen. De winst is vaak niet direct een geldbedrag maar betere samenwerking.
Oh, dat zeker ook, maar dat staat er los van:
M'n werkgever wil liever niet dat er onnodig gereisd wordt;
Ik wil ook liever niet reizen.
Het is helaas soms nuttig of noodzakelijk. En dan komt milieu op de 2e plek (als we er sowieso over na zouden denken)
Ik geloof dat een hotelkamer in Hamburg de laatste keer 120 euro per nacht was. Voor een redelijk standaard kamer van Holiday Inn. Niet bijzonder, niet heel luxe, te korte dekbedden, krappe badkamer. Maar daar heb ik geen problemen mee, ik hoef voor die paar nachten dat dat nodig is geen luxere kamer. En ja: voor m'n zomervakanties geef ik vergelijkbare bedragen uit, een hotel in Como, Italie, is ook niet goedkoop. :)
Niets mis mee, prima vragen verder.
Enige is dat je het hebt over "symbolisch klagen" door werknemers. Ik ken geen collega's die graag op reis gaan, dus dat symbolische herken ik niet. Dus OF jij vindt het wel leuk om te reizen (en vindt ons dus aanstellers), OF je hebt zelf weinig ervaring met dit soort tijdbestedingen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik ga graag op reis, maar het is zwaar. Daar staat tegenover dat ik nuttig werk kan doen, en dat maakt het de moeite waard. Een paar dagen thuis zitten is makkelijker/relaxter. Minder tijdsdruk en minder continu door moeten knallen.

Pagina: 1 2 Laatste