In ons geval: zeker niet. Ik zit niet in de verkoop, ik zit in de ontwikkeltak, projecten voor produktontwikkeling waarbij een project zomaar twee jaar kan duren. En dan is het soms nodig om te overleggen met collega's in het buitenland die aan hetzelfde project werken. Kan natuurlijk telefonisch, maar soms is het gewoon een stuk produktiever om een hele dag bij elkaar te zitten, dat praat gewoon een heel stuk makkelijker en vlotter. Ook levert het een veel betere samenwerking op als je elkaar gewoon eens live als mens ontmoet hebt - dat bereik je niet met telefoongesprekken.
Dus wat levert dat voor de baas op? Da's niet te berekenen. Stel dat je een dag vergaderen per telefoon zou doen - gaat dat dan ook in eenzelfde dag? Denk ik niet - laten we dat voor het gemak eens verdubbelen, ik denk dat ik er dan niet ver naast zit. En met een beetje uurloon heb je een hotelkamer er dan al heel snel uit en zou dat voor de werkgever zomaar wat honderden euro's winst opleveren.
Echter: op een miljoenenbudget voor een beetje projekt stelt dat natuurlijk niets voor.
Waar het dus echt om gaat is wat ik al schreef: samenwerking wordt echt veel beter als je elkaar af en toe eens live ontmoet. Dat iemand verandert van "die stem aan de telefoon" naar een mense met wie goed te praten valt. Dat kan zomaar het verschil maken tussen een soepele of stroeve samenwerking, projekt op tijd afronden of maanden vertraging oplopen. En DAT is wel heel veel winst.
Voor de betrokkenen is het ondanks symbolisch geklaag natuurlijk heel leuk om te doen, anders deed je het niet, toch?
Bullshit.
Vier uur opstaan, vijf uur in de auto naar Dusseldorf, half acht vliegtuig naar Hamburg, half negen aankomen op het vliegveld, tussen negen en half tien aankomen in een vergaderkamer waar je tot zes uur sufgepraat wordt. Zeven uur nog even aanschuiven in een restaurant - en ja, dat kan inderdaad nog best gezellig zijn - en blij zijn dat je om tien uur in je hotel bent met wat rust om je heen.
Volgende dag om negen uur weer dat vergaderhok in, om vier uur stoppen en terug naar het vliegveld. Met wat geluk kom je 's-avonds om tien uur thuis.
Nuttig? Ja, meestal wel.
Leuk? Mwah, er zitten leuke kanten aan, maar het vreet energie, je wordt twee dagen door de klok geleefd.
Er zullen vast mensen zijn die dat voor hun lol doen, maar ik ben techneut: geef mij een rustige werkplek, computer, technische uitdagingen en laat mij met rust tot ik klaar ben, DAN voel ik mij het plezierigst. Dienstreizen horen er helaas bij.
Doen bedrijven onderzoek naar wat het oplevert?
Vast niet, het is - denk ik - soms heel moeilijk om daar een bedrag aan te koppelen. De winst is vaak niet direct een geldbedrag maar betere samenwerking.
Verder is het slecht voor het milieu, al dat gereis van A naar B en weer terug.
Oh, dat zeker ook, maar dat staat er los van:
M'n werkgever wil liever niet dat er onnodig gereisd wordt;
Ik wil ook liever niet reizen.
Het is helaas soms nuttig of noodzakelijk. En dan komt milieu op de 2e plek (als we er sowieso over na zouden denken)
Ook signaleer ik dat de hotelkamer een aanzienlijk aantal sterren moet hebben en er wordt achteloos gesproken over honderden euro's per nacht, waar de betrokkenen niet aan zouden durven denken als ze het zelf zouden moeten betalen. M.a.w. andermans geld geeft makkelijker uit.
Ik geloof dat een hotelkamer in Hamburg de laatste keer 120 euro per nacht was. Voor een redelijk standaard kamer van Holiday Inn. Niet bijzonder, niet heel luxe, te korte dekbedden, krappe badkamer. Maar daar heb ik geen problemen mee, ik hoef voor die paar nachten dat dat nodig is geen luxere kamer. En ja: voor m'n zomervakanties geef ik vergelijkbare bedragen uit, een hotel in Como, Italie, is ook niet goedkoop.

Sorry voor dit dwarse tegengeluid.
Niets mis mee, prima vragen verder.
Enige is dat je het hebt over "symbolisch klagen" door werknemers. Ik ken geen collega's die graag op reis gaan, dus dat symbolische herken ik niet. Dus OF jij vindt het wel leuk om te reizen (en vindt ons dus aanstellers), OF je hebt zelf weinig ervaring met dit soort tijdbestedingen.