Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:44
Enigszins een opvolger voor Werkgever stelt regelmatig reizen naar buitenland verplicht, maar die is al 4 jaar oud.

Ik vroeg me af hoe het bij jullie geregeld is wanneer jullie moeten reizen voor werk. Welke klasse vliegen jullie? Wat voor hotels? Hoe lang duurt het voor je je expenses vergoed krijgt, etc. Wordt je al gek van al het gereis?

Voor mijn opdrachtgever (telco) reis ik ~120 dagen per jaar naar Noorwegen (HQ), Oost-Europa en Azie voor overleg, presentaties en het geven van trainingen. An sich wel heel tof, maar af en toe word ik er wel gek van. Twee weken geleden voor 70 uur naar Bangladesh (30 uur vliegen in totaal), of in 7 dagen in 6 verschillende landen om day-long trainingen te geven. Maar goed, volgende week ben ik weer in Bangladesh en dan doe ik terug een 3 dagen stopover in Kuala Lumpur om even aan het zwembad te liggen met een Maleisische vriendin.

We vliegen business class bij vluchten van meer dan 6 uur en ik heb mijn eigen keuze in welke vluchten ik neem (mits het binnen de perken blijft qua kosten), dus binnen West-Europa vlieg ik altijd Skyteam (want lounge access en priority queues) en buiten Europa maakt het niet uit want Business class. Alleen Oost-Europa is erg vervelend (bijv. Montengro of Minsk wordt door geen enkele fatsoenlijke airline aangedaan).

Qua hotels is er niet echt een duidelijke lijn. Ik probeer onder de 150 euro per nacht te blijven, maar in Oslo kan dat bijv. niet en in Bangladesh hebben maar 2 hotels een security clearance en die kosten allebei min. 350$ per nacht. In de praktijk is het 5 sterren in Oost-Europa & Azie, en 4 in West-Europa.

Reistijd hangt enigszins af van waar ik heen moet, maar als ik 's ochtends een workshop geef in Europa pak ik 's middags of 's avonds een vlucht (onder werktijd). Als ik naar Oslo ga pak ik de vlucht van 7AM omdat ik geen zin heb zondagavond in een hotel te zitten. Azie ligt eraan hoe laat ik waar moet zijn. Heb gelukkig niet veel last van jetlag, en kan slapen in het vliegtuig.

Enige grote nadeel is dat mijn expenses lang duren. Doe een keer per maand een expense report en dat wordt dan een maand later uitbetaald. Moet dus alles een maand voorschieten, en dat was deze maand 6000 euro o.i.d. Volgens mij is het voor medewerkers in vaste dienst beter geregeld, maar soit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Wees blij dat je voor een bedrijf werkt wat dat betreft ;)
Qua referentie, ik werk in de duitse publieke dienst.

In mijn geval moet ik ook erg veel reizen (ongeveer 50% van mijn tijd), ook intercontinentaal.
- vliegen altijd economy.
- met de trein wel eerste klasse, mits internationaal en langer dan 3 uur.
- geen taxi's gebruiken tenzij erg goede reden. (in de praktijk lap je ze dus gewoon zelf).
- geen voordeel hebben aan de verzamelde airmiles, dus geen upgrades oid, enkel in te zetten voor economy reizen voor het werk. (kortom: ik doe dus niet mee aan reward-programma's want dat scheelt me heel veel papierwinkel)
- Hotels zijn in principe max 60eu/nacht, tenzij redenen. (conference hotel, bespaard veel tijd, er is een overeenkomst met het hotel, etc. etc.)
- lokaal gemaakte vervoerskosten (mits OV) zijn declarabel
- lokaal gemaakte voedselkosten zijn _niet_ declarabel, er is een (veels te lage) dagvergoeding (zo'n 30,-, waar nog van wordt afgetrokken als je ergens ontbijt/lunch/diner krijgt)

Ik moet voorschieten tenzij ik om een voorschot vraag (en dat kan pas vanaf 200+ euro / reis).
Afrekeningen duren zo'n 4 maanden voordat ze op mijn rekening staan.
Vanwege de lange termijn ben ik vrij goed in het voorschotten aanvragen geworden.

Wel is er een reisbureau aanwezig, dus ik hoef niet meer te doen dan aan te geven wanneer ik waar moet zijn, werken ook goed mee. Overigens is "het reisbureau heeft het geboekt" een geldige reden voor duurdere hotels etc.

Maargoed, ik vind het wel redelijk best, het is erg goed voor de ervaring en interessant. Alleen mijn vrouw vind het niet prettig dat ik zoveel wegben. Ik ga er ook financieel niet op achteruit en je maakt nog eens wat mee.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik vind € 30 per dag best acceptabel, beetje afhankelijk hoeveel er vanaf gehaald wordt voor ontbijt/lunch. Ik had zelf € 20 per dag, en daar kun je echt nauwelijks een beetje afwisselend en gezond voor eten.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Laatst online: 10-09 13:51
Pfff, die duitste regels zijn niet fijn. Net 18 pond voor ontbijt betaald, daar wordt je dus niet blij van, eigenlijk nog nooit discussies gehad over eten e.d. Zolang het normaal blijft. hetzelfde voor huurauto's, taxi's e.d. Mijn manager gaat er vanuit dat ik een auto neem als dat het handigs is, een taxi als het moet en OV als het efficient kan. Uiteindelijk is mijn tijd toch duurder dan een taxirit, en zijn we allemaal volwassen..

Hier vluchten economy, hotels eigenlijk altijd prima in orde (meestal hilton of shearaton) Miles zijn voor mijzelf.

Voor de expenses heb ik een corporate creditcard die pas na een week of 6 van mijn rekening geïncasseerd wordt. Expenses staan binnen 3 dagen op mijn rekening. In de praktijk heb ik dus een week of 4 het geld van mijn expenses op mijn rekening staan.

Niets zo kut als grote bedragen lang voor meoten schieten voor een werkgever, zeker met de bedragen van TS.. Ik zou daar zelf een CC met lange betaaltermijn voor nemen, als de werkgever die niet geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:36

_Arthur

blub

creator1988 schreef op maandag 23 juni 2014 @ 12:24:
Volgens mij is het voor medewerkers in vaste dienst beter geregeld, maar soit.
Zo te lezen ben je een externe medewerker (eigen ondernemer of ben je zelf wel in loondienst?). In het geval val dergelijke hoge declarabele kosten zou ik proberen af te spreken dat je vooraf een bepaald bedrag als voorschot factureert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
Ardana schreef op maandag 23 juni 2014 @ 12:51:
Ik vind € 30 per dag best acceptabel, beetje afhankelijk hoeveel er vanaf gehaald wordt voor ontbijt/lunch. Ik had zelf € 20 per dag, en daar kun je echt nauwelijks een beetje afwisselend en gezond voor eten.
1 keer in je hotel ontbijten en je bent al door je daglimiet heen :X

Mijn manager krijgt wel een per diem, en volgens mij maakt hij daar dikke winst op; vooral omdat met klanten/ondergeschikten/whatever eten gewoon los vergoed wordt. Maar ik zit in een andere business unit, en ik moet toch alle bonnetjes bewaren voor de NL belastingdienst.
overhyped schreef op maandag 23 juni 2014 @ 13:08:
Niets zo kut als grote bedragen lang voor meoten schieten voor een werkgever, zeker met de bedragen van TS.. Ik zou daar zelf een CC met lange betaaltermijn voor nemen, als de werkgever die niet geeft.
Yeah, maar dan zit je weer met een BKR registratie van min. 10K, plus rente, dus dat lijkt me nou ook weer niet ideaal.
_Arthur schreef op maandag 23 juni 2014 @ 13:19:
Zo te lezen ben je een externe medewerker (eigen ondernemer of ben je zelf wel in loondienst?). In het geval val dergelijke hoge declarabele kosten zou ik proberen af te spreken dat je vooraf een bepaald bedrag als voorschot factureert.
Contractor. Ja, vorig jaar viel het allemaal wel mee, 30K in totaal o.i.d. Maar nu met al die tickets naar Azie gaat het hard. Als ik geen dikke buffer zou hebben zou ik wel iets regelen. Ze betalen wel op tijd. AMEX incasseert de 20e, en de 15e krijg ik uitbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:58

Rmg

Iets andere situatie.

Korte reizen hier, dus altijd eigen leaseauto of poolauto. (België veelal en dan voor een week)

Hotel in theorie max 75 euro pppn. eten 30 euro pppd. Ontbijt bij hotel, parkeerkosten bij hotel of lokatie worden vergoed.

Declaraties indien voor woensdag op de komende vrijdag op rekening, anders vrijdag daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:45
creator1988 schreef op maandag 23 juni 2014 @ 13:24:
[...]

1 keer in je hotel ontbijten en je bent al door je daglimiet heen :X
Ik heb altijd ontbijt bij mijn overnachting zitten in de prijs eigenlijk.. is dat geen optie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 14:23
qadn schreef op maandag 23 juni 2014 @ 12:42:

In mijn geval moet ik ook erg veel reizen (ongeveer 50% van mijn tijd), ook intercontinentaal.
- vliegen altijd economy.
Ik vind economy vliegen op intercontinentale vluchten alleen verantwoord als je het slechts incidenteel doet. Als je regelmatig dergelijke vluchten hebt, voldoet het niet aan westeuropese standaarden van een gezonde en veilige werkplek. De gezondheidsrisico's zijn aanzienlijk, vooral het tromboserisico voor vrouwen.
- geen voordeel hebben aan de verzamelde airmiles, dus geen upgrades oid, enkel in te zetten voor economy reizen voor het werk. (kortom: ik doe dus niet mee aan reward-programma's want dat scheelt me heel veel papierwinkel)
Goede regel. Integriteit is belangrijk en iedere vorm van vermenging tussen prive- en zakelijke belangen kun je beter uit de weg gaan. Dan maar geen frequent flyer punten.
- Hotels zijn in principe max 60eu/nacht, tenzij redenen. (conference hotel, bespaard veel tijd, er is een overeenkomst met het hotel, etc. etc.)
Een goede reden lijkt me dat je in Europa geen zakenhotel kunt vinden voor 60 euro per nacht :)
- lokaal gemaakte voedselkosten zijn _niet_ declarabel, er is een (veels te lage) dagvergoeding (zo'n 30,-, waar nog van wordt afgetrokken als je ergens ontbijt/lunch/diner krijgt)
Ik reken met NL prijzen, per land kan het natuurlijk verschillen.

Begin deze eeuw reisde ik ook regelmatig voor een baas en kreeg ik een vergoeding van ergens in de 30 euro. Daarvan kon ik wel goed eten bij verschillende middenklasse restarants. Geen zilver en wit linnen, maar wel genoeg keuze aan restaurants waar je binnen budget terecht kon. Als je echter 15 jaar inflatie meetelt en vervolgens ook nog het ontbijt en de lunch eraf haalt, is het absoluut onvoldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Ardana schreef op maandag 23 juni 2014 @ 12:51:
30 euro per dag is alleen te doen als je niet uit eten gaat. Wat dan weer niet te doen is op dienstreis. Je moet ook met collega's naar het restaurant / de kroeg he?

Maagoed, met wat bietswerk hier en daar, en af en toe een doner kom je een end.

(die 30 euro per dag is trouwens een gemiddelde, hoeveel het precies is kan afhangen van het land, of zelfs de stad waar je bent, het is niet bij te houden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
t_captain schreef op maandag 23 juni 2014 @ 13:27:
Een goede reden lijkt me dat je in Europa geen zakenhotel kunt vinden voor 60 euro per nacht :)
Voor 60 euro per nacht in Amsterdam centrum: http://www.booking.com/ho...5b5e1719fc13510e5cba0bX20

Moet je wel je badkamer delen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:44
Waar ik werk zijn de business trips vooral binnen Europa, vliegen is economy, trein eerste klas.
Geen dagvergoeding, maar je kunt al je maaltijden declareren tot de max die gesteld is door mibuza.
Declareren gaat via een privately funded company creditcard (dus company kaart gekoppeld aan prive bankrekening), en je hebt, mits je op tijd je declaratie invult, het geld al lang op rekening staan voordat de creditcard afgeschreven wordt.
Hotelprijzen ligt helemaal aan het land, maar normaal gesproken wordt alles rond de 100 euro wel als normaal gezien.
Op zich vind ik alles wel prima geregeld, maar ik hoef dan ook niet veel te reizen (gemiddeld max 1x per kwartaal of zo).

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:56
Yeah, maar dan zit je weer met een BKR registratie van min. 10K, plus rente, dus dat lijkt me nou ook weer niet ideaal.
CCs die elke maand afgelost worden staan niet BKR geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
creator1988 schreef op maandag 23 juni 2014 @ 13:32:
[...]

Voor 60 euro per nacht in Amsterdam centrum: http://www.booking.com/ho...5b5e1719fc13510e5cba0bX20

Moet je wel je badkamer delen :+
Korte blok op booking.com: Holiday-Inn Express in Hamburg kost al 93 euro ex ontbijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murzeltje
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Rukapul schreef op maandag 23 juni 2014 @ 13:36:
[...]

Ik heb eens even in mijnBKR gekeken, maar ik zie mn CC netjes in het overzicht terugkomen.
En deze word ook elke maand afgelost.

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
t_captain schreef op maandag 23 juni 2014 @ 13:49:
[...]

Korte blok op booking.com: Holiday-Inn Express in Hamburg kost al 93 euro ex ontbijt.
Incl BTW/Mwst/VAT?

Even in de tool gekeken die wij dienen te gebruiken en dan kom ik voor volgende week maandag incl ontbijt in Hamburg uit op:
59 (Nah, motel One)
65 Ibis
69 (motel One)
75 Novotel
76 Holiday Inn
En dan nog een hele rits tot aan 100 euro/nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:36

_Arthur

blub

Murzeltje schreef op maandag 23 juni 2014 @ 13:56:
Ik heb eens even in mijnBKR gekeken, maar ik zie mn CC netjes in het overzicht terugkomen.
En deze word ook elke maand afgelost.
Dan heb je er een waarbij gespreidbetalen 'aan' staat. Mijn CC's staan ook niet bij het BKR geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Je hebt gelijk, dit was incl MwSt. Maar als een Ibis al boven budget zit, is het budget wel erg bescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
Rukapul schreef op maandag 23 juni 2014 @ 13:36:
Yep, maar als je een langere aflossing wil hebben lijkt me dat niet te kunnen zonder gespreid betalen aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
creator1988 schreef op maandag 23 juni 2014 @ 14:40:
[...]

Yep, maar als je een langere aflossing wil hebben lijkt me dat niet te kunnen zonder gespreid betalen aan te zetten.
Correct.

Ik heb zelf een corporarate CC die van prive rekening geincasseerd wordt maandelijks, maar als ik zelf tijdig declareer dan staat het geld ruimschoots op m'n rekening tegen de tijd dat het geincasseerd wordt (de maand erop). Kosten van vluchten buiten budget airlines gaan direct via corporate.

Het probleem in jou situatie lijkt dat je declaratie met een cyclus (salaris?) meegaat waardoor het worst case 2 maanden en best case 1 maand duurt voor je je geld ziet. Bij mij gaan declaraties separaat en dus snel.

Persoonlijk vind ik structureel >5k voorschieten wel ver gaan. Gespreid betalen is daar geen oplossing voor. Het gesprek aangaan met de werkgever wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-08 10:43
hmmm...

laat ik me dan ook maar melden..

ongeveer 100 a 150 dagen per jaar van huis..
wereldwijd vliegen..
binnen europe altijd economy (comfort ivm KLM platinum status)..
buiten europa bij meer dan 5 vluchten per jaar (haal ik makkelijk) bussiness)
hotel max 200 euro/nacht. ontbijt, lunch diner, volledig betaald.
taxi's of auto huren, net wat ik het beste acht.

bij ons gaat het vooral om, doe normaal, doe wat je het beste lijkt voor jezelf en het bedrijf. bedrijf gaat er vanuit met volwassenen te werken.. in de praktijk komt het er dan ook op neer dat ik meestal taxi's heb tusse klant en vliegveld, en zo min mogelijk nachten in hotels door kan brengen..

[ Voor 0% gewijzigd door KorneelB op 23-06-2014 15:27 . Reden: typohell ]

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
freak1 schreef op maandag 23 juni 2014 @ 14:57:
hmmm...
laat ik me dna ook maar melden..
Wat is je functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
freak1 schreef op maandag 23 juni 2014 @ 14:57:
hmmm...

laat ik me dna ook maar melden..

ongeveer 100 a 150 dagen per jaar van huis..
wereldwijd vliegen..
binnen europe altijd economy (comfort ivm KLM platinum status)..
buiten europa bij meer dan 5 vluchten per jaar (haal ik makkelijk) bussiness)
hotel max 200 euro/nacht. ontbijt, lunch diner, volledig betaald.
taxi's of auto huren, net wat ik het beste acht.

bij ons gaat het vooral om, doe normaal, doe wat je het beste lijkt voor jezelf en het bedrijf. bedrijf gaat er vanuit met volwassenen te werken.. in de praktijk komt het er dan ook op neer dat ik meestal taxi's heb tusse klant en vliegveld, en zo min mogelijk nachten in hotels door kan brengen..
Hoef ik mijn verhaal alvast niet neer te pennen, situatie hier zo'n beetje hetzelfde als freak1, al ben ik tegenwoordig veel minder weg van huis, tegenwoordig twee, drie keer per jaar een weekje, meestal in het Verre Oosten. Komt daarbovenop 150€ vergoeding per nacht dat ik weg van huis spendeer omdat ik er eigenlijk sinds de geboorte van demichel junior niet zo veel zin meer in heb en ze me soms toch graag op pad willen hebben.

Korte vluchtjes binnen Europa economy, transcontinentaal business. Hotels zijn meestal Hilton/Sheraton of gelijkaardig en neem gewoon makkelijk een taxi, ga voor de simpele kost van een taxiritje toch echt niet gaan klooien met bussen en metros oid (tenzij ik dat echt eens wil). Kosten worden eenvoudigweg betaald met stukje plastic van de zaak, hoef ik alvast niks voor te schieten (ik zou wel gek wezen) en hoe ze dat verder afhandelen boeit me niet.

Maar eerlijk gezegd blijf ik veel liever thuis bij junior :)

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

Vroeger vloog ik veel (Veel binnen Europa en ook naar Noord Amerika en Australië. Economy als mijn bedrijf betaalde, in overleg economy of business class als de klant betaalde. Wat ik zelf meestal deed was ter plekke een auto huren en daarmee overal naartoe. Vond ik zelf fijner dan een taxi nemen omdat je iets vrijer bent in je doen en laten. Uiteraard werd autohuur vergoed door mijn bedrijf. Wel zorgen voor een internationaal rijbewijs. Hotel werd altijd vergoed door mijn bedrijf, was meestal rond de 120 Euro per nacht.
Betaling was met eigen CC waarvoor ik een jaarlijkse vergoeding kreeg, en de kosten werden achteraf vergoed door het bedrijf.
Eten en drinken werd voor mij ook vergoed. Overigens heb ik nooit misbruik gemaakt van dit privilege door bijvoorbeeld heel duur uit eten te gaan. En de eerste keer dat ik met klanten uit eten ging heb ik ook geleerd om geen alcohol te drinken (niet dat ik zoveel drink, maar ook na 1 glaasje word je wat makkelijker wat ik met klanten niet helemaal correct vind).

Toen ik bij dit bedrijf wegging heb ik nooit meer een baan gehad waarbij ik naar andere landen moet, en persoonlijk mis ik het geen seconde. Als je ergens in Slovenië zit na een 2 weken reis langs allerlei klanten en je half vergeten bent in welke landen je de dagen daarvoor zat, dan ben je niet meer zo happy.
Daar staat tegenover dat het wel heel cool is om in Australië te landen na 26 uur in business class te hebben gevlogen en te weten dat je ook nog een week extra kan blijven om het land te bekijken. Op kosten van de zaak. Ik kan me ook nog herinneren dat ik een keer naar Barcelona ging, en dat ik mocht kiezen om vrijdagochtend te vertrekken en vrijdagavond terug te keren of zondagmiddag terug te vliegen, want dat laatste was, inclusief hotel overnachtingen, goedkoper dan de eerste optie. Tja, vrijgezel zijn had ook z'n voordelen :-)

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erg leuk om dit topic te lezen moet ik zeggen. Wat voor soort werk doe je TS als ik vragen mag? Waarin geef je lezingen en dergelijke? Misschien een eye opener voor mij in de toekomst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
enigmafan schreef op maandag 23 juni 2014 @ 15:21:
Wat ik zelf meestal deed was ter plekke een auto huren en daarmee overal naartoe. Vond ik zelf fijner dan een taxi nemen omdat je iets vrijer bent in je doen en laten.
Taxi levert je wel extra werktijd op.
En de eerste keer dat ik met klanten uit eten ging heb ik ook geleerd om geen alcohol te drinken (niet dat ik zoveel drink, maar ook na 1 glaasje word je wat makkelijker wat ik met klanten niet helemaal correct vind).
Ik moet zeggen dat er bij ons echt wel stevig gezopen wordt (en ik ga vaak nog het hardst). Nou zit ik vaak met collega's, partners en conference speakers aan tafel en niet met klanten. Goed voor het bonden.
Daar staat tegenover dat het wel heel cool is om in Australië te landen na 26 uur in business class te hebben gevlogen en te weten dat je ook nog een week extra kan blijven om het land te bekijken. Op kosten van de zaak.
Yep, dit vind ik zelf ook het leukste. Meisje ontmoet in KL, ticket wijzigen en even een weekendje op een eiland chillen. Of business class i.p.v. Dhaka-Amsterdam, Dhaka-Warschau-Amsterdam (2 euro meer) voor een feestje. Ik betaal mijn hotels wel zelf in dat soort gevallen.
Verwijderd schreef op maandag 23 juni 2014 @ 15:24:
Erg leuk om dit topic te lezen moet ik zeggen. Wat voor soort werk doe je TS als ik vragen mag? Waarin geef je lezingen en dergelijke? Misschien een eye opener voor mij in de toekomst :)
Ik werk als core contributor aan Firefox OS. Opdrachtgever sponsort dat, en in ruil werk ik aan wat features die zij belangrijk vinden, en vlieg ik de wereld over. Opdrachtgever verkoopt FFOS telefoons, dus ik geef trainingen en lezingen in markten waar ze actief willen worden. Er staat wel wat achtergrond op mijn website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:26
offtopic:
Ah, Telenor, de 1e die een daadwerkelijk geintegreerde vorm van Sustainability Reporting in hun Consolidatie proces opnam :) Mooie organisatie, leuke job!

In mijn detacheringstijd heb ik alleen binnen Europa gevlogen, hotels en dergelijke werden altijd door de office manager geregeld en lagen in de prijsklasse van 4* of hoger. Belangrijkste was vaak dat het relatief dichtbij de klant was en dat het te verantwoorden was, aangezien de klant vaak betaalde apart van de gedeclareerde uren.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
[...]

[...]

[...]
d.
een BKR registratie is gene probleem, zolang het een "betaald altijd op tijd" registratie is :) Maar ik snap je punt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 09:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

qadn schreef op maandag 23 juni 2014 @ 13:30:30 euro per dag is alleen te doen als je niet uit eten gaat. Wat dan weer niet te doen is op dienstreis. Je moet ook met collega's naar het restaurant / de kroeg he?
Voor ons was het maximaal € 20 per dag, waarbij het ontbijt bij de prijs van het hotel inbegrepen zat. Door de week in hotel, dus 3 keer per week uit eten voor max. € 20 per keer, incl. drinken. Op basis van declaratie, at je meer, moest je zelf bijlappen, at je voor minder, was het "winst" voor de zaak. Per dag dus, dus wat je overhield van het goedkope diner van gisteren, mocht je niet alsnog vandaag gebruiken. Lunch moest je zelf maar regelen, daar was geen vergoeding voor.

En omdat we een zo goedkoop mogelijk hotel hadden, moest ik alsnog 20 minuten met de auto, en 10-15 minuten lopen... Want parkeerkosten werden niet vergoed. Blij dat ik daar weg ben.

Collegae had ik niet daar, dus niet gezellig samen de kroeg in. Had wel onderhandeld dat internet in het hotel vergoed werd, € 25 pw, dat was al heel wat.

[ Voor 8% gewijzigd door Ardana op 23-06-2014 17:41 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foto
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 11:00
Gemiddeld 10x per jaar weg voor de zaak (Gehele wereld). Soms lange trips van 4-5 weken, soms een dagje op en neer. Tussen de 50-100 dagen per jaar gemiddeld
Soms alleen soms met meerdere mensen.

Daggeldvergoeding op basis van het land waar je verblijft. Hiermee betaal je je lunch en diner, en overige prive uitgaven drankjes enz...Wat overblijft is voor jou.... kom je te kort kun je bonnetjes indienen (over de gehele trip, dus goed uitrekenen).

Bruto regeling die de overuren afkoopt. Maak je minder uren heb je geluk maak je meer uren heb je pech.

Extra vrije dagen regeling voor de zaterdag & zondag die je in het buitenland bent.

Ontbijt is inclusief bij het hotel. Hotel meestal wat dicht bij het werk zit en fatsoenlijk is. Soms 5 sterren soms 3. Huur auto indien noodzakelijk, anders taxi's. Internet in het hotel wordt vergoed. (al hebben de meeste hotels tegenwoordig gratis internet).

Gemiddeld genomen hou ik ongeveer 75-100euro netto extra over per dag in het buitenland.

----
Nog even een toevoeging...

Vliegen meestal met KLM of partners (punten mogen we zelf houden). Nu weer Silver voor gaande jaren nog goud
Alles economy class, wel economy comfort op vluchten langer dan 6uur.

[ Voor 9% gewijzigd door foto op 23-06-2014 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Laatst online: 10-09 20:40
qadn schreef op maandag 23 juni 2014 @ 12:42:
60, - vind ik ook wat magertjes. Het bedrag valt goeddeels weg tegen de loonkosten (of moet je overnachten in eigen tijd?). Bovendien, na een goede nachtrust (en na een goed ontbijt) uitgeslapen en helder bij je opdracht verschijnen, is ook wat waard.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Ons bedrijf zit over de hele wereld, maar ikzelf ben vooral binnen Europa aan het reizen.
Ik vlieg ongeveer om de andere week, dus zo'n 50-60 keer per jaar voor tripjes van 1-15 dagen. Dit is bijna altijd economy, tenzij ik een upgrade krijg van de maatschappij (FB Gold, puur op het aantal vluchten gehaald). Op long-haul vluchten zitten we ook economy, al wordt er dan wel naar de maatschappij gekeken.
Short-haul kan van alles betekenen, inclusief Ryanair c.s.
Vliegtickets worden geregeld door het reisbureau, net als huurauto's. Hotel kunnen we ook laten boeken door het reisbureau, al probeer ik dat vaak zelf te doen.

In principe wordt alles vergoed, mits je een bonnetje er van hebt en het ook redelijk is wat er gedeclareerd wordt. Een duur diner moet je goed uit kunnen leggen. Een horloge van de markt in Meknes hoef je niet te proberen.

Ontbijt zit normaal gesproken bij de kamerprijs in. Voor lunch en diner gelden de richtprijzen van minbuza, als je erover heen gaat kun je dit wel weer declareren.

Hotels, die geboekt worden, gaan vaak in overleg, maar hebben geen vastgestelde maximumprijs.
Als je dus een kamer van €200 pppn wilt boeken, terwijl de gangbare prijs in die plaats €100 pppn is, dan kun je het vergeten. Is het andersom en is die ene kamer van €100 pppn ook in het enige hotel met die lage prijs in een rijtje van 10, dan kan het ook andersom zijn. Gemiddelde kamerprijs zit tussen de €40 en €100 euro.
We houden wel West-Europese standaard aan, tenzij er echt niks anders is in de wijde omgeving. En wijde omgeving kan ook anderhalf uur rijden betekenen.
Meestal geeft onze lokale agent wel een advies en soms zit je op plekken waar helemaal geen hotel zit. Zo heb ik in Wit-Rusland in een appartement gezeten tegen €8 pppn, waar ik zelf het ontbijt moest regelen.

Daarnaast krijgen we €10 overnachtingsvergoeding. Dit is echter los van het declareren en puur een tegemoetkoming voor het van huis weg zijn.

Huurauto's gaan via het reisbureau en heel zelden moeten we deze zelf betalen.

Declaraties worden in principe binnen een week uitbetaald. Maandag inleveren is maandag erop overgemaakt, mits alle controleurs akkoord zijn. Soms blijft een declaratie langer liggen en dan kan het een paar weken duren. Dit is vooral vervelend aangezien we met eigen cc's werken. Het is mij dus ook een paar keer overkomen dat de cc afgeschreven werd van m'n salaris en niet van declaratiegeld. Je moet dus goed opletten of je rond de afschrijfdag ook genoeg saldo op die rekening hebt. Als je als werknemer hier problemen mee hebt, bestaat de mogelijkheid om een voorschot te krijgen.

Het grootste nadeel van het vele reizen is het reizen zelf. Het vliegen was in het begin iets bijzonders, maar ik heb dat gevoel al heel lang niet meer.

Al met al is het bij ons redelijk schappelijk geregeld, als ik de rest van de verhalen zo lees.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

mekkieboek schreef op maandag 23 juni 2014 @ 21:38:
[...]

60, - vind ik ook wat magertjes. Het bedrag valt goeddeels weg tegen de loonkosten (of moet je overnachten in eigen tijd?). Bovendien, na een goede nachtrust (en na een goed ontbijt) uitgeslapen en helder bij je opdracht verschijnen, is ook wat waard.
Grapjas. Loonkosten ;)
Salaris is salaris. Dat veranderd geen cent met al het gereis.
Ik pak natuurlijk wel af en toe de voordeeltjes mee (mooi weer, niet zo'n boeiende dag van de meeting/congres/dingus -> stad in), en compenseer zelf mijn reisdagen.
(informele afspraak, op het moment dat je het netjes bij wil houden is het weer een enorm aan papierwinkel, ook voor de directeur die dan voor elke dag moet tekenen.)

Het zijn de regels, maar zoals ik al aangaf: als het reisbureau van de zaak het boekt is het ook een geldige reden, en die kijken meer naar "handig in de buurt" dan naar de kosten.
In de praktijk zit ik meestal voor ~80-100 / dag, maar dat schiet soms ook heel erg naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Pff, als ik somige voorwaarden hier hoor dan zou ik echt niet meer op reis gaan voor m'n werk. Sommige werkgevers denken zeker dat ze je een gunst verlenen door je op pad te sturen..

Ik bedoel: ik klaag niet als ik af en toe eens de wereld over ga (bij mij redelijk beperkt, een week of 6 per jaar schat ik zo in) maar uiteindelijk betekend het wel weekeinden in het vliegtuig en avonden van huis. Met klanten er bij is het helemaal dat je eigenlijk non-stop aan het werk bent. Het minste dat je dan kan doen is niet zeiken over vervoer- en verblijfskosten en een beetje fatsoenlijke faciliteiten regelen. Of je moet natuurlijk van deur tot deur betaald krijgen, dan is het wat anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Tjah, het is niet alsof de werkgever er in mijn geval veel over te zeggen heeft, is allemaal bepaald door politici. Mensen in de publieke sector iets normaler behandelen op dienstreis is niet populair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yhk123
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-03-2021
Heel europa trein 2 tweede klasse mag al blij zijn dat thalys optie is, railplus voordeelurenkaart word je verwacht prive aan te schaffen. Hotel niet nodig wegens werkgever. Reizen van 10 uur + (dus eten onderweg) jammer eigen kosten. Wegens vliegangst by proxy van werkgever 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door yhk123 op 24-06-2014 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
overhyped schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 01:38:
Pff, als ik somige voorwaarden hier hoor dan zou ik echt niet meer op reis gaan voor m'n werk. Sommige werkgevers denken zeker dat ze je een gunst verlenen door je op pad te sturen..

Ik bedoel: ik klaag niet als ik af en toe eens de wereld over ga (bij mij redelijk beperkt, een week of 6 per jaar schat ik zo in) maar uiteindelijk betekend het wel weekeinden in het vliegtuig en avonden van huis. Met klanten er bij is het helemaal dat je eigenlijk non-stop aan het werk bent. Het minste dat je dan kan doen is niet zeiken over vervoer- en verblijfskosten en een beetje fatsoenlijke faciliteiten regelen. Of je moet natuurlijk van deur tot deur betaald krijgen, dan is het wat anders :)
Inderdaad, my tought exactly. Ik ga niet een week rondhossen in Seoul of Hong Kong voor mijn plezier. Heb het daar écht wel gezien ondertussen. Ga liever een week-end met mijn gezin naar de Ardennen. Let op, soms moet het wel en dan doe ik wat ik kan maar het minste wat dan tegenover het reizen kan staan, is wel een goed hotel, bij van die rotlangevluchten liefst business, geen gezeur over taxis, niet de menukaarten zitten afspeuren naar het allergoedkoopste maar gewoon lekker uit eten zonder te overdrijven, en een extra vergoeding erbovenop voor iedere nacht weg van huis.

Mijn gezin en tijd thuis is me veel meer waard dan in de kroeg te kunnen opscheppen dat ik nog maar eens voor het werk naar Seoul of Hong Kong of Singapore moet (maar dan wel genoegen nemen met economy, trein en tram, een klotehotel en zonder vergoeding - maar ik kan wel opscheppen, nee dank U, niet op die manier).

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bij mijn vorige werkgever (3/4 van de helft van de tijd niet op kantoor in Nederland aanwezig): daggeld vergoeding als je minstens 8 uur niet op kantoor werkt (en dat telt dus buiten werktijd en in reistijd door), in die tijd fl 3,00 a 3,25 (dit was rond 2000-2005). Daarvan werd verwacht dat je je maaltijden betaalde. Hotels werden geregeld en betaald (soms voorschieten en declareren), vluchten werden betaald en waren binnen europa altijd economy, voor Amerika was er op gegeven moment een regeling 5 weken werken 2 weken vrij: economy, 7 weken werken 3 weken vrij: business (en dan werd verwacht dat je dus 35 of 49 dagen werkte). Ik heb voor mezelf regelmatig een business upgrade gekocht voor DUS-LHR omdat dat geen drol kostte en je natuurlijk een paar voordelen hebt.

Huidige werkgever: alle onkosten declareren en er wordt van je verwacht dat je het niet te gek maakt. Vluchten worden uiteraard betaald en ook weer standaard economy. Ik meen dat vluchten langer dan 8 uur business zijn. Iig net zo dat als je naar de oostkust van de USA vliegt je geen business krijgt.
Declaraties worden uitbetaald als ze goedgekeurd zijn. Dat kan 2 weken duren.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
Arthas schreef op maandag 23 juni 2014 @ 21:43:
Ons bedrijf zit over de hele wereld, maar ikzelf ben vooral binnen Europa aan het reizen.
Ik vlieg ongeveer om de andere week, dus zo'n 50-60 keer per jaar voor tripjes van 1-15 dagen. Dit is bijna altijd economy, tenzij ik een upgrade krijg van de maatschappij (FB Gold, puur op het aantal vluchten gehaald).
Hoe vaak word jij geupgrade? Ik ben ook FB Gold maar echt nooit bij KLM. Een keer bij Air France op een vlucht van 50 minuten.
qadn schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 06:57:
Tjah, het is niet alsof de werkgever er in mijn geval veel over te zeggen heeft, is allemaal bepaald door politici. Mensen in de publieke sector iets normaler behandelen op dienstreis is niet populair.
Ik zat drie weken geleden in business met 2 mensen die voor BuZa werkten (niet full time volgens mij, een was ook prof aan een uni), dus het kan wel...
foto schreef op maandag 23 juni 2014 @ 21:24:
Bruto regeling die de overuren afkoopt. Maak je minder uren heb je geluk maak je meer uren heb je pech.
Hoe moet ik dat zien? Geldt dat alleen voor buitenland of voor alle overuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Een vorige werkgever (semi-publieke sector) waarvoor ik met enige regelmaat op reis was (voornamelijk conferentiebezoeken):

Hoofdregel: houdt het redelijk.
Voorschot was mogelijk indien nodig. Vluchten en hotels via reisbureau (direct door instituut betaald) of zelf regelen en declareren. Eten op basis van declaraties, alles in het redelijke. Ook een drankje in de hotelbar 's avonds op de rekening was nooit een issue. Hotels van behoorlijke kwaliteit, maar het boeken in het conferentiehotel was nooit een probleem ook al was dat duurder. Taxi e.d. gewoon vergoed, maar je werd wel geacht om ook weer in redelijkheid de goedkoopste oplossing te kiezen: bijvoorbeeld vanaf het vliegveld München neem je naar de stad gewoon de trein en eventueel in de stad een taxi, in plaats van direct vanaf het vliegveld met de taxi (vliegveld ligt ruim 40km van de stad vandaan).

Vliegen in economy class, maar wel mogelijk om extra verblijfstijd vast te knopen aan een reis als je dat leuk vindt (zolang dat geen meerkosten voor de werkgever oplevert, anders kon je dat verrekenen). Zo heb ik bij een aantal reizen enkele dagen extra verbleven op de bestemming om nog even de tourist uit te hangen. Een keer was dat zelfs volledig op kosten van de baas omdat het (veel) goedkoper was om eerder te vliegen, zelfs inclusief de extra hotelkosten. Ook een keer aan een reis naar de VS een complete vakantie geknoopt. De redenering daarbij was dat dergelijke reizen ook veel privétijd kosten. Je bent in plaats van 8 uur op kantoor 24 uur per dag weg voor de baas, plus nog eventuele stukken weekend voor het reizen. Die tijd werd niet vergoed, maar daar stond dus tegenover dat je dan ook van de voordelen van zulke reizen mag genieten als je dat wil. Miles konden we eerst zelf innen, maar dat is later veranderd.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

creator1988 schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 10:56:
[...]

Ik zat drie weken geleden in business met 2 mensen die voor BuZa werkten (niet full time volgens mij, een was ook prof aan een uni), dus het kan wel...
Professoren, directeuren, en andere hoge ambtenaren moet je ook niet vergelijken met gemiddeld.
Hoewel ik genoeg professoren ken die eigenlijk altijd economy vliegen, het heeft ook te maken met het budget.

Bovendien val ik onder de Duitse regels, en die zijn natuurlijk anders dan de Nederlandse.
(In Nederland hoefde ik de airmiles en andere punten ook nooit op te geven bijvoorbeeld)
ATS schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 11:06:
Miles konden we eerst zelf innen, maar dat is later veranderd.
Zo te zien aan ATS is dat ergens in de laatste vier jaar veranderd.

[ Voor 15% gewijzigd door qadn op 24-06-2014 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

qadn schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 11:09:
Professoren, directeuren, en andere hoge ambtenaren moet je ook niet vergelijken met gemiddeld.
Hoewel ik genoeg professoren ken die eigenlijk altijd economy vliegen, het heeft ook te maken met het budget.
Ik val onder de Britse regels voor semi-overheid en wij mogen geen 1e klas trein of business class declareren, economy comfort is een grijs gebied dat ik wel gewoon boek. Taxi''s wel mits redelijk. Maar het komt uit mijn eigen budget, en vaak is het een keuze over goedkoper vliegen en meer mensen uit mijn groep mee kunnen nemen. Als voorbeeld: ik heb meer mensen uit mijn groep mee kunnen nemen naar een congres in Vancouver omdat we allemaal Air Transat hebben gevlogen ipv een standaard transatlantische carrier zoals KLM of BA. Wel heb ik persoonlijk gelijk 400 euro bijbetaald voor hun "business class" :p

Wel heel fijn: ik heb een corporate credit card van het werk die van het instituut is (dus niet gekoppeld aan mijn prive-rekening), waardoor er niet zo vaak voorschieten nodig is.

Formeel mogen we geen 1e klas reizen in de trein, maar zolang de kosten lager zijn dan de standaard tickets (in GB is dat snel als je een specifieke trein boekt!), dan gaat niemand controleren. Don't ask, don't tell ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-09 20:31
Ik meld me ook even, alhoewel ik niet bij de grote reizigers hoor.
Voor mn werkgever zit ik zo 2 tot 2.5 maand per jaar in het buitenland en dan voornamelijk Europa of Noord-Amerika.
De regel is; probeer normaal te doen bij je uitgaven. We krijgen 75EUR per dag voor eten en kunnen alle taxi's en drankjes declareren, wat ik erg fijn vind. De vluchten moeten we wel zo goedkoop/normaal mogelijk boeken, maar uiteindelijk boek ik altijd wat extra ruimte, waar niemand moeilijk over doet. We kunnen per persoon 150EUR per nacht aan slapen uitgeven.
Aangezien deze reisjes vaak 50% werk zijn en 50% plezier ga ik er altijd graag heen :D.

Do what you love, do it often

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Zo te zien aan ATS is dat ergens in de laatste vier jaar veranderd.
Nee, de organisatie ging zelf de miles verzamelen om daarmee te proberen de reiskosten iets te drukken. Als iemand met awardmiles van eerdere reizen kan vliegen, dan scheelt dat weer de kosten van een ticket. Bezuinigingen zoals overal in die sector, hoewel ik deze maatregel wel begrijpelijk vond.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
creator1988 schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 10:56:
[...]

Hoe vaak word jij geupgrade? Ik ben ook FB Gold maar echt nooit bij KLM. Een keer bij Air France op een vlucht van 50 minuten.
Bij KLM heb ik nog nooit een upgrade gehad, hoewel ik al wel een paar keer heb meegemaakt dat andere Gold/Platinum-leden een upgrade kregen. Jammer genoeg was ik toen Silver en viel ik dus buiten de boot.
Heb wel twee keer een upgrade gehad op een vlucht van Moskou naar Amsterdam (Aeroflot) en één keer op een vlucht van Düsseldorf naar Praag met Czech Airlines. Ik vermoed dat dit ook iets te doen heeft met de boekingsklasse van je ticket. Wij vliegen bijna altijd in de goedkoopste klasse (economy met niet wijzigbare vluchttijden) en die upgrade vluchten waren full-flex tickets.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Bovendien val ik onder de Duitse regels, en die zijn natuurlijk anders dan de Nederlandse.
(In Nederland hoefde ik de airmiles en andere punten ook nooit op te geven bijvoorbeeld)
Ik denk dat dat vooral belangrijk is dat het Duitse regels zijn. Ik val onder de semi-publieke Nederlandse sector (uni), en zover ik weet zijn onze regels gelijk aan die van de publieke sector. Als PhD student ben ik nou niet echt hoog op de ranglijst, maar mijn vergoedingen zijn heel veel beter dan wat jij krijgt, en zijn in principe gestandaardiseerd. (Voor de echt hoge zal het wel anders zijn, voor een professor verwacht ik van niet).

Als ik bijvoorbeeld even kijk voor Duitsland. Berlijn is 155 euro hotel, 117 euro overig per dag. Nog wat andere steden erbij, en rest van Duitsland is 128 hotel, 93 voor overig per dag. Zijn in principe maxima, maar volgens mij doen ze er niet moeilijk over als je een fatsoenlijke reden hebt. Bijvoorbeeld als je maar één dag ergens bent kom je gewoon aan hoge taxi kosten.

Binnen Nederland heb ik OV business card eerste klasse (dat verschilt wel per vakgroep, hoeveel de groep eraan wilt besteden). In het buitenland geen enkel probleem met taxi (als je in Nederland het gaat doen om met de taxi naar de andere kant van het land te gaan zal je wel vragen krijgen, ook logisch lijkt mij). En de maximale dagvergoeding (die je niet mag declareren, gaat wel per bonnetje) ligt een stuk hoger dan bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
Arthas schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 12:14:
[...]

Bij KLM heb ik nog nooit een upgrade gehad, hoewel ik al wel een paar keer heb meegemaakt dat andere Gold/Platinum-leden een upgrade kregen. Jammer genoeg was ik toen Silver en viel ik dus buiten de boot.
Heb wel twee keer een upgrade gehad op een vlucht van Moskou naar Amsterdam (Aeroflot) en één keer op een vlucht van Düsseldorf naar Praag met Czech Airlines. Ik vermoed dat dit ook iets te doen heeft met de boekingsklasse van je ticket. Wij vliegen bijna altijd in de goedkoopste klasse (economy met niet wijzigbare vluchttijden) en die upgrade vluchten waren full-flex tickets.
KLM is echt vaag.. ik ben al enkele jaren consequent platinum, vlieg echt altijd KLM zowel binnen als buiten europe en nog nooit een upgrade gehad.. nu vlieg ik wel eigenlijk altijd business buiten europa, maar binnen europa zit ik toch ook een keer of 30 per jaar in het vliegtuig..

ja, je mag in de priority queue en je krijgt gratis economy comfort, maar krijg liever een regelmatige upgrade.. helaas helaas..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanmulder
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-07 10:47

johanmulder

Nederlands Ondertiteld

Hier ook een frequent flyer (jaarlijks 30-40 vluchten dus 10-15 weken van huis). Ik werk bij een productontwikkelaar dat een aantal softwareproducten gericht op enterprise mobility wereldwijd verkoopt. Mijn officiële titel is Sr. Software Engineer maar geef daarnaast trainingen, doe mee aan pre-sales activiteiten, ben de Scrum Master en ben de architect van een nieuw product wat we net een paar maanden geleden in de markt hebben gezet.

Vluchten zijn in de regel Economy class, maar bij echte lange vluchten/nachtvluchten boek ik meestel Economy Comfort of soortgelijks erbij. Echt Business class heb ik tot nu toe nog niet gevlogen, tenzij het echt niet anders kon (volle vlucht, gratis upgrade). Ik mis het verder niet, kan me prima vermaken en slapen gaat me ook wel goed af ondanks mn 1m92 :) Het grootste deel van de vluchten die ik in Europa of naar Amerika maak is met Skyteam, terwijl richting het Oosten vaker met Emirates gevlogen wordt. Dit is redelijk 50-50, dus toch lastig om een gedegen status op te bouwen bij 1 specifieke partner. Ben nu wel 2 jaar Silver, wat al wel zijn (kleine) voordelen heeft.

Hotels is afhankelijk van de locatie van een partner aldaar of van Microsoft (we kunnen over het algemeen gebruik maken van hun trainingsfaciliteiten) maar er wordt in de regel niet moeilijk gedaan over een kamer van 200,-/nacht.

Verder worden alle expenses, zoals eten/drinken/taxi/train etc. middels declareren vergoed. Ik heb dus geen Per Diem, Out of Town Allowance of iets wat er op lijkt. Vind ik verder ook niet nodig; de reizen zijn interessant genoeg en meestal kan ik er wel een paar dagen vrije tijd aan vast plakken. Ook wil ik nog wel eens een overstap 'verplaatsen' zodat ik op een interessante plek een stopover kan doen van een paar dagen.

Werkt met: Apple Macbook Pro 16" | Bouwt: Multi-cloud SaaS-oplossingen | Vader | Wereldreiziger | Rijdt: Mercedes GLC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
freak1 schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 12:35:
KLM is echt vaag.. ik ben al enkele jaren consequent platinum, vlieg echt altijd KLM zowel binnen als buiten europe en nog nooit een upgrade gehad.. nu vlieg ik wel eigenlijk altijd business buiten europa, maar binnen europa zit ik toch ook een keer of 30 per jaar in het vliegtuig..

ja, je mag in de priority queue en je krijgt gratis economy comfort, maar krijg liever een regelmatige upgrade.. helaas helaas..
Hoe het ook kan: Delta heeft gewoon een upgrade list, en je kan ook zien op welke positie je staat; gebaseerd op status, etc. Dat is ten minste transparant. En bij Star Alliance krijg je upgrade vouchers die je zelf kan inzetten op basis van je status, ook transparent. Kan KLM nog wat van leren.

Overigens vorig jaar 6 legs economy (non-promo) kunnen boeken op basis van miles en lounge access vind ik het belangrijkste, dus an sich niet heel veel te klagen.

[ Voor 8% gewijzigd door creator1988 op 24-06-2014 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:52
freak1 schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 12:35:
[...]

Ik ben ook jaren platina geweest en heb intercontinentaal bij partner airlines een aantal malen een upgrade van business naar first gehad. KLM heeft geen first, maar in Europa heb ik wel vaker upgrades van economy naar business gehad. Maar goed upgrades binnen Europa schiet je niet zoveel mee op, in het vliegtuig is er nauwelijks verschil, ander broodje en een krant. De belangrijke dingen (relaxed wachten in de lounge en priority bij queue / boarden wat als je veel reist toch aardig plezierig kan zijn) krijg je met je frequent flyer kaart al.

Wat ik tot zover nog niet echt terugzie: Hoe gaan de verschillende werkgevers om met werkuren? Ik heb hier van alles meegemaakt, van reizen in eigen tijd tot reizen volledig als gewerkte uren zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

timag schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 15:59:
[...]

Wat ik tot zover nog niet echt terugzie: Hoe gaan de verschillende werkgevers om met werkuren? Ik heb hier van alles meegemaakt, van reizen in eigen tijd tot reizen volledig als gewerkte uren zien.
Bij ons valt dat onder: zie maar hoe het uitkomt.
In de praktijk werk ik toch op rare tijden en veel uren (wereldwijd samenwerking dingus) (hoewel natuurlijk niet heel veel uren effectief), dus het gaat allemaal ook op basis van vertrouwen.
Ik werk uberhaupt vanuit huis*,**, dus te controleren is het ook niet ;)

*) Compromis, ik wou een vaste aanstelling, de baas wou dat ik in Munchen kwam wonen. Nu zijn we beiden even ongelukkig ;)
**) Heb ook een aantal werkplekken als "gast-dingus" hier en daar geregeld. Dus als ik niet reis ga ik wel 2-3 dagen per week naar een kantoor, anders vervreemd je zo.

[ Voor 10% gewijzigd door qadn op 24-06-2014 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
[...]

In mijn contract staat zo'n mooi zinnetje dat ik weliswaar een contract voor 40 uur heb, maar zoveel moet werken als nodig :) In de praktijk loopt 't wel los.

Volgende week ben ik van zondag tot donderdag van huis, vrijdag heb ik 1 lunch afspraak en voor de rest niets.

Een tijdje terug op zaterdag naar SFO gevlogen, zaterdag en zondag expenses paid de toerist uitgehangen in SFO, en maandag aan 't werk.

weer een andere keer was ik twee weken in londen, is in 't weekeind m'n vrouw overgekomen (wel zelf de vlucht betaald) en dan hoef ik ook 't ontbijt in hotel niet zelf te betalen voor de tweede persoon.. kortom, 't is een beetje geven en nemen.

Qua tijd schommelen de weken toch weltussen de 30 en de 60 uur, dus ach, zo'n weekje in 't buitenland is gewoon een 60 week.. Zaak om er zelf voor te zorgen dat je ook af en toe 30 weekjes hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
Bij mij werkt dat ook zo, in mijn huidige functie werk ik zoveel als nodig, ik zou zelfs de officiële regeling voor dit soort dingen zo niet weten. Precies zoals je zegt je zorgt gewoon zelf af en toe voor wat compensatie. Dit bevalt mij prima.

Volledige reistijd vergoeden is vanuit werknemer natuurlijk ideaal, maar dat kan ook wel wat overdreven uitpakken: mijn record is 32 uur "werken" op één enkele heenreis , die heb ik toen op lokatie in de tropen gelijk maar even gecompenseerd bij wijze van goedkope vakantie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
overhyped schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 16:57:
[...]
In mijn contract staat zo'n mooi zinnetje dat ik weliswaar een contract voor 40 uur heb, maar zoveel moet werken als nodig :) In de praktijk loopt 't wel los.
En je hebt zoiets getekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
demichel schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 17:20:
[...]

Boven een bepaald niveau is dat vrij gebruikelijk. Je wordt dan niet meer afgerekend op uren dat je er bent maar op resultaat. Het hangt heel erg van het bedrijf en je manager af hoe dit bevalt. Mij bevalt het prima, ik heb veel vrijheid en je bent er zelf bij hoeveel je werkt. Het is soms wat meer, soms wat minder.

Ik werk regelmatig 's avonds of in het weekend, maar even wat eerder weg voor een boodschap of een half dagje helpen bij de kinderen op school kan gewoon zonder officieel vrij te nemen. Dat doe ik eigenlijk alleen bij vakanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

[...]

Geven en nemen, lijkt mij een ideale situatie. Als het lekker weer is wat eerder weg van kantoor zodat je kan hardlopen oid. De uren haal je dan in de avond in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
[...]

Ja, zonder te twijfelen. Ik ben presales engineer voor een van de grootste IT bedrijven ter wereld. Daar horen aan de positieve kant dingen bij: Geweldige techniek, Geweldig salaris, Bij techupdates die we geven een zaal vol mensen die alleen vanwege je visitekaartje al willen luisteren, nagenoeg volledige vrijheid in hoe ik mijn werk doe en ga zo maar door.

Er zitten ook nadelen aan: Als werk af moet dan moet moet werk af. of dat nu die week 10 of 100 uur kost, werk moet af. een antwoord in de categorie "m'n 40 uur zitten er op dus die RFP van 2 miljoen moet maar even wachten" is een enkele reis naar einde dienstverband.
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 17:40:
[...]

Geven en nemen, lijkt mij een ideale situatie. Als het lekker weer is wat eerder weg van kantoor zodat je kan hardlopen oid. De uren haal je dan in de avond in.
Precies: ik ga vaak genoeg in de loop van de middag naar huis als ik genoeg kantoor gezien heb, werk ook genoeg thuis, of waar dan ook. en tja, soms ook allemaal tegelijk en in het weekeind nog een keer :)

[ Voor 24% gewijzigd door overhyped op 24-06-2014 17:58 . Reden: extra reactie toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb "self-managed hours", dwz ik moet werken wanneer er gewerkt moet worden maar heb een grote vrijheid in de invulling van mijn uren. Ik kan niet klagen over nachtvluchten of reistijden, maar niemand die er moeilijk over doet dat ik vaak pas tussen 10-11u 's ochtends begin. Geven en nemen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
[...]

Ja, hier ook. Je kunt op je strepen gaan staan en bij 40 uur de klok stop zetten en niks meer doen. Echter is dat dan meestal ergens woensdagmiddag/donderdagochtend in mijn geval.

Er staat wel een hoger basissalaris tegenover (ruim 15% hoger), dus ik zou ook niet graag of snel naar overuren terug willen als ik daarvoor basissalaris in zou moeten leveren.

Ik zou alleen niet goed weten, wat ik zou moeten doen, als ik weet dat het werk nog niet af is. Daarnaast zou het ook betekenen dat ik een week later nog een keer op kan draven. Ik zit ook liever thuis dan op een hotelkamer ergens ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Laatst online: 10-09 20:40
qadn schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 00:13:
Grapjas. Loonkosten ;)
Salaris is salaris. Dat veranderd geen cent met al het gereis.
Was niet grappig bedoeld :) . Als een werkdag een paar uur langer duurt omdat je op locatie moet zijn dan is dat ook bij ons voor eigen rekening, hooguit tijd-voor-tijd. Maar als daar door reizen weekeind- of nachtwerk bij komt, zijn dat extra uren, vandaar de 'loonkosten'.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
overhyped schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 17:50:
[...]

Ja, zonder te twijfelen. Ik ben presales engineer voor een van de grootste IT bedrijven ter wereld. Daar horen aan de positieve kant dingen bij: Geweldige techniek, Geweldig salaris, Bij techupdates die we geven een zaal vol mensen die alleen vanwege je visitekaartje al willen luisteren, nagenoeg volledige vrijheid in hoe ik mijn werk doe en ga zo maar door.
Nu ja, ik heb ook 40 uren in mijn contract staan en (vroeger dan, nu iets minder) klopte ik ook structureel véél meer uren dan dat voor een vast maandsalaris. Ik deed het wel maar het stond alleen niet letterlijk zo in mijn contract. Dat soort clausules letterlijk in een contract zetten vind ik nogal "erover".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

mekkieboek schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 19:56:
[...]

Was niet grappig bedoeld :) . Als een werkdag een paar uur langer duurt omdat je op locatie moet zijn dan is dat ook bij ons voor eigen rekening, hooguit tijd-voor-tijd. Maar als daar door reizen weekeind- of nachtwerk bij komt, zijn dat extra uren, vandaar de 'loonkosten'.
Zou leuk zijn, maar zit er niet in.
Maak ook regelmatig mee dat er een 3-daags event is en dat met erna en ervoor 2 dagen aan meuk plant.
Tel daar dan nog een reisdag bij op aan beide kanten en je bent zo over 2 weekenden heen bezig.

Maargoed, zoals anderen elders ook al zeggen, je neemt er ook dingen voor terug en daar wordt dan gewoon niet over gezeikt.
Nooit een probleem om er vakantie aan vast te pakken, een dagje tussendoor de hort op te gaan of wat dan ook. Wel zelf verantwoordelijk natuurlijk.

Komt er dus op neer dat ik soms werkweken heb van 80-100 uur en soms van 10-20. Net hoe het uitkomt.
Na zo'n week van 100 uur ben je ook wel goed stuk, dus dan gebeurd er niet zoveel.

[ Voor 9% gewijzigd door qadn op 24-06-2014 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
gambieter schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 18:03:
[...]

Ik heb "self-managed hours", dwz ik moet werken wanneer er gewerkt moet worden maar heb een grote vrijheid in de invulling van mijn uren. Ik kan niet klagen over nachtvluchten of reistijden, maar niemand die er moeilijk over doet dat ik vaak pas tussen 10-11u 's ochtends begin. Geven en nemen :)
Yeah, ik ook zoiets. Contract voor 37,5 uur; maar als ik in NL ben haal ik dat volgens mij niet eens elke week. Begin rond 10 uur.

En als ik op reis ben en in de middag 2 uur vrij ben ga ik ook gewoon in de baas zijn tijd in bad zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticMan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:44
Ik reis zelf (nog) niet zo heel veel voor werk en dan vooral in NL. Daar wel aantal weken per jaar in hotel voor trainingen. Voor vluchten boven de 4 uur (nog niet gehad) is het business class, minder dan 4 uur economy.
Hotels zijn over het algemeen 4 sterren, in NL dus 100 tot 150 per nacht. Taxi's doen ze niet echt moeilijk over, maar als er goed OV is neem ik dat meestal (ook te declareren).

Eten mag ook. Is niet echt een vaste richtlijn voor zolang je het niet te gek maakt.

Als je meer dan een x aantal nachten in het buitenland zit voor je werk (daar zit ik nog lang niet aan) dan krijg je nog een extra compensatie.

Betalen gaat gelukkig via een corporate creditcard zonder tussenkomst van priverekening. Bonnetjes moeten wel nog ingediend worden. Dingen die niet met creditcard betaald kunnen worden (zoals OV of veel taxi's in Nederland) zijn apart te declareren. Wordt meestal binnen 2 weken wel overgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
[...]

Ik ben ook jaren platina geweest en heb intercontinentaal bij partner airlines een aantal malen een upgrade van business naar first gehad. KLM heeft geen first, maar in Europa heb ik wel vaker upgrades van economy naar business gehad. Maar goed upgrades binnen Europa schiet je niet zoveel mee op, in het vliegtuig is er nauwelijks verschil, ander broodje en een krant. De belangrijke dingen (relaxed wachten in de lounge en priority bij queue / boarden wat als je veel reist toch aardig plezierig kan zijn) krijg je met je frequent flyer kaart al.

tja.. ik krijg voor 40 uur in de week betaald. soms reis ik veel, soms reis ik weinig.. ik krijg er niet meer voor betaald, en geen extra vrije dagen. reis ik in het weekend doe ik wel rustig de week erop.
mijn werkgever betaald met in 6 cijfers per jaar en heeft een beetje de instelling dat dat een all-in salaris is.. reizen is part of the job. soms kan dat tijdens werktijd, soms in eigen tijd.

ik klaag niet, alles wat ik doe qua reizen wordt vergoed en ik krijg alle vrijheid. kan bepalen wanneer ik reis en met welke maatschappij, 200 euro extra voor een vlucht betalen omdat dat beter uitkomt voor me is dan ook geen probleem.

achja, you take the good with the bad..

ik heb wel collega's uit de hele wereld, en in elk land zit het anders.. zo zit er een collega uit het oostelijkere deel van Europa en die neemt consequent alle uren in het weekend gedraait vrij door de week ivm wettelijke voorschriften. leuk maar dat wordt niet altijd zo gewaardeerd binnen management.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
freak1 schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 10:30:
ik heb wel collega's uit de hele wereld, en in elk land zit het anders.. zo zit er een collega uit het oostelijkere deel van Europa en die neemt consequent alle uren in het weekend gedraait vrij door de week ivm wettelijke voorschriften. leuk maar dat wordt niet altijd zo gewaardeerd binnen management.
In Noorwegen kunnen ze er ook wat van hoor, die werken over het algemeen niet over.

Groeten vanuit de Malaysian Airlines regional lounge in KL trouwens :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:20

Praetextatus

the dutch_paki

op wekelijkse basis met (eigen) auto naar BE en wanneer nodig/kan met de trein. Enkele malen per jaar naar Spanje en UK. Hotel max 135 euro, diner 35 euro, lunch 25 euro en ontbijt 15 euro. Reizen gebeurd altijd in eigen tijd. Dus als ik naar UK moest vliegen dan echt op tijd op kantoor zijn en daarna weer weg. Heb eerste paar maanden alles moeten voorschieten, maar heb inmiddels een company card dus dat is nu goed geregeld. Reistijd wordt nergens berekend en net zo min overwerk. Dus als ik 10 uur reis in een week, dan werk ik toch altijd 40 (in de praktijk 50-55). Hoort een beetje bij de rol

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

gambieter schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 18:03:
[...]

Ik heb ook 'self managed hours' , enkel heb ik teams verdeeld over 4 landen (met 2 verschillende time zones) dus de invulling komt er in de praktijk op neer dat ik dus 50-55 uur per week doe. Zelfs vakantie nemen is moeilijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Praetextatus schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 16:21:
Hotel max 135 euro, diner 35 euro, lunch 25 euro en ontbijt 15 euro.
Da's nu iets wat ik nog nooit gesnapt heb bij die "richtlijnen zakenreizen" die iedere PZ dienst zo graag opstelt, die maximumprijzen. Natuurlijk weet je ook wel dat je niet iedere avond in een *** sterrenzaak aan 200 Euro moet gaan dineren, maar die exacte bedragen?? We zijn toch allemaal volwassen mensen, vandaag diner alles d'r op en d'r aan aan 80 Euro, morgen rustig aan op de kamer tv kijken en een broodje voor 5 Euro. Als mijn werkgever me maar zo vertrouwd dat ik geen misbruik maak van de corporate account, dan hoeft het voor mij ook niet, blijf ik lekker op kantoor zitten en om 5 uur naar huis.

Wat gebeurt er als het bonnetje van je diner nu eens 38 Euro is, moet je dan 3 Euro gaan afrekenen bij PZ?

Werkgevers denken vaak dat ze werknemers een dienst bewijzen door ze op reis te sturen, "Kijk eens aan, je mag op kosten van de zaak naar Kuala Lumpur, schitterend toch!". Beseffen niet dat werknemer in kwestie liever thuis blijft en met de kleine naar de Ardennen gaat. En dan beknibbelen op een etentje en een taxiritje te veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-07 18:10
1 zakenreis (nouja, zakenreis :p) gehad, dus ik meld me ook even. Vooral omdat als ik afgestudeerd ben het wat vaker voor gaat komen, afhankelijk van je schema (1 maand op/1 maand af, 4 maanden op/2,5 maanden af).

Zit in de scheepvaart, half jaar geleden voor een half jaar stage aan boord van een schip. Vluchten gaan meestal gewoon economy, airlines als KLM, Delta en Malaysia zijn normaal. Kapiteins vliegen misschien business, maar dat weet ik niet zeker.
Wanneer je in een hotel zit zijn ze goed, weet budget niet maar als ik ze opzoek is het zo'n €130/€150 pppn. Stagiaires deelden de kamer, officieren niet. Als het kan ga je direct van vliegveld naar schip, komt het niet lekker uit krijg je er een overnachting bij. Ontbijt en diner zit erbij. Wat kantoor betreft gaat je vaartijd in op het moment dat je vertrekt van huis, oftewel vanaf die dag krijg je je vaste overwerkvergoeding (25/30/40%, afhankelijk van rang).
Als je na je vaarperiode vakantie wilt vieren op de plek dat je afstapt is dat mogelijk, dan boeken ze je vliegticket gewoon wat later. Rest van de kosten uiteraard voor jezelf.

De superintendents die het laden en lossen komen begeleiden hebben het prima. Meestal zitten ze in hotels, als de haven echt ver van de stad ligt slapen ze aan boord. Eten doorgaans ook aan boord, komt ook door werktijden. Werk moet af, het is niet om 5 uur aan het bier en lang leve de lol. Als je op kerstavond tot 24:00 door moet zeurt niemand. Zijn de avonden wat minder druk kunnen ze lekker de stad in en hebben ze een creditcard van de zaak. Waar ook wij van kunnen profiteren :).
Mochten ze binnen korte tijd meerdere keren naar de andere kant van de wereld moeten kunnen ze ook daar blijven, in afspraak met kantoor kan er dan een regeling getroffen worden. Midweekje Bali tussendoor is geen uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
demichel schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 18:32:
[...]

Da's nu iets wat ik nog nooit gesnapt heb bij die "richtlijnen zakenreizen" die iedere PZ dienst zo graag opstelt, die maximumprijzen. Natuurlijk weet je ook wel dat je niet iedere avond in een *** sterrenzaak aan 200 Euro moet gaan dineren, maar die exacte bedragen?? We zijn toch allemaal volwassen mensen, vandaag diner alles d'r op en d'r aan aan 80 Euro, morgen rustig aan op de kamer tv kijken en een broodje voor 5 Euro. Als mijn werkgever me maar zo vertrouwd dat ik geen misbruik maak van de corporate account, dan hoeft het voor mij ook niet, blijf ik lekker op kantoor zitten en om 5 uur naar huis.

Wat gebeurt er als het bonnetje van je diner nu eens 38 Euro is, moet je dan 3 Euro gaan afrekenen bij PZ?

Werkgevers denken vaak dat ze werknemers een dienst bewijzen door ze op reis te sturen, "Kijk eens aan, je mag op kosten van de zaak naar Kuala Lumpur, schitterend toch!". Beseffen niet dat werknemer in kwestie liever thuis blijft en met de kleine naar de Ardennen gaat. En dan beknibbelen op een etentje en een taxiritje te veel...
omdat het nodig is.. het zal je verbazen met hoeveel onvolwassen/misbruik makende mensen je te maken krijgt.
ik heb lokale collega's gehad die aten wat de policy voorschrijft. ontbijt is volgens mij 25, lunch 25 en diner 50.
oftewel, die puzzelden net zo lang tot ze dat bedrag ook echt uitgaven.. want het was gratis he..

en er is ook een grote groep die het inderdaad niet als een grote gunst zien dat je "mag" reizen.. en die vinden dus dat als er gereisd wordt, er dan ook van geprofiteerd mag worden. ik werk voor een internationaal bedrijf waar de gemiddelde leeftijd rond de 40 ligt. het gemiddelde opliedingsniveau is bij ons WO.. oftewel, volwassen personen toch? ook bij ons worden er op jaarbasis weer mensen ontslagen wegens misbruik van declaratie systeem....

dus ja, helaas zijn die regels nodig. nu zijn ze bij ons aangevuld met "of wat normaal is in het land waar je zit" want dat verschilt wel.. kom net uit India terug, daar betaalde ik toch niet meer dan een 10tje voor een goede maaltijd. tja, dan is 50 zwaar overdreven.. maar soms betaal ik voor een gezonde maaltijd ook gewoon 100 euro.. tja, ik wil gewoon fatsoenlijk eten. dat is niet iedere avond biefstuk met champagne, maar dat is goed eten zonder dat ik er moddervet van wordt.

dus alhoewel ik het best eens ben met je punt, is het echt keihard nodig..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

freak1 schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 13:35:
en er is ook een grote groep die het inderdaad niet als een grote gunst zien dat je "mag" reizen.. en die vinden dus dat als er gereisd wordt, er dan ook van geprofiteerd mag worden.
Die twee dingen zijn niet gerelateerd. Ik zie het zeker niet als een gunst als ik "mag" reizen (het is werk en nodig), maar ik doe niet aan profiteren, en mijn mensen ook niet (ze weten wel beter ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
gambieter schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 13:47:
[...]

Die twee dingen zijn niet gerelateerd. Ik zie het zeker niet als een gunst als ik "mag" reizen (het is werk en nodig), maar ik doe niet aan profiteren, en mijn mensen ook niet (ze weten wel beter ;) ).
wellicht wat onzorgvuldig geconstrueerde zin, ik bedoelde dat er een groep mensen is die reizen niet als gunst zien, en daarom vinden dat ze mogen profiteren..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
freak1 schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 14:20:
[...]

..., ik bedoelde dat er een groep mensen is die reizen niet als gunst zien, en daarom vinden dat ze mogen profiteren..
Als jullie policy zo is ingericht dat je 25 euro voor ontbijt, 25 euro voor lunch en 50 euro voor diner krijgt, hoeveel krijg je dan aan vergoeding als je 's ochtends een klef broodje bij het tankstation haalt, 's middags een snelle hap bij de plaatselijke fastfood en 's avonds een schnitzel met patat langs de kant van de weg? Ook 100 euro? Waarschijnlijk niet.

Vind je het dan raar dat er iets luxer gegeten wordt? Je kunt profiteren door het geld van de gehele vergoeding in eigen zak te steken en dus minimaal te eten, of je profiteert door erg luxe te gaan eten en alles precies tot op de vergoeding uit te rekenen.

Vergoedingsregelingen zijn sowieso een hels ding. Ons bedrijf bedrijf werkt daarom met redelijk lage vergoedingen. Blijf je onder het bedrag, dan krijg je de vergoeding. Ga je er over heen dan krijg je meestal het gedeclareerde bedrag (nadat het door meerdere lagen controle is geweest). Een hogere rekening moet je nog wel uit kunnen leggen.
freak1 schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 13:35:
[...]
...
en er is ook een grote groep die het inderdaad niet als een grote gunst zien dat je "mag" reizen.. en die vinden dus dat als er gereisd wordt, er dan ook van geprofiteerd mag worden. [...] ook bij ons worden er op jaarbasis weer mensen ontslagen wegens misbruik van declaratie systeem....
[...]
Misbruik is veel meer dan het profiteren dat je beschrijft. Misbruik plegen is door bijvoorbeeld meer of andere dingen op een rekening te laten zetten dan waarvoor werkelijk betaald is (fraude plegen dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
Arthas schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 15:27:
[...]

Als jullie policy zo is ingericht dat je 25 euro voor ontbijt, 25 euro voor lunch en 50 euro voor diner krijgt, hoeveel krijg je dan aan vergoeding als je 's ochtends een klef broodje bij het tankstation haalt, 's middags een snelle hap bij de plaatselijke fastfood en 's avonds een schnitzel met patat langs de kant van de weg? Ook 100 euro? Waarschijnlijk niet.
sorry, ik denk dat je mijn tekst niet goed hebt gelezen, voor NL hebben we geen enkele netto vergoeding. oftewel, ik heb gewoon een company card, en dit zijn richtbedragen voor ontbijt, lunch en diner, cq, maximale vergoeding.
dus het is niet zod at je het restant krijgt als je minder uitgeeft..
het gaat mij niet om luxe eten. het gaat om goed eten. gewoon gezond, niet iedere avond een hamburger omdat je baas wil besparen. maar je kunt het ook doortrekken, dus je mag 50 euro uitgeven, het restant krijg je niet uitbetaald, dus er moet ook voor 50 euro gegeten worden "want je hebt er recht op". sowieso iets wat in de Nederlandse maatschappij veel gebeurd de laatste tijd maargoed, ik dwaal af.

je krijgt dus gewoon terug wat je uitgeeft, met dat als maximum bedragen.
Vind je het dan raar dat er iets luxer gegeten wordt? Je kunt profiteren door het geld van de gehele vergoeding in eigen zak te steken en dus minimaal te eten, of je profiteert door erg luxe te gaan eten en alles precies tot op de vergoeding uit te rekenen.

Vergoedingsregelingen zijn sowieso een hels ding. Ons bedrijf bedrijf werkt daarom met redelijk lage vergoedingen. Blijf je onder het bedrag, dan krijg je de vergoeding. Ga je er over heen dan krijg je meestal het gedeclareerde bedrag (nadat het door meerdere lagen controle is geweest). Een hogere rekening moet je nog wel uit kunnen leggen.

[...]
wij hebben dus geen vergoedingen :) simpelweg alles declareren en dat krijg je. maar er zijn dus keiharde regels nodig om te zorgen dat mensen zich inhouden.

als ik verder hier wat commentaar terug lees denk ik dat mijn werkgever het erg goed heeft geregeld.. ik zit heel veel onderweg en als ik hier wat regels teruglees, van bijvoorbeeld de overheid, dan zou ik dat echt niet trekken om zoveel te reizen als ik doe, en dan zoveel heisa met reizen..
Misbruik is veel meer dan het profiteren dat je beschrijft. Misbruik plegen is door bijvoorbeeld meer of andere dingen op een rekening te laten zetten dan waarvoor werkelijk betaald is (fraude plegen dus).
Wanneer er regelingen zijn getroffen om te zorgen dat men het fatsoenlijk heeft qua reizen, en een groep mensen probeert het maximale uit die regelingen te halen, niet omdat het nodig is, niet omdat het moet, maar puur omdat het kan, is dat wel degelijk misbruik.
het zorgt ervoor dat ik declaraties extra moet verantwoorden, en er een vergrootglas over iedereen wordt gelegd.

[ Voor 7% gewijzigd door KorneelB op 28-06-2014 16:07 ]

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
En toch blijft het "gebruik". Ze doen niets wat niet toegestaan is. Zou dat wel het geval zijn, dan is het misbruik.

Ik ben het helemaal met je eens, dat dit een waardeloze instelling van die personen is.
Uiteindelijk maken ze het reizen minder leuk voor een ander, al was het alleen maar om het gezeur achteraf. Maar dat zien ze zelf niet in.

Maar als de regels er niet zouden zijn, dan liep het waarschijnlijk nog veel verder uit de hand.
Het tot het maximum gebruik maken van de richtbedragen, is dan waarschijnlijk de minst kwade van de twee.
Het bedrijf zou, zoals binnen ons bedrijf het geval is, vergoedingen in kunnen stellen en die sowieso uitkeren. Je zult zien dat die personen die nu maximaal profiteren van de richtbedragen, dan maximaal zullen proberen te profiteren door hun eigen brood mee te nemen op zakenreis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Arthas schreef op zondag 29 juni 2014 @ 13:28:
En toch blijft het "gebruik". Ze doen niets wat niet toegestaan is. Zou dat wel het geval zijn, dan is het misbruik.

Ik ben het helemaal met je eens, dat dit een waardeloze instelling van die personen is.
Uiteindelijk maken ze het reizen minder leuk voor een ander, al was het alleen maar om het gezeur achteraf. Maar dat zien ze zelf niet in.

Maar als de regels er niet zouden zijn, dan liep het waarschijnlijk nog veel verder uit de hand.
Het tot het maximum gebruik maken van de richtbedragen, is dan waarschijnlijk de minst kwade van de twee.
Het bedrijf zou, zoals binnen ons bedrijf het geval is, vergoedingen in kunnen stellen en die sowieso uitkeren. Je zult zien dat die personen die nu maximaal profiteren van de richtbedragen, dan maximaal zullen proberen te profiteren door hun eigen brood mee te nemen op zakenreis.
Voor dat soort mensen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Tja, door 'dat soort mensen' hebben wij nu binnen ons bedrijf (grote multinational, AEX, etc) vrij strikte regels wat betreft reizen. Zo hebben wij niet de vrijheid om er, op eigen kosten, een weekje Singapore, Sao Paolo, Londen, oid aan vast te plakken als we toevallig in voor werk naar die oorden moeten. O, wacht, natuurlijk mag je wel een week vakantie naar Singapore, Sao Paolo, Londen, maar dan wel eerst heen en weer vliegen want de vluchten die je via de werkgever krijgt zijn precies en zonder uitzondering afgestemd op je zakendoel. Puur en alleen omdat er in het verleden teveel mensen wel érg vaak 'toevallig' voor een vergadering een middag in Azië moesten zijn en daar tegelijk hun vakantie achteraan plakten. Scheelt ze toch weer de kosten van die vlucht en twee of drie hotelovernachtingen.....

Persoonlijk snap ik ook niet zo goed waarom díe mensen dan niet gewoon aangepakt worden, maar blijkbaar bestaan ze wel en zijn ze de reden dat ons bedrijf gewoon iedereen over één kam scheert....

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Bij ons is dat een stuk flexibeler gelukkig. Maar dat heeft er ook waarschijnlijk mee te maken dat niet het hele bedrijf moet reizen. Ik kan dus wel wat regelen. Gewoon datum doorgeven wanneer je wilt vertrekken en terug komen en dan komt het meestal wel goed. Alleen is het nooit businessclass of firstclass ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frips
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 13:52
Ik werk voor een internationaal bedrijf met een aantal kantoren in het buitenland. Daar vlieg ik wel eens heen voor een of ander project. Omdat er vrij veel heen-en-weer gevlogen wordt door werknemers hebben we een aantal vaste deals met hotels in de buurt + een aantal huur appartementen met meer ruimte en een eigen keuken. Persoonlijk vind ik zo'n eigen appartement een stuk prettiger wanneer ik ergens langer dan een week blijf.

Vluchten buiten Europa = business class. Maximum bedrag voor ontbijt/lunch/diner is 25/25/50. Vergelijkbaar dus met andere posts hier.

De eerste keer business class naar Hong Kong of Sydney vliegen is cool...maar de lol is er voor mij al vrij snel van af. Het eeuwige wachten op vliegvelden, vertragingen, gestress, jet lag, in je uppie in restaurants eten...meh. Als het even kan delegeer ik een trip naar m'n team leden die het nog wel leuk vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

Ik reis ook vrij veel en soms lange afstanden (zeker 2x per jaar Taiwan, 1x Dubai en 1x Vegas). In principe altijd economy (comfort wanneer mogelijk) maar als het tijdsschema slecht uitkomt business ivm slapen aan boord. Transfer van vliegveld naar hotel altijd inbegrepen. Hotel en ontbijt altijd via de baas geregeld en doordat we zo veel reizen bij dit bedrijf zijn er deals met de goeie hotels (altijd 4+ sterren) en doorgaans ook "preferred guest" wat dan ook weer voordeeltjes heeft. :)

Overigens kun je er altijd voor kiezen om een dag of 2 langer te blijven om wat van het land te zien. Ook niet onaardig, want het moet ook wel leuk blijven natuurlijk. :)

Taxi's/lunch/diner/andere variabele kosten werden altijd geregeld met declaratie, maar tegenwoordig is er een dagvergoeding van 45 euro per dag. Vooral in landen als Taiwan/China kun je daar riant van dineren, maar in de praktijk word ik bijna elke dag mee uit eten genomen op kosten van de klant dus hou ik soms aan een reis ook nog een aardig zakcentje over :)

[ Voor 9% gewijzigd door Bob Popcorn op 30-06-2014 16:54 ]

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlasZ
  • Laatst online: 10-09 14:46
Ik reis ook veel omdat ik op internationale projecten werk maar de laatste anderhalve maand zit ik in Nederland. Meestal is het 2 of 3 dagen per week.

Ik ga over het algemeen met de wagen en is tussen de 3 en 3h30 rijden van bij mij thuis. Ik kan ook vliegen als ik naar Rotterdam moet maar dan alleen als de prijs niet te hoog is (max 350). Dan kan ik ofwel de trein nemen of een wagen huren van type Golf. Maar uiteindelijk ben ik langer onderweg met het vliegtuig dan met de wagen en ben ik minder flexibel.

Qua vergoeding krijg ik overuren betaald voor de reistijd (ik vertrek meestal rond 19h) en krijg ik € 50 per dag onkosten inclusief de dag van vertrek & aankomst. Gemiddeld van overuren en onkosten komt op ongeveer €400 per week netto bij mijn salaris.
Ontbijt en diner wordt betaald door het bedrijf, budget voor diner is gemiddeld €35 per dag, dus een dag kan je een 3-gangen menu eten met wijn als je de dag erna een salade eet :)

Voor hotels zitten we in 4 of 5 sterren hotels. Als er een Hilton in de buurt is mogen we daar heen, anders een degelijk hotel wat we zelf mogen kiezen. In het begin van het project hebben we veel hotels geprobeerd om dan na enkele slechte ervaringen gewoon een andere te kiezen. Budget voor de kamer alleen kan rond de € 150. In Rotterdam Hilton zit je wel gemakkelijk aan € 200 inclusief ontbijt en parking.

Andere onkosten (parking, brandstof ...) worden ook vergoed, alleen lunch is voor onszelf.

Ik kan niet klagen, alleen mijn vriendin vind het jammer dat ik de helft van de week weg ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Smitovic schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 20:01:
1 zakenreis (nouja, zakenreis :p) gehad, dus ik meld me ook even. Vooral omdat als ik afgestudeerd ben het wat vaker voor gaat komen, afhankelijk van je schema (1 maand op/1 maand af, 4 maanden op/2,5 maanden af).
Dat is een vervelend schema; 4 maanden op / 2,5 maanden af... Wat voor schip werk je op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn hier ook mensen die in de sales zitten en veel reizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 01:51:
Zijn hier ook mensen die in de sales zitten en veel reizen?
Jep, ik. :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:27
Niks is wisselender dan de travel policy per bedrijf. Heb al verschillende dingen meegemaakt, van een per diem per dag tot aan all expenses paid. Wel altijd economy moeten vliegen. Werk nu wel bij een bedrijf die als policy heeft dat intercontinentaal business class is, maar ik hoef niet intercontinentaal te vliegen (vnl. voor de sales-mensen).

De per diem per dag vind ik persoonlijk het fijnste, scheelt een hoop gedoe met bonnetjes, en als je een beetje een fatsoenlijke per diem krijgt (bij mijn werk hielden ze de normen van het ministerie van BZ aan, die zijn meer dan redelijk), dan kun je er nog zelfs aan verdienen. Op mijn oude werk hadden ze de regeling dat je een per diem kreeg per dag in plaats van per hotelovernachting. Toen ik een week naar HongKong moest kreeg ik een per diem voor 8 dagen, terwijl ik effectief maar 5 dagen kosten had. Kon uiteindelijk 700 euro in mijn eigen zak steken omdat HK verder gewoon een goedkope stad is.
heb daar overigens ook een minder fijne ervaring mee, voor hotelovernachtingen in Nederland werd een andere per diem aangehouden, en had je slechts een budget van 30 euro per dag voor lunch en avondeten. Dat is serieus krap als je ook nog een keer een biertje wilt drinken of iets anders wilt eten dan Chinees

Aan de andere kant is all expenses paid ook niet niet verkeerd, mits er niet moeilijk wordt gedaan over als je een keer wat meer uitgeeft. Alleen vind ik het vervelend om al die bonnetjes te bewaren en de administratie te moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Arthas schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 12:14:
[...]

als platinum boek je economy comfort gewoon gratis, volgens mij ook bij Gold status. Dus dat is in principe geen upgrade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:46

-d-

Gold 50% korting - niet gratis, helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mridgew
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-09 01:05
- Vliegen is economy, behalve als het meer dan 6 uur vliegen is, dan meestal premium economy (heel soms wil een klant dat niet). Air miles die je verdient, mag je zelf houden uiteraard.
- Hotel meestal 4 * of hoger, soms lukt dat niet in de stad waar je zit helaas omdat je ook in het centrum/dichtbij de klant wil zitten:( Zeker als je ergens voor langere tijd zit, vind ik een 4* wel een must...

Voor bovenstaande kunnen we zien of het voldoet aan de company policy (bij boeken in Concur), maar aangezien ik altijd zelf direct boek ipv via onze travel agent, weet ik wel redelijk wat toegestaan is qua kosten. Worden betaald met company creditcard.

Afhankelijk van de klant waar ik naar toe ga:
- Vaste dagvergoeding voor maaltijden of anders alles wat je eet/drinkt declareren. Dagvergoeding is meestal royaal, wel afhankelijk van de stad (Parijs is bijvoorbeeld duur, dus vergoeding ook redelijk hoog, een Ljubljana is weer erg goedkoop naar onze maatstaven, dus vergoeding laag). Verschil (als je weinig uitgeeft aan eten) steek je in je zak. Heb zelf een voorkeur voor het eerste, minder administratie vooral.

- Vanaf het moment dat ik het huis verlaat voor de reis betaal ik vrijwel alles met corporate creditcard. Cash betalingen (taxi's, koffie en broodje onderweg, etc) wekelijks declareren en worden binnen 1,5 week na goedkeuring door mijn baas + accountant uitbetaald. Uiteraard zijn dingen als barbezoek of een avond drinken op eigen kosten (behalve als het met de klant is... dan is het "relationship management" ;)

Reis nu zo'n 3 jaar voor mijn werk, vlieg elke week (in principe alleen EMEA). Ben het wel reizen an sich wel redelijk zat nu, maar het werk is interessant en het geld is goed. Klantenkring in investment mgt wereld, consultant, geen sales.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
mridgew schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 11:49:

- Uiteraard zijn dingen als barbezoek of een avond drinken op eigen kosten (behalve als het met de klant is... dan is het "relationship management" ;)
Hoezo uiteraard? Als ik een week in Finland zit, wat tot voor kort regelmatig voorkwam dan wil ik ook 's avonds een biertje of iets dergelijks kunnen drinken aan de bar. Thuis drink je tenslotte ook wat in de vorm van fris/wijn/bier. Ik vind dat, mits de kosten billijk zijn, zoiets gewoon toelaatbaar moet zijn. Ik zit tenslotte ook niet voor mijn plezier in het buitenland, weg van vrouw en kind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Blik1984 schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 11:56:
[...]

Hoezo uiteraard? Als ik een week in Finland zit, wat tot voor kort regelmatig voorkwam dan wil ik ook 's avonds een biertje of iets dergelijks kunnen drinken aan de bar. Thuis drink je tenslotte ook wat in de vorm van fris/wijn/bier. Ik vind dat, mits de kosten billijk zijn, zoiets gewoon toelaatbaar moet zijn. Ik zit tenslotte ook niet voor mijn plezier in het buitenland, weg van vrouw en kind
Mwah het gaat dan om drankjes bij het eten, dat valt gewoon in het eten budget. Bar rekeningen kunnen ook zo de kosten van een maaltijd overschrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mridgew
Brilsmurfffje schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 12:04:
[...]

Mwah het gaat dan om drankjes bij het eten, dat valt gewoon in het eten budget. Bar rekeningen kunnen ook zo de kosten van een maaltijd overschrijden.
Klopt. Als ik een hele fles whiskey wil opdrinken, dan kom ik er niet mee weg om dit te declareren :) Maar 1/2 glazen wijn/bier bij het diner is gewoon geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
mridgew schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 12:16:
[...]

Klopt. Als ik een hele fles whiskey wil opdrinken, dan kom ik er niet mee weg om dit te declareren :) Maar 1/2 glazen wijn/bier bij het diner is gewoon geaccepteerd.
En na het eten dan? Ik ben vaak om 8 uur wel klaar met eten, daarna nog 1 of 2 drankjes drinken in de hotelbar is in mijn geval gewoon mogelijk (al heb ik met 8 drankjes ook geen problemen gekregen :+ ). Gelukkig maar, anders zou ik snel klaar zijn met reizen voor het werk als ik me daarna moet opsluiten in mijn kamer.

Vind ik persoonlijk ook het voordeel van een per diem, dan kun je zelf beslissen waar je je geld aan uitgeeft. Dan kun je een keer wat simpeler eten om vervolgens wat meer te drinken aan de hotelbar. Of juist andersom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mridgew
Als ik 2 glazen bij het diner heb gehad, deze declareer en daarna nog 2 glazen bij de hotelbar zou ik zelf het niet durven om de laatste ook nog te declareren... Ik kan me voorstellen dat je dit als bedrijf liever niet hebt aangezien de klant ook gewoon de bonnen te zien krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

mridgew schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 12:26:
Als ik 2 glazen bij het diner heb gehad, deze declareer en daarna nog 2 glazen bij de hotelbar zou ik zelf het niet durven om de laatste ook nog te declareren... Ik kan me voorstellen dat je dit als bedrijf liever niet hebt aangezien de klant ook gewoon de bonnen te zien krijgt.
Verder als je na het werk in Nederland met een paar mensen wat gaat drinken dan declareer je dit ook niet onder werkrelatie. Verder declareer je het drinken thuis in de koelkast ook niet bij je werkgever. Grappig dat alle uitgaven op reis ineens wel voor de baas zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Brilsmurfffje schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 12:34:
[...]

Verder als je na het werk in Nederland met een paar mensen wat gaat drinken dan declareer je dit ook niet onder werkrelatie. Verder declareer je het drinken thuis in de koelkast ook niet bij je werkgever. Grappig dat alle uitgaven op reis ineens wel voor de baas zijn
Maar omdat je niet bij die (goedkope) fles drinken uit de koelkast kunt als je op zakenreis bent, en je 'normaal' ook wat drinkt 's avonds, is het (imho) best te verdedigen dat je 's avonds na het eten een drankje declareert. Moet niet de spuigaten uitlopen natuurlijk ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Dat vind ik wel erg karig. Op die manier wordt reizen per definitie iets waar je altijd op toelegt.

Reguliere consumpties declareer ik dus wel. 'Vermaak' en social events welke geen zakelijk karakter hebben niet. Een fles whiskey wegtikken schaar ik onder het laatste :+

Wat ik zelf overigens regelmatig doe is om na aankomst voor een verblijf van een paar dagen een supermarkt of avondwinkel binnen te lopen voor wat te drinken en snacken op de hotelkamer. Strikt genomen wellicht out of policy, maar in de praktijk een grote besparing en altijd goedgekeurd*.

*de travelpolicy bij ons is overduidelijk geschreven door een bureautijger. Bij strikte handhaving zou niemand ooit nog willen reizen omdat dat per definitie geld zou gaan kosten. Denk daarbij aan bepalingen als uitgaven als eten en drinken anders dan ontbijt/lunch/diner niet vergoed worden, categorisch uitsluiting van minibar, etc.
Brilsmurfffje schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 12:34:
[...]

Ik vraag me af of je zelf wel eens periodes wat vaker en langer gereisd hebt. Reizen is dermate belastend dat niet alles netjes meer te organiseren valt en kosten toenemen. Tevens lopen de kosten thuis gewoon door.

* Rukapul heeft als uitgangspunt dat hij financieel geen cent armer hoeft te worden van zakelijk reizen. Dat matcht dus mooi met het uitgangspunt van m'n werkgever die van mening is dat ik er geen cent rijker van hoef te worden :P Het jammere voor werkgever en werknemer is de enorme hoeveelheid verspeelde tijd aan declaraties. Ik declareer dus ook het blikje cola uit de automaat van EUR 1, de fietsenstalling van EUR 1,25, de fooi van $1, of de wisselkoersverliezen van valutatransacties. Alleen hetgeen ik vergeet is dus mijn verlies (en daarom tel ik voor ik op reis ga hoeveel er meegaat van alle valuta). Alles 100% transparant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Ik werk niet voor een klant, maar dat heb ik wel gedaan. Als mijn klant mij naar het buitenland stuurt om voor hem te werken dan wil ik ook 's avonds nog iets kunnen drinken. Thuis pak ik wat fris of een biertje, maar dit kost me dan omgerekend nog geen 50 cent. In een hotel ben je al snel 3 a 4 euro kwijt, en als je een week weg bent lopen je persoonlijke kosten wel heel erg op als je dat allemaal zelf mag gaan betalen.

Verder ben ik het helemaal met Rukapul hierboven eens, ik wil best reizen, maar alle redelijke kosten zijn voor de werkgever. Ik hoef er niet slechter van te worden. Ik word er in principe al slechter van omdat ik een week weg ben van vrouw en kind, dat is wat ik inlever. Wat ik ervoor terugvraag is wat flexibiliteit in normale zakelijke kosten. Een paar drankjes 's avonds horen wat mij betreft daarbij. (een fles whiskey drinken uiteraard niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

naitsoezn schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 12:50:
[...]

Maar omdat je niet bij die (goedkope) fles drinken uit de koelkast kunt als je op zakenreis bent, en je 'normaal' ook wat drinkt 's avonds, is het (imho) best te verdedigen dat je 's avonds na het eten een drankje declareert. Moet niet de spuigaten uitlopen natuurlijk ;)
Klopt, ben daarom meer van het wederzijds vertrouwen tussen werknemer en werkgever. Geef de werknemer als hij frequent reist een wat hoger salaris en daar zitten dan de kosten in voor het iets duurdere levensonderhoud op reis.
Rukapul schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 12:50:
[...]

Dat vind ik wel erg karig. Op die manier wordt reizen per definitie iets waar je altijd op toelegt.

Wat ik zelf overigens regelmatig doe is om na aankomst voor een verblijf van een paar dagen een supermarkt of avondwinkel binnen te lopen voor wat te drinken en snacken op de hotelkamer. Strikt genomen wellicht out of policy, maar in de praktijk een grote besparing en altijd goedgekeurd*.

*de travelpolicy bij ons is overduidelijk geschreven door een bureautijger. Bij strikte handhaving zou niemand ooit nog willen reizen omdat dat per definitie geld zou gaan kosten. Denk daarbij aan bepalingen als uitgaven als eten en drinken anders dan ontbijt/lunch/diner niet vergoed worden, categorisch uitsluiting van minibar, etc.
Hier ben ik het mee eens, ik was er voor het gemak vanuit gegaan dat als je veel moet reizen hier ook een hoger salaris tegenover staat waarin is meegenomen dat je op reis wat hogere uitgaven hebt.
Ik vraag me af of je zelf wel eens periodes wat vaker en langer gereisd hebt. Reizen is dermate belastend dat niet alles netjes meer te organiseren valt en kosten toenemen. Tevens lopen de kosten thuis gewoon door.
Ik werk nog niet, maar reis wel veel als individu en het klopt dat de kosten soms moeilijk onder controle te houden zijn als je bijvoorbeeld op een luchthaven bent of er weinig tijd is. Dan koop je een drankje op plek x terwijl dit nou net bekend staat als een dure plek. Ik leef ook vaak uit de supermarkten, veel bredere keus :+
* Rukapul heeft als uitgangspunt dat hij financieel geen cent armer hoeft te worden van zakelijk reizen. Dat matcht dus mooi met het uitgangspunt van m'n werkgever die van mening is dat ik er geen cent rijker van hoef te worden :P Het jammere voor werkgever en werknemer is de enorme hoeveelheid verspeelde tijd aan declaraties. Ik declareer dus ook het blikje cola uit de automaat van EUR 1, de fietsenstalling van EUR 1,25, de fooi van $1, of de wisselkoersverliezen van valutatransacties. Alleen hetgeen ik vergeet is dus mijn verlies (en daarom tel ik voor ik op reis ga hoeveel er meegaat van alle valuta). Alles 100% transparant.
Als je vaak reist zou je met je werkgever kunnen overleggen over een hoger basis salaris waarin dit soort kleine ongemakken zitten. Het scheelt het bedrijf een heleboel declaraties en het maakt het voor beide partijen gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Brilsmurfffje schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 12:59:
[...]

Klopt, ben daarom meer van het wederzijds vertrouwen tussen werknemer en werkgever. Geef de werknemer als hij frequent reist een wat hoger salaris en daar zitten dan de kosten in voor het iets duurdere levensonderhoud op reis.
Dat is een leuk uitgangspunt, maar in de praktijk zie ik dit niet gebeuren, ik ken niemand die dat ook daadwerkelijk heeft.
Pagina: 1 2 Laatste