Verwijderd

Topicstarter
Deze topic is afgesplitst vanuit Wat verdient een ICTer gemiddeld? (deel 9)

Vraagje,

Stel je krijgt een aanbod voor een andere baan.
Salaris is ok. werkzaamheden ook.

Maar er zit toch een klein addertje.
De werkgever stelt jou verplicht om 1 a 2x in de maand te reizen naar Zweden voor een overleg.
Dit betekend veel reistijd. je bent zo 1 a 2 dagen onderweg. de extra reistijd word niet vergoed.
bv je hebt een 40u werkweek. in een week moet jij naar zweden toe en ben je eigenlijk 56 uur bezig voor het werk ( incl de reistijd naar zweden etc), deze reistijd is eigen tijd volgens de werkgever. je krijgt gewoon de 40u uitbetaald..en de reistijd naar zweden niet.
hoe staan jullie hier tegenover? (vlucht en evt hotel word wel vergoed)

[ Voor 10% gewijzigd door een moderator op 23-09-2009 20:12 ]

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:07
Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2009 @ 11:16:
Vraagje,

De werkgever stelt jou verplicht om 1 a 2x in de maand te reizen naar Zweden voor een overleg.
Dit betekend veel reistijd. je bent zo 1 a 2 dagen onderweg. de extra reistijd word niet vergoed.
bv je hebt een 40u werkweek. in een week moet jij naar zweden toe en ben je eigenlijk 56 uur bezig voor het werk ( incl de reistijd naar zweden etc), deze reistijd is eigen tijd volgens de werkgever. je krijgt gewoon de 40u uitbetaald..en de reistijd naar zweden niet.
Ik zou het zien als part of the job. Als de totale beloning prima is tenminste. Niet voor een minimumloon ;)

no animals were harmed during the production of this message

Verwijderd

het is dus niet mogelijk om tijdens kantooruren te vliegen? je vlieg dus bv dinsdag avond naar zweden, werkt woensdag overdag in zweden, en woensdagavond vlieg je terug om op donderdag weer in NL te werken?

Tja reizen klinkt leuk maar als je elke maand naar zweden moet wordt je dat ook wel zat, betaald het genoeg? lijkt het je leuk?

het geeft een impact op je priveleven, als je echter geen partner hebt is dit een stuk makkelijker.

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik schetste was een worst case scenario.
Vliegen tijdens kantooruren zal wel mogelijk zijn maar ze vertelden al dat je in principe daar tijdens werktijd bv tussen 8 en 17 uur aanwezig kunt zijn, vliegtijden zullen dan vaak ook voor of na werktijd zijn.
kan zijn dat je gedeeltelijk in de werkuren reist maar de precieze details konden ze me niet vertellen dus moest ik maar van de slechtste situatie uitgaan. bv s'avonds vliegen en smorgens daar overleg en in de middag terug vliegen naar NL.

Het is inderdaad een part of the job, maar was benieuwd hoe jullie erover denken.
het is een struikelblok voor veel mensen daarom staat de vacature al een tijdje open.

even gekeken naa reistijden.

huis - Schiphol 2 uur
inchecktijd 1 uur
vliegtijd 1,5 uur
uitchecken en auto regelen 1 uur
goteborg naar bedrijf 1:15 uur rijden.

van deur tot deur 7 uur reizen enkele reis. denk niet dat dit volledig tijdens werktijd zal gebeuren.
Zal in een evt onderhandelings gesprek wel meer duidelijkheid vragen hoevaak en wanneer ik zou moeten reizen.

Als het gemiddeld 1x hooguit 2x per maand is kan ik er mee leven. maar het zou niet elke week moeten voorkomen. Maarja eerst maar eens kijken of ze me wel willen uitnodigen voor een 2e gesprek.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2009 12:14 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vraagje,

Bij mijn vorige werkgever kwam dit ook regelmatig voor, al was dat dan een hele week in hetbuitenland aan de slag. Deed men volgens het 3/4/5 principe: 3 overnachtingen, 4 dagen op locatie aanwezig, 5 dagen voro de klant aan het werk. Praktische uitwerking: Maandagochtend vroeg het vliegtuig, maandag later op klantlocatie aankomen en ook later pas naar huis. Dinsdag en woensdag normale werkdagen, donderdag eerder weg en vliegtuig terug. Vrijdag op kantoor of thuis aan de slag. Zo maak je de 40 uur makkelijk, d'r waren d'r genoeg die vrijdag eigenlijk niet eens hoefden te werken (al werd dat natuurlijk wel gewoon verwacht).

Overigens is Zweden nou niet echt zo ver vliegen volgens mij...max uurtje of 2 ofzo :? Als je 100km van je werkplek afzit ben je dat met de auto ook vaak genoeg kwijt hier in NL. Ik zou me er dus niet al te druk over maken, dat soort overleggen. Kwestie van je overleggen slim inplannen (eind van de dag, kun je 's ochtends nog werken), daar overleg, en dan 's avonds weer terugvliegen of de dag er op. Als je thuiswerkfaciliteiten hebt kun je evt ook in het hotel nog wat werken. Daar is vaak toch niet zoveel te doen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

The Eagle schreef op woensdag 23 september 2009 @ 13:25:
[...]

Bij mijn vorige werkgever kwam dit ook regelmatig voor, al was dat dan een hele week in hetbuitenland aan de slag. Deed men volgens het 3/4/5 principe: 3 overnachtingen, 4 dagen op locatie aanwezig, 5 dagen voro de klant aan het werk. Praktische uitwerking: Maandagochtend vroeg het vliegtuig, maandag later op klantlocatie aankomen en ook later pas naar huis. Dinsdag en woensdag normale werkdagen, donderdag eerder weg en vliegtuig terug. Vrijdag op kantoor of thuis aan de slag. Zo maak je de 40 uur makkelijk, d'r waren d'r genoeg die vrijdag eigenlijk niet eens hoefden te werken (al werd dat natuurlijk wel gewoon verwacht).

Overigens is Zweden nou niet echt zo ver vliegen volgens mij...max uurtje of 2 ofzo :? Als je 100km van je werkplek afzit ben je dat met de auto ook vaak genoeg kwijt hier in NL. Ik zou me er dus niet al te druk over maken, dat soort overleggen. Kwestie van je overleggen slim inplannen (eind van de dag, kun je 's ochtends nog werken), daar overleg, en dan 's avonds weer terugvliegen of de dag er op. Als je thuiswerkfaciliteiten hebt kun je evt ook in het hotel nog wat werken. Daar is vaak toch niet zoveel te doen ;)
probleem is juist de tijden er omheen, het vliegen is vaak de helft of minder van de reis (deur tot deur)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:44
Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2009 @ 13:48:
probleem is juist de tijden er omheen, het vliegen is vaak de helft of minder van de reis (deur tot deur)
Dusseldorf heerst in dat opzicht, mocht je er toevallig redelijk in de buurt wonen (ik zie "Schiphol 2 uur" dus dat wekt niet de indruk dat je in de randstad woont, net als de naam in het e-mail adres - edit: die van Remko24 dus - Twente toevallig?)

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 23-09-2009 15:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja. Kom uit Twente.
Dusseldorf is nog ruim 1 uur en een kwartier. in de spits misschien nog wel langer.
scheelt mekaar niet veel.

Schiphol ook een beetje ruim aangehouden, zonder files rij ik er in 1 uur 40 naar toe.

Verwijderd

Vraagje,

Ik heb ook een periode gehad dat ik met enige regelmaat naar het buitenland moest, nu door de crisis proberen we op andere manieren te communiceren, en daarbij was ook geen sprake van dat ik binnen kantoortijden zou reizen, maar ik heb dat nooit echt als een probleem gezien. Het is natuurlijk, zoals eerder gezegd, allemaal relatief. Mijn manager heeft ook nog nooit gerept over dat ik te laat op kantoor ben en/of te vroeg weg ga, dus in mijn optiek gaat het twee kanten op.

Elke week 40 uur werken en nog eens 5 - 10 uur reizen zou mij ook wel opbreken denk ik (je hebt inderdaad ook nog een privé leven), maar in mijn geval ging ik gemiddeld 1 keer per twee maanden en dat gaf flink wat afwisseling met de dagelijkse bezigheden. Ik mis het nu wel :P .....

Verwijderd

Topicstarter
veel gaat via Skype, maar om de collegialiteit te bevorderen willen ze ongeveer 1x per maand face-to-face een overleg doen.
Maarja eerst maar eens kijken of er nog een 2e gesprek komt, daarna even de dingetjes op een rij zetten en bekijken of het wat is voor mij.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:44
Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2009 @ 15:31:
ja. Kom uit Twente.
Dusseldorf is nog ruim 1 uur en een kwartier. in de spits misschien nog wel langer.

Schiphol ook een beetje ruim aangehouden, zonder files rij ik er in 1 uur 40 naar toe.
Dat klopt helemaal, maar als je er eenmaal bent, gaat alles in Dusseldorf wel veel sneller, is mijn ervaring. (deels ook omdat het gewoon kleiner is, natuurlijk). En je kunt ofwel heel dichtbij parkeren, of heel snel met zo'n monorail naar het terminal-gebouw.

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:38

sebasd

loopt op espresso

Wilke schreef op woensdag 23 september 2009 @ 16:23:
[...]

Dat klopt helemaal, maar als je er eenmaal bent, gaat alles in Dusseldorf wel veel sneller, is mijn ervaring. (deels ook omdat het gewoon kleiner is, natuurlijk). En je kunt ofwel heel dichtbij parkeren, of heel snel met zo'n monorail naar het terminal-gebouw.
Mee eens. Toen ik nog in Twente woonde en daar werkte ook met enige regelmaat gereisd, en altijd via Dusseldorf. Zoveel relaxter en sneller dan Schiphol. Ook ik mis het overigens wel, af en toe een andere (werk)omgeving, al is het maar voor een paar dagen, is een hele dikke plus voor mij.

Binnenkort een andere baan, misschien dat daar weer wat meer mogelijkheden liggen.

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:06
Een vriend van mij heeft een ook een tijdje maandelijks heen en weer gereisd naar een buitenlandse vestiging en zijn manager stelde gewoon dat als de meeting afgelopen was hij de rest van de werkdag daar maar vol diende te maken, daar betaalde het bedrijf immers voor. In zijn geval betekende dit dat hij op vrijdagavond te laat was voor de terugvlucht en dus z'n hele zaterdag aan het reizen was (en maandag gewoon weer om 09.00 op de zaak moet zijn). Hij is ook snel op zoek gegaan naar iets anders.

Ik zou dus zeker afspreken dat je enkel voor de desbetreffende bijeenkomst aanwezig hoeft te zijn en dat je met de eerst mogelijke vlucht terug naar NL kan.

Verwijderd

Lijkt me een toffe baan, lekker naar Zweden 1x in de maand. Kun je dat land ook een beetje leren kennen, en misschien kun je het dan op z'n tijd zo omdraaien dat je nog maar 1 a 2x in de maand naar Nederland moet ;-)

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bij op ons zijn er deze regels, is niet zo regelmatig en geld duidelijk voor congres, maar misschien heb je er iets aan. Ik vind het inderdaad gek dat zulke reistijd gewoon in eigen tijd gedaan moet worden...

When you are going to a congress, the following rules apply:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Working days:
    Traveling to congress: up to 1 day depending on destination
    All congress days that you attend
    Traveling home: up to 1 day depending on destination

In your own time:
    Days spent between arrival and the beginning of the congress; days spent between end of the congress and return travel
    Days that you don’t attend the congress

Expense allowance per day: € 50:
    For every working day (see working days)
    Included: drinks, foods, transportation at location, small expenses
    Excluded: accommodation, travel expenses

Examples 1: Congress in the USA
    Flight on Tuesday (arrival Tuesday evening)
    Start congress: Saturday morning
    End congress: Wednesday afternoon
    Flight back Saturday morning (arrival Sunday morning)
 working days: 2 days (two flights) + 5 days for congress days (Saturday-Wednesday) 
 total: 7 working days

Example 2: Congress in Nice
    Flight (2 hrs on Friday)
    Start congress: Saturday evening
    End congress: Tuesday afternoon.
    Flight back Thursday (2 hrs).
working days: 1 day (two flights + Saturday evening) + 3 days for congress days (Sunday-Tuesday) 
 total: 4 working days

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 18:21
Hmm zweden, kennis uit zweden, ging altijd via het kleine vliegveldje met ryan air: weeze.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik reis ook relatief veel (niet zo vaak als jij dan zou doen), en soms is het eigen tijd, soms niet. Het is net als overwerk: ik werk vaak over, maar wordt ook goed beloond (senior functie), en verwacht ook andersom flexibiliteit en geen gezeur als ik een keer eerder weg moet, of als ik wegens persoonlijke omstandigheden niet de buiten-werktijd vlucht zou kunnen nemen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

bangkirai schreef op donderdag 24 september 2009 @ 12:21:
Hmm zweden, kennis uit zweden, ging altijd via het kleine vliegveldje met ryan air: weeze.
Mja, maar als jij 2x per maand op en neer wilt (niet eens voor je plezier), geef je niet de voorkeur voor Ryanair denk ik :)

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 21:55

Brons

Fail!

Het lijkt mij ook belangrijk hoeveel geld je krijgt in de 40 uur dat je daadwerkelijk op je werk bent. Als je meer krijgt dan bij een vergelijkbaar bedrijf, zonder kantoor in Zweden, zou ik het wel overwegen. Als het salaris het zelfde is voor meer uren werk zou ik er wel een punt van maken.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

1 a 2x per maand naar Zweden (vanuit NL) is peanuts en zou ik niet moeilijk overdoen. Ik heb binnen Europa ook veel gereisd voor mijn werk en was regelmatig elke week in het buitenland. Dat werd wel een beetje vermoeiend. Ik heb net 6 maanden elke week naar Sydney gependeld (vanuit NZ) en dat kwam zodanig mijn neus uit dat ik ontslag genomen heb. (Elke week naar Sydney was niet de afspraak toen ik de baan aan nam dus niet "part of the job".)

Dus 1 a 2x naar Zweden lijkt mij geen probleem - ik kan mij voorstellen dat het wel wat veel lijkt als je in je huidige en voorgaande banen niet veel moest reizen. Reizen voor het werk vind ik geen probleem en begrijp ok best dat daar soms wat prive tijd in gaat zitten - maar daarvoor verwacht ik wel dat ik met een behoorlijke airline kan vliegen (business class zit er tegenwoordig niet meer in dus daar ga ik niet vanuit), dat er een behoorlijk hotel wordt geboekt op redelijke afstand van de klant en dat de onkostenvergoeding dusdanig is dat ik een behoorlijke maaltijd van enige kwaliteit kan eten s'avonds. (Dus in een normaal restaurant, ipv de McDonalds op de hoek).

Ik zou in jouw geval zeker navragen hoe dat reizen geregeld is mbt onkosten. Bij mijn vorige werkgever (HP) moest ik ook het hotel zelf betalen, wat ik pas na enige tijd weer terug kreeg. Dat werd echt een dure grap, elke maand zo'n 3000-4000 euro aan hotelkosten, eten, huurauto etc :X Bij mijn huidige werkgever gaat de rekening van het hotel direct naar mijn werkgever en dat scheelt bakken met geld. Voorheen werd mijn prive kapitaal in gijzeling genomen omdat ik telkens zo'n 4000 euro moest ophoesten voor onkosten. Daar begin ik dus nooit meer aan.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Mottebelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:37
Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2009 @ 12:30:
[...]

Mja, maar als jij 2x per maand op en neer wilt (niet eens voor je plezier), geef je niet de voorkeur voor Ryanair denk ik :)
Weeze is wel een stuk kleiner dan Dusseldorf, dus dan gaat het inchecken nog sneller. En je kunt direct naast de terminal parkeren. Plus je mijd ook nog eens de drukkere wegen rond Dusseldorf.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

tazzman schreef op donderdag 24 september 2009 @ 12:53:
Ik zou in jouw geval zeker navragen hoe dat reizen geregeld is mbt onkosten. Bij mijn vorige werkgever (HP) moest ik ook het hotel zelf betalen, wat ik pas na enige tijd weer terug kreeg. Dat werd echt een dure grap, elke maand zo'n 3000-4000 euro aan hotelkosten, eten, huurauto etc :X Bij mijn huidige werkgever gaat de rekening van het hotel direct naar mijn werkgever en dat scheelt bakken met geld. Voorheen werd mijn prive kapitaal in gijzeling genomen omdat ik telkens zo'n 4000 euro moest ophoesten voor onkosten. Daar begin ik dus nooit meer aan.
Helemaal mee eens. Ik zou het bedrijf in zo'n geval of om een (automatisch) voorschot vragen, of om een creditcard van het bedrijf. Ik heb nu ook een creditcard van mijn instituut, zodat ik het probleem niet meer heb bij reizen. Dat is echter zeldzaam en doen ze bijna nergens.
Mottebelke schreef op donderdag 24 september 2009 @ 13:00:
Weeze is wel een stuk kleiner dan Dusseldorf, dus dan gaat het inchecken nog sneller. En je kunt direct naast de terminal parkeren. Plus je mijd ook nog eens de drukkere wegen rond Dusseldorf.
Voor dat soort vluchtjes zou ik inderdaad geen probleem hebben met Ryanair, als ik maar priority check-in mag doen op kosten van de zaak. Ik ga niet in de rij staan met het plebs :+

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:53

Qwerty-273

Meukposter

Trouwens de zakelijke reizer voor slechts 2-3 dagen hoeft helemaal niet in te checken op het vliegveld zelf. Bij de meeste vliegmaatschappijen kan je al inchecken via internet, en aangezien je slechts voor 2-3 dagen gaat heb je gewoon een koffer die net in de limieten past van de handbagage. Geen gedoe met bagage afgeven en opwachten (met risico dat het ook nog een verkeerd vliegtuig neemt). Dus inchecken via inet, boardingpass afdrukken en bij het vliegveld gewoon lekker direct naar je vlucht toe lopen.

Grootste vraagstuk is natuurlijk of je het zelf wilt of niet, en je eigen limiet (ze stellen 1 a 2 keer per maand nu voor, maar wat bij een belangrijk project - heb je dan kans van elke week?).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 10:54

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2009 @ 11:56:

huis - Schiphol 2 uur
inchecktijd 1 uur
vliegtijd 1,5 uur
Zeker business reizen kunnen een stuk sneller. Je hebt waarschijnlijk alleen handbagage (werkspullen en spul voor 1 of 2 overnachtingen past wel in een trolly) en met vooraf inchecken kun je de incheck tijd alvast reduceren tot een kwartiertje (kwestie van doorlopen, en dan spreek ik uit ervaring). Hetzelfde geld voor uitchecken. Aangezien je alleen handbagage hebt is het enkel een kwestie van het lopen van het vliegtuig naar het Hertz uitgifte punt. Uiteindelijk kun je dus alweer anderhalf uur van je totale reistijd aftrekken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:05
Brons schreef op donderdag 24 september 2009 @ 12:46:
Het lijkt mij ook belangrijk hoeveel geld je krijgt in de 40 uur dat je daadwerkelijk op je werk bent.
Op het nivo waar dit normaal gesproken speelt wordt je betaald voor de baan, niet voor 40 uur aanwezig zijn. In dit geval moet de TS zich dus simpelweg afvragen of de baan en het salaris in evenwicht zijn.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

IMHO is "het part of the job". Bij mijn vorige werkgever heb ik zeker 60% van mijn werk niet op het kantoor in Nederland gedaan, maar op verschillende plaatsen in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk. Op een gegeven moment had ik zelfs een appartement in de plaats van ons kantoor in Duitsland. Daar werkte je dus 40 uur, en dan was het elke week 2x5 uur rijden om er te komen.
Okee, er zat wel een daggeldvergoeding aan vast die je normaal gesproken niet opmaakte.

Bij mijn huidge werkgever zit ik sinds kort in een internationaal team waarvoor ik volgende week voor de tweede keer naar Engeland moet. Ook dat reizen gaat niet in je werktijd. Van deur naar deur is nog altijd 4 uur reizen. Ik zie me daar al om 12 uur 's middags afscheid nemen "omdat ik voor einde werktijd thuis wil zijn". Je wordt (IMHO terecht) regelrecht uitgelachen. En de heenreis doe ik ook niet meer op de dag zelf, want dan mag je om half 5 's morgens de deur uit. Dan liever de avond van tevoren reizen.

Zoals gezegd: het hoort bij je werk. Vind je dat niet, dan moet je dat tegen je werkgever zeggen, of je consequenties trekken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:05
tazzman schreef op donderdag 24 september 2009 @ 12:53:

Lijkt mij idd een goed advies om te vragen hoe het zit met de onkostenvergoeding en in wat voor hotel je zit (ik neem aan dat ze altijd hetzelfde hotel pakken). Wat ook goed om te weten is of het ontbijt bij de prijs zit. Anders ben je al snel 30% van je vergoeding kwijt aan het ontbijt.

Ik moet zelf ook trouwens eerst het hotel zelf betalen, om het vervolgens te declareren. Maar dat is geen enkel probleem aangezien ik toch alles met de creditcard van het bedrijf betaal en ik 2 keer per maand alles kan declareren. Ik heb de onkosten allang terug als het van de rekening afgehaald wordt.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Ik had bij HP overigens wel gewoon aan AMEX Corporate Card.... waar ik dus PERSOONLIJK voor verantwoordelijk was. M.a.w. ik kon de AMEX kaart dus ZELF betalen elke maand en dan expense claims bij HP in dienen.

Ik had dus net zo goed GEEN "Corporate Card" kunnen hebben.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

tazzman schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 01:20:
Ik had bij HP overigens wel gewoon aan AMEX Corporate Card.... waar ik dus PERSOONLIJK voor verantwoordelijk was. M.a.w. ik kon de AMEX kaart dus ZELF betalen elke maand en dan expense claims bij HP in dienen.

Dan zou ik die AMEX niet genomen hebben? De creditcard die ik nu heb is echt van het instituut, met als naam het instituut op regel 1, en de mijne op regel 2 ;)

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 21:03

Mach

[END]Avengers

Brons schreef op donderdag 24 september 2009 @ 12:46:
Het lijkt mij ook belangrijk hoeveel geld je krijgt in de 40 uur dat je daadwerkelijk op je werk bent. Als je meer krijgt dan bij een vergelijkbaar bedrijf, zonder kantoor in Zweden, zou ik het wel overwegen. Als het salaris het zelfde is voor meer uren werk zou ik er wel een punt van maken.
Eens......

DUGG

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 19:26

Hier idem, alleen zijn ze sneller met het uitbetalen van de declaraties dan dat ik de AMEX heb, dus staat het geld al op mijn rekening voordat ik de Amex rekening krijg. Dus zie het er probleem niet van in.

reizen in werktijd......denk dat je hard wordt uitgelachen, bij dit soort dingen is het niet gebruikelijk om te reizen in de baas zijn tijd. Als je bijvoorbeeld donderdag en vrijdag in zweden moet zijn zou ik op woensdag avond naar zweden gaan en een vlucht laat in de vrijdagmiddag terug nemen.

[ Voor 8% gewijzigd door descon op 26-09-2009 21:10 ]

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:49

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

En je kunt dan wel op woensdagmiddag gaan reizen, maar dan zit je nog steeds in je eigen tijd in het hotel, als je op donderdag een vergadering oid moet bijwonen. En de eerste paar keer is dat nog leuk, maar regelmatig alleen in een hotel is saai hoor.

Waarom? Omdat het kan!!

• Dennahz
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Bij mijn huidge werkgever zit ik sinds kort in een internationaal team waarvoor ik volgende week voor de tweede keer naar Engeland moet. Ook dat reizen gaat niet in je werktijd. Van deur naar deur is nog altijd 4 uur reizen. Ik zie me daar al om 12 uur 's middags afscheid nemen "omdat ik voor einde werktijd thuis wil zijn". Je wordt (IMHO terecht) regelrecht uitgelachen
:D Ik zou m'n werkgever juist uitlachen als hij telkens weer verwacht dat ik in m'n eigen tijd moet reizen. Kost veel te veel vrije tijd.

Natuurlijk heeft alles z'n prijs en als er een royaal salaris tegenover staat is het natuurlijk een ander verhaal, maar bij een normaal salaris is het zeker niet gewoon dat je je eigen tijd opoffert voor de baas.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

gambieter schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 02:47:
[...]

Dan zou ik die AMEX niet genomen hebben? De creditcard die ik nu heb is echt van het instituut, met als naam het instituut op regel 1, en de mijne op regel 2 ;)
Die keuze wordt je niet gelaten. Alle bedrijfsuitgevan moeten met je AMEX betaald worden. Is dat niet het geval, dan wordt het je nog lastiger gemaakt om je geld terug te krijgen. Een bedrijf van 329.000 man heeft een bureaucratie waar de Nederlandse overheid jaloers op zou kunnen zijn. De persoon die je expense claims behandeld zit ergens in India en geeft er werkelijk geen bal om of jij wel of niet met een financieel probleem blijft zitten. Collega van mij zat maandenlang in Singapore en heeft een persoonlijke lening genomen om z'n AMEX rekeningen te kunnen betalen. :X (HP is erg goed in geld te verdienen over de rug van de medewekers, de klanten en leveranciers.....)

Dus toen ik in gesprek raakte met mijn nieuwe werkgever, was dit ook een van de punten waar ik heel specifiek in was - onkostenvergoeding, betaling van hotels etc.

Mijn werkgever is redelijk flexibel in reistijden maar verwacht dat ook visa versa. Zo pak ik morgen weer het vliegtuig om 07:00 zodat ik om 08:30 bij de klant ben. Het volgende vliegtuig gaat pas om 08:30 en dan ben ik pas na 10:00 bij de klant en dat is niet handig i.v.m. project overleg etc. Maar zo vlieg ik donderdag om 03:00 weer naar huis zodat ik om 04:30 thuis ben voor een gepland dinetje en avondje uit naar een cultureel festival hier in Wellington (NZ).

[ Voor 17% gewijzigd door tazzman op 27-09-2009 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
ja. Kom uit Twente.

Vlieg je vanuit Dusseldorf international of Dusseldorf-Weeze? Weeze ligt namelijk vlak onder Nijmegen, daar ben je echt binnen 2 tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 04:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 04:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021

Bij HP wordt de AMEX kaart rekening gewoon door hen betaald. De zaken die je in het systeem opgaf natuurlijk. Dus had je _toch_ nog even die ene intranet pagina gemist. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-09 16:23

T-8one

take it easy, take a sisi

Het is een overweging die je zelf moet maken, maar blijkbaar hoort het bij je opdracht/werk.
Vind jij het waard om zoveel prive tijd in je werk te steken, is het te combineren met je thuis situatie (partner/kinderen?)
Hier zitten een aantal collega's uit Spanje en Italie, die wekelijks heen en weer vliegen.
Maandag ochtend stappen ze op het vliegtuig en komen rond lunch het kantoor binnen lopen, en vrijdag vertrekken ze rond 3 uur om het vliegtuig te halen. Maar ze moeten er wel voor zorgen buiten die reisuren om de 40 uur vol te maken, dus werken ze ongeveer 9 a 10 uur op de dagen dat dat mogelijk is.
Ik denk dat je niet de vraag moet stellen hoe wij ertegen over staan, en de vraag of het redelijk is van je werkgever dit te vragen. Ik denk dat je jezelf de vraag moet stellen of jij bereid bent deze extra offer te brengen.
Uit je topic start maak ik op dat je het wel heel veel gedoe vindt, en in dit geval zou het best 3 maandjes goed gaan, maar daarna gaat het je denk ik opbreken.
Persoonlijk lijkt het mij wel leuk om 1 keer in de maand naar zweden te vliegen en daar een paar dagen te werken, wekelijks zoals mijn Spaanse/Italiaanse collega's doen zou me te veel van het goede zijn.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 13:58

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Janoz schreef op donderdag 24 september 2009 @ 14:08:
[...]

Zeker business reizen kunnen een stuk sneller. Je hebt waarschijnlijk alleen handbagage (werkspullen en spul voor 1 of 2 overnachtingen past wel in een trolly) en met vooraf inchecken kun je de incheck tijd alvast reduceren tot een kwartiertje (kwestie van doorlopen, en dan spreek ik uit ervaring). Hetzelfde geld voor uitchecken. Aangezien je alleen handbagage hebt is het enkel een kwestie van het lopen van het vliegtuig naar het Hertz uitgifte punt. Uiteindelijk kun je dus alweer anderhalf uur van je totale reistijd aftrekken.
Ik heb heel veel gereisd voor mijn werk, en had altijd een privium. En dat scheelt altijd een hoop. Ook als je veel vliegt kom je snel op een hoger frequent flyer level en dan heb je ook meer privileges.
En wanneer ik de gehele werkweek weg zou zijn had ik automatisch een dag vrij in de week erna om zaken te regelen die ik niet kon doen tijdens de reis.

Verder zou ik me niet te druk maken over de extra reistijd, je bent op kosten van de zaak en aangezien je niets uitgeeft thuis ben je voordeliger uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Tsja, ik moet ook ongeveer 1x per maand naar Rotterdam, af en toe naar Groningen, Antwerpen of Brussel en idealiter 1x per twee maanden naar het buitenland (buiten Benelux). Heb ik geen problemen mee, vind ik zelfs wel leuk. Alleen jammer dat die buitenland-tripjes grotendeels zijn afgelast wegens budgetkrimp. In mijn anderhalf jaar op deze post ben ik 1x naar Hamburg geweest en 1x naar Ljubljana, en toen was de koek op...

Voor die buiten-Benelux-tripjes is het over het algemeen halve dag werken op je lokale kantoor, 'smiddags vliegen naar de bestemming, dan anderhalf of 2 1/2 dag werken op locatie en 's middags terugvliegen zodat je 's avonds weer thuis bent; en meestal is die terugreis op een vrijdag zodat je niet de volgende ochtend meteen weer moet werken.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 september 2009 @ 15:09:
Dat is een houding die typisch is voor West Europeanen. In de rest van de wereld zijn mensen blij geen goed betaalde baan te hebben. Op termijn zal die houding in NL ook gaan verdwijnen.
Het is ook een van de grootste 'zwaktes' van 'ons', we passen ons te weinig aan op veranderingen, we zijn te star. We hebben een verkeerde houding en als we naar de toekomst kijken kan ons dat nog duur komen te staan. In andere landen doet men niet zo moeilijk over bij-/omscholing of bijkomende verplichtingen. We zijn gewoon verwend.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Airwolf schreef op zondag 27 september 2009 @ 15:35:
[...]

Bij HP wordt de AMEX kaart rekening gewoon door hen betaald. De zaken die je in het systeem opgaf natuurlijk. Dus had je _toch_ nog even die ene intranet pagina gemist. ;-)
Als voormalig HP regio manager (HP Software) kan ik je vertellen dat dit dus niet zo is. Je bent zelf verantwoordelijk voor de betalingen aan AMEX. Op het intranet kan je dit gewoon terug vinden, zo ook de mededeling dat HP eventuele rente (i.v.m. een late betaling aan AMEX) ook niet vergoed.
Dat is een houding die typisch is voor West Europeanen. In de rest van de wereld zijn mensen blij geen goed betaalde baan te hebben. Op termijn zal die houding in NL ook gaan verdwijnen.
Ik neem aan dat je bedoeld dat in de rest van de wereld mensen WEL blij zijn met een goed betaalde baan .. en daarom minder problemen hebben met het reizen?

[ Voor 28% gewijzigd door tazzman op 30-09-2009 09:33 ]

Verwijderd

Janoz schreef op donderdag 24 september 2009 @ 14:08:
[...]

Het ligt er een beetje aan :)

Ik reis met periodes veel; meest binnen Europa, maar ook N-Amerika, Midden Oosten en binnenkort weer naar Moscow.

Binnen de EU (schengen) is het niet zo noodzakelijk veel tijd uit te trekken voor aanwezigheid op het vliegveld (heen én terug). Vanuit N-Amerika en straks Moscow bijvoorbeeld trek ik daar meer tijd voor uit.

In een functie waar reizen bij hoort (onregelmatig), zal je met name naar 3 dingen moeten kijken:
  • Ben je tevreden met het maandsalaris, in de wetenschap dat je nooit zal weten hoeveel uren per maand je werkt. (Ik heb vorig jaar voor een beurs 17 dagen achtereen gewerkt, min. 10 uur per dag)
  • Vind je reizen en afwisseling leuk? (persoonlijke enjoyment)
  • Is het na een zware reis niet vreemd dat je de dag na terugkomst maar kijkt hoe laat je op kantoor komt if at all (flexibiliteit moet 2 kanten op zijn). Voor mij geldt dat mijn inschatting van de reis, de kosten en de rusttijd vrijgelaten worden - omdat er een wederzijds vertrouwen is.
Verder is een standaard maandelijkse onkostenvergoeding een goede oplossing - als je een keer creditcard-kosten hebt, geen bonnetje kan krijgen of wat dan ook, hoef je niet direct weer te overleggen en af te spreken hoe met die kosten om te gaan (waarbij het bespreken eigenlijk altijd al meer kost dan de onkosten).

Als het een standaard protocol is 1x per y tijd een reis waarbij je redelijk weet wat de tijd en kosten zijn, kan je het gewoon inschatten en voor jezelf bepalen of de voorwaarden en flexibiliteit naar je zin zijn. Het is dus ook een groot verschil of je random reist als er een opportunity is, of volgens een vast patroon, en of je een functie bekleed met een hoge mate van zelfstandigheid.

Je geeft geen informatie over het salaris en de precieze functie. Maar zelfs dan zal je zelf moeten afwegen of de 3 voornoemde punten voor jou in balans zijn.

Mijn ervaring is dat mensen die zich vooraf inflexibel opstellen en alles willen indekken en vastleggen, niet de mensen zijn die ik zoek om op zelfstandige basis inschattingen te maken wat added value is en een passende investering daarvoor. Natuurlijk kan ik ook begrijpen dat er andersom ook wel bedrijven zijn die de kosten in de hand willen houden, maar again, dat is ook afhankelijk van de functie en verantwoordelijkheden.

Advies: Ga het gewoon proberen. Meldt dat je de implicaties van de reizen niet geheel op je netvlies hebt, en je verwacht dat overleg daarover mogelijk is als zich bezwaren aandienen - er zijn ook mensen die een dik salaris krijgen en er na een paar maanden achterkomen dat reizen een behoorlijke tegenvaller is voor ze.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2009 11:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2009 @ 11:17:

Mijn ervaring is dat mensen die zich vooraf inflexibel opstellen en alles willen indekken en vastleggen, niet de mensen zijn die ik zoek om op zelfstandige basis inschattingen te maken wat added value is en een passende investering daarvoor. Natuurlijk kan ik ook begrijpen dat er andersom ook wel bedrijven zijn die de kosten in de hand willen houden, maar again, dat is ook afhankelijk van de functie en verantwoordelijkheden.

Advies: Ga het gewoon proberen. Meldt dat je de implicaties van de reizen niet geheel op je netvlies hebt, en je verwacht dat overleg daarover mogelijk is als zich bezwaren aandienen - er zijn ook mensen die een dik salaris krijgen en er na een paar maanden achterkomen dat reizen een behoorlijke tegenvaller is voor ze.
In wil me juist niet inflexibel opstellen en me overal voor indekken.
Ik heb de laatste jaren een 8 tot 5 baantje gehad (projecten en overwerk even buiten beschouwing) kon voor 99% zeker zijn om welke tijd ik volgende week donderdag thuis zou zijn zeg maar.
Er staat ook daadwerkelijk in de vacature dat ik elders ingezet kan worden in binnen en buitenland, na navraag zou dit 1 a 2x in maand voorkomen en de duur van het bezoek was gemiddeld 1 a 2 dagen.

Ik sta er zelf wel positief tegenover, maar wilde graag wat ervaringen horen van mensen die in deze situaties werken, en de reacties hierboven hebben mij dingen laten zien waar ik geen rekening mee had gehouden.
Dit kan ik komend gesprek meenemen en duidelijkheid over vragen.

Dat het tijd zou kosten (prive) was mij al gelijk duidelijk, Hoe dit in de realiteit uitpakt kunnen hun wel toelichten in het komende gesprek denk ik.

En qua salaris moet nog onderhandeld worden al heb ik wel vernomen wat hun ongeveer willen betalen.
En wat het allemaal inhoud zal de tijd moeten leren, je kunt de functie van te voren toch nooit 100% inschatten je zult er toch eerst moeten werken voordat je precies weet of het wat is voor je.

Maar bedankt voor de reacties en zie overmorgen wel wat er uit het gesprek komt.

• Wijnands
  • Laatst online: 20:08
Lijkt me wel wat zo'n baan. Heb 't in het begin van m'n carriere erg veel gedaan, zit nu alweer een aantal jaren "vast" in nederland maar af en toe een uitstapje lijkt me wel wat. Waar is die baan? :9

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

Topicstarter
Vertel het je wel als ik aangenomen ben, tot die tijd gooi ik me eigen ruiten liever niet in. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2009 @ 11:56:
.........[cut]

huis - Schiphol 2 uur
inchecktijd 1 uur
vliegtijd 1,5 uur

van deur tot deur 7 uur reizen enkele reis. denk niet dat dit volledig tijdens werktijd zal gebeuren.
Zal in een evt onderhandelings gesprek wel meer duidelijkheid vragen hoevaak en wanneer ik zou moeten reizen.

Als het gemiddeld 1x hooguit 2x per maand is kan ik er mee leven. maar het zou niet elke week moeten voorkomen. Maarja eerst maar eens kijken of ze me wel willen uitnodigen voor een 2e gesprek.
ja. Kom uit Twente.

Weet niet hoe je gesprek is verlopen. Maar je kunt natuurlijk ook met de trein. Schiphol > Oosten rechtstreekse verbinding, waar je lekker in kunt werken.
Veel gedaan in het verleden.
Met vliegen geen ervaring. maar altijd gewerkt op Schiphol.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Laatst online: 05-09 14:56
Tja, persoonlijk reis ik zo'n 40% van mijn tijd en zit ook vaak 's nachts in hotel en laat thuis, vroeg weg, allemaal in eigen tijd. Het komt er uiteindelijk op neer: Vind je je werk leuk en vind je dat je er genoeg voor betaald krijgt.

Ik vind reizen super, super baan, ok betaald, tja, dan hoort het erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The_MAN schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 21:56:
Tja, persoonlijk reis ik zo'n 40% van mijn tijd en zit ook vaak 's nachts in hotel en laat thuis, vroeg weg, allemaal in eigen tijd. Het komt er uiteindelijk op neer: Vind je je werk leuk en vind je dat je er genoeg voor betaald krijgt.

Ik vind reizen super, super baan, ok betaald, tja, dan hoort het erbij.
Zo is het maar net, je moet naar het totale pakket kijken.
Gewoon simpel een lijstje maken met plussen en minnen. als er meer plussen op staan moet je het doen.

Easy as that....

Heb overigens ook gemerkt dat mocht je het op een gegeven moment niet meer leuk vinden en op zoek gaan naar een andere job, het zeker niet verkeerd op je CV staat dat je buitenland ervaring hebt, en je kunt het niet meer willen reizen dan heel goed als argument gebruiken waarom je bij deze werkgever weg wilt.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2009 @ 12:40:
[...]

Vertel het je wel als ik aangenomen ben, tot die tijd gooi ik me eigen ruiten liever niet in. :P
Hé al wat ruiten ingegooid |:( je bedoeld waarschijnlijk glazen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Laatst online: 23-06-2021
tazzman schreef op woensdag 30 september 2009 @ 09:30:
[...]

Als voormalig HP regio manager (HP Software) kan ik je vertellen dat dit dus niet zo is. Je bent zelf verantwoordelijk voor de betalingen aan AMEX. Op het intranet kan je dit gewoon terug vinden, zo ook de mededeling dat HP eventuele rente (i.v.m. een late betaling aan AMEX) ook niet vergoed.
Ik heb er dus ook gewerkt anders maak ik zoeen opmerking niet. Maar als ik met de amex kaart betaald had kon ik netjes via het intranet systeem aanklikken wat zakelijke betalingen waren en dan werd het netjes door HP overgemaakt. Natuurlijk ben je zelf verantwoordelijk verder en staat hij op jouw naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrim123
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-02-2013
Je moet ook vragen of als er iets gebeurd met je in de reistijd naar zweden en terug of dan je bedrijf verantwoordelijk is voor jou bv als je van de trap afvalt of je een ongeluk krijgt tussen het reizen, omdat het werk verkeer is, ik dacht dat een werkgever verantwoordelijk was voor zijn werknemer als hij naar het werk gaat of reist voor zijn werk, dus vraag of je door het bedrijf verzekerd bent voor alles.
Als ze daar niet aan gedacht hebben heb je de bal bij hun liggen.. ; )

Dus als je in zweden een ongeluk krijgt betalen ze de ziekte kosten en het ziekhuis, en lenen ze geld en spullen als je bestolen word tijdens je reis?

mischien is dit iest waar je nog kan over onderhandelen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:33

-d-

henrim123 schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 10:16:
Je moet ook vragen of als er iets gebeurd met je in de reistijd naar zweden en terug of dan je bedrijf verantwoordelijk is voor jou bv als je van de trap afvalt of je een ongeluk krijgt tussen het reizen, omdat het werk verkeer is, ik dacht dat een werkgever verantwoordelijk was voor zijn werknemer als hij naar het werk gaat of reist voor zijn werk, dus vraag of je door het bedrijf verzekerd bent voor alles.
Als ze daar niet aan gedacht hebben heb je de bal bij hun liggen.. ; )
Precies, je prive reisverzekering dekt (tenminste die van mij niet) geen zakelijke reizen. Ik heb dan ook een doorlopende reisverzekering via mijn werk (omdat ik +/- 40% van mijn werktijd reis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
-d- schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 10:36:
[...]

Precies, je prive reisverzekering dekt (tenminste die van mij niet) geen zakelijke reizen. Ik heb dan ook een doorlopende reisverzekering via mijn werk (omdat ik +/- 40% van mijn werktijd reis)
Vaak is dit wel geregeld door het werk (altijd ff checken) of via de creditcard (Amex Gold)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Nu we toch even moeten wachten op de reactie van Remko in dit topic of zijn buitenland avontuur doorgaat, even terugkomen op de volgende stelling:
Verwijderd schreef op zondag 27 september 2009 @ 15:08:
[...]

Niet zeuren. Als je de baan neemt accepteer je het. Als je het niet accepteert dan neem je de baan niet. Ik heb ook een baan waar ik vaak in de weekeinden/avonden moet reizen. Dat wist ik van tevoren.
TS vraagt gewoon netjes om advies. Voor iemand die nog nooit voor zakelijke trips (of überhaupt) nooit in het buitenland geweest kunnen de consequenties daarvan niet altijd overzien worden.

Reizen heeft positieve kanten: De afwisseling met collega's en werkplek. Je doet nieuwe ervaringen op. Het staat goed op je C.V. Je vult een vacature op die ze blijkbaar moeilijk kunnen inlossen, dat geeft je meteen status als je daar binnenkomt, want ze zullen je niet 123 willen inlossen op een ander.

Nadelen: Zo'n middellange reis moet je wat verder uitkauwen en voorbereiden (je spullen inpakken kan moeilijk op het werk, al dit soort zaken moet je dus meerekenen als privé-reistijd). Als zo'n reis vertraagd om wat voor reden ben gaat dat ook ten koste van je privé-tijd.

Het zijn kleine puntjes, maar om teleurstelling te voorkomen moet je er wel vanaf weten. Zelf maak ik enkele keren per jaar een zakelijk tripje voor conferenties e.d. Er wordt nogal gelet op de kosten en dagvergoedingen; business-class reizen en luxe hotels zitten er dus niet in. Over een taxi kan al moeilijk worden gedaan bij wijze van spreke. Ik neem dat verder voor lief omdat de rest wel geheel wordt vergoed en gewoon wordt gezien als werktijd. Soms ben je inderdaad wat langer onderweg in eigenlijke privé-tijd, maar als ik vrijdag halverwege de dag terug ben ga ik daarna echt niet meer naar m'n werk. Beetje geven en nemen principe dus.

Als het echt zo nauw luistert dat elk uurtje er één is voor je baas dan zou ik wel m'n eisen wat optrekken. In-checken bij de business balie, met de taxi van en naar het vliegveld, hotel naar keuze, dat soort kleine zaken om je reis wat te vergemakkelijken. Dat lijkt me natuurlijk altijd bespreekbaar, zeker als ze al zo'n tijd een vacante plek hebben. Je kunt ongetwijfeld nog eens navragen wat de voorwaarden zijn als vergoedingen, vliegtuigmaatschappij, hotels e.d. Sommige bedrijven hebben lopende 'accounts' bij allerhande bedrijven. Dat kan makkelijk zijn, meestal krijg je dan vanzelf privileges onderweg. Anderzijds, als je vaste vliegtuigmaatschappij ryan-air wordt en die koffie á 4 euro 50 zelf moet lappen dan wordt je daar ook niet vrolijk van.

Zelf solliciteerde ik ooit op een functie waar reizen gewoon echt een part-of-the-job was. Helft van de maand op kantoor (om de hoek) en de helft daarvan in het verre buitenland (buiten Europa). Omdat ik vrij lang ben wilde ik gewoon business-class kunnen vliegen, want een tripje van pak hem beet 14 uur naar Singapore doe ik gewoon niet opgevouwen in een stoel wetende dat diegene die er echt van profiteert je baas is. Dat dat niet kon bleek een onoverkomelijk punt te zijn voor die werkgever. Hij had er begrip voor, maar wilde dat niet aan mij toekennen aangezien hij dan een probleem had met het zittende personeel welke ook niet business class mochten vliegen. Jammer dan. Het salaris was meer dan goed te noemen, maar ik ga echt niet als een sardientje zo'n 10 van die lange vluchten per maand maken (nog los van de jet-lag), dat houdt ik zelf ook niet 3 maanden vol.
[...]

Mensen die blij zijn 'geen' goed betaalde baan te hebben? In Nederland is het trouwens conform een hoop CAO's zelf zo geregeld: boven bepaalde salarisschalen wordt overwerk niet gerekend als overwerk. Daarmee dus automatisch de lagere salarisgroepen wel. Zo gek is het dus niet om reizen in de baas zijn tijd af te dwingen als je salaris voor de rest niet zo spannend is. Technisch gezien kan ik die privé-tijd dat ik aan het reizen ben tijdens zo'n trip ook declareren dus, ik doe het niet, maar dat komt omdat de baas ook niet moeilijk doet over een trip á paar duizend euro waar de resultaten (in financiële zin) niet of nauwelijks uit te drukken zijn. Daarnaast is er nog een verschil of je 'gedwongen' wordt te reizen (zoals bij TS) en of je uit eigen beweging met de goedkeuring van je baas op kosten van de werkgever een bepaalde conferentie opzoekt imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hierbij een reactie.
aanstaande dinsdag heb ik een vervolg gesprek met de ICT Manager, tot nu toe is mij nog veel onduidelijk.
ik heb verschillende vragen gesteld in het 1e gesprek maar de P&O persoon kon mij daar geen definitief antwoord op geven omdat de ICT Manager hierover beslist.

Ik ben wel veel te weten gekomen over de bedrijfs structuren en hoe het in grote lijnen allemaal gaat binnen het bedrijf. Maar specifiek op de functie konden we niet ingaan omdat de ICT manager op vakantie was.

In heb zelf altijd max 30 minuten van huis gewerkt. dus 0 ervaring met reizen voor de baas.
Daarom heb ik dit topic geopend om te weten wat jullie ervaringen zijn met reizen, ik heb veel tips gelezen en die zal ik zeker mee nemen komende dinsdag met het gesprek.

Ik heb totaal niet geprobeerd de indruk te wekken dat ik de baan niet wil omdat ik moet reizen. Wilde alleen de plus en vooral de min kanten weten.

Ik heb al voor mezelf besloten dat als de functie inhoudelijk mij aanstaat de baan gewoon te accepteren, ik zie wel hoe het reizen mij bevalt.

Na dinsdag dus weer een update van mij kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uit mijn ervaringen moet je over reizen in je vrije tijd hele goede afspraken met je werkgever maken. Wat ik onder andere meegemaakt heb:

in het weekend reizen, die uren niet betaald krijgen, alles zelf vooruit moeten betalen, vervolgens moeilijkheden krijgen bij het terug betalen van de reiskosten. Er werd dan bijvoorbeeld moeilijk gedaan over taxi kosten naar het station terwijl er, op zondagmorgen, geen ov naar het station beschikbaar was.

Vlak voor kerst(bij dezelfde werkgever) nog een tegoed van meer dan 1000€ hebben uitstaan.

Toen ik de enige niet-bankzitter (bij dezelfde werkgever) uit een groep van 6 man was, werd de vergoeding voor verzorgingskosten(eten en drinken) bij reizen afgeschaft. Ik heb dan ook bij deze werkgever midden in het project ontslag genomen.

Verder heb ik nog meegemaakt bij een andere werkgever dat ik 's ochtends de 6:00 vlucht naar de klant nam, er dus om 2:30 nachts er uit moest, tot 17:00 bij de klant was, en dat er dan in plaats van de 19:00 uur vlucht die ik makkelijk had kunnen halen, de 21:00 vlucht terug geboekt werd omdat die 40€ goedkoper was |:( .

Het is ook een bron van potentiele conflicten tussen jou en je werkgever, gewoon niet doen dus. Ik kan het me alleen nog voorstellen voor een heel erg hoog salaris en een bedrijfs creditcard zonder limiet.

Ik begrijp niet hoe werkgevers in de waan gekomen zijn dat werknemers gewoon bezit zijn, die dag en nacht voor de werkgever klaar staan. Als je potentiele werkgever volgende week vraagt of je er ook bezwaar tegen hebt in je vrije tijd te reizen, vraag hem dan eens of hij er ook bezwaar tegen heeft dat je af en toe onder betaalde werktijd een dagje naar de Efteling gaat. Dat is precies hetzelfde.

Ik denk dat het probleem is dat als je 24 of 25 bent, net van de universiteit of het hbo afkomt en blij bent met je eerste baan, je niet over dit soort nadenkt en hier gewoon intrapt. Iemand met 5 jaar werkervaring bij klanten op locatie zou hier echt niet meer intrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visser1
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-12-2020
Kijk, dat is een reactie die je goed moet lezen. Eigenlijk is de zin: DUIDELIJK AFSPRAKEN MAKEN... al voldoende, maar je krijgt het wel en wee er gratis bij.

Misbruik van de goedheid van mensen is helaas een feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 10:32

Stewie!

Keen must die!

tazzman schreef op woensdag 30 september 2009 @ 09:30:
[...]

Mag een HP werknemer dan ook de MR puntjes houden van die AMEX kaart? Want dat kan ook snel oplopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Stewie! schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 18:16:
Mag een HP werknemer dan ook de MR puntjes houden van die AMEX kaart? Want dat kan ook snel oplopen :)
Dat gaat zoals bij alle bedrijven in de grote bedrijfspot. Volgens mij ook een van de redenen dat AMEX nog zoveel voorkomt als bedrijfskaart, een deel van de knaken gaan gewoon terug.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 17:56:

Verder heb ik nog meegemaakt bij een andere werkgever dat ik 's ochtends de 6:00 vlucht naar de klant nam, er dus om 2:30 nachts er uit moest, tot 17:00 bij de klant was, en dat er dan in plaats van de 19:00 uur vlucht die ik makkelijk had kunnen halen, de 21:00 vlucht terug geboekt werd omdat die 40€ goedkoper was |:( .
Met dergelijke strapatsen sta je heel erg sterk als je de ATW in de hand neemt en zegt "niet langer dan 12 uur per dienst". En vluchten maken niet echt deel uit van woon-werkverkeer en zijn dus als werktijd te rekenen.

Nu ik regelmatig naar Engeland moet en dat de eerste keer ook 6:55 vliegen = 4:30 ophalen was, heb ik gezegd "niet meer". Na de lunch was ik gewoon niks meer waard.
En dat was dan ook geen probleem. Werkgevers die daar wel een probleem van maken zijn zoals je terecht hebt gedaan, je diensten niet waard.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Ach ja, die reismutsen doen ook maar wat de baas van ze vraagt: De mensen zo goedkoop mogelijk laten reizen. Als je niet klaagt, er niks over zegt of geen actie onderneemt, dan is het wel best. Maar veel mensen zeggen niets, of laten niets blijken, zelfs als ze het er niet mee eens zijn. Wat dat betreft werk ik binnen een goeie groep: Men weet dat we niet te beroerd zijn wat extra te doen en men is redelijk flexibel met vluchten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
Hillie schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 11:50:
Ach ja, die reismutsen doen ook maar wat de baas van ze vraagt: De mensen zo goedkoop mogelijk laten reizen. Als je niet klaagt, er niks over zegt of geen actie onderneemt, dan is het wel best. Maar veel mensen zeggen niets, of laten niets blijken, zelfs als ze het er niet mee eens zijn. Wat dat betreft werk ik binnen een goeie groep: Men weet dat we niet te beroerd zijn wat extra te doen en men is redelijk flexibel met vluchten. :)
Daarom moet je ook proberen of je de vlucht zelf kan regelen of dat je invloed hebt op vertrek etc.

Zelf meegemaakt dat ze me standaard op Londen Heathrow boekten terwijl vliegen op Londen City een stuk prettiger voor mij was. Vliegen via LCY was 125 eu duurder, maar ik bespaarde kosten op het vervoer binnen Londen en het scheelde me ruim 3/4 uur per week aan reistijd. (die ik natuurlijk dan kon werken ;) )

De administratiemiep ziet alleen de 150 eu, maar niet dat het het aan de eind van rekening goedkoper was om via LCY te vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 14:34:
[...]

Het is ook een van de grootste 'zwaktes' van 'ons', we passen ons te weinig aan op veranderingen, we zijn te star. We hebben een verkeerde houding en als we naar de toekomst kijken kan ons dat nog duur komen te staan. In andere landen doet men niet zo moeilijk over bij-/omscholing of bijkomende verplichtingen. We zijn gewoon verwend.
Ik denk, dat dat wel meevalt. De reactie die je quote, komt waarschijnlijk van iemand die het totaalplaatje niet of nauwelijks kent en reageert vanuit zijn eigen perspectief. Waarschijnlijk heeft die nu een baan waarvoor hij niet hoeft te reizen en een normaal salaris. Als zijn werkgever nu zou zeggen: "en nu ga je voortaan ook nog even elke 2 weken 8 uur op je eigen kosten reizen en je krijgt er niets voor terug", dan zou zijn reactie begrijpelijk zijn.

Maar we hebben het hier over iemand die bezig is met het onderhandelen over een nieuwe baan en die een aanbod voorgeschoteld krijgt, waar het reizen bij inbegrepen zit. De baas betaalt dan niet meer "per uur" maar voor "whatever it takes to do the job" en dan heb je het vaak over hele andere bedragen. Zodra je boven een bepaald niveau komt, kun je - ook als je niet hoeft te reizen - ook geen overuren meer schrijven.

Ik zit nu nog net in het "per uur"-regime en als mijn baas me ineens wil laten reizen, prima. Maar dan wel in zijn tijd. Zodra hij mij in het "whatever it takes to do the job"-regime zet zul je mij niet horen klagen over die "onbetaalde" uren. Het hogere salaris compenseert dat ruim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 23:23

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Maasluip schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 11:36:
Nu ik regelmatig naar Engeland moet en dat de eerste keer ook 6:55 vliegen = 4:30 ophalen was, heb ik gezegd "niet meer". Na de lunch was ik gewoon niks meer waard.
En dat was dan ook geen probleem. Werkgevers die daar wel een probleem van maken zijn zoals je terecht hebt gedaan, je diensten niet waard.
Herkenbaar :D
Ik moest een aantal maanden vliegen naar Engeland. En dan was het ook
4.00 alarm gaat af.
5:00 naar A'dam.
6:00 op Schiphol,
7:15 vliegen,
7:30 Engelse tijd aankomen
8:00 Trein
8:45 Taxi

en dan om 9:00 binnenstappen. 17:30 naar je hotel en uitgeput op je bed vallen. Volgende dag weer werken en dan zo rond 16:00 richting het vliegveld om zo rond half twaalf 's avonds weer mijn eigen voordeur open te doen.

Het enige leuke is eigenlijk strak in het pak rondlopen op Schiphol zodat ze aparte incheckbalie openen om mij te helpen (anders moest ik achteraan aan sluiten bij een sloot toeristen) en de uitgebreide restaurantmaaltijden. Voor de rest valt er niets te doen behalve op je bed beetje TV kijken. (toen was er nog geen internetverbinding in de meeste hotels)

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Nu online

Hillie

descon schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 13:12:
[...]

Daarom moet je ook proberen of je de vlucht zelf kan regelen of dat je invloed hebt op vertrek etc.

Zelf meegemaakt dat ze me standaard op Londen Heathrow boekten terwijl vliegen op Londen City een stuk prettiger voor mij was. Vliegen via LCY was 125 eu duurder, maar ik bespaarde kosten op het vervoer binnen Londen en het scheelde me ruim 3/4 uur per week aan reistijd. (die ik natuurlijk dan kon werken ;) )

De administratiemiep ziet alleen de 150 eu, maar niet dat het het aan de eind van rekening goedkoper was om via LCY te vliegen.
Jep, zelf regelen is gewoon het beste. Een paar uur wachten met een collega op een vliegveld met bar en restaurant kost al gauw een hoop per uur. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hillie schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 17:41:
Jep, zelf regelen is gewoon het beste. Een paar uur wachten met een collega op een vliegveld met bar en restaurant kost al gauw een hoop per uur. ;)
Ik boek inderdaad mijn eigen vluchten. Onze secretaresses doen het ook als we het vragen, en houden ook rekening met de omstandigheden, maar zelf boeken is zoveel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag gesprek gehad met de ICT manager.
Veel duidelijk geworden en afspraken die gelden even na gelopen.
Het boeken van vluchten en hotels etc gebeurd door het bedrijf in overleg met mij.
Ik bepaal de tijden en het bedrijf boekt en regelt het verder met de kosten.
Hotel is vaak een vast adres, hier heb ik geen invloed op. Maar volgens de manager was het een uitstekend hotel.
Het reizen zal wel mee vallen, in de eerste gesprekken kreeg ik het niet echt duidelijk maar de ICT manager heeft het mij helder uitgelegd. het ICT team werkt verdeelt over 3 lokaties (NL, BE en SE) en met een roulatie schema gaan de werk overleggen, dus ene keer in nl en de andere keer in belgie of zweden.
verder zal het mogelijk zijn dat ik elders in europa ingezet kan worden bij projecten, maar dit zal misschien 3-4x per jaar zijn en max voor 3-4 dagen.
Vaak is het de Hardware neerzetten en terug naar NL en vanuit daar de boel verder af configureren.

Werk spreekt me ook zeer aan, kom in aanraking met veel nieuwe werkvlakken dus heel veel ruimte voor mij om te ontwikkelen.

Krijg deze week de contracten binnen met extra info en punten waar ik om had gevraagd en overeen zijn gekomen, bruto/netto salaris berekeningen, onkostenvergoedingen etc zodat ik precies weet waar ik voor teken.

Bedankt voor de input. Eind van deze week me onslag regelen nadat ik getekend heb en dan per 1 december aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 08:28

racoon

mooowwww

gefeliciteerd en veel plezier met je nieuwe baan.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

We krijgen toch wel fototjes uit Zweden te zien of niet? :)

Pagina: 1