• dj-dano
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-11-2024
Stream van Axis M3203 camera komt niet door in pimatic-ipcamera.
Stream is te benaderen via http://ipcamera/mjpg/video.mjpg
Ik heb ook geprobeerd via user login maar krijg geen stream te zien.
Kan dit een java probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vandaag heb ik de boel opnieuw ingericht en Pilight de deur gewezen, dus nu met homeduino verder. Ik kan in de documentatie niet goed vinden hoe ik mijn oude kaku switches met homeduino zou kunnen bedienen (die dingen met een wieltje, A0 bv). Google bood ook geen uitkomst, iemand die me even de goede richting kan wijzen?

[ Voor 17% gewijzigd door neographikal op 23-08-2015 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazzie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-09 12:28
neographikal schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 15:42:
Vandaag heb ik de boel opnieuw ingericht en Pilight de deur gewezen, dus nu met homeduino verder. Ik kan in de documentatie niet goed vinden hoe ik mijn oude kaku switches met homeduino zou kunnen bedienen (die dingen met een wieltje, A0 bv). Google bood ook geen uitkomst, iemand die me even de goede richting kan wijzen?
Heb je ook een (goede) ontvanger aangesloten? Dan kun je in het menu bij pimatic naar 'Log berichten' gaan. Vervolgens moet je dan 'debug' aanvinken. Als je dan op de afstandsbediening van de switch drukt, dan krijg je als het goed is informatie over het protocol binnen.

Ik weet niet precies uit mijn hoofd welk protocol de oude kaku switches gebruiken, maar als ik het bovenstaande bij mijn nieuwe switches doe , dan krijg ik het volgende binnen:
code:
1
debug [pimatic-homeduino]: switch1: { id: 16641070, all: false, state: true, unit: 1 }

Zo heb ik hem dan ongeveer (ik gebruik een ander 'id' en 'name') in mijn config staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
{
      "id": "exampleswitch",
      "name": "Example Switch",
      "class": "HomeduinoRFSwitch",
      "protocols": [
        {
          "name": "switch1",
          "options": {
            "unit": 1,
            "id": 16641070
          }
        }
      ]
    }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cemi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-07-2024
Ik ben nu al dagen bezig om een PIR te maken, althans voorbereidingen aan te treffen.
Ik gebruik de Homeduino / Arduino Nano oplossing en wil als voorbeeld de KAKU_PIR oplossing van Sweebee gaan gebruiken. Maar om verschillende redenen wil het allemaal niet lukken....

Allereerst eens kijken hoe ik een Attiny kan programeren. Ik vond verschillende voorbeelden met (een tweede) Arduino Nano en Arduino IDE. Rechtstreeks het voorbeeld blinky op de Arduino programmeren was geen probleem. Maar de Arduino als ISP gebruiken om blinky naar de Attiny85 te uploaden dat was en is nog steeds een probleem. Allerlei foutmelding in de IDE over sync issues en programmer not responding etc. Uiteindelijk kreeg ik blinky op de Attiny door de RPI en avrdude te gebruiken.

Volgende stap was om KAKU_PIR op dezelfde manier te uploaden. Omdat compileren vanwege gedoe met libraries niet via avrdude (avr_gcc) ging, heb ik KAKU_PIR gecompileerd in Arduino IDE en de KAKU_PIR.hex file vervolgens met avrdude geupload naar Attiny. Met een tijdelijke schakelaar als PIR vervolgens getest. Pimatic debug gaf alleen data regels maar geen herkenbaar protocol. En bovendien gebeurde dit alleen tijdens het aanzetten. Daarna niets meer, ook niet tijdens pin 3 up en down te brengen.
De logging ben ik helaas kwijtgeraakt.

Vandaag kwam ik hier het voorbeeld (RF_transmit) van Spaargaren tegen en wilde dat dan meer eens proberen. Maar ook dat lijkt te mislukken en wel omdat het compileren in Arduino 1.6.4 blijft hangen. De laatste regel is:
C:\Users\Cees\AppData\Local\Temp\build1753302712475497094.tmp\RF_Transmit\RF_Transmit.cpp.o C:\Users\Cees\AppData\Local\Temp\build1753302712475497094.tmp/core.a -LC:\Users\Cees\AppData\Local\Temp\build1753302712475497094.tmp -lm
Als ik de include RF_Transmit.h en bijbehorende regels uitcommentarieer gaat het als een speer.

Het schiet dus allemaal niet op. Na morgen ben ik een paar weken op vakantie en hopelijk gaat het daarna wat vlotter.......

Update: na een restart van mijn PC gaat compileren van RFTransmit nu opeens wel goed. Voorlopig speel ik even verder met de Nano ipv Attiny en heb daar ook de transmitter aan gehangen. En ik zie ook al wat debugging voorbij komen.
Met babysteps kom ik er misschien ook wel......

[ Voor 6% gewijzigd door cemi op 25-08-2015 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazzie
cemi schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 15:17:
Ik ben nu al dagen bezig om een PIR te maken, althans voorbereidingen aan te treffen.
Ik gebruik de Homeduino / Arduino Nano oplossing en wil als voorbeeld de KAKU_PIR oplossing van Sweebee gaan gebruiken. Maar om verschillende redenen wil het allemaal niet lukken....

Allereerst eens kijken hoe ik een Attiny kan programeren. Ik vond verschillende voorbeelden met (een tweede) Arduino Nano en Arduino IDE. Rechtstreeks het voorbeeld blinky op de Arduino programmeren was geen probleem. Maar de Arduino als ISP gebruiken om blinky naar de Attiny85 te uploaden dat was en is nog steeds een probleem. Allerlei foutmelding in de IDE over sync issues en programmer not responding etc. Uiteindelijk kreeg ik blinky op de Attiny door de RPI en avrdude te gebruiken.

Volgende stap was om KAKU_PIR op dezelfde manier te uploaden. Omdat compileren vanwege gedoe met libraries niet via avrdude (avr_gcc) ging, heb ik KAKU_PIR gecompileerd in Arduino IDE en de KAKU_PIR.hex file vervolgens met avrdude geupload naar Attiny. Met een tijdelijke schakelaar als PIR vervolgens getest. Pimatic debug gaf alleen data regels maar geen herkenbaar protocol. En bovendien gebeurde dit alleen tijdens het aanzetten. Daarna niets meer, ook niet tijdens pin 3 up en down te brengen.
De logging ben ik helaas kwijtgeraakt.

Vandaag kwam ik hier het voorbeeld (RF_transmit) van Spaargaren tegen en wilde dat dan meer eens proberen. Maar ook dat lijkt te mislukken en wel omdat het compileren in Arduino 1.6.4 blijft hangen. De laatste regel is:
C:\Users\Cees\AppData\Local\Temp\build1753302712475497094.tmp\RF_Transmit\RF_Transmit.cpp.o C:\Users\Cees\AppData\Local\Temp\build1753302712475497094.tmp/core.a -LC:\Users\Cees\AppData\Local\Temp\build1753302712475497094.tmp -lm
Als ik de include RF_Transmit.h en bijbehorende regels uitcommentarieer gaat het als een speer.

Het schiet dus allemaal niet op. Na morgen ben ik een paar weken op vakantie en hopelijk gaat het daarna wat vlotter.......
Ik ben zelf bezig met het testen van een PIR i.c.m. MySensors. Dat werkt tot nu toe goed. Sweebee gebruikt dat (nu) ook.

Ik heb zelf geen ervaring met het programmeren van een ATtiny, maar wel met Arduino als ISP. Als je daarvoor bijvoorbeeld een Arduino UNO gebruikt, dan moet je eerst de ArduinoISP sketch naar de UNO uploaden. Hierna kun je volgens mij pas Arduino as ISP gebruiken om iets naar bijvoorbeeld de ATtiny te uploaden.

Zie bijvoorbeeld: https://www.arduino.cc/en/Tutorial/ArduinoISP, http://www.instructables....m-an-ATtiny-with-Arduino/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:36
Is het inmiddels al gelukt? zag dat je me gemaild had en heb je net even terug gemaild. Antwoord hier anders maar even als iets niet lukt. Dan kunnen eventueel anderen ook mee kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cemi
sweebee schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 19:49:
[...]

Is het inmiddels al gelukt? zag dat je me gemaild had en heb je net even terug gemaild. Antwoord hier anders maar even als iets niet lukt. Dan kunnen eventueel anderen ook mee kijken :)
KAKU_PIR compileren is ondertussen gelukt met Arduino IDE en flashen met avrdude op de RPI.
Alleen werdt het protocol niet herkend (alleen debug regels met data) en werdt het signaal ook slechts eenmaal verzonden tijdens opstarten. Ondertussen heb ik RFTransmit van Spaargaren wel aan de praat en zou die het liefst gaan combineren met jouw sleep oplossing.
Overmorgen ga ik voor een paar weken op vakantie en moet dus even een radiostilte inlassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Probeer eens een andere clock snelheid. Ligt het vaak aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesystem
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-07 22:33
Ik ben ook eens begonnen met het inzetten van domotica in m'n huis, en gezien de positieve verhalen van Koffie in z'n tweakblogs heb ik voor pimatic in combinatie met KlikAanKlikUit gekozen.

Ik heb echter nog enkele vragen.

Als ik een device toevoeg, waarvoor dienen de ID en unit?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
    {
      "id": "rfswitch1",
      "name": "Bureaulamp Kelder",
        {
            "id": 42,
            "unit": 0
          }
        }
      ]
    }

Verder vroeg ik me af of het mogelijk is om als ik met de KaKu afstandsbediening de stekker aanzet, dit ook in pimatic wordt geregistreerd? Deze zelfde vraag geldt ook voor het gebruik van een AWMR-210 achter een bestaande schakelaar. Als ik de schakelaar met de hand bedien en dus de lamp aanmaak, kan dit ook in pimatic worden geregistreerd?

Ik heb ook even met pilight geëxperimenteerd. Als je deze als daemon start, zie je de ontvangen signalen. Is zoiets ook mogelijk met pimatic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cemi
sweebee schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 23:23:
Probeer eens een andere clock snelheid. Ligt het vaak aan.
Ik ga na mijn vakantie verder met de Attiny. Voorlopig werkt e.e.a. op de Nano.
Alleen begrijp ik jouw sleep function niet. Het lijkt alsof sleep_disable() en power_all_enable() niet getriggered worden. Het signaal wordt maar een keer gestuurd, na de eerste sleep gebeurt er niets meer.
Hoe maak ik hem weer wakker? :)

[ Voor 12% gewijzigd door cemi op 26-08-2015 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
cemi schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 09:01:
[...]

Ik ga na mijn vakantie verder met de Attiny. Voorlopig werkt e.e.a. op de Nano.
Alleen begrijp ik jouw sleep function niet. Het lijkt alsof sleep_disable() en power_all_enable() niet getriggered worden. Het signaal wordt maar een keer gestuurd, na de eerste sleep gebeurt er niets meer.
Hoe maak ik hem weer wakker? :)
De attiny wordt wakker door een interrupt die je ingesteld hebt op de zelfde pin als de pir:

code:
1
2
3
  PCMSK  |= bit (PCINT4);  // want pin D4 / pin 3
  GIFR   |= bit (PCIF);    // clear any outstanding interrupts
  GIMSK  |= bit (PCIE);    // enable pin change interrupts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:00
thesystem schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 08:18:
Ik ben ook eens begonnen met het inzetten van domotica in m'n huis, en gezien de positieve verhalen van Koffie in z'n tweakblogs heb ik voor pimatic in combinatie met KlikAanKlikUit gekozen.

Ik heb echter nog enkele vragen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
    {
        {
          }
        }
      ]
    }

Verder vroeg ik me af of het mogelijk is om als ik met de KaKu afstandsbediening de stekker aanzet, dit ook in pimatic wordt geregistreerd?
Mits je binnen bereik bent van de ontvanger kan je de signalen van de afstandsbediening ook ontvangen. Daarvoor moet je wel zorgen dat je in de config ook de receive optie aan hebt staan.
Deze zelfde vraag geldt ook voor het gebruik van een AWMR-210 achter een bestaande schakelaar. Als ik de schakelaar met de hand bedien en dus de lamp aanmaak, kan dit ook in pimatic worden geregistreerd?
Zover ik weet (please correct me if I'm wrong!) kan dit niet; ik denk niet dat de AWMR-210 signalen kan versturen. Daarvoor zou je bijvoorbeeld naar Zwave moeten kijken vrees ik, of wellicht een zender zoals AWMT-230 Inbouwzender erbij/naast plaatsen.
Ik heb ook even met pilight geëxperimenteerd. Als je deze als daemon start, zie je de ontvangen signalen. Is zoiets ook mogelijk met pimatic?
Jup, zeker mogelijk. Bij messages even de debug ook aanzetten. Dan kan je alle RF berichten ook zien, inclusief herkende protocollen en IDs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.smith
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:37
thesystem schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 08:18:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
    {
        {
          }
        }
      ]
    }
Als je Homeduino juist hebt geïnstalleerd, en je drukt op de afstand bediening van je KaKu, zie je in het je log een aantal meldingen voorbij komen.
Waarschijnlijk zo iets als dit:

debug [pimatic-homeduino]: switch1: { id: 15817338, all: false, state: false, unit: 0 }

De id en unit code die je hier ziet, vul je dan in je device sectie.

Het zijn dus de unieke codes van de schakelaar.
Als je nu in Pimatic de knop "Bureaulamp Kelder" bedient, wordt de juiste id en unit code mee gezonden.

hoop dat je hier wat aan hebt!

Grt. Marcel

• neographikal
  • Niet online
Ik ben inmiddels een aantal stappen verder, de homeduino werkt op zich, events ontvangen van bijv kaku remotes en m'n weerstation gaan goed, maar het aansturen wil niet. Het lijkt erop dat er iets mis gaat bij het transmitten, hoewel ik met de multimeter op de antenne wel fluctuaties detecteer als ik wat verstuur. De kaku schakelaars reageren er echter niet op.

Ik heb als test een kaku schakelaar gekoppeld aan een afstandsbediening, de code van de afstandsbediening uitgelezen en daarna in de pimatic config gezet (zodat ik in ieder geval geen fouten maak mbt protocol/unit/id) maar ook dit wil niet werken.

Lastig waar dit nou aan ligt, op zich heeft het met pilight wel gewoon gewerkt, dus ik ben geneigd om te geloven dat de hardware in orde is. Iemand enig idee?

Multimeter gepakt: de ground van de transmitter maakte geen contact, denk een bugje in m'n breadbord, hij werkt! :) Wat wel wazig is, de 5v van mijn nano levert in werkelijkheid ~3.7V :?

[ Voor 10% gewijzigd door neographikal op 03-09-2015 15:48 ]

• luttyfrutty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:52

luttyfrutty

XBL: luttyfrutty

Ik ben op zoek naar een inbouw schakelaar die achter een bestaande dubbele schakelaar kan. Heeft er iemand tips?

Alvast bedankt!

• cryonic90
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-08 20:06
Zoiets?
http://www.klikaanklikuit.nl/shop/nl/producten-1/awmr-301/
Of ben je op zoek naar iets voor beide schakelaars? Ik weet wel dat deze schakelaars erg klein zijn.
Of schakelaars vervangen voor dit?
http://www.klikaanklikuit...wandschakelaar-awst-8803/

[ Voor 26% gewijzigd door cryonic90 op 03-09-2015 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:42

Kiwi

Gadgetfreak

Ik ben zojuist overgegaan van pilight naar Homeduino i.c.m. low-pass filter. Via debug kan ik mijn AWST-8802 (dubbele wandschakelaar) uitlezen, maar ik moet de knop wel aardig lang ingedrukt houden voordat pimatic hem kan uitlezen (of ongeveer 5x drukken). Ik heb het idee dat het filter te veel filtert (hoewel het met pilight prima ging), of dat pimatic niet alle input herkend. Iemand ervaring hiermee, of hoe ik dit verder kan testen?

EDIT: Het low-pass filter filtert te veel, dus i.c.m. Homeduino geen filter gebruiken :)

Nog een vraag: Is het mogelijk om een button press van de wandschakelaar te gebruiken als trigger (ongeacht of de 'switch' aan/uit staat)?

EDIT: In een rule kan je 'receives on|off' als trigger gebruiken :)

[ Voor 12% gewijzigd door Kiwi op 04-09-2015 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Zag deze aanbieding (https://www.praxis.nl/ger...andschakelaar-wit/5326727), is er een reden om die niet te nemen om wat lampen te schakelen op basis van beweging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lxz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:45

lxz

JBS schreef op maandag 07 september 2015 @ 08:50:
Zag deze aanbieding (https://www.praxis.nl/ger...andschakelaar-wit/5326727), is er een reden om die niet te nemen om wat lampen te schakelen op basis van beweging?
Ik zie geen reden eerlijk gezegd. Andere Home Easy apparaten worden wel herkend door pimatic, dus deze hopelijk ook. Bedankt ook voor de tip, ga er ook een paar bestellen.

-- edit: zie overigens dat er veel meer HE-spul in de aanbieding is, ook bijv. de mini inbouwdimmer voor 6 EU en magneetcontacten voor 3.25

[ Voor 11% gewijzigd door lxz op 07-09-2015 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinny
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 16:00

Skinny

DIRECT!

Goedemorgen! Sinds een weekje ook bezig met pimatic op een RPi B. An sich werken zowel mijn sensors als de aansturing van KaKu switches prima, maarrrrrr..

Ik heb ook een Logitech webcam aan de pi hangen, wordt goed gedetecteerd en werkt naar behoren. Echter als ik dus mjpgstreamer bijvoorbeeld start, blijven de temperatuur sensoren in pimatic werken, de video stream werkt, maar het aansturen van de KaKu switches werkt niet meer. Op het moment dat ik mjpgstreamer kill, werkt alles weer naar behoren.

Multimeter op de 433 GPIO pin blijft wel gewoon fluctuaties geven als ik de switch bedien in pimatic. Mijn onderbuik zegt dus dat ik het in de 'interferentie-hoek' moet zoeken, maar afgelopen weekend mij suf zitten denken, ik heb echt geen flauw idee hoe ik dit verder kan uitzoeken. Iemand enige hints of troubleshooting tips ?

Thanks!

SIZE does matter.
"You're go at throttle up!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02-2024
Ik heb gemerkt dat wanneer ik motion service heb draaien, er 100% CPU use is. Misschien is dat bij mjpgstreamer ook zo en levert dat de problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinny

Skinny

DIRECT!

CPU usage is erg laag (2 a 3%) dus ik kan me niet voorstellen dat het daaraan ligt. Tevens zie ik dus wel met de multimeter 'fluctuaties' als ik schakel, maar op eoa manier komt het signaal dus niet (goed) bij de KaKu schakelaar aan (die er trouwens 50 cm naast ligt, dus afstand ook geen issue)

SIZE does matter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
JBS schreef op maandag 07 september 2015 @ 08:50:
Bedankt voor de tip, maar voor de anderen: spaar je de moeite. als je online probeert te bestellen volgt de melding: De door u gekozen bezorgoptie bij één of meer producten is niet beschikbaar.
Selecteer voor alle producten een (andere) bezorgoptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
neographikal schreef op maandag 07 september 2015 @ 13:25:
[...]

Bedankt voor de tip, maar voor de anderen: spaar je de moeite. als je online probeert te bestellen volgt de melding: De door u gekozen bezorgoptie bij één of meer producten is niet beschikbaar.
Klopt, het betreft (betrof) enkel winkelvoorraad omdat ze stoppen met deze reeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinny

Skinny

DIRECT!

Skinny schreef op maandag 07 september 2015 @ 12:33:
CPU usage is erg laag (2 a 3%) dus ik kan me niet voorstellen dat het daaraan ligt.
Nieuwe dag, nieuwe kansen. Motion geinstalleerd ipv mjpgstreamer en waarempel dat werkt gewoon. Echter heb ik die detectie niet nodig en is motion nogal cpu hongerig. Toen naar https://github.com/ipartola/hawkeye welke ook weer mjpeg gebruikt en gelijk stopt de 433 weer met werken, ik word langzaamaan 8)7

SIZE does matter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik ben een beetje aan het prutsen met het home easy spul dat ik nog heb kunnen vinden. Ik vraag me alleen af hoe ik bijv. een afstandsbediening makkelijk aan een schakelaar (die bv in een stopcontact zit) kan koppelen in Pimatic, zonder dat ik per stuk een switch moet aanmaken met twee rules voor het aan/uit zetten wanneer op de schakelaar wordt gedrukt. Heeft iemand hier een handig idee voor? :)

Ik heb ook inbouw units gekocht om het zonnescherm mee te bedienen maar in de documentatie vind ik deze niet direct terug, hoe kan ik deze aansturen?

[ Voor 20% gewijzigd door neographikal op 08-09-2015 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.smith
neographikal schreef op maandag 07 september 2015 @ 13:25:
[...]

Je kan ook gewoon ff naar de Praxis toe rijden.
Alle HE producten zijn met 75% korting zag ik net, blijkbaar gaan ze daar over op KaKu.

[ Voor 58% gewijzigd door mr.smith op 08-09-2015 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterBennink
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-09 23:29
Ik probeer nu mijn eerste device aan pimatic toe te voegen, een KaKu AWMD-250 multi-dimmer. Hoe ik het had begrepen was dat deze de lamp aan en uit kon schakelen én kon dimmen. Klopt dit? Zo ja, hoe zet ik dit in het config.json bestand? Mijn huidige bestand is

{
"id": "dimmer",
"name": "Dimmer",
"class": "HomeduinoRFDimmer",
{
"name": "dimmer1",
"id": 7654321,
},
"send": true,
"receive": true
}
]
}

(sorry, kon niet vinden hoe ik zo'n code-window kon doen)

Ook heb ik het probleem dat het dimmen niet echt geleidelijk gaat. 0% is laag, maar 5% is meteen heel hard, waarna de lamp ook direct gaat zoemen. Vervolgens is er wel een klein verschil tussen 5% en 10% en 10% en 15% etc., maar dat is zo minimaal dat ik niet denk dat dat hoort. Iemand die me zou kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Skinny schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 10:21:
[...]

Nieuwe dag, nieuwe kansen. Motion geinstalleerd ipv mjpgstreamer en waarempel dat werkt gewoon. Echter heb ik die detectie niet nodig en is motion nogal cpu hongerig. Toen naar https://github.com/ipartola/hawkeye welke ook weer mjpeg gebruikt en gelijk stopt de 433 weer met werken, ik word langzaamaan 8)7
Ik gebruik nu motioneye als front-end voor motion. Je kunt dan vrij makkelijk de motion-detection uitzetten, parameters tunen etc.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
mr.smith schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 17:08:
[...]

Je kan ook gewoon ff naar de Praxis toe rijden.
Alle HE producten zijn met 75% korting zag ik net, blijkbaar gaan ze daar over op KaKu.
Ik heb het nodige gehaald, maar de helft wil niet lekker werken. Met name de bewegingssensoren laten het gewoon afweten, batterijen zijn al vervangen en ze liggen zo ongeveer naast de homeduino maar een beetje foutloos werken ho maar. Hetzelfde geldt voor de plakschakelaars, werken ook voor geen meter.

Ik ga het denk ik maar terugbrengen..

• Nelus82
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-09 16:34
PeterBennink schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 17:18:
Ik probeer nu mijn eerste device aan pimatic toe te voegen, een KaKu AWMD-250 multi-dimmer. Hoe ik het had begrepen was dat deze de lamp aan en uit kon schakelen én kon dimmen. Klopt dit? Zo ja, hoe zet ik dit in het config.json bestand? Mijn huidige bestand is

{
"id": "dimmer",
"name": "Dimmer",
{
},
}
]
}

(sorry, kon niet vinden hoe ik zo'n code-window kon doen)

Ook heb ik het probleem dat het dimmen niet echt geleidelijk gaat. 0% is laag, maar 5% is meteen heel hard, waarna de lamp ook direct gaat zoemen. Vervolgens is er wel een klein verschil tussen 5% en 10% en 10% en 15% etc., maar dat is zo minimaal dat ik niet denk dat dat hoort. Iemand die me zou kunnen helpen?
Ik heb bij mijn dimmers er voor gekozen om een aan uit schakelaar in pimatic te zetten en een dimmer.
Ik doe dat met de volgende config;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
 {
      "id": "woonkamer-booglamp",
      "name": "Booglamp",
        {
          },
        }
      ],
      "xOnLabel": "Aan",
      "xOffLabel": "Uit"
    },
    {
      "id": "woonkamer-booglamp-dimmer",
      "name": "Booglamp Dimmer",
        {
          },
        }
      ]
    },

De reden dat je lamp in 1x heel hard gaat en gaat zoemen is dat hij niet goed dimbaar is. Ik heb dit met verschillende lampen meegemaakt (ondanks dat er dimbaar op de verpakking staat).

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:50
Hier ook zo. Voor een dimbare lamp heb ik 3 knoppen:
- on/off knop
-- schuif voor dimmer
- buttonddevices voor standje 'hoog' en 'laag'

Wanneer het xx minuten na zonsondergang is, zet Pimatic de lamp aan. Een seconde later stuurt hij ook nog een 100% opdracht naar de lamp

Tijd voor een nieuwe sig..

• Nelus82
Het lijkt dubbelop omdat je met het
code:
1
dim lamp to 100%
ook de lamp aan kan zetten, maar nu heb je de juiste staat van de lamp in je GUI

• Koffie
Precies :)

• PeterBennink
Bedankt voor de reacties! Dus zelfs een Philips dimbare LED-lamp kan dit probleem hebben? Slecht.. Dit zou dus niet op te lossen zijn door zoals de handleiding zegt het minimale dimniveau in te stellen? Ik heb de on/off buttondevices net werkend gekregen, dus ik kan het zo even een poging geven. Kan ik als ik de dimmer heb ingesteld met een LED lamp gewoon even een andere normale lamp pakken om dit uit te testen of gaat er dan iets fout in de dimmer?

Koffie, wat bedoel je precies met 'hoog en laag buttondevices'?

• Koffie
In mijn ervaring hebben juist die dure merklampen er meer last van dan een simpele LED uit China ..
Je zou idd de onder en bovengrens van je KaKu in kunnen stellen. Eerlijk gezegd heb ik dat nooit ingesteld.

In principe kan een andere lamp - mits deze tegen dimmen kan ;)

Zo zit mijn GUI er uit. 3 mogelijkheden om dezelfde lamp te bedienen ..

Afbeeldingslocatie: http://zooi.oostindie.com/images/525Capture.png
edit : lamp 1 =zithoek/salontafel , lamp 2 = dressoir

[ Voor 6% gewijzigd door Koffie op 10-09-2015 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Inmiddels wat ELRO/Home Easy spul uit de Praxis actie aan de praat (wandschakelaar, bewegingsmelder, magneetcontact en E27 fitting). De E27 fitting is vrij fors, waardoor een lamp vaak niet meer past. Nog even op zoek naar kleinere lampen. Lijkt me dat de meeste tegen dit probleem aanlopen bij gebruik in een bol bijvoorbeeld?

Een inbouwontvanger moet ik bij een andere vestiging nog ophalen. Zijn ervaring met niet KaKu (mini) inbouwontvanger voor in plafonddoos? Zijn er voor dit soort toepassing goedkope alternatieven die werken met pimatc? Overigens ogen die inbouwontvangers allemaal vrij fors, en vraag ik me af of die dingen überhaupt vaak/altijd passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:42

Kiwi

Gadgetfreak

Ik heb sinds kort een MiLight aangesloten op pimatic, maar wil deze nog graag kunnen bedienen via mijn KaKu wandschakelaar. Ik heb de twee apparaten nu met behulp van rules aan elkaar gelinkt, maar dat werkt redelijk langzaam, en de knop kan maar een keer in de 5 seconden gebruikt worden, of het raakt out of sync.

Is er een makkelijkere manier om de volgende devices aan elkaar te koppelen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
      "id": "lamp",
      "name": "Lamp",
        {
            "id": 10300398,
            "unit": 11
          }
        }
      ]

code:
1
2
3
4
5
6
      "id": "milight",
      "name": "Lamp Dimmer",
      "class": "MilightRGBWZone",
      "ip": "192.168.1.106",
      "port": 8899,
      "zoneId": 1

De MiLight is overigens een normale dimmer in de web interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterBennink
JBS schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 10:41:
Een inbouwontvanger moet ik bij een andere vestiging nog ophalen. Zijn ervaring met niet KaKu (mini) inbouwontvanger voor in plafonddoos? Zijn er voor dit soort toepassing goedkope alternatieven die werken met pimatc? Overigens ogen die inbouwontvangers allemaal vrij fors, en vraag ik me af of die dingen überhaupt vaak/altijd passen.
Die dingen zijn inderdaad vrij groot, ik probeerde in eerste instantie die van mij (wel KaKu, maar zelfde idee) achter de schakelaar te doen, maar dat paste niet, toen ben ik 'm bij de lamp gaan hangen, maar dan kan je nadat je met een gewone wandschakelaar het licht uit hebt gezet niet via Pimatic de lamp weer aan zetten, dus nu hangt 'ie weer bij de schakelaar, maar hij hangt gewoon uit de muur. Esthetisch niet ultiem, maar het werkt iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-dano
Kan iemand me zeggen hoe ik een cronjob maakt van mijn P1 reader die de data wegschrijft naar een file.
Zodat ik met een logreader de data in verschillende devices kan weergeven.
Mijn opzet is om alle telwerken in een apparte device te zetten, zowel afgenomen als teruggeleverd vermogen, gas en gemiddeld verbruik.

Ik heb al een pimatic aan de meter gekoppeld met de smartmeter plugin(en div sensors). En daarnaast heb ik een pimatic centraal in de woning voor al het andere gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
Is er een overzicht van alle HE componenten waarmee pimatic overweg kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelus82
dj-dano schreef op zondag 13 september 2015 @ 19:44:
Kan iemand me zeggen hoe ik een cronjob maakt van mijn P1 reader die de data wegschrijft naar een file.
Zodat ik met een logreader de data in verschillende devices kan weergeven.
Mijn opzet is om alle telwerken in een apparte device te zetten, zowel afgenomen als teruggeleverd vermogen, gas en gemiddeld verbruik.

Ik heb al een pimatic aan de meter gekoppeld met de smartmeter plugin(en div sensors). En daarnaast heb ik een pimatic centraal in de woning voor al het andere gebruik.
code:
1
*/1 * * * * /usr/bin/cu -l /dev/USB_STROOM -s 9600 --parity=none > /home/pi/stroom.log

Zo worden elke minuut de gegevens in een log bestand gezet.

[ Voor 7% gewijzigd door Nelus82 op 14-09-2015 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-dano
Nelus82 schreef op maandag 14 september 2015 @ 12:29:
[...]

code:
1
*/1 * * * * /usr/bin/cu -l /dev/USB_STROOM -s 9600 --parity=none > /home/pi/stroom.log

Nu snap ik mijn uitdaging. Deze regel kende ik al in verschillende uitvoeringen maar waar plaats ik die regel. en hoe treed deze regel in werking. Heel erg bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02-2024
Dit lijkt een cron job:
code:
1
crontab -e

misschien ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelus82
Eerste link als je googled naar "cronjob" staat alles haarfijn uitgelegd in het Nederlands.

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-09 23:08
Heb een MySensors plugin gehangen aan mijn pi : https://github.com/mysensors/Raspberry

Kreeg echter gelijk een 100% CPU aan mijn broek en het werkte nog steeds niet. De nRF24L01+'s willen niet communiceren :( Dus maar weer uninstalled en ga nu maar een extra nano inzetten.

Het enige wat ik nog niet geprobeerd heb is een condensator op m'n 3.3V voeding uit de nano te plaatsen.

Zijn er meer tweakers die deze setup gebruiken ?

woei!

• Pazzie
pasz schreef op donderdag 17 september 2015 @ 10:48:
Heb een MySensors plugin gehangen aan mijn pi : https://github.com/mysensors/Raspberry

Kreeg echter gelijk een 100% CPU aan mijn broek en het werkte nog steeds niet. De nRF24L01+'s willen niet communiceren :( Dus maar weer uninstalled en ga nu maar een extra nano inzetten.

Het enige wat ik nog niet geprobeerd heb is een condensator op m'n 3.3V voeding uit de nano te plaatsen.

Zijn er meer tweakers die deze setup gebruiken ?
Ik gebruik ook de MySensors plugin en heb de NRF24L01+ ook rechtstreeks op mijn Raspberry Pi (2) aangesloten. Dat werkt prima.

In de Readme van https://github.com/mysensors/Raspberry staat hoe je de NRF24L01+ moet aansluiten voor Pi Hardware Version V2 en Pi Hardware Version B+. Pi Hardware Version V2 staat volgens mij niet voor de Raspberry Pi 2, want bij mij is CE aangesloten op pin 15.

Kan je het wel aan de praat krijgen met een Nano aangesloten op je Raspberry Pi?

Volgens mij is het sowieso wel aan te raden om een condensator tussen VCC en GND te plaatsen. Ik denk dat je bereik dan ook wat beter wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Pazzie op 17-09-2015 13:38 ]

• cemi
Vraagje over sqlite3: tijdens de installatie ben ik daar niets over tegen gekomen. Toch wordt de data bewaard en zie ik een pimatic-database.sqlite file en directory /pimatic-app/node_modules/sqlite3.
Nu wil ik weleens in de Pimatic database kijken, maar slqlite lijkt totaal niet geinstalleerd. Althans het commando wordt niet herkend. Handmatige installatie in /usr/local/pimatic-app (directory moest ik eerst nog maken) met npmp install sqlite3 geeft veel errors. Ook als ik het uitvoer met sudo.
Hoe zit dat nu eigenlijk?

[ Voor 4% gewijzigd door cemi op 17-09-2015 15:59 ]

• JBS
  • Niet online
Koffie schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 16:58:
Het zijn gewoon opplak schakelaars van KaKu, kun je dus ook bij de Gamma halen ;)
Wat je moet voorkomen is het maken van rules bestaande uit "en dan dit en dan zus en dan zo en dan ook nog dat".

- Defineer de plakschakelaar in pimatic
- maak een dummy device aan met de naam "alle lampen"
- maak een rule aan welke de device "alle lampen" op ON of OFF zet bij schakelen van de KaKu switch
- Maak per lamp een rule aan welke kijkt naar de stand van de "alle lampen" device, om te bepalen of hij iets moet doen
Een wat late quote, maar ben er nu pas weer mee begonnen :) Hoe voorkom je hierbij dat er dusdanig veel uit of aan verzoeken naar lampen verstuurd worden dat een deel daarvan niet aankomt? Met een rule als "after 1000 ms turn Erker on and after 1500 ms turn Grote kast on and after 2000 ms turn LampTVHoek on" kun je dat nog beetje sturen namelijk.

Is het dan ook beter om lampen op basis van een bewegingsmelder te laten schakelen door de bewegingsmelder een dummy device op ON/OFF te laten zetten, en de lampen continue naar die status te laten kijken om te bepalen of ze wat moeten doen? Dit in plaats van een regel die ervoor zorgt dat als bewegingsmelder ON gaat, de lampen ingeschakeld worden?

[ Voor 15% gewijzigd door JBS op 17-09-2015 16:25 ]

• Pazzie
cemi schreef op donderdag 17 september 2015 @ 15:51:
Vraagje over sqlite3: tijdens de installatie ben ik daar niets over tegen gekomen. Toch wordt de data bewaard en zie ik een pimatic-database.sqlite file en directory /pimatic-app/node_modules/sqlite3.
Nu wil ik weleens in de Pimatic database kijken, maar slqlite lijkt totaal niet geinstalleerd. Althans het commando wordt niet herkend. Handmatige installatie in /usr/local/pimatic-app (directory moest ik eerst nog maken) met npmp install sqlite3 geeft veel errors. Ook als ik het uitvoer met sudo.
Ik heb het even gecontroleerd en kon sqlite3 gewoon installeren middels:
code:
1
sudo apt-get install sqlite3

Je installeert sqlite3 dan gewoon op je raspberry pi en niet als node.js module.

• Koffie
JBS schreef op donderdag 17 september 2015 @ 16:20:
[...]
Een wat late quote, maar ben er nu pas weer mee begonnen :) Hoe voorkom je hierbij dat er dusdanig veel uit of aan verzoeken naar lampen verstuurd worden dat een deel daarvan niet aankomt? Met een rule als "after 1000 ms turn Erker on and after 1500 ms turn Grote kast on and after 2000 ms turn LampTVHoek on" kun je dat nog beetje sturen namelijk.

Is het dan ook beter om lampen op basis van een bewegingsmelder te laten schakelen door de bewegingsmelder een dummy device op ON/OFF te laten zetten, en de lampen continue naar die status te laten kijken om te bepalen of ze wat moeten doen? Dit in plaats van een regel die ervoor zorgt dat als bewegingsmelder ON gaat, de lampen ingeschakeld worden?
Helaas zul je dat idd op die manier moeten oplossen :)

• cemi
Pazzie schreef op donderdag 17 september 2015 @ 16:37:
[...]

Ik heb het even gecontroleerd en kon sqlite3 gewoon installeren middels:
code:
1
sudo apt-get install sqlite3

Je installeert sqlite3 dan gewoon op je raspberry pi en niet als node.js module.
En dan kun je vervolgens ook in de Pimatic database?

• Pazzie
cemi schreef op donderdag 17 september 2015 @ 18:22:
[...]

En dan kun je vervolgens ook in de Pimatic database?
Ik heb dat net even voor je geprobeerd. Je moet dan eerst even pimatic stoppen. Bij mij draait pimatic als service, dus ik moest eerst
code:
1
sudo service pimatic stop
uitvoeren.

Daarna kon ik gewoon in de pimatic-app map
code:
1
sqlite3 pimatic-database.sqlite
uitvoeren. En vervolgens kon ik queries uitvoeren, zoals
code:
1
select * from deviceAttribute;

• Koffie
cemi schreef op donderdag 17 september 2015 @ 15:51:
sqlite is als node.js module geïnstalleerd, word tijdens de installatie gedaan.
Als het je gewoon om een beetje in de inhoud kijken gaat, er zijn ook sqlite viewers voor Windows waarmee je gewoon de DB kunt laden en een beetje er doorheen browsen.

• dj-dano
Nelus82 schreef op maandag 14 september 2015 @ 19:21:
Eerste link als je googled naar "cronjob" staat alles haarfijn uitgelegd in het Nederlands.
irritante pagina om te lezen na 2 tellen al koppijn, ik laat het er wel bij voor nu.
zal het op een beter tijdstip nog eens onder de loop nemen.

[ Voor 10% gewijzigd door dj-dano op 18-09-2015 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
Pazzie schreef op donderdag 17 september 2015 @ 13:36:
[...]

Kan je het wel aan de praat krijgen met een Nano aangesloten op je Raspberry Pi?

Volgens mij is het sowieso wel aan te raden om een condensator tussen VCC en GND te plaatsen. Ik denk dat je bereik dan ook wat beter wordt.
Die condensator is mijn laatste hoop. Kun je eens kijken wat je CPU load is ? Bij mij liep deze namelijk meteen op naar 100%.

woei!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazzie
pasz schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 09:03:
[...]

Die condensator is mijn laatste hoop. Kun je eens kijken wat je CPU load is ? Bij mij liep deze namelijk meteen op naar 100%.
CPU gebruik is zo'n 0,2% volgens pimatic-sysinfo. Ik zal je binnenkort wel even een PM sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-dano
Nelus82 schreef op maandag 14 september 2015 @ 12:29:
[...]

code:
1

regel bij crontab ingevoerd (*/1 * * * * /usr/bin/cu -1 /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=even > /home/pi/p1meter.log).
p1meter.log staat in de directory maar is leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelus82
dj-dano schreef op zondag 20 september 2015 @ 20:42:
[...]

regel bij crontab ingevoerd (*/1 * * * * /usr/bin/cu -1 /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=even > /home/pi/p1meter.log).
p1meter.log staat in de directory maar is leeg.
Wat krijg je als je dit uitvoert?

code:
1
/usr/bin/cu -1 /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=even

Heb je ook meerder USB apparaten aangekoppeld? Dan kan het zijn dat de mount namen veranderen bij een reboot (ttyUSB0/ttyUSB1). Ik gebruik zelf de volgende manier om ze static te houden;

http://unix.stackexchange...evice-under-a-static-name

Ik heb ook gehoord van een applicatie genaamd " USBmount", maar die heb ik nog niet getest.

[ Voor 32% gewijzigd door Nelus82 op 21-09-2015 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cemi
Ik vraag me af of het mogelijk is om met een Attiny85 en een 433Mhz receiver een soort remote dashboard te maken. Bijvoorbeeld een led laten branden afhankelijk of een deurcontact wel of niet gesloten is.
De Attiny zou dan een bepaald protocol moeten vertalen en een poort hoog of laag zetten.
Met de NewRemoteReceiver zou dit volgens mij moeten lukken. Heeft iemand daar al ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 21:14
cemi schreef op maandag 21 september 2015 @ 20:08:
Ik vraag me af of het mogelijk is om met een Attiny85 en een 433Mhz receiver een soort remote dashboard te maken. Bijvoorbeeld een led laten branden afhankelijk of een deurcontact wel of niet gesloten is.
De Attiny zou dan een bepaald protocol moeten vertalen en een poort hoog of laag zetten.
Met de NewRemoteReceiver zou dit volgens mij moeten lukken. Heeft iemand daar al ervaring mee?
Nee, de sender heb ik veel gebruikt en dat werkt prima, maar de ontvanger heb ik geen ervaring mee. Maar theoretisch is het zeker mogelijk.

Heeft iemand ervaring met de FA20RF rookmelders? Het is heel gek: ze praten (of liever schreeuwen) met elkaar, maar ik zie niks langs komen in de log van pimatic, zelfs geen ruwe code. Op het pimatic forum kom ik niet veel verder, ben benieuwd of iemand ze hier aan pimatic heeft kunnen koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-dano
Nelus82 schreef op maandag 21 september 2015 @ 09:39:
[...]

code:
1

Heb je ook meerder USB apparaten aangekoppeld? Dan kan het zijn dat de mount namen veranderen bij een reboot (ttyUSB0/ttyUSB1). Ik gebruik zelf de volgende manier om ze static te houden;

Ik heb ook gehoord van een applicatie genaamd " USBmount", maar die heb ik nog niet getest.
code:
1
2
pi@Smartmeter ~ $ /usr/bin/cu -1 /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=even
-bash: /usr/bin/cu: No such file or directory

Geen extra USB of wat dat ook. USB gecontroleerd en is aktief
Misschien plugin verwijderen en minicom instaleren. Het kan toch niet zo zijn dat een FTDI USB serial wel werkt met de plugin en met andere opties niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelus82
dj-dano schreef op maandag 21 september 2015 @ 21:17:
[...]

code:
1
2
pi@Smartmeter ~ $ /usr/bin/cu -1 /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=even
-bash: /usr/bin/cu: No such file or directory

Geen extra USB of wat dat ook. USB gecontroleerd en is aktief
Misschien plugin verwijderen en minicom instaleren. Het kan toch niet zo zijn dat een FTDI USB serial wel werkt met de plugin en met andere opties niet.
Ik gebruik zelf die plug-in niet (omdat die er toen nog niet was, heb wel minicom en cu geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
cemi schreef op maandag 21 september 2015 @ 20:08:
Op zich prima te doen.
Neem de NewRemoteSwitch library en kijk even naar de Retransmitter example.
Neem dat als basis.

Dus *elke* kaku die binnenkomt bekijk je, en als het iets is wat waar je wat mee wil doen laat je een LEDje branden oid.

Persoonlijk zou ik echter voor een ESP8266 gaan en pimatic via curl commando's laten sturen om een LED wel of niet te laten branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Afbeeldingslocatie: http://zooi.oostindie.com/images/23420150922_182727_tn.jpg

Vandaag eindelijk een beetje een werkend prototype af welke dienst kan doen als temperatuursensor voor pimatic.
Momenteel ben ik bezig met dit ontwerp : http://www.thingiverse.com/thing:988027
Kastje is door een collega van me gemaakt. Hardware is gebaseerd op RF 433 en een arduino. Code is een gezamenlijk dingetje geweest.

Ondertussen ben ik bezig dit om te zetten van Arduino naar een ESP8266. Eerste werkende prototype is dus nu af. Temperatuur wordt elke minuut gemeten en naar de API van pimatic verstuurd,
Andersom kan de module ook opdrachten van pimatic ontvangen, mogelijk opdrachten : intensiteit van de LED matrix, LED matrix aan of uit, reboot en force update van de temperatuur.

Als de module opstart, geen wifi gegevens kan vinden of geen wifi kan opzetten met opgeslagen gegevens valt hij terug naar een Access Point modus. Vervolgens kun je webbassed WiFi gegevens invullen en opslaan. Hetzelfde geld voor alle pimatic gegevens, ook deze zijn webbased aan te passen en in het EEPROM op te slaan.

Toekomstige opties:
- RF ontvangen en doorsturen naar pimatic API
- optioneel DHT voor luchtvoctigheid
- RGB LED welke bepaalde statussen kan doorgeven welke van pimatic gestuurd worden (rood gloeien wanneer de kachel aanslaat, blauw wanneer uit, knipperen als een deur langer dan xx minuten openstaat).

Andere ideeën zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cemi
Koffie schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 07:14:
[...]
......
Persoonlijk zou ik echter voor een ESP8266 gaan en pimatic via curl commando's laten sturen om een LED wel of niet te laten branden.
Ja die ESP8266 is wel interessant. Ik heb een USBasp besteld bij de chinees voor een ander doel. Zou ik die ook kunnen gebruiken als USB serial adapter om de ESP8266 te programeren, of ik heb ik daar weer andere tools voor nodig? En welke versie van de ESP kan ik het best gebruiken?

[ Voor 5% gewijzigd door cemi op 22-09-2015 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Ik heb zelf een simpele "USB to TTL Serial Cable Adapter FTDI Chipset PL2303HX Cable" om de ESP te flashen. Geen idee of zo'n USBasp dat ook kan?
Om te testen heb ik gewoon een ESP8266-01 gebruikt, ik heb mijn code nu op een ES8266-12 testboard.
Dergelijke meuk bestel ik vaak meteen in 2 tot 5 stuks tegelijk. Handig voor de grijpvoorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
Zeer nice koffie !

Er is een NodeMCU bordje onderweg uit China voor een soortgelijk project. 5EU is geen geld:
http://www.aliexpress.com...-ESP8266/32448662166.html

Geïnspireerd op deze code :
https://github.com/Okadesde/esp8266-pimatic

Ik spreek nog wel een woordje lua uit mn app development tijd, dus verwacht weinig problemen.

woei!

• Koffie
Een gedeelte van mijn code is gebaseerd op zijn Arduino versie: https://github.com/Okadesde/esp8266-pimatic-Arduino
Op de een of andere manier werkte het niet helemaal en had ik meer wensen/eisen, vandaar dat ik links en rechts wat delen overgenomen heb :)

• cemi
Koffie schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 20:39:
Ik heb zelf een simpele "USB to TTL Serial Cable Adapter FTDI Chipset PL2303HX Cable" om de ESP te flashen. Geen idee of zo'n USBasp dat ook kan?
Om te testen heb ik gewoon een ESP8266-01 gebruikt, ik heb mijn code nu op een ES8266-12 testboard.
Dergelijke meuk bestel ik vaak meteen in 2 tot 5 stuks tegelijk. Handig voor de grijpvoorraad.
De kosten gaan inderdaad nergens meer om:
ESP8266-12E en USB to TTL Serial, totaal voor 6 euro:
http://www.banggood.com/E...less-Module-p-980984.html
http://www.banggood.com/F...For-Arduino-p-917226.html
Binnenkort toch maar weer eens naar de chinees.....

• Koffie
Neem dan deze : http://www.ebay.com/itm/E...02139?hash=item20fb91fcdb
Nog geen 4 dollar, incl. shipping met ingebouwde voltage regulator ;)
Moet je uiteraard wel eenmalig een USB FTDI kabel erbij kopen.

• mr.smith
stat schreef op maandag 21 september 2015 @ 20:28:
[...]
Heeft iemand ervaring met de FA20RF rookmelders? Het is heel gek: ze praten (of liever schreeuwen) met elkaar, maar ik zie niks langs komen in de log van pimatic, zelfs geen ruwe code. Op het pimatic forum kom ik niet veel verder, ben benieuwd of iemand ze hier aan pimatic heeft kunnen koppelen.
Ik heb niet direct ervaring met FA20RF rookmelders, wel met de nieuwere FA21RF rookmelders.
Deze zouden gebaseerd zijn op de FA20RF en het zelfde RF protocol gebruiken.
En deze werken bij mij prima, ik kan ze uitlezen en af laten gaan, gebruik ze in m'n alarm systeem.
Code komt bij mij binnen als "alarm1".
Zie hier mijn config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  "id": "rookmelder",
      "name": "Rookmelder",
        {
          "name": "alarm1",
            "id": 97156,
            "state": true
          }
        }
      ]
    },

• dj-dano
wat kan ik hier aan doen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
pi@Smartmeter ~ $ cd /home/pi/pimatic-app/
pi@Smartmeter ~/pimatic-app $ npm install pimatic --prefix pimatic-app --production
npm ERR! Error: EACCES, mkdir '/home/pi/pimatic-app/pimatic-app'
npm ERR!  { [Error: EACCES, mkdir '/home/pi/pimatic-app/pimatic-app']
npm ERR!   errno: 3,
npm ERR!   code: 'EACCES',
npm ERR!   path: '/home/pi/pimatic-app/pimatic-app' }
npm ERR!
npm ERR! Please try running this command again as root/Administrator.

npm ERR! System Linux 3.18.11+
npm ERR! command "/usr/local/bin/node" "/usr/local/bin/npm" "install" "pimatic" "--prefix" "pimatic-app" "--production"
npm ERR! cwd /home/pi/pimatic-app
npm ERR! node -v v0.10.24
npm ERR! npm -v 1.3.21
npm ERR! path /home/pi/pimatic-app/pimatic-app
npm ERR! code EACCES
npm ERR! errno 3
npm ERR! stack Error: EACCES, mkdir '/home/pi/pimatic-app/pimatic-app'
npm ERR! Error: EACCES, open 'npm-debug.log'
npm ERR!  { [Error: EACCES, open 'npm-debug.log'] errno: 3, code: 'EACCES', path: 'npm-debug.log' }
npm ERR!

npm ERR! command "/usr/local/bin/node" "/usr/local/bin/npm" "install" "pimatic" "--prefix" "pimatic-app" "--production"
npm ERR! npm -v 1.3.21
npm ERR! path npm-debug.log
npm ERR! code EACCES
npm ERR! errno 3
npm ERR! stack Error: EACCES, open 'npm-debug.log'
npm ERR!
npm ERR! Additional logging details can be found in:
npm ERR!     /home/pi/pimatic-app/npm-debug.log
npm ERR! not ok code 0

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 21:14
mr.smith schreef op woensdag 23 september 2015 @ 20:09:
[...]

Ik heb niet direct ervaring met FA20RF rookmelders, wel met de nieuwere FA21RF rookmelders.
Deze zouden gebaseerd zijn op de FA20RF en het zelfde RF protocol gebruiken.
En deze werken bij mij prima, ik kan ze uitlezen en af laten gaan, gebruik ze in m'n alarm systeem.
Code komt bij mij binnen als "alarm1".
Zie hier mijn config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  "id": "rookmelder",
      "name": "Rookmelder",
        {
          "name": "alarm1",
            "id": 97156,
            "state": true
          }
        }
      ]
    },
Bij mij komt er helemaal niets langs als ik zo'n alarm op test druk, dus ik heb ook geen idee wat het ID is van de master. Het rare is dat ik met pilight wel iets langs zie komen. Misschien ligt het aan mijn arduino nano, ik ga er nog wel wat mee experimenteren.

• Koffie
dj-dano schreef op donderdag 24 september 2015 @ 19:18:
wat kan ik hier aan doen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
pi@Smartmeter ~ $ cd /home/pi/pimatic-app/
pi@Smartmeter ~/pimatic-app $ npm install pimatic --prefix pimatic-app --production
npm ERR! Error: EACCES, mkdir '/home/pi/pimatic-app/pimatic-app'
npm ERR!  { [Error: EACCES, mkdir '/home/pi/pimatic-app/pimatic-app']
npm ERR!   errno: 3,
npm ERR!   code: 'EACCES',
npm ERR!   path: '/home/pi/pimatic-app/pimatic-app' }
npm ERR!

npm ERR! npm -v 1.3.21
npm ERR! path /home/pi/pimatic-app/pimatic-app
npm ERR! code EACCES
npm ERR! errno 3
npm ERR! stack Error: EACCES, mkdir '/home/pi/pimatic-app/pimatic-app'
npm ERR! Error: EACCES, open 'npm-debug.log'
npm ERR!  { [Error: EACCES, open 'npm-debug.log'] errno: 3, code: 'EACCES', path: 'npm-debug.log' }
npm ERR!

npm ERR! npm -v 1.3.21
npm ERR! path npm-debug.log
npm ERR! code EACCES
npm ERR! errno 3
npm ERR! stack Error: EACCES, open 'npm-debug.log'
npm ERR!
npm ERR! Additional logging details can be found in:
npm ERR!     /home/pi/pimatic-app/npm-debug.log
npm ERR! not ok code 0
Zoals de foutmelding netjes vermeld : draaien met meer rechten ;)

• mr.smith
of te wel :
sudo npm install pimatic --prefix pimatic-app --production
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cemi
Sinds een dag crasht mijn RPI / Pimatic om onverklaarbare reden.
Gisteravond werkte e.e.a. niet meer en kon ik hem niet bereiken. Mijn router gaf ook aan dat hij niet meer geconnect was. Vanochtend dus maar even de stekker eruit en erin, daarna deed hij het weer.
Echter vandaag weer hetzelfde euvel.
De pimatic grafiek van bijvoorbeeld mijn lichtsensor (op de GPIO aangesloten) laat niets zien tussen 03:37 en het moment dat ik hem vanochtend zelf rebootte. Nu laat dezelfde grafiek weer niets meer zien vanaf 11:23. Volgens de messages log is Raspbian tussentijds om 14:17 zelfs gereboot, maar daarna blijkbaar nog steeds geen Wifi connectie en ook geen logging van bijvoorbeeld die lichtsensor of andere zaken.
Memory en CPU usage laten niets bijzonders zien.

Iemand enig idee hoe dit te troubleshooten of beter nog op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
cemi schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 15:12:
Gisteravond werkte e.e.a. niet meer en kon ik hem niet bereiken. Mijn router gaf ook aan dat hij niet meer geconnect was. Vanochtend dus maar even de stekker eruit en erin, daarna deed hij het weer.
De pimatic grafiek van bijvoorbeeld mijn lichtsensor (op de GPIO aangesloten) laat niets zien tussen 03:37 en het moment dat ik hem vanochtend zelf rebootte. Nu laat dezelfde grafiek weer niets meer zien vanaf 11:23. Volgens de messages log is Raspbian tussentijds om 14:17 zelfs gereboot, maar daarna blijkbaar nog steeds geen Wifi connectie en ook geen logging van bijvoorbeeld die lichtsensor of andere zaken.

Mmmz. Hoe oud is je pi ? Ik had ook altijd dikke problemen. Totdat ik een firmware update deed.

code:
1
2
sudo apt-get install rpi-update
sudo rpi-update

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
cemi schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 15:12:

Houd je wel rekening met de DB flush tijd van pimatic? Deze staat default op 4 uur (uit mijn hoofd). Als hij ná de laatst flush ergens crashed ben je zomaar meer uren aan data kwijt dan dat hij daadwerkelijk offline was. Scheelt je zoeken qua tijdstip.

• cemi
De RPI is slecht twee maanden oud, install rpi-update geeft ook aan dat het de nieuwste is. Toch maar de rpi-update gerunned en kijken of het helpt.
Die DB fush van 4 uur is een goede opmerking, dat verklaard idd waarom ik soms data kwijt ben.
Er spelen dus twee dingen, de wifi connectie verbreekt soms en de Raspbian reboot soms om onverklaarbare reden. Voor het eerste ga ik een pingsensor instellen om te zien wanneer en hoe vaak dit gebeurt. Misschien koppel ik die wel aan een networking restart script.
Voor het tweede hoop ik dat de rpi-update helpt. Anders maar opnieuw beginnen op een ander SD kaartje.... ;-(

Edit: nu zit alles in een cyclic reboot, ik kom er ook niet meer tussen om wat te doen.
Ik ga nog een andere power adapter proberen, anders opnieuw beginnen.... :(

Edit: ik heb stille hoop: met een andere power adapter draait hij nu weer.
Nu eerst een tijd afwachten voor hoelang....

[ Voor 21% gewijzigd door cemi op 26-09-2015 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-dano
Nelus82 schreef op maandag 21 september 2015 @ 09:39:
[...]

code:
1

Hiermee word er keurig gelogd " cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none > /home/pi/smartmeter.log "
Maar met een cronjob niet. ik begrijp er niets van. En ook niet met */1**** ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-dano
Afgelopen nacht even wat door zitten graven en heb nu meer resultaat.
code:
1
*/1 * * * *  /usr/bin/cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none > /home/pi/smartmeter.log
zet nu een log neer. Maar niet de komplete set, --parity ook op even gezet maar dan komt er nog minder.
Misschien heeft er iemand een script.sh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-dano
mr.smith schreef op donderdag 24 september 2015 @ 21:41:
of te wel :
sudo npm install pimatic --prefix pimatic-app --production
:)
Sorry vergeten erbij te zetten maar had ik ook gedaan.
Heb een nieuwe install gedaan omdat he toch om testopstelling ging en ik door moest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesystem
Ter info, bij de Gamma is nu 25% korting op het KlikAanKlikUit spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polleke83
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:50
Ok, in mijn enthousiasme dat ik pimatic prima draaiende heb, heb ik een verkeerd weerstation buitenunit gekocht (alecto ws-3000). Deze blijkt bij ontvangst thuis op 868MHz te verzenden.
Aangezien ik een noob ben verder, was mijn eerste ingeving: soldeer ik er toch gewoon een 433MHz transmitter op.
Kan dat? Of moet ik op zoek naar iets op 433MHz.

Andere vraag. Kan ik met homeduino op de nano ook een ds18b20 temperatuursensor uitlezen?

[ Voor 19% gewijzigd door polleke83 op 30-09-2015 15:12 . Reden: Aanvulling ]

• cemi
cemi schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 08:38:
Edit: ik heb stille hoop: met een andere power adapter draait hij nu weer.
Nu eerst een tijd afwachten voor hoelang....
Update: de oorzaak was waarschijnlijk toch niet de power adapter. Na twee dagen weer opnieuw geen Wifi meer. De cyclische reboot heb ik opgelost, was een Pimatic rule :-(
Ik heb nu wat Wifi settings aangepast: onder andere power management en een script wat mijn wlan0 restart indien Pimatic mijn router niet meer ziet.
Dit draait nu alweer een paar dagen zonder connectie problemen (klop klop)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryonic90
  • Laatst online: 26-08 20:06
Wicd-curses proberen? Die heeft namelijk de mogelijkheid om automatisch te reconnecten als de verbinding wegvalt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Standalone ES8266 module om temperatuur te meten en via WiFi naar pimatic te sturen :D
YouTube: ESP8266 module for pimatic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cemi
cryonic90 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 19:50:
Wicd-curses proberen? Die heeft namelijk de mogelijkheid om automatisch te reconnecten als de verbinding wegvalt ;-)
Bedankt voor de tip, ik zal het onthouden. Ondertussen heb ik een script via Pimatic met ifconfig down en up wat de connectie opnieuw hersteld. Zo kan ik het ook simpel monitoren in de Pimatic GUI.,,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
Koffie schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 11:36:
Standalone ES8266 module om temperatuur te meten en via WiFi naar pimatic te sturen :D
YouTube: ESP8266 module for pimatic
Heel stoer filmpje. Wat voor LED matrices gebruik je ?

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
8x8 LED Matrix met MAX7219 chip. Voor een paar dollar op ebay te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
Koffie schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 22:28:
8x8 LED Matrix met MAX7219 chip. Voor een paar dollar op ebay te vinden.
Thanks Koffie! Besteld !

Ik zit eens te kijken naar dit project : http://www.esp8266.nu/index.php/ESPEasy
Ze hebben al domoticz en OpenHab support. Misschien dat ze ook pimatic willen integreren.

Source staat hier : https://github.com/ESP8266nu/ESPEasy . Lijkt me wel goed te doen (zie controller.ino)

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Ik vind graag het wiel opnieuw uit omdat ik ergens rond kerst het ventiel een ander kleurtje wil kunnen geven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lxz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:45

lxz

pasz schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 10:12:
[...]
Ik zit eens te kijken naar dit project : http://www.esp8266.nu/index.php/ESPEasy
Ze hebben al domoticz en OpenHab support. Misschien dat ze ook pimatic willen integreren.

Source staat hier : https://github.com/ESP8266nu/ESPEasy . Lijkt me wel goed te doen (zie controller.ino)
Zelf zien ze dat nog niet echt voor zich: http://www.esp8266.nu/forum/viewtopic.php?f=6&t=44

Jammer, maar misschien dat het inderdaad zelf goed te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Geeft niets, bouwen we er toch zelf eentje specifiek voor pimatic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
lxz schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 14:01:
[...]
Zelf zien ze dat nog niet echt voor zich: http://www.esp8266.nu/forum/viewtopic.php?f=6&t=44

Deze post is epic :
I think there are more grown-up alternatives like domoticz / openhab with a larger user base, so more potential.
Anyway. Ik wacht eerst even op een aantal lieve Chinezen die een variëteit aan ESP8266's naar me verzenden. Dit is verslavend. Homeduino en MySensors werken. Nu nog mijn matrix aan wifi devices.

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesystem
Is het mogelijk om via pimatic het alarm van mijn Android telefoon te koppelen aan een kaku dimmer? Ik wil namelijk het licht automatisch aan laten gaan zodra de wekker gaat. De telefoon is geroot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Via tasker een API commando naar pimatic sturen.
Of pimatic op een bepaald tijdstip de lamp aan laten zetten én een push message naar je telefoon sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:00
lxz schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 14:01:
[...]

Idd jammer, het is een mooi project. Aan de andere kant is er natuurlijk ook esp8266-pimatic-Arduino. Wellicht dat er eea te combineren valt.
Of pimatic moet ondersteuning krijgen om makkelijk MQTT te verzenden, dan is het ook direct compatible. Ik vind overigens dat ze bij ESP-Easy daar wel een punt mee hebben: zowel Domoticz als OpenHAB hebben ruime ondersteuning daarvoor. Beetje onzin om op zo'n beperkt device als een ESP te gaan proberen alle mogelijke protocollen te ondersteunen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cemi
Ik heb het voorbeeld van Sweebee gevolgd en een PIR gebouwd met de Attiny85, TX en twee AA batterijen.
De code heb ik iets aangepast en RF-Transmit gebruikt ipv NewRemoteTransmitter.
Alles werkt prima, echter maar een paar weken. Daarna is het signaal te zwak om mijn RPI te bereiken.
Het stroomverbruik in de sleep stand is 0,19mA. Als ik de data pin ontkoppel van de Attiny, dan is het stroomverbruik tijdens de sleep nog maar 0,06 mA.
Heeft iemand daar een verklaring voor of is dit normaal?

Hier de code. De boolean state is overbodig en de led is alleen maar tijdens de test gebruikt. Dus daar zal het vast niet aan liggen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
//
//                    +-\/-+
//               RST 1|o   |8 Vcc 2,7 - 5,5V
//    led        (3) 2|    |7 (2)
//    PIR SENSOR (4) 3|    |6 (1)
//               GND 4|    |5 (0) 433Mhz Transmitter
//                    +----+

#include <avr/sleep.h>
#include <avr/power.h>
#include <RF_Transmit.h>

const byte ledPin = 3;
const byte inPin = 4;
const byte txPin = 0;

boolean input = false;
boolean state = false;

RF_Transmit verstuur(txPin,4);

ISR (PCINT0_vect) {
  // do something interesting here
}

// the setup function runs once when you press reset or power the board
void setup() {
  // initialize digital pin 13 as an output.
  pinMode(ledPin, OUTPUT);
  pinMode(inPin, INPUT);
  digitalWrite (inPin, HIGH);  // internal pull-down

// pin change interrupt (example for D4)
  PCMSK  |= bit (PCINT4);  // want pin D4 / pin 3
  GIFR   |= bit (PCIF);    // clear any outstanding interrupts
  GIMSK  |= bit (PCIE);    // enable pin change interrupts
}

// the loop function runs over and over again forever
void loop() {
  input = digitalRead(inPin);
  if(input == true && state == false) {
    verstuur.sendSwitch1(1,1,true,true);
    digitalWrite(ledPin, HIGH);
    delay(100);
    digitalWrite(ledPin, LOW);