Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:34
Met pimatic is het moeilijk (lees onmogelijk?) dagen/maanden etc bij de houden. Ik stuur het dag verbruik daarom elke nacht door naar een mysql database die alle dagen bijhoudt, zo kan ik makkelijk vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freedive
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:53

Freedive

] Ken sent me _

Heb je een voorbeeldje, die je wilt delen hoe je dat doet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
JBS schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 21:17:
Volgens de uitleg bovenaan in dit topic https://forum.pimatic.org...-meter-using-p1-usb-cable lees ik de data van mijn slimme meter uit d.m.v. pimatic log reader plugin.
De variabelen worden slechts éénmalig gevuld met de waardes uit het log bestand, daarna worden deze niet meer bijgewerkt. Wanneer ik het device uit de config.json verwijder en daarna weer toevoeg, worden de variabelen wel gevuld met de nieuwe waarde uit het log bestand. Daarna worden ze echter weer niet bijgewerkt.
Zit nog steeds met een niet bijwerkende log reader.
Ook een exacte kopie van "Gather temperature values from a log file:" op http://pimatic.org/plugins/pimatic-log-reader/ werkt bij mij slechts eenmalig. pimatic opnieuw starten is nodig om een gewijzigde waarde uit het log bestand te tonen. Iemand die dezelfde ervaren heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freedive

Freedive

] Ken sent me _

Waarom gebruik je niet Pimatic-smartmeter als plugin ?

• jochem4207
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Ik heb een hele oude kachel (studentenkamer) met een oude draaiknop. Is het mogelijk om hier iets mee te doen (en het liefst niet te slopen) zodat ik het uiteindelijk kan aansluiten op pi(matic) (desnoods een ander systeem).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qq6xm3MZPWMCaDe1fTRnEAkf/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JxRpbPFO6J5OJuIeWipwMQub/thumb.jpg

Edit: Foto's toegevoegd.

[ Voor 47% gewijzigd door jochem4207 op 18-02-2016 21:32 ]

• mark0172
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:18
Ben maar even opnieuw begonnen met alles installeren. Dit aangezien ik het met de vorige installatie nog steeds niet werkend heb gekregen, wellicht heb ik wat verkeerd gedaan. Ditmaal heb ik de Pimatic Installer gepakt https://github.com/leader21/pimatic-installer.

Echter blijft hij na het starten van Pimatic hangen (iig, ik zie geen verdere activiteit dan dit)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GewdSgz.png

Hij staat nu al zo'n ~40 minuten zo, hoort dit of gaat er iets op de achtergrond fout wat ik niet in de log terug zie ? :9

Edit; Eventjes afgekapt en onder verbose opgestart (nadat ik een npm cake clean had gedaan)
Hij blijft wederom op hetzelfde stukje hangen :X

Zie hieronder mijn log:
http://pastebin.com/K8A3V6L4

[ Voor 18% gewijzigd door mark0172 op 18-02-2016 22:45 . Reden: resized image ]

• sweebee
probeer sqlite3 eens handmatig te installeren:

zorgen dat je in pimatic-app map zit.
code:
1
npm install sqlite3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark0172
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:18
sweebee schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 22:46:
probeer sqlite3 eens handmatig te installeren:

zorgen dat je in pimatic-app map zit.
code:
1
npm install sqlite3
Bedankt! Dit was de oplossing _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Freedive schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 20:08:
Waarom gebruik je niet Pimatic-smartmeter als plugin ?
Dat zou inderdaad makkelijker zijn, maar krijg (kreeg) daar gekke waardes te zien: https://forum.pimatic.org...ter-using-p1-usb-cable/63
Krijg nu echter helemaal geen data meer van m'n landis + Gyr E350 meter aangesloten met een USB/RJ11 kabel van SOS https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-kabel, tenminste, zo lijkt het.
Beetje offtopic: kan ik zo'n slimme meter zomaar van de stroom halen voor een reboot?

[ Voor 7% gewijzigd door JBS op 20-02-2016 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freedive

Freedive

] Ken sent me _

Volgens mij klopt je regex niet die je op het Pimatic forum post.
Misschien even Pimatic-smartmeter weer gebruiken en even naar je regex kijken?

Vreemd dat je nu geen output krijgt van je p1 poort, raspberry al even gereboot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Freedive schreef op zondag 21 februari 2016 @ 09:53:
Volgens mij klopt je regex niet die je op het Pimatic forum post.
Misschien even Pimatic-smartmeter weer gebruiken en even naar je regex kijken?
Ga ik doen.
Freedive schreef op zondag 21 februari 2016 @ 09:53:
Vreemd dat je nu geen output krijgt van je p1 poort, raspberry al even gereboot?
Ja, meerdere malen. Ook een nieuwe installatie van Raspbian gedaan op een ander SD kaartje. Ook dan geen data van de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freedive

Freedive

] Ken sent me _

Lees je wel de goede USB uit? /dev/ttyUSB0 of /dev/ttyUSB1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Freedive schreef op zondag 21 februari 2016 @ 13:27:
Lees je wel de goede USB uit? /dev/ttyUSB0 of /dev/ttyUSB1
Ja, beide geprobeerd.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tvhBlzC.png

Krijg nu ook geen "Connected" meer overigens. Aangesloten op dev/ttyUSB0:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/J6yy1Ph.png

\Edit: Ook nog even in een relevant(er) topic gevraagd, en daar de oplossing gekregen: JPDeckers in "Slimme meter uitlezen via P1-poort"

Smartmeter plugin toont nu ook juiste waardes nadat ik de baudRate op 115200 in plaats van 9600 heb ingesteld.

[ Voor 52% gewijzigd door JBS op 22-02-2016 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freedive

Freedive

] Ken sent me _

Kijken of je je p1 poort aan een computer kunt hangen en op die manier wel kunt uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Freedive schreef op maandag 22 februari 2016 @ 19:58:
Kijken of je je p1 poort aan een computer kunt hangen en op die manier wel kunt uitlezen?
Is inmiddels opgelost, zie mijn edit voor de oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191343

Hey mensen!

Ik heb vandaag een RBP2 als kado gekregen. Nu wil ik deze icm pimatic gebruiken.
Ik heb een aantal infrarood apparaten en een paar KAKU stekkerdozen.
Het KAKU is wel aardig vanzelfsprekend, daar zijn genoeg handleidingen van te vinden.

Infrarood apparaten aansturen is volgens mij wat moeilijker. Ik heb een handleiding gevonden, maar ik heb nog wat vragen daarbij. Hopelijk kunnen jullie mij daar mee helpen.

Hier heb ik de handleiding gevonden. Hier word wel redelijk uitgelegd welke dingen gebruikt worden, maar ik heb speciale wensen :+.

Ik heb een breadboard via ebay besteld, maar nu wil ik ook de overige onderdelen bestellen. Als IR receiver wil ik graag deze bestellen en als IR transmitter deze. Kan ik deze gebruiken voor dit project?

De transmitter die ik heb uitgekozen kan zenden naar 4 kanten, deze hang ik hoog op zodat mijn airco en beamer kunnen worden bereikt.
Maar het probleem is dat ik nu voor het eerst naar zo'n printplaat schema kijk en er nog niet heel veel van snap. Zo weet ik niet of ik wel de weerstandjes er tussen moet moet zetten, aangezien er volgens mij al een weerstandje op de transmitter/receiver zit. Kan ik deze IR transmitter en receiver gewoon direct aansluiten op mijn RBP?

Ik kan in de handleiding ongeveer zien hoe de IR transmitter/receiver aangesloten moeten worden. Maar kan dit ook icm een 433mhz transmitter? Dwz: kan ik deze 2 tegelijk aansturen zonder een uitbereidingsbordje erop te zetten?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met dergelijk boardjes heb je idd geen weerstanden meer nodig , al is de output op 3.3v dus het is even afwachten op de Pi de output goed oppikt.
Voor Pimatic is er een plugin voor Lirc : http://pimatic.org/plugins/pimatic-lirc/ maar daar zou je even in moeten duiken hoe die werkt.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Twee vragen over de smartmeter plugin:

De smartmeter plugin weergeeft een aantal variabelen naast elkaar, indien het past op één regel, anders verdeeld over twee regels binnen één device:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mKTzKs2.png

Op zich prima, maar zou dit wat overzichtelijker willen maken door bijvoorbeeld aparte regels te maken voor actueel verbruik en tellerstanden.Is de juiste werkwijze dan meerdere devices toevoegen en middels onderstaande code de variabelen die je niet wilt tonen te verbergen?

Bijvoorbeeld:

"xAttributeOptions": [
{
"name": "activetariff",
"hidden": true
}
]

\\Edit: Dat werkt dus:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ENJ9boX.png

Had het nog verder uitgesplitst, maar lijk te zien dat dat teveel van het goede is. Vaak zie ik bij 1 of 2 waardes niets. Breng ik het terug naar 2 regels (zoals hierboven) dan gaat het eigenlijk steeds goed.

Ander punt om e.e.a. "netter" te maken:
Hier https://github.com/sabero...pimatic-smartmeter.coffee zie ik dat de label tekst"Actual usage" (in mijn printscreen overigens hernoemd) afkomstig is uit 'acronym: "Actual usage"'.
Bijvoorbeeld tariff1totalusage wordt zonder begeleidend label getoond, gewoon het getal + kWh dus.
Om dit aan te passen, is het dan noodzakelijk te gaan rommelen in pimatic-smartmeter.coffee of is het ook mogelijk zonder deze code aan te passen (wil voorkomen dat bij een update van de plugin mijn wijzigen weer verdwijnen)?

[ Voor 11% gewijzigd door JBS op 23-02-2016 22:48 ]

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:43
Naar aanleiding van dit topic op het pimatic forum ben ik even aan het klussen gegaan met mijn eigen ESP-P1 projectje; nu dus een ESP die op een wat nettere manier de P1 string parsed en via de pimatic API verstuurd, inclusief de gasmeterstand :*)
Alles is gebaseerd op heul oude koffie... euhh code, wellicht dat het ooit goed genoeg gaat worden om opgenomen te worden in het All-in-one project van ons aller held :+
Moet vanavond nog even thuis testen aangezien ik daarstraks nog een ingeving had, maar nu op mijn werk ben dus kan even niet testen (OTA zou uiteindelijk ook handig zijn...).

• thunderwolf007
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-08-2024
Ik heb nu Pimatic helemaal goed draaien op de pi met een arduino nano kloon voor de 433mhz zender en ontvanger. Als ik nu ook 2.4Ghz wil aansturen met pimatic. Kan ik dan nog een nano kloon aansluiten op de pi of kan ik dat combineren met de bestaande kloon? Heeft iemand hier ervaring mee, zoja hoe hebben jullie het dan aangesloten?
Thedr schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 13:19:
Naar aanleiding van dit topic op het pimatic forum ben ik even aan het klussen gegaan met mijn eigen ESP-P1 projectje; nu dus een ESP die op een wat nettere manier de P1 string parsed en via de pimatic API verstuurd, inclusief de gasmeterstand :*)
Alles is gebaseerd op heul oude koffie... euhh code, wellicht dat het ooit goed genoeg gaat worden om opgenomen te worden in het All-in-one project van ons aller held :+
Moet vanavond nog even thuis testen aangezien ik daarstraks nog een ingeving had, maar nu op mijn werk ben dus kan even niet testen (OTA zou uiteindelijk ook handig zijn...).
Een collega van me heeft ook een slimme meter, dus die kan mooi testen :)

Op dit moment ben ik bezig met onder de motorkap aanpassingen aan ESPimatic. Alles waat maar aan settings word opgeslagen is verplaatst naar een config.json bestand op SPIFFS.
Ik ben nu heel voorzichtig aan het experimenteren of het haalbaar is de verschillende sensors/devices (DS18b20, DHT, etc.) iets meer als plugins kan bestempelen, waardoor anderen makkelijker een stukje code en HTML kunnen schrijven voor ESPimatic en dat heel makkelijk erin kunnen integreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• incmve
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:34

incmve

maredana.nl

Heb de code net al ff getest maar kreeg wat errors, ga later wel ff verder :)

Mijn YT kanaal - Mijn domotica blog

incmve schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 17:51:
Heb de code net al ff getest maar kreeg wat errors, ga later wel ff verder :)
Ik bedoel jou niet, ik bedoelde Jermaine _O- :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryonic90
  • Laatst online: 07-07 15:56
thunderwolf007 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 16:51:
Ik heb nu Pimatic helemaal goed draaien op de pi met een arduino nano kloon voor de 433mhz zender en ontvanger. Als ik nu ook 2.4Ghz wil aansturen met pimatic. Kan ik dan nog een nano kloon aansluiten op de pi of kan ik dat combineren met de bestaande kloon? Heeft iemand hier ervaring mee, zoja hoe hebben jullie het dan aangesloten?
Als je mysensors bedoelt dan is dit prima mogelijk met nog een nano kloon (gebruik het zelf ook op deze manier).
Om beide functies in 1 nano te stoppen is volgens mij erg lastig, zo niet onmogelijk.
Ik heb mij er in ieder geval nog niet aan gewaagd om deze codes te gaan combineren ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
cryonic90 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 07:47:
[...]

Als je mysensors bedoelt dan is dit prima mogelijk met nog een nano kloon (gebruik het zelf ook op deze manier).
Om beide functies in 1 nano te stoppen is volgens mij erg lastig, zo niet onmogelijk.
Ik heb mij er in ieder geval nog niet aan gewaagd om deze codes te gaan combineren ;-)
Toevallig een tijdje geleden met iemand hier mee bezig geweest. Het lukte alleen niet ivm met te weinig geheugen op de nano.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Heb er ondertussen nog wat errors uit gehaald, het draait sinds gisteravond prima zover ik kan zien.
Moet alleen nog een keer kijken naar de SoftSerial, dat compiled nog niet goed (gebruik zelf de hardware serial). Dit hele spul is denk ik vrij makkelijk om te bouwen naar een plugin voor ESPimatic, zou iig wel mooi zijn om dat erbij te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunderwolf007
cryonic90 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 07:47:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik ga de spullen bestellen en aansluiten op pimatic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelus82
  • Laatst online: 06-07 20:56
Ik heb de afgelopen tijd wat problemen met mijn thermostaat;

Mijn RF weerstation geeft 19,7 graden aan, ook wanneer ik bij de variabelen kijk zie ik 19,7 staan.

Ik heb 2 rules om de thermostaat te koppelen aan het relay van de stadsverwarming:

code:
1
IF $woonkamer-klimaat.temperature < $thermostaat.temperatureSetpoint THEN turn on Stadsverwarming

code:
1
IF $woonkamer-klimaat.temperature > $thermostaat.temperatureSetpoint THEN turn off Stadsverwarming

Nu komt het probleem, wanneer ik de thermostaat op 20 graden zet gaat de stadsverwarming niet aan, maar pas bij 21 graden. Wanneer ik de thermostaat op 20,5 zet gaat de stadsverwarming uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Iemand het uitlezen van het gasverbruik werkend met de pimatic Smartmeter plugin?
Zie hier https://forum.pimatic.org/topic/742/pimatic-smartmeter/6 wel dat er met wat "geknutsel" een en ander zou moeten kunnen, maar bij voorkeur pas ik de plugin op zich niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunderwolf007
Ik heb een tenvis ip camera. Type jpt3815W. Nu wil ik deze toevoegen in pimatic. Hiervoor heb ik de ipcamera plugin geinstalleerd en device toegevoegd:
{
"id": "camera1",
"class": "IpCameraDevice",
"name": "Camera1",
"filename": "snapshot",
"cameraUrl": "http://192.168.0.132:81/snapshot.cgi?user=admin&snapshot.mj$
"resolution": "320*200",
"interval": 60000,
"refresh": 60
}
Echter als ik hem nu bekijk laat hij de snapshot niet zien. Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd. Heeft iemand ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incmve

incmve

maredana.nl

Nelus82 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 14:22:
Ik heb de afgelopen tijd wat problemen met mijn thermostaat;

Mijn RF weerstation geeft 19,7 graden aan, ook wanneer ik bij de variabelen kijk zie ik 19,7 staan.

Ik heb 2 rules om de thermostaat te koppelen aan het relay van de stadsverwarming:

code:
1
IF $woonkamer-klimaat.temperature < $thermostaat.temperatureSetpoint THEN turn on Stadsverwarming

code:
1
IF $woonkamer-klimaat.temperature > $thermostaat.temperatureSetpoint THEN turn off Stadsverwarming

Nu komt het probleem, wanneer ik de thermostaat op 20 graden zet gaat de stadsverwarming niet aan, maar pas bij 21 graden. Wanneer ik de thermostaat op 20,5 zet gaat de stadsverwarming uit.
Denk dat het met afronding te maken heeft.
Hier net zoiets https://forum.pimatic.org/topic/527/why-is-this-rule-true/4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelus82
  • Laatst online: 06-07 20:56
Dank je, dat heeft het opgelost.

code:
1
(round($woonkamer-klimaat.temperature)) < $thermostaat.temperatureSetpoint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauricesunny
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-03 19:36
Mijn domotica is gebaseerd op een Siemens S7 PLC. Inmiddels heb ik het werkend dat deze communiceert met mijn RPi2, dit werkt super. Ook heb ik op mijn RPi2 Pimatic draaien voor o.a. temp sensoren en 433MHz signalen. Echter vind ik geen makkelijke manier om via Python waardes van Pimatic uit te lezen of weg te schijven. Dit is dè laatste stap richting 1 domotica systeem.

Ik zou dus via de PLC mijn 433MHz apparaten willen schakelen. Ik krijg dus al de variabele in een python script binnen op mijn RPi. En op mijn RPi kan ik al mijn 433MHz apparaten schakelen via Pimatic, alleen die laatste stap binnen de RPi.... Zelfde geld voor temperatuur uitlezen.

Wie help mij uit de brand? (a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
zo, ook mijn rpi3 uitgerust met een 433Mhz receiver/transmitter, de kaku;s gevonden en de rules ingesteld.
Verbazingwekkend makkelijk, nu rustig aan uitbreiden :)

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauricesunny
Niemand? :X
mauricesunny schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:31:
Mijn domotica is gebaseerd op een Siemens S7 PLC. Inmiddels heb ik het werkend dat deze communiceert met mijn RPi2, dit werkt super. Ook heb ik op mijn RPi2 Pimatic draaien voor o.a. temp sensoren en 433MHz signalen. Echter vind ik geen makkelijke manier om via Python waardes van Pimatic uit te lezen of weg te schijven. Dit is dè laatste stap richting 1 domotica systeem.

Ik zou dus via de PLC mijn 433MHz apparaten willen schakelen. Ik krijg dus al de variabele in een python script binnen op mijn RPi. En op mijn RPi kan ik al mijn 433MHz apparaten schakelen via Pimatic, alleen die laatste stap binnen de RPi.... Zelfde geld voor temperatuur uitlezen.

Wie help mij uit de brand? (a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Dit kun je het beste even op het pimatic forum vragen. Snap zelf niet helemaal wat je bedoelt. via pimatic 433 sturen en via je PLC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauricesunny
sweebee schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 21:58:
[...]

Dit kun je het beste even op het pimatic forum vragen. Snap zelf niet helemaal wat je bedoelt. via pimatic 433 sturen en via je PLC?
Via een python script variabelen van Pimatic lezen en schrijven. Dat is alles :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:41
mauricesunny schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 22:18:
[...]

Via een python script variabelen van Pimatic lezen en schrijven. Dat is alles :)
https://forum.pimatic.org/topic/1235/python-pimatic-api/2

Bijvoorbeeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem4207
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Is het iemand gelukt om milight warmwhite strips aan te sluiten op pimatic?

https://imgur.com/a/GxCcA dit is mijn controller.

Mijn config

{
"id": "MiLight1",
"name": "MiLight Room",
"class": "Milight",
"addr": "192.168.1.2",
"zone": 1
},

Ik heb ook een issue aangemaakt bij de maker van de plugin maar het ziet er een beetje dood uit dus ik vraag het even hier

https://github.com/philip1986/pimatic-led-light/issues/54

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-dano
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-11-2024
JBS schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 12:06:
Twee vragen over de smartmeter plugin:

De smartmeter plugin weergeeft een aantal variabelen naast elkaar, indien het past op één regel, anders verdeeld over twee regels binnen één device:

[afbeelding]

Op zich prima, maar zou dit wat overzichtelijker willen maken door bijvoorbeeld aparte regels te maken voor actueel verbruik en tellerstanden.Is de juiste werkwijze dan meerdere devices toevoegen en middels onderstaande code de variabelen die je niet wilt tonen te verbergen?

Bijvoorbeeld:

{
}
]

\\Edit: Dat werkt dus:

[afbeelding]

Had het nog verder uitgesplitst, maar lijk te zien dat dat teveel van het goede is. Vaak zie ik bij 1 of 2 waardes niets. Breng ik het terug naar 2 regels (zoals hierboven) dan gaat het eigenlijk steeds goed.

Ander punt om e.e.a. "netter" te maken:
Hier https://github.com/sabero...pimatic-smartmeter.coffee zie ik dat de label tekst"Actual usage" (in mijn printscreen overigens hernoemd) afkomstig is uit 'acronym: "Actual usage"'.
Bijvoorbeeld tariff1totalusage wordt zonder begeleidend label getoond, gewoon het getal + kWh dus.
Om dit aan te passen, is het dan noodzakelijk te gaan rommelen in pimatic-smartmeter.coffee of is het ook mogelijk zonder deze code aan te passen (wil voorkomen dat bij een update van de plugin mijn wijzigen weer verdwijnen)?
Ben heel erg benieuwd hoe je dit gaat uitwerken. Ik wil al geruime tijd hetzelfde voor elkaar krijgen maar is tot op heden niet gelukt.
Mijn doelstelling is elke meting in een apart device te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
dj-dano schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 11:33:
[...]

Ben heel erg benieuwd hoe je dit gaat uitwerken. Ik wil al geruime tijd hetzelfde voor elkaar krijgen maar is tot op heden niet gelukt.
Mijn doelstelling is elke meting in een apart device te krijgen.
Wat precies? Het splitsen van waardes over meerdere devices?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tjpVT1y.png

[ Voor 9% gewijzigd door JBS op 29-03-2016 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:44

OMX2000

By any means necessary...

JBS schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 11:45:
[...]

[afbeelding]
Ik heb de smartmeter plugin geschreven maar ik heb veel te weinig tijd momenteel om te maintainen. Dus mocht jij of anderen hier de github repo willen beheren zou dat cool en fijn zijn.

Ik zie hier veel nuttige toevoegingen langskomen waar ik simpelweg te weinig tijd voor heb om ze te bouwen.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
OMX2000 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 18:03:
[...]

Ik heb de smartmeter plugin geschreven maar ik heb veel te weinig tijd momenteel om te maintainen. Dus mocht jij of anderen hier de github repo willen beheren zou dat cool en fijn zijn.

Ik zie hier veel nuttige toevoegingen langskomen waar ik simpelweg te weinig tijd voor heb om ze te bouwen.
Ben niet zo thuis in dat soort zaken, ben meer een copy/paste-proberen gebruiker :)

De devices die zorgen voor mijn resultaat zoals te zien in voorgaand screenshot zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
{
      "id": "smartmeterActueelVerbruik",
      "class": "Smartmeterdevice",
      "name": "Actueel verbruik",
      "serialport": "/dev/ttyUSB1",
      "baudRate": 115200,
      "dataBits": 7,
      "parity": "even",
      "stopBits": 1,
      "flowControl": true,
        {
        },
        {
          "name": "tariff1totalusage",
        },
        {
          "name": "tariff2totalusage",
        }
      ]
    },
    {
      "id": "smartmeterMeterstanden",
      "class": "Smartmeterdevice",
      "name": "Meterstanden",
      "serialport": "/dev/ttyUSB1",
      "baudRate": 115200,
      "dataBits": 7,
      "parity": "even",
      "stopBits": 1,
      "flowControl": true,
        {
        },
        {
          "name": "actualusage",
        }
      ]
    },

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incmve

incmve

maredana.nl

OMX2000 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 18:03:
[...]

Kan je mwittig en sweetpi geen toegang geven tot de repo? Ze hebben op bijna alle plugin repo's rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Nu een week pimatic 0.9 draaien en wat een verademing :) draait nu heel stabiel en voor mij gevoel klaar voor release. Heel wat plug-ins werken nu ook inmiddels.

Apparaten toevoegen via de frontend werkt perfect. Mits de plug-in het geïmplementeerd heeft werkt auto Discovery ook goed. Pimatic vindt automatisch nieuwe apparaten. Werkt nu voor pimatic-Ping en heb het zelf toegevoegd aan pimatic-mysensors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb me nog niet verdiept in 0.9 , wat houd dat auto discovery precies in ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Koffie schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 16:48:
Ik heb me nog niet verdiept in 0.9 , wat houd dat auto discovery precies in ?
Even een video gemaakt: YouTube: Pimatic auto discovery

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aha .. duidelijk! Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje6
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06-07 20:17
Hallo allemaal,

Ik wil graag een IP camera toevoegen in mijn pimatic applicatie.

Heeft één van jullie ervaring met een IP camera in pimatic? En zou je mij hier iets meer over kunnen vertellen? Wat voor type camera enz..

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-06 10:51
Super interessant ! Ik kan niet wachten om heel mijn huis vol te hangen met mySensors. Het grootste "probleem" vind ik eigenlijk alleen de voeding. Voed je je sensors altijd met een batterij ?

En btw. Die PIR. Heb je die zelf gemod ?

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
pasz schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 09:31:
[...]

Super interessant ! Ik kan niet wachten om heel mijn huis vol te hangen met mySensors. Het grootste "probleem" vind ik eigenlijk alleen de voeding. Voed je je sensors altijd met een batterij ?

En btw. Die PIR. Heb je die zelf gemod ?
Ik voed alle sensoren met batterijen, indien mogelijk natuurlijk.

Die PIR heb ik zelf gebouwd, een behuizing van aliexpress, arduino pro mini met NRF mini shield en SMD NRF. De pir is de gewone HC-sr501 met 3.3v mod.

Heb nu 10 van die pirretjes door het huis hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incmve

incmve

maredana.nl

Edje6 schreef op maandag 04 april 2016 @ 18:49:
Hallo allemaal,

Ik wil graag een IP camera toevoegen in mijn pimatic applicatie.

Heeft één van jullie ervaring met een IP camera in pimatic? En zou je mij hier iets meer over kunnen vertellen? Wat voor type camera enz..

Alvast bedankt!
Er zijn 2 plugins voor IP cam's

specifiek voor een Foscam
https://pimatic.org/plugins/pimatic-foscam/

en een generic MJPEG/RTSP
https://pimatic.org/plugins/pimatic-ipcamera/
https://forum.pimatic.org...for-ip-camera-snapshot/21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-07 08:58

TNW

Ik ben hier nu al een tijdje aan het rommelen met homeduino om KaKu devices aan te sturen. Helaas krijg ik het helemaal niet aan de gang.

Als eerste had ik met een arduino bordje en 433 mhz RX/TX printjes het op de PC werkend. Homeduino ziet KaKu signaaltjes en ik kan vanuit de serial monitor in de IDE schakelaars aan en uitschakelen.

Op de RPi2(V1.1b) krijg ik alleen maar "ready" maar geen reactie op commando's zoals PING of "RF receive 0".
Andere arduino geprobeerd, lagere baudrate en vandaag zelfs een compleet nieuwe Arduino Nano (serieel CH340) welke eveneens op PC prima werkt, maar op de RPi blijft het "ready" en vervolgens compleet geen reactie op commando's.
Niet geheel verbazend is er uiteindelijk geen functionaliteit in Pimatic, want die hoort waarschijnlijk even veel als ik van Homeduino, nl. niets.

Doe ik iets stoms of is dit een bekend probleem?

-edit- na debug aan te hebben gezet komen berichten OK binnen en heb ik 1 schakelaar werkend :)

[ Voor 5% gewijzigd door TNW op 05-04-2016 23:59 ]

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-dano
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-11-2024
JBS schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 11:45:
[...]

[afbeelding]
Het splitsen van de waardes zodat ze onder elkaar komen. Ik dacht ze dan elk als aparte device moesten worden opgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
dj-dano schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 23:02:
[...]

Het splitsen van de waardes zodat ze onder elkaar komen. Ik dacht ze dan elk als aparte device moesten worden opgebouwd.
Zie JBS in "het grote pimatic topic - home domotica met je Raspberry Pi"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.smith
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-07 07:06
@sweebee
In je filmpje zie ik dat je naast je dimmer de aan/uit switch in de zelfde "box" hebt staan, hoe doe je dat?? :?

ik probeer het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
{
      "id": "groenelamp",
      "name": "Groene lamp",
      "class": "HomeduinoRFSwitch",
      "xOnLabel": "aan",
      "xOffLabel": "uit",
      "protocols": [
        {
          "name": "switch1",
          "options": {
            "unit": 1,
            "id": 15817338
          }
        },
        {
          "name": "dimmer1",
            "id": 15817338,
            "unit": 1
          }
        }
      ]
    },

maar dan krijg ik een melding:
code:
1
error [pimatic]: Error loading device "groenelamp": "dimmer1" must be one of the following types: "switch"

Ben erg benieuwd, want het ziet er netjes uit.

Grt. Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
mr.smith schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 21:11:
[...]

@sweebee
In je filmpje zie ik dat je naast je dimmer de aan/uit switch in de zelfde "box" hebt staan, hoe doe je dat?? :?

ik probeer het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
{
      "id": "groenelamp",
      "name": "Groene lamp",
      "class": "HomeduinoRFSwitch",
      "xOnLabel": "aan",
      "xOffLabel": "uit",
      "protocols": [
        {
          "name": "switch1",
            "unit": 1,
            "id": 15817338
          }
        },
        {
          "name": "dimmer1",
            "id": 15817338,
            "unit": 1
          }
        }
      ]
    },

maar dan krijg ik een melding:
code:
1
error [pimatic]: Error loading device "groenelamp": "dimmer1" must be one of the following types: "switch"

Ben erg benieuwd, want het ziet er netjes uit.

Grt. Marcel
Dat zijn hue lampen (whites). De pimatic-hue-zll plugin. Heb gelukkig geen 433mhz lampen meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.smith
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-07 07:06
Aha, dat verklaart een hoop!
Ik kreeg het met de Homeduino plugin niet voor elkaar, zou ook wel niet mogelijk zijn vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Heb deze dimmer, ook wel bij banggood te vinden, verwerkt in een wandplank. Het lukt me niet om de juiste code te gebruiken om deze via pimatic aan te sturen. Wat ik ontvang bij gebruik van de bijbehorende afstandsbediening (bij aan/uit, dimmen is voor nu niet per se nodig via pimatic, maar wel een leuk vervolg natuurlijk :) )

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
19:45:49.868 [pimatic-homeduino] debug: data: "RF receive 401 1219 12636 0 0 0 0 0 01100110011001100110011001100110010110100101010102"
19:45:49.883 [pimatic-homeduino] debug: received: [ 401, 1219, 12636 ] 01100110011001100110011001100110010110100101010102
19:45:49.907 [pimatic-homeduino] debug: switch5:  { id: 699052, unit: 0, all: true, state: true }
19:45:49.917 [pimatic-homeduino] debug: switch7:  { unit: 0, id: 0, state: false }
19:45:49.927 [pimatic-homeduino] debug: pir2:  { unit: 21, id: 10, presence: true }
19:45:49.937 [pimatic-homeduino] debug: contact2:  { id: 699052, contact: false }

09:28:35.426 [pimatic-homeduino] debug: data: "RF receive 401 1220 12648 0 0 0 0 0 01100110011001100110011001100110010110100101010102"
09:28:35.431 [pimatic-homeduino] debug: received: [ 401, 1220, 12648 ] 01100110011001100110011001100110010110100101010102
09:28:35.439 [pimatic-homeduino] debug: switch5:  { id: 699052, unit: 0, all: true, state: true }
09:28:35.443 [pimatic-homeduino] debug: switch7:  { unit: 0, id: 0, state: false }
09:28:35.446 [pimatic-homeduino] debug: pir2:  { unit: 21, id: 10, presence: true }
09:28:35.449 [pimatic-homeduino] debug: contact2:  { id: 699052, contact: false }
09:28:35.452 [pimatic-homeduino] debug: led1:  { id: 1398105, unit: 7, state: true }

Toevallig iemand met dezelfde dimmer en het voor elkaar gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
JBS schreef op zondag 10 april 2016 @ 19:48:
Heb deze dimmer, ook wel bij banggood te vinden, verwerkt in een wandplank. Het lukt me niet om de juiste code te gebruiken om deze via pimatic aan te sturen. Wat ik ontvang bij gebruik van de bijbehorende afstandsbediening (bij aan/uit, dimmen is voor nu niet per se nodig via pimatic, maar wel een leuk vervolg natuurlijk :) )

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
19:45:49.868 [pimatic-homeduino] debug: data: "RF receive 401 1219 12636 0 0 0 0 0 01100110011001100110011001100110010110100101010102"
19:45:49.883 [pimatic-homeduino] debug: received: [ 401, 1219, 12636 ] 01100110011001100110011001100110010110100101010102
19:45:49.907 [pimatic-homeduino] debug: switch5:  { id: 699052, unit: 0, all: true, state: true }
19:45:49.917 [pimatic-homeduino] debug: switch7:  { unit: 0, id: 0, state: false }
19:45:49.927 [pimatic-homeduino] debug: pir2:  { unit: 21, id: 10, presence: true }
19:45:49.937 [pimatic-homeduino] debug: contact2:  { id: 699052, contact: false }

09:28:35.426 [pimatic-homeduino] debug: data: "RF receive 401 1220 12648 0 0 0 0 0 01100110011001100110011001100110010110100101010102"
09:28:35.431 [pimatic-homeduino] debug: received: [ 401, 1220, 12648 ] 01100110011001100110011001100110010110100101010102
09:28:35.439 [pimatic-homeduino] debug: switch5:  { id: 699052, unit: 0, all: true, state: true }
09:28:35.443 [pimatic-homeduino] debug: switch7:  { unit: 0, id: 0, state: false }
09:28:35.446 [pimatic-homeduino] debug: pir2:  { unit: 21, id: 10, presence: true }
09:28:35.449 [pimatic-homeduino] debug: contact2:  { id: 699052, contact: false }
09:28:35.452 [pimatic-homeduino] debug: led1:  { id: 1398105, unit: 7, state: true }

Toevallig iemand met dezelfde dimmer en het voor elkaar gekregen?
switch 5 en 7 heb je al geprobeerd dus?

Anders moet je op het pimatic forum even een nieuwe protocol aanvragen, of wanneer je het zelf kunt de code ontcijferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Had een tijdje geleden alle lampen vervangen door hue lampen, dus alle wandschakelaars doorverbonden en vervangen door blindplaatjes. Maar toen dacht ik, dat kan anders. Dus in de keuken een mysensors node er achter gedaan :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/S03DlOW.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
sweebee schreef op zondag 10 april 2016 @ 21:06:
[...]

switch 5 en 7 heb je al geprobeerd dus?

Anders moet je op het pimatic forum even een nieuwe protocol aanvragen, of wanneer je het zelf kunt de code ontcijferen.
Klopt, switch 5 en 7 geprobeerd, nu ook 15. Als ik switch 15 "aan" zet springt switch 5 direct ook "aan" en springt switch15 meteen weer "uit". De lamp geeft echter geen krimp :)

Dit is overigens de volledige data van debug na één keer op de aan/uit knop gedrukt te hebben van de oorspronkelijke afstandsbediening:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
18:35:52.139 [pimatic-homeduino] debug: data: "RF receive 392 1224 12660 0 0 0 0 0 01100110011001100110011001100110010110100101010102"
18:35:52.145 [pimatic-homeduino] debug: received: [ 392, 1224, 12660 ] 01100110011001100110011001100110010110100101010102
18:35:52.159 [pimatic-homeduino] debug: switch5:  { id: 699052, unit: 0, all: true, state: true }
18:35:52.163 [pimatic-homeduino] debug: switch7:  { unit: 0, id: 0, state: false }
18:35:52.167 [pimatic-homeduino] debug: switch15:  { id: 349523, unit: 0, state: true, all: true }
18:35:52.171 [pimatic-homeduino] debug: switch16:  { id: 'D', unit: 3, state: false }
18:35:52.174 [pimatic-homeduino] debug: switch19:  { id: 'D', unit: undefined, state: undefined }
18:35:52.178 [pimatic-homeduino] debug: switch22:  { id: 699052, command: undefined }
18:35:52.181 [pimatic-homeduino] debug: pir2:  { unit: 21, id: 10, presence: true }
18:35:52.185 [pimatic-homeduino] debug: contact2:  { id: 699052, contact: false }
18:35:52.188 [pimatic-homeduino] debug: contact3:  { id: 699052, contact: true }
18:35:52.192 [pimatic-homeduino] debug: led1:  { id: 21845, command: 'code:00110000' }
18:35:52.196 [pimatic-homeduino] debug: led2:  { id: 21845, command: 'code:00110000' }
18:35:52.199 [pimatic-homeduino] debug: led3:  { id: 21845, command: 'code:00110000' }
18:35:52.203 [pimatic-homeduino] debug: led4:  { id: 21845, command: 'code:00110000' }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
Gebruikt er iemand de BLE plugin voor bluetooth aparaten?
Hoe kan je precies deze plugin gebruiken? Wil hem inzetten voor aanwezigheid check, maar de documentatie laat bij deze plugin wat te wensen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:41
Geen ervaring. Wel alternatief: ping op je lokale netwerk (vast IP uitdelen aan telefoon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryonic90
Hier ook alleen gebruik van ping. Alleen lastig met iphones die wifi uitschakelen als het scherm uit gaat....
Maar ook daar zijn wel oplossingen voor te verzinnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Met de locative app kun je een http url uitvoeren zodra je thuis komt of verlaat. Zo trigger ik een dummy pir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Laatst online: 21:44

OMX2000

By any means necessary...

sweebee schreef op zondag 10 april 2016 @ 21:28:
Had een tijdje geleden alle lampen vervangen door hue lampen, dus alle wandschakelaars doorverbonden en vervangen door blindplaatjes. Maar toen dacht ik, dat kan anders. Dus in de keuken een mysensors node er achter gedaan :)

[afbeelding]
Details please! Hardware en zo

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02-2024
Zou je met een alleen een aanroep naar een bepaalde pimatic URL een actie kunnen laten uitvoeren?

Hardop denkend: Met telefoon met NFC langs een NFC Tag, waarna de telefoon naar een URL gaat die de lampen aanzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
cryonic90 schreef op zondag 17 april 2016 @ 21:38:
Hier ook alleen gebruik van ping. Alleen lastig met iphones die wifi uitschakelen als het scherm uit gaat....
Maar ook daar zijn wel oplossingen voor te verzinnen ;)
ik gebruik nu ook ping, maar met een windows phone, en ook die lijlt zijn wifi uit te zetten, wat moeilijk op te lossen lijkt.
Bluetooth zou dus ook moeten kunnen, maar hoe dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sweebee
OMX2000 schreef op maandag 18 april 2016 @ 06:32:
[...]

Details please! Hardware en zo
Het is qua software gewoon een PIR, elke keer dat de schakelaar omgeschakeld wordt stuurt die een "true" signaal naar pimatic. pimatic zet deze waarde vervolgens weer op false in 50ms.

Hardware:

Arduino Pro Mini 3.3v
NRF24L01 smd pro mini shield
NRF24L01 smd versie
Weerstand 470k (pull-up, express hoge waarde om stroom verbruik te verminderen).
En een AAA batterij houder

Modificaties:

BOD uitgezet zodat de arduino ook bruikbaar is onder 2.7V
Power LED verwijderd
Regulator verwijderd

Software:

Heb een pir aangemaakt in pimatic:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
{
      "class": "MySensorsPIR",
      "nodeid": 15,
      "sensorid": 1,
      "id": "keuken-switch3",
      "name": "Keuken toggle",
      "resetTime": 50,
      "batterySensor": true
    },

Zo kun je hem in een regel gebruiken:

code:
1
if trigger: keuken-switch3 is present then toggle keuken

Arduino code (MySensors 2.0 beta):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
// ********** CONFIG **********************************

//#define MY_NODE_ID 16         // ID of node
    #define CHILD_ID 1            // ID of sensor
    #define SWITCH_PIN 3             // Pin connected to the PIR

#define MIN_V 2000            // empty voltage (0%)
    #define MAX_V 3200            // full voltage (100%)

#define SLEEP_TIME 3600000    // Sleep 1h

#define MY_DEBUG              // Debug

// ****************************************************

#define MY_RADIO_NRF24
#include <MySensor.h>
#include <SPI.h>
#include <readVcc.h>

MyMessage msg(CHILD_ID, V_TRIPPED);
int oldBatteryPcnt = -1;
boolean oldValue;
int forceSend = 0;

void setup()
{
  sendSketchInfo("Wall switch", "2.0");
  present(CHILD_ID, S_MOTION);
  pinMode(SWITCH_PIN, INPUT);
}

void loop()
{

// Switch changed
  boolean value = digitalRead(SWITCH_PIN);
  if(value != oldValue){
    resend(msg.set(1),6);
    oldValue = value;
  }
  // Send batterylevel
  sendBattery(); 

// Sleep until something happens with the switch
  sleep(SWITCH_PIN-2, CHANGE, SLEEP_TIME); 
}

// FUNCTIONS

void sendBattery() // Send battery percentage to GW
{
  forceSend++;
  int batteryPcnt = min(map(readVcc(), MIN_V, MAX_V, 0, 100), 100); // Get VCC and convert to percentage      
  if (batteryPcnt != oldBatteryPcnt || forceSend >= 23) { // If battery percentage has changed
    sendBatteryLevel(batteryPcnt); // Send battery percentage to gateway
    oldBatteryPcnt = batteryPcnt; 
    forceSend = 0;
  }
}

void resend(MyMessage &msg, int repeats) // Resend messages if not received by GW
{
  int repeat = 1;
  int repeatDelay = 0;

while ((!send(msg)) and (repeat < repeats)) {
      repeatDelay += 100;
      repeat++;
      delay(repeatDelay);
    }    
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VAnTurenhout schreef op maandag 18 april 2016 @ 12:05:
Zou je met een alleen een aanroep naar een bepaalde pimatic URL een actie kunnen laten uitvoeren?

Hardop denkend: Met telefoon met NFC langs een NFC Tag, waarna de telefoon naar een URL gaat die de lampen aanzet?
Via de API kom je een heel eind. Je kunt een device aan of uit zetten. Uit mijn hoofd niet rules triggeren.
Maar door middels de API een dummy device aan/uit te zetten, of een variabele op 1 of 0 te zetten kun je pimatic daar weer middels een rule op laten reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryonic90
Driek schreef op maandag 18 april 2016 @ 13:05:
[...]

ik gebruik nu ook ping, maar met een windows phone, en ook die lijlt zijn wifi uit te zetten, wat moeilijk op te lossen lijkt.
Bluetooth zou dus ook moeten kunnen, maar hoe dus.
Dit took all gezien? Kan misschien been oplossing zijn?
http://www.windowsphone.c...p8/connectivity/wi-fi-faq
Maar BLE plugin kreeg ik allemaal errors, dus die had ik weer verwijderd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
Koffie schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:11:
[...]

Via de API kom je een heel eind. Je kunt een device aan of uit zetten. Uit mijn hoofd niet rules triggeren.
Maar door middels de API een dummy device aan/uit te zetten, of een variabele op 1 of 0 te zetten kun je pimatic daar weer middels een rule op laten reageren.
Ja, dat zou best lukken.. alleen hoe werk je dan met authenticatie? Ik had ergens de hoop dat ik met

http://externip/api/device/dummy/on

zou kunnen werken, maar ik denk dat dat te kort door de bocht is.

Grof gedacht:

- (rest) service bouwen die ik aanroep met directe URL maar die onder water met bijvoorbeeld de websocket-api een commando stuurt...

Zou dat werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
VAnTurenhout schreef op maandag 18 april 2016 @ 22:07:
[...]

Ja, dat zou best lukken.. alleen hoe werk je dan met authenticatie? Ik had ergens de hoop dat ik met

http://externip/api/device/dummy/on

zou kunnen werken, maar ik denk dat dat te kort door de bocht is.

Grof gedacht:

- (rest) service bouwen die ik aanroep met directe URL maar die onder water met bijvoorbeeld de websocket-api een commando stuurt...

Zou dat werken?
Eenvoudig als in:
code:
1
http://admin:wachtwoord@192.168.1.202/api/device/woonkamer-zithoek/turnOn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
sweebee schreef op maandag 18 april 2016 @ 22:26:
[...]

Eenvoudig als in:
code:
1
http://admin:wachtwoord@192.168.1.202/api/device/woonkamer-zithoek/turnOn
En dat werkt :-) Tenminste...vanaf de PC. Op de Windows Phone wordt deze URL (ook de externe versie) niet geaccepteerd. Ik klooi nog even verder

[ Voor 20% gewijzigd door VAnTurenhout op 18-04-2016 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
VAnTurenhout schreef op maandag 18 april 2016 @ 22:31:
[...]

En dat werkt :-) Tenminste...vanaf de PC. Op de Windows Phone wordt deze URL (ook de externe versie) niet geaccepteerd. Ik klooi nog even verder
Dat ligt idd aan je browser. In safari werkt dat ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
cryonic90 schreef op maandag 18 april 2016 @ 22:06:
[...]

Dit took all gezien? Kan misschien been oplossing zijn?
http://www.windowsphone.c...p8/connectivity/wi-fi-faq
Maar BLE plugin kreeg ik allemaal errors, dus die had ik weer verwijderd...
nee helaas, dat is voor windows 8.1, zit inmiddels op windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
VAnTurenhout schreef op maandag 18 april 2016 @ 22:31:
[...]

ah mooi, ook een windows phone user. Werk jij ook met de ping plugin, en hoe heb je dat opgelost?
ik zal ook eens gaan pielen met die url aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
Driek schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 09:28:
[...]

ah mooi, ook een windows phone user. Werk jij ook met de ping plugin, en hoe heb je dat opgelost?
ik zal ook eens gaan pielen met die url aansturing.
Ik gebruik de Ping plugin wel, maar niet voor de presence van de Windows Phone.

Ik gebruik hem nu om te zien of mijn (smart) TV nog aanstaat. Als dat het geval is, zet ik de lampen in de woonkamer nog niet uit, als de TV wel uit staat en het is 23:15 geweest dan gaan de lampen uit. Zo zit ik niet in het donker TV te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
VAnTurenhout schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 10:04:
[...]

Ik gebruik de Ping plugin wel, maar niet voor de presence van de Windows Phone.

Ik gebruik hem nu om te zien of mijn (smart) TV nog aanstaat. Als dat het geval is, zet ik de lampen in de woonkamer nog niet uit, als de TV wel uit staat en het is 23:15 geweest dan gaan de lampen uit. Zo zit ik niet in het donker TV te kijken.
ah kijk, die is wel slim om toe te voegen aan mijn regels, Nu gaan af en toe de lampen uit terwijl ik nog tv kijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb juist weer de thermostaat aan de lampen gekoppeld. Om 22:00 gaat de setpoint van 20 naar 18, tenzij de lampen nog aan zijn. Zodra ze uit gaan, gaat de setpoint alsnog naar 18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
Ik heb nu een MVC site gemaakt. In een van de controllers start ik mbv een webclient de genoemde URL. De Url voor de MVC site kan ik gewoon via NFC starten. Enige probleem is dat iedereen met deze URL dan mijn lampen aan zou kunnen zetten.....Maar misschien is dat nog wel te fixen met iets van een certificaat op het device of zo...

(oh en met de webclient geef ik apart de credentials mee en niet direct in de URL, want dat werkt niet)

[ Voor 13% gewijzigd door VAnTurenhout op 19-04-2016 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
Koffie schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 10:38:
Ik heb juist weer de thermostaat aan de lampen gekoppeld. Om 22:00 gaat de setpoint van 20 naar 18, tenzij de lampen nog aan zijn. Zodra ze uit gaan, gaat de setpoint alsnog naar 18.
Hoi Koffie, ik ben ook aan het kijken of ik mijn thermostaat wil schakelen met pimatic.
Vraag is alleen, welke thermostaat kan ik hiervoor gebruiken en hoe knop ik die aan de pi.
Welke thermostaat gebruik jij?

al gevonden via je blog, je gebruikt dus niet meer de thermostaat maar een relay.
de temperatuur sensor had ik al.

Welke relay gebruik je? je link van je blog werkt niet meer....
http://r.ebay.com/1RNzF8

is dit een optie?
http://www.ebay.com/itm/5...323632:g:iNkAAMXQHU1RyAzD

[ Voor 26% gewijzigd door Driek op 20-04-2016 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jip, elk simpel 'klikrelay' is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
Koffie schreef op woensdag 20 april 2016 @ 21:09:
Jip, elk simpel 'klikrelay' is prima.
Voor die €1,20 kunnen we nog eens wat pielen :)

Nog een vraag, op je blog had je onderstaande vraag met bijbehorende antwoord:
Door Tweakers user KnoxNL, maandag 06 april 2015 11:19
Klinkt heel interessant, maar op de een of andere manier durf ik het niet goed aan. Als er iets faalt in het systeem ben ik op mezelf aangewezen, al kan ik natuurlijk altijd de thermostaat terughangen.

Ik ga eerst het topic eens lezen :)
Quote reactie Door Tweakers user Koffie, maandag 06 april 2015 11:21

In een andere post wil ik hier verder op ingaan, er zijn namelijk verschillende methodes om toch een backup te hebben. Je kunt bijvoorbeeld je thermostaat parallel aan je systeem toevoegen, of een extra knop bij de CV plaatsen.
Kan je hier al iets meer over zeggen? Ik zou het namelijk wel prettig vinden om toch nog een backup te hebben voor het geval de pi het begeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Driek schreef op donderdag 21 april 2016 @ 13:03:
[...]

Voor die €1,20 kunnen we nog eens wat pielen :)

Nog een vraag, op je blog had je onderstaande vraag met bijbehorende antwoord:

[...]

Kan je hier al iets meer over zeggen? Ik zou het namelijk wel prettig vinden om toch nog een backup te hebben voor het geval de pi het begeeft.
Je kunt natuurlijk altijd een failsafe inbouwen door het relais parallel aan de thermostaat te zetten (en de thermostaat dan bijvoorbeeld op een veilige minimumtemperatuur instellen), eventueel met een extra relais om tussen een van de twee te kunnen schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
Thedr schreef op donderdag 21 april 2016 @ 15:24:
[...]

Je kunt natuurlijk altijd een failsafe inbouwen door het relais parallel aan de thermostaat te zetten (en de thermostaat dan bijvoorbeeld op een veilige minimumtemperatuur instellen), eventueel met een extra relais om tussen een van de twee te kunnen schakelen.
ok ik sluit dus zowel het relay en de oude thermostaat beide aan.

Alleen hoe kan de oude thermostaat de pi overrulen als daar iets misgaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Driek schreef op maandag 25 april 2016 @ 12:10:
[...]
ok ik sluit dus zowel het relay en de oude thermostaat beide aan.

Alleen hoe kan de oude thermostaat de pi overrulen als daar iets misgaat?
Even een stukje FMEA (failure mode effect analysis):

Dat is afhankelijk van welke failuremodes je wilt afvangen, wat de gevolgen er van zijn, hoe je het wilt detecteren en hoe je het op wilt lossen/voorkomen.

Welke situaties die mis kunnen gaan in pimatic wil je afvangen?
  • Stroomuitval? Dan doet je CV ketel waarschijnlijk ook niks meer...
  • Vastlopen van de Ras-pi/(matic) -- wellicht een reeel scenario? Wat gebeurt er met de outputpin/relais als dit gebeurt? Blijft hij hoog of laag, of ongedefinieerd? Hoe is het relais aangesloten; direct op de RasPi of met een ESP/Arduino ertussen?
Hoe detecteer je de foutconditie? Met een ESP/Arduino is dat al wat makkelijker, bijvoorbeeld door een timeout/keepalive constructie.

Wil je met de oude thermostaat de RasPi altijd kunnen overrulen?

In principe zou ik in de basis het relais wat je gebruikt om de verwarming in te schakelen parallel zetten aan de thermostaat, en de thermostaat op bijvoorbeeld 15'C zetten. In dat geval zal de oude thermostaat alleen inschakelen als het binnen onder de 15'C wordt (als vorstbeveiliging). Als je de thermostaat hoger zet gaat die temperatuur uiteraard ook omhoog, zo kan je ook handmatig de temperatuur instellen als dat nodig is.

Grootste nadeel is dat je daarmee een logische OR maakt; als een van beide warmte vraagt gaat de ketel stoken. Blijft dus de RasPi hangen met de pin hoog, dan blijft de ketel stoken (thermostaat kan dit niet uitzetten!). Blijft de RasPi hangen met de pin laag, dan zal de thermostaat de daarop ingestelde temperatuur handhaven.

Je zou ter beveiliging een tweede relais of (handmatige) schakelaar kunnen gebruiken om de tak van de RasPi te onderbreken of te schakelen tussen thermostaat of RasPi (NO/NC schakelaar/relais) --> dus een schakelaar/relais in serie met een van deze twee. Nadel van het (automatisch) uitschakelen van de gewone thermostaat is dat deze de minimumtemperatuur niet zal handhaven.

Zoals je ziet zijn er een aantal punten waar je even goed over na moet denken voordat je hieraan begint :)
Met name omdat bij een falende CV regeling er aanzienlijke (vorst)schade kan ontstaan is het belangrijk hier aandacht aan te besteden. Een binnentemperatuur van 30'C en een paar kuub gas verstoken is niet comfortabel en jammer maar meestal minder erg ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Thedr op 25-04-2016 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
Thedr schreef op maandag 25 april 2016 @ 14:03:
[...]

Even een stukje FMEA (failure mode effect analysis):

Dat is afhankelijk van welke failuremodes je wilt afvangen, wat de gevolgen er van zijn, hoe je het wilt detecteren en hoe je het op wilt lossen/voorkomen.

Welke situaties die mis kunnen gaan in pimatic wil je afvangen?
  • Stroomuitval? Dan doet je CV ketel waarschijnlijk ook niks meer...
  • Vastlopen van de Ras-pi/(matic) -- wellicht een reeel scenario? Wat gebeurt er met de outputpin/relais als dit gebeurt? Blijft hij hoog of laag, of ongedefinieerd? Hoe is het relais aangesloten; direct op de RasPi of met een ESP/Arduino ertussen?
Hoe detecteer je de foutconditie? Met een ESP/Arduino is dat al wat makkelijker, bijvoorbeeld door een timeout/keepalive constructie.

Wil je met de oude thermostaat de RasPi altijd kunnen overrulen?

In principe zou ik in de basis het relais wat je gebruikt om de verwarming in te schakelen parallel zetten aan de thermostaat, en de thermostaat op bijvoorbeeld 15'C zetten. In dat geval zal de oude thermostaat alleen inschakelen als het binnen onder de 15'C wordt (als vorstbeveiliging). Als je de thermostaat hoger zet gaat die temperatuur uiteraard ook omhoog, zo kan je ook handmatig de temperatuur instellen als dat nodig is.

Grootste nadeel is dat je daarmee een logische OR maakt; als een van beide warmte vraagt gaat de ketel stoken. Blijft dus de RasPi hangen met de pin hoog, dan blijft de ketel stoken (thermostaat kan dit niet uitzetten!). Blijft de RasPi hangen met de pin laag, dan zal de thermostaat de daarop ingestelde temperatuur handhaven.

Je zou ter beveiliging een tweede relais of (handmatige) schakelaar kunnen gebruiken om de tak van de RasPi te onderbreken of te schakelen tussen thermostaat of RasPi (NO/NC schakelaar/relais) --> dus een schakelaar/relais in serie met een van deze twee. Nadel van het (automatisch) uitschakelen van de gewone thermostaat is dat deze de minimumtemperatuur niet zal handhaven.

Zoals je ziet zijn er een aantal punten waar je even goed over na moet denken voordat je hieraan begint :)
Met name omdat bij een falende CV regeling er aanzienlijke (vorst)schade kan ontstaan is het belangrijk hier aandacht aan te besteden. Een binnentemperatuur van 30'C en een paar kuub gas verstoken is niet comfortabel en jammer maar meestal minder erg ;)
Bedankt voor je antwoord.
Tot op heden heb ik nog niks, heb nu alleen het relais besteld en ben dus nu aan het kijken naar hoe en wat.
In principe is het idee om inderdaad te voorkomen dat ik en teveel stook, en er teveel wordt afgekoeld.
Beide kunnen voorkomen als de pi het op een bepaald moment begeeft.
Teveel afkoelen kan ik voorkomen door de oude thermostaat er parallel op te koppelen en op 15 graden te zetten, maar eigenlijk dus niet te gebruiken.

Voor te heet moet ik dus eigenlijk aan de bak met een ESP/Arduino. Hier heb ik helaas geen ervaring mee.
Heb je toevallig wat info om me op de goede weg te helpen?

toevoeging:
Ok, waarschijnlijk kan ik uit de voeten met het blog wat Koffie heeft geschreven over de esp en zijn eigen stukje software.
Toch zie ik niet helemaal hoe die kan voorkomen dat het misgaat, ook zo'n esp kan crashen, toch?

[ Voor 3% gewijzigd door Driek op 26-04-2016 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Klopt, zeker bij een ESP zou ik er enigzins rekening mee houden dat hij, vroeg, laat of zelfs met enige regelmaat crasht. Maar als je daar rekening mee houdt is er verder niet veel aan de hand. Het is prima mogelijk om met een watchdog timer te werken op de ESP: die herstart de ESP als ie vastloopt, waarmee het grootste deel van de problemen waarschijnlijk al te voorkomen zijn.

Daarnaast zijn er vanuit pimatic manieren om te detecteren of de ESP nog in de lucht is. Als dat niet zo is kan je natuurlijk een waarschuwing/berichtje laten sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Weet iemand hoe ik de bestaande sessies kan killen, ik heb het wachtwoord van het account veranderd maar dit helpt niet om bestaande gebruikers te blokkeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
K-Jay schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 09:11:
Heren, versie 0.4.1 van mijn Youless-plugin staat op npm :)
Iedereen die z'n elektriciteitsverbruik meet met een Youless is bij deze van harte uitgenodigd om hem te installeren.
je plugin draait inmiddels ook bij mij, werkt prima!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stainless Steel
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hallo allemaal,

Ik wilde even laten weten dat ik die goedkope schakelaars van de Action (pro-max) heb werken in pimatic.

Instructies staan op het pimatic forum:
https://forum.pimatic.org.../433-mhz-promax-switch/27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikelonline
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-04 17:09
Hi Stainless Steel,

Fijn dat het gelukt is, kan je wellicht iets uitvoeriger zijn in de uitleg? Bijv. welke stappen ik moet uitvoeren op de CLI om dit te reproduceren.

Als ADD-on: Ik gebruik het lights.zipje van : Maybe, just maybe, someone cares.: Lampen schakelen met een Raspberry Pi Is het mogelijk om daar mee zo'n 'raw packet' te bouwen?

[ Voor 44% gewijzigd door maikelonline op 14-05-2016 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stainless Steel
  • Niet online
Hoi Maikel,

Je kan hier vinden hoe je je een nieuw protocol toe kan voegen, Ik kan er niet veel aan toevoegen, is redelijk duidelijk uitgelegd.

https://github.com/pimatic/rfcontroljs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorijn
  • Laatst online: 28-11-2024
Hoi,

Ik ben afgelopen weekend flink bezig geweest om het e.e.a. in pimatic te krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://drop.jorijn.com/1iDK5+

Ik heb voor de experts nog wel wat vragen;

Wat ik nu heb:
  • Raspberry Pi 2
  • Wat TCP/IP koppelingen, zoals Philips Hue, Smappee, etc.
Wat ik graag zou willen:
  • Meer lampen schakelen, dit kan ofwel door meer Hue Lux lampen te komen, maar wellicht kan het goedkoper
  • Ik heb raam en deur sensoren die hun status doorgeven aan het alarmsysteem van Securitas, ik weet alleen niet welk protocol en hoe en of ik dit kan afluisteren
  • Een plug-in voor de Nest thermostaat en de Nest protect
  • Hoe kan ik goedkoop beginnen met de KAKU componenten?
Thanks alvast! :*)

PSN: Jorijnn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
Anijs. Was afgelopen week bij de Ikea en heb dit schatje meegenomen:

Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/nl/nl/images/products/molgan-led-verlichting-wit__0301161_PE426568_S4.JPG

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60263729/

Goed gejat van dit voorbeeld :
https://forum.mysensors.o...-pir-based-on-ikea-molgan

Mijn soldeerkunsten zijn wat roestig, maar de planning is om een ds18b20, een bh1750 en een PIR erin te proppen en die via mysensors naar m'n pimatic te sturen.

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
Jorijn schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 09:54:
Wat ik graag zou willen:
  • Meer lampen schakelen, dit kan ofwel door meer Hue Lux lampen te komen, maar wellicht kan het goedkoper
  • Hoe kan ik goedkoop beginnen met de KAKU componenten?
De Chinese tegenhanger van Hue lampen heten Mi-light : http://www.banggood.com/search/mi-light.html

Voor kaku kun je het makkelijkste een homeduino bouwen : een goedkope Arduino nano (ongeveer 2EU) met een 433mhz superheterodyne setjes (ongeveer 6EU op ebay/aliexpress). Die sluit je via USB aan op de pi en gebruik deze plugin: https://github.com/pimatic/pimatic-homeduino .

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcheese
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-07 14:38
Stainless Steel schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 17:05:
Hoi Maikel,

Je kan hier vinden hoe je je een nieuw protocol toe kan voegen, Ik kan er niet veel aan toevoegen, is redelijk duidelijk uitgelegd.

https://github.com/pimatic/rfcontroljs
Hoi RVS, ondanks dat het duidelijk is uitgelegd kom ik er niet uit. Waar kan ik bijvoorbeeld de juiste directory vinden om die raw.coffee in te plaatsen? En waar staat die controller.coffee? Sorry redelijke noob hier, al heb ik inmiddels wel de KaKU schakelaars erin zitten.

Overigens, die Action schakelaars kan ik wel gewoon met een Elro AB bedienen (ik gebruik eentje van de set FA500R), en ik kan ze ook aansturen via een HomeEasy. Het uiterlijk, de tekst op de switch en het inwendige van de Action schakelaars zijn compleet hetzelfde als de Elro switches. Dus ik dacht dat het net zo easy zou zijn om ze via Pimatic aan te sturen maar loop daarmee dus helaas compleet vast. Hopelijk kan je wat advies geven _/-\o_

Het slechte bereik van Action schakelaars komt overigens door de AB. Diegene van Elro die ik nu gebruik levert prima bereik op, vergelijkbaar met de Kaku's die ik heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stainless Steel
  • Niet online
Hoi wildchese, de raw switch maakt nu onderdeel uit van de laatste versie van pimatic, dus even upgraden en je hebt het. Succes!

En die Action schakelaars zijn inderdaad het zelfde als de Elro schakelaars. Maar die werken dus ook niet met pimatic...

[ Voor 32% gewijzigd door Stainless Steel op 27-05-2016 18:35 ]

Pagina: 1 ... 13 ... 18 Laatste