Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-09 09:28
Matched: Netatmo
Bor schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:27:
Ik heb een Netatmo weerstation wat ik o.a. voor dit doel gebruik maar loop er tegen aan dat deze nogal onnauwkeurig is. Het station kalibreert zichzelf maar levert na elke kalibratie andere waarden op lijkt het. Ik heb ook een extra binnen module. Als ik deze naast de hoofdmodule zet meten ze soms beide behoorlijk andere waarden.
Ahmm,. Ik heb net een Netatmo gekocht.

Leek me erg handig dat je de waardes van de laatste 24 uur kan uitlezen in de app. Veel andere CO2 meters geven alleen huidige waarde aan.

Maar even aankijken de komende dagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-09 09:28
Ik heb dus sinds een paar dagen een Netatmo CO2 meter.
https://www.bol.com/nl/nl...dEvwqaT0JYtRoCTF8QAvD_BwE
En het is flink schrikken met de CO2 waardes in huis. :| jaren 70 woning, redelijk geïsoleerd, mechanische afzuiging in de natte ruimtes en keuken. Ik ben begonnen met de slaapkamers te meten.

De zolderkamer van puberdochter : Al snel stijgt de.CO2 waarde boven de 1000. Met in de nacht naar dik 2000. ( Roosters zaten dicht ivm wind).
In de ochtend bij het openen van de ramen zakte het wel weer snel naar ca 500.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Khf4rWcVzn6G_xV0UUCxVMXf6_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aWBgHrRP5AQ1XgihG5Quk6G6.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds gisteren aan het meten op de kamer van mijn zoon. Ca 9m2. In de nacht bleef het rond 800. Rooster stond open, de meetunit in raamkozijn. Overdag nam het al wel flink toe, Echter vanavond had hij het rooster dicht had gedaan (ivm kou) steeg het snel naar 2860ppm! Hij was aan het gamen zoals bijna elke dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjyrCyJNmw-a398_bT7svLmLbvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VcI68r99HKcOtRYjb7lwhkUT.jpg?f=fotoalbum_large

Kan het inderdaad zo snel stijgen? Best bizar om dit zo te zien, had ik niet verwacht.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:18

Seafarer

XXX

Kaaschef schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:57:
Ik heb dus sinds een paar dagen een Netatmo CO2 meter.
https://www.bol.com/nl/nl...dEvwqaT0JYtRoCTF8QAvD_BwE
En het is flink schrikken met de CO2 waardes in huis. :| jaren 70 woning, redelijk geïsoleerd, mechanische afzuiging in de natte ruimtes en keuken. Ik ben begonnen met de slaapkamers te meten.

De zolderkamer van puberdochter : Al snel stijgt de.CO2 waarde boven de 1000. Met in de nacht naar dik 2000. ( Roosters zaten dicht ivm wind).
In de ochtend bij het openen van de ramen zakte het wel weer snel naar ca 500.
[Afbeelding]

Sinds gisteren aan het meten op de kamer van mijn zoon. Ca 9m2. In de nacht bleef het rond 800. Rooster stond open, de meetunit in raamkozijn. Overdag nam het al wel flink toe, Echter vanavond had hij het rooster dicht had gedaan (ivm kou) steeg het snel naar 2860ppm! Hij was aan het gamen zoals bijna elke dag.

[Afbeelding]

Kan het inderdaad zo snel stijgen? Best bizar om dit zo te zien, had ik niet verwacht.
Klopt.
Als ik je mag adviseren. Je hebt mechanische ventilatie.Veel mensen leven nog in de veronderstelling dat je een raam of rooster in je badkamer open moet hebben wegens vocht. Dit staat ook in het bouwbesluit.

Helaas is dit compleet fout. De badkamer mag niet geventileerd worden met buitenlucht. Ramen en roosters dienen dicht te zijn. (dit voorkomt ook hele hoge dwars ventilatie van voor naar achtergevel door je roosters). De spleet onder je deur moet dan wel 25 mm zijn.
Wat gebeurt er nu als raam en rooster dicht zijn op je badkamer? Je badkamer wordt nog steeds afgezogen door de mechanische ventilatie en lucht komt van onder de deur en dus uit de slaapkamers. Die worden dus automatisch beter geventileerd.
Dit doe ik al 25 jaar.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@Kaaschef Ik zou de Netatmo ook eens een uurtje buiten zetten, liefst in het donker zodat de zon de CO2-sensor niet kan verstoren. De Netatmo schijnt niet altijd even betrouwbaar te zijn. Buiten zou je in meest gunstige geval op iets van 450 ppm ofzo moeten uitkomen. Als hij daar een heel stuk onder duikt dan klopt de meting dus al niet. Hogere waarde buiten zou ook kunnen als je bij drukke weg ofzo woont, maar ook dan zou ik max iets van 550 ofzo verwachten.

Maar verder eens met wat hierboven wordt gezegd, luchtkwaliteit loopt snel terug met roosters e.d. dicht.
Roosters open is in de winter ellende door de koude tocht. Mogelijk is Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning een oplossing.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 10-02-2022 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Regor
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-10 12:01
Heb zelf een netatmo en de awair element, leuk apparaatje en er is een add-onn voor home Assistant. Toen nog gekocht voor de crypto hype (planetwatch), nu die niet meer toepasbaar is daarvoor zijn ze vaak goedkoop op marktplaats te vinden

Saus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:10
Regor schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:15:
Heb zelf een netatmo en de awair element, leuk apparaatje en er is een add-onn voor home Assistant. Toen nog gekocht voor de crypto hype (planetwatch), nu die niet meer toepasbaar is daarvoor zijn ze vaak goedkoop op marktplaats te vinden
Bedankt voor de top tip. Net een awair element via marktplaats gekocht.

Geseald en al voor €60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-10 21:23
Regor schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:15:
Bedankt voor de tip inderdaad! 4 gekocht op marktplaats, voor tussen de 70 en 80€. Mooi ding dus kan in het zicht liggen, goede app, gemakkelijk te integreren in home assistant, en kwalitatief blijkbaar prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-10 19:02
Ik zoek een goede co2 meter die ik kan koppelen via homekit. Nu lijkt de Netatmo een mooi (en redelijk betaalbaar) apparaat, maar ik lees wisselende verhalen over de betrouwbaarheid van de co2 meter. Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:16
NEOeo schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:53:
Ik zoek een goede co2 meter die ik kan koppelen via homekit. Nu lijkt de Netatmo een mooi (en redelijk betaalbaar) apparaat, maar ik lees wisselende verhalen over de betrouwbaarheid van de co2 meter. Wat zijn jullie ervaringen?
Zolang je idee is 'waarde hoog, raam open', is de Netatmo prima. Mocht je belang hechten aan het verschil tussen 800 en 850 ppm CO2, dan kan je eerst flink onderzoek gaan doen naar alle apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-10 19:25
Ik krijg binnekort een Zehnder 471502131 ComfoAir Q350 R VV RF ST ERV
met enthalpiewisselaar, met een besturing zie onderstaan die wil ik aansturen met een Awair Element of een
Netatmo op c02 via de homey, wie heeft een goede oplossing of dit werkt

655011100
ComfoConnect LAN-C
De ComfoConnect LAN-C maakt
het mogelijk om de ComfoAir Q unit
aan te sturen met de Zehnder
ComfoControl app.
De LAN-C dient met een 4-aderige
zwakstroom kabel (0,8 mm2)
aangesloten te worden op de
ComfoAir Q unit en met een LAN
kabel RJ45) aangesloten te worden
op het netwerk (router).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Slaut schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:02:
[...]

Zolang je idee is 'waarde hoog, raam open', is de Netatmo prima. Mocht je belang hechten aan het verschil tussen 800 en 850 ppm CO2, dan kan je eerst flink onderzoek gaan doen naar alle apparaten.
Is er niet iets van een BBG / executive summary? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 18-10 12:31
@Markos net iets duurder dan je zoekt maar die van Netatmo is nu met 50% korting te koop: https://shop.netatmo.com/nl-nl/aircare/home-coach/homecoach

Deze wordt in dit topic echter wel wisselend beoordeeld maar kan prima volstaan voor basis informatie over de luchtkwaliteit. Echt goede CO2-meters zijn over het algemeen een stuk duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:37
JeroenVerweij schreef op maandag 21 november 2022 @ 07:47:
@Markos net iets duurder dan je zoekt maar die van Netatmo is nu met 50% korting te koop: https://shop.netatmo.com/nl-nl/aircare/home-coach/homecoach

Deze wordt in dit topic echter wel wisselend beoordeeld maar kan prima volstaan voor basis informatie over de luchtkwaliteit. Echt goede CO2-meters zijn over het algemeen een stuk duurder.
Dank voor de tip. Voor dat geld wil ik het wel eens proberen dus besteld 👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:59
Zijn jullie van mening dat de Awair Element beter is dan Netatmo Home Coach?
Ik heb de Netatmo een week geleden gekocht en zie nu de Awair Element voor 100euro op Amazon. Die lijkt me meer functies te hebben en mogelijks nauwkeuriger.

Ik vind Netatmo een vrij beperkt apparaat en had liever een lokale API gezien om te koppelen met Home Assistant.

Wat is jullie mening? Retour sturen en de Awair aanschaffen?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De Netatmo kun je toch lokaal uitlezen via de HomeKit-integratie van HomeAssistant?

Ik heb al jaren een HomeCoach, en die doet het op zich prima. Dat denk ik althans.
Die Awair lijkt me ook wel interessant, maar weet eigenlijk niet of ik er überhaupt iets mee opschiet.
Precieze CO2-getallen ga je toch nooit krijgen met die auto-calibratie, dus wat is dan het voordeel?
De extra sensoren zijn wel leuk, maar het is qua grootte ook wel een flinke unit ten opzichte van de HomeCoach.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Gisteren toch nog de Awair Element besteld en deze ochtend al aangekregen. Op het eerste zicht vind ik het een completer toestel dan de Netatmo. Voor Netatmo heb ik 12euro meer betaald en is een stuk beperkter. Ook die vage kleurtjes vind ik maar niks als je een melding krijgt. Dat is op de Awair wel duidelijker.

Ik laat ze beiden nog een weekje staan, maar ik heb het gevoel dat de Netatmo zal terug gaan.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:39

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Broodro0ster schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:51:
Gisteren toch nog de Awair Element besteld en deze ochtend al aangekregen. Op het eerste zicht vind ik het een completer toestel dan de Netatmo. Voor Netatmo heb ik 12euro meer betaald en is een stuk beperkter. Ook die vage kleurtjes vind ik maar niks als je een melding krijgt. Dat is op de Awair wel duidelijker.

Ik laat ze beiden nog een weekje staan, maar ik heb het gevoel dat de Netatmo zal terug gaan.
Zag de Awair bij Amazon voor 100 euro, dus die is nu ook onderweg. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-10 15:37
Broodro0ster schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:46:
Zijn jullie van mening dat de Awair Element beter is dan Netatmo Home Coach?
Ik heb de Netatmo een week geleden gekocht en zie nu de Awair Element voor 100euro op Amazon. Die lijkt me meer functies te hebben en mogelijks nauwkeuriger.

Ik vind Netatmo een vrij beperkt apparaat en had liever een lokale API gezien om te koppelen met Home Assistant.

Wat is jullie mening? Retour sturen en de Awair aanschaffen?
Ik zit ook met deze twijfel, heb sinds kort het weerstation van Netatmo (indoor en outdoor module).
Een extra indoor module om ook op de slaapkamer te meten zou van Netatmo 80 euro kosten.
Aan 100 euro is de Awair interessant en ik verkies ook het lokaal uitlezen van de sensor ipv cloud van Netatmo (integratie met HA).

Als iemand meer info heeft, denk dat meerdere nu twijfelen tussen beide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
BlackShadow schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:28:
[...]

Ik zit ook met deze twijfel, heb sinds kort het weerstation van Netatmo (indoor en outdoor module).
Een extra indoor module om ook op de slaapkamer te meten zou van Netatmo 80 euro kosten.
Aan 100 euro is de Awair interessant en ik verkies ook het lokaal uitlezen van de sensor ipv cloud van Netatmo (integratie met HA).

Ik heb ze nu een weekje beiden naast elkaar draaien. HA haalt elke 30 seconden de data van de Awair op indien je voor lokale API kiest. Ook geen gemiste datapunten meer. Met de Netatmo had ik regelmatig wel hier en daar een datapunt ontbrak.

Alleen voor op de slaapkamer zou ik de Awair niet gebruiken want het ventilatortje kun je 's nachts horen als het muisstil is. Het apparaat staat wel maar op 1.5m van mijn hoofd.
In de woonkamer ik hem helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:53
BlackShadow schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:28:
[...]

Waar kan jij de Awair vinden voor 100 euro? Ik zou hem ook graag kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-10 16:10
Wat is een goede standalone co2-sensor die voor vrienden en kennissen makkelijk te gebruiken is? Eentje die standaard ABC uit heeft (want in de meeste huizen wordt het never nooit 400ppm), met een redelijke kwaliteit sensor?

De AWAIR heeft een fan die herrie maakt, een MoreSense is €120 dus beetje duur en komt met ABC aan, een Aranet4 is €216, die van NetAtmo heeft geen display...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Pruimenvlaai schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:22:
Wat is een goede standalone co2-sensor die voor vrienden en kennissen makkelijk te gebruiken is? Eentje die standaard ABC uit heeft (want in de meeste huizen wordt het never nooit 400ppm), met een redelijke kwaliteit sensor?

De AWAIR heeft een fan die herrie maakt, een MoreSense is €120 dus beetje duur en komt met ABC aan, een Aranet4 is €216, die van NetAtmo heeft geen display...
Ik heb de Awair net binnen en die fan is nauwelijks hoorbaar, voor mij zou het zelfs geen issue zijn op de slaapkamer.
Hij staat hier nu in de woonkamer met een vriendin die gevoelig is aan geluidjes en zij heeft nog niets opgemerkt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-09 11:47

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

Pruimenvlaai schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:22:

Voordat ik de Awair kocht had ik een HAMA. Volgens de Duitse Consumentenbond een uitstekende meter. Kost minder dan €60. Inmiddels doet die van ons de ronde bij vrienden en familie die uit nieuwsgierigheid wat thuis willen meten.

[ Voor 5% gewijzigd door Mr_Kite op 11-01-2023 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupDeBoer
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-07 11:50
Vraag aan de Netatmo Healthy Home Coach bezitters.

Ik heb zojuist de mijne ontvangen, maar krijg em niet geconnect met mijn Android telefoon.
In mijn wifi en bluetooth op mijn telefoon zie ik het apparaat wel verschijnen.

Volgens de beschrijving en internet moet er bij het aanraken van de bovenste knop de led wit gaan branden.
Dit is bij mij niet het geval. Hij wordt eventjes blauw en gaat dan over in een soort roze knipperende led.
Bij het proberen te koppelen ervan in de app geeft ie eerst aan dat de Health Coach aan het opstarten is en na een paar minuten dat de telefoon op dit moment geen verbinding kan maken met de Health Coach.

Wifi thuis is 2.4 en 5.0 ghz.
Telefoon op een gegeven moment met de 2.4 verbinding laten maken, ook dat hielp niets.
Resetten van het apparaat (12 sec indrukken, knipperend rood, dan 1 maal drukken, solide rood, daarna even blauw) een aantal maal geprobeerd. Stroom eraf enkele malen gedaan.
App eraf gegooid en opnieuw geïnstalleerd...

Doe ik iets fout of heb ik een niet werkend apparaat ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry-
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-10 18:45
Wij hebben sinds gisteren de Netatmo is huis staan. Momenteel met z'n tweeen in de woonkamer van 50 M2, ventilatierooster open en stand ventilatie op 2. Gashaard en 8 waxinelichtjes branden. Tot m'n verbazing kreeg ik zojuist een pushmelding dat het aandeel PPM tot boven de 1600 is gestegen in de woonkamer. Gaat dat werkelijk zo snel? Ik krijg bijna het idee dat de gashaard een hoge hoeveelheid CO2 de ruimte in brengt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupDeBoer
YoupDeBoer schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:21:
Vraag aan de Netatmo Healthy Home Coach bezitters.

Ik heb zojuist de mijne ontvangen, maar krijg em niet geconnect met mijn Android telefoon.
In mijn wifi en bluetooth op mijn telefoon zie ik het apparaat wel verschijnen.

Volgens de beschrijving en internet moet er bij het aanraken van de bovenste knop de led wit gaan branden.
Dit is bij mij niet het geval. Hij wordt eventjes blauw en gaat dan over in een soort roze knipperende led.
Bij het proberen te koppelen ervan in de app geeft ie eerst aan dat de Health Coach aan het opstarten is en na een paar minuten dat de telefoon op dit moment geen verbinding kan maken met de Health Coach.

Wifi thuis is 2.4 en 5.0 ghz.
Telefoon op een gegeven moment met de 2.4 verbinding laten maken, ook dat hielp niets.
Resetten van het apparaat (12 sec indrukken, knipperend rood, dan 1 maal drukken, solide rood, daarna even blauw) een aantal maal geprobeerd. Stroom eraf enkele malen gedaan.
App eraf gegooid en opnieuw geïnstalleerd...

Doe ik iets fout of heb ik een niet werkend apparaat ontvangen?
24 uur later Netatmo weer aangezet, app geopend, Netatmo werd direct gekoppeld, gekoppeld aan de wifi, update installeren en klaar. Snap er niks van, maar goed, hij werkt 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupDeBoer
Jerry- schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:49:
Wij hebben sinds gisteren de Netatmo is huis staan. Momenteel met z'n tweeen in de woonkamer van 50 M2, ventilatierooster open en stand ventilatie op 2. Gashaard en 8 waxinelichtjes branden. Tot m'n verbazing kreeg ik zojuist een pushmelding dat het aandeel PPM tot boven de 1600 is gestegen in de woonkamer. Gaat dat werkelijk zo snel? Ik krijg bijna het idee dat de gashaard een hoge hoeveelheid CO2 de ruimte in brengt..
Ook de gashaard eens aangezet n.a.v. jouw bericht. CO2 waarde is in die anderhalf uur afgenomen van ongeveer 950 naar 875.
N=1 natuurlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:17
Jerry- schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:49:
Probeer het vanavond nog eens zonder de waxinelichtjes (ok, iets minder gezellig misschien). Hebben bij ons vaak ook een forse impact op de CO2. En bij het uitblazen mag je nog enige tijd nagenieten van de flinke hoeveelheid fijnstof die er vandaan komt. ;)
YoupDeBoer schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:51:
[...]

Ook de gashaard eens aangezet n.a.v. jouw bericht. CO2 waarde is in die anderhalf uur afgenomen van ongeveer 950 naar 875.
N=1 natuurlijk...
Is op zich ook wel te verklaren. De gaskachel zal 'vieze' lucht (met 950 ppm CO2) uit de kamer naar binnen trekken en dus vervolgens als rookgassen naar buiten afvoeren.
De lucht in de kamer moet weer aangevuld moeten worden, meest waarschijnlijk met verse lucht van buiten (via gaten, kieren, ventilatie-openingen etc), resulterende in een netto CO2 van 875.

[ Voor 28% gewijzigd door jj85 op 22-01-2023 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Ik heb nu een tijdje Awair en Netatmo naast elkaar.
Het viel mij op dat bij waarden boven de 1000 (bijna continu in onze woonkamer), de Awair steeds 300ppm hoger aangaf dan de Netatmo.
De Netatmo heeft een automatische calibratie, maar de voorwaarde daar is dat de ruimte regelmatig 400ppm zou bereiken, dat is in onze ruime woonkamer met open keuken nooit het geval.

Daarom heb ik ze beiden verplaatst naar een goed verluchte ruimte in de hoop de netatmo gecalibreerd te krijgen. Echter ging de Netatmo daar naar 303ppm terwijl de Awair 415 aangaf.

Terug naar binnen geplaatst, is het verschil nog groter geworden, de Netatmo geeft steeds 400ppm lager aan dan de Awair.

De vraag is hoe ik de waarden dichter bij elkaar krijg en hoe kom ik te weten welke van de 2 incorrect is.
De verschillen zijn groot.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SXm7V7e.png

[ Voor 3% gewijzigd door BlackShadow op 23-01-2023 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

BlackShadow schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:27:
De vraag is hoe ik de waarden dichter bij elkaar krijg en hoe kom ik te weten welke van de 2 incorrect is.
Vraag het eens aan hun beider helpdesk? Immers je bent niet tevreden en weet niet wat correct is....

Mijn idee:
"Echter ging de Netatmo daar naar 303ppm terwijl de Awair 415 aangaf."
Die 303 is zeker niet-correct en of de 415 wel correct is? Als je een professionele meter kunt lenen en je meet het daarmee (er is vast een meetprotocol? Mss als DIN norm?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-10 14:40
BlackShadow schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:27:
Het viel mij op dat bij waarden boven de 1000 (bijna continu in onze woonkamer), de Awair steeds 300ppm hoger aangaf dan de Netatmo.
De Netatmo heeft een automatische calibratie, maar de voorwaarde daar is dat de ruimte regelmatig 400ppm zou bereiken, dat is in onze ruime woonkamer met open keuken nooit het geval.

Daarom heb ik ze beiden verplaatst naar een goed verluchte ruimte in de hoop de netatmo gecalibreerd te krijgen. Echter ging de Netatmo daar naar 303ppm terwijl de Awair 415 aangaf.

Terug naar binnen geplaatst, is het verschil nog groter geworden, de Netatmo geeft steeds 400ppm lager aan dan de Awair.

[Afbeelding]
Hoe lang had je die sensoren in die wel goed geventileerde ruimte staan?
Een ABC-correctie werkt in 2 richtingen.
Dus als 'ie ineens < 400 ppm aangeeft in die geventileerde ruimte, weet je dat 'ie te weinig aan had gegeven in de niet goed geventileerde ruimte

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brainstorm86
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-10 19:05
Voor de liefhebbers. Ik zie dat amazon de Awair weer voor 99€ op voorraad heeft. Ik twijfel tussen de NetAtmo health coach en de Awair Element. Heeft iemand toevallig een goede vergelijking gevonden?

[ Voor 5% gewijzigd door Brainstorm86 op 24-01-2023 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Brainstorm86 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:36:
Voor de liefhebbers. Ik zie dat amazon de Awair weer voor 99€ op voorraad heeft. Ik twijfel tussen de NetAtmo health coach en de Awair Element. Heeft iemand toevallig een goede vergelijking gevonden?
5 posts boven de jouwe staat een vergelijking, alleen welke juister is dat is niet duidelijk ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb hem ook maar besteld. Eigenlijk had ik de Aranet4 op het oog, maar die is duurder en heeft geen fijnstof sensor. Mocht ik het nou echt niks vinden kan ik hem altijd retourneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11:42

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

Ik zie hem enkel nog voor 150 euro op Amazon staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-10 18:41
Ik heb sinds begin dit jaar een CO2 gestuurde WTW van Zehnder in mijn nieuwbouw woning. Het heeft me wat tijd gekost de regelaar aan de praat te krijgen maar dit lijkt goed te werken.

We hebben een grote U vormige woonkamer/keuken/kantoor, waarbij keuken/kantoor in de punten van de U zitten en de woonkamer in de ronding. In de woonkamer hangt de Zehnder CO2 sensor. In de keuken en in het kantoor heb ik Netatmo sensoren staan. De WTW blaast in in het kantoor en zuigt af in de keuken.

Als ik naar de CO2 waarden kijk liggen de Netatmo sensoren dicht bij elkaar: na een dag werken wordt er meer CO2 gemeten op kantoor dan in de keuken, maar dat is logisch. De Zehnder sensor wijkt echter flink af: ondanks dat de curve klopt is de waarde meestal ongeveer 40% lager dan de Netatmo sensoren. Zehnder meet tussen de 400-500ppm en beide Netatmo's zitten tussen de 800-1000ppm.

Kan iemand dit verklaren? 400-500ppm lijkt me erg weinig voor een woonkamer, dus ik vermoed een probleem met de Zehnder sensor. Ik zou deze softwarematig kunnen corrigeren als dat nodig blijkt te zijn.

Met de Netatmo's heb ik overigens al jaren goede ervaringen. Ze vallen s'nachts netjes terug naar ~500ppm en overdag kun je duidelijk zien als er iemand thuis is.

P.s. op basis van de Zehnder sensor specs pak ik uitgangssignaal (0-10v) * 200 = ppm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 18-10 17:06
Ik heb gisteren een CO2 sensor gekocht op Marktplaats, de Netatmo Home Coach.
https://www.marktplaats.n...tmo-home-coach-co2-sensor
Het ziet er degelijk uit, het heeft een app en het kan in HA geïntegreerd worden. De reviews zijn ook goed.
Incl. verzendkosten was ik 45 euro kwijt. Deze verkoper heeft er veel en het kan kan goedkoper, voor 10 stuks betaal je bv 250 euro.

Sinds ik met een AC verwarm wil ik het aanzuigen van koude binnenlucht via de raamroosters optimaliseren op basis van de CO2 concentratie.

Het is wel ongeveer een jaar gebruikt. Lijkt mij dat er weinig kan 'slijten' aan een zo'n apparaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Nomind op 09-12-2023 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 18-10 17:06
@TD-er
Ik weet niet welke sensor erin zit. Ik zie wel op de Netatmo site staan dat er een zelf calibrerende functie inzit.
https://helpcenter.netatm...calibrate-the-CO2-sensor-

Veel ervaringen, van o.a. Netatmo, zijn in het topic CO2 meters voor in huis te vinden. Wellicht kan je daartussen het antwoord vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:29
Nomind schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:05:
@TD-er
Ik weet niet welke sensor erin zit. Ik zie wel op de Netatmo site staan dat er een zelf calibrerende functie inzit.
https://helpcenter.netatm...calibrate-the-CO2-sensor-

Veel ervaringen, van o.a. Netatmo, zijn in het topic CO2 meters voor in huis te vinden. Wellicht kan je daartussen het antwoord vinden.
Voor mij waren juist deze reviews de reden om deze niet te kopen.
Sensordrift is een probleem dat bij iedere CO2 meter kan voorkomen. Dat is de reden om de automatische kalibratie uit te zetten. Dit kan bij de Netatmo, dit is een plus-punt. Maar een handmatige kalibratie duurt 6 uur ??

Toch lees ik her en der problemen met kalibratie

[ Voor 8% gewijzigd door pjotter1965 op 09-12-2023 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Hoop dat iemand hier weet wat er aan de hand is met Netatmo. Ik heb nu 3 jaar zo'n Home Coach en werkte altijd voorbeeldig, ook via Domoticz. Nu kan ik sinds 07 december geen data meer ontvangen in Domoticz. Je zou denken ligt aan Domoticz, krijg daar melding dat inlog gegevens niet kloppen. Maar dat klopt dus niet want de app doet het nog wel, maar vreemd genoeg krijg ik na inlog op de site van Netatmo een melding van een installatiewizard om een weerstation te installeren (die ik niet heb). Ik kan dat ook niet wegklikken dus kom niet in het overzicht veld van Netatmo.

Iemand die hier weet wat er aan de hand is? Er is wel een melding op hun site https://helpcenter.netatm...-incident-6-Desember-2023 maar je mag toch verwachten dat dat ondertussen is opgelost.

Iemand een oplossing? Hoor hem graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:59
@MotorBeast Denk dat dat in Domoticz zit, heb je de laatste versie? zie ook deze reactie op de laatste Domoticz update.
Ik kon een tijd geleden ook via Home Assistent de Netatmo koppeling niet maken en dat was na een update van HA ook opgelost.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
GWBoes schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:19:
@MotorBeast Denk dat dat in Domoticz zit, heb je de laatste versie? zie ook deze reactie op de laatste Domoticz update.
Ik kon een tijd geleden ook via Home Assistent de Netatmo koppeling niet maken en dat was na een update van HA ook opgelost.
Ik denk van niet. Kan ook niet normaal inloggen op hun site. Staat compleet los van Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-10 20:10
MotorBeast schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:12:
Hoop dat iemand hier weet wat er aan de hand is met Netatmo. Ik heb nu 3 jaar zo'n Home Coach en werkte altijd voorbeeldig, ook via Domoticz. Nu kan ik sinds 07 december geen data meer ontvangen in Domoticz. Je zou denken ligt aan Domoticz, krijg daar melding dat inlog gegevens niet kloppen. Maar dat klopt dus niet want de app doet het nog wel, maar vreemd genoeg krijg ik na inlog op de site van Netatmo een melding van een installatiewizard om een weerstation te installeren (die ik niet heb). Ik kan dat ook niet wegklikken dus kom niet in het overzicht veld van Netatmo.

Iemand die hier weet wat er aan de hand is? Er is wel een melding op hun site https://helpcenter.netatm...-incident-6-Desember-2023 maar je mag toch verwachten dat dat ondertussen is opgelost.

Iemand een oplossing? Hoor hem graag.
Domoticz upgraden naar 2024.1. De inlogmethode die Domoticz gebruikte bij NetAtmo in eerdere versies (2023.2 en eerder) wordt niet meer ondersteund door NetAtmo.

Vervolgens in Domoticz moet je andere inlog credentials gebruiken dan je standaard username en wachtwoord. Zie voor instructies:

https://www.domoticz.com/wiki/Netatmo

Note: In stap 1 wordt gesproken over het Netatmo developers portal. Dat is: https://dev.netatmo.com/.

Het lijkt ingewikkeld, maar het kan in 5 minuten gepiept zijn.

Bij mij draait het zo intussen weer in Domoticz.

(Afgelopen maand had ik de boel gefixt door met Node-Red de NetAtmo interface te benaderen en de gegevens met MQTT naar Domoticz te sturen. Het is dus geen storing bij NetAtmo, maar te wijten aan het stopzetten van de verouderde inlogmethode bij NetAtmo.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Strontvlieg schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:23:
[...]

Domoticz upgraden naar 2024.1. De inlogmethode die Domoticz gebruikte bij NetAtmo in eerdere versies (2023.2 en eerder) wordt niet meer ondersteund door NetAtmo.

Vervolgens in Domoticz moet je andere inlog credentials gebruiken dan je standaard username en wachtwoord. Zie voor instructies:

https://www.domoticz.com/wiki/Netatmo

Note: In stap 1 wordt gesproken over het Netatmo developers portal. Dat is: https://dev.netatmo.com/.

Het lijkt ingewikkeld, maar het kan in 5 minuten gepiept zijn.

Bij mij draait het zo intussen weer in Domoticz.

(Afgelopen maand had ik de boel gefixt door met Node-Red de NetAtmo interface te benaderen en de gegevens met MQTT naar Domoticz te sturen. Het is dus geen storing bij NetAtmo, maar te wijten aan het stopzetten van de verouderde inlogmethode bij NetAtmo.)
Dan wordt het tijd voor een andere oplossing. Kan niet updaten. Draait op Synology. Ds414 kan geen docker.

Bedankt voor je toelichting. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-10 15:27
Wow, 147 paginas .
Hier net binnengewipt.
Kan de openingspost aangepast worden met wat info... Prijzen kloppen ook niet meer, en ik zie geen goedkope opties , alsook niet welke met HA integreerbaar zijn.
Topic is meer algemeen gestart;

Ik ben op zoek naar een goeie, betaalbare CO2 meter die je kan koppelen met HA

Awair en netatmo is me eigenlijk te duur.
Wat raden jullie aan?

[ Voor 16% gewijzigd door skank op 18-07-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

skank schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:32:
Wow, 147 paginas .
Hier net binnengewipt.
Kan de openingspost aangepast worden met wat info... Prijzen kloppen ook niet meer, en ik zie geen goedkope opties , alsook niet welke met HA integreerbaar zijn.
Topic is meer algemeen gestart;

Ik ben op zoek naar een goeie, betaalbare CO2 meter die je kan koppelen met HA

Awair en netatmo is me eigenlijk te duur.
Wat raden jullie aan?
Awair werkt goed, werkt met een local API en is regelmatig in de aanbieding voor €110-120, dan ook nog steeds te duur?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:13
Beekforel schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:55:
Dit zijn Awair meters? Die van mij doet het ook sinds kort.

Firmware is niet veranderd volgens mij?
Werkt de Awair weer fatsoenlijk?

Ik denk er ook aan om hem aan te schaffen. Het wordt waarschijnlijk deze, Switchbot of die van Netatmo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:26
Ik had even een vraag over de levensduur van bepaalde sensoren.

Weet iemand of het klopt dat bepaalde sensoren zoals die voor PM2.5 en TVOC's maar een beperkte levensduur hebben?

Ik heb dit ergens een keer gelezen, en ben bang dat als ik tweedehands kijk naar bijvoorbeeld een Netatmo home coach of awair element, dat deze totaal niet accuraat is.

Ik ben benieuwd of iemand hier meer over weet

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:26
Raymond P schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:36:
@Wachten... Ja, iets moderns zoals als een SEN5x heeft een theoretische levensduur van >10 jaar.
Maar als de sensor gebruikt wordt in een ruimte waar je plakkerige aerosols vindt, zoals vet en teer (denk aan keuken en roken/vapen), dan kan/zal dat een impact hebben op de levensduur.

Dat gezegd hebbende: ik heb al jaren een scd41 (bijna) in mijn keuken hangen en ben behoorlijk fanatiek als het op koken aan komt. Geen drift tov nieuwere sensors.
Mja die hebben, zoals veel co2 sensors, ook geen geforceerde flow maar leunen op de natuurlijke beweging van lucht.
Dank voor je reactie. Maar als ik het dan goed begrijp, dan kun je beter tweedehands CO2 sensoren links laten liggen zoals de Netatmo home coach?

Ik wil graag 2 ruimtes meten, en heb nu een awair element, maar heb het idee dat die soms een eigen leven gaat leiden qua metingen

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:21
Wachten... schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:46:
[...]

Dank voor je reactie. Maar als ik het dan goed begrijp, dan kun je beter tweedehands CO2 sensoren links laten liggen zoals de Netatmo home coach?

Ik wil graag 2 ruimtes meten, en heb nu een awair element, maar heb het idee dat die soms een eigen leven gaat leiden qua metingen
Nee. Misschien ja.

Je vroeg om fijnstof en voc meters. Fijnstofmeters hebben altijd een actieve luchtcirculatie om het aantal deeltjes per volume lucht te meten.
Actieve fans trekken vervuilingen in de lucht naar binnen, dus niet enkel de fijnstof maar ook vet en teer.

Of dat ook effect heeft op de CO2 sensor ligt aan het design. Als het aparte sensors betreft dan hoeft het dus niet noodzakelijk extra impact op CO2 metingen te hebben, al zal het membraan/filter vast ook wat eerder onbruikbaar worden onder ongunstige omstandigheden.

Bij zo'n netatmo cylinder zit de CO2 sensor gescheiden op de achterkant van de pcb als ik het mij goed herinner.

Dat gezegd hebbende, als je al in een situatie zit waarbij je twijfelt aan de correctheid van je meting dan heeft het imho weinig nut om voor verificatie een unit aan te schaffen waarbij je óók niet zeker kan zijn van correcte output.

Wat is er exact mis met je huidige meting? Kan je misschien een grafiekje delen van een week met wat context bij de pieken en dalen?

- knip -

Pagina: 1 2

Let op:
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes