• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-12 17:18
Geen matches
Ik lees op GoT met regelmaat ervaringen e.d. met betrekking tot CO2-meters. Vooral in het DED-forum lopen er diverse topics waar met enige regelmaat gesproken wordt over het belang van voldoende ventileren icm de wens om het CO2-gehalte in huis te meten. Bij al deze discussies worden er meerdere CO2-meters benoemd. Helaas is deze informatie versplinterd over verschillende topics waardoor ervaringen ed lastig terug te vinden zijn.

Voor zover ik heb na kunnen gaan uit de reacties in de topics zijn er een aantal functionaliteiten die het vaakst aan bod komen in de discussies:
  • type CO2-meter (organisch gevormd blokje);
  • instelbare grenswaarden;
  • outputsignaal (welk type?) zodat ventilatie oid aangestuurd kan worden;
  • mogelijkheid om historie/trends te bekijken;
  • enz.
Uit de diverse reacties op het forum heb ik onderstaande lijst met CO2-meters kunnen halen. Graag hoor ik ervaringen hierover en aanvullingen op deze lijst zodat deze gebundeld in 1 topic weergeven worden en we elkaar kunnen helpen om de juiste keuze te maken vwb een CO2-meter. Ik heb hierbij echt jullie hulp nodig :)

Merk Type Euro LCD LED Geluid Temp Rh. Datalog Relais Output Comms
AKTIV 2010 129 V V V V 30VDC of 250VAC, max 2A SPST Normal Open
AKTIV 2063 129 V V V V V Digitaal RJ-45
AKTIV 106 169 V V V
AKTIV 116 169 V V V V
AKTIV 2210 165 V V V V 1) analoog 0-10VDC, 2) relais 30VDC of 250VAC, max 2A SPST Normal Open
Datalog 125 309 V V V V ja, (.txt) USB
SenseAir aSENSE 270 V V X O O 1) CO2: lineair 0/2-10VDC of 0/4-20mA, 2) Temp: linear 0/2-10VDC or 0/4-20mA Uart (Modbus)
SenseAir eSENSE 204 V V V X 1) CO2: lineair 0/2-10VDC of 0/4-20mA, 2) Temp: linear 0/2-10VDC or 0/4-20mA Uart (Modbus)
SenseAir tSENSE 446 V V V 1) CO2: 0-10VDC, 0-2000ppm, 2) Temp: 0-10VDC, 0-50 graden C, 3) Rh.: 0-10VDC, 0-100% Rh. Modbus (MB) or BACnet (BAC) protocol over RS485
SenseAir eSENSE-II 230 O V X 1) CO2: lineair 0-10VDC, 2) CO2: lineair 2-10VDC of 4-20mA Uart (Modbus)
SenseAir aSENSE VAV 402 V V V V 3 x lineair, 1 x relais Uart (Modbus)
SenseAir eSENSE FAI 180 V V V X X 1) CO2: lineair 0-10VDC
VEDOTEC RTM-CO2-A 243,4 X V X X 1) 0-10VAC/DC
netamo weerstation 169 X V V V V
sService Online (1-Wire-bus) 119 X V V

[ Voor 73% gewijzigd door Niek_ op 18-11-2015 20:06 ]

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Matched: Netatmo
Mooi topic!
Op mijn zoektocht naar een mooie aanbieding voor een Duco box met geregelde kleppen , vond ik de Orcon ventilator.
Deze heeft geen geregelde kleppen, maar kost dan ook vele malen minder. Zonder CO2 sensor wel te verstaan.
Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een CO sensor wat de Orcon draadloos kan aansturen.
Nog mooier zou het zijn als dat met een station zoals de NetAtmo zou kunnen.

2k op west bij Pv Output

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-12 15:00
Hier gebruiken we een Netatmo en daar ben ik erg tevreden over. Je krijgt op deze manier wel inzicht hoe en wanneer de CO2 concentratie oploopt en er gehandeld dient te worden.

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-12 22:29
De Netatmo vind ik er geweldig uitzien en biedt ook prima functionaliteiten.
Nadeel voor mij is dat deze oplossing (voor zover ik zo snel heb kunnen zien) afhankelijk is van een cloud-oplossing van de leverancier.

Het liefst heb ik een oplossing, waarop ik zelf m'n logging kan doen via bijv. een RPi oid

Zinvol topic btw!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:46
Leuk onderwerp, heb ook al eens naar een CO2 meter gezocht en kwam toen ook uit bij Netatmo omdat ze een gekoppelde app hebben echter toen ik in het forum van Netatmo keek zag ik diverse topics over slechte gekalibreerde sensors. Bijvoorbeeld: http://forum.netatmo.com/viewtopic.php?f=3&t=3254

Ze geven dan aan dat ze het van afstand opnieuw kunnen kalibreren maar wat dat voor waarde heeft, geen idee.

Verwijderd

Mediacj schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 20:37:
Leuk onderwerp, heb ook al eens naar een CO2 meter gezocht en kwam toen ook uit bij Netatmo omdat ze een gekoppelde app hebben echter toen ik in het forum van Netatmo keek zag ik diverse topics over slechte gekalibreerde sensors. Bijvoorbeeld: http://forum.netatmo.com/viewtopic.php?f=3&t=3254

Ze geven dan aan dat ze het van afstand opnieuw kunnen kalibreren maar wat dat voor waarde heeft, geen idee.
Wij gebruiken al een jaar of 6 naar tevredenheid een aantal CO2 meters van Atal, we hebben deze met kalibratie certificaat ontvangen en ze kalibreren zichzelf continue.
Ventilatie aansturen was ook mogelijk, maar dit hebben we verder nog niet zelf uitgeprobeerd.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
!null schreef op donderdag 25 december 2014 @ 11:46:
Interessant die VOC meting. (ik schreef bijna mentaliteit :+ )
Die cubesensors zijn wel interessant, maar alleen als ik zelf ook bij de data kan (software API of gewoon RF afluisteren ofzo), en als hij naast VOC ook CO2 en temperatuur en luchtvochtigheid doet.

Iig wel goed om naar te kijken als ik zelf mijn ventilatie beheers systeem ga maken.
Afbeeldingslocatie: https://dev.netatmo.com/img/dev/api_bg.png

Netatmo is dan misschien interessant, de binnenunit heeft een CO2 sensor, vochtigheids- en temperatuurmeter

Support ook IFTTT

[ Voor 4% gewijzigd door ZuinigeRijder op 25-12-2014 12:16 ]

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:58
Ik vond nog een vergelijking over CO2 versus VOC. Na het lezen ben ik er nog niet helemaal uit. Volgens mij is het niet "versus" maar zou je ze allebei willen, om wel of niet de ventilatie te triggeren.
Hier het stuk, vooral laatste 3 alineas zijn interesant:
http://www.co2meter.com/b...-iaq-whats-the-difference
Oh, dat is mooi. En nog aardig betaalbaar. Ik wist wel het bestaan van e.e.a. aan doosjes met temperatuur en luchtvochtigheid en ander leuk geknutsel voor domotica. Maar dat je al zo betaalbaar CO2 kon meten met een doosje wat gewoon een goede API heeft, dan ben je al snel klaar. Daar ga ik niet zelf voor knutselen, dat kan financieel niet eens uit :P behalve dat ik nu al wat dingen heb liggen natuurlijk.

Even iets meer info opzoeken, heb nog een paar vraagjes.
Ik begrijp niet helemaal of je voor de API nou via servers van Netatmo moet, volgens mij niet en dat hoop ik ook niet.
En volgens mij doet alleen de grote station CO2 meting. Dus als ik een losse unit erbij koop heb ik nog geen CO2 meting in die ruimte.

Edit: Ik ben denk ik teveel een techneut, ik irriteer me altijd aan de presentatie van dit soort nieuwe slimme (domitca) dingen. Ik wil weten of het met een kabeltje kan, of alle losse stations ook op wifi draaien of hun eigen RF zitten en of je voor alles de app nodig hebt of dat er ook een webinterface is.
Altijd zo fantastisch, "je kan alles met de app", ok maar hoe werkt het dan, wifi/bluetooth/proprietary rf?

[ Voor 12% gewijzigd door !null op 29-12-2014 17:12 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• ZuinigeRijder
  • Niet online
!null schreef op maandag 29 december 2014 @ 17:09:

Oh, dat is mooi. En nog aardig betaalbaar. Ik wist wel het bestaan van e.e.a. aan doosjes met temperatuur en luchtvochtigheid en ander leuk geknutsel voor domotica. Maar dat je al zo betaalbaar CO2 kon meten met een doosje wat gewoon een goede API heeft, dan ben je al snel klaar. Daar ga ik niet zelf voor knutselen, dat kan financieel niet eens uit :P behalve dat ik nu al wat dingen heb liggen natuurlijk.

Even iets meer info opzoeken, heb nog een paar vraagjes.
Ik begrijp niet helemaal of je voor de API nou via servers van Netatmo moet, volgens mij niet en dat hoop ik ook niet.
En volgens mij doet alleen de grote station CO2 meting. Dus als ik een losse unit erbij koop heb ik nog geen CO2 meting in die ruimte.

Edit: Ik ben denk ik teveel een techneut, ik irriteer me altijd aan de presentatie van dit soort nieuwe slimme (domitca) dingen. Ik wil weten of het met een kabeltje kan, of alle losse stations ook op wifi draaien of hun eigen RF zitten en of je voor alles de app nodig hebt of dat er ook een webinterface is.
Altijd zo fantastisch, "je kan alles met de app", ok maar hoe werkt het dan, wifi/bluetooth/proprietary rf?
Zoals ik het begrepen heb, staat alles inderdaad in de cloud en gaat het via Wifi. En is dit levenslang gratis beschikbaar voor zolang Netatmo niet failliet is 8)7

De additionele module is een binnenunit en heeft dus ook een CO2 meter. Dus geschikt voor een andere ruimte mee te meten.

• !null
Toch leuke ontdekking gedaan. Ik heb twee CO2 meters liggen, die eigenlijk alleen een relaistje kunnen schakelen, op basis van de door jou ingestelde tresholds (met jumpers). Op zich prima, maar als input gebruiken om ventilatie te schakelen is het beperkt. Zo'n Netatmo is dan natuurlijk veel mooier.

Maar toen kwam ik op het idee om de kastjes gewoon eens even open te maken. Daarbij zag ik ook dat er een losse CO2 sensor opzat (opsteekboardje zeg maar), zie slechte foto:

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-hA8tYsbf5HI/VKWtsanlvPI/AAAAAAAABWU/SZj1A8c1Uzo/s640/20150101_210142.jpg

Op die sensor staat senseair.com, degelijke sensoren die zichzelf kalibreren! Uit Zweden.
Echter vind je waarschijnlijk pas veel meer informatie over uitlezen van de sensor als je zakelijk partner bent, op de site staat wel wat, maar niet heel veel.
Maar ik herkende de vorm van co2meter.com :) Die gebruiken ook sensoren van senseair.com, zijn exact dezelfde boardjes. En daar kun je wel allerlei dingen downloaden, inclusief protocol voor uitlezen.

Aan de pinout die aangesloten zat is te zien dat ze I2C gebruikten om hem uit te lezen, wat ook mijn voorkeur heeft. Die hoef ik dus alleen maar door te lussen naar een Raspberry Pi voor wat testen.

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:00

Kraz

Saving the world

!null schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 20:39:
Ok ik had het dus verkeerd begrepen. 64 euro is niet duur voor een draadloos (rf) ding dat co2 meet, en temp en rh. Zo is het niet zo'n big deal om de twee slaapkamers te voorzien van metingen.

Dat het in de cloud staat is geen ramp, en wifi is natuurlijk wel praktisch. Waar het mij om gaat is dat je een directe api hebt op het host station. Want via de cloud enzo werkt allemaal wel, alleen is het zo suf als je ventilatie niet goed werkt omdat je internet verbinding eruit ligt.
maar goed, daarvoor zou je wel een backup plan kunnen maken. Geen verbinding = sowieso ventileren.

Maar ik voorkom graag dat soort afhankelijk heden.
Ik gebruik de Netatmo Weerstation icm Domoticz om het een en ander te regelen. 8)
Mochten jullie nog geïnteresseerd zijn; ik heb een review van de Netatmo gemaakt destijds: productreview: Netatmo Weerstation review door Kraz

• tweakerslex
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-12 18:49
Ok, begrepen dus dan moet het een combinatie worden van een CO2 en VOC sensor. Als ik dat moet combineren met de bestaande systemen kom ik uit op een Cubesensor en Netatmo :'( iets teveel van het goede, plus dat ik dan weer twee systemen heb om mee te interfacen.

Voor de Netatmo is wel een plugin voor de Vera beschikbaar, maar ja dan heb je weer geen VOC.

Nu maar op zoek gegaan naar een combinatie van beide meetwaarden, maar dan kom je al snel in proffesionele systemen terecht voor gebouwtechnieken van bijvoorbeeld Siemens.

Denk dat het een echte Tweaker oplossing moet gaan worden en zelf maar sensoren aan een Raspberry pi hangen. Heb redelijk goedkope sensoren voor CO2 en VOC gevonden op http://www.futurlec.com/Gas_Sensors.shtml

Interfacen vanaf een Raspberry pi naar de Vera lite is geen probleem, dat pas ik al op meer plaatsen toe.

Het nadeel van zo'n oplossing vind ik dan altijd wel weer de behuizing. Dat is lastig zo mooi te krijgen als de Netatmo of cubesensors. Belangrijk voor de WAF uiteraard :)

Mocht iemand nog goede ideeen hebben, dan hou ik mij aanbevolen.

Verwijderd

Ik wil iedereen waarschuwen voor de inferieure CO2 sensor die in de Netatmo zit! Ik heb waarden gemeten tot 222 ppm (zie afbeelding). De sensor kan niet gekalibreerd worden, dus heb ik hem direct teruggestuurd naar Coolblue. Ze hebben mijn negatieve feedback goedgekeurd en dat is een goede zaak! De prijs van €169,99 incl. btw leek mij erg weinig. Een goede CO2-meter (o.a. SenseAir) kost circa €150 ex btw en dan heb ik het niet over de goedkope Chinese 'multimeters' waar Nederlandse leveranciers (o.a. Atal, Aktivia) enkel hun naam op zetten. Ook die CO2 meters hebben vaak een inferieure CO2 sensor die onbetrouwbaar is.

Afbeeldingslocatie: http://www.co2indicator.nl/images/Netatmo.jpg

• !null
@alex75, hoe kalibreer je hem dan bij een open raam? Hoe werkt dat?
Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 15:46: en dan heb ik het niet over de goedkope Chinese 'multimeters' waar Nederlandse leveranciers (o.a. Atal, Aktivia) enkel hun naam op zetten. Ook die CO2 meters hebben vaak een inferieure CO2 sensor die onbetrouwbaar is.
Kan best zijn met die Netatmo, maar als je het hebt over Atal en Aktivia, dan kan ik u melden dat die ook gewoon sensoren van SenseAir gebruiken, zie mijn post op de vorige pagina: http://gathering.tweakers...message/43497516#43497516

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 24-02-2015 17:02 ]

• alex75
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:19
@!null
Bij de faq staat dat " om nauwkeurige metingen te krijgen wordt de CO2 meter automatisch gekalibreerd. Hiervoor wordt aangenomen dat de CO2 concentratie minimaal eenmaal per week naar 400ppm (de CO2 concentratie van de buitenlucht) zakt. Voor de juiste werking van deze kalibratie methode dient u dus één keer per week de ruimte goed te ventileren.

Handmatig Kalibreren - Wanneer het Netatmo station op de grond valt of op een andere manier een schok krijgt kan een handmatige kalibratie nodig zijn. U kunt dit doen onder het kopje "CO2 kalibratie" bij "mijn stations'. Zodra u een handmatige kalibratie start dient u het station minimaal 6 uur aangesloten te laten.

Ik zet hem dan bij een open raam.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 15:46:
Ik wil iedereen waarschuwen voor de inferieure CO2 sensor die in de Netatmo zit! Ik heb waarden gemeten tot 222 ppm (zie afbeelding). De sensor kan niet gekalibreerd worden, dus heb ik hem direct teruggestuurd naar Coolblue. Ze hebben mijn negatieve feedback goedgekeurd en dat is een goede zaak! De prijs van €169,99 incl. btw leek mij erg weinig. Een goede CO2-meter (o.a. SenseAir) kost circa €150 ex btw en dan heb ik het niet over de goedkope Chinese 'multimeters' waar Nederlandse leveranciers (o.a. Atal, Aktivia) enkel hun naam op zetten. Ook die CO2 meters hebben vaak een inferieure CO2 sensor die onbetrouwbaar is.

[afbeelding]
Dus, je hebt je speciaal geregistreerd om "hit and run" het product van een concurrent af te kammen, met argumenten die eenvoudig weerlegd kunnen worden?

Wise enough to play the fool

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:29
Kraz schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 23:30:
[...]

Ik gebruik de Netatmo Weerstation icm Domoticz om het een en ander te regelen. 8)
Mochten jullie nog geïnteresseerd zijn; ik heb een review van de Netatmo gemaakt destijds: productreview: Netatmo Weerstation review door Kraz
@Kraz: kun je in Domoticz ook de CO2 uitlezen? En dan van welke sensor: zowel binnen als buiten?
Ik ben op zoek naar een CO2 meter voor Domoticz waarmee ik via een trigger dan gewoon een ventilatie kan inschakelen.
En kan dit ook met *uitsluitend* de buiten module ; die modules kun je los aanschaffen. De buitenmodule zou ik dan gewoon binnen zetten :-)

Homo sapiens non urinat in ventum

• ZuinigeRijder
  • Niet online
ollie1965 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 13:24:
[...]

De wetenschap is het er nog niet over eens, dat < 1200 continu gezond is.
600ppm wordt meer en meer geadviseerd en dat is dan niet alleen vanwege CO2 gehalte (bekende lichamelijke effecten vanaf 1500 als ik het goed heb) maar ook alle andere "vreemde/gevaarlijke" stoffen (VOC).
CO2 gehalte stijgt door te weinig verversing en dus ook alle andere VOC die er in de lucht zijn. Bij te weinig verversing (maar toch <1200) blijken andere VOC soms te hoog.
Vandaar het advies om op lagere CO2 te verversen.
Ik had al een VOC meter, maar sinds kort heb ik ook een Netatmo weerstation die ook CO2 meet.

Er een sterke relatie tussen CO2 en VOC, echter beide moet je eigenlijk in de gaten houden. Met koken (op inductie) merk je goed dat de VOC veel hoger kan zijn dan de CO2. Voordeel van de Netatmo is dat je de grafieken online kunt bekijken van jouw account (nadeel voor sommige is dat het online staat ivm privacy).

Met de netatmo zou je via IFTT misschien ook je ventilatie kunnen regelen.

offtopic: Grappig is dat je met het Netatmo weerstation ook in de kamer de decibellen registreert, dus ik weet nu hoeveel mijn geluid airco maakt.

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:15
Ik heb net deze ontvangen: http://shop.vair-monitor.com/index.php?rt=product/product&product_id=133 en natuurlijk meteen mee zitten spelen. Dank FutureCow voor de tip d:)b , heb je 'm zelf al besteld inmiddels?

Ik heb de CM1102 besteld, met temperatuur, luchtvochtigheid en luchtdruksensor. Fijn aan de CM1102 is dat hij relatief nauwkeurig is en dat er geen callibratie nodig is (iets met dual-beam). Er zijn twee leuke uitbreidingen waar ik (nog) niet voor gegaan ben:
- Dust sensor (in 2 maten fijnstofdeeltjes)
- geavanceerdere CO2 sensor

De stof sensor maakte het apparaat een stuk duurder en groter (en gaat dus ten koste van de WAF :) ), die betere CO2 sensor (CDM7160) klinkt wel mooi, maar op het forum van v-air lees ik wel wat probleempjes met de stabiliteit er van, voldoende om het voor nu even te laten zitten.

Mijn 1e indruk na 2 dagen spelen & meten:
  • Perfect apparaat voor tweakers: het werkt via wifi en je kunt het aan elk denkbaar home automation of ander systeem koppelen doordat je het ding kunt configureren om zijn meetwaarden via een http request ergens naar toe te sturen. Een aantal systemen wordt zelfs standaard ondersteund, zoals alles wat mqtt praat
  • de maker reageert zeer snel op vragen en problemen. 't is wel echt een eenmanszaakje, dus als hij ooit iets anders gaat doen heb je denk ik weinig garantie meer. staat tegenover dat hij al best lang bezig is met deze materie en apparaten.
  • co2 waarden reageren behoorlijk snel op veranderingen (mensen die thuiskomen of weggaan bv)
  • we ventileren de woonkamer te weinig :$
Ik laat het apparaat elke 2 minute een update naar Vera (home automation device) sturen:
Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/w3bapee29/Vera_V_Air_screenshot.png
(ja het icoontje is van de Netatmo, code = knip & plakwerk en moet nog aangepast :-)

en vanuit daar de data naar Azure:
Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/sqg09qt8x/co2_azure.png

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-12 19:30
Hoi,
Deze ochtend weer met hoofdpijn opgestaan, dus vandaag heb ik me wat ingelezen rond ventilatie/co2 etc.

Eerst ben ik op het topic "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie" terechtgekomen, en via dat topic dan weer tot hier. Interessant leesvoer!

Ik heb zelf een woning met balansventilatie (Zehnder (J.E. Stork Air) ComfoD 550). Sinds de verhuis stond hij op stand 2 (van 3). Maar daardoor werd de lucht te droog (tot <25%). Met als gevolg last van droge keel, tranende ogen houten meubels die krom trokken,... De snelle oplossing was: de ventilatie een stand lager (1/3). Nu schommelt de RV tussen 40%-50%. Aanvaardbaar.

Maar dan nu de volgende uitdaging: "gevoelsmatig" ligt de CO2 waarde te hoog, voornamelijk in de slaapkamer (hoofdpijn, suf gevoel). Ik heb geen CO2 meter. Mijn luchtvochtigheidssensor was een eenvoudig ding van Conrad.

Om te vermijden dat ik nu een tweede "ding" koop (CO2), en dan steeds moet wisselen tussen een lage ventilatie-stond (om droge lucht te vermijden) en een midden/hoge stand (om hoofdpijn te vermijden), dacht ik wat te integreren/automatiseren.

Mijn Tweakers-gehalte is lang niet zo indrukwekkend als dat van jullie. :)

Ik dacht aan een Netatmo Weerstation. Ik zag op 50Five een actie voor een weerstation + extra binnenmodule voor 199€. Hiermee kan ik meteen in twee ruimtes CO2 meten (woonkamer + slaapkamer), en meteen ook de RV.

Via OpenHAB (standaard integratie met Netatmo) kan ik hiermee zaken uitlezen, en op basis daarvan de ventilatie unit aansturen (ook standaard integratie met StorkAir).

Het enige waar ik wisselende/tegenstrijdige informatie over lees, is de nauwkeurigheid van de CO2 sensor van Netatmo.

Dus een lang verhaal voor uiteindelijk een eenvoudige vraag: is de CO2 sensor van Netatmo nauwkeurig genoeg om mijn balansventilatie op aan te sturen?

Vb:
* Beide kamers lager dan 800 ppm => stand 1;
* Minstens één kamer boven 1200 ppm => stand 3;
* In andere gevallen => stand 2;

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@DriesA De Netatmo is niet altijd even betrouwbaar qua CO2-meting meen ik eens gelezen te hebben. --> Had je zelf ook al gevonden.

Als het je puur om de CO2-meting te doen is kun je ook naar een MH-Z19 sensor kijken (aan een ESP8266). Geen idee of die nauwkeuriger is dan een Netatmo, maar de sensor is ook maar 20 euro ipv €149 voor een Netatmo

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 28-03-2017 10:31 ]

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-12 22:02
DriesA schreef op maandag 27 maart 2017 @ 23:29:
...

Het enige waar ik wisselende/tegenstrijdige informatie over lees, is de nauwkeurigheid van de CO2 sensor van Netatmo.

Dus een lang verhaal voor uiteindelijk een eenvoudige vraag: is de CO2 sensor van Netatmo nauwkeurig genoeg om mijn balansventilatie op aan te sturen?

Vb:
* Beide kamers lager dan 800 ppm => stand 1;
* Minstens één kamer boven 1200 ppm => stand 3;
* In andere gevallen => stand 2;
Hoe nauwkeurig heb je nodig? Als 1200 in werkelijkheid + of - 50 is, of zelfs 100.... Als jouw klachten verdwijnen bij de gekozen setting is het goed toch? Weet iemand wat voor sensor er in de netatmo zit?

• DriesA
Alvast bedankt voor enkele reacties.

@tsjoender : terechte opmerking. Ik zoek eens een bedrijf in de buurt die dit doet. Ik ken wel mensen met een balansventilatie, maar niemand die er na de initiële installatie degelijk onderhoud aan gedaan heeft. Ik ben ook niet zeker of de ventilatie initieel wel goed is ingeregeld. En dan nog: als de kuisvrouw met haar stofdoek over die uitblaasmondjes veegt, zie ik het al meer open/dicht gaan. Hier is dus ruimte voor verbetering. :-)

@ThinkPad : de MH-Z19 had ik ook in dit topic gevonden. Deze is inderdaad goedkoper. Geen idee of de CO2 sensor echt nauwkeuriger is. De Netatmo heeft voor mij een iets beter out-of-the-box gehalte, kan ook de luchtvochtigheid meten, en op termijn wil ik ook de uitbreidingsunit kopen om de regen te meten (om screens mee aan te sturen). De hogere initiële investering kan ik dus over meerdere aspecten "afschrijven". Alleen weet ik niets over de nauwkeurigheid van dat ding. In dit topic heb ik inderdaad één negatieve post gelezen (door @Verwijderd ). Maar gezien dat zijn enige post ooit is op Tweakers, vermoed ik dat er een hidden agenda achter zit.

@balk : de CO2 meting dient absoluut niet voor wetenschappelijke doeleindes. :-) Ook de grenswaardes die ik vermeld (800-1200 ppm) zijn zeer arbitrair. Voor de sturing van de ventilatie-unit mag je er wel 50ppm (of misschien zelfs 100ppm) naast zitten, niet? Als ik merk dat hij te laat een tandje bijsteekt of de hele dag door een orkaan in mijn woning probeert tot stand te brengen, kan ik nog wat met die grenswaardes spelen.

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

• DriesA
Ter info: ik heb de knoop doorgehakt en een Netatmo gekocht.

Ik zal mijn bevindingen binnenkort delen.

Ik heb via 50Five een "weerstation pakket" gekocht. Voor 199€ heb je dan: twee binnenmodules (CO2, luchtvochtigheid, barometer, temperatuur en geluidsmeter (de relevantie van die laatste...) en één buitenmodule (temperatuur, luchtvochtigheid).

Als je dan je product in je winkelmandje zet (nadat je een account hebt aangemaakt) en dan nog 24h wacht, krijg je nog een mail met een kortingscode om je helemaal te overtuigen (5%). Zo heb ik dus 189.05€ betaald. :-)

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-12 20:10

Trebbors

Failure is no option!

DriesA schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 10:48:
Ter info: ik heb de knoop doorgehakt en een Netatmo gekocht.

Ik zal mijn bevindingen binnenkort delen.

Ik heb via 50Five een "weerstation pakket" gekocht. Voor 199€ heb je dan: twee binnenmodules (CO2, luchtvochtigheid, barometer, temperatuur en geluidsmeter (de relevantie van die laatste...) en één buitenmodule (temperatuur, luchtvochtigheid).

Als je dan je product in je winkelmandje zet (nadat je een account hebt aangemaakt) en dan nog 24h wacht, krijg je nog een mail met een kortingscode om je helemaal te overtuigen (5%). Zo heb ik dus 189.05€ betaald. :-)
Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen!

• DriesA
bartvb schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 09:28:
[...]

Offtopic hier maar is een enthalpiewisselaar geen betere optie dan de ventilatiestand omlaag halen om de RV soort van acceptabel te krijgen?
Die heb ik al. Voor we een enthalpiewisselaar hadden, zakte de luchtvochtigheid soms tot 20%! Er zijn woestijnen die beter scoren. Dankzij de enthalpiewisselaar komt hij al nooit meer onder de 35%. Als het huis "goed in gebruik" is (wassen, koken, mensen aanwezig), zit het nu wel ongeveer goed (45%). Maar we zijn nu twee weken op vakantie geweest, en met de ventilatie op de laagste stand (er liep nog een kat rond :) ), toch slechts 35% luchtvochtigheid toen we thuiskwamen.
Trebbors schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 21:46:
[...]

Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen!
Het heeft wat langer geduurd, maar hier gaan we dan. :-)
Ik heb het Netatmo pakketje ontvangen op 3 april, 1 dag voor we op reis vertrokken. Op zich vond ik dat een prima timing. Zo kon de binnenunit zich calibreren als we weg waren, en had ik een ideale 'nulmeting'. Ik heb twee meetpunten, de keuken en de slaapkamer. De enige bewoner tijdens onze vakantie was een kat. We hebben een vrij grote woning, dus ik veronderstel dat de kat geen grote invloed heeft gehad op de meetwaardes.

Ondertussen zijn we vier dagen terug, dus kan ik wat conclusies meegeven:
* De keuken gaf de eerste week van onze vakantie (afwezigheid) de te verwachten resultaten aan, hij begon met 450ppm, en daarna een schommeling rond de 400ppm.
* In de slaapkamer begon de meting met enkele gekke bokkesprongen (metingen tussen de 800 en de 300 ppm), zonder aantoonbare oorzaak. Na twee dagen was dit gedaan, en ook dan zag je waardes rond de 400ppm (450-350).
=> Eerste conclusie: geef de binnenmodules wat tijd om te calibreren. Als je in de instellingen duikt, zie je ook de status ("calibrating"). Het zit een beetje verborgen, dus ik kan me inbeelden dat sommigen verbaasd zijn als ze direct out-of-the-box een gek meetresultaat krijgen.

Als ik naar de tweede week zonder bewoners keer, zag ik het CO2 peil verder zakken. Schommelingen rond de 350ppm, met 335ppm als 'dieptepunt'. Ik heb één onverklaarbare piek gezien (600ppm) in de keuken. Mogelijk een inbreker? :) Een meting onder de 400ppm zou niet logisch mogen zijn (wereldwijd is het gemiddelde van de buitenlucht 400ppm, dacht ik). Dus ofwel zit er een kleine onnauwkeurigheid in de meting, ofwel komt het door het Limburgse groen waar we wonen. :)

Zodra we thuis kwamen, schoot de CO2 omhoog. Ik heb geen referentie-meetinstrument, dus ik kan de nauwkeurigheid van de binnenmodules niet benchmarken. Maar de pieken zijn wel héél goed te verklaren met hoe we in de woning leven.
* In de slaapkamer zie je het CO2 peil zeer gradueel stijgen elke nacht van 450ppm naar 1050ppm. Ik was verbaasd dat het CO2 peil zo hoog kan stijgen, ondanks onze balansventilatie. Doet je wat nadenken. Ik heb vorige nacht het raam opengezet, om te zien welke invloed het had. Maar de wederhelft had geen interesse in mijn CO2 metingen en heeft het raam 's nachts dichtgezet (het was te koud). Ik probeer nog eens. ;)
* Gisteren hadden we bezoek in de keuken. Er zaten 4 volwassenen en 2 (hyperactieve) kinderen in de keuken. Het CO2 peil evolueerde vrij snel naar 1000ppm (je krijgt een alert op je smartphone als je boven die grens zit - kan je configureren). Nadat het bezoek vertrokken is (we hebben ze niet weggestuurd wegens zuurstoftekort of zo), zag je het CO2 niveau terug zakken.
* De slaapkamer zakt gedurende de dag uiteindelijk terug tot 400ppm. Prima dus.
* De keuken zakt overdag zelden onder de 550ppm. 's morgens zit hij wel rond de 400ppm.

Het is moeilijk om een zinvolle conclusie te trekken over de nauwkeurigheid van de Netatmo binnenmodules als je geen betrouwbaar apparaat er naast kan zetten dat referentie-metingen doet. Maar ik zie wel duidelijk een verband tussen de CO2 grafiekjes van Netatmo en onze aanwezigheid in die ruimtes. Dus volgens mij zijn ze wel nauwkeurig genoeg om vb. een ventilatiesysteem op aan te sturen. Dat gaat een volgende stap zijn.

Als jullie nog iets willen weten, shoot!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:52

WNT

Vanmorgen het hele topic gelezen en ik ben weer een heel stuk wijzer, waarvoor dank. Ik ben denk ik voorlopig op zoek naar stand alone iets om CO2 te meten en kwam de Netatmo Home Coach tegen (https://www.netatmo.com/nl-NL/product/aircare/homecoach) iemand hiermee bekend?

• MadDog11
  • Laatst online: 22:37
Tja, da's volgens mij het weerstation van Netatmo
https://tweakers.net/pric.../netatmo-weerstation.html

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:50
Ondertussen ook een beetje aan het oriënteren naar CO2 sensoren voor binnen, maar het lijkt erop dat echte CO2 sensoren voor in combinatie met Arduino / ESP niet echt te vinden zijn in Nederland, klopt dat? Anderzijds zit ik ook nog aan de Netatmo te denken, puur vanwege het feit dat het out-of-the-box gewoon werkt.

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-12 14:34

Nhz

Ik wil ons (zwave) domotica systeem graag uitbreiden met (onder andere) meer Co2 sensoren. Momenteel worden zaken als verlichting, beregening en verwarming al gestuurd via allerlei draadloze zwave relais en sensoren. Voor de temperatuur gebruik ik bijvoorbeeld de Fibaro brandmelders en voor regen/wind heb ik een Netatmo. Ik kan natuurlijk in elke kamer van het huis een Netatmo plaatsen, maar die dingen zijn prijzig en lastig netjes weg te werken. Daarnaast zitten er beperkingen aan het aantal units per hoofdmodule.

Ik wil graag naar een allround/modulaire oplossing voor zowel Co2, temperatuur alsmede aanwezigheidsdetectie en wellicht ook de lichtintensiteit. Het mooiste zou zijn wanneer ik alle sensoren in 1 kastje weet te monteren, die ik in diverse ruimtes in huis op kan hangen. Wanneer dit via wifi uit te lezen is zou natuurlijk helemaal geniaal zijn, maar op zich is dat geen noodzaak.

Omdat ik tot op heden alles met min-of-meer kant-en-klare oplossingen heb kunnen doen heb ik weinig ervaring met het zelf fabriceren van sensoren en dergelijke. Ik weet dat er mogelijkheden zijn om met bijvoorbeeld een arduino sensoren uit te lezen, maar dat heb ik nooit gedaan. Hopelijk kan ik hier enkele zetjes in de goede richting krijgen. Is de door mij geschetste oplossing uberhaubt haalbaar (voor een redelijke beginner)?

Groetjes

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08:20
Ik wil ook graag een CO2 meter kopen en zat naar de Senseair te kijken. Nu heeft de Netatmo ook CO2 meting en nog andere leuke gadgets, maar is die Netatmo een beetje nauwkeurig? Of valt het niet te vergelijken met een Senseair FAI light?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Andrehj
Een uitbreidingsmodule van netatmo is goedkoper.
https://www.coolblue.nl/product/372176/netatmo-nim01-ww.html

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:47
Yep, maar hoe hang ik die aan mijn WTW unit met 0-10V ingang?
Het is wel de bedoeling dat er een betrouwbaar, niet van Domoticz of ander knutselpakket afhankelijk, systeem komt. Ik zoek iets wat ik aan de muur kan schroeven en gewoon bedraad kan verbinden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:48
Ik zou graag de CO2 (+ VOC, vochtigheid en temperatuur zou een bonus zijn) meten in 3 verschillende ruimtes.

Een Netatmo of iets zoals dit doen eigenlijk perfect wat ik wil, maar x3 wordt het natuurlijk nogal prijzig.

Welke zelfbouw mogelijkheden bestaan er? Ik heb slechts 1 RPi (die in een berghok leeft :+), dus een MH-Z19 hier direct op aansluiten is geen optie. Ik wil trouwes alles gaan beheren in Hass.

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:56
Zijn er ook kant en klare oplossingen als de Netatmo waarbij je niet compleet afhankelijk bent van servers van de fabrikant?

Of kom ik dan in het zelfbouw segment terecht?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:28

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Toppe: Mooi dat het nu lijkt te werken. Wel vreemd dat het zolang duurde voordat je bruikbare waardes kreeg. Misschien moest je sensor nog even bijkomen van zijn avontuur op 3,3 volt? :P
Dacuuu schreef op maandag 23 december 2019 @ 08:14:
Eindelijk, het werkt!

@CurlyMo @klump4u @Toppe , bedankt voor de hulp. Uiteindelijk bleek het de Nodemcu te zijn die niet meer fris is. De VIN gaf 4.7v af,
Wel vreemd, want de MH-Z19 zou aan 4,5 volt al genoeg moeten hebben. Heb je die 4,7 volt met last gemeten? Mocht hij met last flink inzakken, dan had je het wellicht kunnen oplossen met een condensator. Maar goed, het werkt nu al met een andere NodeMCU :)
Jesse- schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:23:
Zijn er ook kant en klare oplossingen als de Netatmo waarbij je niet compleet afhankelijk bent van servers van de fabrikant?
Je kunt kijken naar sensoren die bij je mechanische ventilatie of WTW-installatie passen. Die communiceren direct met elkaar, zonder internet. Maar ik weet niet of dat is waar je naar op zoek bent? Je kunt dan bijvoorbeeld niet de gemeten waardes pushen naar je Domotica-software.

Daarnaast heb je sensoren die de waarde gewoon op een LCD-schermpje laten zien. Maar is dat wat je wil?

Met andere woorden: welke functionaliteit zoek je? Los van je eis dat het niet met de cloud verbonden mag zijn.

Zelfbouw blijft het goedkoopst en is relatief eenvoudig. Vier draadjes verbinden, ESPEasy flashen en je bent (meestal) klaar. Zo heb ik thuis snel drie van die dingen gemaakt en ze werken perfect. Kosten: zo'n 18 euro per stuk.

[ Voor 40% gewijzigd door Gizz op 23-12-2019 10:34 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:56
Gizz schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:27:

[...]

Je kunt kijken naar sensoren die bij je mechanische ventilatie of WTW-installatie passen. Die communiceren direct met elkaar, zonder internet. Maar ik weet niet of dat is waar je naar op zoek bent? Je kunt dan bijvoorbeeld niet de gemeten waardes pushen naar je Domotica-software.

Daarnaast heb je sensoren die de waarde gewoon op een LCD-schermpje laten zien. Maar is dat wat je wil?

Met andere woorden: welke functionaliteit zoek je? Los van je eis dat het niet met de cloud verbonden mag zijn.

Zelfbouw blijft het goedkoopst en is relatief eenvoudig. Vier draadjes verbinden, ESPEasy flashen en je bent (meestal) klaar. Zo heb ik thuis snel drie van die dingen gemaakt en ze werken perfect. Kosten: zo'n 18 euro per stuk.
Eigenlijk zoek ik een soort van Netatmo waarbij de gegevens (zoals CO2 en temperatuur) naar een eigen (smarthome)platform gelogd worden. Zodat ik zelf eigenaar ben van de data en het spul blijft werken wanneer de fabrikant besluit kopje onder te gaan.

Wat dat betreft klinkt zelfbouw wel als een goede optie. Het grote voordeel van een kant-en-klaar oplossing is alleen de vormfactor. Als ik zelf met bordjes en sensoren aan de slag ga moet het resultaat ergens in een donker hoekje weggestopt worden.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Jesse- schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:39:
[...]

Eigenlijk zoek ik een soort van Netatmo waarbij de gegevens (zoals CO2 en temperatuur) naar een eigen (smarthome)platform gelogd worden. Zodat ik zelf eigenaar ben van de data en het spul blijft werken wanneer de fabrikant besluit kopje onder te gaan.
Voor zover ik weet kom je dan op zelfbouw uit. Zeker door de eis dat het te koppelen moet zijn met een ander platform.
Het grote voordeel van een kant-en-klaar oplossing is alleen de vormfactor. Als ik zelf met bordjes en sensoren aan de slag ga moet het resultaat ergens in een donker hoekje weggestopt worden.
Er zijn online veel behuizingen te vinden door DIY elektronicaprojectjes. Van simpel plastic tot behuizingen die uit een blok aluminium bestaan (en diverse kleurtjes), dus het hoeft niet per definitie foeilelijk te zijn :P

Je kunt ook een behuizing (laten) 3d-printen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Jesse- schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:39:
[...]

Wat dat betreft klinkt zelfbouw wel als een goede optie. Het grote voordeel van een kant-en-klaar oplossing is alleen de vormfactor. Als ik zelf met bordjes en sensoren aan de slag ga moet het resultaat ergens in een donker hoekje weggestopt worden.
Daar was ik ook lang naar op zoek (ben niet zo handig met een soldeerbout, maar wel met software...).
Ik heb onlangs ingeschreven op deze https://www.kickstarter.c...ality-monitor/description

Kant-en-klaar product en kan lokaal via MQTT loggen zonder dat je hun cloud-diensten hoeft te gebruiken.
Zodra hij geleverd wordt (verwachting april 2020) zal ik hier mijn bevindingen wel terugkoppelen.

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-12 13:25
Gizz schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:54:
@Jesse- Voed je de sensor wel met 5v? Als ik het me goed herinner hebben we in dit topic eerder gezien dat er met 3,3v gevoed werd en er dan gekke dingen gebeurde.

@cville Op het eerste gezicht volgen de grafieken elkaar best redelijk, op een paar kleine uitzonderingen na. Lijkt me dat ze beiden dus, binnen de verwachtingen die je mag hebben van deze sensor, best netjes de omgeving volgen. De kans dat de omgeving 100% stabiel is kun je als 0 beschouwen.

Vergeet verder niet dat dit geen sensor is van honderden euro's. Hij heeft een onbetrouwbaarheid van 50ppm + 5%. Is dat voldoende voor wetenschappelijke metingen? Totaal niet. Is dat voldoende om te meten dat in een kamer het CO2 niveau oploopt en dat de ventilatie harder moet werken? Dat zeker :)
Ik begrijp dat er fluctuaties in het CO2 gehalte zitten, het gaat mij echter om de verschillen. Kijk hieronder naar mijn andere 2 sensoren (types in de legenda) en met name tussen 02:00 en 05:00. Dit is een veel rustiger beeld met veel kleinere verschillen. Maar ook daar is de piek om 01:23 in de Netatmo niet verklaarbaar. De verschillen na 06:00 zijn misschien verklaarbaar uit het verschil in hoeveelheid planten tussen de eetkamer/keuken en de zitkamer (in open verbinding met elkaar).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EE_xUfnFmRGpmJxRc2EYLe7brSQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pJI9fhk6mLWslNQVcc9laGLb.png?f=fotoalbum_large

Zijn de MHZ19B's bruikbaar? Absoluut. Ik had alleen meer een Netatmo-achtig gedrag en minder individuele verschillen verwacht. De spikes blijven onverklaard.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

cville schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:05:
[...]

Ik begrijp dat er fluctuaties in het CO2 gehalte zitten, het gaat mij echter om de verschillen. Kijk hieronder naar mijn andere 2 sensoren (types in de legenda) en met name tussen 02:00 en 05:00. Dit is een veel rustiger beeld met veel kleinere verschillen. Maar ook daar is de piek om 01:23 in de Netatmo niet verklaarbaar. De verschillen na 06:00 zijn misschien verklaarbaar uit het verschil in hoeveelheid planten tussen de eetkamer/keuken en de zitkamer (in open verbinding met elkaar).

[Afbeelding]

Zijn de MHZ19B's bruikbaar? Absoluut. Ik had alleen meer een Netatmo-achtig gedrag en minder individuele verschillen verwacht. De spikes blijven onverklaard.
Ruis? En geen filtering of uitmiddeling daarvan.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@cville Ik kan me voorstellen (een bron heb ik niet) dat de Netatmo softwarematig nog wat met de data van de sensor doet. Wij halen de data uit de MH-Z19B en plaatsen die zonder enige bewerking in een database. Althans, zo doe ik het.

Het zou best kunnen dat de Netatmo bijvoorbeeld 30 samples (metingen) ophaalt, de hoogste 5 en laagste 5 negeert, van de resterende 20 het gemiddelde uitrekent en alleen dat getal doorgeeft. Dan krijg je vanzelf een grafiek die er een stuk gelijkmatiger uitziet dan die van een sensor met een redelijke afwijking waarbij elke meting meetelt.

In de specificaties zie ik dat Netatmo dezelfde onnauwkeurigheid als een MH-Z19B noemt (dus 50ppm + 5%).

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
cville schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:07:
[...]

Onwaarschijnlijk. De eerder door mij geposte spikes duurden vele minuten en ik sample eens per 2 minuten.
Filtering in de Netatmo en (vooral de) DUCO?

Ik zou voor de MH-Z19B ook een moving average of intelligente smoothing methode gebruiken.

• cville
ANdrode schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:03:
[...]

Filtering in de Netatmo en (vooral de) DUCO?

Ik zou voor de MH-Z19B ook een moving average of intelligente smoothing methode gebruiken.
Ik heb een 5 perioden (10min) moving average ingesteld:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbA9giUBsTGq-NPpRGahNoTkPKs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qxXw58xFdImQkwq1bEuoxJg8.png?f=fotoalbum_large

Ik weet niet of de Netatmo en de Duco intern middelen.

[ Voor 4% gewijzigd door cville op 22-04-2020 15:40 ]

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-12 14:57
@Rezania Hoe handig ben je met solderen/elektronica/software? Ik zal hier mijn setup delen:
- 1x Raspberry pi (3B, met SD kaart, case, 5V adapter, netwerkkabel in meterkast) ~70€
Hier draai ik Home Assistant op via ESPhome de data van de sensoren krijgt. Slaat deze op in een database
- 3x ESP8266 met MH-z19b (Wemos D1, MHz19b, simplere temperatuur sensor, 5V USB uit oude telefoon adapters, PCB laten maken bij JLBPCB) ~ 3x €30
Hier draait
- USB-serial adapter, om ESP8266 te programmeren, ~€5

Samen €165 voor wat je nodig hebt, maar dan moet je zelf nog veel programmeren.
- https://www.home-assistant.io/
- https://esphome.io/

Als je kant en klaar wil, kun je bijvoorbeeld naar Netatmo (Healty Home?) kijken voor €100 per sensor module.

[ Voor 5% gewijzigd door Slaut op 13-08-2020 11:02 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Slaut
Beter is Netatmo weather station met de uitbreidingen

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-11 22:25
@AUijtdehaag , heb jij een Netatmo, en zoja, ben je er tevreden over ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• PentaClover
AUijtdehaag schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:23:
@PentaClover
Ja die heb ik. En heb nog 2 uitbreiding modules bijbesteld.
1 had waterschade en heb ik laten stuiteren (eigen domme schuld).
Dan heb ik 3 indoor modules en 1 basis station + buitenmodule
Maar werken prima, en alles in domoticz of home assistant. (wel via cloud)
Heb het nu ruim een jaartje
Ik zat in dit topic te kijken wat er allemaal mogelijk is voor CO2 meters, en ben op zoek naar iets dat in Domoticz mee kan lopen, De Netatmo met extra binnen units lijkt wel erg makkelijk in gebruik, hoe zit dat met batterij gebruik eigenlijk, valt dat mee, of tegen ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• cville
PentaClover schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:43:
@AUijtdehaag Ah dat is jammer, was al bijna een winkelmandje aan het vullen bij CoolBlue ;(
Omdat ik niet van de cloud afhankelijk wil zijn en ook omdat de Netatmo update frequentie laag is (1 x per 10min), heb ik er zelf 2 gebouwd op basis van een MHZ19B.

• PentaClover
cville schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:55:
[...]
Omdat ik niet van de cloud afhankelijk wil zijn en ook omdat de Netatmo update frequentie laag is (1 x per 10min), heb ik er zelf 2 gebouwd op basis van een MHZ19B.
Was dat veel werk ?

• Rezania
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-11 10:00
Heb op aanraden van een post hierboven naar Netatmo gekeken en hun Smart Home Weather Station gekocht. Nu opgezet, met de gedachte dat beide modules ook wel binnen kunnen functioneren. Maar klopt het dat die losse module die erbij zit geen CO2 kan meten? :?

Had ik beter voor die Healthy Home unit kunnen gaan?

[ Voor 9% gewijzigd door Rezania op 23-08-2020 17:57 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D • Gigabyte X570 Aorus Elite • Corsair Vengeance LPX 2x16 GB 3600 Mhz • ASRock Radeon RX 6800 • Samsung 980 1TB • Samsung 980 Pro 2TB • WD Blue 1TB • Corsair RM850 Gold • Fractal Define R6 Closed

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rezania
De buitenmodule meet geen co2 inderdaad.
Daar heb je extra binnenmodules voor.
https://www.netatmo.com/n...therstation/indoor-module

• cville
Rezania schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:56:
Heb op aanraden van een post hierboven naar Netatmo gekeken en hun Smart Home Weather Station gekocht. Nu opgezet, met de gedachte dat beide modules ook wel binnen kunnen functioneren. Maar klopt het dat die losse module die erbij zit geen CO2 kan meten? :?

Had ik beter voor die Healthy Home unit kunnen gaan?
Het meten van het CO2 gehalte in de buitenlucht is niet zo zinvol. De minimumwaarde is ongeveer 415ppm. Voor een up to date waarde zie hier of hier.

Je hebt een CO2 sensor om de luchtkwaliteit binnen te meten waar het CO2 gehalte, afhankelijk van de ventilatie varieert tussen de 500ppm en de 2000ppm. Een CO2 sensor buiten heeft geen toegevoegde waarde.

• Rezania
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-11 10:00
AUijtdehaag schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 18:15:
@Rezania
De buitenmodule meet geen co2 inderdaad.
Daar heb je extra binnenmodules voor.
https://www.netatmo.com/n...therstation/indoor-module
Ah, zie het nu. Aangezien ik die buitenmodule helemaal niet nodig heb, is de Healthy Home unit een beter idee misschien? Kan je daar een extra binnenmodule aan koppelen?

Trouwens, geen van de Netatmo modules meet fijnstof, correct?

AMD Ryzen 7 5800X3D • Gigabyte X570 Aorus Elite • Corsair Vengeance LPX 2x16 GB 3600 Mhz • ASRock Radeon RX 6800 • Samsung 980 1TB • Samsung 980 Pro 2TB • WD Blue 1TB • Corsair RM850 Gold • Fractal Define R6 Closed

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rezania De Netatmo Healthy Home Coach is niet uitbreidbaar met binnenmodules.
Dus je hebt de juiste gekocht.
Enige wat je moet doen is additionele binnen modules kopen (max 3) om op meerdere plaatsen co2 te meten.
Ik heb onlangs via netatmo besteld, echter duurt de levering nu al 10 dagen (was 4 dagen beloofd)

ik heb ze verder ook in Home assistant
https://www.mupload.nl/img/rxfuzpc2sgv7v.jpg

Fijnstof meet hij niet inderdaad.

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:06
Ook ik zit regelmatig te kijken naar CO2 modules, maar ofwel de prijs ofwel het hoge DIY gehalte houden mij tegen. Heb het liefste een simpele app met wat grafieken of tabellen.

Nu lijkt Netatmo een goede oplossing, behalve prijs dus. Echter heb ik sinds kort dus Velux dakramen die met een afstandsbediening open kunnen. Netatmo heeft dus een samenwerking met Velux en een module gemaakt daarvoor: VELUX ACTIVE with NETATMO

Nu is dat weer wat duurder dan het weerstation of de healthy home coach. Maar heeft iemand ervaring hiermee? Is de app van de Netatmo/Velux ongeveer hetzelfde als die van de healthy homecoach of weerstation (met binnenmodule)? En werkt dat een beetje?

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:05
Zoekende naar info over de kwaliteit van CO2 meters, kwam ik het volgende recente (2020) rapport tegen:
Performance assessment of low-cost environmental monitors and single sensors under variable indoor air quality and thermal conditions

Op sommige sites gratis te downloaden zoals https://www.sciencedirect...cle/pii/S0360132320307836

Interessant is de volgende grafiek (referentie is de LI-COR 850 gas analyser):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPnaafFgTDHwuYNHdZ_yfVwzK-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJl0QZ8QN2CEG3p8YcHXZBmw.jpg?f=fotoalbum_large

Fig. represents the results of the performance assessment of low-cost CO2 monitors and single-parameter sensors relative to the reference monitor. The performance of the tested units was good with PCC >0.80 and β in the range of 0.61–1.12 except for the Foobot monitor. All the consumer grade monitors except uHoo reported peak values under the reference. Considering the whole duration of the experiment, the Kaiterra under-reported the reference CO2 concentration with an MRE of 3%, the Awair of 8%, the AirVisual of 11%, the Netatmo_i of 24% and the uHoo of 48%. The peak concentration recorded by Netatmo_i had a delayed response relative to all other monitors. Thus, the PCC for Netatmo_i was ~0.80, while all other monitors' PCC exceeded 0.97. The Foobot showed by far the worst results with no positive correlation (PCC = −0.36) and MRE = 122%, meaning that it cannot reliably be used to monitor CO2 concentrations.

Over de twee losse sensors staat het volgende beschreven:

The tested single sensors, namely SCD40 and K30, were very strongly correlated (PCC = 0.99 for both) with the LI-COR data. The SCD40 was the most accurate as its reported peak concentration deviated from the reference just by 3%, and the MRE was 6%, while the K30 under-reported the CO2 concentration by 12% on average and showed a short time delay. The CO2 increase was also observed for candle burning and essential oil heating activities, although not significant enough to merit further analysis when compared to CO2 injection.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-12 13:31
Tsja... Besloten dat we ook wel eens graag de luchtkwaliteit in huis willen meten. Jaren '70 huis, geen mechanische ventilatie (behalve de afzuigkap, 8) ) en natuurlijke ventilatie via de niet meer zo geweldige kozijnen - die hopelijk in 2021 vervangen worden.

Ik was er, met behulp van dit topic, eigenlijk wel uit dat het de Netatmo zou worden.

Mijn eisen zijn namelijk:
* Plug & Play
* Registratie van waarden met eenvoudige mogelijkehdi terug te kijken (grafiekjes enzo).
* Acceptabele meetwaarden
* Acceptabele prijs

Nu vond ik de roze kleur van die dingen niet geweldig, maar de vrouw des huizes vond ze verschrikkelijk. Ze passen totaal niet bij het interieur.

Nu dus de vraag: iemand nog een goed idee? Kun je die dingen verstoppen of werken ze dan niet meer fatsoenlijk? Kun je ze in andere kleuren krijgen? Of is er nóg een betaalbaar alternatief dat ook aan mijn eisen voldoet? De SenseAirs die veel mensen hebben bijvoorbeeld, hebben die app niet toch?

Hier zou een handtekening kunnen staan.

• evleerdam
Patrick_6369 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:34:
Tsja... Besloten dat we ook wel eens graag de luchtkwaliteit in huis willen meten. Jaren '70 huis, geen mechanische ventilatie (behalve de afzuigkap, 8) ) en natuurlijke ventilatie via de niet meer zo geweldige kozijnen - die hopelijk in 2021 vervangen worden.

Ik was er, met behulp van dit topic, eigenlijk wel uit dat het de Netatmo zou worden.

* Plug & Play
* Registratie van waarden met eenvoudige mogelijkehdi terug te kijken (grafiekjes enzo).
* Acceptabele prijs

Nu vond ik de roze kleur van die dingen niet geweldig, maar de vrouw des huizes vond ze verschrikkelijk. Ze passen totaal niet bij het interieur.

Nu dus de vraag: iemand nog een goed idee? Kun je die dingen verstoppen of werken ze dan niet meer fatsoenlijk? Kun je ze in andere kleuren krijgen? Of is er nóg een betaalbaar alternatief dat ook aan mijn eisen voldoet? De SenseAirs die veel mensen hebben bijvoorbeeld, hebben die app niet toch?
Weerstation kopen van Netatmo? Binnenmodule is grijs.

https://www.netatmo.com/nl-nl/weather/weatherstation

Afbeeldingslocatie: https://medias.netatmo.com/images/products/NIM/:/rs=w:300/qt=q:90/:/products/NIM?trimed=true&breakpoint=fullhd

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

* Plug & Play
* Acceptabele prijs

Ik zoek ook zoiets, maar eigenlijk iets wat domweg niet via een app / internet werkt, maar wat ik lokaal met een draadloos protocol (voorkeur voor 433mhz) zelf kan loggen in domoticz.
Gewoon een simpele sensor, geen poespas, wel accuraat, en ook voor een acceptabele prijs.
Dit soort vind ik dus veeeeeeel te bloated en duur...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Patrick_6369
@evleerdam Ik heb wel naar zo'n Weerstation gekeken daarom, maar dat is financieel weer een heel ander plaatje. Weerstation en één binnenmodule kosten € 240 via de Netatmo webshop en een enkele Health Monitor € 99. Wordt me dan toch iets te gortig, zeker omdat ik geen enkele wens heb om het lokale weer te kunnen zien in de app (daarvoor heb ik ramen in mijn huis :+ ).
Toch bedankt voor je reactie!

[ Voor 3% gewijzigd door Patrick_6369 op 08-01-2021 16:14 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@DropjesLover Ik denk dat de markt voor een apparaat dat jij zoekt (kant-en-klaar + samenwerken met DIY domotica) vrij klein is en je daarom niet tot weinig vindt.

Iemand die niet weet hoe ze met software als Domoticz of Home Assistant + bijbehorende hardware een eigen domotica-systeem bouwen en onderhouden gaan vaak voor de Netatmo-achtige oplossingen (kant-en-klaar, duur, app van de fabrikant)

De tweakers die wél zelf knutselen en hun eigen domotica bouwen durven het vaak wel aan om vier draadjes te solderen (of kennen iemand die dat kan) en maken voor €25 hun eigen sensor.

Dan hou je nog een erg kleine groep over van mensen die wel een sensor via een protocol (433Mhz / Z-wave / MQTT) willen laten babbelen met hun eigen geknutselde domotica, maar die geen 4 draadjes willen solderen en ook niet de prijs willen betalen van een kant-en-klare sensor die op de massa gericht is.

Voor zover ik weet is er nog geen fabrikant met een product voor de laatste groep en ik snap ergens ook wel dat het niet echt een interessante doelgroep is om als bedrijf je geld op in te zetten. Wellicht komt er in de toekomst nog iets van een z-wave/zigbee/wifi fabrikant, maar je ziet dat die vooral hun pijlen richten op relais en verlichting en niet op dit soort sensoren. Is natuurlijk ook een niche, want met alleen een sensor ben je er nog niet echt (vervolgens wil je je ventilatie aansturen).

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 08-01-2021 16:23 ]

• evleerdam
Patrick_6369 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:11:
@evleerdam Ik heb wel naar zo'n Weerstation gekeken daarom, maar dat is financieel weer een heel ander plaatje. Weerstation en één binnenmodule kosten € 240 via de Netatmo webshop en een enkele Health Monitor € 99. Wordt me dan toch iets te gortig, zeker omdat ik geen enkele wens heb om het lokale weer te kunnen zien in de app (daarvoor heb ik ramen in mijn huis :+ ).
Toch bedankt voor je reactie!
Weerstation en 1 binnenmodule kosten 170 euro via netatmo en via bol.com 149 euro.

https://shop.netatmo.com/...er-station/weatherstation

https://www.bol.com/nl/p/...AQ9Oog.1_5.6.ProductImage

Daarnaast volledig met je eens dat het vrij prijzig is.

Aan degene die het Netatmo weerstation al hebben, je kan zeker niet alleen binnemodules kopen? Anders zou dat nog de beste optie zijn, enkel een binnemodule is 70 euro en ik neem aan dat dat vergelijkbaar is met zo'n healthy home coach van 100 euro.

• Patrick_6369
evleerdam schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:20:
Weerstation en 1 binnenmodule kosten 170 euro via netatmo en via bol.com 149 euro.

Oeh, ik had niet gezien dat het al met één binnenmodule is, maakt het al een ander verhaal! Thanx!
Blijft dan nog steeds jammer van de extra functies en de plaats en stroom die de buitenmodule gaat gebruiken zonder dat ik er wat mee doe, maar à la.

Ik houd mijn hoop nog op die ene Tweaker die met de geweldige outsider op de proppen komt (misschien tegen beter weten in..)

• NIB0R
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:03
evleerdam schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:20:
[...]

https://www.bol.com/nl/p/...AQ9Oog.1_5.6.ProductImage

Daarnaast volledig met je eens dat het vrij prijzig is.

Aan degene die het Netatmo weerstation al hebben, je kan zeker niet alleen binnemodules kopen? Anders zou dat nog de beste optie zijn, enkel een binnemodule is 70 euro en ik neem aan dat dat vergelijkbaar is met zo'n healthy home coach van 100 euro.
Nee, je hebt altijd het weerstation nodig. Die communiceert met het internet/app. De binnenmodules praten alleen met het hoofdstation.

Ik ben zeer te spreken over het weerstation. Je kan ook on demand een meeting opvragen op het device zelf. Dan kleurt hij groen,oranje,rood naar gelang de co2 in de lucht. Dit vindt mijn vriendin heel fijn omdat die niet zo graag de hele tijd app's in de gaten wilt houden.

Deze laatste feature heeft zo'n binnenmodule dus niet. Die heb ik ook, maar die kan je enkel via de app/internet uitlezen.

Voor de andere die het nog interesseert. Ik heb zowel een mh-z19 als een netatmo naast elkaar gehad in dezelfde ruimte en ze blijven binnen 20ppm van elkaar de waarde aangeven.

• evleerdam
NIB0R schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:38:
[...]

Nee deze link is niet met een "extra" binnenmodule... Als je deze koopt krijg je het weerstation. Dat is de grote toren die je binnen neerzet en stroom nodig heeft + een kleinere toren die je buiten neer zet en op batterijen werkt. Dan is er daarbovenop nog iets extra's te bestellen. Deze noemen ze een additionele slimme binnen module. Deze kan je koppelen aan je grote toren en deze extra module werkt ook op batterijen. Maar deze werkt dus niet zelfstandig. Je kan tot 3 extra "additionele binnen modules" koppelen aal je weerstation (grote toren).

Ingewikkeld allemaal :)
Uhhuh, die link is toch buitenmodule + binnenmodule? Als ik bij 'weatherstation' kijk, staat er toch echt:

In de doos
1 binnenmodule
1 buitenmodule

https://www.netatmo.com/n...herstation/specifications

• NIB0R
evleerdam schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:54:
[...]

Uhhuh, die link is toch buitenmodule + binnenmodule? Als ik bij 'weatherstation' kijk, staat er toch echt:

In de doos
1 binnenmodule
1 buitenmodule

https://www.netatmo.com/n...herstation/specifications
Jij hebt helemaal gelijk. Maar deze binnenmodule is niet dezelfde als die los verkrijgbare additionele binnenmodule (van 70euro, die dus niet opzichzelfstaand kan werken). Ik wilde dat laatste verduidelijk waardoor ik ook per ongeluk jouw statement onderuit heb gehaald. Was niet de bedoeling.

Hieronder van links naar rechts: Weerstation binnenmodule (voeding), weerstation buitenmodule (batterij), additionele binnenmodule(batterij)
https://www.50five.nl/med...69c7e63c108d5b4_11944.jpg

• NIB0R
evleerdam schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:10:
[...]

Ok, dat wist ik niet! Ik dacht dat de 'weerstation binnenmodule' en 'additionele binnenmodule' hetzelfde waren, maar die zijn dus anders.

Dat weerstation binnenmodule, kan die dan wel gewoon werken zonder buitenmodule?
Ja dat kan. De 'weerstation binnenmodule' is het brein. Deze zit ook als enige op de 230v en wifi. De rest kan je koppelen aan dit brein. Of je kan het niet doen ;). Mijn batterij uit mijn buitenmodule is al een tijdje leeg. Dus die is ook niet gekoppeld.

Ik gebruik de netatmo nu hoofdzakelijk om de co2 en luchtvochtigheid. Netatmo heb ik ook gelinkt aan home assistant. Heel fijn.

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Gizz schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:18:
@DropjesLover Ik denk dat de markt voor een apparaat dat jij zoekt (kant-en-klaar + samenwerken met DIY domotica) vrij klein is en je daarom niet tot weinig vindt.

Iemand die niet weet hoe ze met software als Domoticz of Home Assistant + bijbehorende hardware een eigen domotica-systeem bouwen en onderhouden gaan vaak voor de Netatmo-achtige oplossingen (kant-en-klaar, duur, app van de fabrikant)

De tweakers die wél zelf knutselen en hun eigen domotica bouwen durven het vaak wel aan om vier draadjes te solderen (of kennen iemand die dat kan) en maken voor €25 hun eigen sensor.

Dan hou je nog een erg kleine groep over van mensen die wel een sensor via een protocol (433Mhz / Z-wave / MQTT) willen laten babbelen met hun eigen geknutselde domotica, maar die geen 4 draadjes willen solderen en ook niet de prijs willen betalen van een kant-en-klare sensor die op de massa gericht is.

Voor zover ik weet is er nog geen fabrikant met een product voor de laatste groep en ik snap ergens ook wel dat het niet echt een interessante doelgroep is om als bedrijf je geld op in te zetten. Wellicht komt er in de toekomst nog iets van een z-wave/zigbee/wifi fabrikant, maar je ziet dat die vooral hun pijlen richten op relais en verlichting en niet op dit soort sensoren. Is natuurlijk ook een niche, want met alleen een sensor ben je er nog niet echt (vervolgens wil je je ventilatie aansturen).
Als er meerdere binnenmodules mogelijk zijn, waar er meerdere van zijn, dan moeten ze draadloos met elkaar praten.
Er hoeft maar een fabrikant te zijn die daar een (standaard) protocol voor gebruikt...

Stel dat ik het later wil uitbreiden naar de (nog aan te schaffen) WTW cat D ventilatie, dan moet ik ook dergelijke sensoren hebben, die met de WTW unit praten.
Of kan ik dan beter een CO2 gestuurde WTW-unit kopen, en hopen dat die sensoren op 433mhz zitten?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• evleerdam
NIB0R schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:20:
[...]

Ja dat kan. De 'weerstation binnenmodule' is het brein. Deze zit ook als enige op de 230v en wifi. De rest kan je koppelen aan dit brein. Of je kan het niet doen ;). Mijn batterij uit mijn buitenmodule is al een tijdje leeg. Dus die is ook niet gekoppeld.

Ik gebruik de netatmo nu hoofdzakelijk om de co2 en luchtvochtigheid. Netatmo heb ik ook gelinkt aan home assistant. Heel fijn.
Ja, duidelijk. En de standaard 'weerstation binnnenmodule' is dan vrijwel identiek aan de healthy homecoach.

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:56

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

NIB0R schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:30:
[...]

Nee, je hebt altijd het weerstation nodig. Die communiceert met het internet/app. De binnenmodules praten alleen met het hoofdstation.

Ik ben zeer te spreken over het weerstation. Je kan ook on demand een meeting opvragen op het device zelf. Dan kleurt hij groen,oranje,rood naar gelang de co2 in de lucht. Dit vindt mijn vriendin heel fijn omdat die niet zo graag de hele tijd app's in de gaten wilt houden.

Deze laatste feature heeft zo'n binnenmodule dus niet. Die heb ik ook, maar die kan je enkel via de app/internet uitlezen.

Voor de andere die het nog interesseert. Ik heb zowel een mh-z19 als een netatmo naast elkaar gehad in dezelfde ruimte en ze blijven binnen 20ppm van elkaar de waarde aangeven.
Ook ik ben zeer tevreden over de Netatmo, heb er ook de ‘regenmeter’ bij en alles is gekoppeld aan Domoticz (die weer alles doorzet naar influxDB zodat ik het mbv Grafana weer mooi kan plotten). Verder werkt hij perfect samen met HomeKit :)
Grootste nadelen zijn toch wel de prijs en de afhankelijkheid van de Netatmo cloud (als zij failliet gaan of vinden dat mijn hardware niet meer ondersteund wordt kun je er letterlijk niks meer mee) Vandaar dat ik nu voor de andere kamers (hoofdstation dan Netatmo staat in woonkamer) een SenseAir S8 heb besteld die ik op een Wemos mini D1 Pro aan ga sluiten om te kijken hoe dat bevalt.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:01

Sport_Life

Solvitur ambulando

NIB0R schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:20:
[...]

Ik lees ondertussen ook mee , dank voor de info ik ga 'm ook bestellen :).

Moet er eigenlijk ook 1 cadeau doen aan m'n zusje, zij hebben hun jaren 70 woning helemaal dichtgestopt met isolatie (kruipruimte, muren, etc) zonder ventilatie aan te brengen en die klaagt dat d'r kinderen zo slecht slapen.. (maar wel een lage gasrekening waar het hun om te doen was).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-12 20:49

* Plug & Play
* Acceptabele prijs

Voldoet de awair hier niet aan?

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:01

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb recent een Netatmo weerstation gekocht en vraag me af of het callibreren goed is gegaan. Heb een paar keer de ventilatie open gezet en een nacht gecallibreerd .
Desondanks blijft de PPM tussen de 300 en 600 (2 volw 2 kinderen) , ook met de ventilatie dicht (type C).
Woning is best groot (525m3). Betreft nieuwbouw uit 2018.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 17-01-2021 20:01 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:47
Sport_Life schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:59:
Ik heb recent een Netatmo weerstation gekocht en vraag me af of het callibreren goed is gegaan. Heb een paar keer de ventilatie open gezet en een nacht gecallibreerd .
Desondanks blijft de PPM tussen de 300 en 600 (2 volw 2 kinderen) , ook met de ventilatie dicht (type C).
300 kan sowieso al niet kloppen, want buiten is het niveau al rond de 400. Met vier personen in een ongeventileerde kamer loopt de waarde snel op, dan zit je zo op 1000+. Als jij nooit boven de 600 ppm meet, ventileer je waanzinnig goed, of je meter deugt niet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:42
Signs schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:55:
[...]

Mooi!

Het is een huis uit 2007 met vanaf het begin een wtw installatie. In februari is de wtw installatie door een erkend bedrijf vervangen en ingesteld. De buizen zijn toen ook grondig schoongemaakt.

Ik zal eens kijken naar een co2 meter. Kijken of hier iets uit te halen valt.
Hoi, ben begonnen met een Netatmo Healthy Home Coach. Heb er nu 3 van in mijn huis en sturen de ventilatiezones en de snelheid van ventileren aan. Werken ook mooi met een app waar je de gevens in kan uitlezen.

Ben ze nu zelf ook CO2 meters aan het maken met een Wemos D1 mini en een Mhz19B. Samen met een sht30 krijg ik dezelfde info (displaytje erop) voor een 1/3 van de prijs. Moet je wel kunnen solderen en willen hobby’en.

Denk dat het grootste deel van Nederland in de winter in een veel the hoge CO2 omgeving leeft en slaapt.

Gr, Andre

[ Voor 1% gewijzigd door frk123 op 24-05-2021 22:56 . Reden: aanvulling ]

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-12 06:13
frk123 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:55:
[...]

Hoi, ben begonnen met een Netatmo Healthy Home Coach. Heb er nu 3 van in mijn huis en sturen de ventilatiezones en de snelheid van ventileren aan. Werken ook mooi met een app waar je de gevens in kan uitlezen.

Ben ze nu zelf ook CO2 meters aan het maken met een Wemos D1 mini en een Mhz19B. Samen met een sht30 krijg ik dezelfde info (displaytje erop) voor een 1/3 van de prijs. Moet je wel kunnen solderen en willen hobby’en.

Denk dat het grootste deel van Nederland in de winter in een veel the hoge CO2 omgeving leeft en slaapt.

Gr, Andre
Hi Andre,

Ik zat zelf te denken aan een netatmo weerstation. Omdat ik deze sowieso op het oog heb en de binnen module hetzelfde kan als de health coach.

De mhz19b had ik ook gevonden, alleen ben ik totaal niet handig met solderen etc. Zijn zulke setjes ook compleet te koop dat je toevallig weet ? Ik heb hier een rpi 3b met home assistant draaien.

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:42
Signs schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 06:32:
[...]

Hi Andre,

Ik zat zelf te denken aan een netatmo weerstation. Omdat ik deze sowieso op het oog heb en de binnen module hetzelfde kan als de health coach.

De mhz19b had ik ook gevonden, alleen ben ik totaal niet handig met solderen etc. Zijn zulke setjes ook compleet te koop dat je toevallig weet ? Ik heb hier een rpi 3b met home assistant draaien.
Hi Signs,

Solderen is niet zo moeilijk. Tegenwoordig gebruik ik een soldeerbout van een tientje die ik bij de Aldi vandaan heb. Koop je wat goedkoop spul waar je mee kan oefenen en daarna doe je het voor het echie.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:29
Sport_Life schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:59:
Kalibratie is een beetje bijzonder. De kalibratie houdt in dat de laagst gemeten waarde voortaan 400 heet. Zak je op een later moment onder die laagste waarde dan ga je dus onder de 400. Ik heb het opgelost door te kalibreren voor een open raam en vervolgens de kalibratie uit te schakelen en het ding te verplaatsen naar zijn eindbestemming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dnmxr1RB26-0MACzw4DqVdOZy5Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C2k1kwFLzuwcw7Gr1EIGlVNq.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door sdk1985 op 29-06-2021 13:35 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:29
dunklefaser schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 14:09:
@sdk1985 Voor de goede orde: 406 ppm is onmogelijk in NL in de bebouwde kom,
tenzij je overdag in een gebied met veel groene vegetatie zit.
Ik durf te beweren dat de werkelijke waarde minimaal tussen de 450 ppm en 500 ppm zit.
Voor de ontwikkeling van de globale CO2 concentratie:
"Mauna Loa Observatory"
YMMV

P.S.: Ik zelf heb 2 verschillende CO2 loggers in gebruik welke ik af en toe naast elkaar plaats.
Onderlinge afwijking is ca. +/- 25 ppm bij een gemiddelde van actueel 510 ppm (woonkamer - 3 deuren en trapgat open)
Netatmo gaat uit van 400 dus daar ontkom je dan helaas niet aan. De manier waarop de boel ingeregeld wordt geeft eigenlijk al aan dat het geen exacte wetenschap is. Maar alsnog is het wel bruikbaar. Je kunt precies zien wanneer er iemand (extra) over de vloer kwam :9 .

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:26
posttoast schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:05:
M'n vriendin staat voor de klas en in het gebouw waar ze werkt is er (verrassing) niet zulke goede ventilatie aanwezig. Maar hoe slecht het nou gesteld is met de luchtkwaliteit, dat zouden we wel eens objectief willen beoordelen. Een handige manier om dat te doen leek mij een CO2-meter, zo ben ik in dit topic terecht gekomen. Ik zie hier allerlei interessante opties voorbij komen. Van kant-en-klaar (en duur) tot zelfbouw (en goedkoop).

Aangezien de school zelf geen CO2-meter gaat aanschaffen (want onderwijs en nergens geld voor), besloot ik dat we er dan zelf maar eentje moeten kopen. Ik wil hier echter geen fortuin aan kwijt zijn en ik heb ook geen zin om uren zelf te gaan zitten hobby'en aan een Raspberry Pi. De vraag is: wat koop ik dan? Ik zie op bol.com allerlei (relatief) goedkope apparaatjes langskomen (zoals deze), maar schieten we daar iets mee op? Het moet wel een zinnige meting zijn natuurlijk. Iemand tips voor die sweet-spot tussen betaalbaar en enigszins betrouwbaar?

Zaken als batterijduur zijn iets minder interessant denk ik, het ding zal er niet het hele jaar staan, het gaat er vooral om dat we even een goed beeld krijgen.
Ik heb enkele jaren geleden via marktplaats voor 40 euro een Netatmo healthy home coach gekocht. Doet het nog steeds goed. Geeft een goed beeld van de licht kwaliteit in huis. Aanrader wat mij betreft.

• ghelsendoorn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:10
Een netatmo geeft alles ook mooi weer. SLAAPKAMER
Behaaglijkheid binnen.
Temperatuur
16.6° C
Luchtvoch.
60 %
CO₂
489 ppm.

HUISKAMER
Behaaglijkheid binnen.
Temperatuur
20.9° C
Luchtvoch.
54 %
Luchtdruk
1024.4 mb
CO₂
650 ppm
Geluidsmeter
49 dB

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-12 16:22
ghelsendoorn schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:50:
Behaaglijkheid binnen.
Temperatuur
16.6° C
Luchtvoch.
60 %
CO₂
489 ppm.

HUISKAMER
Behaaglijkheid binnen.
Temperatuur
20.9° C
Luchtvoch.
54 %
Luchtdruk
1024.4 mb
CO₂
650 ppm
Geluidsmeter
49 dB
Welke Netatmo is dit en werkt dit samen met bijv Domoticz?

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:56

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

loyske schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:31:
[...]

Welke Netatmo is dit en werkt dit samen met bijv Domoticz?
Netatmo werkt prima met Domoticz maar alleen via hun eigen cloud (en das natuurlijk minder fijn)

https://www.domoticz.com/wiki/Netatmo

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• UtrechtOost75
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-11 14:47
ghelsendoorn schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:50:
Behaaglijkheid binnen.
Temperatuur
16.6° C
Luchtvoch.
60 %
CO₂
489 ppm.

HUISKAMER
Behaaglijkheid binnen.
Temperatuur
20.9° C
Luchtvoch.
54 %
Luchtdruk
1024.4 mb
CO₂
650 ppm
Geluidsmeter
49 dB
Ik heb het één en ander uitgezocht. De meeste CO2 meters hebben een automatisch kalibreren correctie. Ik maak me daar een beetje zorgen over. EnviSense/Technoline allebei van Duitse makelij.

De vragen die dat bij me oproept zijn de volgende:
- wat doet Automatisch kalibreren correctie (ABC) precies? Neemt het een gemiddelde?
- wat gebeurt er precies als ik de CO2 meter 20 min voor een raam of buiten plaats met de abc-kalibratie? Wat is de invloed als ik dat 40min of 3 uur doe? En wat is de invloed van de stroomvoorziening op abc-kalibratie?
- waarom is er gekozen voor abc? Handmatig kalibreren in de buitenlucht is toch sneller en efficiënter?
- kan ik een co2 meter krijgen waar de abc uitgezet is?
- hoelang zou een fabrieks kalibratie bij een <model x> goed blijven tot een marge van 5%? En voor een handmatige kalibratie?

@ghelsendoorn Weet jij of de Netatmo dat ook heeft?

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:06
Vermoedelijk ben je nu aan het overanalyseren, een Netatmo geeft voor automatische calibratie een geldigheid van ca 1 week en voor handmatige kalibatie een geldigheid van 6 uur(na 8 uur calibreren), puur omdat de hoeveelheid meetpunten veel kleiner is. De caveat is wel dat je ruimte 'goed' geventileerd moet zijn.
Ter illustratie, woonde eerder in slecht geventileerd appartement en de netatmo gaf ook op tijd een warning dat het misschien tijd was om ramen te openen. Nu woon ik in nieuwbouwhuis en triggered de Netatmo in woonkamer alleen bij bezoek.

Betreft ramen open en ventilatie met een drukke straat, wij hebben min of meer zelfde en de ventialtieroosters aan die zijde van de woning hebben een grote geluiddempende bak met dempend materiaal waar de lucht een langere weg door aflegt en gedempt wordt, dat werkt enorm goed. Icm met MV en genoeg ruimte onder de deuren zorgt al voor voldoende ventialtie om ruim onder de 1000ppm te blijven.

Edit: De Netatmo in het vorige huis aangekocht wegens klachten die samenhingen met hoge CO2 concentratie.

[ Voor 5% gewijzigd door Loekie op 21-10-2021 10:47 ]

specs

• ghelsendoorn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:10
loyske schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:39:
Ik volg dit topic al een tijdje, maar ik zie door de bomen het bos niet meer..

Wat is nou een betrouwbare en betaalbare CO2 meter voor in huis die ik met domoticz kan gebruiken?
Liefst geen/niet te veel zelfbouw ivm tijdgebrek.
Een Netatmo werkt fijn . :)
Temperatuur
17.4° C
Luchtvoch.
58 %
CO₂
531 ppm

[ Voor 7% gewijzigd door ghelsendoorn op 26-10-2021 20:34 ]

• eXisTa
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb zojuist ook via Marktplaats een Netatmo Healhy Home Coach overgenomen. Het ding werkt verrassend genoeg ook met Android en wordt het ondersteund in Home Assistant (wel via cloud, maar dat neem ik dan maar voor lief).

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
chickpoint schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:18:
[...]

Ik ben al een tijdje op zoek naar een CO2 meter, dus maar even dit topic aan het doorspitten. Gelukkig goed gedaan, want dit ziet er uit als een heel leuk projectje.

Hoe bevalt hij? Van maken tot in het gebruik?
De Control CO2 heeft, denk ik, als primaire use-case het lokaal en onafhankelijk weergeven van het CO2 gehalte in de lucht, als indicator van de ventilatie. Dat werkt, denk ik, prima met de geintegreerde display.

Zelf was ik eigenlijk op zoek naar iets wat flexibel was en integreerde met Home Assisant. Dat gaat ook prima, maar dan kan je ook wel een losse ESP en CO2 sensor gebruiken op een breadboard of een ander printje. Ik heb hem binnen een dag geflasht met ESPEasy software. Dit gaf mij uiteindelijk meer flexibiliteit. Ik gebruikte de Control CO2 dus al snel niet meer zoals bedoeld/bedacht.

De temperatuur/luchtvochtigheid sensor die erop zit levert bij mij altijd een te hoge temperatuur (ongeveer 2 graden te hoog). Ik ga deze desolderen en er een socket voor in plaats zetten om te expirimenteren met een andere sensor en/of met een draadje om hem verder van de warme ESP32 & printplaat weg te halen.

Als je een behuizing wilt kun je deze printen, maar ik denk dat de temperatuursensor dan nog hoger uit zal vallen.

Mijn conclusie: prima ding, maar denk goed na over wat je wilt. Een Netatmo Healthy Home Coach was voor mij de concurrent van deze, en die heeft ook een hoop goede punten.

Behalve de hogere temperatuur uit de sensor denk ik dat de Control CO2 precies doet wat hij bedoelt te doen. De assemblage vond ik eenvoudig, de handleiding daarvoor duidelijk en het ontwerp is simpel.

• chickpoint
  • Laatst online: 20:38
Coppertop schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:41:
[...]

De Control CO2 heeft, denk ik, als primaire use-case het lokaal en onafhankelijk weergeven van het CO2 gehalte in de lucht, als indicator van de ventilatie. Dat werkt, denk ik, prima met de geintegreerde display.

Zelf was ik eigenlijk op zoek naar iets wat flexibel was en integreerde met Home Assisant. Dat gaat ook prima, maar dan kan je ook wel een losse ESP en CO2 sensor gebruiken op een breadboard of een ander printje. Ik heb hem binnen een dag geflasht met ESPEasy software. Dit gaf mij uiteindelijk meer flexibiliteit. Ik gebruikte de Control CO2 dus al snel niet meer zoals bedoeld/bedacht.

De temperatuur/luchtvochtigheid sensor die erop zit levert bij mij altijd een te hoge temperatuur (ongeveer 2 graden te hoog). Ik ga deze desolderen en er een socket voor in plaats zetten om te expirimenteren met een andere sensor en/of met een draadje om hem verder van de warme ESP32 & printplaat weg te halen.

Als je een behuizing wilt kun je deze printen, maar ik denk dat de temperatuursensor dan nog hoger uit zal vallen.

Mijn conclusie: prima ding, maar denk goed na over wat je wilt. Een Netatmo Healthy Home Coach was voor mij de concurrent van deze, en die heeft ook een hoop goede punten.

Behalve de hogere temperatuur uit de sensor denk ik dat de Control CO2 precies doet wat hij bedoelt te doen. De assemblage vond ik eenvoudig, de handleiding daarvoor duidelijk en het ontwerp is simpel.
Hmmm misschien is het dan toch de moeite waard om zelf een printje te tekenen en te maken. Wat mij in ieder geval voornamelijk aansprak was de kleine formfactor en het kleine schermpje.

Voor mij moet het vooral een betaalbare CO2 meter zijn en het zou mooi zijn als het de temperatuur kon weergeven.

Denk dat ik nu voldoende inspiratie heb om zelf iets te maken. Nu nog leren hoe die dingen aan elkaar te programmeren :9

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• whistler
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10 21:39
Omdat hij hier af en toe voorbij komt: Gamma België heeft nog tot 8 december de Netatmo Healthy Home Coach in de aanbieding. Ik heb er net eentje ingeslagen als sinterklaascadeau :)

https://www.gamma.be/nl/a...nitor-co2-meter/p/B109920

• Waah
  • Laatst online: 20:54
Sinds kort ook die Netatmo Healthy Home. Via MP voor 45 euro op de kop getikt. Leuk om eens te kijken hoe slecht het bij ons is gesteld (geen mechanische ventilatie, enkel klapraampjes en in de woonkamer 2 roosters achter een gordijn),

Slaapkamer is toch wel slecht. zelfs met raampje open zitten we boven de 1200. raam dicht is 1800...
Maar deur open naar de overloop komt die niet boven de 1100, met raampje dicht.

Werkt ook mooi samen met Home Assistant. Maar ga hem waarschijnlijk niet gebruiken om echt dingen op te schakelen. Meer om te kijken wat voor ingrepen ik moet doen om het huis wel goed geventileerd te krijgen.

• WhiteDog
  • Laatst online: 04-12 12:39

WhiteDog

met zwarte hond

Ik plan binnen enkele maanden een kamer in huis om te laten bouwen naar quasi geluidsdicht. Ik was hierbij eigenlijk al vergeten om ook nog wat van ventilatie ter voorzien (bij deze gecorrigeerd). Het leek me wel leuk om deze aan te sturen op basis van echte meetwaarden.

Ik was eerst aan het kijken naar de Aeropac SN die een Aerosense module heeft die op basis van meetwaarden de ventilatie stuurt. Ding lijkt echter nergens te bestellen en ik heb nog tijd en ruimte om de ventilatie in de muur te verwerken.

Vervolgens op zoek gegaan naar een losse meter om de toekomstige ventilatie mee te sturen, via Home Assistant koppel in beide wel aan elkaar. Voorwaarde is wel dat de sensor local polling ondersteunt en niet "cloud only" is. Z-Wave, Wifi of Ethernet dus.

Vervolgens in dit topic geleerd dat ik best voor iets met een NDIR sensor ga. Sensors genoeg op het eerste zicht... dat blijkt uiteindelijk toch tegen te vallen.

Ik ben volgende tegengekomen:
  • De hier vaak vermelde Netatmo, maar die werkt enkel via de cloud.
  • MCO Home Z-Wave: beperkte metingen en de waarden van VOC die op de display staan zijn via Z-Wave niet op te vragen
  • Renson Sense: geen info te vinden over hoe deze kan uitgelezen worden, vermoed Health hub nodig die enkel via de cloud werkt.
  • Edimax meter (bv. de EDI AI-2002W) maar onduidelijk of deze NDIR gebruikt en hoe deze uitgelezen kan worden.
Uiteindelijk de Awair Omni gevonden... exact wat ik zocht. NDIR, wall mount kit, PoE en lokale API. Blijkt dat ding alleen nergens te koop, zelfs geen idee wat het ongeveer kost.

Iemand dus nog suggesties voor een kant en klare sensor voor aan de muur? Hoeft verder geen display op. Enige voorwaarde is dat hij lokaal uit te lezen is 😀

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:39
Ik heb vandaag een Netatmo Healthy Home Coach geïnstalleerd en het valt me op dat toen ik hem aanzette ik een co2 van zo'n 2700ppm scheen te hebben. Vond ik wat bijzonder met 4 personen in huis en de ventilatieroosters open, maar goed. Ik heb direct wat ramen open gezet en toen daalde het naar net onder de 2000. Daar is hij tot 18:30 rond blijven schommelen is toen ineens omlaag geklapt en zit het laatste uur tussen de 460 en 510.

Is dit normaal gedrag bij het eerste gebruik? Of moet ik hem morgen even bij een open raam zetten en kalibreren? Het komt mij namelijk wat vreemd voor dat de luchtkwaliteit in de woonkamer de hele middag beroerd is en letterlijk van de ene meting op de andere perfect. :? 8)7

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:43

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Aziraphale schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:37:
Ik heb vandaag een Netatmo Healthy Home Coach geïnstalleerd en het valt me op dat toen ik hem aanzette ik een co2 van zo'n 2700ppm scheen te hebben. Vond ik wat bijzonder met 4 personen in huis en de ventilatieroosters open, maar goed. Ik heb direct wat ramen open gezet en toen daalde het naar net onder de 2000. Daar is hij tot 18:30 rond blijven schommelen is toen ineens omlaag geklapt en zit het laatste uur tussen de 460 en 510.

Is dit normaal gedrag bij het eerste gebruik? Of moet ik hem morgen even bij een open raam zetten en kalibreren? Het komt mij namelijk wat vreemd voor dat de luchtkwaliteit in de woonkamer de hele middag beroerd is en letterlijk van de ene meting op de andere perfect. :? 8)7
Het beste is het apparaat gewoon met rust te laten en na ongeveer een week de waardes serieus te gaan nemen. Het apparaat gaat ervan uit dat de CO2 regelmatig op het laagste punt komt (iets van 430ppm) bijvoorbeeld 's nachts (huiskamer) of overdag (slaapkamer). Werkt prima.

André Huisman (www.new-line.nl)

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:43

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Johan Bogle schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:19:
Ik zoek ook een simpele maar betrouwbare co2 meter. Hoeft geen wifi of wat dan ook. Heeft iemand een goede tip? Goedkoop maar betrouwbaar.
Ik heb een paar jaar de TFA Dostmann CO2-monitor AIRCO2NTROL MINI gebruikt. Bevalt prima en geeft waarden die aardig overeenkomen met de Netatmo units die ik eind vorig jaar gekocht heb. Je kunt ze zelfs uitlezen via de PC (ik dacht altijd dat de USB aansluiting alleen voor voeding was maar bleek dus ook voor uitlezing gebruikt te kunnen worden). Voeden doe ik met een simpele powerbank (moet wel een simpele zijn, de luxere versies gaan na een tijdje uit omdat het apparaatje vrij weinig stroom trekt).

André Huisman (www.new-line.nl)

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik heb een Netatmo weerstation wat ik o.a. voor dit doel gebruik maar loop er tegen aan dat deze nogal onnauwkeurig is. Het station kalibreert zichzelf maar levert na elke kalibratie andere waarden op lijkt het. Ik heb ook een extra binnen module. Als ik deze naast de hoofdmodule zet meten ze soms beide behoorlijk andere waarden.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:05
Ik ben ook op zoek naar en co2 meter voor in mn home assistant setup. Wil het liefst iets kant en klaars zoals de netatmo maar liever met gewoon een lokale connectie en niet via een cloud. Kan wel het een en ander zelf in elkaar zetten en een beetje oefenen met nieuwe software vind ik ook wel leuk alleen zie een beetje op tegen het solderen.

Zijn daar alternatieven voor?

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
HF5236 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:35:
Ik ben ook op zoek naar en co2 meter voor in mn home assistant setup. Wil het liefst iets kant en klaars zoals de netatmo maar liever met gewoon een lokale connectie en niet via een cloud. Kan wel het een en ander zelf in elkaar zetten en een beetje oefenen met nieuwe software vind ik ook wel leuk alleen zie een beetje op tegen het solderen.

Zijn daar alternatieven voor?
Ik kan esphome in combinatie met een qwiic sensor aanraden. Bijvoorbeeld deze
https://www.sparkfun.com/products/15663
https://www.sparkfun.com/products/18365

Ik ga de sensor zelf proberen in te bouwen in de lucht afvoer kanalen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttMJP_wpx21vrV_oZs3NN2yxbpE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UVP4K7QUeVm8yNpi4WXFYn0H.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 2

Let op:
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes