Ik ben inmiddels ook een gelukkige bezitter van de nieuwe Moto X. Hierbij mijn eerste indrukken.
Mijn vorige telefoon was een Nexus 4. Veel vergelijkingen zullen tussen deze twee toestellen gaan.
Vormgeving
De opvolger van mijn Nexus 4 mocht niet veel groter worden. Dat is tegenwoordig nog niet zo makkelijk met de groter wordende telefoons. Ik was dan ook licht teleurgesteld toen Motorola de nieuwe Moto X aankondigde met een 5,2 inch scherm. Eenmaal zelf de telefoon vast te hebben gehouden valt het mij reuze mee. De telefoon ligt door zijn bolling aan de achterzijde goed in de hand. De zijkanten bieden iets minder grip t.o.v. de Nexus 4 door het gebruik van metaal en de dunne rand. Het scherm is voor mij redelijk met één hand te bedienen. De bovenkant van het scherm is wat lastig te bereiken zonder de telefoon te verplaatsen in de hand. Het ideale formaat zou voor mij toch lager dan 5,2 inch liggen.
Ik ben erg onder de indruk van het ontwerp van de telefoon. Door het gebruik van metaal voelt de Moto X een stuk hoogwaardiger aan dan de Nexus 4. Mijn exemplaar is uitgerust met de standaard zwarte plastic achterkant. Dit plastic voelt prima aan en biedt voldoende grip. Als moto maker in Nederland beschikbaar zou zijn geweest, zou ik toch voor de cognac lederen achterkant zijn gegaan. Als ik een minpunt moet noemen van het ontwerp is dat de bezels aan de boven- en onderzijde niet gelijk zijn. Maar dan ben ik ook aan het zeuren…
Beeldscherm
Het beeldscherm is voor mij erg wennen en ben er dan ook nog niet echt over te spreken. Ten eerste vind ik het formaat net te groot. Ten tweede vind ik de kleurweergave echt vreselijk. Dit is mijn eerste device met een AMOLED scherm. Ik hoop dat ik er na verloop van tijd ook wat aan kan wennen.
De helderheid van het scherm lijkt wat minder te zijn voor gebruik buitenshuis. Hoewel het voor mij niet als storend ervaren wordt.
Speaker(s)
De speaker voldoet voor mij prima. Er komt genoeg volume uit en wat erg prettig is dat deze aan de voorzijde (onder) is geplaatst. Zeker voor navigatie in de auto merkte ik direct het voordeel.
De bovenste speaker voor het bellen klinkt helder en biedt ook voldoende volume voor het voeren van gesprekken.
Camera
Ik heb deze nog niet uitgebreid getest. Op het eerste oog zien de foto’s er bij daglicht prima uit. Slechter dan de Nexus 4 zal het niet zijn, dus ben ik al tevreden. Ik ben benieuwd naar de overige functies, zoals de slowmotion video.
Batterij
Ook hier kan ik nog niet veel over zeggen. Ik zit nu op mijn eerste volledige batterijlading. Op het moment van schrijven zit ik 20 uur op de accu met nog 48% te gaan. Screen On Time is 2u 43 min. Voor mij is dit al bijna een wereldwonder. Mijn Nexus 4 haalde de 2 uur S.O.T. vaak maar net. Ik (licht tot medium gebruik) ben zeker tevreden over de batterij. En dat al na een halve acculading…
Software
Ik heb bewust voor de Moto X gekozen, omdat deze een bijna stock Android ervaring levert. De daarbij toegevoegde software van Motorola is bijna allemaal ook nuttig. Zoals verwacht is Moto Voice niet beschikbaar in het Nederlands. Het zou leuk zijn als dit in de toekomst nog komt, maar er wakker van liggen doe ik niet.
Wat ik helemaal geweldig vind is de Moto Actions. Als je met je hand boven de telefoon komt, gaat het scherm aan en kan je deze direct unlocken. Het is zo simpel, maar o zo handig. (en eigenlijk ook logisch).
Wat in mijn ogen ook een nuttige toevoeging is het instellen van ‘trusted devices’. Zo kan je een bluetooth apparaat toevoegen die je vertrouwd. Zodra je verbinding met dit apparaat hebt wordt je beveiliging (pin / patroon / etc.) tijdelijk uitgeschakeld. Ik gebruik dit in de auto en werkt prima. Alleen thuis heb ik geen nuttige bluetooth apparaten om mee te verbinden. Het zou mooi zijn als dit ook met wifi-netwerken zou werken. Uit mijn hoofd zit dit in de nieuwe versie van Android ingebakken??? Dus nog even wachten of gebruik maken van een app (SkipLock o.i.d.)
Prestaties
Ik merk dat de telefoon wat sneller is dan mijn Nexus 4, maar het verschil valt mee. De Nexus 4 had ik al op ART draaien. Ik ben benieuwd wat dit zal doen met de prestaties van de Moto X.
In het dagelijks gebruik is de Moto X lekker snel en snappy. Niks over te klagen.
Voorlopige conclusie
Al met al is de Moto X een waardige opvolger van mijn Nexus 4. Hoewel de Nexus 4 makkelijk nog een tijd mee kon (zeker met Android 5.0 in aantocht), ben ik erg blij met de Moto X. Met zijn ‘premium’ uitstraling, betere camera, betere accuduur en goede en nuttige software toevoegingen (en snelle update naar Android 5.0) ben ik er erg blij mee en kan ik er weer 2 jaar tegenaan. (hoop ik

) Als ik nou maar aan het AMOLED scherm kan wennen…..