Hacker News heeft net 5 dagen geleden een API uitgerold zodat developers hun eigen apps/sites/etc. kunnen bouwen op basis van de content van HN. (Zie http://blog.ycombinator.com/hacker-news-api)
Interessant is hun belangrijkste reden om deze stap te zetten:
Tweakers lijkt een API als een remmende beperkende factor voor de ontwikkeling van de site te zien. Bij HN geven ze juist aan dat het hen de vrijheid geeft om aan de site te tweaken zonder die beperkingen te hebben, immers is er toch een API.
Bovenstaande gaat natuurlijk alleen op als de API relatief simpel is.
Mijn voorstel zou dus zijn: maak een simpele API (begin bij wijze van spreken alleen met een RSS-feed met complete artikelen) en kijk wat er gebeurt. Zal er een wildgroei van 'troep'-apps komen? Ik verwacht dat er in praktijk vanzelf één of 2 goede apps per platform zullen bovendrijven. En de 'troep'-apps? Verplicht dat men een duidelijk disclaimer in de app plaatst dat de apps door derden zijn ontwikkeld.
Als je naar HN kijkt dan lijkt het open stellen van de data (c.q. het oude beleid van het toestaan van scrapen) alleen maar een positief effect te hebben. De site heeft hierdoor alleen maar hun bereik vergroot zo lijkt het.
Interessant is hun belangrijkste reden om deze stap te zetten:
Het lijkt er juist op dat jullie precies het omgekeerde aan het doen zijn:Most importantly, the reason we released an API is so that we can start modernizing the markup on Hacker News. Because there are a lot of apps and projects out there that rely on scraping the site to access the data inside it, we decided it would be best to release a proper API and give everyone time to convert their code before we launch any new HTML.
Tweakers lijkt een API als een remmende beperkende factor voor de ontwikkeling van de site te zien. Bij HN geven ze juist aan dat het hen de vrijheid geeft om aan de site te tweaken zonder die beperkingen te hebben, immers is er toch een API.
Bovenstaande gaat natuurlijk alleen op als de API relatief simpel is.
Mijn voorstel zou dus zijn: maak een simpele API (begin bij wijze van spreken alleen met een RSS-feed met complete artikelen) en kijk wat er gebeurt. Zal er een wildgroei van 'troep'-apps komen? Ik verwacht dat er in praktijk vanzelf één of 2 goede apps per platform zullen bovendrijven. En de 'troep'-apps? Verplicht dat men een duidelijk disclaimer in de app plaatst dat de apps door derden zijn ontwikkeld.
Als je naar HN kijkt dan lijkt het open stellen van de data (c.q. het oude beleid van het toestaan van scrapen) alleen maar een positief effect te hebben. De site heeft hierdoor alleen maar hun bereik vergroot zo lijkt het.