Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-09 09:56
Net voor het eerst een Fritz!box 7360 geinstalleerd (via XS4All).
Nu blijken de TV decoders (XS4all) alleen te werken op LAN4.
Op zich geen probleem maar gezien de layout van het huisnetwerk zou ik ook graag de TV en de mediaspeler via de kabel vanaf de mediahoek naar de meterkast laten werken (en dus aan LAN4 gekoppeld).

Nu lijkt het erop dat er geen andere apparaten werken op LAN4!?

Als ik alles via LAN3 laat lopen werkt de TV decoder weer niet...
Kunnen die decoders alleen via LAN4 werken?

[ Voor 5% gewijzigd door Leader98 op 11-09-2015 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Ik vermoed dat ik het antwoord al heb gevonden...

Meerdere TV-ontvangers op het modem aansluiten

Indien u meer dan 1 TV-ontvanger wilt aansluiten, heeft u extra hardware nodig om de TV-ontvangers aan te sluiten. Omdat de FRITZ!Box 7360 op slechts één poort het TV signaal doorgeeft, dient u een switch aan te sluiten. U verbindt de switch met poort 4 (“LAN4”) van de FRITZ!Box. Vervolgens verbindt u de TV-ontvangers met de switch zoals weergegeven in Figuur 3.
Bron: https://www.xs4all.nl/kla...e/tv-ontvanger-aansluiten

Op die manier maken ze het niet makkelijk om een net thuisnetwerk op te zetten aangezien je de kabels voor de decoders dus gescheiden moet houden van de rest van het netwerk.
Dat zou met IP devices toch helemaal niet meer nodig hoeven te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-09 01:05
Is dit glasvezel (ie. de uplink van je Fritzbox is ethernet)?

Anyway, het is gangbaar om TV op een apart VLAN te leveren, dat zal bij XS4ALL niet anders zijn. Daarmee is 'VLAN' ook een mooi keyword om te zoeken naar oplossingen voor je probleem, je bent niet de eerste.

Je zult de FritzBox het 'internet' en 'TV'-VLAN moeten laten trunken over 1 kabeltje naar je mediahoek, en daar de VLANs weer opsplitsen in untagged ports voor je decoder resp. mediaplayer. Hiervoor heb je een managed switch nodig ('domme' switches zijn niet VLAN-aware).

Als die FritzBox geen VLANs kan trunken (geen idee of hij dat kan) dan zul je ook daar een managed switch moeten plaatsen.

Creatieve beunhazenoplossing: al het IPTV-verkeer NAT'en en manueel routen, zo heb ik IPTV en internet werkend over een 'domme' switch. Maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent & een toereikende router hebben. De eerdere oplossing is de enige nette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Geen glasvezel maar gewoon ADSL.
Bedankt voor de tips, ik ga ermee aan de slag!

Dat manueel routen van IPTV verkeer lijkt me een mooie uitdaging.

[ Voor 30% gewijzigd door Leader98 op 03-10-2014 07:16 ]

• Leader98
Voor de technische oplossing van deze uitdaging zie Vlan Trunk met TP-link Switches

Een upgrade van de firmware van de Fritzbox lost het probleem ook op!
Naar aanleiding van bovenstaand topic de Fritzbox van de 6.30 update voorzien, de instelling van XS4ALL IPTV omgezet naar XS4ALL en zowaar!

De TV decoders kunnen nu zonder problemen worden aangesloten op het UTP netwerk dat aan poort 1 van de Fritzbox is verbonden.
De extra verbinding naar de TV (in ons geval via Powerline adapters) is niet meer nodig en het alternatief in de vorm van VLAN's via eenzelfde UTP kabel ook niet :*)

[ Voor 70% gewijzigd door Leader98 op 11-09-2015 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:36
Leader98 schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 22:53:
Net voor het eerst een Fritz!box 7360 geïnstalleerd
....
Kunnen die decoders alleen via LAN4 werken?
Vermeld in het vervolg even in de titel om welke provider het gaat. Fiber levert namelijk dezelfde router en daar kun je TV en internet wel vrij door elkaar gebruiken. Het hangt dus af van de manier waarop de router is geconfigureerd door de provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quetensky
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 18:00
Hoi, dus je hebt nog maar één UTP kabel nodig waar je zowel je PC als TV op zet? Ook dus met meerdere TV ontvangers Dan zou ik toch eens naar IPTV van XS kunnen kijken, ik wil nl geen 2x UTP naar één kamer leggen om gescheiden netwerken te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 21:58
Fartman schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 16:30:
Hoi, dus je hebt nog maar één UTP kabel nodig waar je zowel je PC als TV op zet? Ook dus met meerdere TV ontvangers Dan zou ik toch eens naar IPTV van XS kunnen kijken, ik wil nl geen 2x UTP naar één kamer leggen om gescheiden netwerken te maken.
Je kunt idd door middel van VLAN zowel bridged IPTV als internet over dezelfde kabel laten lopen, ik heb deze configuratie al jaren draaien. En bij KPN heb je, als je routed IPTV hebt, helemaal geen VLAN meer nodig. Ik weet echter niet of en zo ja wanneer routed IPTV beschikbaar is bij XS4All.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

luxan schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 16:55:
[...]

... Ik weet echter niet of en zo ja wanneer routed IPTV beschikbaar is bij XS4All.
Ja, dat is beschikbaar en werkt prima.
Kwestie van het Xs4all FttH profiel kiezen ipv Xs4all IPTV FttH in je Fritzbox
(bij mij werkt dit op een glasvezel aansluiting)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:12
Zou iemand een backup van het Xs4all FttH profiel kunnen delen met mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelk31
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-03 10:16
Hey,

Ik las je topic over de fritzbox 7360 en je problematiek rond IPTV en internet.
Ik heb binnenkort hetzelfde probleem.
Zou je mij wat advies kunnen geven ?

Ik heb een fritzbox 7490 firmware 6.20.
Ik woon in België op dit moment is de firmware 6.30 nog niet goedgekeurd voor gebruik in België.

Mijn setup is als volgt:
* In de berging komt de VDSL verbinding binnen.
* in deze berging staat ook Fritzbox.
* Van de berging ga ik via powerline adapters naar:
** A) De woonkamer (TV + media speler)
** B) Bureel (PC)

Berging (fritzbox) ------- powerline ----- Switch (woonkamer) ---- TV / Mediabox
Berging (fritzbox) ------- powerline ------ PC (bureel)

Als ik de topic goed versta zijn er 4 opties, wanneer proximus tv wordt geïnstalleerd bij mij:

1) 2 Aparte powerline netwerken opstarten:
* 1 netwerk via poort 1 en 2 (internet) (apart powerline netwerk A)
* 1 netwerk via poort 3 en 4 (TV) (apart powerline netwerk B)

2) Internet via de fritzbox verdelen over powerline netwerk 1
* IPTV via een powerline netwerk 2 naar de TV box brengen. (dit gaat dus niet meer over de fritzbox)

3) wachten tot software 6.30 is goedgekeurd.
* Dan kan ik alles over 1 powerline netwerk (internet / iptv) sturen

4) VLAN opstarten (wat voor mij te complex is)
Weet je misschien een site waar ik een goede uitleg kan vinden om dit op te starten ?
Ik heb een swith in de woonkamer (Netgear GS105)
http://nl.hardware.info/r...isbare-schakels-conclusie

Kan je me laten weten als ik het goed omschrijf ?

Alvast bedankt voor de eventueel feedback.

Groeten

Michel

Feedback:

Beste Michel,

Als je nog geen 6.30 hebt komt alleen uit poort 4 het IPTV signaal.
Dit kan je splitsen via switches maar je moet de TV decoders dus op een apart network koppelen aan poort 4.
Als je in de woonkamer dus internet wil hebben op de TV en IPTV op de decoder zal je dus 2 verbindingen naar de woonkamer moeten leggen.

VLAN gebruiken kan, maar daar ben ik dus nooit aan toekomen wegens de upgrade naar 6.30.
Je zal dan wel twee andere switches moeten kopen (welke VLAN support hebben).

Zet je vragen (en mijn antwoord desnoods ook) gewoon in het topic op het forum.
Op die manier kunnen meerdere mensen meedenken!

Succes!

Groet,
Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelk31
Hey,

Bedankt voor de feedback.

Kan je even bevestigen als ik dit correct versta: (firmware 6.20)

Men sluit het VDSL signaal aan op de fritzbox:
1) Er komt een internet signaal uit de fritzbox die ik via powerline netwerk 1 kan doorsturen naar de verschillende kamers.
2) Er komt een IPTV signaal uit poort 4 die ik via een aparte powerline netwerk (2) kan doorsturen naar de tv ?

Wanneer echter de firmware versie 6.30 goedgekeurd wordt in België dan ik alles via 1 powerline netwerk doorsturen naar al de kamers.

Moet ik dan nog steeds 2 switches kopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Dat ligt eraan of je Powerline adapters een of meerdere UTP aansluitingen hebben.
Je zal bij de TV voor zowel de TV als de decoder een UTP aansluiting nodig hebben, dus daar heb je een switch of een Powerline adapter met meerdere UTP aansluitingen nodig.

Aan de kant van de Fritzbox heb je alleen een Powerline adapter nodig en bij je bureau ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelk31
Hey,

Ik heb op dit moment in de woonkamer na de powerline een switch staan.
Dus ik vermoed dat ik geen switch meer moet bijkopen wanneer de firmware 6.30 beschikbaar is in België.

Kan je me wat meer uitleg geven over het VLAN gebeuren ?
Ik heb een en andere erover opgezocht.

Ik vermoed dat ik het volgende moet configureren:
* Vlan 1 = internet
* Vlan 2 = IPTV

Waar moet dit geconfigureerd worden in de switch of in de fritzbox of beide ?

Als men dit configureert in de switch of fritzbox is dit dan gebonden aan een poort.
voorbeeld:
1) VLAN 1 komt binnen op poort 1 en wordt verdeelt naar enkel poort 2 ?
2) VLAN 2 komt binnen op poort 3 en wordt verdeelt naar enkel poort 4 en 5 ?

Ik vermoed dat de fritzbox via een powerline adapter VLAN 1 en 2 kan sturen naar een andere powerline adapter ? (Ik denk dat trunking heet ? of multiplexen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Het VLAN gebeuren zorgt ervoor dat de twee gescheiden netwerken (internetverkeer en IPtv verkeer) samen over een UTP kabel kunnen.

Je hebt dus aan de ADSL modem kant een switch nodig die met VLAN's overweg kan en aan de TV kant ook een die hetzelfde kan.

Afbeeldingslocatie: http://www.examcollection.com/design/wikipic/750.jpg

Geen idee hoe dat werkt, want toen ik daaraan ging beginnen bleek dat de softwareupdate van de Fritzbox het hele VLAN gebeuren overbodig maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tulipman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-02-2022
LS

Interessante discussie.

Ik had meer dan een jaar geleden het probleem dat ik voor XS4ALL IPTV geen Fritzbox meer gebruikte, maar een Draytek 2960.

Ik kreeg GEEN beeld, todat ik wat VLAN instellingen in de Draytek had gedaan, die wezen naar twee van de LAN poorten van mijn Draytek, en na het aansluiten van mijn 2 stuks HMB2260 Arcadian (standaard) ontvangers op die twee 'geprepareerde' LAN ssluitingen, had ik eindelijk beeld.
Dat waren nog de tijden dat het allemaal in Bridged mode stond.

Echter, XS4ALL meldde een aantal maanden geleden in een brief dat er een verandering op komst was: we kregen extra menu's, o.a. met opties voor Netflix en nog wat ander spul.

Nou, ik heb nooit die menu's voorbij zien komen, terwijl mijn vrienden dat allemaal wel hadden.
Ik dacht: dat komt vast en zeker omdat ik geen standaard configuratie heb, en ik de Fritzbox dus niet als router heb staan, maar gewoon als IP client aan de Draytek heb hangen, en de Fritzbox 7490 slechts voor VOIP telefonieverkeer gebruik.

Ik op een avond XS4ALL gebeld, en samen een paar uur dingen uitgeprobeert.

Het gekke is dat bij iedereen de TV onvangers in ROUTED mode staan, en bij mij nog steeds in BRIDGED mode.

Echter, nadat ik mijn infrastructuur even had losgetrokken (Draytek losgehaald van de MTU even aan de kant gezet) en de Fritzbox rechtstreeks aan de MTU had gehangen, en de Fritzbox in de standaard XS4ALL settings had gezet, kreeg ik zowaar een Netflix optie te zien in de TV ontvanger menu's, en tevens stond de TV ontvanger in ROUTED mode. Potstausend!! What the heck??

Mijn vraag is natuurlijk:

Waarom wil mijn TV ontvanger NIET in ROUTED mode springen (en ook geen NETFLIX optie laten zien) als ik het via mijn Draytek router op de MTU aansluit ipv de Fritzbox.

Iemand enig idee??

Ik kan dus wel gewoon TV kijken, maar opnemen gaat niet meer, en de TV ontvanger komt dus nooit in ROUTED mode.

Ideeen/hints worden zeer gewaardeerd!!

Groeten

Robbert van Herksen

[ Voor 2% gewijzigd door tulipman op 03-04-2016 21:58 . Reden: schrijffouten gecorrigeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:33
tulipman schreef op zondag 03 april 2016 @ 21:55:
[...]
Iemand enig idee??

Ik kan dus wel gewoon TV kijken, maar opnemen gaat niet meer, en de TV ontvanger komt dus nooit in ROUTED mode.
[...]
Om mijn Arcadyan HMB2260 onder een Telfort VDSL verbinding in routed mode te krijgen kon ik deze stappen met succes volgen op mijn Fritz!box 7360: Prolution in "Telfort xDSL Internet ervaringen topic - Deel 20"

Voor jouw Draytek zul je de instellingen in vergelijkbare hoek moeten zoeken, maar dan dus instellingen die voor XS4ALL kloppen. Zoals je in die post ziet moet je klooien in de instellingen van de Fritz!box, dus mijn eerste stap zou zijn om daar een export van te maken en kijken wat daarin verschilt met jouw Draytek instellingen.

P.S. Vergeet 'IGMP Snooping' niet, als je na je Draytek nog een andere switch in gebruik hebt dan moet die switch dat wel ondersteunen. Heb je dat niet, dan veroorzaak je onnodig veel verkeer richting je andere clients met een overbelast netwerk tot gevolgd.

Ik had mijn Fritz!box ook omgekat met de stappen uit bovenstaande link, maar mijn domme (unmanaged) Netgear switch doet geen IGMP Snooping dus kreeg ik onnodig verkeer richting m'n andere clients: Lampjes op switch knipperen allemaal op zelfde ritme?

Kijk trouwens ook eens hier: XS4ALL Only - Ervaringen en discussies - Deel 2 (weet niet zeker of dat het topic voor xDSL is hoor) en hier: XS4all Glasvezel
Wellicht vind je users die het al met een Draytek aan de praat hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 03-04-2016 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tulipman
Superdank voor je uitleg (sorry voor mijn zeer late reactie..)

Ik ben bang dat deze truuk mij niet gaat helpen.

Wat daar beschreven wordt is hoe je een Fritzbox (als modem) aan een Telfort verbinding hangt.

Standaard is het bij glasvezel van XS4ALL zo, dat er een Fritzbox (in mijn geval een 7490) rechtstreeks aan de MTU wordt gehangen. In dat geval werkt natuurlijk alles, omdat dit de standaard methode is van XS4ALL.

Echter, bij mij staat er een Draytek 2960 rechtstreeks aangesloten op de MTU. Geen FritzBox...

Ik HEB nog steeds een Fritzbox, maar die hangt gewoon als IP Client' met LAN1 aan een switch achter de Draytek 2960 router. Dankzij die Fritzbox kan ik mijn 4 stuks MT-F DECT toestellen nog steeds gebruiken met mijn Asterisk telefooncentrale.

Wat wel interessant is, zijn die andere VLAN poorten die er in die cofiguratie staan.
Dat zou ik nog kunnen uittesten..

Tulipman

[ Voor 6% gewijzigd door tulipman op 30-08-2017 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tulipman

Wat daar beschreven wordt is hoe je een Fritzbox (als modem) aan een Telfort verbinding hangt.

Standaard is het bij glasvezel van XS4ALL zo, dat er een Fritzbox (in mijn geval een 7490) rechtstreeks aan de MTU wordt gehangen. In dat geval werkt natuurlijk alles, omdat dit de standaard methode is van XS4ALL.

Echter, bij mij staat er een Draytek 2960 rechtstreeks aangesloten op de MTU. Geen FritzBox...

Ik HEB nog steeds een Fritzbox, maar die hangt gewoon als IP Client' met LAN1 aan een switch achter de Draytek 2960 router. Dankzij die Fritzbox kan ik mijn 4 stuks MT-F DECT toestellen nog steeds gebruiken met mijn Asterisk telefooncentrale.

Wat wel interesaant is, zijn die andere VLAN poorten die er in die cofiguratie staan.

Tulipman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
tulipman schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 14:46:

Wat wel interesaant is, zijn die andere VLAN poorten die er in die cofiguratie staan.

Tulipman
Het antwoord op je eerdere vraag is simpel. Als bij een XS4All verbinding het TV vlan (vlan 4) direct doorzet naar je setup box, dan configureer je je netwerk voor Bridged TV.

Om het geheel routed aan de gang te krijgen dien je je setup anders in te richten. Op netwerkje.com kun je de config details vinden.

(on a sidenote, we hebben het bij glasvezel over een NTU (Network Termination Unit), niet over een MTU (wat Maximum Transmission Unit betekent))

[ Voor 5% gewijzigd door luxan op 09-12-2016 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tulipman
luxan schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 18:11:
[...]

Het antwoord op je eerdere vraag is simpel. Als bij een XS4All verbinding het TV vlan (vlan 4) direct doorzet naar je setup box, dan configureer je je netwerk voor Bridged TV.

Om het geheel routed aan de gang te krijgen dien je je setup anders in te richten. Op netwerkje.com kun je de config details vinden.

(on a sidenote, we hebben het bij glasvezel over een NTU (Network Termination Unit), niet over een MTU (wat Maximum Transmission Unit betekent))
Hoi,

Superdank voor je antwoord.
Ik had hierover ook een mailtje gestuurd naar NL support van Draytek en die gaven dit als antwoord:

-----------------------------
Update van uw ticket 170222025
Draytek 2960 instellingen om ROUTED iptv van XS4ALL mogelijk te maken
Beste Robbert,

Doordat de Vigor 2960 op een ander OS draait dan de Vigor 2925 , 2860 en 2952(DrayOS) is het niet mogelijk om Routed IPTV op een Vigor 2960 werkend te krijgen. Routed IPTV werkt alleen op de DrayOS modellen zoals de Vigor 2925.

Onze excuses hiervoor.

Met vriendelijke groet,

DrayTek Support

Je snapt het al:
Er stond hier binnen een dag een Draytek Vigor 2952. Nieuwste model.

Meteen aan het experimenteren geslagen en ik kreeg beeld, maar:
1) GEEN routed mode in de Set Top Box (daar was het allemaal om begonnen....)
2) Om de 15 secs een freeze van het beeld, dus daar is niet naar te kijken

Einde oefening:
De nieuwe 2925 er maar weer (sip kijkend) tussenuit gehaald, en die splinternieuwe router ligt nu zielig in zijn doosje te liggen.
En staat de 2960 weer te draaien, en alles werkt, maar dus geen ROUTED mode, en dus ook geen STB features als programma's opnemen en terugkijken, geen extra menu's zoals Netflix, en al die andere nieuwe features.

Het is me allemaal een beetje TE vaag.
Ik zoek een stapsgewijze handleiding die gewoon recht-toe-recht-aan werkt. Na- en meedenken is geen punt hier, maar ik wil graag weten HOE we het aan de praat krijgen.
Gewoon een duidelijk stappenplan.

Nog even over de afko's die je noemde. Je hebt natuurlijk volkomen gelijk.

Het kastje (GENEXIS) waarin de orange glaskabel binnenkomt heet inderdaad NTU [Network Termination Unit, waar dus de socket(s) voor de RJ45 connectors op zitten].
Je plaatst die NTU dan op/over de grondplaat (FTU) (Fiber Termination Unit). 
Op die grondplaat zit dan de oranje glasfiber kabel aangesloten.

Groets
Robbert

PS:
Ik houdt me aanbevolen voor nieuwe tips om toch die 26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
tulipman schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 19:10:
[...]

Hoi,

Superdank voor je antwoord.
Ik had hierover ook een mailtje gestuurd naar NL support van Draytek en die gaven dit als antwoord:

Update van uw ticket 170222025
Draytek 2960 instellingen om ROUTED iptv van XS4ALL mogelijk te maken
Beste Robbert,

Doordat de Vigor 2960 op een ander OS draait dan de Vigor 2925 , 2860 en 2952(DrayOS) is het niet mogelijk om Routed IPTV op een Vigor 2960 werkend te krijgen. Routed IPTV werkt alleen op de DrayOS modellen zoals de Vigor 2925.

Onze excuses hiervoor.

Met vriendelijke groet,

DrayTek Support

Je snapt het al:
Er stond hier binnen een dag een Draytek Vigor 2952. Nieuwste model.

Meteen aan het experimenteren geslagen en ik kreeg beeld, maar:
1) GEEN routed mode in de Set Top Box (daar was het allemaal om begonnen....)
2) Om de 15 secs een freeze van het beeld, dus daar is niet naar te kijken

Einde oefening:
De nieuwe 2925 er maar weer (sip kijkend) tussenuit gehaald, en die splinternieuwe router ligt nu zielig in zijn doosje te liggen.
En staat de 2960 weer te draaien, en alles werkt, maar dus geen ROUTED mode, en dus ook geen STB features als programma's opnemen en terugkijken, geen extra menu's zoals Netflix, en al die andere nieuwe features.

Het is me allemaal een beetje TE vaag.
Ik zoek een stapsgewijze handleiding die gewoon recht-toe-recht-aan werkt. Na- en meedenken is geen punt hier, maar ik wil graag weten HOE we het aan de praat krijgen.
Gewoon een duidelijk stappenplan.

Het kastje (GENEXIS) waarin de orange glaskabel binnenkomt heet inderdaad NTU [Network Termination Unit, waar dus de socket(s) voor de RJ45 connectors op zitten].

Groets
Robbert

PS:
Ik houdt me aanbevolen voor nieuwe tips om toch die 26
Routed IPTV is een gecompliceerder verhaal dan bridged IPTV. Bij bridged word de set top box onderdeel van het KPN televisie netwerk. Dit maakt het versturen van multicast verkeer vele malen makkelijker.

Bij routed IPTV zal het multicast verkeer van het IPTV netwerk naar je eigen netwerk gerouteerd moeten worden en verkeer vanuit de set top box dat voor het IPTV netwerk bestemd is dient ook juist gerouteerd te worden (dus niet naar het internet!) De juiste instellingen voor DrayOS ken ik niet omdat ik zelf alles met Mikrotik afhandel. Ik kan je wel vertellen welke dingen ingericht dienen te worden maar dat is niet meer dan een herhaling van de informatie op netwerkje.com.
  1. Zorg dat je router een IGMP proxy mogelijkheid heeft.
  2. Zorg dat je op je WAN interface VLAN 4 kan ontvangen.
  3. Zet op VLAN 4 op je WAN interface een DHCP client met [option 60: IPTV_RG]. Anders krijg je geen IP adres
  4. Zet op je LAN een DHCP server op die de set top boxes een DHCP request stuurt met [option60: IPTV_RG] en [option28: <netwerk broadcast adres>]
  5. Start op je WAN.VLAN4 de IGMP proxy en stel deze in als upstream met alternative-subnets=10.142.64.0/18,213.75.0.0/16
  6. Neem je LAN op in je IGMP proxy config als downstream
  7. Zet masquerading regels op in je firewall voor dst-address 10.142.64.0/18 en 213.75.112.0/21 in je srcnat chain
Dit is allemaal wat technisch en ik kan je helaas geen concrete info over DrayOS geven.

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:58
tulipman schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 19:10:
[...]

Groets
Robbert
Als ik je nog mag verbeteren:
De FTU is het lege plastic "kastje" waarin de kabel binnenkomt en wordt afgewerkt op twee connectoren (tegenwoordig nog maar eentje trouwens).Reggefiber heeft er de laatste jaren meerdere types van gebruikt, onder andere van Genexis, Tyco en de huidige van TKF. Jij noemt het de grondplaat.
De NTU is dan het actieve deel dat daarop geklikt kan worden of los aangesloten kan worden. Bij de Genexis FTU is dat het bovenste lege plastic deel dat dan vervangen wordt voor een exact gelijk exemplaar maar dan met inhoud en poorten. Bij de andere FTU's zijn meerdere soorten NTU's mogelijk. En bij alle FTU's is het mogelijk om een glaspatchkabeltje direct op de conenctor in de FTU te klikken en het andere einde aan te sluiten op een NTU/Router (Draytek bij T-Mobile, Fritzbox bij XS4All en Tweak). Dan is is die router dus ook de NTU.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tulipman
LS

Ik heb weer eens iets 'speciaals'...

Ik heb reeds een XS4ALL glasvezel aansluiting, via een GENEXIS kastje, dat dan weer via een UTP kabeltje aangesloten staat op mijn Draytek VPN router.

Echter, ik kreeg van iemand een Fritz!Box 5490 (deze heeft een heuse glas-aansluiting!!) en ik wil dus de 5490 gaan aansluiten.
Echter, bij de 5490 werd een opzetstuk geleverd (Patchcover kit FTU TY01) dat op een FTU plaat moet worden geklikt. Deze dus:
http://www.herksen.com/Patchcover-kit-FTU%20TY01.jpeg

Echter, de 'Patchcover kit FTU TY01' past NIET op de FTU grondplaat van mijn huidige GENEXIS kastje.

Ik heb dus een andere FTU grondplaat nodig. Ik weet het typenummer niet maar hij ziet er zo uit:
http://www.herksen.com/Grondplaat.png

Ben al weken bezig om deze grondplaat te bemachtigen.
Mijn provider (XS4ALL) weigert om hem te installeren/leveren.
Ik heb ook al Reggefiber aangeschreven, maar daar krijg ik geheel geen response.

Wie o wie weet het typenummer van deze grondplaat ( http://www.herksen.com/Grondplaat.png)
EN waar ik hem kan aanschaffen. Of iemand die weet welke fabrikant deze dingen maakt, of de importeur van deze grondplaten.

Er MOET toch potjandosie aan te komen zijn..

Ik hoop van harte dat iemand mij verder kan helpen.

Vast superdank!!

Robbert

[ Voor 5% gewijzigd door tulipman op 16-05-2018 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@tulipman :
Been there, done that :X

Lees zo'n beetje vanaf hier:
ehtweak in "[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie"

En ja, op mijn 'oude' grondplaat van 5 jaar geleden zit een patchcover met daaraan een SC/PC glaspatchkabeltje rechtstreeks op de fiber poort van m'n FRITZ!Box 5490.

En/of wellicht dat @Barre73 je wat tips kan geven?

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 17-05-2018 08:44 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:58
ehtweak schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 08:43:
@tulipman :
Been there, done that :X

Lees zo'n beetje vanaf hier:
ehtweak in "[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie"

En ja, op mijn 'oude' grondplaat van 5 jaar geleden zit een patchcover met daaraan een SC/PC glaspatchkabeltje rechtstreeks op de fiber poort van m'n FRITZ!Box 5490.

En/of wellicht dat @Barre73 je wat tips kan geven?
Ik wil best wat tips geven maar de eerste tip is: Blijf van de grondplaat af. Deze is echt niet van jou maar van Reggefiber, net als een watermeter, gasmeter, AOP, etc..
De vezels zitten opgerold in je Genexis en zodra je die loshaalt schiet alles los en ben je nog verder van huis.

Op zich heb je geen patchcover nodig, en bovendien bestaat 'ie niet voor de genexis FTU's.
Toen Vodafone voor het eerst begon met glasvezel via haar eigen apparatuur deden ze iets anders dan een patchcover en dat kan jij hier ook. Namelijk een SC-SC koppelstukje (de blauwe op de foto) en een patchkabeltje direct op de connector in de FTU klikken en de andere kant in je Fritzbox uiteraard.

Hier een mooi voorbeeld met de FTU open:
LordSpud in "Vodafone Thuis via Glasvezel"

Mooi wegwerken kan ook maar dan zal je een hoekje uit de rand van de blindkap moeten snijden (als je die blindkap nog hebt).

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:51

Wildfire

Joy to the world!

tulipman schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 20:08:

[..]

Er MOET toch potjandosie aan te komen zijn..
Misschien wel, maar als KPN monteur kan ik je vertellen dat die grondplaat niet van jou is en je mag er dus ook geen werkzaamheden aan verrichten. Doe je dat wel en je krijgt problemen dan krijg je een dure rekening gepresenteerd.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Pagina: 1