Lampjes op switch knipperen allemaal op zelfde ritme?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:06
OK, dit klinkt best als een n00btopic, maar er viel mij iets raars op in m'n meterkast. De lampjes op m'n Netgear-switch knipperen allemaal tegelijk in hetzelfde ritme.

De setup:
Internet (Telfort VDSL) --> FRITZ!Box 7360 (LAN1) --> Netgear Prosafe GS108 (LAN1) --> Rest van apparaten (NAS, Settopbox, IP-cam, etc etc).

Ik dacht eerst dat er misschien één van de client devices stond te broadcasten/spammen. Eén voor één alles losgekoppeld, maar dat maakte geen verschil. Pas toen ik de kabel naar de Fritz!box loskoppelde (de 'uplink' eigenlijk) gingen de LED's veel rustiger knipperen, maar ook in een random volgorde (zoals het hoort).

Ik dacht eerst dat het aan iets als 'IGMP Snooping' ligt wat je bij IPTV wel eens hoort, maar met de IPTV-box rechtstreeks op de Fritz!box of met de IPTV-box losgekoppeld heb ik het 'probleem' nog steeds. De IPTV draait in 'Routed' mode (via deze config), geen VLAN's voor IPTV e.d. meer dus.
Heb ook gezocht op internet naar dit fenomeen en dan vind je dingen als issues met 'spanning tree' op dikke Cisco switches e.d., maar dit is gewoon een domme Netgear switch :p

In de meterkast staat een Synology NAS en hangt ook een Raspberry Pi 3. De netwerklampjes op die beide apparaten gaan ook gelijk veel sneller knipperen als ik de kabel richting de Fritz!box aansluit.

Er gebeurt dus iets vreemd, maar wat is dat en beter nog: hoe los ik het op?

Op de Fritz!box kan ik verkeer capturen, welke interface is zinnig om even te loggen en waar moet ik dan in Wireshark op letten?

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 29-03-2016 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:28
ThinkPadd schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 19:04:
Er gebeurt dus iets vreemd, maar wat is dat en beter nog: hoe los ik het op?
Nog simpeler dan capturen op je Fritzbox: start eens Wireshark op een client device. Die heb je toch nodig om verkeer te analyseren, dus ik snap niet waarom je niet eerst daar kijkt, dan zie je als het goed is zo wat er op je netwerk gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Nog niet aan gedacht, goede tip. Heb op dit moment alleen een laptop aangesloten via WiFi en dat werkt gewoon naar behoren, maar even aansluiten met een kabeltje had natuurlijk gekund.

Heb het inmiddels echter al opgelost, het bleek aan de Routed IPTV te liggen. Heb de config weer teruggezet op de default (dus waarbij de TV-ontvangen op #4 van de Fritz!box moet worden aangesloten en het verkeer over een apart VLAN loopt) en nu is de switch rustig.

Ik denk dat er voor Routed IPTV een switch tussen moet die 'IGMP Snooping' doet. Dat het nu nog gewoon werkte komt denk ik omdat ik de WiFi van de Fritz!box zelf gebruik, bij een los accespoint was de hele boel gestagneerd denk ik (zelfde probleem als hier: KPN itv zorgt voor uitval internet )

[ Voor 46% gewijzigd door ThinkPad op 29-03-2016 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:03
Ik heb dit ook altijd gehad op mijn netgear switch, die knipperde altijd tegelrijker tijd random tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:49

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Jordyz schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 20:43:
Ik heb dit ook altijd gehad op mijn netgear switch, die knipperde altijd tegelrijker tijd random tijd.
En... wat heb ej eraan gedaan? :P

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:03
Yariva schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 21:25:
[...]

En... wat heb ej eraan gedaan? :P
Ik vond het toen ook raar, moest toch een nieuwe switch ophangen dus bij mij was het probleem zo verholpen :P

Alleen volgens mij is dat een eigenschap van de Netgear switchen dat al die lampjes ter gelijkertijd branden. Zou me er geen zorgen over maken, zit mooi achter de deuren van de meterkast :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-07 11:27
Jordyz schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 21:28:
[...]

Ik vond het toen ook raar, moest toch een nieuwe switch ophangen dus bij mij was het probleem zo verholpen :P

Alleen volgens mij is dat een eigenschap van de Netgear switchen dat al die lampjes ter gelijkertijd branden. Zou me er geen zorgen over maken, zit mooi achter de deuren van de meterkast :+
Ik zou mij wel zorgen maken, zoals blijkt is het de IPTV. Je moet voor Routed IPTV een switch hebben die IGMP snooping snapt en ook ingeschakeld heeft staan. Doe je dat niet dan knipperen je lampjes inderdaad tegelijkertijd wat je netwerk vervuilt.

Ik heb het eens gebenchmarckt. Als je IGMP snooping uitzet en er zit een AP op diezelfde switch, die dus alle IGMP traffic voor zijn kiezen krijgt, dan heeft die het zo druk dat je WIFI gewoon dramatisch wordt. Van 100 Mbit ging ik naar 5 - 10 Mbit met vele time outs. Na inschakelen van IGMP snooping haal ik gewoon weer de volle snelheid.
Ik wil hier maar mee aangeven, je geeft apparaten traffic dat ze niet willen / kunnen verwerken maar houd ze wel bezig. Het traffic gaat namelijk wel door de kernel -> hoge cpu -> latency.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 20:33:
Heb het inmiddels echter al opgelost, het bleek aan de Routed IPTV te liggen. Heb de config weer teruggezet op de default (dus waarbij de TV-ontvangen op #4 van de Fritz!box moet worden aangesloten en het verkeer over een apart VLAN loopt) en nu is de switch rustig.
Kan je toch de pcap maken (van de poort naar de switch toe)? Ik ben nu wel benieuwd wat het is.

Ik zie zelf behoorlijk wat broadcast verkeer. Misschien zie jij één van de volgende pakketten die een device stuurt?
  • Simple Service Discovery Protocol (SSDP)
  • MDNS responses
  • IGMPv2 membership queries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
ANdrode schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 14:47:
[...]

Kan je toch de pcap maken (van de poort naar de switch toe)? Ik ben nu wel benieuwd wat het is.

Ik zie zelf behoorlijk wat broadcast verkeer. Misschien zie jij één van de volgende pakketten die een device stuurt?
  • Simple Service Discovery Protocol (SSDP)
  • MDNS responses
  • IGMPv2 membership queries
Het werkt nu allemaal mooi, dus ik laat het zo ;)

Maar gezien hierboven wordt gesproken over dat een switch 'IGMP Snooping' moet ondersteunen, zullen het waarschijnlijk de onderste pakketjes zijn die jij noemt, de IGMPv2 membership queries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:28
IGMP is het managementprotocol, de messages daarvan zijn het probleem niet. Het daadwerkelijke multicastverkeer wel (in geval van IPTV: een flinke stream UDP-verkeer).

Het heet IGMP snooping omdat de switch uit het IGMP-verkeer kan afleiden waar de multicaststreams wel/niet heenmoeten.
Pagina: 1