KPN itv zorgt voor uitval internet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimB89
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:53
Beste Tweakers,

Ik ga binnenkort in een appartement wonen waarbij er glasvezel van KPN ligt. Ik heb meteen van de mogelijkheid gebruik gemaakt om overal bekabeld internet te leggen. Al deze CAT6 kabels komen uit op een 24 poort switch van Netgear.

Nu leek alles te werken, totdat ik tevreden op de bank plofte met mijn laptop en het Motorola kastje van KPN aanzette. Het internet valt op dat moment weg. Als ik het kastje van itv KPN uitzet dan lijkt het wifi zich weer te herstellen alsof er niks gebeurd is. Na hier op het forum te hebben gezocht en het KPN forum door te hebben gespit kom ik er niet helemaal uit.

Huidige opstelling:

KPN Experiabox -- Switch #1 begane grond -- Switch #2 (mijn appartement, NETGEAR 24 port JFS524 100 mbit switch).

Mijn wens is om alles op 1 switch te houden, vandaar dat ik een 24 port switch heb staan. Ik begrijp dat IGMP Snooping ondersteund moet worden en ik lees ook het e.e.a over VLANnen en multicasten.

Mijn vraag: is het mogelijk om een ander type 24 port switch (100 mbit) neer te zetten waarbij ik alles op die switch kan prikken, dus ook gewoon de tv kastjes van KPN? Ik ben bereid om een 50 euro(?) uit te geven aan een nieuwe switch waarbij alles wel werkt.

Ik hoor graag van jullie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

KPN geeft aan dat je TV en internet niet op dezelfde switch (tenzij je vlans gebruikt, naar ik begrijp) aan kunt sluiten.

Je dient ze dus van elkaar te scheiden.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimB89
Detmer schreef op zondag 20 maart 2016 @ 17:18:
KPN geeft aan dat je TV en internet niet op dezelfde switch (tenzij je vlans gebruikt, naar ik begrijp) aan kunt sluiten.

Bedankt voor je antwoord. Ik ben dus op zoek naar een managed switch zodat ik de itv kan vlannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
  • Laatst online: 13-03-2020
Jep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Detmer schreef op zondag 20 maart 2016 @ 17:18:

Is al heel lang niet meer het geval. Tegenwoordig maken ze gebruik van flexpoorten. Daarbij heeft wifi niks met een switch te maken.

Graag even het volgende om welke EB gaat het? En ik lees 2 switches waarvan je er 1 hebt genoemd.

Hier zelf thuis heb ik een aantal domme switches staan welke totaal geen probleem geven.
Nergens voor nodig tegenwoordig.

[ Voor 11% gewijzigd door bobsquad op 20-03-2016 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
  • Laatst online: 13-03-2020
bobsquad schreef op zondag 20 maart 2016 @ 17:32:
[...]

Is al heel lang niet meer het geval. Tegenwoordig maken ze gebruik van flexpoorten. Daarbij heeft wifi niks met een switch te maken.

Graag even het volgende om welke EB gaat het? En ik lees 2 switches waarvan je er 1 hebt genoemd.

Hier zelf thuis heb ik een aantal domme switches staan welke totaal geen probleem geven.

[...]

Als ik een switch aansluit hier kan ik van die switch geen tv en internet tergelijk ontvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Niet online
Dutchdeveloper schreef op zondag 20 maart 2016 @ 17:40:
[...]

Als ik een switch aansluit hier kan ik van die switch geen tv en internet tergelijk ontvangen
Welke experiabox heb je vanaf V8 heb je gewoon flexpoorten. Het is met een domme switch inderdaad niet mogelijk hem voor de Experiabox te zetten maar gewoon aan te sluiten op de Experiabox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimB89
bobsquad schreef op zondag 20 maart 2016 @ 17:32:
[...]

[...]

Op de begane grond staat een gbit switch die niet van mij is. Vanaf daar loopt 1 kabel naar boven naar mijn 24 port switch.

Er hangt een Experiabox V8.

[ Voor 3% gewijzigd door TimB89 op 20-03-2016 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Niet online
ExperiaBox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimB89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Niet online
Mocht je de mogelijkheid hebben om dit eens te proberen terwijl de laptop bekabeld is aangesloten en deel dan eens de resultaten. Dit gezien Wifi en iTV los van elkaar staan.

Deel je trouwens de aansluiting met meerdere mensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSDano
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-06 12:43
kun je wel tv kijken? dat maak ik helemaal niet op uit je verhaal, ja dat je internet wegvalt als je je stb aanzet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Volgens mij is KPN al druk bezig om Routed IPTV uit te rollen waardoor je niet meer met VLANs hoeft te werken. Met mijn Telfort VDSL verbinding heb ik dat i.i.g. al voor elkaar gekregen (moest wel wat hacken in de config van m'n Fritz!box). Ik kan bij mij de IPTV-box gewoon op een switch aansluiten op een willekeurige poort.

De Experiabox V8 is wel een oud beestje, de V10 schijnt stukken beter te zijn.
In Het grote xDSL-topic las ik posts van mensen die bij een KPN-winkel de V8 hebben kunnen omruilen voor een V10. De WiFi van de V10 schijnt sowieso beter te zijn, is misschien nog een idee.

Als je TV kijkt, wat voor IP-adres krijgt je Motorolo box dan? Bij routed IPTV zou dat een 192.168.x.x adres moeten zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 20-03-2016 18:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Maar, wacht even. Welk WiFi valt weg? Als dat van een Accesspoint aangesloten op de switch is en die switch geen IGMP Snooping ondersteund dan ben je op dat moment de TV stream over je WiFi aan het gooien "werkt" je WiFi daarom niet. (Klik)

Dit is op te lossen door de Accesspoint direct op de Experiabox aan te sluiten, al Gooi je de TV stream dan nogsteeds over de rest van je netwerk.
De betere oplossing is daarom om te kijken of er een optie IGMP Snooping op je switch is of Switch met IGMP Snooping te kopen.

[ Voor 45% gewijzigd door RobinF op 20-03-2016 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:51

Clush

Do as I say...

Waar komt je wifi vandaan? Gewoon uit de experiabox?

Want dat zou gewoon altijd moeten werken, onafhankelijk van kabels en switches.

Je verhaal zou kloppen als je tv en je internet op dezelfde poort van de experiabox zijn aangesloten, met slechts 1 kabel, en je een losse wifi access point hebt die daar ook van afhankelijk is. Dat werkt inderdaad niet op het moment dat die enkele experiabox-poort voor tv gebruikt wordt.

... not as I do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
IGMP Snooping is denk ik wel het keyword in deze situatie, hier wordt het ook goed uitgelegd: http://netwerkje.com/routed-iptv
Alle multicast verkeer komt dus op elke poort uit. Met andere woorden, voor elke TV zender die op staat komt er 7Mbit richting elke poort in je netwerk waar niks mee gedaan zal worden (denk: een printer zal het moeten negeren) en de CPU heeft het daar maar druk mee met gevolgen voor de snelheid van het hele apparaat en dus ook de internet snelheid.
En dit topic voor het iets minder technische verhaal: http://forum.kpn.com/t5/I...IGMP-snooping/td-p/308301

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 20-03-2016 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSDano
maar de switch hoeft dat niet te hebben, de EB regelt dat... is alleen noodzakelijk als je een ander type router achter de EB hangt

Dus meer informatie is nodig, wat doet de eerste switch, deel je met meerdere mensen? Hoeveel STB's zijn er aangesloten? Valt je internet weg maar kun je dan wel tv kijken?

[ Voor 40% gewijzigd door TSDano op 20-03-2016 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:05

nexhil

BAM!

Met deze switch heb je het probleem niet:

http://www.wehkamp.nl/Win...GTxMBk1c_fLg4waAlTf8P8HAQ

Omdat deze inderdaad IGMP snooping heeft. als je 8 poorten nodig hebt dan is er een 108 model.
Heb je echt 24 poorten nodig dan heb je hier weer niks aan.

Ik heb hem zelf ook voor hetzelfde probleem.

mijn setup:
Experiabox v10 met daarop gelijk een xbox en tv decoder
dan gaat er een kabel naar boven met daarop dus deze netgear switch.
experiabox (beneden) -> netgear switch (boven) -> 2e tv decoder en Apple timecapsule (met wifi) en nog ee kabel naar zolder.

Ik had hetzelfde probleem dus als ik boven de 2e TV aanzette.

[ Voor 32% gewijzigd door nexhil op 20-03-2016 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimB89
Even een aantal antwoorden op de vragen:

- Ik kan gewoon tv kijken als ik de itv Motorola aanzet, dat werkt gewoon
- De WiFi komt van een accesspoint die ook op de switch is aangesloten
- Het internet word inderdaad gedeeld met meer mensen

@Nexhil, die 5 port switch wil ik wel aanschaffen als dat het probleem verhelpt. Nu vraag ik mij alleen af hoe dan de setup word:

Experiabox V8 - Switch begane grond -- Nieuw aan te schaffen 5 port switch met IGMP snooping met daarop 2 itv kastjes -- huidige 24 port switch voor alles behalve de itv kastje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 21:46
Clush schreef op zondag 20 maart 2016 @ 18:06:
Je verhaal zou kloppen als je tv en je internet op dezelfde poort van de experiabox zijn aangesloten, met slechts 1 kabel, en je een losse wifi access point hebt die daar ook van afhankelijk is. Dat werkt inderdaad niet op het moment dat die enkele experiabox-poort voor tv gebruikt wordt.
Dit is juist. Want:
TimB89 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 19:01:
- De WiFi komt van een accesspoint die ook op de switch is aangesloten
Waarom geef je dat dan niet aan in de topic start? Heel relevant.
@Nexhil, die 5 port switch wil ik wel aanschaffen als dat het probleem verhelpt.
Niet noodzakelijk. Eenieder die claimt dat een switch met IGMP snooping je probleem onvoorwaardelijk oplost roept maar wat, dat is helemaal niet vast te stellen op basis van de info die je verstrekt hebt.

Mocht je immers een router als access point gebruiken, met op de LAN poorten IPTV, dan moet je op het AP zelf snoopen; een eventuele switch daarvoor vervangen helpt niets.

Check of je IGMP snooping kunt aanzetten op je access point. Als dat niet mogelijk is, kun je het probleem verhelpen door het AP direct aan de Experiabox te hangen of de switch te vervangen (aangenomen dat de switch nu tussen AP en Experiabox zit).
Experiabox V8 - Switch begane grond -- Nieuw aan te schaffen 5 port switch met IGMP snooping met daarop 2 itv kastjes -- huidige 24 port switch voor alles behalve de itv kastje?
Je accesspoint mist in deze situatieschets. Ook de exacte locatie van alle IPTV STBs is heel belangrijk. Kun je dat eens verduidelijken, desnoods met een tekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSDano
juistem, je accesspoint gaat nu ook de unicast doorzetten, ergo, geen wifi meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimB89
De situatie zoals die nu is, vanaf het punt van binnenkomen tot de setup in mijn appartement.

Experiabox V8 (begane grond). Verzorgt de WiFi op de begane grond, zit tevens een STB aan voor 1 tv)
-
Switch (begane grond). Verzorgt de bekabelde verbindingen op de begane grond
-
Vanuit de switch op de begane grond 1 kabel naar boven richting mijn 24 port switch
-
Op deze 24 port switch in mijn appartement zit het WiFi Accesspoint (Netgear WNR2000V2). Deze WiFi router verzorgt het WiFi in mijn appartement. DHCP is uitgeschakeld, ip nummers worden vanuit de experiabox uitgedeeld om conflicten tussen mijn WiFi router en de experiabox te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSDano
Om de Netgear aan te wijzen als het probleem of uit te sluiten... Haal hem eraf en bekijk of je bekabeld verbinding hebt met internet en gewoon tv kan kijken. (Probeer ook opnames eens terug te bekijken, want dat zijn unicast streams en geen multicast)

Is het mogelijk om de kabel die in de switch zit op de begane grond direct op de EBox aan te sluiten?

(In de specificaties van de Netgear is geen IGMP terug te vinden, maar nog erger, ik zie niet dat hij als access point gebruikt kan worden, hij maakt dus toch een eigen netwerk via wifi en op zijn eigen poorten)

De tip om de Ebox om te ruilen voor een V10 in een KPN XL winkel kan ik beamen..

[ Voor 1% gewijzigd door TSDano op 21-03-2016 05:11 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Laatst online: 07:12
dano.ferrari schreef op maandag 21 maart 2016 @ 05:11:
De tip om de Ebox om te ruilen voor een V10 in een KPN XL winkel kan ik beamen..
Forum, chat, telefoon, winkel. Het maakt allemaal niet uit, allemaal zullen ze niet zo moeilijk doen om de v8 te swappen. Het is maar wat je prettig vind.

Sowieso moet inderdaad het internet even getest worden zonder de wifi van de 24switch, dus gewoon rechtstreeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
dano.ferrari schreef op maandag 21 maart 2016 @ 05:11:

(In de specificaties van de Netgear is geen IGMP terug te vinden, maar nog erger, ik zie niet dat hij als access point gebruikt kan worden, hij maakt dus toch een eigen netwerk via wifi en op zijn eigen poorten)
In principe kun je elke router als Accespoint gebruiken mist je hem maar correct instelt (= DHCP uit en de WAN poort NIET gebruiken en hem via 1 vd LAN poorten verbinden met de rest van je netwerk). TS geeft aan dat al op deze mannier te doen, dus dat lijkt niet het probleem te zijn.

Routers die een accespoint modus hebben maken het alleen makkelijker voor de gebruiker om dit zo in te stellen en geven soms (niet altijd) de mogelijkheid om dan de WAN poort te gebruiken als connectie om hem met de rest van het netwerk te verbinden.

Uit eigen ervaring heb ik ook last gehad van een multicast signaal op het netwerk wat mijn WiFi platgooide, Ik zou het probleem dus daar zoeken, en ik lees hier dat je dat kan voorkomen met IGMP snooping.

Je alleen een switch nodig met IGMP snooping waarop je de IPTV kastjes aansluit. De switch zorgt er dan namelijk voor dat de multicast stream alleen wordt doorgestuurt naar de client(poort) die het nodig heeft. De poort van de switch waarop je netgear dan is aangesloten zal dan dus niet de mulitcast streams ontvangen en daardoor gewoon blijven werken.

Ik heb dezelfde situatie hier net thuis getest:
Mijn router heeft IGMP ondersteuning en deze staat ook aan (vergelijkbaar met de Experiabox in jou geval)
Alles op switch met IGMP aan--> WIFI ok.
Alles op 'domme' switch--> geen WiFi

Oplossing zou dus zijn een switch met IGMP ondersteuning aanschaffen en deze te plaatsen tussen Switch #1 en Switch #2. Hierop sluit je dan rechtstreeks je IP tv ontvangers aan. Indien mogelijk ook je Netgear. Verder dus 1 link van deze switch naar je bestaande 24 poorts switch waarop je dan de rest van je netwerk kan laten zoals het al was.

volgens dit topic :

zou je dan deze switch kunnen gebruiken

let op, dat is een andere dan de switch genoemd door nexhil, omdat in het KPN topic waar ik naar link specifiek gezegd wordt dat je die niet moet hebben. Ik heb zelf geen ervaring met een van beide switches dus ik kan daar zelf geen uitspraak over doen, kan dus best zijn dat die van nexhil ook werkt, dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

VVV-007 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 08:15:
[...]

let op, dat is een andere dan de switch genoemd door nexhil, omdat in het KPN topic waar ik naar link specifiek gezegd wordt dat je die niet moet hebben. Ik heb zelf geen ervaring met een van beide switches dus ik kan daar zelf geen uitspraak over doen, kan dus best zijn dat die van nexhil ook werkt, dat weet ik niet.
Excuus:
het moet deze zijn inderdaad: Netgear Gigabit Ethernet switch ProSafe Plus GS105

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimB89
Bedankt voor het meedenken.

De opstelling in mijn geval zou dan worden:

Experiabox -- Switch begane grond -- Switch Negear ProSafe Plus GS105E (met de E dus?). Op deze GS105E komen dan de 2 iTV boxen en het WiFi accesspoint -- 24 port switch voor de rest van de apparaten

Deze opstelling zou moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

Gewoon even voor de duidelijkheid:

Dit is het config panel en links bovenin zie je het exacte typenummer van het apparaat:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/333evx1.png

De Netgear zorgt er in gewone mensen taal gewoon voor dat hij bekijkt op welke poort het IPTV signaal wordt gevraagd.

Dus als jij op poort 2 en 3 van je nieuwe Netgear switch een decoder plaatst dan wordt dit signaal alleen daar naartoe gestuurd. Als jij een apparaat op je netgear aansluit waarmee je een WI-FI signaal in de lucht slingert dan zal het VLAN voor TV's niet doorgezet worden naar deze poort. Een normale domme switch kan deze vlans niet uit elkaar houden en stuurt deze ook gewoon richting je WI-FI apparaat, waardoor het draadloze signaal uitvalt omdat het als het ware overbelast wordt.

Als ik je goed begrijp wordt dit de situatie:
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/6q9riq.jpg

Mijn PS skills ontbreken volledig, maar denk dat het duidelijk is. lege cirkel onderaan dat zijn de rest van je apparaten die je op je 24p switch wilt aansluiten .

[ Voor 77% gewijzigd door nexhil op 21-03-2016 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimB89
Bedankt, ik ga de Netgear switch bestellen. Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
De opstelling die je beschijft Timmehb, moet inderdaad werken, en kan de switch op de begane grond er gewoon tussen blijven zitten. Als het mogelijk is kun je natuurlijk de opstelling van Nexhil volgen en de switch op de begane grond overslaan, maar ik weet niet of dat kan/mag. Maar zoals ik het systeem tot nu toe zie en begrijp, zou de switch op de begane grond voor jou situatie niets uit maken,

Dus inderdaad als volgt:,
kabel beganegrond (met of zonder switch op begane grond) --> negearswitch (nieuw)--> rest zie plaatje Nexhil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

VVV-007 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 12:54:
De opstelling die je beschijft Timmehb, moet inderdaad werken, en kan de switch op de begane grond er gewoon tussen blijven zitten. Als het mogelijk is kun je natuurlijk de opstelling van Nexhil volgen en de switch op de begane grond overslaan, maar ik weet niet of dat kan/mag. Maar zoals ik het systeem tot nu toe zie en begrijp, zou de switch op de begane grond voor jou situatie niets uit maken,

Dus inderdaad als volgt:,
kabel beganegrond (met of zonder switch op begane grond) --> negearswitch (nieuw)--> rest zie plaatje Nexhil
Ah inderdaad ik was nog een switch tussen de experiabox en de netgear vergeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimB89
Heb de aanbevolen switch ertussen gezet, het lijkt allemaal te werken!
Pagina: 1