Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 578820

Topicstarter
Hallo,

Ik ben mijn netwerk thuis aan het reorganiseren.
Ik ga kabels leggen naar diverse plaatsen in huis, maar wil dit uiteraard tot een minimum beperken.
Binnenkort ga Ik de TP-link TL-SG3216 en 2x TL-SG105E aanschaffen.
Om alvast de configuratie voor elkaar te hebben, en te zien of ik de materie doorheb, ben ik uit op informatie.

Oeps Fritzbox 7340 moet 7390 zijn :o

Afbeeldingslocatie: http://grachtva.home.xs4all.nl/springer/Thuis.png

De Fritzbox heb ik in ieder geval nodig voor de telefoon/Fax aansluiting.
Zoals ik het zie, lopen er 2 kabels vanaf de Fritzbox naar de SG3216 (Lan/IPTV)
Deze komen binnen op poort 1 (Internet) poort 2 (IPTV)
Poort 1 vlan6 Untagged.
Poort 2 vlan4 Untagged.
Poort 3/14 vlan 6 untagged
Poort 15 Trunked vlan4 en vlan6 Tagged
Poort 16 Trunked vlan4 en vlan6 Tagged

De SG105E is dus:

Poort 1 Trunked vlan4 en vlan6 Tagged
Poort 2 vlan4 untagged
Poort 3/5 vlan6 untagged

Klopt mijn redenering zover?

De standaard vlan1, voeg ik die ook toe aan de trunks?

Oh ja voor de duidelijkheid mijn ISP is XS4all vandaar vlan 4 en 6.

Groeten John

[ Voor 2% gewijzigd door Anoniem: 578820 op 04-02-2015 17:26 . Reden: foutje hersteld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLipEdd
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06-2022

SLipEdd

hoi

Ik som mijn punten/vragen even op:
  • Is internet en IPTV ook gescheiden op de FritzBox of is het gewoon 1 LAN? Misschien is dat te checken in de interface. Zo te zien op de XS4All pagina moet je wel een switch gebruiken om meerdere settops aan te sluiten, dus ik ga er vanuit dat het wél gescheiden is.
  • Ik kan zo niet ontdekken dat de TL-SG105E 802.1Q ondersteunt. Dat heb je toch echt nodig voor je trunk. Ik was te snel, dit wordt wel ondersteunt.
  • Vlan 1 is meestal je Native VLAN. Dat is dus je 'default VLAN' die gebruikt wordt door je 802.1Q Trunk en is untagged. Het is mogelijk om dit aan te passen, maar ik ga even van een simpele setup uit.
Met andere woorden: ziet er prima uit lijkt me.

[ Voor 20% gewijzigd door SLipEdd op 01-02-2015 21:57 ]

edwindijkstra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Halle Edwin,
Bedankt voor je reactie.

Xs4all geeft Lan en IPTV op apparte poorten van de Fritzbox door.
Lan op 1/3
IPTV op 4

Is het verplicht op vlan4 en vlan6 tagged door te geven via de Trunk?
Ik neem aan van wel als de SG105E deze moet splitsen.

John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Je kunt gewoon domme switches i.p.v. SG105E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLipEdd
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06-2022

SLipEdd

hoi

@John: Als je een trunk maakt, gaan de vlan's die je erdoorheen wilt hebben tagged. Je hebt geen keus ;) meerdere VLAN's untagged kan namelijk niet.

@Dav1d: met een domme switch kun je geen trunk maken of uberhaupt vlan's toekennen. Dus ik snap niet hoe je hier bij komt.

edwindijkstra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
SLipEdd schreef op zondag 01 februari 2015 @ 22:25:
@Dav1d: met een domme switch kun je geen trunk maken of uberhaupt vlan's toekennen. Dus ik snap niet hoe je hier bij komt.
Omdat die TL-SG3216 op basis van MAC adres een (untagged) VLAN kan toekennen. Zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/1zq7k9g.png

Dat is precies wat de Experiabox van KPN ook doet. Jammer genoeg is die Fritzbox van XS4ALL niet zo intelligent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Edwin: Gesnapt en bedankt :)

@Dav1d: Zoals in het schema staat, Gebruik ik Lan en IPTV vanaf de SG105E. Dan heb ik dus smart switches nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
Nee hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royb3
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09-2024
@Dav1d, de TL-SG3216 is ook een smart switch aka managed switch
Wat jij bedoelt is een layer 3 switch

[ Voor 23% gewijzigd door royb3 op 01-02-2015 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
Ik zei alleen dat je i.p.v. die SG105E switches, domme switches kunt gebruiken. De TP-Link SG3216 heb je uiteraard nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door Dav1d op 01-02-2015 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royb3
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09-2024
achzo, dus je hebt alleen de TL-SG3216 nodig waar de andere switches unmanaged kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zie inderdaad dat de TL-SG3216 de mogelijkheid heeft om Vlan's toe te wijzen aan Mac adressen.
Interesant gegeven.

Bedankt voor jullie inbreng _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 578820 op 01-02-2015 23:54 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 13:17

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ja en vervolgens snap je sg105e er niks meer van. Die 3216 plaats het verkeer op basis van het mac adres inderdaad in een vlan om dat vervolgens te transporteren naar een andere switch gebruikt hij echt nog steeds vlan ids hoor. Een unmanaged switch snapt daar niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
TrailBlazer schreef op maandag 02 februari 2015 @ 09:55:
ja en vervolgens snap je sg105e er niks meer van. Die 3216 plaats het verkeer op basis van het mac adres inderdaad in een vlan om dat vervolgens te transporteren naar een andere switch gebruikt hij echt nog steeds vlan ids hoor. Een unmanaged switch snapt daar niks van.
:?

Onzin.

De settopboxen zitten dankzij die 3216 gewoon untagged in vlan 6. Maakt niet uit wat voor switches daar nog tussen hangen.
Die switches hoeven helemaal niks te snappen. Er valt ook niks aan te snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 13:17

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ok ik snap nu het idee wel maar op die 105e switches die jij wil vervangen voor domme switches zitten ze dus wel gewoon bij elkaar in hetzelfde vlan? Prima dat je ze pas wil scheiden op de de slimme switch maar op de domme switches is het gewoon een vlan. Het zal ook wel werken maar als je domme switches hebt die geen igmp snooping doen krijg je wel al het multicast verkeer binnen inlcusief op je AP.

[ Voor 3% gewijzigd door TrailBlazer op 02-02-2015 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
Wat ik zou doen is een modemruil aanvragen bij XS4ALL voor een Fritzbox 7360/7390/7490. Want vanaf firmware 6.20 beschikken die over de zgn. flexpoorten. De 7340 zal deze update helaas niet ontvangen.
Dan heb je die TL-SG3216 überhaupt niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Dav1d

Ik ben al in het bezit van de 7390.
4 Poorten is iets te weing. Ik heb iets meer apparatuur om aan te sluiten. Deze staan op dit moment aangesloten op een 10/100 hub. Te traag :( .

Toch bedankt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
Ah, in je plaatje stond 7340.
Het punt is dat afgezien van eventuele andere wensen zoals poe, strikt voor itv een geen bijzondere switch nodig is (sinds firmware 6.20) om te kunnen wat jij wilt: data en iptv over over een enkele kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepigno
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-07 17:18
Dav1d schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 16:46:

Het punt is dat afgezien van eventuele andere wensen zoals poe, strikt voor itv een geen bijzondere switch nodig is (sinds firmware 6.20) om te kunnen wat jij wilt: data en iptv over over een enkele kabel.
Beste Dav1d, ik ben zeer nieuwsgierig naar de door jou aangegeven mogelijkheid (INET en IPVT over een kabel).

Sinds vrijdag ben ik in het bezit van een Fritzbox 7490 via XS4ALL met firmware update 6.20. Ik heb op dit moment 1 kabel (vanuit poort 4 = blijkbaar alleen iptv) vanuit de meterkast lopen naar de woonkamer. Hier heb ik een 'domme' switch staan. Vanuit deze switch wil ik twee iptv apparaten aansluiten maar dus ook over internet lan verbinding kunnen beschikken. Dat werkt nu dus niet :).

Je noemt in een eerdere reactie dat firmware 6.20 over flexpoorten beschikt. Ik vind binnen de fritz.box interface overigens niets terug m.b.t. deze flexpoorten. Zijn die in staat om een via een enkele kabel beide signalen te versturen naar een switch? of moet ik er toch een ander type switch achter gaan zetten dan alleen een 'domme' ;)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
http://192.168.178.1
Internet > Account Information
Bij "Type of Connection" kiezen voor "XS4ALL" i.p.v. "XS4ALL IPTV".

Dat is alles :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepigno
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-07 17:18
Dav1d schreef op zondag 22 februari 2015 @ 22:08:
[...]

http://192.168.178.1
Internet > Account Information
Bij "Type of Connection" kiezen voor "XS4ALL" i.p.v. "XS4ALL IPTV".

Dat is alles :)
Laat ik je nog even netjes bedanken voor je reply. Elders op het forum vond ik het zelfde antwoord. En dit blijkt te werken. Ik ben nog niet helemaal tevreden. Ik heb nu:

Fritz.box met 1 kabel naar de woonkamer:
|
Switch woonkamer - Kabel naar 1e Decoder; Kabel naar Xbox One; 1 kabel naar slaapkamer:
|
Switch slaapkamer - Kabel naar 2e decoder; Apple TV; Fritz Repeater (in Lan bridge mode).

Zodra de decoder beneden aanstaat heb ik op de decoder boven haperend of soms zelfs geen beeld. Ik lees dat een AP storing kan geven maar mogelijk zijn mijn switches gewoon wat oud :P. Nog even aanrommelen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:35
Naar aanleiding van dit topic de Fritzbox van de 6.30 update voorzien, de instelling van XS4ALL IPTV omgezet naar XS4ALL en zowaar!

De TV decoders kunnen nu zonder problemen worden aangesloten op het UTP netwerk dat aan poort 1 van de Fritzbox is verbonden.
De extra verbinding naar de TV (in ons geval via Powerline adapters) is niet meer nodig en het alternatief in de vorm van VLAN's via eenzelfde UTP kabel ook niet :*)
Pagina: 1