Verschil tussen incidenteel langs zo'n locatie lopen. Of dagelijks bezig zijn met asbest los te halen en verpakken.
Maar even terugkomend of dit gruwelijke incident...
Hier op t durp werd jaarlijks een autocross georganiseerd. Dat houd in dat je Golf, astra, panda of w/e van een sloop haalt. Die moet je vervolgens volgens een dik officieel reglement prepareren. Alleen voor de veiligheid... En die rag je vervolgens met een gangetje van 30-50km/u rond op een baggercircuit ergens buitenaf in een weiland. Dat circuit heeft verplicht naast de baan een greppel van een bepaald aantal cm diep met daarna een aarden wal van een bepaalde hoogte. Vervolgens moet daarbuiten nog een strook zijn van een aantal meter voordat het publiek komt. En bij de 'snellere' klassen word het publiek gevraagd te van staan, mocht het echt heel erg fout gaan. Ik heb daar al veel auto's uit zien knallen maar verder dan de aarden wal kwamen ze niet.
Dat bedoel ik met passende veiligheidsmaatregelen... weten met wat voor gecontroleerde projectielen bezig bent, en daar je omgeving op aanpassen. Nu is het alweer een aantal jaar gereden, mede omdat niet op elk punt de veiligheid gegarandeerd kon worden.
Als je een monstertruck met 1500pk en een gewicht van 5t over auto's laat springen houd je er rekening mee dat dat ding niet na die stapel auto's stil staat. Om welke reden dan ook... chauffeur bijt op zijn tong, brandstof systeem in de war, remleiding scheurt, ander remgedrag door gebroken ophanging w/e. Alles kan en zal ook gebeuren....
Als je het dan verantwoord vind om publiek op 3m afstand te laten toekijken, dan spreek je niet meer van een ongeluk. Diep triest, maar dat de organisatie zich op de zelfde dag nog op het journaal staat in te dekken zegt mij meer dan genoeg.
Maar dit is idd achteraf gelul, en ik help hier de gewonde slachtoffers niet mee. En degene die verongelukt zijn al helemaal niet.