Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Slecht internet in studentenhuis

Pagina: 1
Acties:

• Repsaj_Nav
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-10 14:05

Repsaj_Nav

Hallo, ik ben Jasper

Topicstarter
Hoi iedereen,

Ik woon in een studentenhuis, waar ik de netwerkinfrastructuur beheer. Dit is in de vijf jaar dat ik daar woon behoorlijk uit de klauwen gegroeid: van zes personen met een laptop naar acht personen met laptops, telefoons, een aantal printers, tablets en consoles. Omdat deze vrijwel allemaal met Wi-Fi verbonden zijn, heb ik dit eerst geprobeerd te verbeteren door extra accesspoints te plaatsen.

De situatie is nu als volgt: een oud woonhuis met drie verdiepingen en houten vloeren en muren. Per verdieping zijn er twee kamers, met op de begane grond 1 extra kamer aan de achterkant en 1 aan de andere kant van de voordeur. We hebben 30 Mbps internet via ADSL (Online). Het modem (Huawei HG655d) hangt in het trapgat aan de voorkant, tussen de begane grond en de eerste verdieping. Ik heb een kabel lopen naar een extra wireless router (Sitecom WLR-2100) in bridge modus. Deze doet dienst als extra accesspoint, maar heeft een ander SSID. Dit heb ik in eerste instantie gedaan om onderscheid te maken tussen apparatuur met traag Wi-Fi (<802.11n) en sneller (N). Daarnaast is hier mijn PS3 bedraad op aangesloten.

We hebben problemen met wegvallende verbindingen. Een deel van het huis heeft dan nog internet, een deel niet (vooral 1 jongen vaak). Als ik die jongen dan tijdelijk een kabel geef, heeft hij wel internet. Een herstart van het modem en het extra accesspoint lost de problemen soms tijdelijk op, maar dit is erg hinderlijk voor de andere huisgenoten.

Ik heb met de app Fing een beetje in de gaten gehouden wat er allemaal op het netwerk gebeurt. Dit lijkt geen extreme proporties aan te nemen, met maximaal ~15 clients verbonden (niet per se actief, denk aan telefoons/printers).

Eisen die we hebben zijn:
- iedereen moet internetverbinding kunnen maken, liefst met een fatsoenlijke snelheid (al kan ik nu niet over op kabel)
- gameconsoles zouden online moeten kunnen gamen (dus NAT achter NAT levert problemen op)
- ik zou het liefst bij drukte kunnen cappen, om te voorkomen dat een torrent de boel plat trekt.

Ik heb gezocht op Tweakers en het internet.
- Netwerk upgrade studentenhuis en Router oplossing studentenhuis icm QoS raden aan om QoS aan te zetten. Dit zit op de Huawei en de Sitecom, maar ik merk geen verschil. Ik heb ook ergens gelezen dat dit juist extra rekenkracht vraagt en daardoor de boel kan vertragen. Omdat de verbindingsproblemen ook optreden als er geen zware dingen gebeuren, vraag ik me af of dit überhaupt het probleem kan oplossen.
Alle topics, waaronder deze (Advies gevraagd voor een klein studentenhuis) geven aan dat nieuwe apparatuur het kan verbeteren. Ik wil graag vooraf weten wat voor verbeteringen ik hiervan kan verwachten, om te voorkomen dat we allemaal onnodig geld uitgeven. Een draadloze router achter het modem zetten zou al flink moeten schelen begrijp ik? Ik kan nog aansturen op bekabeling, maar dit is natuurlijk niet mogelijk bij tablets, telefoons en sommige laptops (zoals mijn MBP Retina).

Alvast bedankt voor het meedenken!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik neem aan dat alles met DHCP werkt?
Zo ja is DHCP geregeld door de modem/router?
Je hebt de modem/router + Sitecom AP?

Iets van een half jaar geleden heb ik zelf in Utrecht een netwerk aangelegd in een studentenhuis.
Ik geloof dat ze Ziggo hadden en daarop heb ik 2 Engenius ECB350 AP's op aangesloten. Tussen de modem zit een 8 poort switch voor diegene die hun PC bedraad aangesloten hebben en het standaard TV gedoe (daar heb ik niets mee gedaan)

In dat huis hadden ze op dat moment (had document nog liggen waar ik alles opgeschreven heb):
- 3 pc's (1 draadloos)
- 5 laptops
- 4 draadloze printers
- 7 Telefoons
- 3 Tablets
- Xbox/WiiU/PS3

Er zal nu wel wat bijgekomen zijn wat op dat moment waren er 2 kamers leeg.
Dit was ook een grote woning met houten vloeren/muren etc.

In het trapgat 1ste verdieping hangt 1 AP en op de begane grond centraal hangt 1 AP.
Het bereik van de AP op de 1ste verdieping is goed genoeg voor de 2de verdieping. Beide AP's hebben een eigen SSID zodat ze makkelijk kunnen zien of ze wel op de juiste zitten. Ik geloof dat ze in de tussentijd een nieuwe modem hebben gehad van Ziggo en het was gewoon een kwestie van omprikken en alles werkte weer. De Ziggo modem had ook wifi nu?

Voordat ik daar aan de slag ging was het 1 grote zooi, bij de modem lagen 2-3 AP's/routers welke ruk waren, er was altijd gezeur, soms knalde alles er uit als iedereen thuis was. Het was gewoon ruk, allemaal verschillende merken altijd bereik problemen omdat alles gewoon beneden neer gepleurd was.

Ik heb toen gelijk aangegeven dat er fatsoenlijke hardware moest komen en er wat kabels getrokken moesten worden. Voor 350 euro was het opgelost en blijft het werken.

Het is gewoon een kwestie van goede hardware kiezen en het op een goede manier installeren.

Ik heb meerdere 'studentenhuizen' gedaan in de afgelopen jaren, sommige waren bij wijze van 'nieuwbouw' en heb ik dus goed kunnen voorzien van bedrading andere waren meer kabeltjes trekken en AP ophangen. Heb zelfs 2 studenten huizen met een pand daartussen waar een AP buiten hangt om beide te voorzien van Wifi :)

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Repsaj_Nav

Repsaj_Nav

Hallo, ik ben Jasper

Topicstarter
Bedankt voor je reactie!
prutser001 schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 11:12:
Ik neem aan dat alles met DHCP werkt?
Zo ja is DHCP geregeld door de modem/router?
Je hebt de modem/router + Sitecom AP?
Ja, alles wordt geregeld met DHCP vanuit het Huawei-modem/router van Online.
De Sitecom is oorspronkelijk een router, maar is nu aangesloten in bridge (WAN-poort is vrij) en functioneert dus als een AP.
Is het beter om de DHCP door de Sitecom te laten doen?
prutser001 schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 11:12:
Ik geloof dat ze Ziggo hadden en daarop heb ik 2 Engenius ECB350 AP's op aangesloten. Tussen de modem zit een 8 poort switch voor diegene die hun PC bedraad aangesloten hebben en het standaard TV gedoe (daar heb ik niets mee gedaan)
Dat zijn mooie dingen, maar wel een stuk duurder dan wat we nu hebben liggen.
Zou het veel verbeteren om de modem/router en het AP te vervangen door modem+zo'n dure router, en die laatste alle DHCP etc te laten doen?

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:46
Naar het schijnt zijn die ECB 350's kwalitatief goede AP's. Bereik van het signaal is erg hoog. Zou de prijs dus waard kunnen zijn.

• Repsaj_Nav

Repsaj_Nav

Hallo, ik ben Jasper

Topicstarter
Over het algemeen is het bereik in huis goed (alle streepjes), maar af en toe klapt hij er dus uit (geen internet meer, of geen verbinding met Wi-Fi meer mogelijk).
Is hij daar ook beter in?

• prutser001

prutser001

De Ziggo modem had geen moeite met het regelen van DHCP, de ECB350's staan gewoon als AP ingesteld.
Ik heb toen wel even geprobeerd als AP router maar het probleem was dat ik in die modem niets in kon stellen dus dat ging niet werken. In jou geval kan het een optie zijn, dan stel je gewoon 2 verschillende dhcp ranges in 1 voor de modem beneden (die heeft ook wifi) en 1 voor de AP boven. b.v. 10-110 en 111-255. (afhankelijk welk IP je modem heeft) en hou je een aantal ip adressen over voor de modem/AP en eventueel andere devices welke je wilt voorzien van een statisch IP.

De AP's zijn erg sterk en ja het kost 'een paar tientjes' maar dan heb je ook wat. Ik zag redelijk vaak dat er uiteindelijk een hoop geld uitgegeven werd aan ruk AP's/Routers etc welke bijelkaar meer hebben gekost dan 1 of 2 ECB350's (er zijn natuurlijk ook alternatieven) Ik geef alleen Engenius aan omdat ik daar goede ervaringen mee heb in dit soort situaties. Binnenkort krijg ik een workshop van Netgear over wifi netwerken met controllers e.d. en als dat er goed uit ziet dan ga ik daar eens mee testen.

Ga gewoon eens rondkijken, een beetje AP kost wel wat ja die goedkope dingen zijn leuk voor een kleine woning met ~10 devices en dan is het al snel afgelopen zodra je flink wat meer hebt kan het een hoop problemen geven. De gemiddelde instap AP kan 10-15 devices aan ga je in een wat hoger segment zitten verdubbelt dit al snel, de ECB350 is getest met 35 apparaten welke tegelijk data gebruiken en dat bleef stabiel. Ga je richting de 50 dan kun je krijgen dat ze op 'authenticatie' blijven hangen enzo.
Als alle devices een statisch IP hebben dan kun je er 65 op kwijt.

Thuis gebruik ik ook Engenius 1 2,4/5ghz voor binnen 1 5ghz voor buiten (+Fritzbox 7360 maar die word gewoon weggedrukt door de ECB ook al staat deze 2 kamers/2 muren verder)
Repsaj_Nav schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 12:44:
Over het algemeen is het bereik in huis goed (alle streepjes), maar af en toe klapt hij er dus uit (geen internet meer, of geen verbinding met Wi-Fi meer mogelijk).
Is hij daar ook beter in?
Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik deze AP heb hoeven resetten, door heel NL staan er bij mijn weten een stuk of 80 van deze (zowel zakelijk als voor studentenhuizen) en buiten die ene keer dat er een POE adapter defect is geraakt van een ENH202 heb ik nog nooit problemen gehad. Ik gebruik Engenius nu 4 jaar ongeveer en had gelijk goede ervaringen met de EOC2610 daarna eigenlijk niet meer verder gekeken naar andere merken.

Zwakke/goedkope AP's kunnen gewoon 'overbelast' raken waardoor ze er gewoon uitknallen/vastlopen, het blijft software dat draait op een 'computer'. Bij een hoop AP's word helemaal niet vermeld wat de maximum gelijktijdige verbindingen zijn die stabiel blijven werken. Let wel geen enkele AP houd er van als er 7 man via wifi torrents gaan zitten downloaden, dit is gewoon funest voor wat voor AP dan ook.

[ Voor 32% gewijzigd door prutser001 op 27-09-2014 13:00 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• FrankoNL
Ik geloof dat de doorvoer snelheid van die ECB350's niet geweldig is? Hardware.info heeft hem getest en die hebben een meting gedaan van 68 mbps op afstand van 10 meter zonder enig obstakel. Wat zijn jouw ervaringen hiermee?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Huawei-modem/router van Online is een probleem. Slechte software, crasht met ±6 actieve clients.

Opties:

- Modem vervangen
- Modem in bridge mode zetten

Dit is natuurlijk naast de rest van de aanpassingen.

• prutser001

prutser001

FrankoNL schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 12:52:
Ik geloof dat de doorvoer snelheid van die ECB350's niet geweldig is? Hardware.info heeft hem getest en die hebben een meting gedaan van 68 mbps op afstand van 10 meter zonder enig obstakel. Wat zijn jouw ervaringen hiermee?
- Ik zie dat met 3 notebooks tegelijk er 72mbps gehaald word, ja er zijn natuurlijk snellere AP's maar betrouwbaarheid weegt voor mij ook zwaar. Met 10 meter tussen de laptops en AP 72 mbps is boven gemiddeld, 4,5Mb/s door 2 muren over 7 meter is dan niet slecht.

Ik heb wel de laatste Firmwares op mijn AP's staan, misschien dat dit nog wat uit maakt.

Als ik gewoon met mijn telefoon Note 3 Speedtest op 2,4ghz doe naar internet dan haal ik 3.5Mb/s down en 537Kb/s up en dit is door 2 muren ~ 7meter. (Ik heb 55/5mbit internet)

Kopieer actie vanaf netwerk naar laptop op 2,4Ghz gaat met 4,5Mb/s vanaf zelfde AP.

Mijn enige apparaten die 5Ghz zijn : One X/Galaxy Tab 10.1/Note 3/PC(bedraad) en werk laptop welke nog in de auto ligt. Doorvoer snelheid is gewoon normaal. Ik zal morgen wel even kijken wat mijn andere laptop doet die is wat nieuwer dan de laptop die ik nu gebruikt heb (Mitac 9008D).

Als er echt grote bestanden gekopieerd moeten gaan worden dan is bedraad toch altijd beter.
Met 4,5Mb/s moet je wel uit de voeten kunnen. Wil je sneller moet je echt in een hoger prijs segment gaan kijken naar 2x2 / 3x3 MIMO AP's e.d. EAP900H maar is wel beter dan maar weer duurder.

Het is maar net wat je wilt en hoeveel je te besteden hebt. Voor wat ik er mee doe, internetten/Youtube, WiiU, beetje kopieren e.d. gaat het allemaal goed. Wil je echt gaan downloaden met de laptops/pc's die wireless aangesloten zitten (torrents) dan moet ik dat afraden, 2 of 3 laptops gaan wel maar meer geeft gewoon gezeur.

[ Voor 7% gewijzigd door prutser001 op 27-09-2014 13:40 ]

• FrankoNL
dank voor je reactie.

Ik zit er aan te denken om die ECB350 te nemen om mijn huis ( woon met 2 andere studenten) te voorzien van fatsoenlijk wifi signaal met goede doorvoersnelheden. Ik heb nu UPC modem wifi met een sitecom repeater maar dit geeft van de 50mbps nog maximaal 10 tot 15 mbps op de 1ste verdieping ( huis heeft alleen een begane grond en een 1ste verdieping. Het is een oud jaren 30 huis ).

Ik zou met 1 ECB350 uit de voeten moeten kunnen?

Verwijderd

Er zijn best veel opties als je voor de "iets betere" AP's wilt gaan. Enginius is niet het enige merk. Kijk anders ook eens naar ubiquity. Verder geeft mikrotik heel veel 'bang for buck'.

• FrankoNL
ubiquiti heeft alleen van die muur en plafond dingen. Als ik dat netjes wil wegwerken kwa kabels is een heel gedoe. Ze kunnen ook alleen via PoE van stroom worden voorzien. Niet handig voor thuisgebruik.

• prutser001

prutser001

FrankoNL schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 13:45:
ubiquiti heeft alleen van die muur en plafond dingen. Als ik dat netjes wil wegwerken kwa kabels is een heel gedoe. Ze kunnen ook alleen via PoE van stroom worden voorzien. Niet handig voor thuisgebruik.
POE is juist ideaal, geen stopcontacten nodig op de plek waar je hem wilt plaatsen alleen 1 kabel.
Bij mij is ook alles POE via de bijgeleverde adapters en het is gewoon heerlijk. Bij de Engenius POE AP's (ENH202/500 etc) zit standaard een POE adapter bij, gewoon Cat5e aan de ene kant er in en aan de andere kant Cat5e er uit. Er verandert eigenlijk niets.

Ja 1 ECB zou meer dan voldoende moeten zijn, maar wat ik al aangaf.
Zowel zakelijk als prive (en semi zakelijk) gebruik ik Engenius nu ~4,5 jaar geen enkel product van hun heeft me tot nu toe in de steek gelaten, nou staan er in verhouding meer zakelijke uitvoeringen in gebruik dan 'thuis' uitvoeringen. En toch qua instellingen/features doen de zakelijke en thuis uitvoeringen niet veel aan elkaar onder.

Er zijn alternatieven genoeg, het is een kwestie van zoeken en ja 'proberen' (wat lastig is en duur kan zijn).
Ik heb ook een tijd terug met 'Ruckus' wireless wat gedaan en ja het werkt maar het is allemaal even wennen als je al een tijd 1 bepaald merk gebruikt. Kijk gewoon rond en maak een keuze zit je in de iets meer 'premium' hardware kan het eigenlijk niet tegenvallen.

Voor echt 'zware' installaties gebruiken we HP wireless producten maar die heb ik hier niet aangekaart.
Denk aan de HP 560/425.

[ Voor 27% gewijzigd door prutser001 op 27-09-2014 13:48 ]

• FrankoNL
Ja ik ben huiverig om een AP van 130 euro te kopen en dat dan blijkt dat het bereik of de doorvoersnelheid van mijn andere oplossing niet onder doet.
Pagina: 1