Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gevraagd voor een klein studentenhuis

Pagina: 1
Acties:

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:32
Beste tweakers,

Met het standaard Ziggo-modem hebben we nogal wat problemen met wifi, vandaar dat we naar een nieuwe router aan het kijken zijn.

We hebben een aantal eisen:
  • Dual band met 2.4GHz en 5GHz
  • Gigabit LAN
  • Kan veel apparaten/verbindingen tegelijk aan
  • (Eventueel:) Gastnetwerk in te stellen
  • Onder of rond de 90 euro
Dual band met 2.4GHz en 5GHz is een eis omdat we vrij veel interferentie hebben met netwerken van buren op 2.4GHz. De 5GHz-band is nog helemaal leeg, dus daar willen we graag gebruik van maken. Helaas ondersteunt nog niet elk apparaat in huis dit, dus moeten we ook nog gebruik maken van de 2.4GHz-band.
Gigabit LAN is een eis om voorbereid te kunnen zijn op de toekomst. Nu hebben we nog een 90Mbit/s internetverbinding, en mocht er ooit weer een snelheidsverhoging aankomen bij Ziggo, dan willen we niet beperkt worden door een 100Mbit/s LAN-verbinding.
We werken hier soms met vrij veel draadloze apparaten tegelijk, soms om te werken en soms om te gamen. Natuurlijk is een kabeltje dan veel beter, maar dat is lang niet altijd mogelijk. Bij sommige routers staat aangegeven dat ze veel apparaten/verbindingen tegelijk aankunnen, wat mij doet afvragen of andere router dat dan niet kunnen.

Ik heb naar een aantal alternatieven gekeken. De ASUS RT-N66U valt helaas af, omdat deze niet onder de 100 euro is. Deze 100 euro is een harde grens van de huisbaas, dus hier mogen we niet overheen.
Opties die nog zijn blijven staan:
  • TP-Link Archer C7
Deze voldoet aan alle eisen. Daarnaast biedt deze 802.11ac, maar daar hebben we nog niet veel aan. Ik vraag me wel af of het hebben van 2 netwerken naast elkaar (2.4GHz en 5GHz) wel mogelijk is i.v.m. 802.11ac. Hier heb ik niet veel over kunnen vinden, behalve dat 802.11ac de 2.4GHz en 5GHz-netwerken samen ziet.
  • TP-Link TL-WDR4900
Het lijkt mij vrijwel hetzelfde modem als de Archer C7, maar dan zonder 802.11ac. Hiermee ben ik er zeker van dat er een 2.4GHz en een 5GHz-netwerk kan worden aangemaakt.

De vragen die ik heb, zijn:
  • Kunnen deze routers veel apparaten/verbindingen tegelijk aan?
  • Is het met 802.11ac nog steeds mogelijk om een apart 2.4GHz en 5GHz-netwerk te hebben, zodat apparaten die geen 802.11ac ondersteunen ook met beide netwerken verbinding kunnen maken?
  • Is het verschil in bereik/sterkte van de antennes van deze routers groot? Of is die er nauwelijks?
Alvast bedankt!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 12:40
Kort antwoord: Archer C7
- Je kunt het 2,4 GHz en 5 GHz scheiden. Gewoon één netwerk? Geen probleem, werkt als een trein.
- Gast netwerk? Geen probleem. Werkt als een trein

Één van de voordelen van de C7 vind ik persoonlijk dat de interface snel en strak is. Geen poespas er om heen, gewoon simpel maar ontzettend effectief (wat je zoekt heb je zo gevonden).

Het bereik is ook gewoon goed, en de snelheden zijn verbluffend. Ik woon zelf in de stad. Om mij heen ontvang ik ruim 25+ SSID's. De C7 staat bij mij in de meterkast. 6 meter verder in de woonkamer haal ik op de 5 GHz band makkelijk 53-54 mbit van de beschikbare 60. Natuurlijk schommelt het wel eens op momenten, maar gemiddeld zit ik zeker 45.

En ja, 802.11ac is alvast "future-proof". Natuurlijk praat ik uit persoonlijke ervaringen, maar ik zou niet hoeven twijfelen.

Overigens zou ik voor de 2,4 GHz en 5,0 GHz band geen gescheiden netwerken maken. Dit gaat onder de huisgenoten, visite, etc. vragen oproepen. Ik denk dat ik snaap waarom je het vraagt, aangezien je het over een Ziggo modem hebt en dan vermoed ik dat het gaat om de Ubee, maar met de C7 hoef je echt niet te gaan scheiden. Je 2,4 GHz clients kunnen alleen maar op de 2,4 GHz band. Je 5,0 GHz clients zullen 9 van de 10 keer gewoon de 5,0 GHz band pakken.

[ Voor 19% gewijzigd door EricNL op 08-05-2014 13:31 ]

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

• Sicco92
Ik bedoelde met 'gescheiden netwerken' overigens verschillende SSID's. Wat ik een paar keer voorbij zag komen was bijvoorbeeld een netwerk 'wifi' voor 2.4GHz, en 'wifi-5G' voor 5GHz. Als ik het goed begrijp kan ik dus gewoon een netwerk 'wifi' maken wat op de 2.4GHz én op de 5GHz-band werkt? En mobiele apparaten pakken dan automatisch het sterkste signaal, of dat nu op 2.4GHz of 5GHz is? Dat zou inderdaad wel veel schelen.

• EricNL
Sicco92 schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 13:43:
Ik bedoelde met 'gescheiden netwerken' overigens verschillende SSID's. Wat ik een paar keer voorbij zag komen was bijvoorbeeld een netwerk 'wifi' voor 2.4GHz, en 'wifi-5G' voor 5GHz. Als ik het goed begrijp kan ik dus gewoon een netwerk 'wifi' maken wat op de 2.4GHz én op de 5GHz-band werkt? En mobiele apparaten pakken dan automatisch het sterkste signaal, of dat nu op 2.4GHz of 5GHz is? Dat zou inderdaad wel veel schelen.
Exact. Tegenwoordig kan dat bij vrijwel elke router/access-point. Maar voor de gemiddelde gebruiker zijn configuratie's van draadloze netwerken te lastig. Daarom laten zij vaak de configuratie zoals deze al is.

Met de Archer C7 is het heel simpel (als je het weet is het vrijwel altijd simpel).
In de interface heb je simpelweg een knop "2,4 GHz" en "5,0 GHz"

Voor beide frequentie's kun je een eigen SSID maken, oftewel: draadloos netwerk. Beide netwerken kun je dan ook een apart password (ofwel WPA(2) key) geven.

Hoe maak je dan 1 samengevoegd netwerk?
Dat is zeer ingewikkeld...
Nee geintje natuurlijk. Het enige wat je hoeft te doen is de SSID's en WPA(2) keys EXACT (10000%) gelijk houden.

Ter verduidelijking:

Wil je 2 gescheiden draadloze netwerken? (1 voor 2,4 en 1 voor 5,0 GHz)

In de configuratie van 2,4 GHz:
- SSID: Jantje
- WPA(2): Jantje

In de configuratie van 5,0 GHz:
- SSID: Pietje
- WPA(2): Pietje

Met deze configuratie zul je 2 draadloze netwerken zien, die logischerwijs alleen voor hun frequentie werken. Een iPhone 3 (bijvoorbeeld) zal alleen het draadloze netwerk Jantje zien, omdat deze telefoon alleen 2,4 GHz ondersteund. Een iPhone 5 zal beide netwerken zien, daar deze ook met 5,0 GHz kan werken.

Wil je 1 draadloos netwerk, waar zowel 2,4 als 5,0 GHz clients tegelijk op kunnen werken?

In de configuratie van 2,4 GHz:
- SSID: Dirkje
- WPA(2): Dirkje

In de configuratie van 5,0 GHz:
- SSID: Dirkje
- WPA(2): Dirkje

Er zal nu ook maar 1 draadloos netwerk (SSID) uitgezonden worden. Op het oog kun je dus niet zien of je met een 2,4 of 5,0 GHz netwerk gaat verbinden, maar je client en router zullen zelf "overleggen" wat op dat moment de beste plek (2,4 of 5,0) voor je is.

Belangrijk is dus wel dat je beiden SSIDS en WPA keys EXACT gelijk houd. SSID's zijn hoofdlettergevoelig. Als je dus 1 SSID "Dirkje" noemt, en de andere "dirkje" zul je wel degelijk 2 draadloze netwerken zien.

Ik hoop dat ik het niet te moeilijk heb gemaakt. Stel anders gerust gewoon je vragen :)!

• Sicco92
Ah, dan is het duidelijk. Ik wist al wel dat het kon (heb het een paar maanden geleden ook zo opgezet hier in huis met twee verschillende routers), maar ik dacht dat het onmogelijk was om de 2.4GHz en 5GHz-band te combineren. Ik had het idee dat daarvoor 802.11ac er was gekomen, zodat die twee gecombineerd konden worden in één netwerk.
Geen enkele handleiding gaf aan dat dit ook mogelijk was met twee verschillende banden, omdat ze steeds spraken van een 'naam'-netwerk en een 'naam-5G'-netwerk, dus ik ging er vanuit dat dat niet mogelijk was.

Bedankt voor je uitleg! Nu weet ik ook weer hoe apparaten met dit netwerk omgaan die alleen maar de 2.4GHz-band ondersteunen.

Weet je toevallig ook hoe cliënten ermee omgaan als ze van beide netwerken een even sterk (of zwak) signaal krijgen? Is er dan een voorkeur voor de 5GHz-band?

Ik zal vanmiddag gelijk de Archer C7 bestellen. Bedankt dat je de tijd hebt genomen om op mijn vragen antwoord te geven!

• EricNL
Sicco92 schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 14:15:
Ah, dan is het duidelijk. Ik wist al wel dat het kon (heb het een paar maanden geleden ook zo opgezet hier in huis met twee verschillende routers), maar ik dacht dat het onmogelijk was om de 2.4GHz en 5GHz-band te combineren. Ik had het idee dat daarvoor 802.11ac er was gekomen, zodat die twee gecombineerd konden worden in één netwerk.
Geen enkele handleiding gaf aan dat dit ook mogelijk was met twee verschillende banden, omdat ze steeds spraken van een 'naam'-netwerk en een 'naam-5G'-netwerk, dus ik ging er vanuit dat dat niet mogelijk was.

Bedankt voor je uitleg! Nu weet ik ook weer hoe apparaten met dit netwerk omgaan die alleen maar de 2.4GHz-band ondersteunen.

Weet je toevallig ook hoe cliënten ermee omgaan als ze van beide netwerken een even sterk (of zwak) signaal krijgen? Is er dan een voorkeur voor de 5GHz-band?

Ik zal vanmiddag gelijk de Archer C7 bestellen. Bedankt dat je de tijd hebt genomen om op mijn vragen antwoord te geven!
Als het signaal even sterk is zullen je 5 GHz clients voor de 5 GHz kiezen. 5 GHz is technisch minder stabiel, maar de heeft veel meer bandbreedte. In de praktijk zul je gaan merken dat je 5 GHz clients ook 9 van de 10 keer gewoon netjes met de 5 GHz SSID verbonden zijn.

Mocht je nog vragen hebben, of eventueel hulp nodig hebben bij de installatie/configuratie, stuur me gerust een PM. Je zal niet teleurgesteld worden met de C7! Veel plezier er alvast mee!

• Sicco92
Bedankt voor het aanbod! Ik zal er aan denken als ik tegen iets aanloop.

• ShadowAS1
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ik mis nog iets in alle omschrijving/antwoorden.
Toegegeven: De standaard cisco's die ziggo levert zijn ruk.
Maar: Grootte van het huis, aantal verdiepingen en andere apparaten tellen ook mee in het bereik en de stabiliteit van je verbinding.

Ik zou me eerst eens afvragen of het niet zaak/verstandig is om meerdere AP's te plaatsen in het huis, sowieso omdat je praat over een groot aantal clients.

Daarnast zeg je wel dat je huisbaas 100 euro als limiet rekent, maar daarbij ga ik er van uit dat dat is wat hij zelf wil uitgeven, naar mijn mening moet je ook een beetje zelf investeren als je dit echt degelijk geregeld wil hebben.

Mijn vragen zijn dus:
-Hoeveel apparaten moeten we aan denken bij 'veel apparaten'?
-Wil de huisbaas zelf maar 100 euro hierin stoppen? Of leggen jullie bij?
-Wat is n.a.v. mijn vorige vraag, de technische kennis van de huisbaas?
-Je legt veel eisen neer voor weinig geld, ik denk niet dat je al je eisen kan afvinken voor die prijs, tenzij je heel erg in gaat korten op bereik en daarmee eventueel ook stabiliteit (denk aan te veel clients, niet genoeg bereik etc.) Wat had je hier zelf bij in gedachten

[ Voor 28% gewijzigd door ShadowAS1 op 08-05-2014 16:35 . Reden: Vraagjes toevoegen ]

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sicco92 schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 13:43:
De aanname die je hier doet - dat mobile devices automatisch het sterkste signaal pakken - is niet juist. Exact wat ze doen verschilt per OS, maar in de regel blijven ze erg lang hangen op een zwakker signaal, en geen enkel OS is zo slim om specifiek op 5GHz over te schakelen als dat beschikbaar is en even sterk is als een 2.4GHz signaal. Komt bij dat signaalsterkte in jouw geval niet alles zegt omdat je last hebt van veel interferentie. Sterkste (2.4GHz) signaal geeft dan niet automatisch beste verbinding :o

Daarom zou ik juist erg sterk aanraden om 2.4GHz en 5GHz aparte SSIDs te geven en als het lukt apparaten met 5GHz-support enkel met 5GHz te laten connecten. Is het onvermijdelijk (ivm onvoldoende bereik/penetratie 5GHz in sommige delen van het huis) om met 2.4GHz te connecten, dan kun je in de meeste OSsen 5GHz prio geven om te zorgen dat daarmee verbonden zal worden (en dus snellere, betrouwbaardere verbinding) als het beschikbaar is. Alleen bij iDevices kan dat niet ivm totale hersenloosheid van iOS op WiFi-vlak.

Ga er kort gezegd vanuit dat apparaten ongelofelijk dom zijn en vrijwel nooit automatisch doen wat je zou willen op dit vlak :X

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1