Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Router oplossing studentenhuis icm QoS

Pagina: 1
Acties:

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-11 22:58
Na veel gespeur op het internet toch maar even een topic openen waar ik hopelijk wat verder mee geholpen word.

Situatie schets:
Twee modems
- Ubee modem van Zigo (80Mbit/s met kabel)
- ZTE H220n (experia box) modem van KPN (12Mbit/s met kabel)

AP's
- 2x EnGenius ECB300

Gebruikers
- Huis met totaal 11 man verdeeld over vier etages en twee flinke tussenmuren

Huidige problemen
- Veel bewoners hebben slecht wifi bereik
- Snelheid is vaak niet optimaal
- Gamen is niet mogelijk wanneer zware downloads of torrents open staan
- Disconnects

Vraag
Ik zoek een router die gebruikt kan worden om de situatie op bovengenoemde punten te verbeteren. Zelf had ik het idee om dual WAN toe te passen zodat beide abbonementen gebruikt kunnen worden. Een goede router zal vervolgens wat minder moeite hebben met alle verbindingen zodat disconnects minder vaak voorkomen. QoS is denk ik noodzakelijk om al het verschillende verkeer soepel te laten verlopen.

Routers die ik op het oog heb:
Asus RT-N66U (110 euro)
Asus RT-AC68U (180 euro)
Draytek 2850n (300 euro)

Beide Asus routers presteren goed waarbij de duurdere AC68U een snellere processor heeft en dual WAN functionaliteit, al is dit laatste volgens mij nog niet enorm stabiel.

De ziggo modem kan in bridge modus echter kan dit niet met de Experia box! Dit is een probleem aangezien ik de nieuwe router al het route werk wil laten doen, daar is deze beter in.

In een topic hier op tweakers is te lezen dat er een managed switch kan worden gebruikt icm de asus routers en VLAN om de experia box te omzeilen. Ik snap echter nog niet helemaal hoe dit in zijn werk gaat.

De Draytek kan hier helpen aangezien deze de rol van de Experia Box schijnbaar direct kan overnemen in combinatie met dual WAN.

edit: alternatief is om alleen ziggo te gebruiken icm een goede router, scheelt aanzienlijk in de kosten en is makkelijker op te zetten.

Graag koop ik een router met wifi mogelijkheden zodat ik deze samen met de twee AP's kan gebruiken om iedereen een goed signaal te geven.

Ik hoor graag wat ervaringen en advies van tweakers met wat meer networking kennis! _/-\o_ Budget is liefst 200 euro maar meer is haalbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door SgtCaffran op 13-11-2013 16:44 ]

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11 23:36
Als je een beetje handig bent is mikrotik een goede keuze.

http://routerboard.com/

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Verwijderd

Wat fast-server zegt:

http://routerboard.com/CRS125-24G-1S-IN

Je kan daar echt alles instellen. LET OP: Dit is niet voor de "simpele" consument. Je moet goed weten wat netmasks zijn, routering tabellen, bridges, iptables, NAT etc...

Maar je kan dan wel ALLES instellen wat jij wilt. Voorrang voor spellen, downloads in de nacht bv. onbeperkt. Of bv. spellen over de KPN, en de rest over Ziggo.

Je moet alleen eerst een hele goede tekening maken van een flow chart, van hoe je traffic moet lopen. Dan is het instellen niet moeilijk.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Zit nu iedereen op wifi? Dan zou je ook kunnen overwegen om je wifi te aan te pakken en bv per client restricties op te leggen. Een Ubiquiti Unifi oplossing kan dan ook prima werken.

Uiteraard is een goede router zoiezo aan te raden. Maar ook aan je wifi kant valt wel winst te halen tov wat je nu hebt.

• SgtCaffran
Ten eerste, ik ben wel handig maar networking is nieuw voor mij dus de termen die door haik01 worden aangehaald zeggen mij niks ;) Of nouja, weinig...

Bijna iedereen verbindt via wifi inderdaad, daarom probeer ik vooral het wifi gedeelte te verbeteren met een goede router icm met AP's die we al hebben.

Ik heb echter wel wat nieuwe informatie, bij navraag blijken we een Ziggo 150Mbit/s abonnement te hebben, heel wat interessanter! Dit was moeilijk te testen omdat ik niet snel bij de modem kan. Iemand met een kabel naar de modem toe heeft een testje gedaan met dit als resultaat: http://www.speedtest.net/my-result/3098727953

Mijn eerste reactie: we gooien het 12Mbit KPN abonnement eruit en zetten iedereen op Ziggo!

Plan van aanpak wat ik nu heb is het volgende:

Ziggo modem in bridge modus
Asus RT-N66U kopen en achter de Ziggo modem hangen, slimme plek kiezen voor de router voor het wifi signaal
2x EnGenius ECB300 aan de LAN poorten van de nieuwe router op strategische locaties in het huis
QoS instellen zodat alle gebruikers voldoende bandbreedte hebben en elkaar niet storen
Ethernet kabels trekken via een gigabit switch voor degenen die toch nog problemen ondervinden

Klinkt dit als een goed plan?

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-11 09:41
Je zou ook naar de Draytek 2950 kunnen kijken. Die is zo'n 50 euro goedkoper, maar mist een DSL aansluiting (wel DualWAN).
Het voordeel van een Draytek is dat je met weinig kennis wel een goede loadbalancing op kunt zetten, en er zit QoS in.
Hetzelfde geld trouwens voor de pricewatch: TP-Link TL-ER6120 die je voor zo'n 220,- hebt.

• kaaas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-11 09:04
Ik zou als je fanatiek wilt zijn ook een mikrotik kopen.
Maar als je het gemakkelijk wilt heb ik nog wel een draytek 2920n voor je liggen die je voor de helft van nieuwprijs mag over nemen die ligt hier stof te verzamelen (is vervangen voor een mikrotik).
Heeft dual wan gigabit wifi n qos. Je kunt er voor het bereik nog grotere antennes op schroeven.

@ haik01
iedereen zit draadloos dan heb je niet zo veel aan die 24 poorten. Dan kun je beter een rb2011uas-2hnd-in nemen. Heb je wel externe antennes, maar niet de overkill aan poorten.

[ Voor 21% gewijzigd door kaaas op 14-11-2013 12:34 ]

• SgtCaffran
@DJSnels en kaaas: Zie mijn vorige post, in mijn enthousiasme ben ik op zoek gegaan naar een dual WAN oplossing maar met een 10 ping 150Mbit lijntje vanuit Ziggo is de 36 ping 12Mbit lijn van KPN ineens niet zo interessant meer. Dat houdt dus in dat de dual WAN eis weg kan vallen. Goedkopere router dus!

Ik zie overigens wel een beetje op tegen het instellen van zo'n microtik, de Asus router interface is hier te bekijken: http://asuswireless.com.au/RT-N66U_3.0.0.3.108/EN/index.html. Deze lijkt alles te bieden wat wij nodig hebben met een makkelijk te navigeren en in te stellen menu.

Zou iemand in ieder geval ook commentaar kunnen geven op mijn eigen idee?

[ Voor 6% gewijzigd door SgtCaffran op 14-11-2013 13:11 ]

• kaaas
Excuses ik heb inderdaad niet op zitten letten.
Ik denk dat je met je genoemde oplossing behoorlijk goed zit. Is het simpelste en inderdaad die 12 mbit van kpn ga je niet snel missen. Dat voorkomt een hoop frustratie en je maakt iets waar anderen misschien ook nog wel iets van snappen.
Je kunt nog 30 eur extra uitgeven en voor de ac variant gaan dan ben je toekomst proof.
pricewatch: Asus RT-AC66U
In deze review raad iemand aan om er wel een custom firmware op te zetten.
productreview: Asus RT-AC66U review door Zorian
Om te voorkomen dat je verbinding dicht slibt als er gedownload word kun je qos inschakelen wat ook ondersteund word door die asus.
http://support.asus.com/F...E596D3073&p=11&m=RT-AC66U

Let wel op dat je je accespoints qua kanalen goed verdeeld zodat ze niet met elkaar gaan storen. Het liefste 1, 6, 11 mits je geen buren hebt die ook op die frequenties zitten.

• SgtCaffran
Goed om te horen dat ik in de juiste richting denk! Zelf had ik op een gegeven moment het nieuwe broertje van die router op het oog: pricewatch: Asus RT-AC68U Echter, omdat onze access points slechts 802.11n ondersteunen via 2.4Ghz kunnen dus alleen mensen die binnen het bereik van de router zelf zitten gebruik maken van 5Ghz en/of 802.11ac. Alsnog beperkt en in de toekomst zouden dan nieuwe access points gebruikt moeten worden.

Het enige voordeel van de AC68U is dan een snellere dual core processor maar ik vraag me af of dit de meerprijs waard is voor totaal 11 man.

Helaas wonen we in het centrum en zijn er daardoor genoeg wifi netwerken in de buurt ;) Gelukkig kunnen de EnGenius kastjes op hoog vermogen uitzenden.

• kaaas
Check ook even het ervaringen forum van het modem ocht je dat nog niet gedaan hebben.
[Ervaringen] Asus RT-AC66U Dualband Gigabit Router
Pagina: 1