Heb al een tijd Bitwarden (betaald ook) maar heb ook een Proton-abo dus gebruik nu al een tijdje Proton Pass ernaast om te testen. Het plan is Bitwarden terug te zetten naar de gratis versie en alleen voor m'n werk nog gebruiken en Proton-logins evt.
Gister merkte ik bij het inloggen op m'n Apple ID dat ik niet meer m'n QR code kreeg (passkey, QR-code scannen via foon), maar geforceerd Bitwarden werd geopend..maar ja daar staat de key niet dus toen moest ik op de ouderwetse manier inloggen (wachtwoord) omdat ik nergens kon wisselen van apparaat/locatie voor passkeys.
Ah, ik zag net bij nog een keer passkey-en 'use browser' in Bitwarden, zeer onhandig onopvallend, maar ook weer opgelost 
Had de post met handleiding stukje terug gemist trouwens, maar sowieso weird dat er geforceerd iets wordt veranderd zonder dat jij als gebruiker dat kiest? Mgoed overleefbaar.
Proton Pass ondersteunt het nog niet, maar je kunt passkeys dus via een smartphone (QR-code) ook gebruiken en dat bevalt me eigenlijk ook prima. Windows Hello is ook een optie trouwens.
Vind beide wachtwoordbeheerders nog steeds niet perfect:
- Bitwarden heeft een trage sync, op m'n iPhone loop ik vaak achter de feiten aan en moet ik of langer wachten na een login-edit of geforceerd syncen
- Bitwarden werkt ook nog steeds niet goed in alle invoervelden, iets waar Proton Pass ook last van heeft: slechte invoerveld-bouwers? Bij Proton Pass werken ook de 2FA-codes niet altijd: de pop-up verschijnt niet.
- Proton Pass vraagt om een login te saven terwijl ik er net mee ben ingelogd: lijkt alsof hij kleine wijzigingen in een url oid niet goed snapt
Als browser gebruik ik merendeels Brave, met af en toe Firefox, merendeels macOS maar ook Windows.
Je merkt dat ze bij Proton hard aan het knutselen zijn, steeds meer verbeteringen en toevoegingen.
Wel voelt het nog wel raar en onveilig dat de login idem is aan je mail, maar had gelezen dat ze dat t.z.t. wel willen scheiden. En tsja, je vault login moet je toch weer in een andere wachtwoordbeheerder zetten, hopelijk lossen ze dat ook nog op via passkeys zodat je daar ook vanaf bent.
[
Voor 9% gewijzigd door
2Dutch op 13-11-2023 19:55
]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |