Dat hoopte ik eerst ook, maar de korting lijkt alleen voor Premium te zijn. En dan nog is 1x Family goedkoper dan 2x Premium mét korting. Ik heb de 30 dagen trial genomen; kan ik het mooi nog even aankijken.mpx200_05 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:59:
[...]
Ik heb wel een aanbieding gekregen voor een Premium account, maar helaas niet voor een Family account. Is daar ook een "a limited-time discounted rate" voor mogelijk?
Wat ik niet zo goed begrijp. Ik hoor mensen zeggen dat lastpass een product is dat zo goed werkt. Ik heb een samsung galaxy s9 en hoe vaak ik daarop wel niet zit te tobben met dat of de autofill niet werkt of dat het lang duurt voordat lastpass mijn vingerafdruk accepteert.
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed dat mensen echt positief zijn.
Voor een gratis app kon ik daar niet over klagen. Maar ik ga toch zeker geen 30€ per jaar neerleggen voor iets met zo'n functionaliteitsissues.
Overigens heb ik wel gemerkt dat de integratie met ios beter is. Maar van het weekend ga ik toch de alternatieven bekijken. Het liefst eigenlijk iets dat ik zelf kan hosten.
Voor een gratis app kon ik daar niet over klagen. Maar ik ga toch zeker geen 30€ per jaar neerleggen voor iets met zo'n functionaliteitsissues.
Overigens heb ik wel gemerkt dat de integratie met ios beter is. Maar van het weekend ga ik toch de alternatieven bekijken. Het liefst eigenlijk iets dat ik zelf kan hosten.
Always look on the bright side of life.
@Clifdon dat wordt dan bitwarden_rs waarschijnlijk, die heeft alle functionaliteiten en kun je zelf hosten. De app is nog gratis ook. Moet je alleen nog een hosting oplossing regelen met een goede backup.
En dit vind ik echt een van de grootste nadelen van Bitwarden; de gebruiksvriendelijkheid. Ik krijg soms echt het gevoel dat ze bij Bitwarden liever een omslachtige "oplossing" aandragen, dan daadwerkelijk het probleem proberen op te lossen en het ook te gebruiken is voor de niet technisch onderlegde mens.Stefan-Z schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:46:
[...]
Er zijn inderdaad problemen op veel websites met de browser notificatie. Deze verdwijnt in mijn ervaring vaak als er een (extra) redirect is na het inloggen. Ze raden zelf aan om eerst een wachtwoord aan te maken en op te slaan via Bitwarden en die dan te autofillen in je registratieformulier.
Het niet opslaan van nieuwe logins, het verdwijnen van de notificatie of het feit dat Bitwarden totaal niet werkt in Firefox privacy mode... het zijn steeds van die dingen waarvan je denkt, waarom? En als reactie zie je dan steeds "Het ligt aan de site" of "Het ligt aan de browser".
Ondertussen hebben andere pwm deze problemen niet. Wat dat betreft was de overstap van Enpass naar Bitwarden voor mij toch echt een downgrade.
Ik ben helaas nog op zoek hoe ik mijn LastPass in Apple Keychain krijg zonder het handmatig te moeten doen, heb helaas geen MacBook of iMac om dit makkelijk te importeren.. iemand een idee?
1Password 6 maanden gratis gebruiken https://start.1password.eu/sign-up/?c=STUDENTAC
Ik heb bitwarden gemaild of ze geen plan (willen) voorzien zoals spotify, namelijk een premium duo.streamnl schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:12:
Inmiddels ook over van LastPass naar Bitwarden. Inderdaad zoals door enkele al aangegeven erg simpel.
Ik baalde alleen dat bij de export van mijn kluis (lastPass) alles in plain tekst werd opgeslagen in een Excel bestand. Of ik keek er over heen of ik zag geen andere mogelijkheid.
Ook meteen een "Organisaties" aangemaakt voor 2 personen (free). Nu kan ik alles delen met mijn vrouw (en zij met mij). Als dit bevalt, dan ga ik voor mijzelf een premium afsluiten. Niet dat ik iets mis maar meer ter ondersteuning voor Bitwarden.
Wij hebben ook geen family abonnement nodig en $13-15 voor 2 personen/jaar zou ik helemaal niet erg vinden om te betalen.
Battle.net: NagaByrd#2844
Hoe zou je het dan willen? Want met die gedeelde lijsten kun je precies wat je beschrijft, namelijk login's delen met anderen. Eventueel in veel verschillende combi's, want het aantal lijsten lijkt onbeperkt.AlexFL schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:14:
Ik heb nu sinds kort een bitwarden_rs instance lopen maar het delen van inloggegevens met familieleden of vrienden die ook een password manager gebruiken zoals dat mogelijk is met lastpass bestaat niet in bitwarden behalve als je die inloggegevens in een bepaalde gedeelde (company) lijst zet. Dat is eigenlijk niet de bedoeling.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Microsoft Authenticator krijgt binnenkort ook een password manager die synchroniseert met Edge, en ook in apps werkt. Nu in bèta, ik wacht nog op de bèta installatie. Nu hopen dat ik m krijg voordat LastPass betaald wordt.
Ik vind LP erg prettig werken, maar het bedrag is gewoon te hoog.
64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
gister dus op zoek gegaan naar een paswoord manager.
Maar ik zie door de bomen het bos echt niet meer.
Bitwarden zelf hosten zie ik vanaf, dan moet de beveiliging van mijn nas en thuisnetwerk echt top zijn.
En ik ben te laks om dat actief up to date te houden.
Ik maak wel erg goede backups (kan 2 schijven verliezen in de nas zelf, een tweede nas bij mijn vader die een 1 op 1 clone is, en 2 externe hardeschijven die ik rouleer en bij mijn schoonvader leg)
Maar zelf hosten zie ik voorlopig nog niet zitten.
Wij zijn met zijn tweetjes (en 2 jonge kinderen die nog geen wachtwoorden hebben) dus ik vraag me eigenlijk af of een family account voor 5 of 6 personen nut heeft.
Ook heb ik geen geheimen voor mijn vriendin of zij voor mij, dus het maakt me niks uit dat zij mijn tweakers login heeft. (ze heeft mijn digid toch ook al, en ik die van haar)
Is het nemen van 1 premium account dan niet voldoende?
Hoe doen jullie dit?
Maar ik zie door de bomen het bos echt niet meer.
Bitwarden zelf hosten zie ik vanaf, dan moet de beveiliging van mijn nas en thuisnetwerk echt top zijn.
En ik ben te laks om dat actief up to date te houden.
Ik maak wel erg goede backups (kan 2 schijven verliezen in de nas zelf, een tweede nas bij mijn vader die een 1 op 1 clone is, en 2 externe hardeschijven die ik rouleer en bij mijn schoonvader leg)
Maar zelf hosten zie ik voorlopig nog niet zitten.
Wij zijn met zijn tweetjes (en 2 jonge kinderen die nog geen wachtwoorden hebben) dus ik vraag me eigenlijk af of een family account voor 5 of 6 personen nut heeft.
Ook heb ik geen geheimen voor mijn vriendin of zij voor mij, dus het maakt me niks uit dat zij mijn tweakers login heeft. (ze heeft mijn digid toch ook al, en ik die van haar)
Is het nemen van 1 premium account dan niet voldoende?
Hoe doen jullie dit?
Even om mijn eigen vraag te beantwoorden:VanRoyal schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:14:
Doe ik iets verkeerd of komt dit door de Samsung Internet browser die niet lekker meewerkt?
Op https://bitwarden.com/help/article/auto-fill-android/ staan 4 opties voor auto-fill op een Android device:
1) Autofill Service available on Android 8 and greater.
2) Inline Autofill available on Android 11 and greater.
3) Use Accessibility available on all Android versions.
4) Use Draw-Over available on Android 6 and greater.
Omdat ik Android 11 heb dacht ik dat optie 1 en 2 (en voor de zekerheid 3) aanzetten voldoende moest zijn, maar uiteindelijk heb ik alle opties aan moeten zetten om de auto-fill ook goed werkend te krijgen in de Samsung Internet browser. En ik moet zeggen, dan werkt het ook gelijk een stuk beter dan Lastpass ooit heeft gedaan. Daar was het altijd maar de vraag of het ging werken en moest ik de site vaak zelf opzoeken via de Lastpass tile, wat altijd erg omslachtig was.
Werkt al in productie, heb kort een testje ermee beschreven in dit topic gisteren:Veneficus schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:32:
Microsoft Authenticator krijgt binnenkort ook een password manager die synchroniseert met Edge, en ook in apps werkt. Nu in bèta, ik wacht nog op de bèta installatie. Nu hopen dat ik m krijg voordat LastPass betaald wordt.
swhnld in "[Password Managers] Discussie- en reviewtopic"
Sinds januari in productie:
https://blogs.windows.com...l-solution-for-passwords/
Verwijderd
Ik zou voorzichtig zijn met Google. Als ik dit soort verhalen lees, zou ik niet zo snel al mijn wachtwoorden bij dit bedrijf opslaan.kaasaanfiets schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:56:
Ik gebruik nu Lastpass en de standaard wachtwoord manager van Google in Chome.
Maar ik zie Chrome niet echt terugkomen in jullie reacties. Is dit niet een goede wachtwoord manager? Ik vindt het namelijk erg handig als ik op mijn Android telefoon of Android tablet inlog in Chrome dat ik ook mijn wachtwoorden weer heb. Maar als dit onveilig is moet ik misschien maar verder gaan kijken?
Hier werkt ie prima, maar ik heb idd wel Apple apparaten.Clifdon schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:17:
Wat ik niet zo goed begrijp. Ik hoor mensen zeggen dat lastpass een product is dat zo goed werkt. Ik heb een samsung galaxy s9 en hoe vaak ik daarop wel niet zit te tobben met dat of de autofill niet werkt of dat het lang duurt voordat lastpass mijn vingerafdruk accepteert.
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2021 09:35 ]
Wat is de reden dat je overgestapt bent?Freakster86 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:52:
Ondertussen hebben andere pwm deze problemen niet. Wat dat betreft was de overstap van Enpass naar Bitwarden voor mij toch echt een downgrade.
Heb gister bitwarden geinstalleerd, maar vind dat ook niet erg gebruiksvriendelijk ogen op het eerste gezicht.
Vooral die organisatie die je aan moet maken waardoor je een laag dieper en onoverzichtelijker bezig bent, vind ik een beetje onduidelijk.
Zag de screenshots van Enpass, en dat oogt al prettiger.
Als ik het al onduidelijk vind, kan mijn vriendin er echt helemaal niks mee.
Daarnaast heb ik ook dat de autofill niet vanzelf werkt.
Heb in de meeste gevallen het idee dat google het password invult in plaats van bitwarden.
(ik mis een bitwarden icoontje als hij de inloggegevens voorstelt)
[ Voor 13% gewijzigd door FRANQ op 18-02-2021 09:55 ]
Voor de liefhebber. Een overzicht van de beste password managers. Met uitgebreide plus en minnen.
https://nl.safetydetectives.com/best-password-managers/
Dit lijkt een handige feature en misschien ben ik dan te voorzichtig maar ik hou liever mijn passwords en 2FA codes bij 2 verschillende partijen. Ik heb nu mijn passwords van Lastpass naar Bitwarden overgezet en 2FA bij MS Auth.Veneficus schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:32:
Wie gebruikt hier uitsluitend de ingebouwde keychain functionaliteit van MacOS en iOS? Ik begeef me eigenlijk alleen in het Apple ecosysteem en vind de keychain prima werken eerlijk gezegd. Vooral met de complex password generator die op de juiste momenten wachtwoorden suggereert, deze opslaat, etc. Het ontbreekt een beetje aan een spiffy interface, maar verder doet het alles wat ik van een wachtwoord tool verwacht. De iOS versie laat zelfde zien welke wachtwoorden kwetsbaar, herhaald of gelekt zijn.
Ik ben benieuwd wie hier met een vergelijkbare Setup naar een andere oplossing is gestapt en waarom en hoe dat bevalt?
Ik ben benieuwd wie hier met een vergelijkbare Setup naar een andere oplossing is gestapt en waarom en hoe dat bevalt?
Ik ben helemaal niet zo thuis in de wereld van password managers maar gebruikte voorheen altijd LastPass.
Zojuist de overstap gemaakt naar Bitwarden en ben nu ook getriggerd door het TOTP en Authy verhaal.
Nu snap ik dat het handig is om een externe tool te gebruiken als 2FA maar maakt het ook minder gebruksvriendelijk.
Nu zat ik zelf te denken, wat als je Authy gebruikt als 2FA voor Bitwarden en dan de Bitwarden Authenthicator voor alle andere logins die je via Bitwarden doet?
Heb je dan niet beide problemen 'opgelost' of zie ik dan iets over het hoofd?
Zojuist de overstap gemaakt naar Bitwarden en ben nu ook getriggerd door het TOTP en Authy verhaal.
Nu snap ik dat het handig is om een externe tool te gebruiken als 2FA maar maakt het ook minder gebruksvriendelijk.
Nu zat ik zelf te denken, wat als je Authy gebruikt als 2FA voor Bitwarden en dan de Bitwarden Authenthicator voor alle andere logins die je via Bitwarden doet?
Vanuit Kassa is natuurlijk gebruiksgemak #1, dus ja, dan snap ik deze volgorde wel. Keepass/Bitwarden zijn vanuit technisch oogpunt interessant, maar vragen wel relatief veel van een gebruiker.walterworld schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:46:
Af en toe kijk ik bij een aantal consumenten programma's of er interessante onderwerpen voorbij zijn gekomen de afgelopen tijd.
Zo nu de aflevering van zaterdag Kassa over wachtwoorden beheerders.
Llink fragment
https://www.bnnvara.nl/ka...t-en-welke-moet-je-hebben
Op volgoorde van best naar slechts aldus Daniël Verlaan:
1. Lastpass
2. 1Password
3. Bitwarden
4. Keepass
Gelukkig krijgt Dashlane (die ik gebruik) op het einde ook nog een eervolle vermelding.
Zijn jullie het hier mee eens?
Ik begrijp niet zo goed waarom de keychains van de browsers altijd worden vergeten? Zeker de nieuwe van Edge lijkt heel netjes overal te gaan integreren. En zover ik weet zijn die van Chrome bijvoorbeeld nog nooit gehacked in tegenstelling tot die van Lastpass.
Ik ga zelf even stoeien met Bitwarden, maar ik heb een NAS draaien. Keepass heb ik nu bij mijn vader, maar die heb ik overgezet naar Firefox keychain.
Ga je dan elke dag als je je browser opstart daar je wachtwoord invullen én je authenticator code?Faeshaas schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:20:
Ik ben helemaal niet zo thuis in de wereld van password managers maar gebruikte voorheen altijd LastPass.
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
Dat zijn Google account gelocked werd bedoel je ?Verwijderd schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:32:
[...]
Ik zou voorzichtig zijn met Google. Als ik dit soort verhalen lees, zou ik niet zo snel al mijn wachtwoorden bij dit bedrijf opslaan.
Ja dat is vervelend maar kan natuurlijk gebeurd en is vast ook wel weer te unlocken.
Ik maak mij meer zorgen om de veiligheid.
zonder verder alles gelezen te hebben maar als ik bij hun voorgestelde manager al een “clickout “ zie, dan vraag ik me al af hoe onpartijdig hij/zij is.fmrama schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:02:
Voor de liefhebber. Een overzicht van de beste password managers. Met uitgebreide plus en minnen.
Keychain is wat ooit in het begin gebruikt heb voordat ik mijn avontuur aanging met diverse andere password managers.Servor schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:19:
Wie gebruikt hier uitsluitend de ingebouwde keychain functionaliteit van MacOS en iOS? Ik begeef me eigenlijk alleen in het Apple ecosysteem en vind de keychain prima werken eerlijk gezegd. Vooral met de complex password generator die op de juiste momenten wachtwoorden suggereert, deze opslaat, etc. Het ontbreekt een beetje aan een spiffy interface, maar verder doet het alles wat ik van een wachtwoord tool verwacht. De iOS versie laat zelfde zien welke wachtwoorden kwetsbaar, herhaald of gelekt zijn.
Als jij binnen het eco systeem van Apple blijft en bijvoorbeeld ook niet de noodzaak hebt om wachtwoorden te delen met je gezinsleden dan is dit een prima keuze. Inmiddels is er nu ook een mogelijkheid om via een Chrome plug-in je wachtwoorden te kunnen gebruiken zodat je op een windows of linux pc ook uit de voeten kunt maar met een Android toestel heb je pech en zul je je wachtwoorden moeten overtikken.
Wat nog wel ontbreekt is integratie met een 2FA tool, maar die kun je zoals je in dit topic al hebt kunnen lezen van verschillende providers gebruiken, denk aan Authy, Google, Microsoft.
Als je wat meer flexibiliteit wilt zou je kunnen uitweiden naar Bitwarden en als je een laagdrempelig en gebruiksvriendelijke password manager zoekt dan kan ik je 1Password aanraden. Die laatste is mijn favoriet en gebruik ik inmiddels 2 jaar.

Over naar Bitwarden.
Ging erg makkelijk, import werkt goed.
We hadden 2 verschillende accounts die ook wachtwoorden deelden, beide accounts apart in Bitwarden geimporteerd. Bij één van de accounts de wachtwoorden die werden gedeeld vervolgens verwijderd. Daarna alle gedeelde wachtwoorden via een "company" tussen de 2 verschillende accounts gedeeld.
(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ
Hi, ik ben benieuwd of er hier meer ervaringen zijn met de opties die ik overweeg. Microsoft en Apple.
Ik zal eerst mijn huidige situatie beknopt beschrijven en mijn overwegingen.
Privé gebruik. Huidige set-up:
Passwords: Lastpass
TOTP: Microsoft Authenticator op iPhone en via back-up functie ook op iPad
iPhone - mainbrowser: Safari
Pad - mainbrowser: Safari
Windows PC's - mainbrowser: Edge
Op beide Apple apparaten werk ik 75% van de tijd.
Werk/Prive gescheiden. Enkel op mijn iPad ook gebruik MS werkaccount t.b.v. Office365 + OneDrive Business (geen TOTP).
Vrij tevreden met huidige set-up maar door wijzigingen lastpass wil ik het omgooien.
Ik wil graag toegang in de genoemde main-browsers via extensie danwel autofill.
M.b.t. secundaire browsers heb ik geen wensen.
Naast Bitwarden zijn er denk ik 2 voor de hand liggende opties. En ik heb hier al wat ervaringen gelezen van swhnld & Servor en Miki met de 2 set-ups die ik overweeg. Ben benieuwd of er mensen zijn die met beide ervaringen hebben opgedaan.
Optie 1:
De vrij nieuwe optie wachtwoorden van Microsoft gaan gebruiken. Ik zie het als staan in mijn Authenticator app.
Optie 2:
Deze bestaat al langer maar heb ik totaal geen ervaring mee. De keychain van Apple. Let op: ik heb geen Mac. Ik verwacht voor de toekomst dat ik eerder Apple apparaten aanschaf dan Windows/ Android apparaten. Als het dan niet op Android zou werken, geen probleem, maar moet ik wel de wachtwoorden er weer uit kunnen krijgen om over te stappen naar een andere password manager. Ik heb ervaring met de iCloud windows app + extensie werkend krijgen in Edge (via chrome web store). Ervaring is wel m.b.t. bookmarks syncen.
N.B. als de reactie van Metoru klopt, ik ben niet van plan de wachtwoorden handmatig te gaan overzetten (geen Mac). Dan valt deze optie af.
Iemand tips, ervaringen, waarschuwingen?
N.B. voorheen werkte ik met Samsung S8 en daarop vond ik Lastpass minder autofill herkennen dan op iOS. Maar ook op iOS wordt niet alles herkend door Lastpass, mede reden om niet zo snel op premium over te gaan.
Ik zal eerst mijn huidige situatie beknopt beschrijven en mijn overwegingen.
Privé gebruik. Huidige set-up:
Passwords: Lastpass
TOTP: Microsoft Authenticator op iPhone en via back-up functie ook op iPad
iPhone - mainbrowser: Safari
Pad - mainbrowser: Safari
Windows PC's - mainbrowser: Edge
Op beide Apple apparaten werk ik 75% van de tijd.
Werk/Prive gescheiden. Enkel op mijn iPad ook gebruik MS werkaccount t.b.v. Office365 + OneDrive Business (geen TOTP).
Vrij tevreden met huidige set-up maar door wijzigingen lastpass wil ik het omgooien.
Ik wil graag toegang in de genoemde main-browsers via extensie danwel autofill.
M.b.t. secundaire browsers heb ik geen wensen.
Naast Bitwarden zijn er denk ik 2 voor de hand liggende opties. En ik heb hier al wat ervaringen gelezen van swhnld & Servor en Miki met de 2 set-ups die ik overweeg. Ben benieuwd of er mensen zijn die met beide ervaringen hebben opgedaan.
Optie 1:
De vrij nieuwe optie wachtwoorden van Microsoft gaan gebruiken. Ik zie het als staan in mijn Authenticator app.
Optie 2:
Deze bestaat al langer maar heb ik totaal geen ervaring mee. De keychain van Apple. Let op: ik heb geen Mac. Ik verwacht voor de toekomst dat ik eerder Apple apparaten aanschaf dan Windows/ Android apparaten. Als het dan niet op Android zou werken, geen probleem, maar moet ik wel de wachtwoorden er weer uit kunnen krijgen om over te stappen naar een andere password manager. Ik heb ervaring met de iCloud windows app + extensie werkend krijgen in Edge (via chrome web store). Ervaring is wel m.b.t. bookmarks syncen.
N.B. als de reactie van Metoru klopt, ik ben niet van plan de wachtwoorden handmatig te gaan overzetten (geen Mac). Dan valt deze optie af.
Iemand tips, ervaringen, waarschuwingen?
N.B. voorheen werkte ik met Samsung S8 en daarop vond ik Lastpass minder autofill herkennen dan op iOS. Maar ook op iOS wordt niet alles herkend door Lastpass, mede reden om niet zo snel op premium over te gaan.
Zoals in Lastpass, Geen hele shared lijst met accounts maar binnen je eigen vault een bepaald user/password combi aanklikken, klikken op Delen, andere lastpass user’s emailadres invullen, kiezen of de ontvanger het wachtwoord kan inzien (of enkel kan auto-fillen op de bijbehorende site) En klaar. Ontvanger ontvangt deze login gegevens vervolgens in z’n eigen vault. Hef je het delen op, verdwijnt hij ook weer bij de ontvanger.elsinga schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:32:
[...]
Hoe zou je het dan willen? Want met die gedeelde lijsten kun je precies wat je beschrijft, namelijk login's delen met anderen. Eventueel in veel verschillende combi's, want het aantal lijsten lijkt onbeperkt.
Bij Bitwarden zou je al je wachtwoorden in een gezamenlijke groep moeten zetten (of in elk geval de ww die je wilt delen)
Familie had een gratis LastPass account. Afgelopen jaar opzoek gegaan naar een alternatief, want ik voelde deze bui al hangen toen ze noodtoegang gingen beperken tot premium accounts. Na wat vergelijken van alle voor en nadelen uitgekomen bij Bitwarden. Dus iedereen overgezet en dat gaat tot op heden goed. Maar om het ze dan uit te kunnen legggen, moet ik het ook zelf gebruiken. Vandaar dat ik alles over heb gezet van Enpass naar Bitwarden. Ik kan altijd nog terug switchen, maar bij Enpass krijg ik de laatste tijd ook niet echt een lekker gevoel. Geen audits, uitblijven van reacties op hun forum of zelfs het sluiten van een discussie omtrent de nieuwe functies.
Bitwarden is op dit moment imho eigenlijk de lesser of all evils. Minder gemak, maar nog steeds bruikbaar, beschikbaar op alle platformen met first party apps en het meest veilige (gevoel). Snap ook wel waarom het zoveel wordt aangeraden, maar we moeten niet doen alsof Bitwarden perfect/heilig is. Ik zou zelfs bijna willen zeggen dat het minder geschikt is voor de niet technisch onderlegde medemens.
En neem nou zoiets als https://bitwarden.com/hel...ont-load-in-private-mode/ Ze doen daar net alsof dit een browser probleem is waar ze niks aan kunnen doen, terwijl dat gewoonweg niet waar is. Issue staat al jaren open, maar ze doen er niks mee. Terwijl geen enkele pwm dit probleem heeft...
En ook het opslaan van een nieuwe login als je offline bent (of als de server offline is). Dat gaat gewoonweg niet bij Bitwarden. "an error has occurred". Ja, geen verbinding met de server, maar dan kun je het toch gewoon lokaal opslaan en later syncen? Nope...
Afijn, ik val in herhaling volgens mij. Ik heb in een eerdere post al eens mijn bevindingen opgesomd, dus die zou je even kunnen opzoeken als je daar interesse in hebt.
Look & feel is persoonlijk, maar imho is dat bij Bitwarden inderdaad een stukje minder dan bij andere pwm's.Heb gister bitwarden geinstalleerd, maar vind dat ook niet erg gebruiksvriendelijk ogen op het eerste gezicht. Vooral die organisatie die je aan moet maken waardoor je een laag dieper en onoverzichtelijker bezig bent, vind ik een beetje onduidelijk.
Op Android is dit sowieso een hit or miss voor mij. Eigenlijk met alle pwm. Enpass deed het wat dat betreft wel wat beter. Bij Bitwarden moet je de kluis unlocked laten, anders krijg je dit:Daarnaast heb ik ook dat de autofill niet vanzelf werkt.
Heb in de meeste gevallen het idee dat google het password invult in plaats van bitwarden.
(ik mis een bitwarden icoontje als hij de inloggegevens voorstelt)
- open login pagina
- popup van Bitwarden met "vault is locked"
- klikt daarop, unlockt Bitwarden en klikt de login aan
- je gaat automatisch terug naar login pagina maar er is niks ingevuld...
Dan moet je de pagina vernieuwen om weer de popup van Bitwarden te krijgen. En omdat hij dan wel unlocked is kun je gelijk de juiste login aanklikken. Dán werkt autofill wel... Dit is met Firefox en ik heb het idee dat het beter met Chrome werkt. Waarom, geen idee.
Oh, da's een goeie - lastpass nu ook daadwerkelijk gesloten inderdaad. Thanks voor de reminder!
Sometimes you need to plan for coincidence
Hoewel Enpass als password manager redelijk goed is, is hun business model toch echt waarom ik het op het moment actief afraad.FRANQ schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:41:
[...]
Zo heb ik het ook gedaan ja, al staan er in het 2e en het company account nog maar weinigJ-P schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:10:
[Afbeelding]
Over naar Bitwarden.
We hadden 2 verschillende accounts die ook wachtwoorden deelden, beide accounts apart in Bitwarden geimporteerd. Bij één van de accounts de wachtwoorden die werden gedeeld vervolgens verwijderd. Daarna alle gedeelde wachtwoorden via een "company" tussen de 2 verschillende accounts gedeeld.
Importeren ging erg vlot, gebruik van zowel de app als de Chrome plugin bevallen me tot nog toe ook goed.
Heb ook meteen Authy aangeslingerd en de paar accounts die ik in de Google authenticator had eruit gegooid (moet wel handmatig ja, dus eerst 2FA binnen een bepaalde account uitzetten, dan opnieuw aanzetten en met Authy bevestigen, daarna uit de Google authenticator verwijderen). Heb meteen maar een paar extra accounts die ik met sms / mail 2FA had werken in Authy ingevoerd.
Nu even een paar dagen aankijken en als het beide bevalt kan ik ook mijn gehele LastPass account verwijderen.
Ik twijfel nog tussen 1 premium account of 2 premium accounts.J-P schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:10:
[Afbeelding]
Over naar Bitwarden.
family is niet interessant omdat we vooralsnog met 2 personen zijn die wachtwoorden gebruiken.
Maar als je niks voor elkaar te verbergen hebt, wat is dan het voordeel van 2 accounts?
We hebben meerdere laptops, maar gebruiken de nieuwste beiden.
Het lijkt me dan lastig als je steeds van account moet wisselen.
Maar misschien is het voor op de smartphone wel handiger met 2 accounts.
Wil je daar wat over zeggen?
Dan denk ik dat ik vanavond een keus kan maken
2 accounts werkt in onze situatie gewoon prettiger.FRANQ schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:35:
[...]
Ik twijfel nog tussen 1 premium account of 2 premium accounts.
family is niet interessant omdat we vooralsnog met 2 personen zijn die wachtwoorden gebruiken.
Maar als je niks voor elkaar te verbergen hebt, wat is dan het voordeel van 2 accounts?
We hebben meerdere laptops, maar gebruiken de nieuwste beiden.
Het lijkt me dan lastig als je steeds van account moet wisselen.
Maar misschien is het voor op de smartphone wel handiger met 2 accounts.
Wil je daar wat over zeggen?
Dan denk ik dat ik vanavond een keus kan maken
Ik heb erg veel wachtwoorden die ik netjes bij hou. Overigens ook met logins naar klantomgevingen dus ook goed beveiligd met MFA
Mijn vrouw gebruikt de PWM veel, maar onderhoud doet ze niet aan, het is daarin dus een oerwoud aan verschillende mappen, oude wachtwoorden en nog wat.
Op deze manier hou je die 2 werelden gescheiden, terwijl we gezamelijke accounts (bol.com, netflix etc) makkelijk kunnen delen (en dus ook allebei kunnen updaten).
OW, en mijn laptop is verboden terrein. Als ik haar PWM beheer skills al erg vind, dan is haar folder en bestanden management onbegonnen werk hahaha
[ Voor 6% gewijzigd door J-P op 18-02-2021 16:43 ]
(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ
Sowieso al knap dat jullie je vrouw over hebben gehaald. Die van mij loopt nog gewoon met een briefje door het huis (letterlijk)
Ik gebruik zelf Bitwarden (nog de gratis variant) en heb haar het master password gegeven (tenminste, die ligt in een kluis in huis). Mocht ik komen te overlijden kan ze er altijd bij.
Ik had eerst losse accounts voor mijn werk als voor mijn prive. Maar daar heb ik toch vanaf gezien omdat ik merkte dat ik te vaak moest wisselen.
Nu heb ik gewoon alles in folders (Werk/Prive) in één Bitwarden account. Heb nog geen Premium omdat ik niet de meerwaarde zie, ik mis nog geen functionaliteiten op het moment.
Als het nodig is wil ik ze best supporten want vind het een bijzonder fijn platform.
Werkt allemaal zonder problemen, synchroniseren tussen app en browser extensie gaat ook meer dan prima.

Ik gebruik zelf Bitwarden (nog de gratis variant) en heb haar het master password gegeven (tenminste, die ligt in een kluis in huis). Mocht ik komen te overlijden kan ze er altijd bij.
Ik had eerst losse accounts voor mijn werk als voor mijn prive. Maar daar heb ik toch vanaf gezien omdat ik merkte dat ik te vaak moest wisselen.
Nu heb ik gewoon alles in folders (Werk/Prive) in één Bitwarden account. Heb nog geen Premium omdat ik niet de meerwaarde zie, ik mis nog geen functionaliteiten op het moment.
Als het nodig is wil ik ze best supporten want vind het een bijzonder fijn platform.
Werkt allemaal zonder problemen, synchroniseren tussen app en browser extensie gaat ook meer dan prima.
*sowieso
Die van mij kwam er zelf mee na het programma van kassa.DonJunior schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:44:
Sowieso al knap dat jullie je vrouw over hebben gehaald. Die van mij loopt nog gewoon met een briefje door het huis (letterlijk)![]()
En we hebben dus een wachtwoord in een lek gehad, dus bij alle sites waar ze inlogde kreeg ze van chrome de melding dat het wachtwoord gelekt was en dat helpt natuurlijk ook wel.
Inmiddels allemaal site specifieke wachtwoorden, maar op een domme manier.
Namelijk wachtwoord voorbeeld Aaaaaaaaa@Tweakers#0000!
Dat is tijdelijk leuk, maar niet voor al te lang.
Ik heb haar e-mailadressen die ze gebruikt om haar web aan kopen te doen door https://haveibeenpwned.com/ gehaald.DonJunior schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:44:
Sowieso al knap dat jullie je vrouw over hebben gehaald. Die van mij loopt nog gewoon met een briefje door het huis (letterlijk)![]()
Uiteraard werd ze gevonden in de database en bleek haar wachtwoord voor vele andere sites ook dezelfde te zijn. Dus ze kon een hele avond aan de bak om al haar wachtwoorden te veranderen. Dus zonder al teveel gemor kon ik haar overhalen
Ik stop met LP jammer want het werkte goed. Ik heb Sticky genomen, werkt goed voor mij op laptop, telefoon en tablet. Ik zal wel kijken hoelang het blijft werken..
Ik zit mij bij PassCamp 35€ p/j
https://www.cyberghostvpn...checkout/cyberghost-vpn-4
Af te vragen of dat ook wel goeie paswoord manager is.
Is 16€ voor 1 jaar met cyberghost.
Schijnt US, Lithuania, en Zweeds te zijn (pdf)
Schijnt US, Lithuania, en Zweeds te zijn (pdf)
[ Voor 41% gewijzigd door Mel33 op 19-02-2021 08:29 ]
Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd
Waarom zou je dit verkiezen boven Lastpass, 1Password, Dashlane of Bitwarden. De prijsverschillen zijn nihil met de door jou genoemde opties en dan zou ik toch eerder kiezen voor partijen die bewezen hebben een goede dienst te leveren. Tenslotte sla je belangrijke en gevoelige informatie op bij een derde partij.Mel33 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:50:
Ik zit mij bij PassCamp 35€ p/j
Schijnt US, Lithuania, en Zweeds te zijn
1Password family 1 jaar voor 39,99 Eur https://buy.parallels.com...=email&utm_campaign=2102c
Ik heb al account bij NordVPN dus ben ook maar van Lastpass overgestapt naar NordPass.InEtVa schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:29:
Ben ook aan het kijken naar een alternatief voor LastPass, maar hoor niemand over NordPass? Lijkt ook wel een goede optie voor €1.20 per maand en met de encryptie lijkt het ook wel goed te zitten. Iemand ervaring ermee?
Ik kreeg alles mooi overgezet. Hier & daar zelf dingen overgezet. Vooralsnog ben ik tevreden.
De integratie met de Chromebook kan nog soepeler, hopelijk komt dat nog. Om het aan de praat te krijgen moest ik de Brave browser installeren om vervolgens in te kunnen loggen in de app. Het werkt nu verder wel prima zonder dat de Brave browser nodig is.
En wat is daar mis mee? Kan niet gehackt worden en als het briefje niet in de portemonnee naar buiten gaat, niks aan de hand. Als je haar zover hebt dat ze andere wachtwoorden gebruikt, dan is ze veiliger bezig dan de gemiddelde Nederlander.DonJunior schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:44:
Sowieso al knap dat jullie je vrouw over hebben gehaald. Die van mij loopt nog gewoon met een briefje door het huis (letterlijk)
Ik heb mijn vrouw nog steeds niet zover dat ze unieke wachtwoorden gebruikt

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Ik heb jaren lang enpass gebruikt naar tevredenheid en nog steeds vind ik sommige zaken prettiger werken dan in Bitwarden. Maar dit is actief de reden waarom ik ben weg gegaanMoonRaven schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:14:
[...]
Hoewel Enpass als password manager redelijk goed is, is hun business model toch echt waarom ik het op het moment actief afraad.
Een (oud) betalende gebruiker overhalen naar een maand abonnement door een nieuwe functie die door je strot wordt gedrukt die ik helemaal niet hoef. Een grote rode banner weergeven dat er een password breach is, als je wilt zien wat moet je een abonnement nemen. De Banner uitschakelen is geen optie. Dag Enpass

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot
Ik weet het niet allemaal, maar die EU landen, CEE landen zijn meer onder aanval van cyber attack en spionage dan wij hier, heb ik het vermoedenMiki schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 23:16:
[...]
Waarom zou je dit verkiezen boven Lastpass, 1Password, Dashlane of Bitwarden. De prijsverschillen zijn nihil met de door jou genoemde opties en dan zou ik toch eerder kiezen voor partijen die bewezen hebben een goede dienst te leveren. Tenslotte sla je belangrijke en gevoelige informatie op bij een derde partij.
Pagina 24 van de pdf in mijn link.
Zit daar dan niet veel meer cyber thread monitoring op, zou je wel denken.
Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd
Tip om de wederhelft tegemoet te komen zodat hij/zij al iets doet aan de veiligheid met wachtwoorden.
(Heeft ook een keerzijde, daarover later meer
)
Ik heb mijn vrouw enkele jaren geleden zover gekregen dat ze overal een andere wachtwoord heeft.
Zij (en ik deed dat eerst ook) heeft “iets” en dat kan een getal/woord/tekens/combinatie van die drie zijn van 9 lengtes lang. Dit is iets wat zij goed kan onthouden en niet zal vergeten.
Dit gebruikt ze bij elke site maar bij elke site zit een toevoeging erbij van de site. Dit zijn de eerste 3,4,5 of 6 letters van de site. Aantal letters ligt bij haar. Dit is een “vast” aantal letters zodat ze overzicht houdt.
Dit plaatst ze dan ergens in haar “standaard code”. Dat kan vooraan zijn, na 2 letters of achteraan.
Voorbeeld:
Standaard wachtwoord is: abcd!1234
Toevoeging Tweakers.net is: Tweak
Wachtwoord zou kunnen zijn: abTweakcd!1234
Of aTbwceda!k1234
De keuze is reuze.
Aub, een trucje zodat je toch op elke site een andere wachtwoord hebt van vele tekens.
Keerzijde van dit: “ik heb toch op elke site een andere wachtwoord die lang genoeg is? Waarom zou ik over moeten gaan naar een paswoord manager?”
(Heeft ook een keerzijde, daarover later meer
Ik heb mijn vrouw enkele jaren geleden zover gekregen dat ze overal een andere wachtwoord heeft.
Zij (en ik deed dat eerst ook) heeft “iets” en dat kan een getal/woord/tekens/combinatie van die drie zijn van 9 lengtes lang. Dit is iets wat zij goed kan onthouden en niet zal vergeten.
Dit gebruikt ze bij elke site maar bij elke site zit een toevoeging erbij van de site. Dit zijn de eerste 3,4,5 of 6 letters van de site. Aantal letters ligt bij haar. Dit is een “vast” aantal letters zodat ze overzicht houdt.
Dit plaatst ze dan ergens in haar “standaard code”. Dat kan vooraan zijn, na 2 letters of achteraan.
Voorbeeld:
Standaard wachtwoord is: abcd!1234
Toevoeging Tweakers.net is: Tweak
Wachtwoord zou kunnen zijn: abTweakcd!1234
Of aTbwceda!k1234
De keuze is reuze.
Aub, een trucje zodat je toch op elke site een andere wachtwoord hebt van vele tekens.
Keerzijde van dit: “ik heb toch op elke site een andere wachtwoord die lang genoeg is? Waarom zou ik over moeten gaan naar een paswoord manager?”
Dat
Ik kan me, voor een wachtwoordmanager, wel herinneren dat ik tijden aan het zoeken was naar een wachtwoord, "het leek op xxxx" en dan alle combinaties langs lopen om uit te komen op wachtwoordherstel.
Ik ben zelf overgestapt van Lastpass naar Dashlane, werkt tot nu toe goed. Voornamelijk getest op m'n Android (11) telefoon, gaat goed. Later vandaag maar eens kijken of het op de laptop net zo werkt als Lastpass.
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
En ik sinds 2 dagen van LastPass naar Bitwarden.janvanduschoten schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:30:
[...]
Dat![]()
Ik kan me, voor een wachtwoordmanager, wel herinneren dat ik tijden aan het zoeken was naar een wachtwoord, "het leek op xxxx" en dan alle combinaties langs lopen om uit te komen op wachtwoordherstel.
Ik ben zelf overgestapt van Lastpass naar Dashlane, werkt tot nu toe goed. Voornamelijk getest op m'n Android (11) telefoon, gaat goed. Later vandaag maar eens kijken of het op de laptop net zo werkt als Lastpass.
Ik vind het gemak erg prettig waardoor ik niet meer terug wil
Klopt, ze zijn al 3 maanden druk bezig om dit aan te passen volgens de support medewerkers...ndonkersloot schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 06:34:
[...]
De Banner uitschakelen is geen optie.
Idem ja, denk niet dat ik lang hoef te twijfelen voordat ik mijn gehele LastPass account ga verwijderenstreamnl schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:34:
[...]
En ik sinds 2 dagen van LastPass naar Bitwarden.
Ik vind het gemak erg prettig waardoor ik niet meer terug wil
Totdat je een site tegenkomt die een wachtwoord policy heeft waar dit 'standaard' wachtwoord niet binnen valt.streamnl schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:13:
Heb ik zelf met Vodafone gehad. Mochten wel speciale tekens, maar dan bijvoorbeeld alleen $, %, of &
Laat je nou net een #, @ of ! gekozen hebben

It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Nuon had dat ook.. maar dan met niet meer als 9 karakters...Tripl3 D schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:31:
[...]
Totdat je een site tegenkomt die een wachtwoord policy heeft waar dit 'standaard' wachtwoord niet binnen valt.
Heb ik zelf met Vodafone gehad. Mochten wel speciale tekens, maar dan bijvoorbeeld alleen $, %, of &
Laat je nou net een #, @ of ! gekozen hebben
Ik maar denken dat licht aan mij, maar de site gaf niks aan over hoelang of kort t moest zijn..
redit.. nog ff geprobeerd, kan nu t vattenfal is wel, tussen 10 en 32 karakters..
[ Voor 7% gewijzigd door copyer op 19-02-2021 13:20 ]
Zelf gebruik ik ook al vrij lang Bitwarden. Het enige dat ik mis is https://community.bitwarden.com/t/overlay-popup-interface/14. Zouden jullie daar op kunnen stemmen zodat de feature opgepakt wordt. Ik heb nog gekeken hoe simpel het is om het te implementeren. Ik voor iemand met voldoende kennis van Angular dat het wel te doen moet zijn.
< dit stukje webruimte is te huur >
ik ben ook overgestapt van lastpass naar bitwarden. Tot op heden ben ik wel tevreden. Alleen de 2FA van lastpass vond ik wel prettig dat ik geen code moest overtikken maar op de approve knop op mn telefoon kon tikken.
Naast stemmen kun je ook een abonnement afnemen zodat de ontwikkelaar extra steun heeft om extra features te bouwen. Met alle toestroom van de laatste tijd zullen zijn kosten ook flink toegenomen zijn.aex351 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:55:
Zelf gebruik ik ook al vrij lang Bitwarden. Het enige dat ik mis is https://community.bitwarden.com/t/overlay-popup-interface/14. Zouden jullie daar op kunnen stemmen zodat de feature opgepakt wordt. Ik heb nog gekeken hoe simpel het is om het te implementeren. Ik voor iemand met voldoende kennis van Angular dat het wel te doen moet zijn.
Tis handig , maar op sommige sites zit daar ook t oogje (key zichtbaar maken) en had daar last van.aex351 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:55:
Vorige week had ik lastpass geinstaleerd. Nog voordat ze de wijzigingen hadden gepubliseerd. Nav diverse meldingen op fora, nu bitwarden geinstaleerd. Eerst een proefje met 1 site. Daarna de wachtwoorden uit lastpass geïmporteerd. Ging razend snel. Nu even een tijdje aanzien en op de ipads hier zetten.
Ik denk dat ik bij bitwarden blijf. Ik moet nog effe de tweeweg autorisatie bekijken. Of dit wel handig is voor mijn gebruik, met 2 personen.
Ik denk dat ik bij bitwarden blijf. Ik moet nog effe de tweeweg autorisatie bekijken. Of dit wel handig is voor mijn gebruik, met 2 personen.
Ik heb ook net een abonnement genomen bij Bitwarden, kost 10 dollar per jaar (Paypal / CC). Vind de rapportages wel een prettig idee, overzicht op gelekte wachtwoorden, dubbele wachtwoorden, etc.Miki schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:00:
[...]
Naast stemmen kun je ook een abonnement afnemen zodat de ontwikkelaar extra steun heeft om extra features te bouwen. Met alle toestroom van de laatste tijd zullen zijn kosten ook flink toegenomen zijn.
Ik heb dit weekend nog wel wat te doen zag ik, diverse sites bezoeken om het wachtwoord te wijzigen, F2A instellen, etc
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
Als je in bitwarden de 2FA ingeschakeld hebt, kun je die ook weer uitzetten.? Voor het geval die niet bevalt.
zekerfmrama schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:12:
Als je in bitwarden de 2FA ingeschakeld hebt, kun je die ook weer uitzetten.? Voor het geval die niet bevalt.
Jammer dat push notificatie niet kan als 2FA. Het pakken van je telefoon, app openen, site met 2fa openen en dan nog de code intypen vind ik niet gebruiksvriendelijk. Waarom niet push authenticatie met fallback naar code?
Inloggen, u/p in voeren, push bericht naar je telefoon en approve klikken klaar ipv dat omslachtige gedoe.
Inloggen, u/p in voeren, push bericht naar je telefoon en approve klikken klaar ipv dat omslachtige gedoe.
Pushnotificaties zijn 1 vorm van 2FA die je niet met een app als Bitwarden kunt regelen. Dat moet de partij waar je inlogt doen. Google doet dat bijvoorbeeld als je op een vreemd apparaat inlogt op je account.
Maar Bitwarden zet wel je TOTP code op je klembord (in je browser op je computer), dus daar heb je dan je telefoon niet meer voor nodig.
Maar Bitwarden zet wel je TOTP code op je klembord (in je browser op je computer), dus daar heb je dan je telefoon niet meer voor nodig.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Ik had eerst de 2FA in bitwarden aangezet met een code op te telefoon als token. Dat kon bij nader inzien alleen op 1 telefoon voor alle devices. Dat heb ik nu gewijzigd in een email met code. Dat werkt prettig en snel.
En voor mij en mijn partner toegankelijk.
En voor mij en mijn partner toegankelijk.
Ik gebruik nu al een tijdje Bitwarden, alleen is deze voor mijn gevoel vooral gericht op websites en niet ideaal voor wachtwoorden van bijvoorbeeld WiFi of AD. Daarom wilde ik overstappen naar Lastpass, alleen moet je daar nu dus voor gaan betalen. Iemand die wellicht tegen hetzelfde probleem is aangelopen in Bitwarden en de oplossing heeft om het toch te blijven gebruiken?
Ik ken LastPass niet, hoe is dat beter voor dat soort wachtwoorden?Phoolie schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 09:44:
Ik gebruik nu al een tijdje Bitwarden, alleen is deze voor mijn gevoel vooral gericht op websites en niet ideaal voor wachtwoorden van bijvoorbeeld WiFi of AD. Daarom wilde ik overstappen naar Lastpass, alleen moet je daar nu dus voor gaan betalen. Iemand die wellicht tegen hetzelfde probleem is aangelopen in Bitwarden en de oplossing heeft om het toch te blijven gebruiken?
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
Ik gebruik de browser extensie ook voor dit soort dingen, dat is inderdaad niet de meest optimale oplossing maar vind het makkelijker dan de Windows app openenPhoolie schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 09:44:
Een enkele keer pak ik de vault op de site, maar dat is meestal op devices waarop geen extensie of app staat..
Ja dat weet ik, het was ook cynisch bedoeld. Ik vind namelijk codes invoeren gebruiksONvriendelijk.elsinga schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 08:43:
Pushnotificaties zijn 1 vorm van 2FA die je niet met een app als Bitwarden kunt regelen. Dat moet de partij waar je inlogt doen. Google doet dat bijvoorbeeld als je op een vreemd apparaat inlogt op je account.
Jammer dat 99% OTP gebruikt ipv push
Dat is ook waarom ik Fido2 zo super vind. Het is een standaard manier om 2FA te regelen waarbij je niet steeds van die codes in hoeft te voeren. En met CTAP is het zelfs helemaal passwordless!Samplex schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 11:33:
[...]
Ja dat weet ik, het was ook cynisch bedoeld. Ik vind namelijk codes invoeren gebruiksONvriendelijk.
Jammer dat 99% OTP gebruikt ipv push
Maar echt nog bijna niemand ondersteunt het. Op O365 kan ik bijvoorbeeld wel inloggen met mijn yubikey. Key er in, pincode invoeren, knopje aanraken en je bent ingelogd.
Voor mij is dit eigenlijk wel de 'endgame', maar jammer dat het zo lang duurt.
Ik heb met bitwarden een hikje in het automatisch aanvullen. Voor een toepassing waarbij geen gebruikersnaam nodig is wordt niet automatisch ingevuld. Ik moet het wachtwoord kopieren en dan plakken. Voorbeeld bij toegang tot de router: fritz.box Ik heb al wat ‘overeenkomstdetecties’ geprobeert, maar dat geeft geen verschil.
Is daar een oplossing voor of is het zoals het is.?
Voor degene die Bitwarden (of andere wachtwoord managers) op een Android 11 toestel gebruiken. Er is een feature genaamd inline auto-fill. Dit houdt in dat vanuit het toetsenbord een optie getoond wordt om een wachtwoord formulier in te vullen. Net als woord suggestie. Echter werkt dit niet goed in de huidige Chrome browser (versie 88) en dus ook niet in de huidige Samsung browser. Door de developer of beta versie te gebruiken van Chrome, wat versie 89 of hoger is (bevat een fix), werkt het wel goed.
Hierdoor integreert, in mijn geval Bitwarden, de wachtwoord manager mooi op mobiel. In plaats van heen en weer gaan tussen de app en de wachtwoord manager. Waarbij je dan handmatig moet kopiëren en plakken.
Hierdoor integreert, in mijn geval Bitwarden, de wachtwoord manager mooi op mobiel. In plaats van heen en weer gaan tussen de app en de wachtwoord manager. Waarbij je dan handmatig moet kopiëren en plakken.
Deze ervaring heb ik niet. Detecteert Bitwarden dan het wachtwoord veld niet? Je kan dit zien via de browser extensie. Het enige dat je dan hoeft te doen is op het wachtwoord klikken en dan vult Bitwarden deze alsnog in. Gebeurd dit niet, dan lijkt het mij dat de veld niet gedetecteerd wordt. En volgens mij kan je dan aan de gang om een 'custom' veld te definiëren in Bitwarden. Of om mijn Bitwarden zelf een melding te maken dat de betreffende veld niet gedetecteerd wordt.fmrama schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:29:
Ik heb met bitwarden een hikje in het automatisch aanvullen. Voor een toepassing waarbij geen gebruikersnaam nodig is wordt niet automatisch ingevuld. Ik moet het wachtwoord kopieren en dan plakken. Voorbeeld bij toegang tot de router: fritz.box Ik heb al wat ‘overeenkomstdetecties’ geprobeert, maar dat geeft geen verschil.
[ Voor 41% gewijzigd door aex351 op 20-02-2021 20:41 ]
< dit stukje webruimte is te huur >
Je kan daar het type aangeven. Maar nu ik zo op hun site kijk, voegt dat niet heel erg veel toe, anders dan dat het een ander icoontje krijgt en je geen url maar servernaam invult.MerijnB schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 10:32:
[...]
Ik ken LastPass niet, hoe is dat beter voor dat soort wachtwoorden?
Wat ik mij wel afvraag, hoe voeren andere Bitwarden gebruikers hun WiFi wachtwoorden in? Ik heb ze nu bij de login van de router gezet, als notitie. Maar dan kan je hem niet vanuit je kluis in laten vullen.
Bij mijn frritz.box werkt het de ene keer wel, en de andere keer niet.fmrama schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:29:
De URL wordt wel herkend elke keer trouwens, want hij geeft wel aan dat er 1 password herkend wordt, en bij het klikken op de extension geeft hij de fritz.box weer.
Als ik bij fritz.box op net wachtwoordveld ga staan (op de ipad) dan kom ik op bitwarden en krijg dan in het scherm het password record met de naam van Fritzbox. Klik ik daar op dan krijg ik onder de tekst ‘wachtwoord kopieren’. Hij gaat niet automatisch door met invullen.
/f/image/HT0LZLBym74l5CUick9LobIE.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door fmrama op 20-02-2021 21:58 ]
Ik heb bitwarden in de ipad app extensie toegevoegd en dat werkt het wel. Ik probeer het morgen eens op de laptop.
(Lastpass staat er nog in vanwege test en keuze)
(Lastpass staat er nog in vanwege test en keuze)
:strip_exif()/f/image/4nr3D3LlnEBi1b5gByEz1QIV.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door fmrama op 20-02-2021 22:19 ]
@fmrama
Ik heb er ook nog even naar gekeken, maar bij mij is het sowieso al anders omdat ik wel een user account gebruik om in te loggen.
Ik heb er ook nog even naar gekeken, maar bij mij is het sowieso al anders omdat ik wel een user account gebruik om in te loggen.
Hoe gaat bitwarden om met websites als Amazon, waar je op Amazon.com, Amazon.nl, Amazon.de, etc. overal dezelfde credentials gebruikt, maar de URL wel anders is?
Ander voorbeeld is Ziggo.nl met Vodafone.nl.
In LastPass zit er in het profiel een lijstje waar je dat kunt bijhouden, en dan vult die dat voor je in. Een deel van die lijst is voor gevuld, en je kunt zelf aanvullen.
In LastPass zit er in het profiel een lijstje waar je dat kunt bijhouden, en dan vult die dat voor je in. Een deel van die lijst is voor gevuld, en je kunt zelf aanvullen.
Je kunt meerdere URL's aan een entry koppelen.swhnld schreef op zondag 21 februari 2021 @ 09:15:
Hoe gaat bitwarden om met websites als Amazon, waar je op Amazon.com, Amazon.nl, Amazon.de, etc. overal dezelfde credentials gebruikt, maar de URL wel anders is?
/f/image/OOB4hEdrIxr4ID7nPq2ULAxT.png?f=fotoalbum_large)
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Er is een URI vak, en deze kan je prima aanpassen.swhnld schreef op zondag 21 februari 2021 @ 09:15:
Je kan het naar wens instellen, ik kan even geen screenshot maken, maar opties genoeg.
Ik zet in zo'n geval de methode van matchen op basedomain, dan kom je voor alle subdomeinen ook op amazon.tld terecht. Hoef je de matching nog maar per tld 1 entry te hebben.GAEvakYD schreef op zondag 21 februari 2021 @ 09:24:
[...]
Je kunt meerdere URL's aan een entry koppelen.
[Afbeelding]
+1.fmrama schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:29:
Na tig jaren LastPass (free Windows) te hebben gebruikt (Android werkt nauwelijks) gebruik ik nu, na kortstondig gebruik Bitwarden, probleemloos Passwd Autofill Chrome.
Ik heb een poging gedaan met de wachtwoordmanager van iCloud, wat fijn is voor mensen in het Apple systeem, maar ook op Windows (beperkt) te gebruiken is. Op Windows moet je iCloud app installeren uit de Microsoft App store, en je MOET Google Chrome installeren. Vervolgens kun je uit de Chrome App Store de iCloud password extensie halen en in Chrome gebruiken, maar die extensie werkt ook in Edge. Vervelende, er zit een harde link naar Chrome, dus zonder die installatie wil het niet werken in Edge. En dat is het voor je browser wachtwoorden. Je hebt nog wel een aparte tool nodig voor je 2 factor codes zoals MS Authenticator, Google Authenticator, Authy, etc.
Het is niet zo geavanceerd als Bitwarden, maar voldoet in de basis puur als wachtwoordoplossing wel.
Het is niet zo geavanceerd als Bitwarden, maar voldoet in de basis puur als wachtwoordoplossing wel.
Ik heb lastpass free verwijdert en ben 100% over op bitwarden premium. De komende tijd nog wel druk om al die gelekte en zwakke wachtwoorden te wijzigen.
Met name webshops en fora die hieronder vallen.
Al jarenlang tevreden 1PW gebruiker. Is idd niet de goedkoopste maar UX is me ook wat waard. Daarnaast bieden ze de optie om data in de EU op te slaan (vind ik belangrijk). Ook minimaliseer ik het risico van ongeoorloofde toegang met een 2FA die ik dan weer niet bij 1PW heb zetten. Zowel voor 1PW zelf (dat moet third party) alsook voor alle 2FA beveiligde accounts die in 1PW staan. Dit biedt de beste mix tussen gebruik en veiligheid op dit moment.
Ik heb Kaspersky internet security virusscanner gehad en daarbij kan je ook voor 12eu p/j een (stand-alone) paswoordmanager huren.(total security heeft hem er standaard in) ik vind hem lekker werken iig,
Ja er is veel gedoe over Kaspersky en russen inmengen, maar hun avg hebben ze in Zwitserland nu, voor als je dat mag, en kan vertrouwen.
Het werkt goed iig, en je klikt in je ww veld op de groene sleutel en je kan een account kiezen met een klik, en hij logt in. allemaal best makkelijk. Ook als je een nieuw account maakt op een site, bied hij het aan op te slaan, en bij het maken van een account kan je de ww generator gebruiken.
Maar ja, ik ga wel over naar een andere denk ik, Ik heb bitwarden nu ook, en alles kunnen importeren van een txt van de exportfunctie van kaspersky pwm.
Misschien ga ik die bitwarden betalen voor een 10tje, ik kan hem nu met 500 accounts al gratis gebruiken als ik het goed zie.
Ik heb nu norton 360 voor 1 jaar, hier via een tweakers meet-up gekregen, en daar zit ook een paswoordenkluis in, alleen ik kan niet importeren vanuit kas of bitwarden,< de anderen zoals dashlane en lastpass accepteert norton wel, maar die kunnen het alleen als je er voor betaald, 500+ accounts exporteren, en chrome en FF gebruik ik niet voor paswoorden, maar om ze in norton te krijgen is dat wel een optie om te doen. Nu dan maar 1 voor 1 bij norton op ja klikken als hij een ww detecteert, ik hoop dat ik alle site nog ga zien dit jaar
:strip_exif()/f/image/MvcjlCRqNkG6UWdnz9gQ6Ex0.jpg?f=fotoalbum_small)
Maar wat vinden jullie van de mogelijkheid bij de virusscanners een paswoord manager te kunnen gebruiken?
Ja er is veel gedoe over Kaspersky en russen inmengen, maar hun avg hebben ze in Zwitserland nu, voor als je dat mag, en kan vertrouwen.
Het werkt goed iig, en je klikt in je ww veld op de groene sleutel en je kan een account kiezen met een klik, en hij logt in. allemaal best makkelijk. Ook als je een nieuw account maakt op een site, bied hij het aan op te slaan, en bij het maken van een account kan je de ww generator gebruiken.
Maar ja, ik ga wel over naar een andere denk ik, Ik heb bitwarden nu ook, en alles kunnen importeren van een txt van de exportfunctie van kaspersky pwm.
Misschien ga ik die bitwarden betalen voor een 10tje, ik kan hem nu met 500 accounts al gratis gebruiken als ik het goed zie.
Ik heb nu norton 360 voor 1 jaar, hier via een tweakers meet-up gekregen, en daar zit ook een paswoordenkluis in, alleen ik kan niet importeren vanuit kas of bitwarden,< de anderen zoals dashlane en lastpass accepteert norton wel, maar die kunnen het alleen als je er voor betaald, 500+ accounts exporteren, en chrome en FF gebruik ik niet voor paswoorden, maar om ze in norton te krijgen is dat wel een optie om te doen. Nu dan maar 1 voor 1 bij norton op ja klikken als hij een ww detecteert, ik hoop dat ik alle site nog ga zien dit jaar
:strip_exif()/f/image/MvcjlCRqNkG6UWdnz9gQ6Ex0.jpg?f=fotoalbum_small)
Maar wat vinden jullie van de mogelijkheid bij de virusscanners een paswoord manager te kunnen gebruiken?
[ Voor 14% gewijzigd door Mel33 op 22-02-2021 17:26 ]
Koppelverkoop en gebruik vind ik maar niets.Mel33 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:10:
Waar wil jij naartoe overstappen @Mel33Mel33 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:10:
...Ik heb nu norton 360 voor 1 jaar, hier via een tweakers meet-up gekregen, en daar zit ook een paswoordenkluis in, alleen ik kan niet importeren vanuit kas of bitwarden,< de anderen zoals dashlane en lastpass accepteert norton wel, maar die kunnen het alleen als je er voor betaald, 500+ accounts exporteren, en chrome en FF gebruik ik niet voor paswoorden, maar om ze in norton te krijgen is dat wel een optie om te doen. Nu dan maar 1 voor 1 bij norton op ja klikken als hij een ww detecteert, ik hoop dat ik alle site nog ga zien dit jaar...
@Tierelier Ik heb nu 1 jaar norton key, dus ik gebruik die dan ook zolang, ik gebruik nu bitwarden ernaast. Ik weet dus niet waar ik naar ga overstappen, maar 15eu per jaar vind ik genoeg, duurder wil ik niet gaan voor een PWM
Dus ik weet het niet waar ik naar toe ga overtappen, ik gebruik het om te vergelijken, maar ook dat ik niet met gesnuffel of account closings te maken krijg als er troubles in dat Rusland is bijv, of google, of een ander rechtsysteem dan EU.(nog nooit gehoord dat er accounts gesloten werden, maar ergens zie ik dat nog wel gebeuren in toekomst) Dus iets vertrouwds en dat is met PWM pas +5 jaar aan kudos wat ze hebben opgebouwd, daarom zit ik ook naar virusscanners pakketen te kijken, die hebben redelijke lange reputatie, met fouten maar ook met herstel een goed werkend product. .
Dus blijf AVG/GDPR issue over, en dan kom ik in EU uit, dus ik weet het nu nog niet waar ik naar overstap.
Dus ik weet het niet waar ik naar toe ga overtappen, ik gebruik het om te vergelijken, maar ook dat ik niet met gesnuffel of account closings te maken krijg als er troubles in dat Rusland is bijv, of google, of een ander rechtsysteem dan EU.(nog nooit gehoord dat er accounts gesloten werden, maar ergens zie ik dat nog wel gebeuren in toekomst) Dus iets vertrouwds en dat is met PWM pas +5 jaar aan kudos wat ze hebben opgebouwd, daarom zit ik ook naar virusscanners pakketen te kijken, die hebben redelijke lange reputatie, met fouten maar ook met herstel een goed werkend product. .
Dus blijf AVG/GDPR issue over, en dan kom ik in EU uit, dus ik weet het nu nog niet waar ik naar overstap.
Ik heb sinds 2 dagen een probleem met Bitwarden bij het invullen van login + wachtwoord op de diverse websites waar ik BW voor gebruik. Ik krijg steeds de melding dat de login gegevens niet kloppen. Nu wil ik dat best bij 1 website geloven maar ondertussen is het website 4 waar het ineens mis gaat. Zowel in browser als op mijn iPhone gaat het mis. Handmatig de wachtwoorden kopiëren en zelf invoeren geeft ook foutieve respons. Het lijkt wel alsof de hele vault ineens corrupt is. Heeft iemand anders hier ook last van?
[ Voor 21% gewijzigd door Aghanim op 23-02-2021 14:40 ]
Vanuit de cloud of self-hosted?Aghanim schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:37:
Ik heb sinds 2 dagen een probleem met Bitwarden bij het invullen van login + wachtwoord op de diverse websites waar ik BW voor gebruik.
Ik heb het zelf draaien (bitwardenrs) en nergens last van, ook niet met de recente updates.
Ik heb het in de cloud van Bitwarden draaien en heb ook nergens last van.mithras schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:01:
[...]
Vanuit de cloud of self-hosted?
Ik heb het zelf draaien (bitwardenrs) en nergens last van, ook niet met de recente updates.
In de cloud. Erg vreemd. Inloggen in de kluis lukt prima, alle logins zijn ineens foutief.
Edit: heb maar een compleet nieuw account aangemaakt en alle wachtwoorden handmatig gewijzigd. Geeft toch een deuk in het vertrouwen dat ik had.
Edit: heb maar een compleet nieuw account aangemaakt en alle wachtwoorden handmatig gewijzigd. Geeft toch een deuk in het vertrouwen dat ik had.
[ Voor 45% gewijzigd door Aghanim op 23-02-2021 16:45 ]
Als dit met TOTP codes gebeurt, dan kan het zijn dat de tijd niet meer klopt. Hier verder ook geen problemen met selfhosted BW.
Dit topic maar eens volgen. Door de wildgroei aan wachtwoorden (prive en zakelijk) wil ik me eens verdiepen in het gebruik van een wachtwoordmanager. Ik zag dat Lastpass, waar ik in eerste instantie aan dacht, straks nog maar gratis is voor 1 apparaat.
Wat zou een goed alternatief kunnen zijn? Of is een goede gratis passwordmanager een utopie?
Wat zou een goed alternatief kunnen zijn? Of is een goede gratis passwordmanager een utopie?
Ik gebruik Bitwarden en ik ben dik tevreden. Kost $10 per jaar. Da's niks (vind ikemil_406 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:54:
Dit topic maar eens volgen. Door de wildgroei aan wachtwoorden (prive en zakelijk) wil ik me eens verdiepen in het gebruik van een wachtwoordmanager. Ik zag dat Lastpass, waar ik in eerste instantie aan dacht, straks nog maar gratis is voor 1 apparaat.
Hier ook bitwarden gebruiker. Nog gratis versie. Dat werkt al jaren prima voor mij.
Nu ook met unlock functie vanuit Windows Hello.
goede autofill. En werkt ook goed op mijn android telefoon.
En met plugin ook prima in Edge Chromium en op werkt.
Nu ook met unlock functie vanuit Windows Hello.
goede autofill. En werkt ook goed op mijn android telefoon.
En met plugin ook prima in Edge Chromium en op werkt.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Ik had problemen met de autofill van Bitwarden in Firefox op android (MIUI). Op veel sites kreeg ik geen Bitwarden overlay te zien. Na wat testen erachter gekomen dat bij Bitwarden onder "Auto-fill Services" de service "Use Draw-Over" wel aan stond, maar de werkelijke toestemming voor "Allow display over other apps" (binnen MIUI) ontbrak. Na dit weer aan te hebben gezet werkt het weer goed!
Ik weet alleen nog niet waar dit door komt. Bij het installeren van Bitwarden heb ik zeker weten die toestemming gegeven, maar door een update van Bitwarden of een bug in MIUI lijkt die toestemming te kunnen worden ingetrokken zonder dat Bitwarden dat doorheeft. Onder "Auto-fill Services" stond namelijk alles op aan/groen.
Ik weet alleen nog niet waar dit door komt. Bij het installeren van Bitwarden heb ik zeker weten die toestemming gegeven, maar door een update van Bitwarden of een bug in MIUI lijkt die toestemming te kunnen worden ingetrokken zonder dat Bitwarden dat doorheeft. Onder "Auto-fill Services" stond namelijk alles op aan/groen.
Mis ik belangrijke functionaliteit als ik de Chrome Password Manager gebruik? Mijn collega's raden mij aan om over te stappen naar een dedicated programma zoals 1Password oid, maar ik vind Chrome PM heerlijk werken en heb niet het gevoel dat ik iets mis.
Mis ik iets of is Chrome prima?
Mis ik iets of is Chrome prima?
Ik zou het niet doen in chrome:
https://www.seniorweb.nl/...woorden-opslaan-in-chrome
http://www.browseropschon...kelen-wachtwoord-opslaan/
En nog legio sites die het afraden.
https://www.seniorweb.nl/...woorden-opslaan-in-chrome
http://www.browseropschon...kelen-wachtwoord-opslaan/
En nog legio sites die het afraden.
[ Voor 36% gewijzigd door fmrama op 24-02-2021 12:07 ]
Ik ben erg invested in chrome dus wellicht eigenwijzer dan ik zou moeten zijn.
Als iemand mijn gmail hacked dan zijn sowieso mijn wachtwoorden exposed omdat je die via mail kunt resetten. 2FA zou dit moeten beveiligen. Toegang tot mijn apparaat lijkt me ook praktisch uitgesloten, hele drive is encrypted en een toevallige passant moet mijn Windows wachtwoord opgeven om toegang tot de password manager te krijgen.
Argumenten tegen Chrome die ik lees in artikelen zijn vaak verouderd:
- geen notificatie bij breach: fixed
- geen wachtwoord generator: fixed
Wat wel een groot risico is, maar denk dat dit bij andere pw managers ook zo is: heeft iemand een RAT op mijn computer weten te zetten dan ben ik de sjaak.
Iemand andere argumenten tegen Chrome?
Als iemand mijn gmail hacked dan zijn sowieso mijn wachtwoorden exposed omdat je die via mail kunt resetten. 2FA zou dit moeten beveiligen. Toegang tot mijn apparaat lijkt me ook praktisch uitgesloten, hele drive is encrypted en een toevallige passant moet mijn Windows wachtwoord opgeven om toegang tot de password manager te krijgen.
Argumenten tegen Chrome die ik lees in artikelen zijn vaak verouderd:
- geen notificatie bij breach: fixed
- geen wachtwoord generator: fixed
Wat wel een groot risico is, maar denk dat dit bij andere pw managers ook zo is: heeft iemand een RAT op mijn computer weten te zetten dan ben ik de sjaak.
Iemand andere argumenten tegen Chrome?