Ben al jaren Keepass gebruiker, maar qua gebruikersgemak op ChromeOS heb ik het nooit helemaal lekker gekregen. Handmatig DB openen, user/pass kopieren en plakken. Potentieel beveiligingsrisico doordat het toch in je geheugen staat.
Windows met keepasshttp plugin werkt het prima. Op Android met de autofill service ook prima.
Alleen ChromeOS... Tja. Door de beveiliging loop je tegen beperkingen aan. Keepass2Android of KeepassXC zelf werken prima, alleen browser plugins in ChromeOS kunnen niet bij de Android of Linux containers. Dus keepasshttp of keepassrpc zijn niet werkend te krijgen of nooit gevonden hoe.
Dus toch op zoek gegaan naar wat anders.
On prem oplossingen hebben (Waarschijnlijk onterecht) de voorkeur, maar die zijn vrijwel allemaal gericht op zakelijk en te duur voor 1 gebruiker.
An sich heb ik geen hele rare wensen/eisen (Liefst zelf hosted, KDBX importeren, (kleine) attachments bijvoegen, werkend op Win, Android, ChromeOS, MFA / TOTP)
Passbolt klinkt veelbelovend, alleen nog steeds geen mobile app. Gratis versie verder net te beperkt, en betaald is minimaal 10 euro per maand.
PSONO voldeed, maar wel pas nadat ik eenmaal een stuk of 4/5 docker containers had draaien om het geheel werkend te krijgen. Alleen daardoor vond ik het ook iets te complex eigenlijk.
Bitwarden_RS kwam ik ook al tegen maar niet getest. Werkt in huidige staat vast met de browser add-in, maar gaat dat in de toekomst ook goed. Zit volgens mij ook 1 persoon achter.
Nog een paar waarvan ik de naam niet heb onthouden, maar een paar die 500+ euro als prijskaartje hangen vallen nogal snel af.
Dus kom je toch snel aan de cloud varianten. Gevoelsmatig sla ik de grote spelers graag over.
Test nu met Bitwarden cloud versie, en zit er al sterk over te denken om de betaalde Premium versie te nemen zodat ik wel attachments kan opslaan.
Desktop client ziet er functioneel uit, Chrome add-on werkt prima (Zowel Windows als ChromeOS) en Android integratie is ook prima (Inloggen in apps en websites).
Dus ik denk wel dat ik een winnaar heb gevonden.
(Tot zover mijn dagboek

)