Nee, dat mag hij niet. Alleen in het geval van een voorsorteerstrook mag je afwijken van art. 3, namelijk dat je zoveel mogelijk rechts dient te houden. En behold, in deze situatie is de linkerstrook (nog) géén voorsorteerstrook, maar gewoon een rijstrook voor rechtdoor. Dat daar links vervolgens later wel een voorsorteerstrook komt, doet er op het moment van de aanrijding nog niet toe.
En als hij het wel mag, dan is daar ongetwijfeld jurisprudentie over. Dus ik daag je bij deze uit het beter te onderbouwen dan je nu doet (in plaats van anderen te verwijten hun claims en redenaties niet te onderbouwen).
Ik denk dat veel mensen zich niet beseffen dat er in situaties met duidelijke voorrrangsregels niet gekeken wordt waar iemand naartoe wil maar alleen waar hij vandaan komt. 
Wanneer hij op gebruikelijke wijze deelneemt aan het verkeer (bewegingen maakt die iedere weggebruiker kan verwachten) is dat het enige dat telt.
En waar jij de fout in gaat, is dat je naar een situatie nog eerder zit te kijken. Je moet in dit geval de kruising afdekken, beide auto's reden al op dezelfde weg in dezelfde richting. Of dat 10 kilometer of 10 meter is, maakt niet uit. Blauw besluit van rijstrook te wisselen, waar zwart rijdt. Blauw voert een bijzondere verrichting uit, en moet het verkeer op de linkerstrook voor laten gaan.
In de juridische discussie tussen verzekeringen is de situatie alleen dat de tegenpartij (blauw) het ongeval zoveel mogelijk richting kruising wil trekken, want dan staat blauw sterker. Er is geen unanieme wetgeving die zegt dat als je vanaf een weg met 1 rijstrook naar rechts afslaat je verplicht op de rechter strook moet uitkomen. Dan komt dus inderdaad RVV art. 18, lid 2 om de hoek kijken. De partij van zwart wil echter het ongeval los van de kruising zien, en dan geldt én art. 3 én art. 54 en is blauw gewoon schuldig.
Voor zover ik nu kan inschatten, vond de aanrijding niet plaats op de kruising, maar er direct erna op het moment dat beide auto's op een eigen rijstrook reden. Dus situatie twee, waar art. 3 en 54 gelden en blauw fout is.
Ow, en wetgeving is niet zwart-wit, alleen Mulder-zaken zijn zwart-wit (snelheid, rechts inhalen, etc). Dat is waarom op Mulder-overtredingen vaste boetes staan, en op alle andere overtredingen altijd de tussenkomst van een officier van justitie of rechter nodig is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier