De herbouw van de Nederlandse strijdkrachten, alweer...

Pagina: 1 ... 28 29 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
dierkx36 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:19:
[...]

Je vergeet 1 ding in je aanname :
De reden waarom 13 Mech toen is omgekat naar Licht was de verandering van inzet (Afghanistan), tevens dacht iedereen dat Rusland zich netjes ging gedragen (assumption is the mother of all fuckups), lucht mobiel werd gezien als primaire eenheid voor de aangepast inzet, en natuurlijk ... geld.

Momenteel is 13 nog Licht, alleen we komen nu al organisatorisch in de klem door eenheden die zijn toegewezen aan het 13de.
Reken daarbij dat een lichte brigade (samen met lucht mobiel) op het huidige slagveld weinig meerwaarde hebben.
Ze hebben niet de capaciteit om lang gebonden te blijven in een gevecht, waardoor ze dus :
A ) alleen als bruggenhoofd gebruikt kunnen worden, alleen moet een zware brigade dan binnen een X tijd ze kunnen aflossen dan wel versterken
B ) Quick Reaction Force, alleen ook hier moet er binnen X tijd of versterking zijn of aflossing.
C ) Achterhoede beveiliging.

Vandaar dat momenteel het idee om van Licht naar Medium, of zelfs weer Mech, al een tijdje rond gaat.

Die verplaatsing blijven we idd aan vast zitten.
Ik denk dat we kwa transport in de toekomst ook veel meer gaan samenwerken met de Duitsers in plaats van dit intern te houden.
Duitsland heeft een hele grote transport capaciteit, en is er op geënt om binnen korte tijd veel zwaar materiaal te verplaatsen.
Gezien Nederland toch al gekoppeld is aan Duitsland kwa organisatie, zou dit alleen maar een logische stap wezen.
Ik doel op iets anders. :)
Ik denk dat de 13de een middelzware brigade zal worden en dat denk ik al jaren. We weten inmiddels dat een nieuw bataljon aldaar, CV90's gaat krijgen.
https://www.defensie.nl/a...t-cv90-gevechtsvoertuigen

11de blijft (zeer) licht en ik vermoed dat deze uiteindelijk veel materieel van de 13de gaan overnemen. Dus bijvoorbeeld de Bushmasters. 43ste gaat een zware brigade worden met de tanks.

Ook hou ik het zeker voor mogelijk dat er een 4de brigade opgericht gaat worden die wederom middelzwaar gaat zijn. Dus Boxer en/of CV90. Want momenteel kunnen we de geplande actief dienende en eventuele reservemacht ook niet goed kwijt in de bestaande structuur.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:58:
[...]

Ik doel op iets anders. :)
Ik denk dat de 13de een middelzware brigade zal worden en dat denk ik al jaren. We weten inmiddels dat een nieuw bataljon aldaar, CV90's gaat krijgen.
https://www.defensie.nl/a...t-cv90-gevechtsvoertuigen

11de blijft (zeer) licht en ik vermoed dat deze uiteindelijk veel materieel van de 13de gaan overnemen. Dus bijvoorbeeld de Bushmasters. 43ste gaat een zware brigade worden met de tanks.

Ook hou ik het zeker voor mogelijk dat er een 4de brigade opgericht gaat worden die wederom middelzwaar gaat zijn. Dus Boxer en/of CV90. Want momenteel kunnen we de geplande actief dienende en eventuele reservemacht ook niet goed kwijt in de bestaande structuur.
Check, nou snap ik je :Y

Er gaan in de wandel gangen wel geruchten over een 4de brigade, maar niks concreets.
En Defensie draait op geruchten gelukkig :X

Zowel de taakstelling als inzet van luchtmobiel en de mariniers word helemaal anders trouwens.
Naar mijn weten is daar nog niks (officieels) over naar buiten gebracht dus ik ga ook even niks over zeggen ;)

[ Voor 22% gewijzigd door dierkx36 op 05-05-2026 15:05 ]

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Pagina: 1 ... 28 29 Laatste