Hoi,
Ik heb enkele dagen geleden een topic geopend in het 'Processors, Moederborden & Geheugen' forum i.v.m. de hoge temperaturen die ik meet tijdens het stress testen van mijn 4790K processor. Ik zit echter met een aantal vragen i.v.m. het aanpassen van voltages (in een poging de temperaturen onder load beter te krijgen) die eerder in dit forum thuis horen.
BIOS met default instellingen.
Idle lijken mijn temperaturen OK: temperaturen tussen de 18°C en de 23°C, afhankelijk van de core, gemeten met HWMonitor. De kamertemperatuur ligt rond de 19°C.
Tijdens het stress testen met Prime95 (small FFTs test) stijgen de temperaturen echter tot 90+°C, met uitschieters tot 100°C. De VID spanning stijgt hierbij tot boven de 1,3V.
Tijdens het stress testen met Intel Extreme Tuning Tool komen de temperaturen minder hoog, maar haal ik nog steeds zo'n 73°C bij een voltage van 1,269V.
Verder valt op dat de temperatuur binnen de seconde stijgt van idle tot iets onder de max gemeten temperatuur, en na het uitvoeren van de test binnen de seconde terug zakt tot een 30°C à 40°C.
Deze temperaturen onder load lijken mij heel hoog.
Vervolgens heb ik de VCORE spanning in het BIOS manueel op 1,2V gezet. Dit had als gevolg dat de temperaturen zo'n 10°C lager waren bij zowel Prime95 als Intel's stress tool. Echter blijft het voltage dan ook continu 1,2V, ook wanneer de processor idle draait.
Nadien heb ik de VCORE op 'normal' gezet in het BIOS en de VCORE OFFSET op '-0,080V'. Onder load met Intel's stress tool komt de spanning nu uit op 1,189V i.p.v. 1,269V en bleven de temperaturen gemiddeld gezien onder de 60°C (met een enkel uitschieten naar 63°C). Ook bij het runnen van de Prime95 small FFTs test is het voltage nu minder: 1,244V i.p.v. 1,3+V. De temperaturen liggen rond de 90°C i.p.v. rond de 100°C.
De voltages worden nu wel dynamisch aangepast afhankelijk van de kloksnelheid (idle zakt het voltage tot 0,647V).
Ik heb nog geen langdurige test gedraaid om te ondervinden of m'n pc stabiel draait met deze settings.
Ik heb enkele dagen geleden een topic geopend in het 'Processors, Moederborden & Geheugen' forum i.v.m. de hoge temperaturen die ik meet tijdens het stress testen van mijn 4790K processor. Ik zit echter met een aantal vragen i.v.m. het aanpassen van voltages (in een poging de temperaturen onder load beter te krijgen) die eerder in dit forum thuis horen.
Probleem schets
Mijn systeem bestaat uit een i7 4790K processor op een Gigabyte GA-Z97X-UD3H moederbord. De processor wordt gekoeld door een Thermalright True Spirit 140 koeler. Het RAM geheugen is een Crucial Ballistix Tactical DDR3L-1600 setje (16GB). Alles is gemonteerd in een Fractal Design Define R4 behuizing.BIOS met default instellingen.
Idle lijken mijn temperaturen OK: temperaturen tussen de 18°C en de 23°C, afhankelijk van de core, gemeten met HWMonitor. De kamertemperatuur ligt rond de 19°C.
Tijdens het stress testen met Prime95 (small FFTs test) stijgen de temperaturen echter tot 90+°C, met uitschieters tot 100°C. De VID spanning stijgt hierbij tot boven de 1,3V.
Tijdens het stress testen met Intel Extreme Tuning Tool komen de temperaturen minder hoog, maar haal ik nog steeds zo'n 73°C bij een voltage van 1,269V.
Verder valt op dat de temperatuur binnen de seconde stijgt van idle tot iets onder de max gemeten temperatuur, en na het uitvoeren van de test binnen de seconde terug zakt tot een 30°C à 40°C.
Deze temperaturen onder load lijken mij heel hoog.
Wat heb ik reeds geprobeerd
In een eerste stap heb ik enkele cpu-features van auto naar enabled veranderd, zoals hyperthreading, EIST, enz. Ook heb ik het eerste XMP profiel van m'n RAM geheugen ingeschakeld en de geïntegreerde gpu uitgeschakeld (aangezien ik een discrete videokaart heb).Vervolgens heb ik de VCORE spanning in het BIOS manueel op 1,2V gezet. Dit had als gevolg dat de temperaturen zo'n 10°C lager waren bij zowel Prime95 als Intel's stress tool. Echter blijft het voltage dan ook continu 1,2V, ook wanneer de processor idle draait.
Nadien heb ik de VCORE op 'normal' gezet in het BIOS en de VCORE OFFSET op '-0,080V'. Onder load met Intel's stress tool komt de spanning nu uit op 1,189V i.p.v. 1,269V en bleven de temperaturen gemiddeld gezien onder de 60°C (met een enkel uitschieten naar 63°C). Ook bij het runnen van de Prime95 small FFTs test is het voltage nu minder: 1,244V i.p.v. 1,3+V. De temperaturen liggen rond de 90°C i.p.v. rond de 100°C.
De voltages worden nu wel dynamisch aangepast afhankelijk van de kloksnelheid (idle zakt het voltage tot 0,647V).
Ik heb nog geen langdurige test gedraaid om te ondervinden of m'n pc stabiel draait met deze settings.
Vragen
- Is het verstandig om de geïntegreerde gpu uit te schakelen als je een discrete videokaart hebt, of wordt de geïntegreerde gpu alsnog gebruikt?
- Kan je best zo veel mogelijk functionaliteit handmatig in- of uitschakelen in het BIOS, of best alles op 'auto' laten staan?
- Zijn er nadelen / gevaren aan het manueel aanpassen van de VCORE OFFSET met een negatieve waarde, of kan ik deze op -0,080V laten staan?
- Moet ik behalve de VCORE OFFSET nog andere instellingen aanpassen in m'n BIOS?
- Als ik de VCORE OFFSET manueel verander verschijnt er in HWMonitor plots een spanningswaarde bij 'IA Offset' van +1,967V. Weet er iemand wat dit wilt zeggen en of dit normaal is?
Experience the mountains!