4790K spanning en temperaturen optimaliseren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-09 12:54
Hoi,

Ik heb enkele dagen geleden een topic geopend in het 'Processors, Moederborden & Geheugen' forum i.v.m. de hoge temperaturen die ik meet tijdens het stress testen van mijn 4790K processor. Ik zit echter met een aantal vragen i.v.m. het aanpassen van voltages (in een poging de temperaturen onder load beter te krijgen) die eerder in dit forum thuis horen.

Probleem schets
Mijn systeem bestaat uit een i7 4790K processor op een Gigabyte GA-Z97X-UD3H moederbord. De processor wordt gekoeld door een Thermalright True Spirit 140 koeler. Het RAM geheugen is een Crucial Ballistix Tactical DDR3L-1600 setje (16GB). Alles is gemonteerd in een Fractal Design Define R4 behuizing.
BIOS met default instellingen.

Idle lijken mijn temperaturen OK: temperaturen tussen de 18°C en de 23°C, afhankelijk van de core, gemeten met HWMonitor. De kamertemperatuur ligt rond de 19°C.

Tijdens het stress testen met Prime95 (small FFTs test) stijgen de temperaturen echter tot 90+°C, met uitschieters tot 100°C. De VID spanning stijgt hierbij tot boven de 1,3V.
Tijdens het stress testen met Intel Extreme Tuning Tool komen de temperaturen minder hoog, maar haal ik nog steeds zo'n 73°C bij een voltage van 1,269V.

Verder valt op dat de temperatuur binnen de seconde stijgt van idle tot iets onder de max gemeten temperatuur, en na het uitvoeren van de test binnen de seconde terug zakt tot een 30°C à 40°C.

Deze temperaturen onder load lijken mij heel hoog.

Wat heb ik reeds geprobeerd
In een eerste stap heb ik enkele cpu-features van auto naar enabled veranderd, zoals hyperthreading, EIST, enz. Ook heb ik het eerste XMP profiel van m'n RAM geheugen ingeschakeld en de geïntegreerde gpu uitgeschakeld (aangezien ik een discrete videokaart heb).

Vervolgens heb ik de VCORE spanning in het BIOS manueel op 1,2V gezet. Dit had als gevolg dat de temperaturen zo'n 10°C lager waren bij zowel Prime95 als Intel's stress tool. Echter blijft het voltage dan ook continu 1,2V, ook wanneer de processor idle draait.

Nadien heb ik de VCORE op 'normal' gezet in het BIOS en de VCORE OFFSET op '-0,080V'. Onder load met Intel's stress tool komt de spanning nu uit op 1,189V i.p.v. 1,269V en bleven de temperaturen gemiddeld gezien onder de 60°C (met een enkel uitschieten naar 63°C). Ook bij het runnen van de Prime95 small FFTs test is het voltage nu minder: 1,244V i.p.v. 1,3+V. De temperaturen liggen rond de 90°C i.p.v. rond de 100°C.
De voltages worden nu wel dynamisch aangepast afhankelijk van de kloksnelheid (idle zakt het voltage tot 0,647V).

Ik heb nog geen langdurige test gedraaid om te ondervinden of m'n pc stabiel draait met deze settings.

Vragen
  1. Is het verstandig om de geïntegreerde gpu uit te schakelen als je een discrete videokaart hebt, of wordt de geïntegreerde gpu alsnog gebruikt?
  2. Kan je best zo veel mogelijk functionaliteit handmatig in- of uitschakelen in het BIOS, of best alles op 'auto' laten staan?
  3. Zijn er nadelen / gevaren aan het manueel aanpassen van de VCORE OFFSET met een negatieve waarde, of kan ik deze op -0,080V laten staan?
  4. Moet ik behalve de VCORE OFFSET nog andere instellingen aanpassen in m'n BIOS?
  5. Als ik de VCORE OFFSET manueel verander verschijnt er in HWMonitor plots een spanningswaarde bij 'IA Offset' van +1,967V. Weet er iemand wat dit wilt zeggen en of dit normaal is?
Veel dank alvast voor jullie raad!

Experience the mountains!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

als je niet overclockt, is zelfs 1,2v erg hoog voor stock... daar kan nog wel wat vanaf...

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
Onder 100% belasting komt ie met de Intel Extreme Tuning Utility uit op ongeveer 1,19V, met Prime95 gaat ie echter nog een stuk hoger tot 1,244V. Probleem is dat als ik de VCORE offset nog verder naar beneden bijstel (-0,090V) m'n systeem idle niet altijd stabiel loopt. Tot dusver lijkt -0,080V wel stabiel te lopen (al kan ik dit pas na enkele dagen intensief gebruik zeggen). Mogelijk moet ik de offset dus alsnog wat verhogen.

Als ik de VCORE manueel op een vaste waarde zet, zonder offset, dan blijft ie ook idle op dit voltage lopen, wat niet m'n bedoeling is.

Verder vallen mij nog 2 dingen op:
  • Ik zie de cpu snelheid eigenlijk nooit op de stock snelheid van 4,0 Ghz draaien. Onder full-load draait ie continu op 4,4 Ghz, idle of met een beetje belasting varieert de snelheid tussen 0,9 Ghz en 4,4 Ghz. Maar ik heb nog nooit de snelheid op 4,0 Ghz gezien.
  • Ik heb de cpu zichzelf nog nooit zien terugklokken (throttelen) onder belasting. Zelfs als ie tijdens Prim95 in de buurt van de 100°C komt blijft ie vrolijk verder draaien op 4,4 Ghz. Ik stop de test dan sowieso omdat ik 100°C te hoog vindt.
    Ik vind ook nergens in het BIOS een instelling waar je de throttel temperatuur kunt instellen.
Het valt mij ook op dat de standaard Gigabyte tool continu lagere temperaturen geeft dan bijvoorbeeld HWMonitor, Intel Extreme Tuning Utility of RealTemp. Misschien is dit de reden dat ik de cpu nog niet heb zien throttelen? (100°C in HWMonitor == 92°C in de standaard Gigabyte tool)
Zo lees ik momenteel in de Gigabyte tool een idle cpu temperatuur uit van 16°C terwijl de Intel Extreme Tuning Utility een cpu temperatuur geeft van 24°C, net zoals de package temperatuur in HWMonitor.

Edit:
Juist m'n eerste BSOD gehad met een VCORE OFFSET van -0,080V. Heb deze nu op -0,070V gezet. Benieuwd wat dit zal geven...

[ Voor 3% gewijzigd door melwasul op 23-08-2014 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Allereerst mijn complimenten voor je bijzonder nette startpost. Desondanks heb ik een paar vragen:
melwasul schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 13:54:
[...]
Als ik de VCORE manueel op een vaste waarde zet, zonder offset, dan blijft ie ook idle op dit voltage lopen, wat niet m'n bedoeling is.
Waarom niet? Op AUTO wordt het voltage juist al snel te hoog ingesteld en dat creëert te veel warmte. Dan heb je liever een vaste waarde als dat betekent dat hij er nooit overheen zal gaan.
Het valt mij ook op dat de standaard Gigabyte tool continu lagere temperaturen geeft dan bijvoorbeeld HWMonitor, Intel Extreme Tuning Utility of RealTemp. Misschien is dit de reden dat ik de cpu nog niet heb zien throttelen? (100°C in HWMonitor == 92°C in de standaard Gigabyte tool)
Zo lees ik momenteel in de Gigabyte tool een idle cpu temperatuur uit van 16°C terwijl de Intel Extreme Tuning Utility een cpu temperatuur geeft van 24°C, net zoals de package temperatuur in HWMonitor.
Een idle temperatuur onder kamertemperatuur is natuurlijk onmogelijk. Dat wordt wellicht verkeerd uitgelezen. Wat voor temperaturen geeft CoreTemp weer? En de hardware monitor in het bios zelf? Heb je het bios wel geüpdatet? Weet je zeker dat de koeler correct is gemonteerd? Voelt het koelblok ook heet aan als de processor intensief wordt gebruikt?

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
Rone schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 20:22:
Allereerst mijn complimenten voor je bijzonder nette startpost. Desondanks heb ik een paar vragen:
Dank :)
Ik heb er zelf ook een hekel aan indien mensen geen duidelijke startpost schrijven.

[...]

Waarom niet? Op AUTO wordt het voltage juist al snel te hoog ingesteld en dat creëert te veel warmte. Dan heb je liever een vaste waarde als dat betekent dat hij er nooit overheen zal gaan.
De reden waarom ik liever geen vaste waarde heb is omdat de spanning in idle toestand (wat het merendeel van de tijd zo is) dan de ganse tijd op die vaste waarde blijft hangen. Dit komt het verbruik niet ten goede, en mogelijk ook de idle temperaturen niet (zou ik zo denken). Bijgevolg ook de levensduur niet. Het lijkt me net een voordeel dat de spanning in idle toestand teruggeschroefd wordt. Of zie ik dit fout?

[...]

Een idle temperatuur onder kamertemperatuur is natuurlijk onmogelijk. Dat wordt wellicht verkeerd uitgelezen. Wat voor temperaturen geeft CoreTemp weer? En de hardware monitor in het bios zelf? Heb je het bios wel geüpdatet? Weet je zeker dat de koeler correct is gemonteerd? Voelt het koelblok ook heet aan als de processor intensief wordt gebruikt?
De temperaturen die CoreTemp weergeeft idle zijn gelijkaardig aan die van HWMonitor en RealTemp. Op moment van schrijven bijvoorbeeld:
core 1: 22
core 2: 19
core 3: 18
core 4: 23

De hardware monitor in het BIOS zelf geeft hogere temperaturen weer, maar ik denk niet dat de cpu idle draait wanneer je in het BIOS bent. Ik ken de temperaturen niet uit m'n hoofd, maar ik denk ergens tussen de 30°C en 40°C. Dit moet ik even nakijken.
Edit: Net even nagekeken en de temperaturen zijn zo'n 32°C-33°C. De kloksnelheid lijkt 4,4 Ghz te zijn.

Het BIOS is geupdate naar de meest recente versie (F7).

De koeler is vrijwel zeker correct gemonteerd. De koeler blaast lucht van vooraan de kast door het koelblok naar de achterkant van de kast, ongeveer zoals op deze foto (is niet mijn opstelling, maar is gelijkaardig, al heb ik geen koeler bovenaan in mijn behuizing, enkel achteraan):

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/ruaele.jpg

Het koelblok voelt niet heet aan (als in: ik kan mijn vingers op het koelblok houden zonder dat ik mij zal verbranden).
Dit is ook wat ik verwacht. Voor zo ver ik goed heb gelezen worden de temperaturen niet gemeten bij de heatspreader, maar wel bij de cores zelf. Mijn theorie is dat de cores en de heatspreader niet optimaal met elkaar verbonden zijn en bijgevolg de warmte niet optimaal geleid wordt. Dit zou kunnen verklaren waarom de temperatuur heel snel stijgt, maar ook heel snel daalt richting de 30°C - 40°C. Het koelblok warmt immers trager op dan de cores zelf en tegen dat de belasting wegvalt is het koelblok opgewarmt tot een matige temperatuur (30°C - 40°C). Vervolgens daalt de temperatuur minder snel, omdat de cores nu min of meer dezelfde temperatuur hebben als het koelblok en het koelblok zijn warmte moet afgeven. Het is natuurlijk maar een theorie...
De warmte zou dan weer deels kunnen verklaard worden door de hoge spanning die default wordt gebruikt. Verlaag ik de spanning bijvoorbeeld tot zo'n 1,9V dan kom ik onder full load met de Intel extreme tuning tool niet boven de 65°C uit, terwijl de 4 cores op 4,4Ghz draaien. (De temperatuur blijft trouwens grotendeels onder de 65°C tijdens de test die ik 1 uur heb uitgevoerd.) De hitte bij de Prime95 test zou blijkbaar deels te maken hebben met de nieuwste versie die gebruik maakt van AVX instructies die blijkbaar veel van de cpu vragen (daarom ook de nog hogere spanning bij Prime95).

Een andere reden waarom ik denk dat het koelblok goed gemonteerd is, is omdat mijn idle temperaturen goed lijken. Temperaturen tussen de 18°C en 23°C lijken me dik in orde.

Als je rondzoekt op het internet dan vind je verschillende topics van mensen met gelijkaardige temperaturen. Ik heb dan ook meer en meer de indruk dat dit een structureel probleem is met deze processoren, dan wel een probleem met mijn build. Misschien kan iemand met een 4790K processor mijn vermoedens bevestigen / ontkrachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
melwasul schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 23:37:
[...]

Het koelblok voelt niet heet aan (als in: ik kan mijn vingers op het koelblok houden zonder dat ik mij zal verbranden).
Als de koeler niet heet aanvoelt bij een processortemperatuur van bijna 100°C, dan is er waarschijnlijk iets mis in het contact tussen de koeler en IHS en/of tussen processor en IHS. Dat zal niet de eerste keer zijn.

Neem ook eens een kijkje in het Haswell LGA1150 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:30

D4NG3R

kiwi

:)

Even richting de TS: Wat ik nogal vreemd vind is je uitspraak over de idle temps. Deze kan bij een kamertemperatuur van rond de 19c nooit zo laag liggen. Zelfs de simpelste dualcore processoren van Intel krijg je niet zo koel met lucht of waterkoeling.

Heb je al uitgesloten of de sensor niet gewoon brak is?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
Rone schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 04:49:
[...]

Als de koeler niet heet aanvoelt bij een processortemperatuur van bijna 100°C, dan is er waarschijnlijk iets mis in het contact tussen de koeler en IHS en/of tussen processor en IHS. Dat zal niet de eerste keer zijn.

Neem ook eens een kijkje in het Haswell LGA1150 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1
Misschien moet ik de volledige koeler nog eens demonteren en opnieuw installeren met goede koelpasta. Welke koelpasta raden jullie aan? Ik zie Arctic Silver 5 nogal veel voorbij komen. Of raden jullie een andere koelpasta aan?

Wat raden jullie aan om de processor en koeler schoon te maken (verwijderen van oude koelpasta)?

En is de "rijstkorrel" of "erwt" methode de manier waarop jullie koelpasta aanbrengen? Want ik lees vaak dat men de koelpasta alsnog uitsmeert. Brengen jullie de pasta aan op de heatspreader van de processor of op het koelblok?

D4NG3R schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 05:17:
Even richting de TS: Wat ik nogal vreemd vind is je uitspraak over de idle temps. Deze kan bij een kamertemperatuur van rond de 19c nooit zo laag liggen. Zelfs de simpelste dualcore processoren van Intel krijg je niet zo koel met lucht of waterkoeling.

Heb je al uitgesloten of de sensor niet gewoon brak is?
Een brakke sensor zou ook kunnen. Nu, de temperatuur schommelt de ganse tijd tussen laat ons zeggen 19°C en 23°C. Ik meen gelezen te hebben dat sommige cores idle volledig uitgeschakeld kunnen worden. Ook de spanning zakt idle ruim onder de 1V. Zou dit de idle temperaturen misschien kunnen verklaren?
Als ik bijvoorbeeld een vast voltage instel dan zakt de temperatuur idle minder ver, tot pakweg een 23°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
melwasul schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 21:54:

Misschien moet ik de volledige koeler nog eens demonteren en opnieuw installeren met goede koelpasta. Welke koelpasta raden jullie aan? Ik zie Arctic Silver 5 nogal veel voorbij komen. Of raden jullie een andere koelpasta aan?

Wat raden jullie aan om de processor en koeler schoon te maken (verwijderen van oude koelpasta)?

En is de "rijstkorrel" of "erwt" methode de manier waarop jullie koelpasta aanbrengen? Want ik lees vaak dat men de koelpasta alsnog uitsmeert. Brengen jullie de pasta aan op de heatspreader van de processor of op het koelblok?
Er staan een heleboel bruikbare tips in Cooling » Koelpasta topic, maar:
Een brakke sensor zou ook kunnen. Nu, de temperatuur schommelt de ganse tijd tussen laat ons zeggen 19°C en 23°C. Ik meen gelezen te hebben dat sommige cores idle volledig uitgeschakeld kunnen worden. Ook de spanning zakt idle ruim onder de 1V. Zou dit de idle temperaturen misschien kunnen verklaren?
Als ik bijvoorbeeld een vast voltage instel dan zakt de temperatuur idle minder ver, tot pakweg een 23°C.
Een temperatuur onder kamertemperatuur is per definitie onmogelijk met conventionele luchtkoelers, dus dat zou inderdaad een indicatie kunnen zijn van een probleem met de sensor en/of het uitlezen ervan. In dat geval gaat het (de)monteren van de koeler en vervangen van de koelpasta ook niet veel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
Bedankt voor de link! Heel interessant om lezen.
Ik lees o.a. dat iemand aanraad om slechts een 'druppeltje' van een 3-tal mm te gebruiken in het midden van de CPU. Mijn 'erwt' was wel wat groter :+
Ik heb nog wat Thermalright koelpasta over. Misschien eerst nog eens proberen de koeler en cpu te reinigen en opnieuw te monteren met minder koelpasta. Wie weet helpt dit.
Lukt dit niet dan koop ik een tube AS5. Die lijkt wel goed te zijn voor dergelijke doeleinden. Moet ik enkel nog ergens alcohol zien te vinden om de oppervlakken te reinigen (aangezien ik in Oostenrijk woon in de bergen kan dit wel eens minder makkelijk te krijgen zijn, tenzij ik het online bestel).

Wat betreft de sensor. Als ik een omgevingstemperatuur heb van zo'n 18-19°C zou ik geen idle temperaturen kunnen krijgen van 19-24°C? Zelfs niet als ie terugklokt naar 800Mhz en 0,65V? Ik weet niet hoe nauwkeurig die sensoren zijn, maar als een meetfout van een 2-tal graden mogelijk is dan kunnen de temperaturen misschien wel kloppen gezien de lage kamertemperatuur. Of zie ik dit volledig fout?
Zou dit dan een processor fout zijn? Dan moet ik misschien contact opnemen met Intel...

Ik heb gisteren de voltages terug op 'auto' gezet, en nu lijken de temperaturen tijdens Prime95 met small FFTs zelf nog een klein beetje hoger te komen (en begint ie weldegelijk het voltage naar beneden bij te stellen wanneer de temperatuur de 100°C bereikt). Vanzelfsprekend heb ik kort nadien de test gestopt.

Nog een vraagje i.v.m. het reinigen, kan ik dit ook met (brand)spiritus doen? Dit heb ik namelijk nog liggen. Of laat dit een ongewenst residu na?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
nagellak remover? "aka" aceton? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
Moet ik eens aan de vriendin vragen of ze dat nog heeft :)
Maar volgens wat ik heb gelezen zou spiritus dus ook moeten lukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koelpasta gaat het verschil niet maken wanneer klein beetje deskundig aangebracht.
Een goede haswell chip kan met minder vCore dan moederbord op auto stuurt ook prima werken.
1.15V is voor goede i7 4790K al genoeg voor 4x 4.4 GHz.
1.20V gaat goed tot 4x 4.6 GHz
Daarna moet vCore snel omhoog en wordt CPU te heet met luchtkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
Wat je zegt over de spanning klopt. Heb ik zelf ook gemerkt. Echter moet je dan een vaste spanning instellen, en dan verlies je het voordeel van het terugschakelen van de spanning onder idle omstandigheden...

Neemt niet weg dat mijn temperaturen te hoog zijn. Ik heb de indruk dat ze zelfs nog erger zijn geworden sinds ik m'n bordje terug op de 'auto' instellingen heb gezet. Hopelijk vind ik morgen wat tijd om m'n koeler te demonteren en opnieuw te installeren met minder koelpasta. Ik heb gelezen dat dit soms een wezenlijk verschil kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
Ik heb vanavond m'n koeler 2 maal gedemonteerd, 2 maal gereinigd met spiritus en 2 maal opnieuw geïnstalleerd met de meegeleverde koelpasta van Thermalright.
Het viel mij op dat ik de eerste maal vrij veel koelpasta heb gebruikt (de ganse cpu was bedekt), dus heb ik de tweede maal weinig koelpasta gebruikt. Echter lagen de temperaturen zo'n 3 à 4 tal graden hoger had ik de indruk.
Ik heb de tweede maal dan terug wat meer koelpasta gebruikt, en nu zijn de temperaturen terug ongeveer zoals oorspronkelijk (misschien 1 of 2 graden warmer).

Feit is dat ik de temperaturen niet lager krijg na 3 pogingen de cpu-koeler opnieuw te installeren, telkens met een verschillende hoeveelheid koelpasta ('erwt' methode). Integendeel: de temperatuur lijkt nu marginaal hoger te zijn (1 à 2 graden) :(
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat ik tot 3 maal toe de koeler slecht geplaatst heb. Bij IntelBurnTest met stress level maximum gaat ie richting de 100°C, terwijl ie bij de standaard stress level tot midden 90 graden stijgt. Dit lijkt me echt wel te hoog.

Ik lees verhalen van mensen die blijkbaar gelijkaardige temperaturen hebben, maar ik lees eveneens verhalen van mensen bij wie de temperaturen onder load een stuk lager lijken te liggen. Heb ik nu een brakke sensor? Een niet zo goede chip? Of is het een mobo/koeler probleem?
Of zijn dit normale temperaturen voor de 4790K?

Ik heb ondertussen ook een topic gestart op het Intel gebruikersforum. Een medewerker van Intel vroeg me een aantal screenshots te maken van de programma's waarmee ik de temperaturen, voltages, ... uitlees, om door te sturen naar hun engineers. Benieuwd wat hun reactie is.

Pagina: 1