De Devschuur Coffee Corner - Iteratie 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 101 Laatste
Acties:
  • 279.152 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Never, want het is ontzettend grappig ofzo. Zoals het ook nog steeds leuk blijft om faecesbook te zeggen - als je de emotionele ontwikkeling na je 7e jaar niet mee hebt gekregen.

Hmmm, csv-import wil nog niet echt makkelijk met mijn mysql-tools. En wellicht wat het handig geweest om eerst een kleine testrun te doen ipv 140 MB meteen (en vermoedelijk fout) te doen. (En inderdaad... een half uur later blijkt er toch iets niet goed gegaan te zijn :+ )
Wel jammer dat Heidisql niet zelf de tabel kan creeren trouwens.

Ik heb nog een blik geworpen op Workbench, maar brrr, Oracle, ik blijf er toch steeds uitslag van krijgen.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 23:08
Om gmail performance hoog te houden controleert gmail eerst welke versie je in cache hebt en stuurt eventueel dan een diff/patch voor je cache-versie om zo toch up2date JS te hebben zonder de hele nieuwe versie te hoeven downloaden.

Bron: http://www.w3.org/2012/11/webperf-slides-hundt.pdf

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:33

F.West98

Alweer 16 jaar hier

WTF
Ik backup mijn data op mijn tablet.
Tablet: 14GB data
Backup: 6GB data

Waar zijn die andere GB's gebleven?!

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-09 20:49
F.West98 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 14:44:
WTF

Neemt de backup niet het OS mee?
Beetje zonde om die te backupen dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
F.West98 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 14:44:
WTF

Compressie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Ik sluit de tablet aan op mijn computer, en de grootte daarvan is enkel de data-partitie. De OS-partities zijn verborgen (daarom heb ik ook 26 ipv 32 GB beschikbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43

Matis

Rubber Rocket

Waarschijnlijk bestanden waar jij als gewone gebruiker niet het recht toe hebt om te lezen. Maar die wel meetellen in de hoeveelheid data.

Of inderdaad verborgen bestanden.

[ Voor 12% gewijzigd door Matis op 24-08-2014 14:54 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Verborgen bestanden toon ik standaard.
Maar ok, die ruimte-indicatie klopt gewoon niet. Als ik Ctrl-A doe en dan de grootte bekijk klopt het wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04 17:49
Ik vind windirstat altijd wel een fijn programmaatje om de grootte van je harde schijf te bekijken. Je zou het daarmee ook kunnen analyseren. Dan mis je 16GB ruimte op je schijf en dan kom je er achter dat er een page swap file die 16GB ruimte inneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Martindo schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 12:49:
Nog steeds aan het twijfelen of ik na mijn Asus wil gaan overstappen naar een macbook. Ik begin Windows vervelend te vinden en heb meerdere malen gewerkt met OS X wat me nogal erg beviel.. Het kost alleen een bak met geld :X
MacOS X wordt niet echt meer heel erg sterk ontwikkeld, is een beetje in 2005 blijven hangen. Windows 8 is een prima OS met wat GUI fuckups maar daar heb je als je toch al veel met keyboardshortcuts werkte niet zo heel veel last van. Maar technisch gezien is het echt het neusje van de zalm en wellicht als Windows 9 een beetje fatsoenlijk is ook wel weer de beste GUI.

Het mooie van MacOS X is dat alle fijne Linux/Unix/BSD tooltjes ook werken en dat je nooit gezeik met drivers hebt. Ook vind ik het prettig dat het lijkt of je maar 10 of 20% van de opties hebt maar tegelijkertijd wel alles kunt doen. De Finder vind ik erg karig qua functionaliteit t.o.v. Explorer. CMD+V terwijl ik een map geselecteerd heb en de file wordt gepaste in de root van willekeurig welke reeks mappen ik open had? :?

[ Voor 16% gewijzigd door BtM909 op 25-08-2014 14:02 ]

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07 12:47
Voor mij de voornaamste reden om over te stappen op Mac Os X waren de tools als web developer. Waar ik met Windows 9 van de 10 keer moeilijk moest doen met van alles en nog wat installeren werkt het gelijk op Mac (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk).

Vergeet ook niet dat de tweedehands waarde van een Apple apparaat vaak hoog ligt. Mijn vorige Macbook Air heeft in 2 jaar ~500 euro afgeschreven, voor iets wat ik fulltime (zakelijk) gebruik was dat een schijntje natuurlijk.

Nadelen zijn er ook wel te vinden, maar ik heb voorlopig nog geen reden gevonden om weer terug naar Windows te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Ik vond Android Development toch wel enorm moeilijk op te zetten op Mac hoor. Android Studio pakt de user-environment-variables niet mee, dus ik moet 'm nu steeds via de terminal starten om het te laten werken.
Verder vind ik de functionaliteit gewoon karig, ik kan zeker niet alles doen wat ik wil. Vooral window management vind ik in Windows (met sleep-klein-omhoog-groot) superieur. En Visual Studio natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
BikkelZ schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 16:25:
[...]

MacOS X wordt niet echt meer heel erg sterk ontwikkeld, is een beetje in 2005 blijven hangen.
Ik denk dat er sinds 2005 nog nooit zoveel mensen bezig geweest zijn met de ontwikkeling van OSX dan nu eerlijk gezegd. De vernieuwingen in de afgelopen 9 jaar zijn niet wereldschokkend geweest, maar voornamelijk incrementeel. Eerlijk gezegd had ik ook niet meer nodig eigenlijk, maar doet ie al jaren precies wat ik wil.

Don't fix it if it ain't broken. Dat is iets wat met ik met Windows 8 toch wel anders ervaar. Daar lijkt het wel alsof er iets in gestopt wordt puur en alleen om iets nieuws erin te stoppen, terwijl Windows 7/8 onder de motorkap een hartstikke goed OS is. Het heeft al die rare probeersels allemaal niet nodig.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
F.West98 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 17:18:

Verder vind ik de functionaliteit gewoon karig, ik kan zeker niet alles doen wat ik wil. Vooral window management vind ik in Windows (met sleep-klein-omhoog-groot) superieur.
OS X heeft een andere filosofie voor windowmanagement dan Windows. Het maximaliseren van een venster (het groene bolletje) zorgt er in veel apps voor dat het venster niet meer ruimte inneemt dan wat maximaal nodig is om de inhoud te tonen, zodat je meer op één scherm kunt zien.
En Visual Studio natuurlijk :+
MonoDevelop? :+

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Ik vind het sowieso irritant: 5x word open, over elkaar heen, zonder te slepen kan je de onderste niet bereiken.
En Visual Studio kan niets tegenop imo :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
F.West98 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 17:32:
Ik vind het sowieso irritant: 5x word open, over elkaar heen, zonder te slepen kan je de onderste niet bereiken.
En Visual Studio kan niets tegenop imo :>
Misschien moet je Mission Control eens goed gebruiken dan :). Een keertje linksonder in de hoek met mijn muis en ik zie alle applicaties netjes op alle beeldschermen (en spaces). Rechtsonder met de muis en ik zie ze van de huidige applicatie, vervolgens gewoon klikken op degene die ik wil.

[ Voor 6% gewijzigd door armageddon_2k1 op 24-08-2014 17:37 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
armageddon_2k1 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 17:36:
[...]

Rechtsonder met de muis en ik zie ze van de huidige applicatie, vervolgens gewoon klikken op degene die ik wil.
Dat, of het "Window"-menu bovenin. De appswitcher (command-tab) toont in tegenstelling tot zijn tegenhanger op Windows alleen applicaties, niet openstaande vensters of documenten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

RayNbow

Kirika <3

armageddon_2k1 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 17:21:
Don't fix it if it ain't broken. Dat is iets wat met ik met Windows 8 toch wel anders ervaar. Daar lijkt het wel alsof er iets in gestopt wordt puur en alleen om iets nieuws erin te stoppen, terwijl Windows 7/8 onder de motorkap een hartstikke goed OS is. Het heeft al die rare probeersels allemaal niet nodig.
De veranderingen in Windows 8 zijn er niet puur voor de nieuwigheid. De GUI-veranderingen zijn er nu eenmaal gekomen om beter om te kunnen gaan met verschillende invoermogelijkheden. Het nieuwe applicatiemodel is er gekomen om o.a. beter met resources om te kunnen gaan.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
RayNbow schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 17:40:
[...]

Het nieuwe applicatiemodel is er gekomen om o.a. beter met resources om te kunnen gaan.
En natuurlijk omdat Microsoft finaal de boot had gemist op de tabletmarkt (inclusief appstores), men hoopte met "Modern UI" weer wat terrein te heroveren op die mannen van het fruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Fijn. Dus ik moet op 3 verschillende plekken van scherm/applicatie wisselen. Windows is toch veel makkelijker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
F.West98 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 17:51:
Fijn. Dus ik moet op 3 verschillende plekken van scherm/applicatie wisselen. Windows is toch veel makkelijker :P
Het werkt vooral anders dan je gewend bent. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:46

GateKeaper

#1 Procastinator

Gamebuster schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 14:43:
Om gmail performance hoog te houden controleert gmail eerst welke versie je in cache hebt en stuurt eventueel dan een diff/patch voor je cache-versie om zo toch up2date JS te hebben zonder de hele nieuwe versie te hoeven downloaden.

Bron: http://www.w3.org/2012/11/webperf-slides-hundt.pdf
Briljant.. Zou wel mooi zijn als dat stukje code openbaar wordt gemaakt zodat iedereen zijn js-patch-server kan opzetten. Dan zou het ook standaard in CDN's kunnen worden ingebakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Ja :)
Maar ik ben allang blij dat ik er (nog) niet mee hoef te werken, dus ik stel het zo lang mogelijk uit.

Het is trouwens best moeilijk om teksten op te stellen adhv verschillen tussen 2 objecten. Mogelijke variabelen: 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterwouter2
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-09-2021
Alex) schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 17:38:
[...]

Dat, of het "Window"-menu bovenin. De appswitcher (command-tab) toont in tegenstelling tot zijn tegenhanger op Windows alleen applicaties, niet openstaande vensters of documenten. :)
CMD + ` om te wisselen tussen vensters / document van dezelfde app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07 12:47
F.West98 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 17:18:
Ik vond Android Development toch wel enorm moeilijk op te zetten op Mac hoor. Android Studio pakt de user-environment-variables niet mee, dus ik moet 'm nu steeds via de terminal starten om het te laten werken.
Verder vind ik de functionaliteit gewoon karig, ik kan zeker niet alles doen wat ik wil. Vooral window management vind ik in Windows (met sleep-klein-omhoog-groot) superieur. En Visual Studio natuurlijk :+
Ik werk persoonlijk niet met Android en Visual Studio, dus dat scheelt natuurlijk een heleboel.

Window management is wel een groot plus op Windows, ben ik helemaal met je eens. Dat dat na al die jaren nog niet beter is op Mac Os X snap ik niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster

Playlist: YouTube: Snake Rattle 'n Roll Music 2

Deze game is echt zo fucking epic. Daar kan BF4 niet tegenop.

Unrelated:
Wikipedia: Wikipedia:Too long; didn't read

[ Voor 107% gewijzigd door Gamebuster op 24-08-2014 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-09 20:54

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

GateKeaper schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 17:54:
[...]

Briljant.. Zou wel mooi zijn als dat stukje code openbaar wordt gemaakt zodat iedereen zijn js-patch-server kan opzetten. Dan zou het ook standaard in CDN's kunnen worden ingebakken.
Browser cached, niet de applicatie. Wil je een update dan doe je iets van .js?v=1 naar v=2.
Het zou een aardige security flaw zijn als iemand zomaar een cached file zou kunnen aanpassen. :+

Misschien dat de oude versie geladen en dan pas aangepast wordt oid? Ben nu ook best nieuwsgierig. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Douweegbertje schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 21:21:
[...]

Browser cached, niet de applicatie. Wil je een update dan doe je iets van .js?v=1 naar v=2.
Het zou een aardige security flaw zijn als iemand zomaar een cached file zou kunnen aanpassen. :+

Misschien dat de oude versie geladen en dan pas aangepast wordt oid? Ben nu ook best nieuwsgierig. oOo
O.b.v. de tekst gelezen te hebben i.c.m. mijn gedachten:

Ik denk dat er altijd 1 JS file geladen wordt, waarbij de server altijd aangeeft dat de browser de cached-versie mag gebruiken. (304 not modified i.c.m. etag/last modified at)

Deze JS file wordt ingeladen met een script tag (of een kleine JS loader, whatever) met altijd dezelfde URL, zodat caching altijd mogelijk is, zelfs wanneer er een nieuwe versie beschikbaar is. Ook wordt een build-id of hash in de HTML meegegeven die vergeleken wordt met een hash/build-id die als variable is opgeslagen in de (gecache'te) javascript.

Indien deze ID's afwijken, start er een request naar de server als "script.patch?from=v1&to=v2" die vervolgens een diff patch terugstuurt met alle wijzigingen (in een speciaal formaat die ook kan omgaan met minified JS). Deze patch wordt vervolgens toegepast op de eigen javascript code; Als in, in de cache-versie van de javascript zit de patch-engine ook verwerkt. Die leest de volledige broncode van de JS file, voert de patch uit en plakt het resultaat in eval.

Het enige wat dan nog gedaan moet worden, is de browser de nieuwe versie laten cachen. Ik kan me geen manier voorstellen hoe ze dat zouden doen, behalve de request uitvoeren met een extra request header. Zo kan je, nadat de client al geladen is en draait, op de achtergrond een XHR doen met een extra header in de request. De server kan dan o.b.v. de header bepalen dat-ie wel de meest recente versie moet terugsturen ipv "304 Not Modified" teruggeven en de browser zal dan de nieuwe versie automatisch cachen, zonder dat de gebruiker het door heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Firesphere schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 13:44:
Ik dacht ook dat't tijdperk "windhoos", "win-doos", "micro$oft", "microschoft" etc. wel ruimschoots was afgelopen.
Mensen die antieke en rare OS-en gebruiken leven blijkbaar nog in stenen tijdperk :+

Edit: 8)7 de auto refresh deed het niet dus ik dacht dat serieus de laatste reactie was

[ Voor 12% gewijzigd door Rutix op 24-08-2014 21:45 ]

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

RayNbow

Kirika <3

* RayNbow is momenteel bezig met het spelen/leren van PowerShell...

Best gemakkelijk om alle processen met meer dan 20 threads te vinden:
PowerShell:
1
ps | where {$_.Threads.Count -gt 20}

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Ik vind Android dev tools überhaupt nog niet echt volwassen. Eclipse daar ga ik niet eens woorden aan vuil maken maar Android Studio is ook nog een halve beta release waarbij je frameworks zoals Robolectric bij iedere revisie weer anders moet gaan aansturen enzovoort.

Xcode is tenminste wel een volwassen product waarbij alles er op en er aan zit en stabiel is. En Visual Studio.... O+ *; ^) ....die is tegenwoordig zelfs vanilla al goed :Y
Alex) schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 17:31:
[...]

OS X heeft een andere filosofie voor windowmanagement dan Windows. Het maximaliseren van een venster (het groene bolletje) zorgt er in veel apps voor dat het venster niet meer ruimte inneemt dan wat maximaal nodig is om de inhoud te tonen, zodat je meer op één scherm kunt zien.
Dat is in Mavericks toch omgegooid.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:07

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

~1000 regels code getypt. Compilet in 1 keer.
Afbeeldingslocatie: http://www.mevsdiabetes.com/wp-content/uploads/2011/02/vctjd.jpg

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Hm, blijkbaar heeft Blende een dusdanige koppeling met Facebook dat ik me niet eens aan kan melden met een social-media-blocker aan. Interessant genoeg presteren ze het dus om me weg te jagen op het punt dat ik besloten heb dat ik interesse heb in de dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

.oisyn schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 00:35:
[afbeelding]
1000x hello world?
dcm360 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 00:45:
Hm, blijkbaar heeft Blende een dusdanige koppeling met Facebook dat ik me niet eens aan kan melden met een social-media-blocker aan. Interessant genoeg presteren ze het dus om me weg te jagen op het punt dat ik besloten heb dat ik interesse heb in de dienst.
https://blendle.nl/signup/blendle

:?

[ Voor 43% gewijzigd door Douweegbertje op 25-08-2014 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

En dat werkt dan wel weer als ik het direct open (in een andere webbrowser dan). Alsnog jammer dat de site zelf me daar niet heen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:08

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Even alle haat tegen PHP terzijde....
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
public function __construct($access, $format, $debug)
{
    try {
        $this->accesskey= $access;
        $this->format = $format;
        $this->debug = $debug;
    } catch (Exception $e) {
        echo "Exception: " . $e->getMessage() . "\n";
    }
}

Is een try-catch voor het setten van een stel (in dit geval private) variabelen niet een beetje over de top?

[ Voor 6% gewijzigd door Firesphere op 25-08-2014 01:56 ]

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ja. Naast het gebrek aan toegevoegd de waarde (wanneer kan die exceptie wel gegooid worden?), is het twijfelachting om op een dergelijke manier fouten in de constructor af te vangen. De code loopt door zonder fatsoenlijk aangemaakt object, en een foutmelding wordt maar een beetje de lucht in geslingerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Je zou haast denken dat dit gedaan is met de gedachte 'wat als één van de arguments niet aanwezig is'. Uiteindelijk krijg je dan toch al een 'error' bij het aanroepen van de class...
Verder wat dcm360 zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Moe_
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-08 14:45
Firesphere schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 01:56:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{
    try {
        $this->format = $format;
        $this->debug = $debug;
    } catch (Exception $e) {
    }
}

Is een try-catch voor het setten van een stel (in dit geval private) variabelen niet een beetje over de top?
Not done!

RTFM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:00
dcm360 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 02:50:
Ja. Naast het gebrek aan toegevoegd de waarde (wanneer kan die exceptie wel gegooid worden?), is het twijfelachting om op een dergelijke manier fouten in de constructor af te vangen. De code loopt door zonder fatsoenlijk aangemaakt object, en een foutmelding wordt maar een beetje de lucht in geslingerd.
Punt is dat er nooit een exceptie gegooid wordt, mogelijk is die try / catch wel gedaan met het idee (alleen nooit uitgevoerd) wel controle op de validiteit van de variabelen te bouwen, en vervolgens een exceptie te gooien, wel als Exception en niet met een echo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:40
Woei, collega's zijn/komen deze week weer terug van vakantie. Kan ik eindelijk weer doen waar ik voor ben aangenomen. :)

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

jbdeiman schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 08:38:
[...]

Punt is dat er nooit een exceptie gegooid wordt, mogelijk is die try / catch wel gedaan met het idee (alleen nooit uitgevoerd) wel controle op de validiteit van de variabelen te bouwen, en vervolgens een exceptie te gooien, wel als Exception en niet met een echo.
Intentie is leuk, maar als die intentie niet omgezet wordt in code kan het in dit geval zo [alg] Slechtste programmeervoorbeelden deel 5 in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:55

Bosmonster

*zucht*

Ger schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 10:06:
Woei, collega's zijn/komen deze week weer terug van vakantie. Kan ik eindelijk weer doen waar ik voor ben aangenomen. :)
Koffie halen voor ze? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

dcm360 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 10:09:
[...]

Intentie is leuk, maar als die intentie niet omgezet wordt in code kan het in dit geval zo [alg] Slechtste programmeervoorbeelden deel 5 in.
Inderdaad. Je moet pas exceptions catchen als je er ook echt wat nuttigs mee gaat doen en niet alvast vastleggen 'voor later'.

Ik ben dergelijke code ook wel tegengekomen maar dan zelfs zonder de weggeschreven echo. Die programmeurs deden gewoon om allerlei zaken try-catch heen gooien zonder de catch fatsoenlijk af te handelen (regelmatig zelfs blanco). Specifieke exceptietypes catchen was ook een onbekend begrip voor ze.

Gevolg; het lijkt alsof het goed werkt, want geen errors toch?

/outsourcing-rant

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:37

TheNephilim

Wtfuzzle

Hmmm, hier moeten we snel nieuwe koffiebonen halen. Maar eens kijken hoe die van de Hema het doen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Wat dat betreft throw ik bij het debuggen eerder bogus errors dan dat ik ze catch. (throw new \Exception("Break!");)
(Ook niet echt netjes trouwens, hier hebben ze de breakpoints voor uitgevonden, maar die hebben toch in de praktijk soms wat nadelen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:46

StM

dcm360 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 02:50:
Als je een custom error handler gebruikt die notices en warnings omzet in exceptions. Blijft dat deze constructie te smerig voor woorden is, maar ErrorException gebruiken is verrekte handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Nope, vertellen dat ze koffie voor me moeten halen. :+

// Eigenlijk lopen we meestal samen ff naar de koffieautomaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
TheNephilim schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 10:31:
Hmmm, hier moeten we snel nieuwe koffiebonen halen. Maar eens kijken hoe die van de Hema het doen 8)
Van de bonen weet ik het niet, maar ik moet zeggen de de nespresso-cups van de Hema niet slecht zijn. 't Is zeker geen Nespresso kwaliteit, maar 10x beter dan de gemiddelde senseo troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feanathiel
  • Niet online

Feanathiel

Cup<Coffee>

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{
    try {
        $this->format = $format;
        $this->debug = $debug;
    } catch (Exception $e) {
    }
}

Het kan in ieder geval wel throwen:
http://php.net/manual/en/...verloading.php#object.set

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
Ger schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 11:22:
[...]

Van de bonen weet ik het niet, maar ik moet zeggen de de nespresso-cups van de Hema niet slecht zijn. 't Is zeker geen Nespresso kwaliteit, maar 10x beter dan de gemiddelde senseo troep.
Ik wist nog geen eens dat Hema ook Nespressocup's had. Binnenkort maar eens langs dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
[afbeelding]
Fuck test driven development :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Misschien heeftie wel een test van 1000 regels geschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:55
[afbeelding]
Je kan wel wat van die skillz aan mij afgeven hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Gamebuster schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 11:34:
[...]

Fuck test driven development :P
Daar ben ik sowieso niet zo'n fan van. Het geeft een stuk meer clutter in een taal zonder reflection en annotations zoals C++.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Ger schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 11:22:
[...]

Heb net al even wat van https://www.puroathome.com/ gekocht. Dat is de lekkerste koffie die ik ooit gehad heb. Even proberen in ons apparaatje hier, als is het met € 20,- per kg wel een beetje te duur om dagelijks te drinken :o

Zo maar even naar de Hema fietsen xd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Ryur schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 11:29:
Ik wist nog geen eens dat Hema ook Nespressocup's had. Binnenkort maar eens langs dan!
Sinds het patent verlopen is zie je ineens overal van die cups verschijnen. V&D, Hema, Lidl, AH, Douwe Egberts...
Schijnbaar komt het ook bijna allemaal uit dezelfde fabriek in Rotterdam. Al proef ik wel het verschil tussen een Hema en een DE moet ik zeggen. Maar goed, met de HEMA zorgpas betaal ik nog maar de helft van de originele Nesresso prijs. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
Ger schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 12:02:
[...]

Sinds het patent verlopen is zie je ineens overal van die cups verschijnen. V&D, Hema, Lidl, AH, Douwe Egberts...
Schijnbaar komt het ook bijna allemaal uit dezelfde fabriek in Rotterdam. Al proef ik wel het verschil tussen een Hema en een DE moet ik zeggen. Maar goed, met de HEMA zorgpas betaal ik nog maar de helft van de originele Nesresso prijs. :)
Ja ik weet wel overal. Maar ik kom nooit bij de HEMA ;)

Ik drink zelf meestal de originele, vind ik toch veel lekkerder! Maar ik moet zeggen, de huismerk van de AH is ook goed (niks speciaals of zo, maar wel zeer goedkoop).
De andere kloondingen nog niet geprobeerd. Heb nog een hele lading originele dus (had toen een starterpakket van 250 cups meebesteld, ben pas net een Nespresso-klant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
.oisyn schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 11:47:
[...]

Daar ben ik sowieso niet zo'n fan van. Het geeft een stuk meer clutter in een taal zonder reflection en annotations zoals C++.
Wij gebruiken hier CxxTest en dat is eigenlijk best goed te doen zonder al te veel onzin-code :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

TheNephilim schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 11:48:
[...]

Heb net al even wat van https://www.puroathome.com/ gekocht. Dat is de lekkerste koffie die ik ooit gehad heb. Even proberen in ons apparaatje hier, als is het met € 20,- per kg wel een beetje te duur om dagelijks te drinken :o

Zo maar even naar de Hema fietsen xd
Fairtrade -O-
Geef mij maar de bonen die goedkoop zijn door uitbuiting. :+ :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

PrisonerOfPain schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 12:39:
[...]

Wij gebruiken hier CxxTest en dat is eigenlijk best goed te doen zonder al te veel onzin-code :)
Alleen jammer dat in C++ object mocking weer niet makkelijk kan zonder je hele programma met DI achtige constructies aan elkaar te hangen. Juist dingen als Mockery etc in Java maakt het zoveel beter geschikt voor test-driven development.

Eerlijk gezegd test ik heel weinig in C++...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Douweegbertje schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 13:11:
[...]

Fairtrade -O-
Geef mij maar de bonen die goedkoop zijn door uitbuiting. :+ :Y
Wetende dat de koffieboer er eerlijk aan verdiend heeft, smaakt de koffie net even wat lekkerder ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
EddoH schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 13:19:
[...]

Alleen jammer dat in C++ object mocking weer niet makkelijk kan zonder je hele programma met DI achtige constructies aan elkaar te hangen. Juist dingen als Mockery etc in Java maakt het zoveel beter geschikt voor test-driven development.
Wij doen ook niet echt aan TDD maar gewoon aan UnitTests schrijven voor lastige code :) maar goed mock objecten kun je meestal ook gewoon zelf in typen - zo heel lastig zijn die natuurlijk niet. Verder heb je die minder vaak nodig dan je denkt (iig in ons geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-09 16:06
Ryur schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 12:06:
[...]

Ja ik weet wel overal. Maar ik kom nooit bij de HEMA ;)

Ik drink zelf meestal de originele, vind ik toch veel lekkerder! Maar ik moet zeggen, de huismerk van de AH is ook goed (niks speciaals of zo, maar wel zeer goedkoop).
De andere kloondingen nog niet geprobeerd. Heb nog een hele lading originele dus (had toen een starterpakket van 250 cups meebesteld, ben pas net een Nespresso-klant).
Heb ook wel van die neppers gehad, alleen heb ik niet het idee dat die nu lekker doorlopen. Volgens mij komt daar ook minder water doorheen op de een of andere manier. Houd het wel bij die originele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

TheNephilim schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 13:57:
[...]
Wetende dat de koffieboer er eerlijk aan verdiend heeft, smaakt de koffie net even wat lekkerder ;).
Helaas is fair trade niet zaligmakend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Topicstarter
GateKeaper schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 17:54:
[...]

Volgens mij was de basis diffable: https://code.google.com/p/diffable/ en is dat nu geevolueerd naar DeltaJS.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

PrisonerOfPain schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 12:39:
[...]

Ik had het uiteraard over het maken van mock objects.
EddoH schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 13:19:
[...]

Dat dus :)

[ Voor 39% gewijzigd door .oisyn op 25-08-2014 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Dat zou ik ook niet durven beweren, maar met de struisvogelstrategie bereik je ook niks.

---

Iemand nog wat spannends beleeft dit weekend? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Afbeeldingslocatie: http://img-9gag-lol.9cache.com/photo/amL0r5V_460sa_v1.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:10
... Ik heb de laatste tijd teveel 9gag gelezen, ik probeerde op je gifje te drukken om 'm uit te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Cool :) Dat is of een AI, of iemand die behoorlijk gestructureerd Snake kan spelen :P

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Cloud schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 10:26:
[...]

Inderdaad. Je moet pas exceptions catchen als je er ook echt wat nuttigs mee gaat doen en niet alvast vastleggen 'voor later'.

Ik ben dergelijke code ook wel tegengekomen maar dan zelfs zonder de weggeschreven echo. Die programmeurs deden gewoon om allerlei zaken try-catch heen gooien zonder de catch fatsoenlijk af te handelen (regelmatig zelfs blanco). Specifieke exceptietypes catchen was ook een onbekend begrip voor ze.

Gevolg; het lijkt alsof het goed werkt, want geen errors toch?

/outsourcing-rant
Hoe zou jij dan met dit soort exceptions om gaan?

Persoonlijk gooi ik ze op de err-out, als die er is en anders toch cout/println/echo zodat ik kan zien dat hij fout gaat en er later wat aan kan doen, maar dat is volgens mij juist hetgeen waarvan jij zegt, doe dat nou niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Gropah schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 15:05:
[...]

Hoe zou jij dan met dit soort exceptions om gaan?
Met dit soort fouten bedoel je dat php voorbeeld? Tja hangt heel erg van de taal/structuur van je software af natuurlijk :) Bijvoorbeeld in C# catch ik nooit iets, tenzij ik er een duidelijk antwoord op heb. Vooral IO excepties dus bij schrijven/lezen van files, registry zaken, etc. Dingen waarbij je redelijkerwijs excepties kan verwachten of zaken waarbij je zelf niet 100% controle hebt.

Ik gooi in elk geval niet standaard try-catch clause om operaties waarbij je verwacht dat bij normaal gebruik geen excepties optreden. Dat is alleen maar rommel in je code die normaal nooit aangeroepen zal worden.
Persoonlijk gooi ik ze op de err-out, als die er is en anders toch cout/println/echo zodat ik kan zien dat hij fout gaat en er later wat aan kan doen, maar dat is volgens mij juist hetgeen waarvan jij zegt, doe dat nou niet
Catchen om vervolgens te loggen kán wel maar dan is het veel mooier dat op hoger niveau te doen. Geen idee hoe dat in bijvoorbeeld PHP zit maar in .NET heb je de mogelijkheid om alle unhandled exceptions op één plaats af te vangen. Daar kun je vervolgens een mooi foutdialoog tonen en loggen.

Uiteindelijk vind ik dat excepties - zoals de naam zegt - exceptioneel moeten zijn. Dus het catchen ervan moet ook incidenteel gedaan worden. En als er ergens iets mis gaat, knal dan maar lekker. Maar goed, dat hangt natuurlijk ook af van je taal, framework en zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cloud schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 15:35:
Catchen om vervolgens te loggen kán wel maar dan is het veel mooier dat op hoger niveau te doen. Geen idee hoe dat in bijvoorbeeld PHP zit maar in .NET heb je de mogelijkheid om alle unhandled exceptions op één plaats af te vangen. Daar kun je vervolgens een mooi foutdialoog tonen en loggen.
PHP heeft de set_exception_handler() functie om globaal exceptions af te handelen die verder nergens opgevangen worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Zoiets is ideaal inderdaad :) Uitzonderingen daargelaten, hoef je dan vrijwel nergens nog te catchen behalve waar je verwacht dat excepties gegooid zullen worden en je er iets nuttigs mee kunt doen. Als zo'n exceptie te voorkomen valt, is dat nog weer beter dan catchen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{
    try {
        $this->format = $format;
        $this->debug = $debug;
    } catch (Exception $e) {
    }
}

Wat een bullshit 8)7

Ik zou wel exceptions throwen bij het checken van de parameters maar dat wordt dan weer niét gedaan hier :+

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben ik de enige hier die het opvalt dat er in dat voorbeeld private variabelen gebruikt worden met public-achtige naamgevingen i.t.t. het beginnen van de variabelenaam met een underscore? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilbee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-09 19:55
Verwijderd schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 16:43:
ben ik de enige hier die het opvalt dat er in dat voorbeeld private variabelen gebruikt worden met public-achtige naamgevingen i.t.t. het beginnen van de variabelenaam met een underscore? :P
Waarom zou je dat doen? Met moderne IDE's zie je dat vanzelf wel in de intellisense.

Dit is dezelfde discussie of je je variabelen moet prefixen met het datatype.

LinkedIn - Collega worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Private vars met underscore is geen standaardconventie in php.

En ik try-catch inderdaad over het algemeen niets tenzij ik exact weet wat ik wil catchen en waarom, en ik denk dat ik daar wat zinnigs mee kan doen. Laat de rest maar klappen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:08

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Meh, dat prefixen van privates met een underscore is wmb al achterhaald.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Ik prefix mijn private members altijd met "private" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:36

Patriot

Fulltime #whatpulsert

BikkelZ schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 16:24:
[...]

Wat een bullshit 8)7

Ik zou wel exceptions throwen bij het checken van de parameters maar dat wordt dan weer niét gedaan hier :+
Bullshit?

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
function __set($name, $value)
{
  if ($name == "foo" && $value < 0) {
    throw new Exception("Foo not allowed to be less than zero");
  } else {
    $this->{$name} = $value;
  }
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sizzla
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:18
Normaalgezien schrijf je geen logica in getters/setters, tenzij dit in PHP wel gedoogd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Yes, don't do it. Gewoon specifieke setters gebruiken als je validatie wilt, en daar je error throwen. En hij hoeft nergens gecatcht te worden, want je recovert toch niet.

En symfony heeft bv ook de fijne eigenschap om gewoon je callstack weer te geven voor debugging, dus vooral niet catchen. Voor productie kun je er wat betere rendering aan hangen, (bv met een error header) ipv een plain echo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Wat is dat nou voor onzin 8)7. Als je nooit logica schrijft in getters en setters, waarom heb je dan nog getters en setters ipv gewoon de variabelen publiek te exposen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Sizzla schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 16:57:
Normaalgezien schrijf je geen logica in getters/setters, tenzij dit in PHP wel gedoogd wordt?
Hahahaha in PHP word natuurlijk alles gedoogd :D

(En natuurlijk wat ^^ zegt).

[ Voor 5% gewijzigd door PrisonerOfPain op 25-08-2014 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Patriot schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 16:52:
[...]

Bullshit?

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
function __set($name, $value)
{
  if ($name == "foo" && $value < 0) {
    throw new Exception("Foo not allowed to be less than zero");
  } else {
    $this->{$name} = $value;
  }
}
Ja. Het is de constructor, dus hij heeft toegang tot alle private variabelen. Dan wordt de __set() alleen nog aangeroepen voor variabelen die nog niet bestaan, wat natuurlijk hooguit alleen bij initialisatie zo is want daarna maak je de variabele aan. Ergo, bovenstaande implementatie is best bullshit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sizzla
Een setter is om aan te geven dat een member van buitenaf beschreven mag worden. Daar horen nog geen validatieregels bij, dat zijn businessregels die je in een andere laag definieert. In de Java wereld is dat zeker not done. Vaak roepen frameworks setters aan, waarbij je dan ongewild neveneffecten krijgt. Het belangrijkste voor mij is welke code je waar zet. En dan vind ik persoonlijk dat laatste nog het meest belangrijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Sizzla schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 17:00:
Een setter is om aan te geven dat een member van buitenaf beschreven mag worden.
?!?! Volgens mij verwar je nu access modifiers (eg. public) met getters & setters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Alsof je in je businesslaag zelf geen setters hebt. Daarnaast ben ik het er nog steeds niet mee eens, natuurlijk hebben andere lagen óók logica, zolang die maar van toepassing zijn op die laag.

[ Voor 58% gewijzigd door .oisyn op 25-08-2014 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sizzla
Goh ja ik gooi me eigenlijk even in de discussie, maar ik kom misschien van een andere wereld (Java EE) en heb niet alle voorgaande reacties gelezen. Members zijn doorgaans noot public, daarom juist setters. Ja je leest in een cursus programmeren dat public voor een member staat als je die mag wijzigen van buitenaf, maar in de praktijk doe je dat nooit zo.

[ Voor 26% gewijzigd door Sizzla op 25-08-2014 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Sizzla schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 17:04:
Members zijn doorgaans noot public, daarom juist setters.
Ik detecteer een cirkel. Members worden niet public gemaakt, zodat je setters kunt gebruiken om bv validatie te doen. Members private maken en vervolgens een volkomen transparante setter toevoegen met een absoluut verbod op het implementeren van logica lijkt me een erg zinloze exercitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sizzla
Om vanuit de businesslaag die setters op te roepen na validatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Je kunt toch niet zomaar zeggen "dit is de business layer dus die doet alle validatie"? Verschillende layers hebben verschillende eisen aan validatie lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 08:10

MoietyMe

zij/haar

En ik netjes elke week 2 euro nogwat neerleggen voor een pakje fairtrade hagelslag :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sizzla
Er is naar mijn weten maar 1 logische business layer. Daar kan je verschillende implementaties (services) hebben om 1 domein object te valideren, naar diens specifieke voorkeur. Als je dat direct in je model object zet (setter) zoals bovenstaand voorbeeld, zal die validatie altijd gelden, en kan je er niet omheen.

[ Voor 7% gewijzigd door Sizzla op 25-08-2014 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Sizzla: waarom zou je daar dan setters voor willen? Wat is volgens jou de reden dat de conventie om obj->setX(x) te gebruiken ipv gewoon simpel obj->x = x? Die gewoonte is niet zomaar ontstaan, daar zit een gedachtengang achter.

Nou ja, en wat PoP zegt. Businesslogica kan bovendien in business objects zitten die nog steeds wel gewoon code zijn.

Daarnaast gaf het voorbeeld een validatie op groter dan 0, iets wat vaak heel prima bij implementatie is te bepalen, maar in php niet al in de code kan worden gedeclareerd als unsigned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sizzla
incaz, we zitten niet op dezelfde lijn, ik ben juist voor het gebruik van setters, ipv rechtstreeks op de member. Heb ik ook niet beweerd. Het gaat mij om de discussie wat er in die getters/setters/accessor methods gezet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Sizzla schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 17:14:
Er is naar mijn weten maar 1 logische business layer. Daar kan je verschillende implementaties (services) hebben om 1 domein object te valideren, naar diens specifieke voorkeur. Als je dat direct in je model object zet (setter) zoals bovenstaand voorbeeld, zal dit altijd zo zijn.
Wat ik probeer te zeggen dat verschillende lagen verschillende dingen valideren. Je business layer kan bijvoorbeeld zeggen "matched een nederlandse postcode [0-9]{4}\s+[a-zA-Z]{2}" terwijl een database layer kan valideren of de data die je in je varchar veld wilt stoppen wel gewoon past.
Pagina: 1 ... 16 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.