Arunia schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:15:
[...]
Sorry, bedoelde op de Viofo. Twijfelde hoeveel omdat er geen plaatjes zijn van andere kanten van het apparaat. Ook filmpjes laten dit niet zien. Gokte al dat het op de onderkant zou zitten voor de voeding.
Nou, alle aansluitingen zijn eenvoudig te zien op de plaatjes op
de site van Viofo zelf (2e plaatje):
Hier zie je dat de voeding bovenaan het blokje dat je op de ruit plakt zit. Dat is de GPS-module trouwens.
Aan de zijkant zie je dan andere aansluitingen (3e plaatje op de site): Achtercamera, MicorSD en HD-camera-aansluiting. Links zit de aansluiting voor de SSD.
Maar je moet toch echt beter zoeken hoor, want alles staat gewoon heel duidelijk en in detail in het
manual van die A329.
Wat ik begreep, hebben ze voor de wifi een SFTP of iets functie gemaakt welke automatisch video van de SSD of SD kan uploaden via bovenstaand protocol. Maar als ik het zo lees, ging dat om de parkeerfunctie. Dat laatste is dan wel jammer. Zou als functie het helemaal top vinden wanneer hij bij thuiskomst en bereik van ons netwerk, meteen video's op onze server upload. Maar dat is van latere zorg eigenlijk. Schijnt dat de verbinding om het naar je telefoon te trekken ook best snel is.
Nou, die verbinding met de telefoon heb ik wel eens geprobeerd, maar dat viel me vies tegen. Misschien deed ik iets verkeerd?
En automatisch het opgeslagen materiaal uploaden naar de NAS thuis is een idee dat ik ook al jaren geleden had bij mijn vorige dashcam, maar dat is er nooit van gekomen. Ik dacht toen aan de inbouw van Home Assistant in de auto die kijkt of die in bereik is van de WiFi thuis om daarna al het nieuwe spul te uploaden (en eventueel in de auto te wissen). Het is er nooit van gekomen, maar vergeet niet dat je daarmee de
12V-accu van je auto belast, die op dat moment uit staat…
In ieder geval wordt het deze en dan alleen de camera voor. Zou later altijd nog kunnen kijken om het up te graden naar ook eentje achter. Krijg het voor mijn verjaardag. Dan ga ik wel klooien met een SSD en of ik die normaal kwijt kan. Zag dat er platte usb c naar usb c kabeltjes zijn, dus dat is ook zeker nog een optie.
Anders inderdaad gewoon Micro SD kaartje (goede kwaliteit) en dan is het ook opgelost.
Zit er niet standaard een achtercamera bij de A329, of kun je die ook als
1CH bestellen (niet naar gekeken)?
Onderlangs naar achteren haal je niet met de meegeleverde kabel; dat is een te lange weg. Bovenlangs haalde ik wel, maar hield niet veel ruimte over met de meegeleverde kabel.
En andere ‘gewone’ kabel kun je niet gebruiken vanwege de speciale coaxiale stekkertjes aan begin en eind.