Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-09 19:58
Aye, dat had ik ook, deels waarom ik een 980 Ti heb is voor Gsync en de overstap naar 1440p. Ik houd de thread nog wel in de gaten :)

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrostyGunman
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-09 21:10
Grrr, ik kan niet wachten op mijn PG279Q. Nu was er voorraad bij een leverancier van Afuture, maar omdat ze hem niet op tijd daar besteld hadden bij die leverancier is hij weer uitverkocht daar. Dus ik moet nu eigenlijk wachten op het moment dat er voorraad is bij een leverancier, precies op het moment dat zij de bestellingen doorgeven bij deze leverancier.
/rant

Hoe bevalt de monitor bij de mensen die hem tot nu toe hebben? Ik lees veel goede verhalen en de monitor lijkt zijn verwachtingen wel waar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheunG
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-02-2021

TheunG

Voor al uw bouwproblemen

FrostyGunman schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 10:28:
Grrr, ik kan niet wachten op mijn PG279Q. Nu was er voorraad bij een leverancier van Afuture, maar omdat ze hem niet op tijd daar besteld hadden bij die leverancier is hij weer uitverkocht daar. Dus ik moet nu eigenlijk wachten op het moment dat er voorraad is bij een leverancier, precies op het moment dat zij de bestellingen doorgeven bij deze leverancier.
/rant

Hoe bevalt de monitor bij de mensen die hem tot nu toe hebben? Ik lees veel goede verhalen en de monitor lijkt zijn verwachtingen wel waar te maken.
Ik ben zeer tevreden over deze monitor. Heb hem nu 2 weken en games zien er zeer soepel uit. Heb alleen een probleem, waarbij g-sync kortsluiting maakt als ik mijn monitor langer dan 24 uur niet gebruik. Hierbij is mijn volledige scherm wit (schrok eerste keer erg, kan bijna niemand vinden met hetzelfde probleem). Uiteindelijk dus niets aan de hand.

Wil je een *ssh*le zijn, dan ga je de crosshair gebruiken.

Specs: Asus Sabertooth 990FX R2.0, AMD FX-8320, Kingston HyperX Predator KHX28C12T2K2/8X, Asus GTX780-DC2OC-3GD5 & Asus ROG Swift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

TheunG schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 10:33:
[...]

Ik ben zeer tevreden over deze monitor. Heb hem nu 2 weken en games zien er zeer soepel uit. Heb alleen een probleem, waarbij g-sync kortsluiting maakt als ik mijn monitor langer dan 24 uur niet gebruik. Hierbij is mijn volledige scherm wit (schrok eerste keer erg, kan bijna niemand vinden met hetzelfde probleem). Uiteindelijk dus niets aan de hand.

Wil je een *ssh*le zijn, dan ga je de crosshair gebruiken.
Wait wut. "zeer tevreden" + "kortsluiting maken".

Je hebt bijna 800 euro neergelegd voor dit ding! Dat zou ik nog niet accepteren bij een prul van 200 euro!

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheunG

TheunG

Voor al uw bouwproblemen

Jeroenneman schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 10:37:
[...]

Wait wut. "zeer tevreden" + "kortsluiting maken".

Je hebt bijna 800 euro neergelegd voor dit ding! Dat zou ik nog niet accepteren bij een prul van 200 euro!
In principe is het niet kortsluiting in het scherm, maar g-sync. Zou jij er probleem mee hebben, dat je je scherm gewoon ff opnieuw aan moet doen? Ik niet.

Heb er bij lange na geen 800 euro voor betaald, want dat zou ik er nooit voor over hebben. Ben totaal niet van het zeuren of klachten, tegen over mensen die bijna huilen wanneer ze 1 dode pixel in het scherm hebben.

Ten alle tijden is dat vervelend en vervelender, alleen wat ik heb, vind ik persoonlijk niet storend.

Specs: Asus Sabertooth 990FX R2.0, AMD FX-8320, Kingston HyperX Predator KHX28C12T2K2/8X, Asus GTX780-DC2OC-3GD5 & Asus ROG Swift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

TheunG schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 10:43:
[...]

In principe is het niet kortsluiting in het scherm, maar g-sync. Zou jij er probleem mee hebben, dat je je scherm gewoon ff opnieuw aan moet doen? Ik niet.

Heb er bij lange na geen 800 euro voor betaald, want dat zou ik er nooit voor over hebben. Ben totaal niet van het zeuren of klachten, tegen over mensen die bijna huilen wanneer ze 1 dode pixel in het scherm hebben.

Ten alle tijden is dat vervelend en vervelender, alleen wat ik heb, vind ik persoonlijk niet storend.
Hmm, hij staat in de PW vanaf 829 euro. Verder natuurlijk fijn dat je er geen problemen mee hebt, maar ik vind het slordig bij een dergelijk duur scherm.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheunG

TheunG

Voor al uw bouwproblemen

Jeroenneman schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 10:48:
[...]

Hmm, hij staat in de PW vanaf 829 euro. Verder natuurlijk fijn dat je er geen problemen mee hebt, maar ik vind het slordig bij een dergelijk duur scherm.
Dat het slordig is ben ik het helemaal met je eens, dat zal ik zeker niet ontkrachten. Er is eigenlijk met ieder scherm van deze reeks wel een probleem. Ik heb hierbij de overweging gemaakt. Dat ik dit mankement accepteer of hem retour stuur, waarbij de kans groot is dat ik een scherm terug krijg met een ander, nog erger/groter, probleem.

Inderdaad, pricewatch zegt 820 euro. Heb hem over kunnen nemen voor 450 euro. Dit omdat er een kras zat om de achter kant van de monitor. Ik zie dit toch niet, dus waarom voor een scherm gaan van 600 euro?

[ Voor 14% gewijzigd door TheunG op 30-10-2015 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:50

The Chosen One

Zie signature!

2 weken al? En dan overnemen? 450? Hebben jullie het beide wel over de 279Q?

Alsnog een punt dat de oude swift ook goed moet zijn ofc maar nu heb is het meer nieuw dus garantie of 2e hands verhaal.

[ Voor 60% gewijzigd door The Chosen One op 30-10-2015 11:14 ]

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheunG

TheunG

Voor al uw bouwproblemen

The Chosen One schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 10:53:
2 weken al? En dan overnemen? 450? Hebben jullie het beide wel over de 279Q?

Alsnog een punt dat de oude swift ook goed moet zijn ofc.
En nu ik jou zo lees 7(8)7 279Q of 278Q 7(8)7

Ik heb de 278Q, waarbij ik de fout heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masoud20r
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-09 09:32
Ik heb de nieuw asus PG279Q gekocht, heeft mijn monitor Back Light Bleed?

http://uploadenfoto.nl/pi...d4b423f8b85efde42cbf0.jpg

http://uploadenfoto.nl/pi...75d08c6d4c2fab342d33e.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door masoud20r op 31-10-2015 02:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels j
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-08 11:37
Als je heel goed kijkt, dan zie je een beetje IPS-glow, lol. Sorry dat ik er om lach, want dit is natuurlijk om te janken. Retour afzender?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masoud20r
niels j schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 02:45:
[...]

Als je heel goed kijkt, dan zie je een beetje IPS-glow, lol. Sorry dat ik er om lach, want dit is natuurlijk om te janken. Retour afzender?
Ik heb geen probleem met IPS-glow, alleen in de hoek rechtsonder is die glow geel/licht bruin. Dus dit is geen Back light Bleed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Serieus man.
Gaan ze allemaal in een stikdonkere kamer kijken en er een foto van maken.
Dat is toch niet representatief voor gebruik.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
MrMonkE schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 09:44:
Serieus man.
Weet zeker dat zelfs in een normaal belicht kamer het nogal opvalt 8)7

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Ik speel genoeg games 's avonds met de lampen uit. Ga Alien Isolation toch niet spelen op klaarlichte dag met gordijnen open? :P

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor Alien isolation wil ook een 10-12 bit scherm hebben omdat anders het zwart rare overlappingen heeft, soort van kransen in de kleur overgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avioto
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 19:17
Serieus man.
Ik probeerde er ook foto's van te maken. Op de foto's leek het net alsof er gigantisch veel backlight bleeding was, terwijl dat juist niet het geval is. En ik heb een goede camera.

Ik zou al die foto's die langskomen op allerlei fora niet te serieus nemen, zoiets moet je zelf zien.

Steam/XBL: Avioto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Serieus man.
Ook met daglicht is ips glow zeer goed zichtbaar. Persoonlijk vind ik dat nog irritanter dan een TN scherm.

Maar toen ik een halfjaar geleden dit bij verschillende monitor topics aankaartte, werd ik altijd gelijk op mijn plaats gezet, want "TN slecht, IPS goed".

Nou, dan heb ik liever iets fletsere kleuren, maar wel een uniform scherm, dan accurate kleuren, maar lelijke glow. Die kleuren merk je toch alleen als je er een referentie monitor naast hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masoud20r
Ik heb ook een video upgeload, ik wil zeker weten dat dit IPS-Glow is en geen Backlight Bleed... Zouden jullie er naar kunnen kijken?

Brightness 100%
165 hz

YouTube: Asus PG279Q Back Light Bleed test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels j
masoud20r schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 11:19:
[...]

Ik heb ook een video upgeload, ik wil zeker weten dat dit IPS-Glow is en geen Backlight Bleed... Zouden jullie er naar kunnen kijken?

Brightness 100%
165 hz

Als je wat zoekt op IPS-glow, dan vind je hier bijna exact dezelfde glow: http://www.overclock.net/t/1558309/various-asus-debuts-rog-swift-pg279q-144hz-ips-and-g-sync/120

Bij IPS-glow zou het moeten verdwijnen als je wat verder van de monitor gaat zitten en/of de helderheid van het scherm verlaagd. In jouw video verdwijnt/verschijnt het ook als je de kijkhoek verandert. Lijkt mij dus glow.

Waarom wil je zo zeker weten dat het IPS-glow is en geen backlight bleed is? Als je het storend vind, dan zou ik hem in beide gevallen terugsturen. Of valt IPS-glow niet onder "niet-goed-geld-terug"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

niels j schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 11:28:
[...]

Als je wat zoekt op IPS-glow, dan vind je hier bijna exact dezelfde glow: http://www.overclock.net/t/1558309/various-asus-debuts-rog-swift-pg279q-144hz-ips-and-g-sync/120

Bij IPS-glow zou het moeten verdwijnen als je wat verder van de monitor gaat zitten en/of de helderheid van het scherm verlaagd. In jouw video verdwijnt/verschijnt het ook als je de kijkhoek verandert. Lijkt mij dus glow.

Waarom wil je zo zeker weten dat het IPS-glow is en geen backlight bleed is? Als je het storend vind, dan zou ik hem in beide gevallen terugsturen. Of valt IPS-glow niet onder "niet-goed-geld-terug"?
Dit snap ik ook niet.

Alsof je er anders tegenaan kijkt door de naam....

Backlight bleed: dan moet ie terug.
IPS glow: dan is het prima?

Wut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masoud20r
niels j schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 11:28:
[...]

Ik dacht dat alle IPS panels hebben last van IPS-GLow en dat hoort er gewoon bij, Daarom dacht ik dat ik er niks aan kan doen, maar bij BackLight Bleed is anders. Niet alle PG279Q hebben dit probleem. De enig probleem zit er bij rechtsonder, daar is gewoon geel/licht bruin ... en ik speel nu Outlast en Alien Isolation en bij deze 2 kun je die kleur echt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ik snap het gewoon niet. Iedereen loopt dat ding af te zeiken tot op zodanig nivo dat ik eigenlijk verwacht dat dit een product is dat geeneens door een no-name brand zou durven worden gereleased. Ik begin sterke vermoedens te krijgen at we hier in 95% met 'princes op de erwt' scenario's te maken hebben.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

MrMonkE schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 13:01:
Ik snap het gewoon niet. Iedereen loopt dat ding af te zeiken tot op zodanig nivo dat ik eigenlijk verwacht dat dit een product is dat geeneens door een no-name brand zou durven worden gereleased. Ik begin sterke vermoedens te krijgen at we hier in 95% met 'princes op de erwt' scenario's te maken hebben.
Als je flink geld uitgeeft wil je gewoon een goed product. Bij een paneel van 300 euro kan ik dat nog door de vingers zien, maar bij >800 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john19_386
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-01 16:53
Jeroenneman schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 10:39:
[...]

Ook met daglicht is ips glow zeer goed zichtbaar. Persoonlijk vind ik dat nog irritanter dan een TN scherm.

Maar toen ik een halfjaar geleden dit bij verschillende monitor topics aankaartte, werd ik altijd gelijk op mijn plaats gezet, want "TN slecht, IPS goed".

Nou, dan heb ik liever iets fletsere kleuren, maar wel een uniform scherm, dan accurate kleuren, maar lelijke glow. Die kleuren merk je toch alleen als je er een referentie monitor naast hebt staan.
Ik denk er hetzelfde over. Ik heb me eigenlijk nooit gestoord aan mijn TN-paneel tijdens het gamen op tearing en/ of stuttering na (IIyama E2472HD). G-sync en hoge refreshrate is dus het belangrijkste voor mijn nieuwe monitor. Echter doe ik zo nu en dan ook fotobewerking op de pc en dat is IPS wel belangrijk. Dat is ook de reden waarom ik op de PG279Q heb gewacht na het debakel met de Acer 270HU (tweemaal exemplaar met kapotte pixels). Ik ga één exemplaar van de PG279Q proberen en als daar teveel glow op zit, of kapotte pixels dan gaat deze meteen terug. Heb geen zin om te blijven wisselen totdat er een keer een goede tussenzit.

Binnenkort komt Dell ook met een G-sync monitor, de S2716DG. Dit is dus wel een TN-scherm, maar wellicht heeft deze minder storende problemen tijdens het gamen. Dan maar even doorsparen voor een IPS 4K als 2e scherm voor fotobewerking :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avioto
Jeroenneman schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 13:25:
[...]

Als je flink geld uitgeeft wil je gewoon een goed product. Bij een paneel van 300 euro kan ik dat nog door de vingers zien, maar bij >800 euro?
Dat bedoeld hij niet denk ik. Het gaat erom dat mensen enorm kunnen overdrijven, en op die manier met elke monitor wel wat slechts kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IPS glow hoort er nu eenmaal bij of je nu een monitor hebt van 200 euro of 3000 euro het is een nadeel van de huidige techniek. Wil ja dat niet kun je beter gaan voor VA want daar me schijnt het zelfs compleet weg te zijn (iig bij de sony tv's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Jeroenneman schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 12:09:
[...]
Dit snap ik ook niet.
Alsof je er anders tegenaan kijkt door de naam....
Backlight bleed: dan moet ie terug.
IPS glow: dan is het prima?
Wut?
Backlight bleed is een specifiek probleem die zou komen door het te los / hard vastzetten van de bezels/panel/... . Die bleed kan je in princiepe ongeacht de kijkhoek op dezelfde manier zien, bij glow hangt het veel af waar je zit.

Die glow heet IPS Glow voor een reden, het is inherent aan de techniek. Met een A-TW Polarizer zou dit veel verminderd kunnen worden, maar dat is maar bij een paar schermen gebruikt geweest (al niet meer te verkrijgen). Geen idee waarom ze dat niet meer gebruiken (kosten?).

Al zou LG dit blijkbaar terug brengen, daar is bij het LM270WQ3 paneel een "A-TW Pol" optie:
http://www.tftcentral.co..../33.htm#lg.display_panels

Je moet gewoon voor je eigen beslissen wat je belangrijker / minder irritant vindt.
Kleuren vs contrast vs kijkhoeken vs glow vs ...
Gebruik die koop op afstand wet :9

[ Voor 8% gewijzigd door SmokingCrop op 31-10-2015 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Avioto schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 14:17:
[...]

Dat bedoeld hij niet denk ik. Het gaat erom dat mensen enorm kunnen overdrijven, en op die manier met elke monitor wel wat slechts kunnen vinden.
Ja. IPS 166Hz G-Sync is gewoon bleeding edge tech.
Mensen kopen een cabriolet die 400 km per uur gaat en klagen dat hun haar in de war zit.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels j
MrMonkE schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 17:58:
[...]

Ja. IPS 166Hz G-Sync is gewoon bleeding edge tech.
Mensen kopen een cabriolet die 400 km per uur gaat en klagen dat hun haar in de war zit.
Iemand vraagt hier oprecht of zijn monitor last van backlight bleeding heeft en neemt de moeite om foto's en een video toe te voegen.

In plaats van inhoudelijk te reageren op zijn vraag, probeer je hem nu tot drie keer toe voor gek te zetten omdat hij foto's in het donker heeft genomen (van iets dat in het donker het beste zichtbaar is). Daarnaast is het een afzeiker, een prinses op de erwt en een enorme overdrijver. Ten slotte had hij beter moeten weten, want als je een cabriolet koopt die 400 km/uur kan, dan raakt je haar in de war.

Dat soort reacties zullen mensen denk ik niet motiveren om hier hun ervaringen te delen of hun vragen te stellen.

Ik heb deze monitor op mijn "willen-lijstje" staan. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de reacties en ervaring van mensen die de monitor wél hebben gekocht en die niet de kat uit de boom kijken. Dat de monitor de beste is heb ik al op de infopagina van de fabrikant gelezen. Ik ben nu juist benieuwd naar de dingen die niet op de site van de fabrikant staan. Zowel in positieve als negatieve zin. Daarnaast ben ik inmiddels ook wel benieuwd naar de return-policy als het gaat om de IPS-glow. Dus graag meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

masoud20r schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 11:19:
[...]

Brightness 100%
165 hz

Lijkt op backlight bleed rechtsonder, maar lijkt me niet de moeite waard om terug te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

niels j schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 19:46:
[...]

Iemand vraagt hier oprecht of zijn monitor last van backlight bleeding heeft en neemt de moeite om foto's en een video toe te voegen.

In plaats van inhoudelijk te reageren op zijn vraag, ...
Ik heb het helemaal niet over hem.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenbai
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-06 21:35
Degene die er al eentje hebben kunnen bemachtigen, waar hebben jullie hem gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

masoud20r schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 11:19:Ik heb ook een video upgeload, ik wil zeker weten dat dit IPS-Glow is en geen Backlight Bleed... Zouden jullie er naar kunnen kijken?

Brightness 100%
165 hz

Dat gele is ips-glow. Alle monitoren met een IPS-scherm van de nieuwe generatie 144Hz-panels van AUO hebben er last van. De Asus PG279Q en de Acer XB270HU. Maar ook de nieuwe Acer X34 21:9 game-schermen.

IPS-glow verandert als je de kijkhoek verandert. M.a.w. als je met je hoofd (of camera) voor het scherm beweegt. Hoe rechter je voor de "vlek" zit, hoe minder het te zien zou zijn. Maar ja, je wilt recht voor het midden van het scherm zitten, en niet recht voor de rechter onder-hoek. Ook de gelige kleur is een indicatie dat het ips-glow is.

Backlight-bleed is meer wit. Hoewel men zegt dat ips-glow ook wit zou zijn. Op de nieuwe AUO-panelen is de ips-glow zeker geel. En blacklight-bleed verandert niet met de kijkhoek. Zie hier een hoop fotos van schermen met de nieuwe ips-glow. Precies dezelfde gele kleur, zoals je ziet. Bijna altijd is het rechts-onder het ergst. Vaak heb je er last van in alle 4 de hoeken. Bij jou lijkt het iets minder te zijn in de andere 3 hoeken.

Ik heb 2 XB270HUs gehad. Beiden hadden een onacceptabele hoeveelheid gelige glow. Onacceptabel omdat ik veel donkere games speel. De monitoren zijn beide terug gegaan. Ik koop/bestel geen ips-monitors meer. Ik heb mijn lesje geleerd. Misschien koop ik volgende maand een Acer Predator Z35. Als dat ook niks is, dan koop ik misschien gewoon een Acer XB270HA (let op de A op het eind): 27", 1080p, 144H, 8-bit TN-panel, G-Sync en ULMB, voor 450 euro. Dan maar een TN-panel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masoud20r
Verwijderd schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 22:18:
[...]

Dat gele is ips-glow. Alle monitoren met een IPS-scherm van de nieuwe generatie 144Hz-panels van AUO hebben er last van. De Asus PG279Q en de Acer XB270HU. Maar ook de nieuwe Acer X34 21:9 game-schermen.

IPS-glow verandert als je de kijkhoek verandert. M.a.w. als je met je hoofd (of camera) voor het scherm beweegt. Hoe rechter je voor de "vlek" zit, hoe minder het te zien zou zijn. Maar ja, je wilt recht voor het midden van het scherm zitten, en niet recht voor de rechter onder-hoek. Ook de gelige kleur is een indicatie dat het ips-glow is.

Backlight-bleed is meer wit. Hoewel men zegt dat ips-glow ook wit zou zijn. Op de nieuwe AUO-panelen is de ips-glow zeker geel. En blacklight-bleed verandert niet met de kijkhoek. Zie hier een hoop fotos van schermen met de nieuwe ips-glow. Precies dezelfde gele kleur, zoals je ziet. Bijna altijd is het rechts-onder het ergst. Vaak heb je er last van in alle 4 de hoeken. Bij jou lijkt het iets minder te zijn in de andere 3 hoeken.

Ik heb 2 XB270HUs gehad. Beiden hadden een onacceptabele hoeveelheid gelige glow. Onacceptabel omdat ik veel donkere games speel. De monitoren zijn beide terug gegaan. Ik koop/bestel geen ips-monitors meer. Ik heb mijn lesje geleerd. Misschien koop ik volgende maand een Acer Predator Z35. Als dat ook niks is, dan koop ik misschien gewoon een Acer XB270HA (let op de A op het eind): 27", 1080p, 144H, 8-bit TN-panel, G-Sync en ULMB, voor 450 euro. Dan maar een TN-panel.
Ik heb gisteren contact genomen met mijn retail en heb ook paar foto's naar hun gestuurd. Vandaag kreeg ik een mail van hun:

"Dank voor uw bericht. Vervelend om te vernemen dat de monitor niet naar behoren werkt. Op de foto's is inderdaad duidelijk te zien dat er sprake is van 'backlight bleeding'. 'IPS glow' is inherent aan de IPS-technologie, maar op deze foto's lijkt deze behoorlijk aanwezig te zijn. Zojuist hebben we een retour aangemaakt. De gegevens die u nodig heeft om het product naar ons te retourneren, zijn in een apart bericht naar u gemaild.

Dus ik ga hem terugsturen en binnenkort krijg ik een nieuwe monitor. Hopelijk krijg ik een goede monitor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels j
masoud20r schreef op zondag 01 november 2015 @ 00:35:
[...]

Ik heb gisteren contact genomen met mijn retail en heb ook paar foto's naar hun gestuurd. Vandaag kreeg ik een mail van hun:

"Dank voor uw bericht. Vervelend om te vernemen dat de monitor niet naar behoren werkt. Op de foto's is inderdaad duidelijk te zien dat er sprake is van 'backlight bleeding'. 'IPS glow' is inherent aan de IPS-technologie, maar op deze foto's lijkt deze behoorlijk aanwezig te zijn. Zojuist hebben we een retour aangemaakt. De gegevens die u nodig heeft om het product naar ons te retourneren, zijn in een apart bericht naar u gemaild.

Dus ik ga hem terugsturen en binnenkort krijg ik een nieuwe monitor. Hopelijk krijg ik een goede monitor. :)
Erg netjes van ze! Ik ben benieuwd of het aan dit specifieke scherm lag of dat het bij je volgende scherm ook zo nadrukkelijk aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Moet je geluk hebben in monitor lottery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

ionn schreef op zondag 01 november 2015 @ 14:20:
Moet je geluk hebben in monitor lottery.
Dankzij dit topic en de recente ontwikkeling m.b.t. quakelive ben ik weer 850 euro 'rijker'.
Waarvoor dank! _/-\o_

Ik zal een andere bestemming gaan zoeken want het brand in mijn zak!

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferluci92
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-04 15:42
MrMonkE schreef op zondag 01 november 2015 @ 14:25:
[...]

Ik zal een andere bestemming gaan zoeken want het brand in mijn zak!
Wil je mijn bankrekening nummer? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthias87
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-08 10:30
Sinds kort blijft het lampje van gsync branden op mijn monitor na het spelen van een game. Pas als ik gsync uit en aan zet in de nvidia control panel schakelt het lampje weer naar wit..

Iemand ervaring mee?

Ik hoop niet dat er iets defect is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:11

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Is geen defect. G-sync blijft tegenwoordig ook gewoon werken in Windows. Is een feature! :p

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Na 10 dagen nog een mailtje gedaan naar tones.be en ze weten op dit moment nog geen levertermijn :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenbai
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-06 21:35
SmokingCrop schreef op maandag 02 november 2015 @ 15:20:
Na 10 dagen nog een mailtje gedaan naar tones.be en ze weten op dit moment nog geen levertermijn :-(
Ik heb een mailtje gedaan naar Azerty en tones.be

Azerty:
Goedemorgen,

Hartelijk dank voor uw reactie.
Excuses dat wij het verkeerde model hebben doorgemaild.
De ASUS-PG279Q wordt op dit moment rond 9 november 2015 verwacht.
Helaas kan ik niet garanderen dat deze datum ook daadwerkelijk de leverdatum is.
Tones.be:
Beste Jarne

Voorlopig is de levertermijn week 46. Deze is echter niet bevestigd en kan worden uitgesteld.
Hier is voorlopig nog geen 100% zekerheid.

Indien je echter nog vragen hebt, aarzel zeker niet om mij te contacteren.

Met vriendelijke groeten,

Elke Desmet | BVBA Tones
Dus allebei rond dezelfde datum als alles volgens plan verloopt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferluci92
Aan de eigenaren: Hoe bevalt hij tot nu toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avioto
Ferluci92 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 16:05:
Aan de eigenaren: Hoe bevalt hij tot nu toe?
Prima :) Ik had af en toe het probleem dat de monitor uitviel tijdens gamen, maar dat bleek aan de displayportkabel te liggen.

Ik heb ook wat met de settings lopen klieren en het ziet er allemaal een stuk beter uit. Brightness omlaag en het ICC profiel van TFTcentral geinstalleerd.

Ik ben erg tevreden tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferluci92
Avioto schreef op woensdag 04 november 2015 @ 17:05:
[...]

Prima :) Ik had af en toe het probleem dat de monitor uitviel tijdens gamen, maar dat bleek aan de displayportkabel te liggen.

Ik heb ook wat met de settings lopen klieren en het ziet er allemaal een stuk beter uit. Brightness omlaag en het ICC profiel van TFTcentral geinstalleerd.

Ik ben erg tevreden tot nu toe.
Geen last van gele vlekken of iets dergelijks? Je ziet zoveel horrorverhalen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avioto
Ferluci92 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 18:32:
Geen last van gele vlekken of iets dergelijks? Je ziet zoveel horrorverhalen :+
Nope, ik heb alleen een klein beetje backlight bleeding en IPS glow. Wat standaard is bij monitoren met IPS panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Avioto schreef op woensdag 04 november 2015 @ 19:20:
[...]

Nope, ik heb alleen een klein beetje backlight bleeding en IPS glow. Wat standaard is bij monitoren met IPS panelen.
Goed om te horen, lijkt me dat die mensen op overclock.net VA kwaliteit verwachten bij die zwart waarden.. :>
Hopelijk komt hij begin volgende week hier mooi binnen.

Als ik er nu echt op let, dan zie ik inderdaad ook wel wat back light bleed op m'n huidige monitor, maar niets dat me al ooit gestoord heeft bij het gamen.. (ik speel wel nooit horror achtige games en dergelijke, dus pik donker is het vrijwel nooit)

[ Voor 23% gewijzigd door SmokingCrop op 04-11-2015 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuGGeD
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-02 13:45
Afgelopen week ook m'n PG279Q binnengekregen. Nu ben ik persoonlijk niet zo heel kritisch als het op backlight bleeding en IPS glow aan komt, maar wel als het aankomt op stof of dode/bright pixels. Gelukkig heb ik niets kunnen vinden en heb ik er genoeg plezier van. Man, wat een verschil als je van een 24" 1080p schermpje met 60hz komt :D.

Er is overigens wel degelijk backlight bleeding aanwezig, en het valt op bij een volledig zwart scherm. Maar ik moest er moeite voor doen om het te zien. In dagelijks gebruik (games, browsen etc.) heb ik er persoonlijk nog geen last van gehad.

[ Voor 26% gewijzigd door BuGGeD op 05-11-2015 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorePax
  • Laatst online: 11-09 12:02
Ook ik heb zonet de gok gewaagt toen ik bij Coolblue 2e hands een Asus ROG Swift PG278Q voorbij zag komen voor 550 euro. (Met nog 22 maanden garantie, in de doos ect)

Volgens de aardige mevrouw aan de telefoon waren dode pixels oid niet de reden van retour. Dus ik hoop dat dit een mooi exemplaar is.

Toenvallig niet iemand hier die recent zijn PG278Q terug naar coolblue heeft gestuurd vanwege dode pixels? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Ik zie veel foto's en filmpjes van mensen met hele erg bleed en zo.
Iemand die vind dat hij een goed scherm heeft en ff filmpje wil maken met Alien Isolation of zo? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 21:59
CorePax schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:31:
Ook ik heb zonet de gok gewaagt toen ik bij Coolblue 2e hands een Asus ROG Swift PG278Q voorbij zag komen voor 550 euro. (Met nog 22 maanden garantie, in de doos ect)

Volgens de aardige mevrouw aan de telefoon waren dode pixels oid niet de reden van retour. Dus ik hoop dat dit een mooi exemplaar is.

Toenvallig niet iemand hier die recent zijn PG278Q terug naar coolblue heeft gestuurd vanwege dode pixels? :p
Is gewoon prima, vaak genoeg via Coolblue 2e hands geregeld. Mocht ie niet bevallen kun je hem zo weer zonder problemen retour sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:53

Melkaz

Melkazar

De PG279Q lijkt op veel sites over enkele dagen binnen te druppelen. Asus heeft in the US beloofd dat er geen stock problemen zullen zijn vanaf week 46(volgende week dus).

Het begint hier toch wel een beetje te kriebelen...Momenteel staan er bij mij twee Dell U2515H 1440p schermen die nagenoeg perfect zijn(geen dode pixels, minimale glow). Maar in veel gevallen valt 1440p op 25 inch mij niet helemaal lekker, met scaling aan in Windows is niet alles even mooi ook.

Misschien dat ik beide Dells verkoop, 1 PG279Q haal en een 1080p scherm er naast zet voor de PS4/Xone en als 2e scherm.

Overigens heb ik al eens een Gsync scherm gehad, de PG278Q. Die stopte na 3 uur met werken en is direct retour gegaan :P Toen overgestapt op de Dell ultrawide (34 inch) en die had zoveel bleeding dat ie het 1 dag volgehouden heeft. Daarna kwam er een Dell U2715H vol zat met dode pixels :P Uiteindelijk waren m'n 2e en 3e U2515H's pas goed.

Het is daarom voornamelijk de IPS lotterij waar ik weinig zin in heb :(

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avioto
The Chosen One schreef op donderdag 05 november 2015 @ 19:06:
Ik zie veel foto's en filmpjes van mensen met hele erg bleed en zo.
Iemand die vind dat hij een goed scherm heeft en ff filmpje wil maken met Alien Isolation of zo? :)
Ik heb het geprobeerd, maar het resultaat is niet erg representatief. Het lijkt net alsof er onwijs veel backlight bleed is, terwijl dat niet het geval is. Ik denk dat je een betere camera nodig hebt om het goed te kunnen filmen.
Melkaz schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 07:35:
Overigens heb ik al eens een Gsync scherm gehad, de PG278Q. Die stopte na 3 uur met werken en is direct retour gegaan :P Toen overgestapt op de Dell ultrawide (34 inch) en die had zoveel bleeding dat ie het 1 dag volgehouden heeft. Daarna kwam er een Dell U2715H vol zat met dode pixels :P Uiteindelijk waren m'n 2e en 3e U2515H's pas goed.
Dan heb je wel bizar veel pech gehad zeg :| Jammer dat je PG278Q het niet vol hield, G-Sync maakt een erg groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkaz

Melkaz

Melkazar

Avioto schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 11:47:
[...]

[...]

Dan heb je wel bizar veel pech gehad zeg :| Jammer dat je PG278Q het niet vol hield, G-Sync maakt een erg groot verschil.
Ook nog eens allemaal bij dezelfde winkel. Die werden op het einde gek van me :D

Bah, Megekko zou ze vandaag binnen krijgen maar staat nu ineens op dinsdag :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorePax
  • Laatst online: 11-09 12:02
Heb de PG278Q binnen, voor 540 euro weten te bemachtigen via Coolblue 2e kans. Netjes in de doos, alles zat nog ingepakt. En geen dode/luie pixels.

En wat een verschil! Ik kom van een oude Samsung 27" FHD 60Hz. Verschil is echt fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 23:24
Waren er toevallig problemen met de PG278Q mbt pwm flickering ? heb het idee dat de mijne her namelijk last van heeft ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Uberdude schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 20:41:
Waren er toevallig problemen met de PG278Q mbt pwm flickering ? heb het idee dat de mijne her namelijk last van heeft ...
Dit is het gevolg van het feit dat sommige applicaties niet sneller dan 30Hz of minder verversen. Dan gaat de Swift geforceerd zijn beeld verversen nog voor G-Sync dat eigenlijk toestaat.

Is geen probleem maar een logisch gevolg van de technologie.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 23:24
Wolf schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 22:07:
[...]

Dit is het gevolg van het feit dat sommige applicaties niet sneller dan 30Hz of minder verversen. Dan gaat de Swift geforceerd zijn beeld verversen nog voor G-Sync dat eigenlijk toestaat.

Is geen probleem maar een logisch gevolg van de technologie.
Ah bedankt, baalde er al van dat mn gloednieuwe monitor al een probleem had, was ook inderdaad maar bij een applicatie dat hij dit deed :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik was begonnen met quoten, maar dat laat ik bij nader inzien maar zitten, want dan heb ik straks 25+ gequote berichten in m'n post staan. Ik zie de afgelopen paar pagina's heel veel reacties voorbij komen over de zogenaamde QC (quality control) problemen: problemen met schermen die niet inherent zijn aan het model scherm (op elk exemplaar van toepassing), maar juist sterk van exemplaar tot exemplaar kunnen verschillen.

Ik zie dit probleem de laatste tijd veel, niet alleen in dit topic en ook niet alleen op Tweakers. Het was voor mij zelfs genoeg aanleiding om samen met Simon een artikel over dit probleem te schrijven voor TFT Central (duurt nog wel even, want we werken nog aan eerste draft). Het wordt voor ons namelijk steeds lastiger om een representatieve review neer te zetten. Ik heb het nu al regelmatig zien gebeuren dat wij zelf, maar ook onze collega's van PRAD, AnandTech en Tom's Hardware, een beeldscherm zeer positief beoordelen, maar de forums vervolgens wel helemaal vol staan met klachten van zeer ontevreden gebruikers van hetzelfde model scherm. Het is heel leuk dat we apparatuur hebben waarmee we op 3 of zelfs 4 significante cijfers nauwkeurig bepaalde aspecten van een scherm kunnen testen, maar daar heb je weinig aan als er makkelijk verschillen van meer dan 10% tussen twee exemplaren kunnen zitten.

Dit is voor ons echt een probleem, waar we ook niet zo snel een oplossing voor hebben. Het mooiste zou zijn als je voor elke test een verwachtingswaarde en standaardafwijking zou kunnen geven. Maar om dat met een acceptabele nauwkeurigheid te kunnen doen zouden we erg veel exemplaren moeten testen van elk scherm. Daarnaast zit je dan nog met het probleem van verschillende batches, revisies en productielocaties, wat de kans op verschillen en ook de grootte ervan nog verder verhoogd. In het geval van batches en revisies betekent het ook nog eens dat je eigenlijk door moet blijven gaan met testen tot het scherm EOL gaat om dezelfde nauwkeurigheid van je resultaten te behouden.

Ook zie ik dat er veel verwarring is over welk fenomeen nou wat is. Zaken als backlight bleeding en IPS-glow worden bijvoorbeeld vaak door elkaar gehaald. IPS-glow is zelfs niet eens een QC issue. Daarom nog even wat uitleg:

IPS-glow: eigenschap van LC's uit de IPS-familie (o.a. LG Display AH-IPS, AU Optronics AHVA, Samsung PLS, Sharp IGZO) waarbij er lichtlekkage is wanneer een pixel niet recht van voren wordt bekeken. Deze eigenschap is volledig uniform in de zin dat elke pixel op dezelfde manier reageert wanneer deze vanuit een bepaalde hoek wordt bekeken. Er lijken alleen wel verschillen in te zitten doordat elke pixel op het scherm vanuit een andere hoek wordt bekeken als je er voor zit. Deze eigenschap is ook niet altijd symmetrisch (zowel verticaal als horizontaal), het kan dus zo zijn dat een pixel vanuit 45° van rechts bekijken andere lekkage vertoont dan wanneer deze vanaf 45° van links wordt bekeken. Als je recht voor het midden van het scherm zit zijn de hoeken ten opzichte van de randen van het scherm het grootst, waardoor het vooral daar zichtbaar is. Dit is ook meteen de reden waarom het vaak met backlight bleeding wordt verward, want dat zit ook uitsluitend langs de randen van het scherm.

Deze eigenschap verschilt overigens nauwelijks van exemplaar tot exemplaar. Vrijwel elk paneel van één type zal er evenveel en op dezelfde manier last van hebben.

Backlight bleeding: lichtlekkage die voortkomt uit de montage van de backlight aan het paneel. Niet of nauwelijks afhankelijk van de uniformiteit van de backlight en ook niet afhankelijk is van het paneel. Ik vermoed eerder dat het voortkomt uit hoe vlak het paneel of backlight is. Het lijkt er ook op dat het steeds vaker voorkomt en mijn theorie is dat dat in ieder geval gedeeltelijk te maken heeft met de steeds smaller wordende bezels van schermen.

Een toevoeging die ik nog wil maken is dat de standaard backlight bleeding eigenlijk altijd een vrij blauwig wit is. De laatste paar jaar zie je ook steeds vaker een meer gelige bleeding. Dit is echter geen standaard backlight bleeding, maar komt voort uit druk op het paneel. Het lijkt er op dat alleen de IPS-familie LC's hier op deze manier last van heeft (als je op een TN paneel drukt krijg je een veel fellere en wittere bleeding, wat duidelijk anders is). Dit komt vrijwel altijd doordat het paneel te strak in de behuizing zit. In de Dell UltraSharp topic zijn hier mooie voorbeelden van voorbij gekomen, waarbij het verwijderen van de bezel ervoor zorgde dat alle gelige bleeding weg was en alle blauwwittige backlight bleeding bleef, wat duidelijk liet zien dat het om twee verschillende fenomenen ging.

[naam van kleur] glow: eigenlijk twee verschillende problemen, namelijk gebrekkige uniformiteit en foute witbalans. Als het hele scherm uniform een gloed lijkt te hebben (of dat nou rood, geel, paars of groen is maakt niet uit) is het simpelweg een probleem met de afstelling van de witbalans. Dat zou je ook onder QC problemen kunnen scharen, met als belangrijk verschil ten opzichte van de andere QC problemen dat het simpelweg is op te lossen met een kalibratie. Hier kan je moeilijk over doen, maar het feit is simpel dat je op den duur toch nooit onder kalibratie uit komt. Elke beeldschermtechnologie (CRT, LCD, OLED, etc.) heeft last van drift, dus een goede afstelling in de fabriek is altijd maar beperkt houdbaar. Hoe beperkt hangt van het gebruiksdoel af. Voor gamen is het misschien een jaar acceptabel, voor professionele beeld-/videobewerking zal het nog niet eens een maand zijn.

Als de gloed niet uniform is heb je te maken met een gebrekkige uniformiteit. Hier kan je helaas niets aan doen, want uniformiteit valt niet te kalibreren.

Overigens zijn zowel het paneel zelf als de backlight nooit perfect uniform. De verschillen in het paneel zijn kleiner, maar nog steeds aanwezig, want zelfs als je corrigeert voor backlight bleeding is de uniformiteit van zwart niet hetzelfde als de uniformiteit van wit.

Buiten een aantal beeldschermen die zijn toegespitst op de grafische industrie zijn er geen beeldschermen met een uniformiteitscorrectie (en die zullen ook wel nooit op gaming schermen komen), dus uniformiteit blijft vaak een loterij. Net zoals met een loterij is de kans op succes ook erg klein. Het komt zelfs voor dat er exemplaren tussen zitten die nog buiten de (al veel te ruime) door de paneelfabrikant gespecificeerde specificaties vallen en dus eigenlijk niet eens door QC hadden mogen komen.

Voor het artikel voor TFT Central waar ik het eerder over had heb ik ook om feedback / input gevraagd van een aantal contacten van me uit de beeldschermindustrie en één van de punten die in onze conversaties werd aangesneden was de stabiliteit van de kwaliteit en het percentage schermen dat volledig voldeed aan de specificaties. Ik ga geen namen, fabrikanten of cijfers noemen, maar ik wil wel zeggen dat het schokkend laag was.

Verder wil ik ook reageren op de gedachte dat je voor bedrag x een perfect scherm zou moeten kunnen verwachten. Ik ben het nog wel met jullie eens dat dat inderdaad zou moeten kunnen, maar ik wil jullie wel uit de droom helpen, want het kan namelijk niet. Dit is ook uitgebreid besproken in de conversaties die ik had over dat artikel en één van me contacten (product manager) wist me te vertellen dat het een direct gevolg was van de druk op de prijs. Het treurige feit is dat wij de paar procent zijn die wel geven om kwaliteit en ook wel bereid zijn om daarvoor te betalen, maar we zijn daarmee echt een uitzondering. Veel mensen geven meer om de prijs dan de kwaliteit en dat was ook met name veel het geval bij grote zakelijke klanten. Verder vraag ik me ook nog eens af of veel mensen het überhaupt wel zien. Zo heb ik bijvoorbeeld zelf meerdere keren en op meerdere schermen een perfecte score gehaald in de X-Rite Online Color Challenge, de enige paar keer dat me dat niet lukte was op overduidelijk slechtere schermen (voornamelijk laptopschermen). Als ik dezelfde test echter door vrienden of familie liet doen kwam niemand ook maar in de buurt. Zelfde verhaal met vergelijkbare testjes.

Punt is dat de markt is verpest door de overgrote meerderheid die de problemen die wij zien of niet kunnen zien, of er niet genoeg om geven om er meer voor te betalen om er geen last van te hebben. Hierdoor zijn de schermen die wel goed zijn waarschijnlijk ook een stuk duurder. Ik durf te wedden dat als iedereen in plaats van een €300 scherm een €800 scherm zou willen, dat dat "€800 scherm" dan nog maar iets van €500-600 zou kosten of beter zou zijn dan een €800 scherm nu. Maar doordat het nu een uitzondering is moeten extra kosten over een veel lager volume verdeeld worden en heb je ook nog eens een lager prestatieplafond. Het is niet zo dat alle high-end panelen hun eigen productielijnen hebben. Die worden gewoon op dezelfde lijn gemaakt als andere panelen. Bepaalde toleranties zullen dus ook nauwelijks verschillen en worden voornamelijk bepaald door de lagere segmenten vanwege de veel grotere volumes.

Nog een punt dat ik een aantal keer voorbij zag komen is de betaalbare OLED computer beeldschermen. Ook dit is een keep dreaming verhaal, want die zouden best wel eens nog jaren op zich kunnen laten wachten. De enige paneelfabrikant van OLED panelen voor computerbeeldschermen is Sony, maar die zie je op het moment alleen maar terug in referentie beeldschermen voor de filmindustrie van Sony zelf en in een aantal van FSI. Ik heb daar begin september een aantal van gezien op de IBC in de RAI en dat zijn dan ook schermen die ik echt thuis uitgebreid zelf zou moeten testen om iets negatiefs te vinden, zo goed zijn ze. Perfect uniform, perfecte zwartweergave, perfecte gammacurve zonder black crush. Maar als je dan kijkt naar de prijs... Het flagship model van Sony, de BVM-X300, kost $35k... Zelfs de goedkoopste Sony OLED kost al $4900 en dan heb je maar 16.5".

Tot nog toe heb ik ook nog helemaal niets vernomen van plannen van bijvoorbeeld LG Display (maar ook niet van andere paneelfabrikanten) om OLED panelen voor computerbeeldschermen te gaan produceren. Het staat in ieder geval op nog geen één roadmap die ik gezien heb, dus verwacht het niet voor 2017 zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Supertoelichting ! Link in de topicstart zou niet misstaan. Helaas wel bevestiging waar ik al bang voor was…..

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Dank voor het bevestigen van mijn vermoedens!

Dat IPS glow onvermijdelijk is was mij bekend. Backlight bleeding is zoals jij zegt een ander verhaal en kan verschillen van exemplaar tot exemplaar.

Dat de quality control op high end schermen veel te wensen overlaat is lastig te verkroppen echter. Zou dat te maken hebben met het feit dat de grenzen van de technologie worden opgezocht in de dure schermen? I'm just guessing here...

Ik prijs mij gelukkig met mijn exemplaar van de Acer Predator X34. Hij heeft in zeer lichte mate wat bleeding links bovenin, voor ongeveer 2cm. Zodra er iets anders dan zwart op het scherm zit zie je er niks van.

En er is nu al een insect tussen mijn backlight en TFT film gestorven. :')

Maar voor de rest geen makken mee. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Help!!!! schreef op maandag 09 november 2015 @ 08:45:
Helaas wel bevestiging waar ik al bang voor was…
Er valt helaas ook helemaal niets aan te doen, want je kan vergeten dat wij als die paar procent kwaliteitszoekers de rest ervan kunnen overtuigen om veel betere schtermen te kopen.

Maar één troost: wanneer die OLED computerbeeldschermen er dan eindelijk komen zijn we wel van vrijwel al deze problemen af. Doordat OLED natuurlijk niet gebruik maakt van LC's en een backlight heb je natuurlijk sowieso al geen zaken als backlight bleeding en IPS glow.

Door het veel hogere (nagenoeg oneindige) contrast heb je ook een stuk minder problemen met het verloop van de gammacurve aan de donkere kant van het spectrum (niet meer de afweging tussen black crush of overbelichte schaduwtonen).

Het lijkt er op dat OLED ook een stuk minder last heeft van uniformiteitsproblemen, al is dat nu nog lastig te zeggen aangezien de Sony OLED panelen voor computerbeeldschermen in het absolute-top-segment zitten en ook de OLED TV's met panelen van LG Display vooral in het high-end segment zitten. Het is dus afwachten hoe de uniformiteit zal zijn wanneer er OLED TV's en beeldschermen in de lagere segmenten komen (laten we zeggen < €700 voor TV's en < €400 voor beeldschermen). Het is lastig te zeggen hoe lang dat zal duren, want ik denk dat als OLED beeldschermen er dan eenmaal zijn het ook meteen heel hard zal gaan, omdat veel mensen er echt al jaren op zitten te wachten. Zo worden OLED beeldschermen hier op GoT in VB al sinds 2001 besproken met overigens een opvallend hoge piek in 2005. Er zijn ook nog steeds redelijk wat mensen hier te vinden die nog CRT's gebruiken (met name voor het spelen van hele snelle games of hele donkere games) om geen last te hebben van alle problemen van LCD.
Wolf schreef op maandag 09 november 2015 @ 09:42:
Dat de quality control op high end schermen veel te wensen overlaat is lastig te verkroppen echter. Zou dat te maken hebben met het feit dat de grenzen van de technologie worden opgezocht in de dure schermen? I'm just guessing here...
Ik vermoed eerder dat het zoals ik eerder ook al aangaf te maken heeft met het feit dat de high-end panelen op dezelfde productielijnen geproduceerd worden als de budgetpanelen. Er worden zelfs wel eens verschillende formaten panelen uit één glassubstraat gesneden, maar dit is eigenlijk nooit van toepassing op de high-end panelen, omdat die vaak een veel kleinere pixel pitch hebben en die is op het hele substraat hetzelfde.

Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de toleranties die gespecificeerd worden in de paneeldatasheets door de paneelfabrikanten, dan zie je dat die bij in ieder geval vrijwel alle optische eigenschappen (ik kijk eigenlijk alleen maar daar naar) hetzelfde zijn voor alle segmenten. Misschien worden de productielijnen wel iets nauwkeuriger afgesteld als er een batch high-end panelen wordt gemaakt, maar bij de kwaliteitscontrole zouden dus best wel eens exact dezelfde standaarden kunnen worden gehanteerd voor een paneel voor een €900 scherm als voor een paneel voor een €160 scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Zelfs met deze geweldige toevoeging en uitleg moet ik het een keer zien wat IPS glow is en blacklight bleeding ( ben visueel gericht en niet tekst/theorie :( ) Maar ik denk dat ik genoeg weet nu hoe en wat, mijn huidige scherm heeft voornamelijk backlight bleed, blauw/wit en de XBU die ik had gekocht was bijna helemaal geel, dus ips glow, en veranderde ook met de hoek van mijn zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
JinShepard schreef op maandag 09 november 2015 @ 10:06:
...XBU die ik had gekocht was bijna helemaal geel, dus ips glow...
Die conclusie kan je niet zomaar trekken.
...en veranderde ook met de hoek van mijn zicht.
Daarmee lijkt het wel weer op IPS glow.

Beste voorbeeld dat ik van IPS glow heb is van de AOC q2770Pqu waarop ik het zelf heb getest voor m'n review. Ik heb het in de review alleen off angle glow genoemd, omdat Samsung PLS officieel geen IPS genoemd mag worden (al is het qua paneelopbouw vrijwel hetzelfde). Deze voorbeelden zijn in de review terug te vinden in afbeelding 56 t/m afbeelding 60, met afbeelding 55 als referentie (scherm recht van voren gezien). Je kan duidelijk zien dat hoe scherper de hoek is, hoe lichter het beeld wordt. Daarnaast zie je ook dat de richting uitmaakt, want vanuit rechts is donkerder dan van bovenaf en dat is weer donkerder dan diagonaal vanuit rechtsboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Kid Jansen schreef op maandag 09 november 2015 @ 09:59:

[...]

Ik vermoed eerder dat het zoals ik eerder ook al aangaf te maken heeft met het feit dat de high-end panelen op dezelfde productielijnen geproduceerd worden als de budgetpanelen. Er worden zelfs wel eens verschillende formaten panelen uit één glassubstraat gesneden, maar dit is eigenlijk nooit van toepassing op de high-end panelen, omdat die vaak een veel kleinere pixel pitch hebben en die is op het hele substraat hetzelfde.

Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de toleranties die gespecificeerd worden in de paneeldatasheets door de paneelfabrikanten, dan zie je dat die bij in ieder geval vrijwel alle optische eigenschappen (ik kijk eigenlijk alleen maar daar naar) hetzelfde zijn voor alle segmenten. Misschien worden de productielijnen wel iets nauwkeuriger afgesteld als er een batch high-end panelen wordt gemaakt, maar bij de kwaliteitscontrole zouden dus best wel eens exact dezelfde standaarden kunnen worden gehanteerd voor een paneel voor een €900 scherm als voor een paneel voor een €160 scherm.
Jouw verhaal zou verklaren waarom high end schermen net zoveel issues zouden hebben als budget schermen.

De ervaring is echter dat high end schermen veel meer kwaliteitsproblemen hebben dan budgetschermen (pixeldefecten, DOA's, korte levensduur, flickering, coil whine etc..).

Neem bijvoorbeeld de oude Swift. Ik weet niet hoe vaak ik in dit topic langs heb zien komen dat de PG278Q ver voordat hij economisch afgeschreven is finaal naar de tering gaat. Ook de X34 die ik nu heb werd geplaagd door banding issues, het niet halen van zijn refresh rate en coil whine.

Of zijn dat alleen maar "early adopting" problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Dat zouden wel weer problemen kunnen zijn die worden veroorzaakt door het opzoeken van de grenzen van de huidige technologie. De 100+ Hz panelen zijn allemaal nog vrij nieuw en zeker 144 Hz is natuurlijk een gigantische sprong vanaf de 60 Hz waar we jaren op hebben gezeten met een factor 2,4 verschil. Als dat dan ook nog eens met 14,6% wordt overgeclocked naar 165 Hz lijkt het mij niet heel verwonderlijk dat dat de levensduur niet ten goede zal komen.

Verder zou het mij ook niet verbazen als het ontwikkelen / produceren voor maximale snelheid ten koste gaat van sommige optische eigenschappen en dat daardoor deze game schermen optisch gezien minder goed presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Kid Jansen schreef op maandag 09 november 2015 @ 10:32:
Dat zouden wel weer problemen kunnen zijn die worden veroorzaakt door het opzoeken van de grenzen van de huidige technologie. De 100+ Hz panelen zijn allemaal nog vrij nieuw en zeker 144 Hz is natuurlijk een gigantische sprong vanaf de 60 Hz waar we jaren op hebben gezeten met een factor 2,4 verschil. Als dat dan ook nog eens met 14,6% wordt overgeclocked naar 165 Hz lijkt het mij niet heel verwonderlijk dat dat de levensduur niet ten goede zal komen.

Verder zou het mij ook niet verbazen als het ontwikkelen / produceren voor maximale snelheid ten koste gaat van sommige optische eigenschappen en dat daardoor deze game schermen optisch gezien minder goed presteren.
Dat is min of meer wat ik ook dacht.

Los daarvan moeten we ook het idee van "de perfecte monitor" loslaten. Ook OLED heeft namelijk problemen die inherent zijn aan de technologie, zoals pixel wear (en dus ook inbranders). Dit kan grotendeels worden opgelost door pixel wear offset zoals LG nu doet in zijn OLED tv's, maar dit is natuurlijk uitstel en geen afstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan om voor de 4k ips 60hz g-sync te gaan alleen hoop ik niet in te leveren met kleuren en zwart wit waarden, en wat ik wel ga missen is 10-12 bit paneel. http://nl.hardware.info/n...-27q-monitoren-met-g-sync

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2015 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Wolf schreef op maandag 09 november 2015 @ 10:37:
Los daarvan moeten we ook het idee van "de perfecte monitor" loslaten. Ook OLED heeft namelijk problemen die inherent zijn aan de technologie, zoals pixel wear (en dus ook inbranders). Dit kan grotendeels worden opgelost door pixel wear offset zoals LG nu doet in zijn OLED tv's, maar dit is natuurlijk uitstel en geen afstel.
OLED zal inderdaad ook problemen hebben. Veel daarvan zullen we waarschijnlijk pas echt een goed beeld van krijgen wanneer OLED echt voor de massa beschikbaar is.

Inbranden is inderdaad een probleem. LG Display kiest ervoor om vier dezelfde OLED's te gebruiken per pixel en daar drie van te coaten met een kleurfilter om zo op een RGBW lay-out te komen. Doordat de OLED's zelf allemaal hetzelfde zijn, zullen ze (uitgaande van content waarbij alle kleuren ongeveer evenveel gebruikt worden) ook gelijkmatig slijten.

Sony heeft een compleet andere aanpak heb ik mij laten vertellen door Bram Desmet van FSI tijdens de IBC. Die hebben namelijk een RGB lay-out waarbij de drie soorten subpixels allemaal andere afmetingen hebben, waarbij blauw het grootst is. Hierdoor werkt blauw op een lager percentage van z'n maximum, waardoor die uiteindelijk alsnog gelijkmatig slijt met de groene en rode subpixels.

Dat is overigens ook de beste manier om levensduur te verlengen. Vergelijk het met hardlopen, als je op 100% van je topsnelheid sprint houd je dat waarschijnlijk maar een paar seconden vol, op 75% zal dat al ruim tien keer langer zijn en op 60% kan dat nog wel eens ruim tien keer langer zijn. Punt is dat levensduur (wat ook een vorm is van het uithoudingsvermogen dat van toepassing is in m'n hardloopvergelijking) exponentieel kan toenemen naarmate je op een lager percentage van het maximum zit. Elektronica is daar niet anders in dan wij zelf.

HDR zou daar ook aan bij kunnen dragen. Als de OLED's een piekhelderheid hebben van 1000 cd/m² voor de highlights zouden ze met standaard content wel eens een heel erg lange levensduur kunnen hebben. Ook met HDR zal het denk ik wel loslopen, omdat de highlights natuurlijk niet altijd op dezelfde plek zitten. Al kan je er ook wel weer problemen mee krijgen, want de lucht is dan wel lang niet zo helder als de zon, maar die zit wel altijd in het bovenste deel van het shot. Zelfs al is dat dan maar 25% van het maximum, dan nog zal dat veel sneller slijten als de onderste helft van het shot voornamelijk <10% van het maximum is. Zelfde geldt overigens voor lichtbronnen binnen, die zitten vrijwel altijd aan het plafond, dus ook weer bovenin het shot. Ik denk dat we het gewoon moeten afwachten.

EDIT: nieuws: Nvidia werkt aan oplossing voor hoog idle-verbruik bij hoge verversin...

Dat werd een aantal pagina's terug ook hier besproken dacht ik. Het probleem tenminste, niet dat er een oplossing komt.

[ Voor 7% gewijzigd door Kid Jansen op 09-11-2015 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Kid Jansen schreef op maandag 09 november 2015 @ 11:02:
[...]

Sony heeft een compleet andere aanpak heb ik mij laten vertellen door Bram Desmet van FSI tijdens de IBC. Die hebben namelijk een RGB lay-out waarbij de drie soorten subpixels allemaal andere afmetingen hebben, waarbij blauw het grootst is. Hierdoor werkt blauw op een lager percentage van z'n maximum, waardoor die uiteindelijk alsnog gelijkmatig slijt met de groene en rode subpixels.
Doet Samsung dat niet al sinds de Galaxy S2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Verwijderd schreef op maandag 09 november 2015 @ 10:58:
Ik ben van plan om voor de 4k ips 60hz g-sync te gaan alleen hoop ik niet in te leveren met kleuren en zwart wit waarden, en wat ik wel ga missen is 10-12 bit paneel. http://nl.hardware.info/n...-27q-monitoren-met-g-sync
Zwart en wit waarden zal weinig verschil gaan maken, mits je geen pech hebt met een exemplaar met veel bleeding (en dat valt niet te voorspellen).

Qua kleuren, ik vraag me af in hoeverre je dat gaat merken aangezien non-quadro kaarten max 8-bit per kanaal uitsturen.
Kid Jansen schreef op maandag 09 november 2015 @ 11:02:
[...]
Sony heeft een compleet andere aanpak heb ik mij laten vertellen door Bram Desmet van FSI tijdens de IBC. Die hebben namelijk een RGB lay-out waarbij de drie soorten subpixels allemaal andere afmetingen hebben, waarbij blauw het grootst is. Hierdoor werkt blauw op een lager percentage van z'n maximum, waardoor die uiteindelijk alsnog gelijkmatig slijt met de groene en rode subpixels.[...]
LG doet dit ook in zijn TV's naast het gebruik van een witte subpixel. Zie hier:

reviews: LG EG960V uhd-oled-tv: het beste beeld ooit

En zoals hierboven wordt gezegd, Samsung doet dit al tijden in hun telefoons. Verschil daar is echter weer dat de blauwe subpixel over twee pixels versprijd wordt waardoor je in blauw effectief wat resolutie kwijt raakt. Zie hier:

Wikipedia: AMOLED

[ Voor 45% gewijzigd door Blaat op 09-11-2015 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Jeroenneman schreef op maandag 09 november 2015 @ 11:05:
Doet Samsung dat niet al sinds de Galaxy S2?
Dat zou best kunnen. Ik weet niet zoveel van Samsung OLED. Het zou me overigens niet verbazen, omdat Sony en Samsung jarenlang een joint venture hebben gehad voor paneelproductie (april 2004 - januari 2012). Zou dus best kunnen dat er nog wat overlap zit in de gebruikte technologieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolf schreef op maandag 09 november 2015 @ 11:05:
[...]

Zwart en wit waarden zal weinig verschil gaan maken, mits je geen pech hebt met een exemplaar met veel bleeding (en dat valt niet te voorspellen).

Qua kleuren, ik vraag me af in hoeverre je dat gaat merken aangezien non-quadro kaarten max 8-bit per kanaal uitsturen.

Wikipedia: AMOLED
Ik bedoel meer of het wel net zo goed is als met mijn TV qua waarden omdat het verschil wel duidelijk was op te merken vs mijn LG ips scherm. Maar goed dan er nog bij moet ik ips glow maar voor ief nemen, tv is en blijft helemaal zwart wat ik een voordeel vind maar niet zo dat ik een beetje ips glow storend vind en in het donker kan ik de helderheid altijd nog naar beneden zetten.

Mijn gtx 980 ti kan 12 bit uitsturen dat heb ik ook altijd aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Verwijderd schreef op maandag 09 november 2015 @ 11:21:
[...]

Ik bedoel meer of het wel net zo goed is als met mijn TV qua waarden omdat het verschil wel duidelijk was op te merken vs mijn LG ips scherm. Maar goed dan er nog bij moet ik ips glow maar voor ief nemen, tv is en blijft helemaal zwart wat ik een voordeel vind maar niet zo dat ik een beetje ips glow storend vind en in het donker kani k de helderheid altijd nog naar beneden zetten.

Heeft je TV een IPS of een VA paneel? Voor zover ik weet hebben veruit de meeste Sony TV's VA panelen (ofwel van Samsung, AU-Optronics of CMO) en die hebben absoluut betere zwartwaarden dan IPS panelen. Nadeel is echter wel weer dat kleurreproductie (hoewel meer "in het oog springend", schreeuweriger kleuren) in zijn algemeenheid minder goed is en de kijkhoeken iets slechter, in de zin dat kleuren fletser worden bij andere kijkhoeken.

En dat je die optie hebt in de driver wil niet zeggen dat het daadwerkelijk gebeurt. Hardwarematig zal een 980Ti nooit die 12-bit uitsturen, dit ligt deels ook aan de programmatuur aangezien meestal alleen professionele editing software gebruik maakt van die kleurruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een VA met een klein beetje mindere kijkhoek van maar wel hele goede kleurweergave blijkt uit reviews en doen niet onder IPS.

Het is echt 12 bit per kanaal en is alleen op te merken in games die de functie deep color heeft. Maar goed ik kan die fuctie wel missen odat er maar weinig games zijn die de optie hebben.
https://forums.geforce.co...tx-960-10-12-bit-colors-/

Edit

Of ik zit er naast en is het max 10 bit maar goed kan weer met nieuwere kaarten anders zijn
http://nvidia.custhelp.co...rt-on-nvidia-geforce-gpus

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2015 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Verwijderd schreef op maandag 09 november 2015 @ 11:21:
[...]

Ik bedoel meer of het wel net zo goed is als met mijn TV qua waarden omdat het verschil wel duidelijk was op te merken vs mijn LG ips scherm. Maar goed dan er nog bij moet ik ips glow maar voor ief nemen, tv is en blijft helemaal zwart wat ik een voordeel vind maar niet zo dat ik een beetje ips glow storend vind en in het donker kan ik de helderheid altijd nog naar beneden zetten.

Unless you are working in resolutions greater than 4K regularly, are doing huge, complex compositing or having beastly rendering needs such as large fluid and particle sim and simply must have the 12GB RAM buffer of the GTX Titan X (or you have 10-bit color needs which will point you to Quadro), there is no better pro media graphics card value than the GTX 980 Ti out right now.

Waar precies denk je die 10/12 bit kleur te merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb het gezien in Alien Isolation en het werkt goed tegen banding maar de monitor of TV moet het dan ook aankunnen Zie mijn vorige post het word vanaf 10 bit per kanaal ondersteund vanaf de geforce 200 series volgens Nvidia zelf maar nu lijkt er op dat het tot 12 bit gaat

Ik heb maar een foto toegevoegd wat over HDMI binnen komt.
Afbeeldingslocatie: http://oi68.tinypic.com/x2nlsz.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2015 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Veel videokaarten kunnen maximaal 8 bit over DVI, 10 bit over DP en 12 bit over HDMI (12 bit over HDMI alleen op lang niet elke resolutie en refreshrate) aan kleurdiepte per kleurkanaal uitsturen. Eerst was dit helemaal niet mogelijk met de consumenten videokaarten, maar tegenwoordig ondersteunen de drivers dit wel (hardwarematig kan het al jaren). Probleem is alleen nog steeds dat er bijna geen software is die er gebruik van maakt. De meeste software die er gebruik van maakt zijn professionele pakketten voor foto-/videobewerking, maar die ondersteunen het dan vaak alleen maar als er een AMD FirePro of Nvidia Quadro videokaart wordt herkend.

Games met ondersteuning voor deep color had ik nog niet eerder van gehoord, maar na even wat Googlen kwam ik inderdaad tegen dat Alien Isolation dat ondersteunt, ik kon echter geen andere games vinden die dat ook ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Verwijderd schreef op maandag 09 november 2015 @ 11:50:
Heb het gezien in Alien Isolation en het werkt goed tegen banding maar de monitor of TV moet het dan ook aankunnen Zie mijn vorige post het word vanaf 10 bit per kanaal ondersteund vanaf de geforce 200 series volgens Nvidia zelf maar nu lijkt er op dat het tot 12 bit gaat

Ik heb maar een foto toegevoegd wat over HDMI binnen komt.
[afbeelding]
Systems using more than 24 bits in a 32-bit pixel for actual color data exist, but most of them opt for a 30-bit implementation with two bits of padding so that they can have an even 10 bits of color for each channel, similar to many HiColor systems.[18] 10-bit professional video displays are actually providing 10 bits per color channel, and use a value of 95 for black and 685 for white; the values from 685 to 1023 are used for "whiter than white" images like glare, specular highlights, and similar details.[19]

While some high-end graphics workstation systems and the accessories marketed toward use with such systems, as from SGI, have always used more than 8 bits per channel, such as 12 or 16 (36-bit or 48-bit color), such color depths have only worked their way into the general market more recently.
Je moet je dus voorstellen dat je om daar gebruik van te maken een HDR TV nodig hebt.

Zie: Wikipedia: Color depth
Kid Jansen schreef op maandag 09 november 2015 @ 11:55:
Veel videokaarten kunnen maximaal 8 bit over DVI, 10 bit over DP en 12 bit over HDMI (12 bit over HDMI alleen op lang niet elke resolutie en refreshrate) aan kleurdiepte per kleurkanaal uitsturen. Eerst was dit helemaal niet mogelijk met de consumenten videokaarten, maar tegenwoordig ondersteunen de drivers dit wel (hardwarematig kan het al jaren). Probleem is alleen nog steeds dat er bijna geen software is die er gebruik van maakt. De meeste software die er gebruik van maakt zijn professionele pakketten voor foto-/videobewerking, maar die ondersteunen het dan vaak alleen maar als er een AMD FirePro of Nvidia Quadro videokaart wordt herkend.

Games met ondersteuning voor deep color had ik nog niet eerder van gehoord, maar na even wat Googlen kwam ik inderdaad tegen dat Alien Isolation dat ondersteunt, ik kon echter geen andere games vinden die dat ook ondersteunen.
Alles hierboven maakt de toegevoegde waarde van het hebben van een scherm met die kleurdiepte twijfelachtig. Dan zou je voor enkel Alien Isolation een duur scherm uitzoeken waarbij de implementatie ook nog eens vaag is.

Ik denk dat je het jezelf veel te moeilijk aan het maken bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarom zij ik ook dat het maar 1 game is dus ik hoef het niet perse te hebben, maar het werkt duidelijk wel goed in games dus zou het een mooie toevoeging vinden voor in de toekomst met games tegen banding.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2015 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Verwijderd schreef op maandag 09 november 2015 @ 12:16:
Daarom zij ik ook dat het maar 1 game is dus ik hoef het niet perse te hebben, maar het werkt duidelijk wel goed in games dus zou het een mooie toevoeging vinden voor in de toekomst met games tegen banding.
Juistem, dan zijn we het eens. ;)

Laten we wel hopen dat 12-bit per kanaal en ook HDR uiteindelijk gemeengoed gaat worden bij monitors. Dat is ook nog een van de gebieden waar m.i. nog een boel uit te halen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferluci92
Op dit moment heb ik een 60hz 1080p scherm. Na een paar keer op een 144hz scherm gespeeld te hebben lijkt me de pg279q / 278q een leuke vervanging. Maar is het het geld waard... Ik zou bijvoorbeeld ook een 278HE kunnen pakken(1080p).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Argh! net mailtje terug gekregen van tones.be:
"De levertermijn is verzet naar einde volgende week."
:-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Wolf schreef op maandag 09 november 2015 @ 12:10:
Je moet je dus voorstellen dat je om daar gebruik van te maken een HDR TV nodig hebt.
Dat klopt niet. Het enige dat HDR te maken heeft met kleurdiepte is dat HDR vrijwel niet te gebruiken is zonder op z'n minst 10 bit kleurdiepte per kanaal, omdat je anders veel te veel banding zou krijgen. Maar andersom geldt dat niet, er zijn zat beeldschermen en ook TV's overigens die 10 bit kleurdiepte ondersteunen, maar geen HDR. Je hebt dan gewoon veel minder banding. Dit is vooral goed zichtbaar op erg grote kleurovergangen met slechts kleine verschillen in kleur, zoals bijvoorbeeld de lucht die misschien wel de bovenste helft van het scherm over de hele breedte vult. In dergelijke situaties is banding vaak al vrij snel zichtbaar met 8 bit kleurdiepte, maar met 10 bit vrijwel niet, omdat je dan 64 keer zoveel combinaties hebt (en dat met maar 25% meer bandbreedte).

Overigens heb je zolang er sprake is van kleurdiepte en van resolutie altijd banding, maar dat geldt net zo goed voor onze ogen/hersenen (wij kunnen ook niet oneindig kleine kleurverschillen zien).

Misschien nog wel interessant in deze context is het onderstaande gedeelte van een reactie die ik alweer ruim vier jaar geleden heb geschreven bij een artikel over 8K / Super Hi-Vision:

Resolutie heeft ook gevolgen voor color banding. Als je bijvoorbeeld een horizontaal groen-zwart gradiënt zou weer geven op die resolutie met 8 bits kleurdiepte per kanaal, dan zou het beeld bestaan uit 256 verticale strepen van 30 pixels breed.

Met 12 bits heb je 4096 niveaus per kanaal in plaats van 256, dat zijn er dus 16 keer meer. Daardoor zal het gradiënt er dan uitzien als 4096 verticale strepen van gemiddeld genomen 1.875 pixels breed (voor iedere 8 kleurniveaus zullen er dus 7 als 2 pixels breed worden weergegeven en 1 als 1 pixel breed).

Om niet meer color banding toe te voegen dan de resolutie zelf al mee brengt moet de kleurdiepte per kanaal op z'n minst resulteren in meer verschillende kleurniveaus dan dat er pixels zijn over de lange zijde. Het liefst nog een stuk meer, zodat je ook gradiënten die niet van zwart tot maximale helderheid van een primaire kleur gaan vloeiend weer kan geven, maar bijvoorbeeld van 70% blauw tot 90% blauw (wat je met een blauwe lucht, of een zee zou kunnen hebben).

Met 16 bits kleurdiepte per kanaal zou je ruim 8.5 keer zo veel kleurniveaus per kanaal hebben als pixels over de lange zijde, dus dan zou je een schermbrede gradiënt met maar 11.7% kleurverloop voor die resolutie perfect vloeiend weer kunnen geven.

Zolang er sprake is van een resolutie en een kleurdiepte heb je per definitie last van color banding, omdat het dan sowieso gesampled is en niet continu. Of wij dat zien hangt echter ook van het kleurbereik af. Want onze ogen doen ook aan color banding. Wij kunnen dus zelf ook maar een beperkt aantal verschillende kleuren zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Kid Jansen schreef op maandag 09 november 2015 @ 12:57:
[...]

Dat klopt niet. Het enige dat HDR te maken heeft met kleurdiepte is dat HDR vrijwel niet te gebruiken is zonder op z'n minst 10 bit kleurdiepte per kanaal, omdat je anders veel te veel banding zou krijgen. Maar andersom geldt dat niet, er zijn zat beeldschermen en ook TV's overigens die 10 bit kleurdiepte ondersteunen, maar geen HDR. Je hebt dan gewoon veel minder banding. Dit is vooral goed zichtbaar op erg grote kleurovergangen met slechts kleine verschillen in kleur, zoals bijvoorbeeld de lucht die misschien wel de bovenste helft van het scherm over de hele breedte vult. In dergelijke situaties is banding vaak al vrij snel zichtbaar met 8 bit kleurdiepte, maar met 10 bit vrijwel niet, omdat je dan 64 keer zoveel combinaties hebt (en dat met maar 25% meer bandbreedte).

Overigens heb je zolang er sprake is van kleurdiepte en van resolutie altijd banding, maar dat geldt net zo goed voor onze ogen/hersenen (wij kunnen ook niet oneindig kleine kleurverschillen zien).

Misschien nog wel interessant in deze context is het onderstaande gedeelte van een reactie die ik alweer ruim vier jaar geleden heb geschreven bij een artikel over 8K / Super Hi-Vision:

Resolutie heeft ook gevolgen voor color banding. Als je bijvoorbeeld een horizontaal groen-zwart gradiënt zou weer geven op die resolutie met 8 bits kleurdiepte per kanaal, dan zou het beeld bestaan uit 256 verticale strepen van 30 pixels breed.

Met 12 bits heb je 4096 niveaus per kanaal in plaats van 256, dat zijn er dus 16 keer meer. Daardoor zal het gradiënt er dan uitzien als 4096 verticale strepen van gemiddeld genomen 1.875 pixels breed (voor iedere 8 kleurniveaus zullen er dus 7 als 2 pixels breed worden weergegeven en 1 als 1 pixel breed).

Om niet meer color banding toe te voegen dan de resolutie zelf al mee brengt moet de kleurdiepte per kanaal op z'n minst resulteren in meer verschillende kleurniveaus dan dat er pixels zijn over de lange zijde. Het liefst nog een stuk meer, zodat je ook gradiënten die niet van zwart tot maximale helderheid van een primaire kleur gaan vloeiend weer kan geven, maar bijvoorbeeld van 70% blauw tot 90% blauw (wat je met een blauwe lucht, of een zee zou kunnen hebben).

Met 16 bits kleurdiepte per kanaal zou je ruim 8.5 keer zo veel kleurniveaus per kanaal hebben als pixels over de lange zijde, dus dan zou je een schermbrede gradiënt met maar 11.7% kleurverloop voor die resolutie perfect vloeiend weer kunnen geven.

Zolang er sprake is van een resolutie en een kleurdiepte heb je per definitie last van color banding, omdat het dan sowieso gesampled is en niet continu. Of wij dat zien hangt echter ook van het kleurbereik af. Want onze ogen doen ook aan color banding. Wij kunnen dus zelf ook maar een beperkt aantal verschillende kleuren zien.
Ik snap wat je zegt maar dat is niet hoe ik het artikel op Wikipedia interpreteer. Hoe is het lees is dat ze veel implementaties van 10 of 12 bit kleuren gebaseerd zijn op het concept van de laatste paar bits als "uitloop" gebruiken voor dingen als glare. Misschien klopt het Wiki artikel dan niet (wat niet ongehoord is) want wat jij zegt klinkt veel logischer. :P

Overigens is het wel zo dat in wat jij nu citeert geen rekening wordt gehouden met dithering. In het algemeen wordt dithering minder goed zichtbaar bij hogere resoluties en kan de kleurdiepte kunstmatig hoog gehouden worden. Het is dus niet per definitie zo dat bij hogere resoluties je meer last krijg van banding.

[ Voor 4% gewijzigd door Blaat op 09-11-2015 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Wolf schreef op maandag 09 november 2015 @ 13:13:
Ik snap wat je zegt maar dat is niet hoe ik het artikel op Wikipedia interpreteer.
Dan interpreteer je het fout... ;)
Hoe ik het lees is dat ze veel implementaties van 10 of 12 bit kleuren gebaseerd zijn op het concept van de laatste paar bits als "uitloop" gebruiken voor dingen als glare. Misschien klopt het Wiki artikel dan niet (wat niet ongehoord is)
Kwam wel een paar fouten tegen in het artikel, maar denk dat je vooral over bepaalde dingen heen hebt gelezen.

Zo heb je in ieder geval op Windows al jarenlang 32 bit True Color, wat eigenlijk gewoon 24 bit True color is (dus 8 bit kleurdiepte per kleurkanaal) met een extra alpha channel van 8 bit voor transparantie.

Daarnaast gebruiken videosignalen narrow range / studio swing bereik:

Kleurdiepte
per kleurkanaal
Full range (PC)Narrow range / studio swing (video)
zwartwitcombinatieszwartwitcombinaties
8025516.777.2161623510.648.000
10010241.073.741.82464940674.526.133
120409668.719.476.736256376043.059.012.625

Met videosignalen heb je dus wel dat de ruimte boven referentiewit voor highlights gebruikt kunnen worden. De waardes onder referentiezwart worden volgens mij vooral gebruikt voor timing en synchronisatie. Maar met PC signalen wordt de volledige bandbreedte van het RGB gedeelte van het signaal gebruikt voor kleurinformatie, ook bij 10 en 12 bit kleurdiepte per kanaal.
Overigens is het wel zo dat in wat jij nu citeert geen rekening wordt gehouden met dithering. In het algemeen wordt dithering minder goed zichtbaar bij hogere resoluties en kan de kleurdiepte kunstmatig hoog gehouden worden. Het is dus niet per definitie zo dat bij hogere resoluties je meer last krijg van banding.
Ik denk dat je nu spatial en temporal dithering door elkaar haalt. Naar mijn weten wordt er, in ieder geval tegenwoordig, alleen gebruik gemaakt van temporal dithering bij beeldschermen. Dat wordt met Frame Rate Control gedaan. Spatial dithering, dus dithering binnen één frame door het toevoegen van ruis, wordt niet gebruikt. Hoe FRC werkt heb ik trouwens al iets te vaak op GoT uit moeten leggen, dus dat moet je maar even opzoeken in één van m'n oude posts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Kid Jansen schreef op maandag 09 november 2015 @ 19:36:
[...]

Dan interpreteer je het fout... ;)
Daar kan ik natuurlijk niet zoveel mee. :P
Kwam wel een paar fouten tegen in het artikel, maar denk dat je vooral over bepaalde dingen heen hebt gelezen.

Zo heb je in ieder geval op Windows al jarenlang 32 bit True Color, wat eigenlijk gewoon 24 bit True color is (dus 8 bit kleurdiepte per kleurkanaal) met een extra alpha channel van 8 bit voor transparantie.
Leuk maar niet relevant.
Daarnaast gebruiken videosignalen narrow range / studio swing bereik:

Kleurdiepte
per kleurkanaal
Full range (PC)Narrow range / studio swing (video)
zwartwitcombinatieszwartwitcombinaties
8025516.777.2161623510.648.000
10010241.073.741.82464940674.526.133
120409668.719.476.736256376043.059.012.625

Met videosignalen heb je dus wel dat de ruimte boven referentiewit voor highlights gebruikt kunnen worden. De waardes onder referentiezwart worden volgens mij vooral gebruikt voor timing en synchronisatie. Maar met PC signalen wordt de volledige bandbreedte van het RGB gedeelte van het signaal gebruikt voor kleurinformatie, ook bij 10 en 12 bit kleurdiepte per kanaal.
En wat wordt er hier dan precies met "highlights" bedoeld? Het enige waar ik dan schijnbaar overheen heb gelezen is dat dit alleen voor studio werk geldt. Bij PC zou dus het volledige bereik voor kleurinformatie gebruikt worden. In praktijk echter zal je zien dat dit een keuze is. In alle control panels kan je selecteren of je full range of partial RGB wilt gebruiken. Bij YCbCr 4:2:2 of 4:4:4 heb je die optie uiteraard niet.
Ik denk dat je nu spatial en temporal dithering door elkaar haalt. Naar mijn weten wordt er, in ieder geval tegenwoordig, alleen gebruik gemaakt van temporal dithering bij beeldschermen. Dat wordt met Frame Rate Control gedaan. Spatial dithering, dus dithering binnen één frame door het toevoegen van ruis, wordt niet gebruikt. Hoe FRC werkt heb ik trouwens al iets te vaak op GoT uit moeten leggen, dus dat moet je maar even opzoeken in één van m'n oude posts.
Ik weet precies wat FRC is hoor, en volgens mij worden temporal dithering en spatial dithering nog steeds als hybride vorm in TN panelen gebruikt. Daar bedoel ik mee dat rijen pixels alternerend twee kleuren weergeven, en bij het volgende frame worden de kleuren omgewisseld, (dus van ABABAB naar BABABA).

Kijk maar naar de short-shutter plaatjes van de PG278Q, daar zie je duidelijk dat het paneel alternerende kleuren gebruiken om een gemiddelde te creeeren. Dit is ook de reden waarom het als een 8-bit TN paneel geadverteerd werd.

Ziehier.

Daarom maakte ik het statement dat hogere resoluties dithering minder zichtbaar maakten. Ik ging er (misschien ten onrechte) vanuit dat dit nog de enige manier van dithering was die gebruikt werdt omdat ik dit fenomeen meerdere malen op andere panelen terug heb zien komen.

[ Voor 56% gewijzigd door Blaat op 10-11-2015 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Relevant in zoverre dat het één van de voorbeelden is waarbij niet de volledige kleurdiepte voor kleurdata gebruikt wordt.
En wat wordt er hier dan precies met "highlights" bedoeld?
Je zou het kunnen zien als een soort voorloper van HDR. Je had namelijk de mogelijkheid om zogenaamde whiter than white signalen weer te geven die dan dus helderder waren dan referentiewit, met als max 109% wit (255 / 235 = 1,085). Hoeveel helderder dat is dan referentiewit hangt af van de gebruikte gammawaarde, met +23,7% als max met de 2,6 gammawaarde van DCI.
Het enige waar ik dan schijnbaar overheen heb gelezen is dat dit alleen voor studio werk geldt.
Dat is dan ook niet het geval. Studio swing is gewoon één van de namen die aan narrow range RGB signalen is gegeven. Maar het is van toepassing op alle digitale videosignalen. Elke Blu-ray speler en mediabox zal signalen op deze manier naar een HDTV of receiver sturen.
Bij PC zou dus het volledige bereik voor kleurinformatie gebruikt worden. In praktijk echter zal je zien dat dit een keuze is. In alle control panels kan je selecteren of je full range of partial RGB wilt gebruiken.
True, maar zo is het niet bedoeld. Niet elk scherm zal dat ook ondersteunen. Maar er zijn steeds meer schermen die narrow range RGB signalen en ook YCbCr 4:2:2 of 4:4:4 signalen accepteren. Ik denk dat op de meeste schermen met HDMI wel het geval is. Over DisplayPort wordt het ook wel ondersteund, maar dat zie je eigenlijk alleen als het ook over HDMI wordt ondersteund.
Bij YCbCr 4:2:2 of 4:4:4 heb je die optie uiteraard niet.
In principe niet nee, omdat full range YCbCr voor geen één apparaat het standaard signaal is, maar het is wel mogelijk. De Eizo ColorEdge CG277 die ik had getest kon daar ook gewoon mee overweg.
Ik weet precies wat FRC is hoor, en volgens mij worden temporal dithering en spatial dithering nog steeds als hybride vorm in TN panelen gebruikt. Daar bedoel ik mee dat rijen pixels alternerend twee kleuren weergeven, en bij het volgende frame worden de kleuren omgewisseld, (dus van ABABAB naar BABABA).

Kijk maar naar de short-shutter plaatjes van de PG278Q, daar zie je duidelijk dat het paneel alternerende kleuren gebruiken om een gemiddelde te creëren. Dit is ook de reden waarom het als een 8-bit TN paneel geadverteerd werd.

Daarom maakte ik het statement dat hogere resoluties dithering minder zichtbaar maakten. Ik ging er (misschien ten onrechte) vanuit dat dit nog de enige manier van dithering was die gebruikt werdt omdat ik dit fenomeen meerdere malen op andere panelen terug heb zien komen.
Ik denk dat dat dan alleen op TN panelen het geval is en daar heb ik er vrijwel geen van getest. Dat waren dan voornamelijk laptopschermen die vrijwel altijd alleen maar 6 bit zijn, niet 6 bit + FRC zoals bij desktop TN beeldschermen eigenlijk altijd het geval is. Op IPS beeldschermen heb ik dit nooit gezien, terwijl ik daarbij ook wel eens op 10 bit getest heb (had eerst een AMD FirePro namelijk), maar dat zou ook kunnen komen doordat het dan gewoon 8 bit kleuren waren en er dus geen dithering (of het nou spatial of temporal is) nodig was. De kans dat een kleur geen 8 bit kleur is, is natuurlijk een heel stuk kleiner dan dat het geen 6 bit kleur is, zeker aangezien de meeste content gewoon 8 bit is. Zou het eigenlijk nog eens moeten testen dan, waarbij ik een 10 bit kleurovergang met een erg korte sluitertijd fotografeer.

Ik neem aan dat je die PixPerAn plaatjes bedoelde bij de ghosting test en daar zie je inderdaad duidelijk afwisselende kolommen pixels bij zowel de ghost als de halo. Trouwens raar dat ze dat dan niet in een schaakbordpatroon doen, dus:

ABABABAB
BABABABA
ABABABAB

Dat zou er volgens mij een stuk beter uit zien. Anyway, weer wat geleerd. Ik ging bij de werking van FRC vaak uit per pixel, maar het klinkt inderdaad logisch dat er ook spatial dithering wordt gebruikt als het om hele vlakken gaat. Dat verklaart ook een heel stuk beter waarom fabrikanten FRC zien als 2 extra bits kleurdiepte per kanaal in plaats van 1 extra bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffie500
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-07 08:50
Net met Tones gebeld. Levering wordt ten vroegste 20/11 verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Kid Jansen schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 09:06:
Ik neem aan dat je die PixPerAn plaatjes bedoelde bij de ghosting test en daar zie je inderdaad duidelijk afwisselende kolommen pixels bij zowel de ghost als de halo. Trouwens raar dat ze dat dan niet in een schaakbordpatroon doen, dus:

ABABABAB
BABABABA
ABABABAB

Dat zou er volgens mij een stuk beter uit zien. Anyway, weer wat geleerd. Ik ging bij de werking van FRC vaak uit per pixel, maar het klinkt inderdaad logisch dat er ook spatial dithering wordt gebruikt als het om hele vlakken gaat. Dat verklaart ook een heel stuk beter waarom fabrikanten FRC zien als 2 extra bits kleurdiepte per kanaal in plaats van 1 extra bit.
Veel (volgens mij alle) TN panelen die 8-bit claimen doen dat ook op die manier, maar de Swift toevallig niet. Daarom klaagden veel mensen ook over een "verticaal raster probleem" bij bewegende beelden. Dat wordt puur veroorzaakt door het feit dat de dithering alleen maar horizontaal werd gealterneerd en niet verticaal. ;)

Ik heb er net op mijn werk een foto van gemaakt bij de monitor van mijn workstation (Lenovo Thinkvision dinges). Die heeft een redelijk goed TN paneel (als in verassend goede kijkhoeken) en die vertoont met een korte shutter foto het patroon wat jij zo mooi omschrijft:

ABABABAB
BABABABA
ABABABAB

Kan de foto nu even niet uploaden dus je moet me even op mijn woord geloven op dat vlak. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHE
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-08 14:28

GHE

Toen de PG279Q gisteravond op € 828,90 stond bij Afuture heb ik de knoop maar doorgehakt en meteen eentje besteld. Vandaag staat de prijs alweer op € 909,90... De levertijd staat op 3-5 werkdagen, dus ik ben benieuwd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkaz

Melkaz

Melkazar

De prijzen lijken inderdaad overal na boven te creepen, misschien toch levering problemen in Europa? Asus had beloofd een tekort te willen voorkomen in US zoals het bij de TN versie wel een probleem was( in Europa ging het toen stukken beter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Ah, zolang de monitor die ik binnenkrijg maar binnen m'n kwaliteitsnormen is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
offtopic:
Die laatste reactie brengt me op een idee voor dat artikel dat ik voor TFT Central wil doen: niet alleen meerdere beeldschermen testen, maar ook meerdere mensen. Eens kijken wat men nou een nog acceptabele hoeveelheid backlight bleeding, IPS-glow, en afwijking in helderheid- en kleuruniformiteit vindt.

[ Voor 11% gewijzigd door Kid Jansen op 12-11-2015 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Zeer interessant idee ieg. Ik heb nog nooit een IPS gehad zelf en zit gewoon te twijfelen of ik nu uberhaupt wel hier aan moet beginnen. Geen idee wat de basic glow is of wat echt erg is.

Aalle schermen hebben het natuurlijk wel iets en genoeg die het erger hebben of andere problemen.
Gezien ik toch redelijk veel donkere games/space games speel moet ik misschien toch wat andere opties opzoeken. Oled plox. ;p

• Kid Jansen
  • Niet online
Een goed voorbeeld van IPS-glow (al is het technisch gezien op een Samsung PLS paneel, maar zelfde idee) kan je terugvinden in m'n AOC q2770Pqu review. Zie ook Kid Jansen in "[ASUS ROG SWIFT]Ervaringen & Discussie". De glow in dat voorbeeld valt overigens heel erg mee (maar het is nog wel duidelijk te zien wat er mee bedoeld wordt). Er zijn schermen met panelen uit de IPS-familie die nog veel meer last van IPS-glow hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkaz

Melkaz

Melkazar

M'n PG279Q is onderweg! Gisteren voor 850 besteld bij Megekko. Enkele uren later stond de prijs op 899,- dus goed getimed ;)

Ik laat vanavond weten hoe de IPS glow en bleed is. Momenteel zit ik met twee Dell U2515H's waarvan eentje enorme bleed heeft en dat zag ik na een tijdje amper meer(uitgezonderd van zwarte laadschermen en films met black borders). Zolang het even slecht is als mn Dell's ben ik al tevreden ;) Helemaal perfect verwacht ik hem absoluut niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Melkaz op 12-11-2015 12:46 ]

• Avioto
Succes! Hopelijk bevalt het :)

Het duurde even, maar Linus heeft eindelijk een video over de PG279Q :

• Ferluci92
_/-\o_ Linus _/-\o_