PS5 DE, PS4 Pro, PS3 SS, PS VIta Slim PSN: BSGathena
Vergeleken met m'n huidige Dell U2515H's valt het reuze mee. Op foto's lijkt het op de Dell het ergste, met mijn blote ogen valt de glow op de Asus rechtsonder beter op. (Dell is meer wit, Asus geel)
Waar ik nu het meeste van onder de indruk ben is de 144Hz , zelfs binnen Windows al. Vooraf dacht ik, ach 144Hz, 60Hz whats the big deal maar als ik de muis nu van rechter naar linker monitor sleep lijkt de Dell ineens enorm..blurry? Verder is het contract op de Dell U2515H echt through the roof.die lijkt nu wel verblindend fel ineens vergeleken met de Asus.
Nu maar Fallout 4 opstarten en testen waarvoor hij gekocht is, gamen!
1. Asus PG279Q

2. Dell U2515H (beetje blurry helaas)

[ Voor 9% gewijzigd door Melkaz op 12-11-2015 20:06 ]
PSN: Melkazar | Steam: Melkaz
Moet je eens die ULMB feature (120Hz max wel) proberen op bureaublad en dergelijke, dat zou nog beter moeten zijn daarvoor.Melkaz schreef op donderdag 12 november 2015 @ 19:40:
Waar ik nu het meeste van onder de indruk ben is de 144Hz , zelfs binnen Windows al. Vooraf dacht ik, ach 144Hz, 60Hz whats the big deal maar als ik de muis nu van rechter naar linker monitor sleep lijkt de Dell ineens enorm..blurry?
Verwijderd
Wanneer ik de OC uitschakel, werkt de monitor wel prima om 144hz met G-sync. Alleen verwacht ik wel dat een monitor van 850 euro doet wat de specs beloven...
- edit -
Ik lees net dat 165hz alleen wordt ondersteund voor de GTX 960 en latere GPU's. Ik heb dus een GTX 780 Ti. Daarom werkt het waarschijnlijk niet. Als dat echt zo is, is het mijns inziens niet zo'n groot probleem. Zeer waarschijnlijk is de sprong van 144hz naar 165hz niet enorm merkbaar. Daarnaast stelt het me enigszins gerust als ik weet dat die OC wel werkt als ik over enkele jaren een nieuwe GPU koop.
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2015 21:25 ]
Even een kanttekening die ik hierbij wil plaatsen: dat is lang niet altijd zo. Voor de reviews op TFT Central worden bijvoorbeeld ook regelmatig samples via webwinkels geregeld, waarbij de fabrikant helemaal niet aan te pas komt. Dat zijn exemplaren die anders naar gewone klanten waren gegaan. Je hoeft ook maar de reviews snel door te scannen om te zien dat het zeker niet alleen maar cherry picked exemplaren zijn, zo dramatisch slecht zijn de resultaten soms.V3g3ta schreef op donderdag 12 november 2015 @ 17:59:
Die video van Linus zegt echt helemaal niks. Hij heeft gewoon een cherry picked monitor direct van Asus, zoals wel meer reviewers.
Het is ook niet zo dat het cherry picken het probleem is, het probleem zit vooral in de variatie die toch al tussen de verschillende exemplaren zit. Als die onderlinge afwijking niet zo absurd groot zouden zijn, zou het cherry picken überhaupt geen probleem zijn. Overigens zullen ook cherry picked exemplaren vaak een compromis zijn, want de kans dat een scherm op elk vlak goed scoort is astronomisch klein. Het hangt er ook helemaal vanaf waarop ze selecteren. Met schermen zoals deze verwacht ik dan nog eerder dat ze selecteren op maximale snelheid dan op zaken als contrast en uniformiteit.
Net even voor jou 165Hz aangezet, monitor rebooted en daarna in Nvidia Control Panel 165hz enabled:Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2015 @ 21:04:
Ik heb vandaag mijn PG279Q binnen gekregen (besteld bij Megekko), maar het lukt mij maar niet om de OC naar 165hz werkend te krijgen. Telkens clockt de monitor terug naar 120hz. Heeft iemand anders hier ook last van? Kan het zo zijn dat mijn model de OC niet aan kan?
Wanneer ik de OC uitschakel, werkt de monitor wel prima om 144hz met G-sync. Alleen verwacht ik wel dat een monitor van 850 euro doet wat de specs beloven...
- edit -
Ik lees net dat 165hz alleen wordt ondersteund voor de GTX 960 en latere GPU's. Ik heb dus een GTX 780 Ti. Daarom werkt het waarschijnlijk niet. Als dat echt zo is, is het mijns inziens niet zo'n groot probleem. Zeer waarschijnlijk is de sprong van 144hz naar 165hz niet enorm merkbaar. Daarnaast stelt het me enigszins gerust als ik weet dat die OC wel werkt als ik over enkele jaren een nieuwe GPU koop.

Kinderlijk eenvoudig. Ik hoop dat dit de standaard is voor iedereen want om gigantisch groot op de doos 165Hz!!!! te zetten terwijl het niet op alle schermen zou werken..hmm!
Overigens zie ik 0,0 verschil tussen 165Hz en 144Hz

Verwijderd
Die OC werkt enkel op maxwell based versies, dus: gtx 750, 750 ti, 960, 970, 980, 980ti en titan X.Melkaz schreef op donderdag 12 november 2015 @ 21:57:
[...]
Net even voor jou 165Hz aangezet, monitor rebooted en daarna in Nvidia Control Panel 165hz enabled:
[afbeelding]
Kinderlijk eenvoudig. Ik hoop dat dit de standaard is voor iedereen want om gigantisch groot op de doos 165Hz!!!! te zetten terwijl het niet op alle schermen zou werken..hmm!
Overigens zie ik 0,0 verschil tussen 165Hz en 144Hz
Staat trouwens ook letterlijk in manual
Yep ik had je edit gelezen. Het is meer dat ik wil laten weten dat het bij mijn exemplaar zonder enig gedoe gewoon werkt. Hopelijk geeft dat enig vertrouwen voor als je ooit je kaart gaat vervangen.Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2015 @ 22:10:
Dat komt waarschijnlijk doordat je een GTX 970 hebt. Ik heb een 780 TI en dan werkt het OC'en niet...
Net even Fallout 4 gespeeld, je merkt nu amper iets van de frame drops dus tot nu toe redelijk positief. Even die buyers remorse overwinnen
[ Voor 7% gewijzigd door Melkaz op 12-11-2015 23:02 ]
Inderdaad!V3g3ta schreef op donderdag 12 november 2015 @ 17:59:
Die video van Linus zegt echt helemaal niks. Hij heeft gewoon een cherry picked monitor direct van Asus, zoals wel meer reviewers.
Pff, ik geloof er niks van.
Weet je wat ik denk? Massahysterie.
De problemen inherent aan IPS technololgie bestaan al net zo lang als de techniek zelf. Dat de consument nu plotseling opspringt als een bos vlooien komt doordat 1 persoon een keer roept dat het "slecht is". Geloof mij als ik je vertel dat problemen als IPS glow en backlight bleeding echt niet erger zijn geworden in de topmodellen.
Volgens mij zijn de reviewers gewoon dezelfde standaarden blijven handhaven. Maar posts zoals hierboven zijn imho puur aangewakkerd door een handjevol mekkeraars. En dan ziet iedereen het opeens?

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
LG budget schermen 23 inch - Lichte zichtbare glow/bleed
Dell 25 Inch 1440p - redelijk zichtbaar
Dell 27 inch 1440p - redelijk zichtbaar, erger dan de 25 inch variant ( retour gegaan ivm dode pixels)
Dell 34 inch ultra wide - enorm zichtbaar (zelfde dag retourtje )
Asus Rog PG279Q - redelijk zichtbaar
Kortom, ik heb nog geen IPS scherm gezien die geen problemen had. Het meest opvallende is echter dat de goedkoopste monitoren het minste last ervan hadden en de duurste (34 inch ultra wide) verreweg de meeste problemen had. Mijn voorzichtige, niet gebaseerd op enig onderzoek, mening is dat hoe groter het scherm wordt hoe meer problemen IPs schermen hebben. <25 inch schermen hebben allemaal een dominante witte glow en de 25> inch schermen een oranje tint.
Ik zing het de komende jaren wel uit met de Asus PG279Q en hopelijk zijn er tegen die tijd betere betaalbare alternatieven voor IPS
Meuh, ik heb zelf nooit een IPS scherm gehad dus ik kan niet oordelen. Ik vind de reviews van Linus altijd wel leuk op te volgen. Voor de rest ben ik me er vanbewust dat de gene die op een topic reageren meestal negatief zijn, want voor het grote deel wat wel positief is gaat zich niet registreren om te vertellen dat ze tevreden zijn.Wolf schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 07:35:
[...]
De problemen inherent aan IPS technololgie bestaan al net zo lang als de techniek zelf. Dat de consument nu plotseling opspringt als een bos vlooien komt doordat 1 persoon een keer roept dat het "slecht is". Geloof mij als ik je vertel dat problemen als IPS glow en backlight bleeding echt niet erger zijn geworden in de topmodellen.
Volgens mij zijn de reviewers gewoon dezelfde standaarden blijven handhaven. Maar posts zoals hierboven zijn imho puur aangewakkerd door een handjevol mekkeraars. En dan ziet iedereen het opeens?
Is natuurlijk wel logisch. Hoe groter het paneel wordt hoe moeilijker het wordt om de ophangdruk uniform te verdelen, dus grotere kans op bleeding. Ook met grotere panelen zal je glow sneller zien omdat je inkijkhoek een grotere variatie vertoont.Melkaz schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 08:27:
Ik heb de afgelopen 3 jaar welgeteld 5 verschillende IPS schermen voor m'n kiezen gehad. Jaja..dure hobby
LG budget schermen 23 inch - Lichte zichtbare glow/bleed
Dell 25 Inch 1440p - redelijk zichtbaar
Dell 27 inch 1440p - redelijk zichtbaar, erger dan de 25 inch variant ( retour gegaan ivm dode pixels)
Dell 34 inch ultra wide - enorm zichtbaar (zelfde dag retourtje )
Asus Rog PG279Q - redelijk zichtbaar
Kortom, ik heb nog geen IPS scherm gezien die geen problemen had. Het meest opvallende is echter dat de goedkoopste monitoren het minste last ervan hadden en de duurste (34 inch ultra wide) verreweg de meeste problemen had. Mijn voorzichtige, niet gebaseerd op enig onderzoek, mening is dat hoe groter het scherm wordt hoe meer problemen IPs schermen hebben. <25 inch schermen hebben allemaal een dominante witte glow en de 25> inch schermen een oranje tint.
Ik zing het de komende jaren wel uit met de Asus PG279Q en hopelijk zijn er tegen die tijd betere betaalbare alternatieven voor IPS
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Dit dus! Gisteravond het scherm snel aangesloten en oude schermen opzij geschoven. Daardoor staat het scherm niet helemaal in het midden en dat zie je inderdaad gelijk. Vanavond de oude schermen inpakken, bureau opruimen en kabels wegwerkenWolf schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 08:43:
[...]
Ook met grotere panelen zal je glow sneller zien omdat je inkijkhoek een grotere variatie vertoont.
Andere discussie, is het nou echt de moeite om de OC aan te zetten? Ik zie het verschil niet tussen 144Hz en 165Hz en heeft het geen negatieve impact op andere zaken?
Misschien eens in de gaten houden of dit na verloop van tijd minder wordt? In de reviews van dit scherm geeft stefan076 aan dat bij hem de backlightbleeding weg getrokken is. Nu weet ik natuurlijk niet of hij daarmee echt backlight bleeding bedoeld of gewoon IPS glow.Melkaz schreef op donderdag 12 november 2015 @ 19:40:
Mijne is inmiddels binnen. Geen dode (sub) pixels maar wel een behoorlijke IPS glow(of is het bleed?) rechts onderin. Dus zo perfect als Linus het schetst is het dus helaas niet, had ik ook niet verwacht. De cherry picked monitors gaan richting de grote reviewers en de klant moet de monitor RNG in.
Vergeleken met m'n huidige Dell U2515H's valt het reuze mee. Op foto's lijkt het op de Dell het ergste, met mijn blote ogen valt de glow op de Asus rechtsonder beter op. (Dell is meer wit, Asus geel)
Waar ik nu het meeste van onder de indruk ben is de 144Hz , zelfs binnen Windows al. Vooraf dacht ik, ach 144Hz, 60Hz whats the big deal maar als ik de muis nu van rechter naar linker monitor sleep lijkt de Dell ineens enorm..blurry? Verder is het contract op de Dell U2515H echt through the roof.die lijkt nu wel verblindend fel ineens vergeleken met de Asus.
Nu maar Fallout 4 opstarten en testen waarvoor hij gekocht is, gamen!
1. Asus PG279Q
[afbeelding]
2. Dell U2515H (beetje blurry helaas)
[afbeelding]
Backlight bleeding hoor ik namelijk niemand meer over bij IPS schermen.
Ik sta zelf op het punt dit scherm aan te schaffen en dit puntje is nog wel iets wat mij doet twijfelen.
Of misschien hebben nieuwe kopers hogere verwachtingen. Ik zou ook niet blij zijn met een scherm van 800 euro en dan nog problemen.Wolf schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 07:35:
[...]
OLED kan niet snel genoeg komen!
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Helemaal waar. Het is bijvoorbeeld ook niet zo dat je bij grotere schermen verder weg zit. Sterker nog, bij grotere schermen is de pixel pitch vaak juist kleiner dan op kleinere schermen en zou je dus eerder nog dichterbij moeten zitten. De bezels zijn ook nauwelijks breder op grote schermen tegenwoordig, waardoor de kans op bleeding ook niet kleiner wordt (eerder groter).Wolf schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 08:43:
Is natuurlijk wel logisch. Hoe groter het paneel wordt hoe moeilijker het wordt om de ophangdruk uniform te verdelen, dus grotere kans op bleeding. Ook met grotere panelen zal je glow sneller zien omdat je inkijkhoek een grotere variatie vertoont.
Waarschijnlijk omdat vrijwel iedereen die twee door elkaar haalt en nu automatisch bij IPS schermen denkt dat het dan IPS glow is.JvdHoudt schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 08:57:
Nu weet ik natuurlijk niet of hij daarmee echt backlight bleeding bedoeld of gewoon IPS glow. Backlight bleeding hoor ik namelijk niemand meer over bij IPS schermen.
Die €800 ten opzichte van bijvoorbeeld de €500 van een Dell U2715H betaal je voornamelijk voor de snelheid, niet voor betere (beeld)kwaliteit. Wat je nu ziet bij consumenten is in feite het kopen van een Ferrari in plaats van een Volkswagen, maar dan ook verwachten dat je alle voordelen van een Rolls-Royce krijgt. Zo werkt dat natuurlijk niet. Een Eizo ColorEdge CS270 zal op een hele andere manier beter zijn dan de U2715H dan de manier waarop een PG279Q beter is dan een U2715H. In beide gevallen is het ook goed mogelijk dat de U2715H op een aantal vlakken beter presteert.Jeroenneman schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 09:01:
Of misschien hebben nieuwe kopers hogere verwachtingen. Ik zou ook niet blij zijn met een scherm van 800 euro en dan nog problemen.
Het was inderdaad backlight bleed die weggetrokken is, niet IPS glow, die glow is er gewoon maar is niet erger dan het Apple Cinema Display (2010) die ik hiervoor gebruikte. Als je een beetje op de rand duwt zie je de backlight bleed ook erger/minder worden, IPS glow veranderd hierbij niet.JvdHoudt schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 08:57:
[...]
Misschien eens in de gaten houden of dit na verloop van tijd minder wordt? In de reviews van dit scherm geeft stefan076 aan dat bij hem de backlightbleeding weg getrokken is. Nu weet ik natuurlijk niet of hij daarmee echt backlight bleeding bedoeld of gewoon IPS glow.
Backlight bleeding hoor ik namelijk niemand meer over bij IPS schermen.
Ik sta zelf op het punt dit scherm aan te schaffen en dit puntje is nog wel iets wat mij doet twijfelen.
Verwijderd
Klopt. Gewoon niet goed gekeken/gelezen van mij. Ik dacht: ik heb een 780 Ti, dat zal vast wel werken. Niet dus!SmokingCrop schreef op donderdag 12 november 2015 @ 22:44:
[...]
Die OC werkt enkel op maxwell based versies, dus: gtx 750, 750 ti, 960, 970, 980, 980ti en titan X.
Staat trouwens ook letterlijk in manual
Ondanks dat is 144hz ook echt een enorme verbetering vergeleken met 60hz. Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die het verschil tussen 144hz en 60hz niet zien. Het verschil is echt dag en nacht in mijn optiek en een stuk rustiger voor m'n ogen.
Trouwens: die van mij heeft ook last van backlight bleeding. Ik heb me er maar bij neergelegd. Bij IPS schermen ontkom je er gewoon niet aan...
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2015 14:58 ]
Meuh, het verschil tussen 144hz / 165 ga je vrijwel niet merken hoor:P. Bovendien, zie maar is spellen op ultra te krijgen op 144hz, dat wordt al lastig:p.Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 14:57:
[...]
Klopt. Gewoon niet goed gekeken/gelezen van mij. Ik dacht: ik heb een 780 Ti, dat zal vast wel werken. Niet dus!
.
MinecraftFerluci92 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 16:20:
[...]
Meuh, het verschil tussen 144hz / 165 ga je vrijwel niet merken hoor:P. Bovendien, zie maar is spellen op ultra te krijgen op 144hz, dat wordt al lastig:p.
Dan is het dus niet standaard backlight bleeding, maar bleeding die wordt veroorzaak door teveel druk op het paneel. Zie ook de backlight bleeding uitleg in deze post van mij.stefan076 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 14:13:
Als je een beetje op de rand duwt zie je de backlight bleed ook erger/minder worden, IPS glow veranderd hierbij niet.
Aan IPS-glow ontkom je vrijwel niet. Backlight bleeding heeft weinig met IPS te maken. Dat zal bij andere paneeltechnologieën niet veel meer of minder zijn. Dat het op IPS meer voor lijkt te komen zal eerder komen doordat grotere schermen vaker IPS zijn en kleinere schermen vaker TN. Zowel Wolf als ik zelf gaven eerder al verklaringen waarom backlight bleeding vaker zal voorkomen en erger zal zijn op grotere schermen.Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 14:57:
die van mij heeft ook last van backlight bleeding. Ik heb me er maar bij neergelegd. Bij IPS schermen ontkom je er gewoon niet aan...
Dat klopt en daar ben ik me bewust van, ik wilde alleen even duidelijk maken dat het echt geen IPS glow is, bovendien zal het door druk in de verpakking zijn gekomen want het is na een dag ongeveer al weg gegaan.Kid Jansen schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 19:44:
[...]
Dan is het dus niet standaard backlight bleeding, maar bleeding die wordt veroorzaak door teveel druk op het paneel. Zie ook de backlight bleeding uitleg in deze post van mij
Ik zit nu trouwens op een 23" ips scherm en deze heeft 0 glow en 0 bleed, perfect scherm (Asus MX239)!
PS5 DE, PS4 Pro, PS3 SS, PS VIta Slim PSN: BSGathena
Heb hem 2 weken geleden besteld maar nog altijd niet binnen.
Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 00:00:
Weet iemand hoe je de FPS Counter uit zet? Heb em aangezet, maar krijg em niet meer uit.

[ Voor 17% gewijzigd door SmokingCrop op 14-11-2015 00:10 ]
Ik heb hem (PG279Q) vandaag besteld bij cd-crom-land daar hebben ze volgens hun website meer dan 10 stuks op voorraad, ze leveren ook aan België en ik hem heb normaal dinsdag.Maffie500 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 23:18:
Toch altijd raar dat hardware sneller in Nederland dan in België beschikbaar is.
Heb hem 2 weken geleden besteld maar nog altijd niet binnen.
Ik heb er ook een pixel garantie op genomen, zei controleren hem dan op defecten en dan ben ik zeker dat hij in orde is en moest er backlight bleed zijn of iets niet naar wens zijn binnen 3 maand. Mag ik heb terug zenden en krijg ik een nieuwe, ze vergoeden dan de verzenkosten. Maar je betaald er wel 50 euro voor, maar op dat bedrag vind ik het wel mooi mee genomen.
Asus heeft zelf meestal al pixelgarantie, en gratis verzendkostenNetworkFreak schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 23:59:
[...]
Ik heb hem (PG279Q) vandaag besteld bij cd-crom-land daar hebben ze volgens hun website meer dan 10 stuks op voorraad, ze leveren ook aan België en ik hem heb normaal dinsdag.
Ik heb er ook een pixel garantie op genomen, zei controleren hem dan op defecten en dan ben ik zeker dat hij in orde is en moest er backlight bleed zijn of iets niet naar wens zijn binnen 3 maand. Mag ik heb terug zenden en krijg ik een nieuwe, ze vergoeden dan de verzenkosten. Maar je betaald er wel 50 euro voor, maar op dat bedrag vind ik het wel mooi mee genomen.
Dat wel maar als hij met een defect toekomt moet je hem nog terug sturen. Nu is er toch enige kans dat hij al gecontroleerd is en je een goed monitor verzonden krijgt.ManIkWeet schreef op maandag 16 november 2015 @ 02:32:
[...]
Asus heeft zelf meestal al pixelgarantie, en gratis verzendkosten
De meeste shops die hem aanbieden via Tweakers staat de levering op 12 dagen.SmokingCrop schreef op maandag 16 november 2015 @ 20:15:
Iemand nog recent nieuws over beschikbaarheid @ Tones of andere shops? Of moet ik alweer een mailtje doen
Volgens mij gaat het nog lang duren voor dat deze monitor beschikbaar is in België.
Vorige week zeiden ze eind deze week, ik ga nog maar eens een mailtje sturenMaffie500 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 10:13:
[...]
De meeste shops die hem aanbieden via Tweakers staat de levering op 12 dagen.
Volgens mij gaat het nog lang duren voor dat deze monitor beschikbaar is in België.
edit: mailtje verzonden naar tones
[ Voor 4% gewijzigd door SmokingCrop op 17-11-2015 10:16 ]
De muis voelt in-direkt aan bij 100/120/144 hz of je v-sync aan hebt staan. Ik vind dit een groot nadeel van een 144hz monitor, dat niemand dat nog heeft opgemerkt.
omgMaffie500 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 13:26:
Net naar Tones gebeld ten vroegste komen ze bij de leverancier binnen op 30/11. Dus nog langer wachten.

Hopelijk omdat ze de slechte batches er proberen uit te doen?
Um, dan is er eerder iets mis met een instelling / muis / something dan met die 120/144 hz monitor (of had je mss een faulty model met zeer hoge input lag?).RoaDHouse schreef op woensdag 18 november 2015 @ 00:40:
Is het nog niemand opgvallen dat je muis totaal anders reageert op een 120/144 hz monitor.
De muis voelt in-direkt aan bij 100/120/144 hz of je v-sync aan hebt staan. Ik vind dit een groot nadeel van een 144hz monitor, dat niemand dat nog heeft opgemerkt.
Een van de voordelen is het net omgekeerde van wat je tegengekomen bent.
[ Voor 60% gewijzigd door SmokingCrop op 18-11-2015 01:40 ]
Verwijderd
Bij tones staat hij voor 849€ met gratis verzendkosten.
It better be a good one xD
Zoals Maffie al zei, hij is goedkoper in tones.be en die hebben ook winkels in die buurten (Mechelen, Heist op den berg, herentals) naargelang waar je woont.Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2015 @ 14:30:
Ik ga vanavond in de Alternate Wilrijk (België) m'n Rog Swift PG279Q bestellen. Ik ben eens benieuwd wat de levertermijn wordt.. Indien te lang, misschien toch eens overwegen om via een webshop te bestellen. Hopelijk trek ik een goed Lotterij ticketje!! Wish me luck
[ Voor 74% gewijzigd door SmokingCrop op 18-11-2015 17:04 ]
Verwijderd
Levertijd is 2-3 weken, maar aangezien de i7 6700k ook nog niet binnen was, met dezelfde levertijd, is het wachten iets minder zuur.
Van zodra ik m'n nieuwe PC en de PG279Q heb laat ik jullie m'n ervaringen/bevindingen weten.
asus rog swift pg348q http://www.cnet.com/products/asus-rog-swift-pg348q/
Alleen ik kan nergens een release date vinden. Iemand hier enig idee wanneer dit scherm te bestellen zal zijn? Sowieso mijn budget is 2000 euro, dus hopelijk voor dat bedrag kan ik hem wel krijgen (liefst uiteraard voor minder)
-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --
Ik zit er ook op te wachten. De release datum was rond december/januari de laatste keer dat Asus er wat over zei. Je moet er snel bij zijn denk ik, want het zal wel slecht verkrijgbaar zijn net zoals de andere Swifts.Xtr3me4me schreef op zondag 22 november 2015 @ 14:56:
Alleen ik kan nergens een release date vinden. Iemand hier enig idee wanneer dit scherm te bestellen zal zijn? Sowieso mijn budget is 2000 euro, dus hopelijk voor dat bedrag kan ik hem wel krijgen (liefst uiteraard voor minder)
De prijs zal rond de 1300 zitten gok ik, al ben ik bang dat het nog hoger word
De Acer Z34 is geen optie voor mij, maar misschien voor jou een goed alternatief?
Zodra ik wat weet over de monitor, zal ik het hier posten.
Steam/XBL: Avioto
Nee wil echt perse voor de asus gaan. 100hz en IPS en g-sync is perfect voor mij en daarbij vind ik hem mega vet eruit zien!Avioto schreef op zondag 22 november 2015 @ 15:16:
[...]
Ik zit er ook op te wachten. De release datum was rond december/januari de laatste keer dat Asus er wat over zei. Je moet er snel bij zijn denk ik, want het zal wel slecht verkrijgbaar zijn net zoals de andere Swifts.
De prijs zal rond de 1300 zitten gok ik, al ben ik bang dat het nog hoger word![]()
De Acer Z34 is geen optie voor mij, maar misschien voor jou een goed alternatief?
Zodra ik wat weet over de monitor, zal ik het hier posten.
Ik ga meerdere sites in de gaten houden voor release date.
Zit nu met een 60hz 1080p tv van sony. Weliswaar 15ms voor tv, maar krijg mega koppijn en wil me meer richting 21:9 gaan
Is er een specifieke reden waarom je per se de Asus wilt?Xtr3me4me schreef op zondag 22 november 2015 @ 16:16:
[...]
Nee wil echt perse voor de asus gaan. 100hz en IPS en g-sync is perfect voor mij en daarbij vind ik hem mega vet eruit zien!
Ik ga meerdere sites in de gaten houden voor release date.
Zit nu met een 60hz 1080p tv van sony. Weliswaar 15ms voor tv, maar krijg mega koppijn en wil me meer richting 21:9 gaan
Vziw gebruikt de acer exact hetzelfde LG paneel.
Ik heb wel pixel garantie afgesloten en de eerste week heb ik geen issues ontdekt (behalve irritante oranje glow) maar ik heb ook geen zin om hem terug te brengen, hij is niet meer op voorraad en zit ik weer x weken zonder monitor
Nee is 75hzAvioto schreef op zondag 22 november 2015 @ 16:33:
De Acer heeft ook IPS, G-Sync en 100hz als ik het goed begrijp.
Niet alleen de functies maar ook het design vind ik heel erg vet!Wolf schreef op zondag 22 november 2015 @ 16:32:
[...]
Is er een specifieke reden waarom je per se de Asus wilt?
Vziw gebruikt de acer exact hetzelfde LG paneel.
Is dat die van 1300€? Met g-sync?
Zeker, ik heb em!
Ahhh vertel, hoe bevalt ie? Jij hebt ook de gtx 980ti toch? Hoe lopen de games erop?
Vloeiend? En tearing enz..geen last van? Kun je eens een foto plaatsen van je scherm met diablo 3 open?
Voila, hij is klikbaar.Xtr3me4me schreef op zondag 22 november 2015 @ 16:49:
[...]
Ahhh vertel, hoe bevalt ie? Jij hebt ook de gtx 980ti toch? Hoe lopen de games erop?
Vloeiend? En tearing enz..geen last van? Kun je eens een foto plaatsen van je scherm met diablo 3 open?

Nergens meer tearing en absoluut vloeiend.
Zelfs Fallout 4 blijft netjes boven de 80fps op deze resolutie op 1 980Ti. Met AA zakt dat terug naar min 50. Als er andere games zijn die je getest zou willen moet je dat even zeggen.
Kan je het spel fallout eens opzetten en foto van maken? Aangezien ik dat spel nu speel.Wolf schreef op zondag 22 november 2015 @ 16:58:
[...]
Voila, hij is klikbaar.
[afbeelding]
Nergens meer tearing en absoluut vloeiend.
Zelfs Fallout 4 blijft netjes boven de 80fps op deze resolutie op 1 980Ti. Met AA zakt dat terug naar min 50. Als er andere games zijn die je getest zou willen moet je dat even zeggen.
Heb je geen last van spellen die 21:9 niet goed weergeven? Zoals fps spellen a la call of duty of battlefield?
Xtr3me4me schreef op zondag 22 november 2015 @ 17:30:
[...]
Kan je het spel fallout eens opzetten en foto van maken? Aangezien ik dat spel nu speel.
Heb je geen last van spellen die 21:9 niet goed weergeven? Zoals fps spellen a la call of duty of battlefield?

Soms werkt 21:9 niet 100% goed maar meestal niet storend. Anders is er altijd nog Flawless Widescreen (en die werkt voor bijna alle COD spellen
In het menu van D3 bijvoorbeeld zie je dat het decor niet breed genoeg is en daar valt een stukje van weg. Jammer, maar ingame merk je daar niks van.
Wel super vet! Hhmmm moet eens goed nadenken over wat ik wil. Lastig aangezien ik in 1 keer een goede koop wil.Wolf schreef op zondag 22 november 2015 @ 18:00:
[...]
[afbeelding]
Soms werkt 21:9 niet 100% goed maar meestal niet storend. Anders is er altijd nog Flawless Widescreen (en die werkt voor bijna alle COD spellen).
In het menu van D3 bijvoorbeeld zie je dat het decor niet breed genoeg is en daar valt een stukje van weg. Jammer, maar ingame merk je daar niks van.
Lastige is vind ik dat 4k nog even iets te vind. Bedoel zie je in game zooooveeeeel verschil ten opzichte van 1080p en 4k? Bedoel daarmee games dan.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Geloof mij, dat verschil zie je heel duidelijk. Er is zoveel meer immersie met deze resolutie dan op 1080p!Xtr3me4me schreef op zondag 22 november 2015 @ 18:21:
[...]
Wel super vet! Hhmmm moet eens goed nadenken over wat ik wil. Lastig aangezien ik in 1 keer een goede koop wil.
Lastige is vind ik dat 4k nog even iets te vind. Bedoel zie je in game zooooveeeeel verschil ten opzichte van 1080p en 4k? Bedoel daarmee games dan.
Voeg daar de stottervrije 100Hz met IPS aan toe en je hebt een fantastisch scherm.
Is wel zo dat de Asus iets meer features zal hebben heb ik begrepen (zoals ULMB) maar ik weet niet in hoeverre je dat nodig hebt.
Samenvatting van de afgelopen twee weken: Wauw! Gisteren deed G-Sync het even niet(na Windows reboot wel weer gelukkig) en damn dan pas merk je pas de toegevoegde waarde ervan
Daarom hopelijk snel reparatie/vervangend product want nu verder in Fallout op een 25 inch scherm zonder G-Sync
Je merkt wel dat G-Sync actief is, want het lijkt allemaal net wat vloeiender te bewegen. Echter, niet in alle games neemt het 'stotters' weg. Zo blijf ik in games als Lords of The Fallen, Arkham Knight en Fallout 4 last hebben van gestotter hier en daar, maar goed dat zijn ook niet de meest geoptimaliseerde games. Gelukkig is het in games als Battlefront, GTA V en Mad Max fan-tas-tisch!
Wel even een klein vraagje over de setup van G-Sync: hebben jullie in het configuratiescherm van Nvidia Vsync 'aan' of 'uit' staan? En merken jullie af en toe ook wel eens dat G-Sync actief is in Windows? Soms merk ik dat mijn muis héél even wil haperen als ik in Spotnet zit o.i.d. Ik zie dan ook op het display van MSI Afterburner dat er op dat moment frames worden gedetecteerd.
Anyhow, verder ben ik erg tevreden!
Irritant! Succes ermee, hopelijk krijg je een nieuwe.Melkaz schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 21:17:
R.I.P. Asus ROG Swift PG279Q! Hij gaat terug vanwege de dode/stuck pixel
Ik ken niemand meer die nog in 3D gamed. Persoonlijk zit ik meer te wachten op VR.Yonix schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 21:27:
Sinds afgelopen zaterdag de gelukkige eigenaar van een Asus Republic Of Gamers Swift PG278Q en wat een scherm!Naast de upgrade van 1080p naar 1440p en 24'' naar 27'' is het meest indrukwekkende natuurlijk de G-Sync-functie. Helaas heb ik zo even niet een Nvidia 3D Vision-setje liggen, dus de 3D-functionaliteit neem ik voor lief.
Dit zijn dan waarschijnlijk framedrops die je ziet. Valt mij in Fallout 4 ook op, daar kan het scherm helaas niks aan doen.Yonix schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 21:27:
Je merkt wel dat G-Sync actief is, want het lijkt allemaal net wat vloeiender te bewegen. Echter, niet in alle games neemt het 'stotters' weg. Zo blijf ik in games als Lords of The Fallen, Arkham Knight en Fallout 4 last hebben van gestotter hier en daar, maar goed dat zijn ook niet de meest geoptimaliseerde games. Gelukkig is het in games als Battlefront, GTA V en Mad Max fan-tas-tisch!
Ik heb overal (control panel, ingame) Vsync uit staan, werkt perfect! Een Nvidia driver die een tijd geleden uitkwam zorgde ervoor dat G-Sync altijd aan staat, dus ook in Windows. Volgens mij was het toen vooral de bedoeling om er voor te zorgen dat games die in windowed mode draaien ook met G-Sync werken.Yonix schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 21:27:
Wel even een klein vraagje over de setup van G-Sync: hebben jullie in het configuratiescherm van Nvidia Vsync 'aan' of 'uit' staan? En merken jullie af en toe ook wel eens dat G-Sync actief is in Windows? Soms merk ik dat mijn muis héél even wil haperen als ik in Spotnet zit o.i.d. Ik zie dan ook op het display van MSI Afterburner dat er op dat moment frames worden gedetecteerd.
Eizo heeft een goede service maar is vreselijk duur.Deathchant schreef op zondag 22 november 2015 @ 19:33:
Ik ben benieuwd of de Eizo Foris 2735 (die pas in januari uitkomt tegen 1099 adviesprijs) zich gaat verhouden tegenover deze asus...Hij lijkt geen gsync te hebben, maar het schijnt een dijk van een monitor te gaan worden...
[ Voor 36% gewijzigd door RoaDHouse op 25-11-2015 03:41 ]
Bij mij staat Vsync ook uit en G-Sync aan in zowel fullscreen als windowed, echter als ik dan in Spotnet aan het scrollen ben blijf ik last hebben van haperingen. MSI Afterburner registreert op dat moment ook gewoon FPS (D3D9) en zodra de FPS onder de 30 komt begint hij te haperen. Zet ik G-Sync uit, dan is er niets aan de hand. Het is sowieso raar waarom er in een programma als Spotnet frames worden gerenderd.Avioto schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 22:14:
[...]
Ik heb overal (control panel, ingame) Vsync uit staan, werkt perfect! Een Nvidia driver die een tijd geleden uitkwam zorgde ervoor dat G-Sync altijd aan staat, dus ook in Windows. Volgens mij was het toen vooral de bedoeling om er voor te zorgen dat games die in windowed mode draaien ook met G-Sync werken.
Surfen, browsen en werken in Windows 10 (Pro.) gaat verder zonder problemen en haperingen.
Avioto schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 22:14:
[...]
Ik heb overal (control panel, ingame) Vsync uit staan, werkt perfect! Een Nvidia driver die een tijd geleden uitkwam zorgde ervoor dat G-Sync altijd aan staat, dus ook in Windows. Volgens mij was het toen vooral de bedoeling om er voor te zorgen dat games die in windowed mode draaien ook met G-Sync werken.
V- sync zorgt er op dit moment voor dat je framerate wordt begrenst op de maximale refresh van je monitor. Als je v-sync uit zet werkt g-sync wel, maar zodra je fps hoger is dan je max refresh gaat g-sync uit en krijg je weer tearing.Yonix schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 21:27:
Anyhow, verder ben ik erg tevreden!
Ik zou je dus ten alle tijden aanraden om v-sync aan te forceren in alle games. Anders loop je het risico dat je framerate uit je monitor range loopt en je de voordelen van g-sync kwijt raakt.
En op welke refreshrate is dat dan? 120Hz of 144Hz? Bij mij staat alles nu op 120Hz ingesteld.Wolf schreef op woensdag 25 november 2015 @ 05:41:
[...]
[...]
V- sync zorgt er op dit moment voor dat je framerate wordt begrenst op de maximale refresh van je monitor. Als je v-sync uit zet werkt g-sync wel, maar zodra je fps hoger is dan je max refresh gaat g-sync uit en krijg je weer tearing.
Ik zou je dus ten alle tijden aanraden om v-sync aan te forceren in alle games. Anders loop je het risico dat je framerate uit je monitor range loopt en je de voordelen van g-sync kwijt raakt.
Je ingestelde refresh rate natuurlijk. In jouw geval 120hz.Yonix schreef op woensdag 25 november 2015 @ 05:43:
[...]
En op welke refreshrate is dat dan? 120Hz of 144Hz? Bij mij staat alles nu op 120Hz ingesteld.
Als je g-sync aan zet voor alleen full screen apps gaat dat probleem weg. Hij staat bij jou waarschijnlijk op zowel Windowed als fullscreen en dan gaat je monitor op de background refresh van Spotnet wachten. Dan kan je monitor wachten tot die een ons weegt want die refresht alleen als het nodig is.Yonix schreef op woensdag 25 november 2015 @ 05:41:
[...]
Bij mij staat Vsync ook uit en G-Sync aan in zowel fullscreen als windowed, echter als ik dan in Spotnet aan het scrollen ben blijf ik last hebben van haperingen. MSI Afterburner registreert op dat moment ook gewoon FPS (D3D9) en zodra de FPS onder de 30 komt begint hij te haperen. Zet ik G-Sync uit, dan is er niets aan de hand. Het is sowieso raar waarom er in een programma als Spotnet frames worden gerenderd.![]()
Surfen, browsen en werken in Windows 10 (Pro.) gaat verder zonder problemen en haperingen.
Klopt, maar als ik G-Sync enkel op Fullscreen zet, dan is het probleem er nog.Wolf schreef op woensdag 25 november 2015 @ 05:48:
[...]
Je ingestelde refresh rate natuurlijk. In jouw geval 120hz.
[...]
Als je g-sync aan zet voor alleen full screen apps gaat dat probleem weg. Hij staat bij jou waarschijnlijk op zowel Windowed als fullscreen en dan gaat je monitor op de background refresh van Spotnet wachten. Dan kan je monitor wachten tot die een ons weegt want die refresht alleen als het nodig is.
En wat betreft de refreshrate bedoelde ik eigenlijk: wat is het beste? 120Hz of 144Hz?
Apart, ik had datzelfde issue niet met spotnet. Daar weet ik dan zo snel even geen antwoord op te geven. Ik zal daar thuis even induiken.Yonix schreef op woensdag 25 november 2015 @ 05:54:
[...]
Klopt, maar als ik G-Sync enkel op Fullscreen zet, dan is het probleem er nog.
En wat betreft de refreshrate bedoelde ik eigenlijk: wat is het beste? 120Hz of 144Hz?
Ik zou hem persoonlijk altijd op de hoogst mogelijke refresh zetten, tenzij je vindt dat je PC te veel warmte genereert/energie slurpt.
Je moet namelijk wel rekenen dat op 144Hz je pc harder moet werken. Ook is het zo dat het verschil tussen 144Hz en 120Hz optisch niet zo groot is. Of de hogere power state bug op 144Hz in maxwell al gefixt is weet ik even niet uit mijn hoofd.
Maar absoluut gesproken maakt het allemaal vrij weinig uit. Ik zou hem lekker op 144Hz zetten.
Wat ik doe is ingame zet ik hem op 144hz maar in windows heb ik hem op 120hz staan. Dit omdat als je in wondows op 144hz draait dan blijft je kaart op 885 draaien terwijl op 120 gaat die terug naar 135.Wolf schreef op woensdag 25 november 2015 @ 07:40:
[...]
Apart, ik had datzelfde issue niet met spotnet. Daar weet ik dan zo snel even geen antwoord op te geven. Ik zal daar thuis even induiken.
Ik zou hem persoonlijk altijd op de hoogst mogelijke refresh zetten, tenzij je vindt dat je PC te veel warmte genereert/energie slurpt.
Je moet namelijk wel rekenen dat op 144Hz je pc harder moet werken. Ook is het zo dat het verschil tussen 144Hz en 120Hz optisch niet zo groot is. Of de hogere power state bug op 144Hz in maxwell al gefixt is weet ik even niet uit mijn hoofd.
Maar absoluut gesproken maakt het allemaal vrij weinig uit. Ik zou hem lekker op 144Hz zetten.
Dat scheelt veel stroomgebruik.
nieuws: Nvidia werkt aan oplossing voor hoog idle-verbruik bij hoge verversin...
Ah, dat is dus nog niet gefixt?beebie121 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 09:11:
[...]
Wat ik doe is ingame zet ik hem op 144hz maar in windows heb ik hem op 120hz staan. Dit omdat als je in wondows op 144hz draait dan blijft je kaart op 885 draaien terwijl op 120 gaat die terug naar 135.
Dat scheelt veel stroomgebruik.
nieuws: Nvidia werkt aan oplossing voor hoog idle-verbruik bij hoge verversin...
Tja dan moet je je afvragen hoe ernstig je het vindt dat je pc idle 40-50w meer verbruikt.
Maar het lijkt me simpel, in windows zie je het verschil tussen 120Hz en 144Hz al helemaal niet dus de oplossing van beebie121 is ideaal.
Dat is mijn ervaring totaal nietWolf schreef op woensdag 25 november 2015 @ 05:41:
V- sync zorgt er op dit moment voor dat je framerate wordt begrenst op de maximale refresh van je monitor. Als je v-sync uit zet werkt g-sync wel, maar zodra je fps hoger is dan je max refresh gaat g-sync uit en krijg je weer tearing.
Hier doet de kaart 912MHz/3649MHz op 144Hz. Nu is de kaart wel voorzien van een OC, maar dit lijkt mij toch niet helemaal de bedoeling.Wolf schreef op woensdag 25 november 2015 @ 09:21:
[...]
Ah, dat is dus nog niet gefixt?
Tja dan moet je je afvragen hoe ernstig je het vindt dat je pc idle 40-50w meer verbruikt.
Maar het lijkt me simpel, in windows zie je het verschil tussen 120Hz en 144Hz al helemaal niet dus de oplossing van beebie121 is ideaal.
120Hz:

144Hz:

Maar is dat hogere verbruik echt zo slecht voor je GPU/bankrekening?
Alvast bedankt voor alle informatie beste Tweakers! Deze techniek is vrij nieuw voor mij, dus alle informatie en hulp wordt enorm op prijs gesteld!
Dat vind ik lastig te geloven. Los van het feit dat ik alles met v-sync aan force en geen input lag heb, is het ook niet hoe het werkt volgens NVidia:Avioto schreef op woensdag 25 november 2015 @ 09:28:
[...]
Dat is mijn ervaring totaal nietDe framerate komt nooit boven de refresh rate uit, alsof er een cap is. En dat is met Vsync uit. Niet dat ik vaak 165 fps haal
Met VSync aan heb ik vaak last van input lag, vooral in shooters als BF4.
BronFor enthusiasts, we’ve included a new advanced control option that enables G-SYNC to be disabled when the frame rate of a game exceeds the maximum refresh rate of the G-SYNC monitor. For instance, if your frame rate can reach 250 on a 144Hz monitor, the new option will disable G-SYNC once you exceed 144 frames per second. Doing so will disable G-SYNCs goodness and reintroduce tearing, which G-SYNC eliminates, but it will improve input latency ever so slightly in games that require lighting fast reactions.
To use this new mode, set “Vertical sync” to “Off” on a global or per-game basis in the “Manage 3D settings” section of the NVIDIA Control Panel. When your frame rate exceeds your monitor’s rated G-SYNC refresh rate, for example 144Hz, G-SYNC will be disabled.
De v-sync optie zorgt alleen maar voor input lag als je monitor geen g-sync ondersteunt.
[ Voor 3% gewijzigd door Blaat op 25-11-2015 09:49 ]
Ik kan hier trouwens geen definitief antwoord op vinden. Op de FAQ pagina van Nvidia staat het niet en op de verschillende fora geven mensen tegenstrijdige antwoorden.
Dit stukje uit je quote: "Doing so will disable G-SYNCs goodness and reintroduce tearing, which G-SYNC eliminates, but it will improve input latency ever so slightly in games that require lighting fast reactions." Het suggereert juist dat er dus wel input lag is met VSync aan, waarom zou je het anders uit willen zetten?
Klopt bij versie 1 van G-Sync was dat inderdaad zo. Bij de modernere G-Sync monitoren (zoals het NVidia artikel suggereert) werkt het anders. Let vooral op de datum waarop die informatie gepost is.Avioto schreef op woensdag 25 november 2015 @ 10:39:
Dat is dan later veranderd. Toen de originele Swift uitkwam, werd overal aangeraden om VSync uit te zetten. Ik laat het gewoon uit staan, ik stel liever een framerate cap in met Nvidia Inspector of iets dergelijks. Ik merk zeker input lag met Vsync aan.
Ik kan hier trouwens geen definitief antwoord op vinden. Op de FAQ pagina van Nvidia staat het niet en op de verschillende fora geven mensen tegenstrijdige antwoorden.
Dit stukje uit je quote: "Doing so will disable G-SYNCs goodness and reintroduce tearing, which G-SYNC eliminates, but it will improve input latency ever so slightly in games that require lighting fast reactions." Het suggereert juist dat er dus wel input lag is met VSync aan, waarom zou je het anders uit willen zetten?
Ik garandeer je dat G-Sync en V-Sync tegelijk aanzetten niet voor input lag zorgt. Als je wel input lag hebt kan dat alleen maar omdat G-Sync bij jou om een of andere vage reden niet werkt.
Wat de FAQ namelijk wel zegt is dit:
Dat betekent dat zodra G-Sync aan gaat alle input lag weg zou moeten zijn. Waar mijn citaat in mijn vorige post op doelt is dat sommige first person shooters zoals quake live bijvoorbeeld baat hebben bij een zo hoog mogelijke unlocked fps omdat je daarmee sneller bepaalde server informatie binnen haalt en verstuurt.Q: What are the benefits of G-SYNC over V-SYNC?
A: With V-Sync, the GPU and display are synchronized to the vertical blanking interval where the GPU sends rendered frames to the display on a fixed cadence (60 times per second at 60Hz display refresh). There are two issues for gamers when using V-Sync:
Stuttering since the GPU might render frames at rates other than once every 1/60 sec
Input response is fixed and limited to 1/60 sec
G-SYNC addresses these issues since the display accepts frames as soon as the GPU has rendered them which delivers smoother game play and maximizes input response.
Dit heeft op geen enkele manier iets te maken met mouse-lag of input lag maar alles met server synchronisatie.
Lees mijn citaat maar goed:
Dit is alles, maar dan ook echt alles wat de feature V-Sync toevoegt als G-Sync aanstaat.For enthusiasts, we’ve included a new advanced control option that enables G-SYNC to be disabled when the frame rate of a game exceeds the maximum refresh rate of the G-SYNC monitor.
[ Voor 6% gewijzigd door Blaat op 25-11-2015 11:00 ]
Een test van LTT (13 juli dit jaar) geeft aan dat het aan de framerate ligt. Het rode gedeelte is freesync, dus negeer dat:
144fps Vsync uit:
http://i.imgur.com/92kbGpC.jpg
144fps Vsync aan:
http://i.imgur.com/hsHJRKQ.jpg
45fps Vsync uit:
http://i.imgur.com/Zsf0N2h.jpg
45 fps Vsync aan:
http://i.imgur.com/PHdn09f.jpg
Op 45 fps is er wel zeker sprake van input lag.
Hoe meer ik er over lees, hoe verwarrender het word
Je zit hier naar een test met een PG278Q te kijken en die gebruikt nog de oude G-Sync versie. Daar veroorzaakt V-Sync aanzetten idd input lag.Avioto schreef op woensdag 25 november 2015 @ 11:45:
Toch vind ik dat Nvidia hier te weinig duidelijkheid over geeft. In dat stukje geeft Nvidia aan dat G-Sync niet voor input lag zorgt (wat ook klopt neem ik aan), maar ze geven niet aan of dat met VSync aan of uit is. Ze bevestigen nooit dat het Vsync vervangt of aanvult.
Een test van LTT (13 juli dit jaar) geeft aan dat het aan de framerate ligt. Het rode gedeelte is freesync, dus negeer dat:
144fps Vsync uit:
http://i.imgur.com/92kbGpC.jpg
144fps Vsync aan:
http://i.imgur.com/hsHJRKQ.jpg
45fps Vsync uit:
http://i.imgur.com/Zsf0N2h.jpg
45 fps Vsync aan:
http://i.imgur.com/PHdn09f.jpg
Op 45 fps is er wel zeker sprake van input lag.
Hoe meer ik er over lees, hoe verwarrender het word
Bij de geupdate G-Sync module (dus de monitoren die ook HDMI hebben naast DP, zoals de PG279Q) is dat niet het geval.

De info die ze geven is imo hartstikke duidelijk. Bij de oude Swift en Acer XB270 geen V-Sync aanzetten, bij de nieuwe monitors die hierboven genoemd zijn wel.
[ Voor 5% gewijzigd door Blaat op 25-11-2015 11:55 ]
Hoe weet je dan of een monitor de ge-update G-sync heeft? Zelf heb ik namelijk recent de Dell S2716DG besteld, maar geen idee of die over de oude of nieuwe G-sync beschikt.Wolf schreef op woensdag 25 november 2015 @ 11:53:
[...]
Je zit hier naar een test met een PG278Q te kijken en die gebruikt nog de oude G-Sync versie. Daar veroorzaakt V-Sync aanzetten idd input lag.
Bij de geupdate G-Sync module (dus de monitoren die ook HDMI hebben naast DP, zoals de PG279Q) is dat niet het geval.
[afbeelding]
De info die ze geven is imo hartstikke duidelijk. Bij de oude Swift en Acer XB270 geen V-Sync aanzetten, bij de nieuwe monitors die hierboven genoemd zijn wel.
Maar goed, ik snap het nu iets beter. Toch zou ik mensen aanraden om een framerate limiter te gebruiken en Vsync uitzetten. Je hebt alle voordelen van G-Sync (geen input lag of tearing) en een framerate die boven de max refreshrate uitkomt heeft geen enkel nut naar mijn mening.
Precies wat ik zeg.JvdHoudt schreef op woensdag 25 november 2015 @ 12:00:
[...]
Hoe weet je dan of een monitor de ge-update G-sync heeft? Zelf heb ik namelijk recent de Dell S2716DG besteld, maar geen idee of die over de oude of nieuwe G-sync beschikt.
Heeft ie naast DisplayPort ook HDMI? -> nieuwe G-Sync module
Heeft ie geen HDMI? -> oude G-Sync module
Begrijp me niet verkeerd, een framerate limiter werkt prima en als dat jouw oplossing is gewoon doen.Avioto schreef op woensdag 25 november 2015 @ 12:03:
Ik vind het niet duidelijk. Er is onwijs veel veranderd de afgelopen 2 jaar met driver updates en de informatie van Nvidia is niet up to date.
Maar goed, ik snap het nu iets beter. Toch zou ik mensen aanraden om een framerate limiter te gebruiken en Vsync uitzetten. Je hebt alle voordelen van G-Sync (geen input lag of tearing) en een framerate die boven de max refreshrate uitkomt heeft geen enkel nut naar mijn mening.
Maar dit heeft niks te maken met driver updates.
De nieuwere monitors hebben domweg een modernere snellere G-Sync module die de bovengenoemde feature toevoegt (dus G-Sync uit boven de refresh rate) en voor een HDMI input zorgt.
De oude G-Sync module in de PG278Q moest zelfs overgeclockt worden om 144Hz te halen, een van de grootste oorzaken van uitval onder de monitor. De scaler raakte daardoor namelijk domweg oververhit. Bij de nieuwe module is daar als het goed is geen sprake meer van.
[ Voor 57% gewijzigd door Blaat op 25-11-2015 12:07 ]
Oeps sorry Wolf, ik zit helemaal niet op te letten. Stond inderdaad in je reactie. De Dell S2716DG heeft zowel DP als HDMI dus dat is goed danWolf schreef op woensdag 25 november 2015 @ 12:03:
[...]
Precies wat ik zeg.
Heeft ie naast DisplayPort ook HDMI? -> nieuwe G-Sync module
Heeft ie geen HDMI? -> oude G-Sync module
Het is dan alsof je continu een lichte game (minecraft etc) aan het spelen bent qua energieverbruik.Yonix schreef op woensdag 25 november 2015 @ 09:32:
Maar is dat hogere verbruik echt zo slecht voor je GPU/bankrekening?
PcPer heeft er onlangs een artikel over geschreven en getest:
http://www.pcper.com/news...h-Rates-using-ASUS-PG279Q
Je kijkt al snel tegen een 50+W extra verbruik, dat kan tellen als je pc lang aanstaat.
[ Voor 12% gewijzigd door SmokingCrop op 25-11-2015 12:16 ]
Dan toch maar even terug naar 120Hz.SmokingCrop schreef op woensdag 25 november 2015 @ 12:12:
[...]
Het is dan alsof je continu een lichte game (minecraft etc) aan het spelen bent qua energieverbruik.
PcPer heeft er onlangs een artikel over geschreven en getest:
http://www.pcper.com/news...h-Rates-using-ASUS-PG279Q
Je kijkt al snel tegen een 50+W extra verbruik, dat kan tellen als je pc lang aanstaat.
Je kan geloof ik instellen dat hij automatisch naar 144Hz gaat bij games en 120Hz bij desktop.
Is inderdaad mogelijk via de NVidia control panel. Daar kan je voor 3D toepassingen een andere refresh rate forceren dan dat je op je desktop in hebt gesteld.SmokingCrop schreef op woensdag 25 november 2015 @ 12:19:
[...]
Je kan geloof ik instellen dat hij automatisch naar 144Hz gaat bij games en 120Hz bij desktop.
Op zich een prima tijdelijke oplossing.
Zo en nu moet ik misschien even stoppen met dit topic onderspammen.
De PG279Q moet ook overclockt worden om 165hz te halen, of heeft dat niks met G-Sync te maken?Wolf schreef op woensdag 25 november 2015 @ 12:03:
De oude G-Sync module in de PG278Q moest zelfs overgeclockt worden om 144Hz te halen, een van de grootste oorzaken van uitval onder de monitor. De scaler raakte daardoor namelijk domweg oververhit. Bij de nieuwe module is daar als het goed is geen sprake meer van.
Zolang je geen onzin uitkraamt, spam lekker verderWolf schreef op woensdag 25 november 2015 @ 12:30:
Zo en nu moet ik misschien even stoppen met dit topic onderspammen.![]()
Nou bij de PG279Q moet het IPS-paneel overgeclockt worden om 165Hz te halen (het paneel wordt vanuit de fabriek geleverd met een 144Hz spec).Avioto schreef op woensdag 25 november 2015 @ 12:38:
[...]
De PG279Q moet ook overclockt worden om 165hz te halen, of heeft dat niks met G-Sync te maken?
[...]
Zolang je geen onzin uitkraamt, spam lekker verder
Dat is net even wat anders dan bij de oude Swift omdat de G-Sync module van de PG278Q op standaard clocksnelheid de ruwe data throughput van 2560x1440 op 144Hz niet aan kon, terwijl het TN-paneel zelf daar geen moeite mee had.
Voor zover ik weet is dat bij de PG279Q niet nodig omdat de nieuwe G-Sync module op standaard snelheid minstens zoveel data aankan als de DP1.2 standaard (waarvan 165Hz op 2560x1440 bijna de uiterste grenswaarde is).
Edit: Ik heb het even opgezocht, DP1.2 is 17.28 Gbit/s, wat neerkomt op 720Mpixel/s uitgaande van 8-bit per kleurkanaal. 2560x1440 x 165 = 608Mpixel/s. Je hebt altijd wat overhead nodig (en misschien wat synchronisatie data, ik weet niet exact hoe het DP protocol werkt) dus je zoekt met deze monitor wel de grens van de standaard op.
[ Voor 20% gewijzigd door Blaat op 25-11-2015 13:20 ]
Weer uitgesteld nu naar 8 december.SmokingCrop schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 10:13:
[...]
Vorige week zeiden ze eind deze week, ik ga nog maar eens een mailtje sturen
edit: mailtje verzonden naar tones
Vraag 1: Wie weet een winkel waar deze (en eventueel concurrerende) monitors tentoongesteld worden? Zelf al in Utrecht wezen kijken, niet kunnen vinden helaas.
Ik zit mij hier nu zo lang op stuk te kijken dat ik nu zelf door de bomen het bos niet meer zie. Zeker als ik me in het niveau meng van technische details waar jullie pro's tot treden
Vraag 2: Wat is nu een goed alternatief die net een maatje groter is > met ook meer dan 60 hertz, g-sync en een goed gamepaneel? (eventueel curved-wide, niet noodzakelijk). Ik vind dan deze:
pricewatch: Acer Predator Z35 Rood, Zwart
Maar ik lees dat deze standaard 75 hertz is, maar met een OC 100 hertz? Is dit niet schadelijk of iets dergelijks? Wil er voor dit geld wel lang mee door Ik ben in de war met de voorganger (X34), deze zou 144 hz moeten hebben.
specs I7 skylake, zotac amp extreme 980 GTX TI
[ Voor 3% gewijzigd door Fiddle op 26-11-2015 12:41 ]
Asus ROG Strix X570-E Gaming, AMD Ryzen 7 5800X, NZXT Kraken X63, Zotac Gaming GeForce RTX 3080 Trinity OC, G.Skill Trident Z RGB, 2x Samsung 980 Pro 1TB, Fractal Design Define R6 USB-C, be quiet! Straight Power 11 750W
Sommige webwinkels hebben ook een winkel staan zoals Alternate of Informatique.Fiddle schreef op donderdag 26 november 2015 @ 12:36:
Nu overwegen wij de ROG Swift pg279Q aan te schaffen, echter zou ik deze toch eerst eens willen zien in het echt (met wat gameplay) voordat we hier 2x 800,- aan uitgeven.
Vraag 1: Wie weet een winkel waar deze (en eventueel concurrerende) monitors tentoongesteld worden? Zelf al in Utrecht wezen kijken, niet kunnen vinden helaas.
Ik zit mij hier nu zo lang op stuk te kijken dat ik nu zelf door de bomen het bos niet meer zie. Zeker als ik me in het niveau meng van technische details waar jullie pro's tot treden
Vraag 2: Wat is nu een goed alternatief die net een maatje groter is > met ook meer dan 60 hertz, g-sync en een goed gamepaneel? (eventueel curved-wide, niet noodzakelijk). Ik vind dan deze:
Maar ik lees dat deze standaard 75 hertz is, maar met een OC 100 hertz? Is dit niet schadelijk of iets dergelijks? Wil er voor dit geld wel lang mee door Ik ben in de war met de voorganger (X34), deze zou 144 hz moeten hebben.
Gaat je niet lukken. De voorraden bij webwinkels zijn al erg karig dus je gaat nergens een toko vinden die er 1 tentoongesteld heeft staan. Misschien de oude modellen (Asus PG278Q en Acer XB270HU) maar zeker niet de nieuwe generatie.Fiddle schreef op donderdag 26 november 2015 @ 12:36:
Nu overwegen wij de ROG Swift pg279Q aan te schaffen, echter zou ik deze toch eerst eens willen zien in het echt (met wat gameplay) voordat we hier 2x 800,- aan uitgeven.
De X34 is niet de voorganger van de Z35 maar een ander type. De X34 is 3440x1440 met een IPS paneel op 100Hz en de Z35 is 2560x1080 met een VA paneel op 200Hz.Vraag 2: Wat is nu een goed alternatief die net een maatje groter is > met ook meer dan 60 hertz, g-sync en een goed gamepaneel? (eventueel curved-wide, niet noodzakelijk). Ik vind dan deze:
Beiden zijn overgeclockt en nee, dat kan geen kwaad. Het enige probleem wat dat geeft is dat je de traagheid van de pixels moet compenseren met overdrive voltages. Dit is absoluut onschadelijk en niet nadelig voor de levensduur van je monitor.
Ik ben zelf voor de X34 gegaan omdat 2560x1080 op 35" wel erg karig is (behoorlijk slechte PPI), de kijkhoeken van IPS beter zijn en 100Hz al meer dan voldoende is. Het verschil tussen 100Hz en 144Hz is maar lastig te zien. Voeg daar aan toe dat 3440x1440 op 100 fps net zo zwaar is als 4k op 60Hz dus je moet een beestenvideokaart hebben om dat te trekken op meer dan dat.
Pff, we mogen al blij zijn als we hem nog dit jaar hebben, heb ik zo de indruk...
Vraag me echt af waarom, zijn ze misschien de grootste fouten van de eerste batches die in Zweden enzo al gereleased waren eruit aan het halen?
Wanneer die effectief verkrijgbaar is, koop je hem online bij een webshop, doe je hem mooi open, test je hem uit en beslis jeFiddle schreef op donderdag 26 november 2015 @ 12:36:
Enige nadeel is dat je dat geld een week niet op je rekening zult hebben staan.
[ Voor 59% gewijzigd door SmokingCrop op 26-11-2015 15:21 ]
SmokingCrop ik zou zeker eens bellen naar Tones.
Ik hou hun website al een tijdje in de gaten en heb de status toch nog nooit zien veranderen. Blijft staan 'verwachten we'.Maffie500 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 18:09:
Net een SMS gekregen van Tones. Hij is onderweg via Bpost.![]()
SmokingCrop ik zou zeker eens bellen naar Tones.