"Het eerste wat je moet leren is om niet te stigmatiseren."
Die uitspraak schoot me even door het hoofd bij het lezen van alle posts in dit topic.
Ik heb even gegoogeld om eens precies aan de weet te komen wat nu eigenlijk een babyboomer is. Volgens Wikipedia is dit een persoon die grofweg tussen 1945 en 1955 is geboren.
Dat waren dus niet mijn ouders en ik begrijp nu uit de definitie dat ik ook net de dans ben ontsprongen.
Dat lucht op!
Wie wil er nu een babyboomer zijn, foei!
/on topic:
Met dank aan NiGeLaTor voor dit topic!
Het is inderdaad heel slecht gesteld met de kennis over ons pensioenstelsel. Ook het begrip omslagstelsel is voor velen onbekend. Helaas is het vak Staatsinrichting niet meer aanwezig als verplicht vak in het onderwijs.
De media bezondigen zich ook aan begripsverwarring: de ene keer noemt men pensioen het door de overheid wettelijk geregelde AOW, de andere keer doelt men op de optelsom van AOW en opgebouwd pensioen, soms doelt men op de individueel opgebouwde "pensioenrechten" via een pensioenfonds.
Verwarring dus.
Eigenlijk zou er een nieuwe naam moeten worden verzonnen: oudedag uitkering.
Waarbij: oudedag uitkering = opgebouwd AOW recht + individueel opgebouwde oudedag uitkering
óf, wat simpeler:
pensioen = wettelijk pensioen (AOW) + individueel pensioen (via een pensioenfonds).
Ergens, gedurende de eerste jaren dat ik geld kreeg voor mijn inspanningen ipv dat ik er voor moest betalen, realiseerde ik mij dat omslagstelsels:
- een zegen is voor de maatschappij, omdat de zwakken worden geholpen door de sterken
- een probleem gaat opleveren als de sterken teveel moeten bijdragen voor die zwakken
Het solidariteitsgevoel gaat dan een draaiing maken van 180 graden.
In deze situatie gaan we langzaam komen, de komende decennia.
Er was een oplossing, zelfs door de politiek bedacht. Een deel van de aardgasbaten zou worden gestopt in een fonds dat kon worden aangesproken als de z.g. vergrijzing zou toeslaan. Dit is zelfs in wet vastgelegd. Maar die wet werd niet uitgevoerd, dus dat potje is op de dag van vandaag leeg. Had de overheid deze wet uitgevoerd, dan was er geen AOW probleem geweest:
Uit Rapport Vergrijzing en Houdbaarheid van 2006:
http://www.google.nl/url?...g2=3vyxR2lno186EBvLihU1yQ
Box 2.1 Misverstanden rond het AOW spaarfonds
Het aflossen van de nationale schuld is één van de mogelijke antwoorden op de uitdaging die de vergrijzing
stelt voor de overheidsfinanciën. De aflossing van de schuld leidt immers tot vrijvallende rentelasten, die
gebruikt kunnen worden voor de opvang van de vergrijzingkosten. Vanuit deze gedachte is in de jaren
negentig het zogenoemde AOW-spaarfonds ingesteld.
Economisch gezien is er geen verschil tussen het aanhouden van vermogen in de vorm van
overheidsobligaties in een fonds of het aflossen van de overheidsschuld met hetzelfde bedrag. Om onnodige
administratieve rompslomp te voorkomen, is er indertijd voor gekozen om de aflossing van de
overheidsschuld ten behoeve van de toekomstige betaalbaarheid van de AOW te boeken op het AOWspaarfonds.
Het AOW-spaarfonds bevat dus geen vermogenstitels, maar is een registratie van een op
specifieke titel afgeloste schuld. Sinds de oprichting van het fonds is 23 miljard euro staatsschuld afgelost uit
naam van het AOW-spaarfonds.
In de huidige situatie kan ten onrechte het beeld ontstaan dat het vergrijzingsprobleem is opgelost, als er
maar voldoende wordt afgedragen aan het AOW-spaarfonds. Dit is echter niet het geval. Voor de
houdbaarheid van de overheidsfinanciën is namelijk de totale ontwikkeling van de uitgaven en ontvangsten
van belang. Zonder extra bezuinigingen betekent een hogere afdracht aan het AOW-spaarfonds simpelweg
een hoger tekort op de rijksbegroting. Op de totale houdbaarheid heeft deze storting geen effect. Het AOW
spaarfonds biedt geen extra ruimte naast of bovenop normale schuldaflossing.
Ik begrijp hieruit dat het geld niet in een potje-met-oormerk-AOW is gegaan, maar gewoon als aflossing van de staatsschuld.
Gemiste kans dus.
Dat wordt ongetwijfeld weer opgelost door ergens weer een belastingverhoging te regelen.
Die AOW gaat flink omlaag, de komende jaren. Is het niet als absolute korting, dan gebeurt het in de vorm van hogere heffing.
Sparen dus!
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.