Diy lucht/water warmtepomp

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-06 19:49
Tijd voor een update, Nog steeds lekker bezig met het proberen aan te sturen van de bldc motors.
Na tijd dood gestaard te hebben op een bepaalde controller chip welke achteraf niet meer ondersteund bleek te zijn. Toch de knoop door gehakt en het hef in eigen handen genomen. Proberen de bldc commutation sequence zelf te gaan regelen op basis van arduino. Heb een breakout board gemaakt voor mijn IGBT module. En een kleine test opstelling gemaakt, de motor draait nu in een open loop wat betekend dat de arduino momenteel gewoon pulst en de motor gewoon dom volgt.
Volgende stap word het inlezen van het BEMF signaal voor het herkennen van de rotor positie.

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/thumb.php?src=cache%2Falbums%2Fwarmtepomp%2F2014-12-20+17.35.11.jpg&size=550&ratio=OAR&save=1

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/thumb.php?src=cache%2Falbums%2Fwarmtepomp%2F2014-12-20+17.35.21.jpg&size=550&ratio=OAR&save=1

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/thumb.php?src=cache%2Falbums%2Fwarmtepomp%2F2014-12-22+11.20.50.jpg&size=550&ratio=OAR&save=1

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/thumb.php?src=cache%2Falbums%2Fwarmtepomp%2F2014-12-22+11.31.55.jpg&size=550&ratio=OAR&save=1

leuk project voor deze vakantie :)

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:57
goed bezig!

zelf blijf ik steken in de plannings-fase. Heb al geruime tijd een Panasonic CU-G123KE staan (R22, 4,8 kW). Hierin zit een 'echte' driefasenmotor, welke dus ook met een frequentieregelaar gestuurd kan worden. Je hoort ook een frequentie-regelaar piep als hij optoert. Platenwisselaar heb ik al wel op 40 bar afgeperst, die kan het hebben, maar nu alles nog even aan elkaar solderen.

Zou je ook eens wat grafieken en stats kunnen posten van de afgelopen tijd? Nu is het natuurlijk super warmtepomp-weer met deze temperatuur. pas meldde je dat je nog geen gas had gebruikt, maar dan wel de houtkachel aan zeker?

Is jouw besturings- en loggin-software ook ergens gepubliceerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
Warmtepomp heeft afgelopen maand niet veel gedraaid, het vermogen dat hij nog afgaf kwam veel al niet boven de twee kW. Dat in combinatie met lage buiten temperatuur kon de pomp het gewoon weg niet bij benen en kwam de temperatuur te vaak onder het aangename.
Temperaturen deden ook een beetje raar in het koelgas circuit. Na geconstateerd te hebben dat er waarschijnlijk te weinig gas in zat. Besloten om de boel wat te wijzigen. Standaard zit er een low side service valve in. Waarmee je de zuigdruk van de compressor kan meten. Deze heb je ook nodig om systeem weer bij te vullen. Aangezien ik nu in het bezit ben van afzuig unit heb ik het hele systeem leeg gezogen. En hier uit bleek inderdaad dat ik een grote hoeveelheid gas miste. Misschien heeft er toch ergens een lekje gezeten. Ook ben ik een keer wat gas kwijtgeraakt met aankoppelen van meterset.
Totaal uit de unit 755 gram gepompt en volgens het etiket zou er 980 gram in moeten zitten. Of dit bij levering van de unit er nog wel in zit is natuurlijk niet bekend.

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/thumb.php?src=cache%2Falbums%2Fwarmtepomp%2F2014-12-23+13.15.51.jpg&size=550&ratio=OAR&save=1

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/thumb.php?src=cache%2Falbums%2Fwarmtepomp%2F2014-12-23+13.52.19.jpg&size=550&ratio=OAR&save=1

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/thumb.php?src=cache%2Falbums%2Fwarmtepomp%2F2014-12-23+14.17.00.jpg&size=550&ratio=OAR&save=1

Unit is nu van dak af zo dat ik binnen op mijn gemak de aanpassingen kan doen. Wil daarna eerst de buiten unit keer goed afpersen en daarna het hele systeem en dan een paar dagen laten staan zo dat ik zeker ben dat er toch niet ergens een lek in systeem zit.

wordt vervolgt!

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:18

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

@ stef110

Een tip, bij gas lekkage meestal ook olie lekkage, kijk daar dus naar. Heb je een gevoelige lek zoeker??
Anders met gaslek zoeker aan de gang, (bubbeltjes)
Noteer als je hem afperst met stikstof de temperatuur.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-05 22:08
Bij mij op het werk hadden we ook een klein lek, na en jaar was ie leeg, zat wel iets van 3 of 4kg is. Lek is helaas nooit gevonden. Wel afgeperst op 35 bar na 3 dagen was er 5 bar weg.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 44% gewijzigd door martijnr17 op 24-12-2014 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
Aanpassingen gemaakt in de buitenunit. Nu twee schräder ventielen en pressostaat ingebouwd. Tevens heb ik de twee aansluitingen voor de zonnecollector er uit gehaald en deze intern gewoon door gesoldeerd. Scheelt weer twee aansluitingen aan de buiten kant van de unit welke zouden kunnen gaan lekken. Unit momenteel afgeperst op 15 Bar nog geen druk afnamen kunnen zien als morgen nog goed is dan afpersen op 30 Bar.

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/thumb.php?src=cache%2Falbums%2Fwarmtepomp%2F2014-12-24+17.24.57.jpg&size=550&ratio=OAR&save=1
groot formaat

stef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Vandaag ook de duims slangen vervangen voor wat serieus flex leidingwerk, stukken beter/veiliger zo.

Afbeeldingslocatie: http://plaatjesdump.nl/upload/faaad648ada69b4b8d819c08f9eb160a.jpg

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Rol-Co

Rol-Co

En nog een plaatje van het verbruik verloop door een nacht heen.

Afbeeldingslocatie: http://plaatjesdump.nl/upload/42df0318f4ead8aa47d504da339f4e97.jpg

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
einde vakantie update:

Warmtepomp staat nog steeds in de garage geheel afgeperst en is na een week een verlaging in druk te zien. Het tussen solderen van de filter in het buiten circuit wil niet lukken krijg met mijn hobby brandertje het geheel niet warm genoeg. Ook niet omdat ik het filter goed moet koelen omdat hij niet te heet mag worden. We hebben thuis nog wel een oud autogeen brander setje liggen zal hier voor een fles zuurstof moeten regelen zodat ik met een brander met wat meer vermogen kan gaan solderen.

De bldc regelaar heeft onderhand al een revisie gehad, de eerste versie had al de geest gegeven.
Nog druk bezig met software voor de tweede versie, het valt niet mee om de motor goed te laten draaien in open loop modus, dit wordt vervolgt...

Van de vakantie wel nog wat kunnen doen aan de thermostaat, deze hangt momenteel aan de muur met een eigen gemaakte beugel geprint met 3d printer. Tevens kan ik daar nu stroom verbruik en opbrengst van de zonnepanelen op aflezen. Wil nog een menu inbouwen waar straks ook data van warmtepomp op af te lezen is. Dan hoef ik daar voor niet perse de computer op te starten.
Deze elcheapo tablet is een van de weinige welke je gewoon open kan schroeven. Heb nu een kabeltje aan de oplaad connector gesoldeerd en een klein gaatje in de achterkant van de tablet geboord. De oplader van het scherm ligt nu aan de andere kant van de muur in de tv kast.

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/thumb.php?src=cache%2Falbums%2Fhout+cv%2F2015-01-04+15.13.30.jpg&size=550&ratio=OAR&save=1

stef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Blijft het tablet gewoon aan staan of moet je hem ook aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:06
Ik heb een tabletje (Android 7", 55 euro) hangen voor domotica doeleinden, en die laat ik door het domotica systeem uitzetten. Staat hier beschreven: http://domoticz.com/forum...c.php?f=28&t=4733&p=30284 (via Tasker app op Android).

In de basis werkt het uitstekend, het lijkt alleen dat na een hele nacht de tablet niet meer wakker wordt op die manier, misschien dat hij in een diepere slaap raakt. Ik moet hem dan zelf weer aanzetten door even op de powerbutton te drukken. Maar ik weet nog niet zeker of dat door de tablet komt, wellicht komt het ook door m'n domoticasysteem. Moet dat nog ff checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:17
Als de tablet een camera bevat dan kun je ook gebruik maken van:
https://play.google.com/s...ls?id=org.motion.detector

En via deze app kun je de tablet "wakker" maken:
https://drive.google.com/...AaVYtYndqQzNXWVBkaXM/edit

Zie voor details:
http://android.stackexcha...-detector-external-device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
Het scherm blijft inderdaad gewoon aanstaan. Wat ik echter doe is na bepaalde tijd een zwart scherm tonen en contrast op minimaal. Het enige dat je dan nog ziet is de Android startbalk. Als je dan het scherm aanraakt heb je meteen de app open zonder eerst iets te hoeven unlocken.

stef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-06 21:25

MieJuul

3970Wp

Misschien niet helemaal netjes om in te breken in dit topic, maar ik kwam bij toeval volgende link tegen:
http://diepvriezeralswarm...r-als-warmtepomp.html?m=1

Iemand hier bekend mee?
Zou het zin hebben om er een projectje van te maken?
Gewoon omdat het kan?!

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:03

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

MieJuul schreef op maandag 16 maart 2015 @ 10:14:
Misschien niet helemaal netjes om in te breken in dit topic, maar ik kwam bij toeval volgende link tegen:
http://diepvriezeralswarm...r-als-warmtepomp.html?m=1

Iemand hier bekend mee?
Zou het zin hebben om er een projectje van te maken?
Gewoon omdat het kan?!
Google even op CarisFire, mogelijk dat je het je inzicht geeft in de persoon "CarisFire"
Ja, het is leuk om te proberen als ervaring, als je dan ook maar conclusies gaat trekken op gemeten waarden.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Mijn diy project heeft nu een jaar goed gewerkt en ik ga de boel upgraden.
Heb een oude Daikin inverter unit gekocht van 9kw voor 200 euro.
Deze ga ik koppelen aan mijn bestaande systeem en de oude aan uit unit gaat waarschijnlijk naar Steff.

Om de inverter makkelijk aan te kunnen sturen hou ik de thermistor die normaal de binnentemperatuur meet voor de gek met weerstanden en relais. Op deze manier kan ik met 6 relais 6 standen van de warmtepomp gebruiken. Hij kan er 16 dus kan eventueel uitbreiden met nog meer relais maar denk dat dit wel genoeg is.
Zoiezo heb ik weinig aan alles boven de 6kw omdat mijn warmtewisselaar maar tot 6kw kan. (misschien in de winter als het erg koud is.)

Ben dus ook heel benieuwd naar hoe de cop is vergeleken met de aan uit unit. Wacht nog op 1 onderdeel uit Duitsland en dan kan de boel gaan draaien.
Zit nu bij 8 graden op ongeveer een cop van 3 hoop naar minimaal 4 te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsar
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-09-2024
Martijn, hoe ben je erachter gekomen hoe je die inverter kunt sturen?

Ik kan in service manuals maar heel weinig info vinden. Voordat ik een losse inverter buitenunit koop wil ik wel redelijk zeker weten dat ik hem spelend krijg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Ik gebruik de binnenunit om de boel aan te sturen. Heb de elektronica eruit gehaald zodat het nog maar een heel klein kastje is. Op de printplaat van de binnenunit zit een thermistor om de binnentemperatuur te meten. Die heb ik losgekoppeld en vervangen door 6 relais met verschillende weerstanden. In de service manual van daikin staat bij welke temp de thermistor een bepaalde waarde heeft. In diezelfde handleiding staat ook op welk vermogen de buitenunit gaat draaien bij hoeveel graden verschil.
Hij kan 16 standen en ik heb er nu 6 relais aanhangen die overeenkomen met de standen die ik wil. Aan de hand van de buitentemperatuur en het cv water schakelt ie relais bij of af om de weerstand te veranderen.

Heb het systeem vannacht onder 30 bar laten staan en er lijken geen lekken te zijn. Ben nu aan het vacumeren en hoop vandaag of morgen voor het eerst te kunnen draaien.

Ben wel heel benieuwd hoe de cop is en de geluidproductie vergeleken met de oude unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
De nieuwe (nou ja oude uit 2002) inverter draait.
Ik had natuurlijk de warmtewisselaar en alles al liggen en heb eigenlijk alleen de buitenunit aangepast.
Als aansturing gebruik ik van de binnenunit de printplaatjes waarbij ik de thermistor simuleer met een paar weerstanden. Zo stel ik de unit in op 22 graden en met de weerstanden laat ik hem denken dat het 21 graden of kouder is. Hij gaat dan in een aantal standen draaien.

Helaas ging het niet zoals ik gedacht had. Ik ging er vanuit standje 1 dus hij gaat op een laag vermogen draaien, dat gaat niet op. Er zit zoveel regel electronica in de buitenunit die van alles meet en daarop alles aanpast. Als je hem aanzet gaat hij eerst in hoog vermogen starten op druk op te bouwen of zoiets om daarna wat lager te gaan. Helaas niet zo laag als ik gehoopt had maar beter iets dan niet. Veel lager dan 3kw heb ik hem niet gezien.

Op het onderstaande plaatje kan je hem zien draaien.
In het bovenste tabelletje is de unit al 45min aan het draaien, na ongeveer een uur gaat hij iets raars doen. Telkens meer vermogen opbouwen en de eev afsluiten lijkt het, doordat er minder uitput is. Uiteindelijk zet hij zichzelf uit om na een paar min weer op te starten. Hij draait daarna gewoon weer verder.

In de onderste tabel zie je een zeer hoge cop 6 wat door het vochtige en warme weer komt.
Dit dus allemaal met een unit uit 2002.
Ter info, de verdamper in en verdamper uit zijn nog niet aangesloten in de unit.
S Warmte: soort warmte, warmtepomp of cv, nu dus niet van toepassing.
WP stand, de relais stand die ik naar de binnenunit stuur.
Afbeeldingslocatie: http://hillegom.reinderink.nl/tweakers/wpcop.png

[ Voor 6% gewijzigd door martijnr17 op 03-05-2015 17:47 . Reden: wat extra informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-05 13:31

Jack

MHz Matters

Mooie resultaten. Wel vreemde resultaten. Normaal gaat de COP omhoog in deellast.
In het bovenste deel van je tabel neemt met de tijd de W opwek af terwijl de W gebruik toeneemt.

In het onderste deel gaat bij veel warmtevraag (hoge W opwek) de COP juist omhoog. Dit is niet in lijn met de resultaten van de andere warmtepomp-heren hier. Maar als je W opwek wel klopt dan zijn de resultaten zeker netjes.

Verder lijkt er weinig modulatie (weinig variatie in W gebruik), maar dat kan ook aan deze moment opname liggen natuurlijk. De ELGA moduleert tussen de circa 300W en 1100W, zo uit mijn hoofd.

Wellicht kan je ervoor zorgen dat de minimale output 4kW is, dan lijk je qua COP wel goed te zitten.
Dat is misschien makkelijker te fixen dan een goede modulatie.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Martijn, je zou eens een scatterplot kunnen maken met de COP en het opgenomen vermogen, misschien dat je dan wat meer inzicht krijgt in hoe de COP zich gedraagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Het is jammer dat de winter een beetje voorbij is. Heb nu nog maar erg weinig draai uren gehad. Sommige waardes zijn inderdaad een beetje raar. Als je hem net aan zet moet het water eerst op temperatuur komen waardoor je lage cop hebt in het begin. Eigenlijk moet je hem min 10min laten draaien voor goede metingen.
Wat betreft de wisselingen in het vermogen, ik stuur hem natuurlijk aan met die 6 standen. Maar omdat het zo warm al is komt hij eigenlijk niet boven stand 1 wat je ziet. Hij begint tijdens inschakelen op stand 3 en iedere 2min pas hij deze aan aan de hand van de cv water temperatuur.

Helaas gaat het opbouw van het vermogen niet zoals ik gehoopt had. Hij meet zoveel waardes met druk en temp en bepaald daar grotendeels zijn vermogen op dat je niet zomaar kan zeggen zoveel kw aub en dat had ik wel gehoopt.

Maar voor 100 euro ben ik wel weer een stuk zuiniger dan de oude aan uit unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsar
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-09-2024
Nou, ik denk dat het seizoen vandaag weer zo'n beetje begonnen is :)

Heeft 1 van de Elga bezitters misschien meer info over de Carrier stuurprint?

Ik heb een gloednieuwe X-power buitenunit op de kop getikt, en moet dus het communicatie protocol uit zien te vissen om hem aan het spelen te krijgen.

Heeft iemend daar metingen van? Of wil iemand misschien wat detail-foto's maken? (Van de µC en de PCB rondom de opto-couplers/µC)

[ Voor 0% gewijzigd door thijsar op 12-10-2015 11:18 . Reden: taalfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:24
Nu de koude dagen er weer komen, hoe staat het bij de zelfbouwers?

• Rol-Co

Rol-Co

Prima, beter dan vorig jaar.

Pagina: 1 2 3 Laatste